ROVER 216 CABRIOLET
n
el
Tilburg Rappers wordt
Lepelaers Rappers
e fff
Seizoensafsluiting
O - T
Nissan Denissen
O n
3 1
Adriaan v.d. Ven sponsort Willem II
weer
subsponsor
Forward
AUTOTEST
PEL
w
ROVER
AUTOTEST
n -W"
Bink Tilburg b.v.
rJiliBii:]
Hissan's
kHomet
vreter «jg
■f FD-FG-1Ö1
Bil
>r 1992-pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 10 september 1992 - pagina 3
ioe in
r
ioende a
eld. Dat
bruikte
trekt.
UH”?"
1 wagen
le.
□ncun
Ford:
zien van
blijkbaar
rs een
Zeer
ug
istig over
’-’ij ven
uiidaard
J oor het
slbare
in deze zaken
igen 1.4 liter 16-
st dubbel
am van IJshockeyclub Tilburg op,
bij Lepelaers Opel aan de .Dei
im werd op dat moment
3 Trappers. Het
I jarig sponsorcontract
slaers Groep. Het bedrijf,
ip onder andere
outilleerd
Het afscheid met de zomer van 1992 staat voor de deur.
Een zomer waarop we met goede gevoelens terug
kunnen kijken, in ieder geval wat betreft het weer.
Bezitters van een cabriolet hebben veel plezier gehad
van hun open auto's, terwijl het weer natuurlijk ook
een stimulans betekende voor de cabrio- verkopen.
Het aanbod is dit jaar enorm toegenomen. We sluiten
het seizoen af met een nieuwkomer van Engelse zijde,
de Rover 216 Cabriolet.
rappelijke wedstrijden
Geleen, Nijmegen en
Standaard zijn bijvoorbeeld de
lichtmetalen velgen, de
meegespoten bumpers en dubbele
uitlaatpijp. Gesloten is de 200
Cabrio een nette verschijning,
terwijl hij open natuurlijk
helemaal de show steelt. De
rolbeugel miststaat de auto
absoluut niet. Heel fraai is hc
deze beugel handgrepen,
gordelbevestiging en
binnenverlichting zijn opgenomen.
In het geval van de Rover 216
Cabrio wordt de kap volledig
elektrisch geopend en gesloten. De
vergrendeling boven de voorruit
laat zich makkelijk met de hand
losmaken. De handrem moet
vervolgens worden aangetrokken
en met een simpele druk op de
knop kan de kap worden verruild
voor hemels blauwe lucht. De auto
wordt standaard geleverd met een
afdékhoes, waardoor het geheel er
nog strakker uitziet.
aanbrengen van dez
enige gewenning en tijc
Winkler Prinsstraat 24
Tel. 013-420143
Afgelopen zaterdag 5 september waren alle
spelers uit het le team van IJ-1-1-’-1- 'p;1
Trappers aanwezig b_,
Ringbaan Oost. Hun naar
omgedoopt tot Lepelaers
eredivisie-team is een 2 j
aangegagn met de Lepel
wat naast een Opel-dealerschap
ook bestaat uit een volledig geout
schadebedrijf, leasebedrijf en
occassionscentrum wil met name hiermee de
niet strikt Opel-gebonden activiteiten
benadrukken, oftewel het breder profileren van
het totale bedrijf in de markt.
Als hoofdsponsor zal de naam van Lepelaers op
de voorkanten van de shirts prijken.
De Tilburgse Nissan-dealer Denissen is ook
voor het seizoen 1992/1993 weer subsponsor
van de hockeyclub T.M.H.C. Forward. Evenals
het vorige seizoen spelen het tweede en derde
damesteam en het twee tot en met het vierde
herenteam met trainingspak- en shirtreclame
van Denissen. De tweede en derde dames- en
herenteams komen allen uit in de reserve
hoofdklasse, terwijl het vierde herenteam in
de reserve-overgangsklasse zal spelen. Vorig
seizoen werden maar liefst drie van de vijf
door Nissan Denissen gesponsorde teams
kampioen. De sportieve, positieve regionale
uitstraling van deze Forward-teams zijn de
belangrijkste reden van de prettige, al jaren
lang bestaande sponsorrelatie van Nissan
Denissen met de hockeyclub Forward. Op de
foto het vierde herenteam van Forward,
uitkomend in de reserve overgangsklasse.
Prijzen
Een cabriolet is bij uitstek een
auto om mee te flaneren. Toch is
de Rover uitermate geschikt om
dagelijks het hele jaar door te
rijden. De kapconstructie is ook
aan de binnenkant netjes bekleed
en goed geïsoleerd.
Het brandstofverbruik van de 1.6
liter Honda-motor is zeker niet
overdreven hoog te noemen. We
noteerden cijfers tussen de 1 op
10,7 en 1 op 12,5 waarbij het eerste
cijfer als een goed gemiddelde kan
worden aangehouden.
De Rove*
aantrek».,
motoren,
Automobielbedrijf Adriaan v.d. Ven heeft onlangs een sponsorcontract voor drie jaar afgesloten met
Willem II. Alle betrokken personen rijden inmiddels al in hun Audi's en Volkswagens. De hele range
is aanwezig van Polo, Golf, Vento en Passat tot Audi 80 en 100. De 19 auto's werden geleverd door
Adriaan v.d. Ven Leasing, een universeel leasebedrijf wat naast VW en Audi ook alle andere goede
merken leased. Al in juli werd de sponsorovereenkomst met Willem II aangegaan en vanaf dat
tijdstip werden dan ook de betreffende auto's geleverd. Op maandag 7 september jl. echter werd de
negentien auto's officieel aan het team overgedragen.
Technische gegevens:
Merk en type: Rover 216 Cabriolet
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1590 cc
Boring x slag: 75 x 90 mm
Vermogen: 122 pk bij 6800 tr/min
Koppel: 140 Nm bij 5700 tr/min
Afmetingen: lengte 4,22 meter,
breedte 1,68 meter
Gewicht: 1135 kg
Prestaties: topsnelheid 193 km/u
acceleratie 0-100 in 9,6 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,4 liter/100
bij 120 km/u 8,4 liter/100 km
stadsverkeer 10,0 liter/100 km
Prijs: f.55.350,=
Wegenbelasting: f.172,tot f.181,
Als subsponsor treedt Cees van Tilburg Keukens
de 'Keurige Keukenmensen'.
naam van deze leverancier van keuken in
allerhande prijsklassen en natuurlijk van alle
bijbehorende apparatuur zal te vinden zijn op de
rug en mouwen van de shirts.
Aanstaand weekend zullen de Lepelaers
Trappers in hun Opeis komen voorrijden bij de
Pellikaan-hal in Tilburg.
Daar worden vriendschap
gespeeld tussen Tilburg,
een Tjechisch team.
Een weekend later start de werkelijke competitie.
Op de foto geheel rechts Henk Maas, manager
van het team en Ton Kuys, directeur van
Lepelaers.
Hemels blauw
De Rover cabriolet is een
volwaardige vierzitter met zelfs
voor de achterpassagiers
behoorlijke beenruimte. 1
comfortabel is ook de ver
doorgetrokken glaspartij,
waardoor je bij hoge snelheden
goed beschut zit. Naar de radio
luisteren bij 120 km/u is zo geen
probleem. Van irritante
wervelingen in de nek is
nauwelijks sprake.
De Rover 216 wordt in een uiterst
complete uitvoering geleverd en
ziet er daardoor erg fraai uit.
Close-ratio
Het interieur is voor het grootste
gedeelte gelijk aan de bestaande
varianten. Op het dashboard is
een strook wortelnotehout
opgenomen met daarin het
digitale klokje. Het compacte
instrumentarium is compleet en
makkelijk afleesbaar. De
voorportierruiten laten zich
elektrisch bedienen, terwijl de
achterste exemplaren met de hanc
moeten worden weggedraaid.
Helaas verzinken ze niet volledig
in de flanken.
Dat de 216 cabrio is afgeleid van
de 216 GTi en is zodoende als
sportieve telg bedoeld. Dat valt
aan vele details af te lezen. De
auto is voorzien van prima stoelen
met opstaande randen. De
sportieve lichtmetalen velgen, de
redelijk krachtige motor en de
close-ratio bak werden reeds
genoemd. Maar de 216 beschikt
ook over schijfremmen voor en
achter (ABS tegen meerprijs), een
stabilisatorstang achter en een
verlaagd sportonderstel. Toch is
geopend kap en in 12,7 seconden
vanuit stilstand naar de 100 km/u
te sprinten.
We maakten echter kennis met de
tweede variant die voor een groot
deel steunt op Honda-techniek. De
1590 cc krachtbron met multipoint
injectie zorgt voor 122 pk en een
net koppel van 140 Nm echter bij
een hoog toerental van 5700. De 1.6
beschikt onderin over een
redelijke trekkracht, maar wie
sportief wil rijden moet veelvuldig
schakelen en flink in de
versnellingen doortrekken. De
close-ratio vijfbak maakt
overigens een deel van de
motorkarakteristiek goed. De 216
haalt een top van 193 km/u en trekt
in 9,6 seconden van 0 tot 100 km/u.
Over het geheel genomen voldoet
de 1.6 goed in deze auto, maar
Toen Rover de 214 en 216 Cabriolet
op de autosalon van Genève
presenteerde was er nog sprake
van dat deze auto uitsluitend als
216 vanaf het voorjaar 1993 in ons
land zou worden geleverd. Daar
kwam gelukkig in korte tijd
verandering in. De Nederlander
kan inmiddels over de auto
beschikken in beide motorversies.
erdreven ho'-
teerden cijfe
7 en 1 op 12,1
r als een goed g
len aangehoudi
ver Cabrio ziet er
ïkkelijk uit, heeft prima
is compleet uitgerust en
is daarnaast goed geprijsd. De 216
kost f.55.350,= terwijl de 214 kan
worden aangeboden voor slechts
f.46.950,=. Uiteraard is de 214 wat
tammer en moet de auto zaken
missen als het sportonderstel, de
close-ratio bak, lichtmetalen
wielen, elektrisch bediende
portierruiten, kap en
buitenspiegels, de elektrische
antenne en de regel’
dashboardverlichtir
Na het weglaten var
blijft er toch nog een
aantrekkelijke en vooral uiterst
Rustgevend
De 214 heeft de eic
kleppenmotor met
bovenliggende nokkenas en een
centraal injectiesysteem. De
krachtbron is goed voor 90 pk bij
6250 tr/min en eenkoppel van 120
Nm bij 4000 tr/min. Bij een
totaalgewicht van 1075 kg is deze
relatief kleine motor in staat een
top van 167 km/u neer te zetten bij
de 216 niet overdreven stuc
geveerd en kunnen we rus„_
een comfortabele cabrio blij\
spreken. De auto heeft stand
stuurbekrachtiging waardoor
manouvreren in wat voor
omstandigheden dan ook een
fluitje van een cent wordt. And
in de standaarduitvoering
opgenomen details zijn
verwarmde buitenspiegels, een
alarminstallatie, 4 luidsprekers en
2 tweeters, regelbare
dashboardverlichting, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel en
een verstelbare stuurkolom.
De bagageruimte is bij een
cabriolet altijd beperkt door de
plaats die de neergeklapte kap
inneemt. Toch is er bij de Rover
nog 300 liter overgebleven. De
kofferklep kan alleen met de
sleutel worden geopend. De
achterbank is neerklapbaar.
waardoor ook langere voorwerpen
kunnen worden meegenomen.
betaalbare cabriolet over.
Rover is driftig bezig het
modellenprograrpma zo breed
mogelijk te maken. De Rover 800
zal binnenkort als coupé leverbac
worden, terwijl ook de 200 cabrio
in dit kader past. Er wordt
overigens ook gesproken over
Rover 100 cabriolet en een 200
coupé, zodat de toekomst nog
aardige, nieuwe auto's uit
Engeland zal brengen. De Rover
200 Cabrio is een prima
aanbieding in een groeiend
segment van te openen
middenklassers.
vanwege het rustgevende karakter
van een cabriolet lijkt de 1.4 ook al
voldoende.
De Rover 200-reeks werd samen
met Honda ontwikkeld. Honda
produceert de Concerto op
dezelfde produktielijn. Honda kent
alleen een vijfdeurs en voor
sommige markten de sedan,
terwijl Rover het gamma verder
heeft uitgebreid met een driedeurs
en nu ook een cabriolet. De cabrio
wordt gewoon bij Rover gebouwd,
maar bij het ontwerp werd de hulp
van Pininfarina ingeroepen. In
vergelijking met concurrenten als
de Opel Cabrio en Ford Escort is
de Rover, voorzien van een roll-
over-bar, vergelijkbaar stijf van
constructie. Dit betekent dat op
wegoneffenheden het torderen van
de carrosserie toch wel enigszins
voelbaar is. Vooral ook bij
gesloten kap wringen de rubbers
wat bovenop de zijruiten, maar
alles binnen het redelijke.
t. Het
sze hoes vergt
- tijd.
^NISSAN
CARAGE
DENISSEN BV.
-
ÏOPEL