MERCEDES 300 CE-24 CABRIOLET I /wioparcb/ Het hele jaccr Mercedes 2 miljoen k middenklasse: ers T bv ENZ De grootste keuze in STER GARANT OCCASIONS vindt U in Loon op Zand ST en 16.500,-1 s 1992-pagina 4 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 27 augustus 1992 - pagina 5 013-321405 maar rg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel.: 013-683911 D q l RIGE DE MERCEDES BENZ ONDER DE DEALERS g NISSAN B G4RAGÏ f kiezen voor een fde huis. 3URG 11 .1988 .1988 .1990 .1986 .1986 .1986 .1983 .1983 .1982 ink >'n FINANCIERINGEN INRUILEN Auto’s met volledige BOVAG-garantie er in rd. markt .joen >e vrouw .1990 .1979 .1981 .1984 .1988 .1987 .1987 De Hoogt 13 Loon op Zand tel. 04166-1553 5 6 7 9 9 9 0 9 1991 ïldak, 1989 1989 1989 1988 -.'...1987 1985 1982 In 1991 werden in Eurc 'ruimte-auto's' verkoci wordt dat de vraag i auto in 1995 zal zijn tot 500.000 a 600.000 eenl De verdeling aanbieders ir voor heel Europa uit: ING 1987 1992 p.o.a. 1992 p.o.a. ...1992 p.o.a.. 1992 p.o.a. i.... 1992 p.o.a. 1990 1990 1990 1989 1983 1988 1988 1990 1990 1991 1988 1983 1984 kap ordt bedi neemt en» in beslag lederen tllak, het middenarmsteun ig, een rllatie, wat sal nog zo'n CV, ww cv, ww, trekhaak blauw/zwart, schuifdak, cv, ww, L-,~jw/zwart, vijfbak, hoofdst., o blauw/zwart, vijfbe Ul-cijfbak, cv, ....1985 1986 3x1986 1986 1986 1986 1987 1987 1988 1988 1988 1988 1988 1989 1989 1989 1989 1989 1989 1989 1990 1986 1987 1988 1990 1991 1986 sunroof1986 schuifdak, leder, alu velgen, alarm1987 .1990 .1990 .1991 .1983 1985 .1986 .1988 .1988 1988 .1988 1990 .1982 .1982 1983 1984 1985 ”’’’’"’’”"’"”1986 .1987 .1988 .1988 1988 1988 .1988 .1989 1989 1990 .1987 .1988 .1989 .1990 1990 .1991 .1986 .1991 .1990 .1986 .1989 .1989 .1986 .1990 1985 .1991 1985 .1985 .1986 .1988 .1982 constructie, prachtig afgewerkt en heeft een kapconstructie waar niets op aan te merken is. De prijs ligt op een zeer hoog niveau, terwijl de optielijst dan haast nog oneindig is. 1992, maar liefst acht jaar later nog geen enkele Europese tegenhanger van de Espace is verschenen. Sinds de start van de produktie in april 1984 zijn er ruim 257.000 Espaces geproduceerd bij Matra in Romorantin en Alpine in Dieppe. 1. Renault Espace 45.528 (52%) 2. Toyota Previa 13.150 (15%) 3. Chrysler Voyager 11.815 (13,5%) 4. Mitsubishi SpWg 7.293 (8,3%) 5. Nissan Prairie 5.496 (6,3%) 6. Chevrolet/Pontiac 429 (0,5%) 1989 1989 1989 1991 1985/1986 1989 1969 1991 1985 1985 1989 1987 Mercedes-Benz heeft een behoorlijke histqrie waar het gaat om de bouw van cabriolets. Het voeren van meerdere, wat karakter betreft verschillende 'open auto's' naast elkaar is daarbij niet ongebruikelijk. Naast de enkele jaren geleden verschenen SL Roadster is een geopende versie van de Mercedes 300 CE- 24 de gelederen komen versterken. Voor een top- prijs heeft de liefhebber van 'oben ohne' er weer een top-keuze bij. In de volksmond heeft de 200-300- reeks van Mercedes de bijnaam taxi en geheel in het verlengde daarvan wordt vaak enigszins spottend gesproken over de taxi- coupé en vanaf nu dus ook de taxi- cabriolet. Zeer begrijpelijk dat Mercedes zelf met deze benamingen niet gelukkig is. keurings- APK Lid BOVAG AUTO edrijf Tilburg j van de verschillende in dit segment zag er in 1991 als volgt rropa 87.500 scht. Verwacht naar dit type i toegenomen I eenheden, wat neerkomt op 5% van de totale Europese automarkt. Renault zal hierbij een leidende rol blijven Autobedrijf F.J.J. de Vet KERKSTRAAT 76, GOIRLE Tel. 013-341739 De huidige middenklasser van Mercedes (200-300- serie) heeft het succes van zijn voorganger overtroffen. Van dit voorgaande model werden er 10,5 jaar tijd maar liefst 2,7 miljoen geproduceerd. Het nieuwe model werd in januari 1985 op de n gezet en heeft na 6,5 jaar het aantal van 2 miljt bereikt. Onlangs liep in aanwezigheid van meiiiuu» Mariannen von Weizsacker, echtgenote van de Duitse bondspresident een zilverkleurige 200E van de band, die de tellerstand op 2.000.000 bracht. De auto werd aan mevrouw Von Weizsacker overhandigd voor een charitatief doel. Bij introductie bestond het leveringsprogramma uit de vierdeurs sedan met vier benzine- en drie dieselmotoren, terwijl op dit moment kan worden gekozen uit de sedan, coupé, stationcar en vierzits cabriolet. Belangrijke toevoegingen waren de 4-Matic modellen in 1986/1987 en de 3 liter turbodiesel. Andere noviteiten waren de airbag voor passagiers, verbeteringen aan de aandrijflijn en de AntiDoorslipRegeling (ASR) voor de zescilinders met automaat. Speciale varianten zijn de zesdeurs 250D en 260E speciaal bedoeld voor bijvoorbeeld taxibedrijven. De dieselmotoren hebben inmiddels een uitlaatgasrecirculatiesystéem en zijn leverbaar met een oxidatiekatalysator. Als topmotorisering kent de middenklasse van Mercedes de 3 liter 24- klepper en sinds 1990 de uitermate krachtige SOOE met 5 liter V8 aan boord. Eind vorig jaar werd de prachtige cabriolet gepresenteerd, waarvan de eerste exemplaren eind juni werden afgeleverd. Diverse modellen van de Mercedes middenklasse doen dienst als taxi, huurauto of zijn ingezet bij politie en brandweer, terwijl het chassis dient als basis voor ambulances en andere speciale voertuigen. Contragewichten Veiligheid staat bij Mercedes hoog op de prioriteitenlijst. De auto is enorm degelijk gebouwd, zodat het wat betreft de passieve veiligheid Peugeot 405 GL1988 Peugeot 205 XR1990 Peugeot 205 XRD....1990 Peugeot 205 XLD1989 Peugeot 205 Junior.. 1987 Peugeot 505 GRD....1986 Ford Sierra stationcar Van diesel„...1988 Ford Fiesta 1100 CLi Ford Fiesta 1100. VW Jetta Opel Corsa Hatchback SR.. Citroën Axel TRS. Fiat Panda 750 L. Subaru Jumbo bediende zijruiten, elektrisch bediende buitenspiegels en de reeds genoemde airbag. Wie echter over een werkelijk complete auto wil beschikken zal nog de prijs van een Mercedes 190 1.8E moeten betalen aan opties. Wie prijs stelt op bijvoorbeeld een automatische versnellingsbak, airconditioning, leder bekleding, metaal! Sportline-pakket, voor, stoelverwarminc complete audio-instal sperdifferentieel en nog i kleinere toevoegingen, zc vijftigduizend gulden extra moeten uitgeven. Ceremonie Bij de nieuwe cabriolet werd uitgegaan van het bestaande coupé-model in combinatie met de 3 liter 6 cilinder lijnmotor met 24 kleppen. Deze forse krachtbron is goed voor een vermogen van 220 pk bij 6400 tr/min en levert een koppel van 265 Nm bij 4600 tr/min. Standaard wordt de auto geleverd in combinatie met een handgeschakelde vijfbak. Bij een leeggewicht van 1710 kg (in basisuitvoering) weet de 300 CE-24 cabrio een top te halen van 230 km/u en in 8,5 seconden vanuit stilstand dé 100 km/u te bereiken. Met automaat is de auto slechts een fractie trager. De 300 Cabrio is niet bepaald een kleine auto. Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van 1,74 meter kijk je er niet snel omheen. Veel noviteiten die in de SL-reeks werden gepresenteerd zijn wederom in de 300 CE-24 terug te vinden. Omdat we hier te maken hebben met een volwaardige Met de introductie van de Espace zette Renault in 1984 in samenwerking met Matra een flink stap voorwaarts. Die stap voorwaarts was zo groot, dat anno Opties Het is heerlijk om met alle ruiten omlaag lekker te toeren, maar eenmaal op snelheid bieden de vier zijruiten enorm veel beschutting, doordat ze erg ver naar achteren doorlopen. De nieuwe Cabrio van Mercedes is daarom zowel open als gesloten uitermate plezierig te rijden. De door ons gereden auto was uitgerust met een zogenaamd Sportline onderstel, waarbij de auto in z'n geheel wat lager op de wielen wordt gezet en de afstelling van vering en schokdempers sportiever is uitgevallen. De stevige constructie van de cabrio laat dit prima toe. Het ruim vierduizend gulden kostende Sportline-pakket wordt standaard aangeboden met de fraaie achtgaats lichtmetalen velgen. Standaard staat de 300 CE-24 op andere exemplaren. De Mercedes 300 CE-24 Cabriolet is heer behoorlijk uitgerust met een toerenteller, stuurbekrachtiging, vier elektrisch hetzelfde bedrag 1 300 SL uit het zelfc Deze auto heeft een iets tammere motor, twee zitplaatsen minder, maar meer uitstraling en exclusiviteit. Prijzen De behoorlijk zware Mercedes cabriolet, voorzien van een stevige motor, lust graag een forse slok loodvrije benzine. De auto rijdt gemiddeld zo'n 7 tot 7,5 kilometer op 1 liter. Wie de prijzen van het huidige Mercedes-programma gewend is, zal niet schrikken van f. 192.000,= want dat moet de 300 CE-24 Cabrio opbrengen. Maar zoals gezegd komt daar voor een beetje complete auto nog flir wat bij, zodat je makkelijk op zo'r tweeëneenhalve ton uitkomt. Binnen afzienbare tijd zal er ook een Cabrio met 4 cilindermotor verschijnen, wat de prijs iets zal verzachten. Een duur speeltje zodoende met weinig concurrentie. Jaguar heeft de in standaarduitvoering completere XJS Convertible met 4.0 liter 6- pitterofV12. Maar de koper van de 300 CE-24 Cabrio kan.voor ongeveer vierzitter, heeft de auto een langgerekte kap die standaard elektrisch wordt bediend. De hele ceremonie neemt enkele tientallen seconden in beslag en ziet er uiterst indrukwekkend uit. Om de kap te openen of te sluiten moet met de hand de vergrendeling boven de voorruit worden losgezet. Het contact moet aan staan (motor mag niet lopen) en het rempedaal moet worden ingetrapt. Is aan deze voorwaarden voldaan dan rest nog een druk op de knop en het hele programma wordt elektrisch afgewerkt. De hoogwaardige kap is voorzien van een volwaardige achterruit met verwarming en is van binnen met een licht materiaal bekleed. De isolatie is van topklasse. Of het nu hard regent, er langs een ronkende vrachtwagen wordt gereden of met hoge snelheden over autobanen wordt geraced, in alle gevallen zit je in de 300 CE Cabrio uitermate rustig en is het voeren van een gesprek goed mogelijk. Alhoewel iedere cabriolet natuurlijk gemaakt is om open te rijden, is de Mercedes een auto voor het hele jaar rond. Wie de keuze heeft, moet er maar een paar nachtjes over slapen. De nieuwe Mercedes 300 CE-24 Cabrio is een peperdure vierzits auto uit de topklasse. De auto is bijzonder stijf van wel goed zit. Maar ook op actief gebied staat de Mercedes zijn mannetje. Standaard heeft de hele serie voortaan een airbag aan bestuurderskant, opgenomen in het stuurwiel. ABS wordt al langere tijd af-fabriek op alle modellen gemonteerd. Een cabriolet zonder rolbeugel houdt echter een extra risico in bijvoorbeeld bij een koprol. Bij de SL werd voor het eerst een automatisch uitklappende rollbar geintroduceerd. Deze constructie is echter bij een vierzitter niet mogelijk, zodat naar een andere oplossing werd gezocht. De achterpassagiers beschikken over hoofdsteunen die elektrisch met behulp van een schakelaar omhoog of omlaag kunnen worden bewogen. Echter in noodgevallen worden ze automatisch in stelling gebracht en dienen de zeer stevig uitgevallen hoofdsteunen als rolbeugel. Fraai kunnen we de uitgeklapte beugels echter niet vinden. Mercedes heeft de 300 Cabrio uiteraard op de bekende plaatsen in bodem en flanken verstevigd, maar ging nog wat verder. Om trillingen tegen te gaan werden onder de bagageruimte, onder de motorkap en in de voorruitomlijsting contragewichten van lood met een totaalgewicht van 26 kilo opgehangen, die optredende vibraties weten te neutraliseren. De stabiliteit van de carrosserie is daarom.ongekend groot. Natuurlijk blijft er van enige torsie sprake, voelbaar is deze evenwel nauwelijks, knap werk! 190 D, blauw, schuifdak, automaat, ww 190 D, wit, cv, ww, armleuningen, trekhaak 190 D, blauw, cv, ww 190 D, silver, ww, armleuningen, MB tex 190 D, ivoor, cv, ww 190 D, blauwmetallic, cv, ww, trekhaak 190 D, blauw/zwart, ww 190 D, grijs, cv, ww 190 D, blauw, ww, trekhaak, alu velgen 190 D, blauw, ww, trekhaak 190 D, blauw/zwart, schuifdak, cv, ww, trekhaak. 190 D, grijs, ww, trekhaak 190 D, blauw/zwart, cv, ww 190 D, wit, schuifdak, cv, ww 190 D, blauw/zwart, cv, ww 190 D, blauw, cv, ww 190 D, wit, schuifdak, cv, ww 190 D, rood, vijfbak, cv, ww 190 D, antraciet, cv, ww 190 D, grijs 190 D, bruin, c 190 D 2.5, wit, 190 D 2.5, blauw/zwart, schuifdak, cv, ww, trekhaak 190 D 2.5, blauw/zwart, vijfbak, hoofdst., cv, ww 190 D 2.5, blauw/zwart, vijfbak, hoofdst., cv, ww, airco. 190 D 2.5, blauw, vijfbak, cv, ww 190, rookzilver, automaat, cv, ww 190 E, rookzilver, cv,-ww, 190 E, 2.3 blauw/zwart, sc 190 E 1.8, blauw, ww 190 E 1.8, rood, schuifdak, cv, ABS, armleuningen, alu velgen, alarm. 190 E 1.8, rood, vijfbak, cv, ww, armleuningen 230 E, groen, schuifdak, automaat, cv, ww, armleuningen, trekhaak. 230 E, beige, automaat, cv, ww, armleuningen, trekhaak 230 E, beige, cv, ww, LPG 230 E, grijs, schuifdak, automaat, cv, ww, armleuningen 300 E, zwart, schuifdak, alarm, alu velgen 300 E, blauw/zwart, cv, ww, armleuningen, hoofdsteunen 300 E, groen, automaat, cv, ww, armleuningen, airco 230 CE, blauw, schuifdak, automaat, cv, ww, alu velgen 200 D, beige, ww 200 D, grijs, cv, ww 200 D, wit, ww 200 D, wit, cv, ww 200 D, blauw, cv, ww 200 D, wit, cv, alarm 200 D, antraciet, schuifdak, cv, armleuningen 200 D, antraciet, cv, ww 200 D, donkerblauw, cv, ww, alu velgen 200 D, wit, schuifdak, cv, ww, armleuningen 200 D, wit, ww 200 D, grijs, ww, armleuningen 200 D, rood, cv, ww 200 D, blauw/zwart, cv, ww, ABS 200 D, blauw/zwart, cv, ww 200 D, zwart, cv, ww, Karo 250 D, wit, schuifdak, cv, ww 250 D, rookzilver, cv, ww, velgen 250 D, beige, schuifdak, vijfbak, cv, ww 250 D, groen, schuifdak, cv, ww, alarm 250 D, cv, ww 250 D, zwart, vijfbak, cv, ww, airco, alu velgen 300 D, wit, automaat, cv, ww, armleuningen, airco. 300 D, blauw/zwart, schuifdak, automaat, cv, ww, arml., trekhaak.. 300 DT, groen, schuifdak, automaat, cv, ww, alu velgen, trekhaak. 300 TD, beige, schuifdak, vijfbak, cv, ww, alu velgen, trekhaak 200 TD, blauw, hoofdsteunen 200 TD, wit, vijfbak, cv, ww 250 TD, antraciet, schuifdak, cv, ww, trekhaak 250 TD, blauw, schuifdak, cv, ww, trekhaak 200 T, rood, cv, ww, armleuningen, alu velgen, trekhaak 200 TE, blauw, vijfbak, hoofdst., cv, ww, velgen 280 SL blauw, vele accessoires 500 SL, rookzilver 300 SE, rookzilver, schuifdak, automaat, cv, ww, alu velgen 560 SEC, beige, vele accessoires o.a. airco 300 GD, rood c.v. centrale vergrendeling - w.w. warmtewerend glas Diverse modellen nieuw uit voorraad leverbaar VREEMDE MERKEN INRUIL Jaguar 2.9 Ford Escort Cabriolet Citroën BX 1.9 TRD Toyota MR 2 Porsche 911 Carrara BMW 520i, LPG Jaguar E Type 4.2 BMW316i BMW318i Audi 100 Quattro Alfa Romeo 164 3.0 V6 Ford Sierra 1.8 CL

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 19