3
7£7L
STADSA
5
B.
MITSUBISHI
LANCER WAGON
RENAULT TWINC
NIEUWE VISIE
[BB
Voorrang voor ruimte
MAZDA 626
COMPREX-DIESEL
l
I
f
ar
ar
ar
Sociale
3
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
F\
Dienst
1992 - pagina 24
Donderdag 10 september 1992
Oplage: 95.575 ex.
i
Lees verder op blz. 7
Lees verder
Autotest:
in dit nummer
en 400 2 liter
Rover 216 Cabriolet
pag.3
pag.7
o.a.:
■HM
Rij-impressie:
Opel Monterey
pag. 11
oA
zaken
mzet
ikant
Jaargang 4
Nummer 35
Knokke-Heist - Mitsubishi viert dit jaar haar 75-jarig
bestaan, een jaar waarin we op de nodige nieuwe
auto's worden getrakteerd. De Colt werd begin dit jaar
vervangen, zodat het logisch is dat ook de Lancer
volgt. De Nederlandse importeur heeft er bewust voor
1992/begin 1993 met de sedan en hatchback te komen.
We reden met de twee verschillende motorversies.
Rij-impressie:
Volvo 850 GLE
/at
Lada
..jden
maar
worden
i een
geen
jr
jur
ELGIË
die
zegt
iet oog
idels. Door
an de
de
nog geprobeerd
reek over de
maar het
k achter
zoldoet de
aan alle
i veiligheid
wat het
>r de
i van de auto
De Comprex
-olf-
i <aie direct
het
De Mazda
sselmotor
Uit een geheel nieuwe visie op het
fenomeen stadsauto is bij Renault de
nieuwe Twingo voortgekomen. Deze 3,43
eter lange auto zal op de komende Autosalon
van Parijs in oktober zijn publieksdebuut
beleven en vanaf april volgend jaar bij de
Nederlandse dealers in de verkoop gaan. De Twingo
komt naast de Clio in het programma en mag gerust
beschouwd worden als een klein broertje van de
Espace. Ondanks zijn uiterst compacte
een steeds belangrijkere rol gaat
spelen. Voorbeelden zijn onder
andere de Opel Astra, Ford Escort
en Nissan Sunny.
o. Door de
van de
ie motor
sier en
wieldoppen. Aardige details zijn
de buitenspiegels die niet op de
deuren maar op de raamstijl zijn
bevestigd. De antenne is op de
gekozen allereerst de Wagon op te volgen en pas eind LancmWa1
Oudci V4V
vijideur'
noodzaa
was. De
komt overigens tot en me
portieren overeen met de nc
introduceren sedan. Met het
uiterlijk wil Mitsubishi
zo groot mogelijke doek
aanspreken, vam
onbeteugelde fai
sprake is. De
moderne, 1
maar valt
op. Met een leng
is de Lancer een
compacte stationv"
heeft een forse voor
dito luchtinlaat, for:
buitenspieg_l
springende porti
het schuin plaat:
achteruitrijlampen
achterlichtunits is r
een speelse penstre
Lancfer te halen, maar het effect is
eerder slordig dan verfrissend.
Vergrijzing
Mitsubsihi was de huidige
„ancer Wagon een generatie
«uder dan het vier- en
irsmodel, waardoor de
rak tot vervangen groter
>e nieuwe Lancer Wagon
et9
i graag een
ijke doelgroep
vandaar dat van -
vic xantasie totaal c
)e auto heeft een
korrekte lijnvoering,
t in het verkeer totaal niet
igte van 4,27 meter
>n bijzonder
iwagon. De auto
oorbumper met
nlaat, forse
sgels en in he
•fierhenc
itsen var
in c’
aan de strenge uitlaatgasnormen
die in 1996 van kracht worden. De 2
liter Comprex-diesel levert een
vermogen van 56 kW bij 4000
tr/min en een maximaal koppel
van 172 Nm al bij 2000 tr/min. De
acceleratie van 0 tot 100 wordt in
14,6 seconden volbracht, terwijl
een top van 161 km/u wordt
opgegeven. De Mazda 626
Comprex- diesel is leverbaar
vanaf f.45.110,=.
BMWs
produktie-
plafond
BMW heeft in de eerste zes
maanden van dit jaar een
recordaantal van 313.000
personenauto's vervaardigd,
19 procent meer dan in de
vergelijkbare periode een
jaar eerder. Daarmee werd
de produktiecapaciteit van
het concern volledig benut.
De produktie van
motorfietsen groeide met
bijna 6 procent tot 21.400
exemplaren. In Europa zette
BMW 240.000 auto's af, een
toename van 12,5 procent.
Ook in de Verenigde Staten
verliep de verkoop
voorspoedig. Hie werden in
het eerste halfjaar 31.000
auto's afgeleverd (+30%).
De gunstige gang van za«.^.
had tot gevolg dat de omz~'
van de Beierse autofabrik^,
in de eerste helft van het
boekjaar uitkwam op 16,2
miljard DM +12%) bij een
nettowinst die met 421
miljoen DM zo'n 10 procent
hoger lag dan in 1991.
De Twingo heeft een zeer moderne
verschijning met zijn bolle
carrosserievorm, grappige
koplampen en vrolijke
Als eerste autoproducent is Mazda
gestart met de levering van een
Comprex- dieselmotor in een
personenauto. De nieuwe Mazda
626 kan evenals de Stationwagon
van het oude model worden
besteld met een 2 liter dieselmotor
met Comprex-drukvulling. De
Comprex reageert in vergelijking
met de gebruikelijke
turbocompressor veel directer en
krachtiger op de dieseltechniek,
zodat zowel bij lage als
midden-toerentallen
veel trekkracht
aanwezig is. Dc
toepassing va
Comprex is d«
ook stiller, soepel
trillingsarmer
geworden, wc*
comfort voor u<
inzittenden va1
verhoogd. De
is een drukgoll
compressor die
reageert op
gaspedaal. De
Comprex-diese
voldoet zonder
katalysator overigens al
linker buitenspiegel geplaatst en
water op de voorruit wordt met een
enkele wisser verwijderd.
In het interieur hebben de
ontwerpers ook de nodige fantasie
kunnen stoppen. We treffen er veel
kleurige details aan, terwijl een
belangrijk deel van het
instrumentarium in het midden
van het dashboard is geplaatst en
dus niet zoals gebruikelijk
het stuurwiel. Uiteraard va.
pientere, kleine Twingo i
eisen op het gebied van
en milieu, terwijl bij de
ontwikkeling en de produktie
dezelfde kwaliteitsnormen worden
toegepast als bij de 19, Clio en
Safrane.
De nieuwe Renault Twingo wordt
geproduceerd in de fabriek van
Flins, waar ook de Clio wordt
gemaakt. De Twingo neemt in deze
fabriek de plaats in van de
Supervijf die voortaan alleen nog
in Joegoslavië en Portugal zal
worden geproduceerd. Na de
introductie van de Twingo zal aan
de onderkant van het Renault-
programma de Supervijf Campus
verdwijnen, terwijl ook enkele
Europese landen definitief
afscheid zullen gaan nemen van
de Renault 4. Zowel de 4 als 5
blijven echter in produktie voor
een aantal Afrikaanse en Zuid-
Amerikaanse landen. Van de
Twingo komen er volgend jaar
6.000 exemplaren voor de
Nederlandse markt beschikbaar.
Gebruikte
auto uit
Duitsland
Het kan voor de Nederlandse
particulier vanaf 1 januari
1993 interessant worden om
in Duitsland een gebruikte
auto te kopen. De nieuwe
BTW-richtlijn die vanaf
datum van kracht gaat,
dat bij import het
belastingtarief van het land
van herkomst geldt. Het
BTW-tarief is in Duitsland
met 15% aantrekkelijk lager.
Om echter te voorkomen dat
er veel nieuwe of vrijwel
nieuwe auto's uit Duitsland
worden gehaald, zullen deze
auto's bij import tegen het
hogere Nederlandse tarief
worden belast.
vervoermiddel waarvan de extra
binnenruimte ook tijdens zakelijke
ritten goed van pas komt.
Daardoor is makkelijk te verklaren
waarom in het segment
middenklassers de stationwagon
buitenafmetingen is de Twingo van binnen zeer ruim
met plaats voor vier personen en hun bagage. De
Twingo komt er slechts in één uitvoering met de
schone 1.2 liter Energy-motor van 55 pk gekoppeld aan
een handgeschakelde vijfbak. De uitrusting is zeer
compleet met getint glas, een wisser/sproeier op de
achterruit en een verschuifbare achterbank. Als opties
kunnen airconditioning en een canvas schuifdak
worden bijbesteld.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Waar de stationcar nog niet zo
lang geleden een bestelauto.was
die vanwege zakelijke
overwegingen werd gekocht, is de
stationwagon voortaan een auto
met grote bruikbaarheid als privé
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
De Haagse sociale dienst
gaat nauwlettend toezien
hoe uitkeringsgerechtigden
bij het kantoor komen
voorrijden. De wet stelt dat
iemand met een uitkering
maximaal 8.600 gulden aan
spaarcenten mag hebben.
Heeft de persoon in kwestie
meer, dan moet hij of zij eerst
interen op de reserves en
mag daarna terugkomen. De
sociale dienst uit de hofstad
wil echter de auto van de
uitkeringstrekker in deze
spaarcenten-wet gaan
betrekken. Het is meer
uitzondering dan regel, maar
er zijn mensen met een
uitkering van f.1.200,= per
maand die rustig in een auto
komen voorrijden met een
waarde van een halve ton of
meer, aldus de directeur van
de dienst. Zo'n persoon moet
volgens de sociale dienst
eerst deze auto verkopen, op
het verkregen bedrag
interen en als dat bedrag
onder de gestelde f.8.600,=
komt, mag opnieuw een
uitkering worden
aangevraagd. Dat lijkt
wellicht een nette regeling.
Immers iemand die zelf geld
heeft of dure luxe goederen
bezit, zal zelf ook iets moet
inleveren als men geen werk
meer heeft. Natuurlijk wil de
betreffende sociale dienst op
deze manier grote fraudeurs
pakken, maar er wordt een
beeld gewekt dat ieder
werkloos persoon met een
uitkering en een auto 'fout' is
en dat is helemaal verkeerd,
dat zeggen natuurlijk de
tegenstanders. In beide
redeneringen zit absoluut
een bron van waarheid. Er
wordt duidelijk gemaakt dc
wie in een oude Kadett,
of Corolla komt aanrijde
niets hoeft te vrezen,
alle duurdere auto's i
in de gaten gehouden. Het
lijkt weer een storm in een
glas water. Wie bang is
gesnapt te worden met een
'dure auto' koopt voor een
paar honderd gulden een
slooprijp exemplaar om de
regelmatig terugkerende rit
naar de sociale dienst te
maken of kunnen de
betreffende personen dat
nou net niet meer van hun
uitkering betalen...
Tony Vos