Peugeot 106 Ace
F
«J
Goed geserveerd!
Peugeot in 1993
üs§ MÏÏpêffl ifeasfeKsaa @0001 0000
Wijzigingen Citroën
Modeluitbreiding
Aston Martin
WWIïIïïï
Hl
8]
I .'F.Si'
JR 1
raad
1
-
Je voelt je lekkerder in een Peugeot van
LAGE WITSIEBAAN 78 TILBURG - Tel. 013-634355
E
NBV
3
PUTOCENTRUM
COLLRRIS TILBURG
Nissan's
f
1992 -pagina Q
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 27 augustus 1992 - pagina?
reot 106
et.
Vierbak
iet.
eden
Brabant
auwmet
datPe
1200
rt
i met
ding
slfde
1990
1990
1988
1984
1987
1988
1990
1992
1986
1989
1990
1983
1987
1990
1989
1989
1989
1989
1988
1988
1988
12-1986
1989
1987
.2-1990
.4-1989
4-1989
.6-1988
10- I986
1992
...1987
1989
...1989
1990
.8-1991
...1987
1989
1990
.8-1991
...1985
1987
1989
1986
.1984
m de B-
er zwarte
^LdENISSENBW
I
klassercS
ives).
i met
-'akket
o uit
van
>4355
cn
...2-1991
I 1991
...3-1990
.10-1990
.10-1989
...9-1988
4 1988
II 1988
1 1988
mee
•ius.
Nissan Sunny 1.4 L
Nu voor 24765,-
urg Jansanatraat 52-56, Tilburg, Tal 013-683911
knelpunten
"akt.
clgroep van
sproken op
rag. De c
:hool" 1c
lang.
ie 106
irland erg
igen op
-je,
rechts
io
Helemaal als ze van school
wisselen", verklaart mevrouw
Stuurder.
vergrendeling
de
igebrac
rond voor een
al is gekozen, i
de Profil
door de
veg 19
2680
Óisterwijk
ingenstraat 5
52429
VI Óisterwijk
”"e route
haar te
jt haar
1 staat".
kinderen
ds-
toezicht op het
alle partijen
Kwaliteiten
De 956 cc 4 cilindermotor is een
oude bekende, bijvoorbeeld al uit
de Peugeot 104 uit de jaren
zeventig. Voorzien van een
centraal injectiesysteem en
geregelde driewegkatalysato
voldoet de 1 liter motor aan
trraad»
LBURG
3-Tilburg
peuwstaat,
150,-
Andere ouders zitten r
soortgelijke problemei
dan onderling een veil
afspreken waai kb*
elkaar wachten om sai
school te fietsen.
itor
alle op
Officieel Peugeot-
dealer voor Tilburg
en «mstreken
jgelslaan 1
18201
J Óisterwijk
lutomaat. De
.e vertrouwa,
igeboden.
loorlijk cor
glas, een ruiti
Bouwj.
et. 1991
1990
1990
‘86t/m*90
1989
1989
'86-'1988
1987
3 met. 1990
1988
1989
1988
Doel van de actie "Wij gaan weer
naar school" is de
verkeersveiligheid van jongeren in
de leeftijdsgroep van 4 tot 17 jaar
te verhogen. De actie attendeert
gemotoriseerde weggebruikers op
het verkeersgedrag van fietsende
en brommende scholieren, direct
na de zomervakantie. Van alle
verkeersdeelnemers, van ouders,
leraren, gemeentelijke instanties
en politie wordt de medewerking
gevraagd om er voor te zorgen dat
de 2,5 miljoen scholieren dagelijks
veilig de route van huis naar
school kunnen afleggen.
In de actie worden ook kn«
op schoolroutes aangepak
Bovendien wordt de doelgroep van
4i tot 17-jarigen aangesproken op
het eigen verkeersgedrag. De actie
"Wij gaan weer naar school" loopt
direct na de zomervakantie van 17
augustus tot en met 25 september
1992. In de eerste weken na de
schoolvakantie is het aantal
ongevallen met schoolgaande
Het modellenjaar 1993 is inmiddels
aangebroken, dé tijd voor een
aantal merken om in hun
modellenprogramma wijzigingen
door te voeren. De Citroen ZX zal
op de komende Autosalon van
Parijs in een driedeurs variant
worden voorgesteld, onder andere
als sportieve 16-klepper. Al eerder
werd aangekondigd dat de 1.9 liter
motor uit de ZX Volcane wordt
vervangen door een 123 pk sterke 2
liter, bekend uit de XM. Later dit
jaar zal het Nederlandse
programma nog met de
turbodiesel worden uitgebreid. Bij
alle modellen wordt de
stabilisatorstang direct aan de
veerpoot bevestigd, zoals bij de
Volcane al het geval was. Dit zorgt
voor een grotere koersvastheid. De
ZX Volcane heeft een in twee
ongelijke delen neerklapbare
achterbank, zodanig dat een
vlakke laadvloer ontstaat. Deze
bank kan tegen meerprijs worden
geleverd op de Avantage en Aura.
Bij de XM laat Citroen zien dat de
historie steeds minder gaat tellen.
Het eenspakige stuurwiel, een
typisch Citroën-kenmerk sinds
vele decennia, is vervangen door
een saai twee-spakig exemplaar.
De 2 liter motor in het basismodel
is voortaan voorzien van
multipoint inspuiting, waardoor
nu ook een automatische
versnellingsbak tegen meerprijs
In het modellenjaar 1993 worden
de verschillend^ Peugeot-
modellen op details gewijzigd. Zo
heeft de nieuwe Ï06 XN 1.0 Ace
inmiddels de plaats ingenomen
van de 106 XN 1.1 met 4-bak. De
auto wordt geleverd voor f. 19.995,=
en is standaard voorzien van
stootstrips, Ace-logo's en
wieldoppen. Bij de 205 worden de
XS en GT voortaan geleverd met
een 1.6 liter motor van 90 pk in
plaats van de 75 pk 1.4. De 205
Accent diesel en Colorline hebben
een permanente plaats in het
programma gekregen, terwijl de
XL/GL en XR/GR met 1.1 motor en
de XLD/GLD zijn komen te
vervallen.
Bij de Peugeot 309 is d«
inmiddels vervangen c
achterop, centrale
en luidsprekers in
voorportieren. De 309-reeks begint
bij de 1.1 GLX voor f.25.600,=. De
turbodiesels luisteren voortaan
naar de namen XSDT en SXDT en
worden wat completer uitgerust.
Tot slot heeft de 605 SLi de 2 liter
multipoint injectiemotor gekregen
uit de SRi, terwjl de SV 3.0 en SV 24
vanaf september te bestellen zijn
met airbag in combinatie met
gordelspanners.
kinderen het grootst. De jeugd
moet weer wennen aan de
dagelijkse gang van zaken. Vooral
de groep 12- tót 14-jarigen, de
"brugklassers", heeft het extra
moeilijk omdat die vaak te maken
krijgt met nieuwe schoolroutes.
Ook de andere verkeersdeel
nemers, met name de automobi
listen, moeten weer wennen aan
een druk verkeersbeeld met
onverwachte situaties.
Tijdens de actieperiode houdt de
politie extra toezicht op de
schoolroutes. De politielet dan
speciaal op het gedrag van alle
verkeersdeelnemers op deze
routes en besteedt zowel aandacht
aan schoolgaande kinderen op de
fiets of de brommer als aan
automobilisten en bus- of
vrachtwagenchauffeurs. U kunt
rekenen op fiets- en
bromfietscontroles, snelheids
controles en gericht toezicht
verkeersgedrag van all_ r__
op de schoolroutes.
met
en. Je kunt
een veilige plaats
ir de kinderen op
ten om samen naar
fietsen.
vinden op de achterklep en
stijlen. De auto heeft verdei
kunststof bumpers, een
achterruitwisser en twee
buitenspiegels.
Het interieur is van de XN
overgenomen. De stoelen zijn
een vrolijk gekleurde bekledir
overtrokken, terwijl we ditzeL.
stofje ook op de portieren
tegenkomen. Het compacte
dashboard beschikt over een
snelheidsmeter met dagteller,
brandstofmeter en een reeks
controlelampjes. De
vloerbedekking is uitgevoerd in
een grappige contrasterende
kleur. Het tweespakige stuur ligt
lekker in de hand, terwijl de
bedieningshendels aan de
stuurkolom degelijk aanvoelen. De
106 1.0 Ace is uitsluitend
verkrijgbaar met een
handgeschakelde vierbak.
nieuwe GLX-uitgave naar keuze
met een 1.1 liter monopoiht
injectiemotor van 60 pk, de 1.4 liter
van 75 pk of de 90 pk 1.6
krachtbron. De 1.1 en 1.4 zijn
gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak terwijl
de 1.6 alleen te bestellen is met
automaat. De GLX wordt ook met
de vertrouwde 1.9 liter diesel
aangeboden. De uitrusting is
behoorlijk compleet met getint
tewisser/sproeier
De 106 Ace is in feite een 106 XN
met een paar extra
uitrustingsdetails. Aan de
buitenkant is de auto voorzien van
de wieldoppen van de veel
completere XT- uitvoering, terwijl
ook de standaard stootstrips op de
flanken de auto een meer
aangeklede uitstraling geven.
Vergelijkbaar aan de 205 Accent, is
de 106 Ace een puur Nederlandse
uitvoering. Vandaar dat ook het
Ace-logo hier ontworpen is. De
drie letters die het woord vormen
zijn op een blauw, rood en groen
vlak aangebracht, terwijl als
achtergrond voor een gele
tennisbal is gekozen. Dit logo is te
zodat je kunt zien of het geleerde
goed wordt toegepast. Het beste is
om te oefenen op de tijden dat je
kind de route gewoonlijk moet
fietsen. Pas dan is de situatie,
inclusief de verkeersdrukte, echt
goed te vergelijken.
Ook kunt u met uw kind praten
over het feit, dat het overige
verkeer wordt gehinderd als ze
met meer dan twee naast elkaar
fietsen. En dat het evenmin veilig
is om te dicht naast elkaar of
achter elkaar te fietsen.
kan worden geleverd. De
boordcomputer in de Ambian
berekent nu ook de actieradii
terwijl de XM Exclusive wordt
uitgerust met een
snelheidsregelaar (optie op de
Comfort en Ambiance uitgaves
De XM Break Ambiance kan me
een zogenaamd Exclusive- pak
worden geleverd, bestaande ui
lederen bekleding, panelen 1
notehout, stuurwiel met leer
bekleed, elektrisch verstelbare
middenarmsteun, mechanisch
verstelbare lendensteun op de
bestuurdersstoel, gordelspanners
en airconditioning. De wijzigingen
van AX en BX zijn miniem.
De Citroen C15 heeft echter een
aantal zichtbare wijzigingen
ondergaan aan in- en exterieur.
Aan de buitenkant is de auto te
herkennen aan het embleem wat
voortaan in het midden is
geplaatst en nieuwe grijze
beschermstrips.
Ook hier is het eenspakige stuur
vervangen door een exemplaar
met twee spaken.
De stoelen krijgen een afgeplatte
rugleuning, zijn voorzien van
hoofdsteunen en gedeeltelijk
stoffen bekleding. Verder is
toegevoegd een aantal ringen
de laadvloer, analoog klokje
instapverlichting links en red
op het dashboard en een radii
vooruitrusting.
De Peugeot 106 bevindt zich op dit
moment nog in de opbouwfase.
Aanvankelijk werden een viertal -
uitvoeringen met twee
verschillende motoren
geïntroduceerd. In de prijslijst zien
we de XN, XR, XT en XSi met 1.1 en
1.4 liter motoren. Tegen het einde
van dit jaar komen daar nog de
dieselkrachtbron en een vijfdeurs
carrosserie bij. Beide varianten
worden op de Parijse salon
gepresenteerd. Vooral voor de
Franse markt zijn deze
toevoegingen van levensbelc
Het nieuwe basismodel, d«
Ace, is wellicht voor Neder
interessant vanwege de
aantrekkelijke aanschafprijs.
Ouders
Ouders kunnen de kinderen goed
voorbereiden, zoals mevrouw B.E.
Stuurder uit Overbrug: "Voor mij
was de reden om direct te
beginnen met extra aandacht te
besteden aan de schoolroute, die
mijn dochter aflegt: als de school
weer begint, moet ze iedere dag
opnieuw door dat verkeer. Mijn
dochter gaat dit jaar voor 't eerst
naar het voorgezet onderwijs. Dat
betekent op zich al een hele
omschakeling voor haar. Daarbij
komt nog, dat ze voortaan een heel
andere route moet fietsen om op
school te komen. Daarom leek het
me verstandig om de nieuwe
een paar keer samen met haa
oefenen, zodat ze weet wat
onderweg te wachten r1*
"Kijk, per dag leggen kiuuc
minimaal twee keer de
schoolroute af. En de schoolroute
staat wel nummer 1 op de lijst van
gevallen waarin kinderen het
slachtoffer worden van een
verkeersongeval. Bij begin van het
schooljaar is die route nog nieuw:
dan zijn ze nog niet bedacht op de
gevaarlijk plekken. Daarom is
voorbereiding gewoon hard nodig.
Later wordt de schoolroute wat
meer een gewoonte en nemen ze
het niet meer zo nauw. Bovendien
zijn en blijven kinderen nu
eenmaal speels, kennen ze de
verkeersregels nog niet zo goed of
gedragen ze zich soms nogal
branie-achtig. In ieder geval
redenen genoeg voor iedere ouder
om voor het schooljaar begint, de
dagelijkse route samen met je kind
eens goed onder de loep te nemen.
In 1994 zal Aston Martin de
produktie starten van een nieuw
model, die op dit moment de
codenaam NPX draagt. De auto
wordt ontwikkeld door een nieuwe
onderneming, Aston Martin Oxford
Ltd en moet een Waardige
afstammeling worden van de
beroemde Aston Martin DB's van
Sir David Brown. De ontwikkeling
van een nieuwe auto kon vanwege
capaciteitsproblemen niet in de
bestaande vestiging plaatsvinden.
Er werd zodoende gekozen voor
samenwerking met Tom
Walkinshaw van JaguarSport.
Voor dé produktie van de nieuwe
auto zal dan ook gebruik gemaakt
worden van de fabriekshal van
JaguarSport in Kidlington, waar op
dit moment de Jaguar XJ220 wordt
gemaakt. Na voltooiing van de
produktie van deze auto, neemt
Aston Martin Oxford de
dit moment geldende
milieunormen. De 1.0 is goed voor
een vermogen van 50 pk en dat
blijkt voldoende voor de redelijke
lichte 106. Vooral bij
stadsnelheden is de auto nog
steeds lekker vlot. Eenmaal op de
snelweg moet echter even geduld
betracht worden. Alle andere
kwaliteiten heeft de Ace natuurlijk
van de bestaande versies
overgenomen. De auto is
comfortabel geveerd en verwerkt
hobbels en bobbels uitstekend.
Ondanks de korte zitting zitten de
stoelen prima en gaat de
bediening van de verschillende
organen over het geheel genomen
licht. Met de introductie van de 106
1.0 Ace is overigens de 106 1.1 XN
met 4-bak verdwenen, vanwege
het geringe prijsverschil en de
completere uitvoering van de Ace.
De 106 Ace staat bij de dealer voor
f.19.995,= en dat is een bijzonder
scherpe prijs. De Ace neemt
daarmee een afstand van meer
dan duizend gulden van de 106 XN,
die voortaan uitsluitend met
vijfbak wordt geleverd. Overigens
moet benadrukt worden dat de 106
Ace een vast onderdeel vormt van
het 106- programma en dus geen
actiemodel is.
Verkeersongelukken met scholieren zijn helaas aan
de orde van de dag. Van alle gewonden in het verkeer
is 28.5 procent jonger dan 17 jaar, terwijl deze groep
22 procent van de bevolking uitmaakt. Na de
schoolvakanties verandert het verkeersbeeld op de
Nederlandse wegen weer ingrijpend. Zo'n 2,5 miljoen
schoolgaande kinderen van 4 tot 17 jaar begeven zich
dan weer dagelijks in het verkeer. Ze zijn minstens
twee keer per dag onderweg tussen huis en school.
Verreweg de meeste verkeersongevallen met jongeren
gebeuren op de schoolroutes. Daarom voert Veilig
Verkeer Nederland in samenwerking met alle
verkeersdeelnemers, ouders, gemeenten, politie en
schoolbesturen ook dit jaar weer de actie: "Wij gaan
weer naar school".
Oefenen
Voor de meeste kinderen ligt de
school voor het voortgezet
onderwijs verder van huis dan de
basisschool. Dit betekent een
onbekende route, die vaak ook
moeilijker is dan de oude
vertrouwde. Reden genoeg om
vooraf samen met je kind de route
te verkennen.
Natuurlijk oefen je de route niet
door deze in de auto af te leggen,
maar zoals je kind dat straks in de
dagelijkse praktijk doet: als dat op
de fiets is, op de fiets. Blijf eerst
zoveel mogelijk naast elkaar
fietsen. Later fiets je achter je kind,
Utrecht Bij de introductie van de Peugi
was de plaats van deze auto binnen het
programma van het merk erg onduidelijk. De 106
is uiteraard bedoeld als opvolger van de uiterst
succesvolle 205, maar werd als 'extra keuze'
gepresenteerd. Het zal echter niet lang meer
duren voordat de 106 tot zo'n dertigduizend
gulden de boventoon gaat voeren. Nieuw is een
basismodel met een 1 liter injectiemotor geleverd
in een grappige uitvoering luisterend naar de
naam "Ace".
gloednieuwe produktieruimte van
Jaguar over. De nieuwe
onderneming heeft een eigen
ondernemingsraad waarin Walter
Hayes, Executive Chairman van
Aston Martin Lagonda Limited
voorziter wordt en Tom
Walkinshaw directeur. Uiteraard
kan met Walkinshaw in huis
gebruik worden gemaakt van de
allermodernste technologie
waarmee ervaring is opgedaan in
de Formule 1. De nieuwe NPX zal
een in eigen huis ontwikkelde
motor hebben, die aan alle milieu-
eisen voldoet. De auto draait zijn
testronden in extreem warme en
koude streken en heeft inmiddels
al diverse crash-tests doorlopen.
Per jaar zullen er zo'n 625
exemplaren worden gemaakt.
Overigens blijft JaguarSport als
onafhankelijk onderneming
bestaan.
W,; SA..»
ft-FX-84