Peugeot 106 Ace F «J Goed geserveerd! Peugeot in 1993 üs§ MÏÏpêffl ifeasfeKsaa @0001 0000 Wijzigingen Citroën Modeluitbreiding Aston Martin WWIïIïïï Hl 8] I .'F.Si' JR 1 raad 1 - Je voelt je lekkerder in een Peugeot van LAGE WITSIEBAAN 78 TILBURG - Tel. 013-634355 E NBV 3 PUTOCENTRUM COLLRRIS TILBURG Nissan's f 1992 -pagina Q DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 27 augustus 1992 - pagina? reot 106 et. Vierbak iet. eden Brabant auwmet datPe 1200 rt i met ding slfde 1990 1990 1988 1984 1987 1988 1990 1992 1986 1989 1990 1983 1987 1990 1989 1989 1989 1989 1988 1988 1988 12-1986 1989 1987 .2-1990 .4-1989 4-1989 .6-1988 10- I986 1992 ...1987 1989 ...1989 1990 .8-1991 ...1987 1989 1990 .8-1991 ...1985 1987 1989 1986 .1984 m de B- er zwarte ^LdENISSENBW I klassercS ives). i met -'akket o uit van >4355 cn ...2-1991 I 1991 ...3-1990 .10-1990 .10-1989 ...9-1988 4 1988 II 1988 1 1988 mee •ius. Nissan Sunny 1.4 L Nu voor 24765,- urg Jansanatraat 52-56, Tilburg, Tal 013-683911 knelpunten "akt. clgroep van sproken op rag. De c :hool" 1c lang. ie 106 irland erg igen op -je, rechts io Helemaal als ze van school wisselen", verklaart mevrouw Stuurder. vergrendeling de igebrac rond voor een al is gekozen, i de Profil door de veg 19 2680 Óisterwijk ingenstraat 5 52429 VI Óisterwijk ”"e route haar te jt haar 1 staat". kinderen ds- toezicht op het alle partijen Kwaliteiten De 956 cc 4 cilindermotor is een oude bekende, bijvoorbeeld al uit de Peugeot 104 uit de jaren zeventig. Voorzien van een centraal injectiesysteem en geregelde driewegkatalysato voldoet de 1 liter motor aan trraad» LBURG 3-Tilburg peuwstaat, 150,- Andere ouders zitten r soortgelijke problemei dan onderling een veil afspreken waai kb* elkaar wachten om sai school te fietsen. itor alle op Officieel Peugeot- dealer voor Tilburg en «mstreken jgelslaan 1 18201 J Óisterwijk lutomaat. De .e vertrouwa, igeboden. loorlijk cor glas, een ruiti Bouwj. et. 1991 1990 1990 ‘86t/m*90 1989 1989 '86-'1988 1987 3 met. 1990 1988 1989 1988 Doel van de actie "Wij gaan weer naar school" is de verkeersveiligheid van jongeren in de leeftijdsgroep van 4 tot 17 jaar te verhogen. De actie attendeert gemotoriseerde weggebruikers op het verkeersgedrag van fietsende en brommende scholieren, direct na de zomervakantie. Van alle verkeersdeelnemers, van ouders, leraren, gemeentelijke instanties en politie wordt de medewerking gevraagd om er voor te zorgen dat de 2,5 miljoen scholieren dagelijks veilig de route van huis naar school kunnen afleggen. In de actie worden ook kn« op schoolroutes aangepak Bovendien wordt de doelgroep van 4i tot 17-jarigen aangesproken op het eigen verkeersgedrag. De actie "Wij gaan weer naar school" loopt direct na de zomervakantie van 17 augustus tot en met 25 september 1992. In de eerste weken na de schoolvakantie is het aantal ongevallen met schoolgaande Het modellenjaar 1993 is inmiddels aangebroken, dé tijd voor een aantal merken om in hun modellenprogramma wijzigingen door te voeren. De Citroen ZX zal op de komende Autosalon van Parijs in een driedeurs variant worden voorgesteld, onder andere als sportieve 16-klepper. Al eerder werd aangekondigd dat de 1.9 liter motor uit de ZX Volcane wordt vervangen door een 123 pk sterke 2 liter, bekend uit de XM. Later dit jaar zal het Nederlandse programma nog met de turbodiesel worden uitgebreid. Bij alle modellen wordt de stabilisatorstang direct aan de veerpoot bevestigd, zoals bij de Volcane al het geval was. Dit zorgt voor een grotere koersvastheid. De ZX Volcane heeft een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank, zodanig dat een vlakke laadvloer ontstaat. Deze bank kan tegen meerprijs worden geleverd op de Avantage en Aura. Bij de XM laat Citroen zien dat de historie steeds minder gaat tellen. Het eenspakige stuurwiel, een typisch Citroën-kenmerk sinds vele decennia, is vervangen door een saai twee-spakig exemplaar. De 2 liter motor in het basismodel is voortaan voorzien van multipoint inspuiting, waardoor nu ook een automatische versnellingsbak tegen meerprijs In het modellenjaar 1993 worden de verschillend^ Peugeot- modellen op details gewijzigd. Zo heeft de nieuwe Ï06 XN 1.0 Ace inmiddels de plaats ingenomen van de 106 XN 1.1 met 4-bak. De auto wordt geleverd voor f. 19.995,= en is standaard voorzien van stootstrips, Ace-logo's en wieldoppen. Bij de 205 worden de XS en GT voortaan geleverd met een 1.6 liter motor van 90 pk in plaats van de 75 pk 1.4. De 205 Accent diesel en Colorline hebben een permanente plaats in het programma gekregen, terwijl de XL/GL en XR/GR met 1.1 motor en de XLD/GLD zijn komen te vervallen. Bij de Peugeot 309 is d« inmiddels vervangen c achterop, centrale en luidsprekers in voorportieren. De 309-reeks begint bij de 1.1 GLX voor f.25.600,=. De turbodiesels luisteren voortaan naar de namen XSDT en SXDT en worden wat completer uitgerust. Tot slot heeft de 605 SLi de 2 liter multipoint injectiemotor gekregen uit de SRi, terwjl de SV 3.0 en SV 24 vanaf september te bestellen zijn met airbag in combinatie met gordelspanners. kinderen het grootst. De jeugd moet weer wennen aan de dagelijkse gang van zaken. Vooral de groep 12- tót 14-jarigen, de "brugklassers", heeft het extra moeilijk omdat die vaak te maken krijgt met nieuwe schoolroutes. Ook de andere verkeersdeel nemers, met name de automobi listen, moeten weer wennen aan een druk verkeersbeeld met onverwachte situaties. Tijdens de actieperiode houdt de politie extra toezicht op de schoolroutes. De politielet dan speciaal op het gedrag van alle verkeersdeelnemers op deze routes en besteedt zowel aandacht aan schoolgaande kinderen op de fiets of de brommer als aan automobilisten en bus- of vrachtwagenchauffeurs. U kunt rekenen op fiets- en bromfietscontroles, snelheids controles en gericht toezicht verkeersgedrag van all_ r__ op de schoolroutes. met en. Je kunt een veilige plaats ir de kinderen op ten om samen naar fietsen. vinden op de achterklep en stijlen. De auto heeft verdei kunststof bumpers, een achterruitwisser en twee buitenspiegels. Het interieur is van de XN overgenomen. De stoelen zijn een vrolijk gekleurde bekledir overtrokken, terwijl we ditzeL. stofje ook op de portieren tegenkomen. Het compacte dashboard beschikt over een snelheidsmeter met dagteller, brandstofmeter en een reeks controlelampjes. De vloerbedekking is uitgevoerd in een grappige contrasterende kleur. Het tweespakige stuur ligt lekker in de hand, terwijl de bedieningshendels aan de stuurkolom degelijk aanvoelen. De 106 1.0 Ace is uitsluitend verkrijgbaar met een handgeschakelde vierbak. nieuwe GLX-uitgave naar keuze met een 1.1 liter monopoiht injectiemotor van 60 pk, de 1.4 liter van 75 pk of de 90 pk 1.6 krachtbron. De 1.1 en 1.4 zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak terwijl de 1.6 alleen te bestellen is met automaat. De GLX wordt ook met de vertrouwde 1.9 liter diesel aangeboden. De uitrusting is behoorlijk compleet met getint tewisser/sproeier De 106 Ace is in feite een 106 XN met een paar extra uitrustingsdetails. Aan de buitenkant is de auto voorzien van de wieldoppen van de veel completere XT- uitvoering, terwijl ook de standaard stootstrips op de flanken de auto een meer aangeklede uitstraling geven. Vergelijkbaar aan de 205 Accent, is de 106 Ace een puur Nederlandse uitvoering. Vandaar dat ook het Ace-logo hier ontworpen is. De drie letters die het woord vormen zijn op een blauw, rood en groen vlak aangebracht, terwijl als achtergrond voor een gele tennisbal is gekozen. Dit logo is te zodat je kunt zien of het geleerde goed wordt toegepast. Het beste is om te oefenen op de tijden dat je kind de route gewoonlijk moet fietsen. Pas dan is de situatie, inclusief de verkeersdrukte, echt goed te vergelijken. Ook kunt u met uw kind praten over het feit, dat het overige verkeer wordt gehinderd als ze met meer dan twee naast elkaar fietsen. En dat het evenmin veilig is om te dicht naast elkaar of achter elkaar te fietsen. kan worden geleverd. De boordcomputer in de Ambian berekent nu ook de actieradii terwijl de XM Exclusive wordt uitgerust met een snelheidsregelaar (optie op de Comfort en Ambiance uitgaves De XM Break Ambiance kan me een zogenaamd Exclusive- pak worden geleverd, bestaande ui lederen bekleding, panelen 1 notehout, stuurwiel met leer bekleed, elektrisch verstelbare middenarmsteun, mechanisch verstelbare lendensteun op de bestuurdersstoel, gordelspanners en airconditioning. De wijzigingen van AX en BX zijn miniem. De Citroen C15 heeft echter een aantal zichtbare wijzigingen ondergaan aan in- en exterieur. Aan de buitenkant is de auto te herkennen aan het embleem wat voortaan in het midden is geplaatst en nieuwe grijze beschermstrips. Ook hier is het eenspakige stuur vervangen door een exemplaar met twee spaken. De stoelen krijgen een afgeplatte rugleuning, zijn voorzien van hoofdsteunen en gedeeltelijk stoffen bekleding. Verder is toegevoegd een aantal ringen de laadvloer, analoog klokje instapverlichting links en red op het dashboard en een radii vooruitrusting. De Peugeot 106 bevindt zich op dit moment nog in de opbouwfase. Aanvankelijk werden een viertal - uitvoeringen met twee verschillende motoren geïntroduceerd. In de prijslijst zien we de XN, XR, XT en XSi met 1.1 en 1.4 liter motoren. Tegen het einde van dit jaar komen daar nog de dieselkrachtbron en een vijfdeurs carrosserie bij. Beide varianten worden op de Parijse salon gepresenteerd. Vooral voor de Franse markt zijn deze toevoegingen van levensbelc Het nieuwe basismodel, d« Ace, is wellicht voor Neder interessant vanwege de aantrekkelijke aanschafprijs. Ouders Ouders kunnen de kinderen goed voorbereiden, zoals mevrouw B.E. Stuurder uit Overbrug: "Voor mij was de reden om direct te beginnen met extra aandacht te besteden aan de schoolroute, die mijn dochter aflegt: als de school weer begint, moet ze iedere dag opnieuw door dat verkeer. Mijn dochter gaat dit jaar voor 't eerst naar het voorgezet onderwijs. Dat betekent op zich al een hele omschakeling voor haar. Daarbij komt nog, dat ze voortaan een heel andere route moet fietsen om op school te komen. Daarom leek het me verstandig om de nieuwe een paar keer samen met haa oefenen, zodat ze weet wat onderweg te wachten r1* "Kijk, per dag leggen kiuuc minimaal twee keer de schoolroute af. En de schoolroute staat wel nummer 1 op de lijst van gevallen waarin kinderen het slachtoffer worden van een verkeersongeval. Bij begin van het schooljaar is die route nog nieuw: dan zijn ze nog niet bedacht op de gevaarlijk plekken. Daarom is voorbereiding gewoon hard nodig. Later wordt de schoolroute wat meer een gewoonte en nemen ze het niet meer zo nauw. Bovendien zijn en blijven kinderen nu eenmaal speels, kennen ze de verkeersregels nog niet zo goed of gedragen ze zich soms nogal branie-achtig. In ieder geval redenen genoeg voor iedere ouder om voor het schooljaar begint, de dagelijkse route samen met je kind eens goed onder de loep te nemen. In 1994 zal Aston Martin de produktie starten van een nieuw model, die op dit moment de codenaam NPX draagt. De auto wordt ontwikkeld door een nieuwe onderneming, Aston Martin Oxford Ltd en moet een Waardige afstammeling worden van de beroemde Aston Martin DB's van Sir David Brown. De ontwikkeling van een nieuwe auto kon vanwege capaciteitsproblemen niet in de bestaande vestiging plaatsvinden. Er werd zodoende gekozen voor samenwerking met Tom Walkinshaw van JaguarSport. Voor dé produktie van de nieuwe auto zal dan ook gebruik gemaakt worden van de fabriekshal van JaguarSport in Kidlington, waar op dit moment de Jaguar XJ220 wordt gemaakt. Na voltooiing van de produktie van deze auto, neemt Aston Martin Oxford de dit moment geldende milieunormen. De 1.0 is goed voor een vermogen van 50 pk en dat blijkt voldoende voor de redelijke lichte 106. Vooral bij stadsnelheden is de auto nog steeds lekker vlot. Eenmaal op de snelweg moet echter even geduld betracht worden. Alle andere kwaliteiten heeft de Ace natuurlijk van de bestaande versies overgenomen. De auto is comfortabel geveerd en verwerkt hobbels en bobbels uitstekend. Ondanks de korte zitting zitten de stoelen prima en gaat de bediening van de verschillende organen over het geheel genomen licht. Met de introductie van de 106 1.0 Ace is overigens de 106 1.1 XN met 4-bak verdwenen, vanwege het geringe prijsverschil en de completere uitvoering van de Ace. De 106 Ace staat bij de dealer voor f.19.995,= en dat is een bijzonder scherpe prijs. De Ace neemt daarmee een afstand van meer dan duizend gulden van de 106 XN, die voortaan uitsluitend met vijfbak wordt geleverd. Overigens moet benadrukt worden dat de 106 Ace een vast onderdeel vormt van het 106- programma en dus geen actiemodel is. Verkeersongelukken met scholieren zijn helaas aan de orde van de dag. Van alle gewonden in het verkeer is 28.5 procent jonger dan 17 jaar, terwijl deze groep 22 procent van de bevolking uitmaakt. Na de schoolvakanties verandert het verkeersbeeld op de Nederlandse wegen weer ingrijpend. Zo'n 2,5 miljoen schoolgaande kinderen van 4 tot 17 jaar begeven zich dan weer dagelijks in het verkeer. Ze zijn minstens twee keer per dag onderweg tussen huis en school. Verreweg de meeste verkeersongevallen met jongeren gebeuren op de schoolroutes. Daarom voert Veilig Verkeer Nederland in samenwerking met alle verkeersdeelnemers, ouders, gemeenten, politie en schoolbesturen ook dit jaar weer de actie: "Wij gaan weer naar school". Oefenen Voor de meeste kinderen ligt de school voor het voortgezet onderwijs verder van huis dan de basisschool. Dit betekent een onbekende route, die vaak ook moeilijker is dan de oude vertrouwde. Reden genoeg om vooraf samen met je kind de route te verkennen. Natuurlijk oefen je de route niet door deze in de auto af te leggen, maar zoals je kind dat straks in de dagelijkse praktijk doet: als dat op de fiets is, op de fiets. Blijf eerst zoveel mogelijk naast elkaar fietsen. Later fiets je achter je kind, Utrecht Bij de introductie van de Peugi was de plaats van deze auto binnen het programma van het merk erg onduidelijk. De 106 is uiteraard bedoeld als opvolger van de uiterst succesvolle 205, maar werd als 'extra keuze' gepresenteerd. Het zal echter niet lang meer duren voordat de 106 tot zo'n dertigduizend gulden de boventoon gaat voeren. Nieuw is een basismodel met een 1 liter injectiemotor geleverd in een grappige uitvoering luisterend naar de naam "Ace". gloednieuwe produktieruimte van Jaguar over. De nieuwe onderneming heeft een eigen ondernemingsraad waarin Walter Hayes, Executive Chairman van Aston Martin Lagonda Limited voorziter wordt en Tom Walkinshaw directeur. Uiteraard kan met Walkinshaw in huis gebruik worden gemaakt van de allermodernste technologie waarmee ervaring is opgedaan in de Formule 1. De nieuwe NPX zal een in eigen huis ontwikkelde motor hebben, die aan alle milieu- eisen voldoet. De auto draait zijn testronden in extreem warme en koude streken en heeft inmiddels al diverse crash-tests doorlopen. Per jaar zullen er zo'n 625 exemplaren worden gemaakt. Overigens blijft JaguarSport als onafhankelijk onderneming bestaan. W,; SA..» ft-FX-84

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 21