MERCEDES 300 CE-24 CABRIOLET
I
/wioparcb/
Het hele
jaccr
Mercedes
2 miljoen
k
middenklasse:
ers
T bv
ENZ
De grootste keuze in
STER GARANT OCCASIONS
vindt U in Loon op Zand
ST
en
16.500,-1
s 1992-pagina 4
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 27 augustus 1992 - pagina 5
013-321405
maar
rg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel.: 013-683911
D
q
l
RIGE
DE MERCEDES BENZ ONDER DE DEALERS
g NISSAN
B G4RAGÏ
f kiezen voor een
fde huis.
3URG
11
.1988
.1988
.1990
.1986
.1986
.1986
.1983
.1983
.1982
ink
>'n
FINANCIERINGEN
INRUILEN
Auto’s met volledige
BOVAG-garantie
er in
rd.
markt
.joen
>e vrouw
.1990
.1979
.1981
.1984
.1988
.1987
.1987
De Hoogt 13 Loon op Zand tel. 04166-1553
5
6
7
9
9
9
0
9
1991
ïldak,
1989
1989
1989
1988
-.'...1987
1985
1982
In 1991 werden in Eurc
'ruimte-auto's' verkoci
wordt dat de vraag i
auto in 1995 zal zijn
tot 500.000 a 600.000 eenl
De verdeling
aanbieders ir
voor heel Europa
uit:
ING
1987
1992 p.o.a.
1992 p.o.a.
...1992 p.o.a..
1992 p.o.a.
i.... 1992 p.o.a.
1990
1990
1990
1989
1983
1988
1988
1990
1990
1991
1988
1983
1984
kap
ordt bedi
neemt en»
in beslag
lederen
tllak, het
middenarmsteun
ig, een
rllatie,
wat
sal nog zo'n
CV, ww
cv, ww, trekhaak
blauw/zwart, schuifdak, cv, ww,
L-,~jw/zwart, vijfbak, hoofdst., o
blauw/zwart, vijfbe
Ul-cijfbak, cv,
....1985
1986
3x1986
1986
1986
1986
1987
1987
1988
1988
1988
1988
1988
1989
1989
1989
1989
1989
1989
1989
1990
1986
1987
1988
1990
1991
1986
sunroof1986
schuifdak, leder, alu velgen, alarm1987
.1990
.1990
.1991
.1983
1985
.1986
.1988
.1988
1988
.1988
1990
.1982
.1982
1983
1984
1985
”’’’’"’’”"’"”1986
.1987
.1988
.1988
1988
1988
.1988
.1989
1989
1990
.1987
.1988
.1989
.1990
1990
.1991
.1986
.1991
.1990
.1986
.1989
.1989
.1986
.1990
1985
.1991
1985
.1985
.1986
.1988
.1982
constructie, prachtig afgewerkt en
heeft een kapconstructie waar
niets op aan te merken is.
De prijs ligt op een zeer hoog
niveau, terwijl de optielijst dan
haast nog oneindig is.
1992, maar liefst acht jaar later nog
geen enkele Europese
tegenhanger van de Espace is
verschenen. Sinds de start van de
produktie in april 1984 zijn er ruim
257.000 Espaces geproduceerd bij
Matra in Romorantin en Alpine in
Dieppe.
1. Renault Espace 45.528 (52%)
2. Toyota Previa 13.150 (15%)
3. Chrysler Voyager 11.815 (13,5%)
4. Mitsubishi SpWg 7.293 (8,3%)
5. Nissan Prairie 5.496 (6,3%)
6. Chevrolet/Pontiac 429 (0,5%)
1989
1989
1989
1991
1985/1986
1989
1969
1991
1985
1985
1989
1987
Mercedes-Benz heeft een behoorlijke histqrie waar het
gaat om de bouw van cabriolets. Het voeren van
meerdere, wat karakter betreft verschillende 'open
auto's' naast elkaar is daarbij niet ongebruikelijk.
Naast de enkele jaren geleden verschenen SL
Roadster is een geopende versie van de Mercedes 300
CE- 24 de gelederen komen versterken. Voor een top-
prijs heeft de liefhebber van 'oben ohne' er weer een
top-keuze bij.
In de volksmond heeft de 200-300-
reeks van Mercedes de bijnaam
taxi en geheel in het verlengde
daarvan wordt vaak enigszins
spottend gesproken over de taxi-
coupé en vanaf nu dus ook de taxi-
cabriolet. Zeer begrijpelijk dat
Mercedes zelf met deze
benamingen niet gelukkig is.
keurings-
APK
Lid
BOVAG
AUTO
edrijf Tilburg
j van de verschillende
in dit segment zag er
in 1991 als volgt
rropa 87.500
scht. Verwacht
naar dit type
i toegenomen
I eenheden, wat
neerkomt op 5% van de totale
Europese automarkt. Renault zal
hierbij een leidende rol blijven
Autobedrijf
F.J.J. de Vet
KERKSTRAAT 76, GOIRLE
Tel. 013-341739
De huidige middenklasser van Mercedes (200-300-
serie) heeft het succes van zijn voorganger
overtroffen. Van dit voorgaande model werden er
10,5 jaar tijd maar liefst 2,7 miljoen geproduceerd.
Het nieuwe model werd in januari 1985 op de n
gezet en heeft na 6,5 jaar het aantal van 2 miljt
bereikt. Onlangs liep in aanwezigheid van meiiiuu»
Mariannen von Weizsacker, echtgenote van de
Duitse bondspresident een zilverkleurige 200E van
de band, die de tellerstand op 2.000.000 bracht. De
auto werd aan mevrouw Von Weizsacker
overhandigd voor een charitatief doel.
Bij introductie bestond het leveringsprogramma uit
de vierdeurs sedan met vier benzine- en drie
dieselmotoren, terwijl op dit moment kan worden
gekozen uit de sedan, coupé, stationcar en vierzits
cabriolet.
Belangrijke toevoegingen waren de 4-Matic
modellen in 1986/1987 en de 3 liter turbodiesel.
Andere noviteiten waren de airbag voor passagiers,
verbeteringen aan de aandrijflijn en de
AntiDoorslipRegeling (ASR) voor de zescilinders met
automaat. Speciale varianten zijn de zesdeurs 250D
en 260E speciaal bedoeld voor bijvoorbeeld
taxibedrijven. De dieselmotoren hebben inmiddels
een uitlaatgasrecirculatiesystéem en zijn leverbaar
met een oxidatiekatalysator. Als topmotorisering
kent de middenklasse van Mercedes de 3 liter 24-
klepper en sinds 1990 de uitermate krachtige SOOE
met 5 liter V8 aan boord. Eind vorig jaar werd de
prachtige cabriolet gepresenteerd, waarvan de
eerste exemplaren eind juni werden afgeleverd.
Diverse modellen van de Mercedes middenklasse
doen dienst als taxi, huurauto of zijn ingezet bij
politie en brandweer, terwijl het chassis dient als
basis voor ambulances en andere speciale
voertuigen.
Contragewichten
Veiligheid staat bij Mercedes hoog
op de prioriteitenlijst. De auto is
enorm degelijk gebouwd, zodat het
wat betreft de passieve veiligheid
Peugeot 405 GL1988
Peugeot 205 XR1990
Peugeot 205 XRD....1990
Peugeot 205 XLD1989
Peugeot 205 Junior.. 1987
Peugeot 505 GRD....1986
Ford Sierra stationcar
Van diesel„...1988
Ford Fiesta 1100
CLi
Ford Fiesta 1100.
VW Jetta
Opel Corsa
Hatchback SR..
Citroën Axel TRS.
Fiat Panda 750 L.
Subaru Jumbo
bediende zijruiten, elektrisch
bediende buitenspiegels en de
reeds genoemde airbag. Wie
echter over een werkelijk complete
auto wil beschikken zal nog de
prijs van een Mercedes 190 1.8E
moeten betalen aan opties. Wie
prijs stelt op bijvoorbeeld een
automatische versnellingsbak,
airconditioning, leder
bekleding, metaal!
Sportline-pakket,
voor, stoelverwarminc
complete audio-instal
sperdifferentieel en nog i
kleinere toevoegingen, zc
vijftigduizend gulden extra moeten
uitgeven.
Ceremonie
Bij de nieuwe cabriolet werd
uitgegaan van het bestaande
coupé-model in combinatie met de
3 liter 6 cilinder lijnmotor met 24
kleppen. Deze forse krachtbron is
goed voor een vermogen van 220
pk bij 6400 tr/min en levert een
koppel van 265 Nm bij 4600 tr/min.
Standaard wordt de auto geleverd
in combinatie met een
handgeschakelde vijfbak. Bij een
leeggewicht van 1710 kg (in
basisuitvoering) weet de 300 CE-24
cabrio een top te halen van 230
km/u en in 8,5 seconden vanuit
stilstand dé 100 km/u te bereiken.
Met automaat is de auto slechts
een fractie trager.
De 300 Cabrio is niet bepaald een
kleine auto. Met een lengte van
4,66 meter en een breedte van 1,74
meter kijk je er niet snel omheen.
Veel noviteiten die in de SL-reeks
werden gepresenteerd zijn
wederom in de 300 CE-24 terug te
vinden. Omdat we hier te maken
hebben met een volwaardige
Met de introductie van de Espace
zette Renault in 1984 in
samenwerking met Matra een flink
stap voorwaarts. Die stap
voorwaarts was zo groot, dat anno
Opties
Het is heerlijk om met alle ruiten
omlaag lekker te toeren, maar
eenmaal op snelheid bieden de
vier zijruiten enorm veel
beschutting, doordat ze erg ver
naar achteren doorlopen. De
nieuwe Cabrio van Mercedes is
daarom zowel open als gesloten
uitermate plezierig te rijden.
De door ons gereden auto was
uitgerust met een zogenaamd
Sportline onderstel, waarbij de
auto in z'n geheel wat lager op de
wielen wordt gezet en de afstelling
van vering en schokdempers
sportiever is uitgevallen. De
stevige constructie van de cabrio
laat dit prima toe. Het ruim
vierduizend gulden kostende
Sportline-pakket wordt standaard
aangeboden met de fraaie
achtgaats lichtmetalen velgen.
Standaard staat de 300 CE-24 op
andere exemplaren.
De Mercedes 300 CE-24 Cabriolet
is heer behoorlijk uitgerust met
een toerenteller,
stuurbekrachtiging, vier elektrisch
hetzelfde bedrag 1
300 SL uit het zelfc
Deze auto heeft een iets tammere
motor, twee zitplaatsen minder,
maar meer uitstraling en
exclusiviteit.
Prijzen
De behoorlijk zware Mercedes
cabriolet, voorzien van een stevige
motor, lust graag een forse slok
loodvrije benzine. De auto rijdt
gemiddeld zo'n 7 tot 7,5 kilometer
op 1 liter.
Wie de prijzen van het huidige
Mercedes-programma gewend is,
zal niet schrikken van f. 192.000,=
want dat moet de 300 CE-24 Cabrio
opbrengen.
Maar zoals gezegd komt daar voor
een beetje complete auto nog flir
wat bij, zodat je makkelijk op zo'r
tweeëneenhalve ton uitkomt.
Binnen afzienbare tijd zal er ook
een Cabrio met 4 cilindermotor
verschijnen, wat de prijs iets zal
verzachten. Een duur speeltje
zodoende met weinig concurrentie.
Jaguar heeft de in
standaarduitvoering completere
XJS Convertible met 4.0 liter 6-
pitterofV12.
Maar de koper van de 300 CE-24
Cabrio kan.voor ongeveer
vierzitter, heeft de auto een
langgerekte kap die standaard
elektrisch wordt bediend. De hele
ceremonie neemt enkele tientallen
seconden in beslag en ziet er
uiterst indrukwekkend uit. Om de
kap te openen of te sluiten moet
met de hand de vergrendeling
boven de voorruit worden losgezet.
Het contact moet aan staan (motor
mag niet lopen) en het rempedaal
moet worden ingetrapt. Is aan
deze voorwaarden voldaan dan
rest nog een druk op de knop en
het hele programma wordt
elektrisch afgewerkt. De
hoogwaardige kap is voorzien van
een volwaardige achterruit met
verwarming en is van binnen met
een licht materiaal bekleed. De
isolatie is van topklasse. Of het nu
hard regent, er langs een ronkende
vrachtwagen wordt gereden of met
hoge snelheden over autobanen
wordt geraced, in alle gevallen zit
je in de 300 CE Cabrio uitermate
rustig en is het voeren van een
gesprek goed mogelijk. Alhoewel
iedere cabriolet natuurlijk
gemaakt is om open te rijden, is de
Mercedes een auto voor het hele
jaar rond.
Wie de keuze heeft, moet er maar
een paar nachtjes over slapen.
De nieuwe Mercedes 300 CE-24
Cabrio is een peperdure vierzits
auto uit de topklasse.
De auto is bijzonder stijf van
wel goed zit. Maar ook op actief
gebied staat de Mercedes zijn
mannetje. Standaard heeft de hele
serie voortaan een airbag aan
bestuurderskant, opgenomen in
het stuurwiel. ABS wordt al
langere tijd af-fabriek op alle
modellen gemonteerd. Een
cabriolet zonder rolbeugel houdt
echter een extra risico in
bijvoorbeeld bij een koprol. Bij de
SL werd voor het eerst een
automatisch uitklappende rollbar
geintroduceerd. Deze constructie is
echter bij een vierzitter niet
mogelijk, zodat naar een andere
oplossing werd gezocht. De
achterpassagiers beschikken over
hoofdsteunen die elektrisch met
behulp van een schakelaar
omhoog of omlaag kunnen worden
bewogen. Echter in noodgevallen
worden ze automatisch in stelling
gebracht en dienen de zeer stevig
uitgevallen hoofdsteunen als
rolbeugel. Fraai kunnen we de
uitgeklapte beugels echter niet
vinden.
Mercedes heeft de 300 Cabrio
uiteraard op de bekende plaatsen
in bodem en flanken verstevigd,
maar ging nog wat verder. Om
trillingen tegen te gaan werden
onder de bagageruimte, onder de
motorkap en in de
voorruitomlijsting
contragewichten van lood met een
totaalgewicht van 26 kilo
opgehangen, die optredende
vibraties weten te neutraliseren.
De stabiliteit van de carrosserie is
daarom.ongekend groot. Natuurlijk
blijft er van enige torsie sprake,
voelbaar is deze evenwel
nauwelijks, knap werk!
190 D, blauw, schuifdak, automaat, ww
190 D, wit, cv, ww, armleuningen, trekhaak
190 D, blauw, cv, ww
190 D, silver, ww, armleuningen, MB tex
190 D, ivoor, cv, ww
190 D, blauwmetallic, cv, ww, trekhaak
190 D, blauw/zwart, ww
190 D, grijs, cv, ww
190 D, blauw, ww, trekhaak, alu velgen
190 D, blauw, ww, trekhaak
190 D, blauw/zwart, schuifdak, cv, ww, trekhaak.
190 D, grijs, ww, trekhaak
190 D, blauw/zwart, cv, ww
190 D, wit, schuifdak, cv, ww
190 D, blauw/zwart, cv, ww
190 D, blauw, cv, ww
190 D, wit, schuifdak, cv, ww
190 D, rood, vijfbak, cv, ww
190 D, antraciet, cv, ww
190 D, grijs
190 D, bruin, c
190 D 2.5, wit,
190 D 2.5, blauw/zwart, schuifdak, cv, ww, trekhaak
190 D 2.5, blauw/zwart, vijfbak, hoofdst., cv, ww
190 D 2.5, blauw/zwart, vijfbak, hoofdst., cv, ww, airco.
190 D 2.5, blauw, vijfbak, cv, ww
190, rookzilver, automaat, cv, ww
190 E, rookzilver, cv,-ww,
190 E, 2.3 blauw/zwart, sc
190 E 1.8, blauw, ww
190 E 1.8, rood, schuifdak, cv, ABS, armleuningen, alu velgen, alarm.
190 E 1.8, rood, vijfbak, cv, ww, armleuningen
230 E, groen, schuifdak, automaat, cv, ww, armleuningen, trekhaak.
230 E, beige, automaat, cv, ww, armleuningen, trekhaak
230 E, beige, cv, ww, LPG
230 E, grijs, schuifdak, automaat, cv, ww, armleuningen
300 E, zwart, schuifdak, alarm, alu velgen
300 E, blauw/zwart, cv, ww, armleuningen, hoofdsteunen
300 E, groen, automaat, cv, ww, armleuningen, airco
230 CE, blauw, schuifdak, automaat, cv, ww, alu velgen
200 D, beige, ww
200 D, grijs, cv, ww
200 D, wit, ww
200 D, wit, cv, ww
200 D, blauw, cv, ww
200 D, wit, cv, alarm
200 D, antraciet, schuifdak, cv, armleuningen
200 D, antraciet, cv, ww
200 D, donkerblauw, cv, ww, alu velgen
200 D, wit, schuifdak, cv, ww, armleuningen
200 D, wit, ww
200 D, grijs, ww, armleuningen
200 D, rood, cv, ww
200 D, blauw/zwart, cv, ww, ABS
200 D, blauw/zwart, cv, ww
200 D, zwart, cv, ww, Karo
250 D, wit, schuifdak, cv, ww
250 D, rookzilver, cv, ww, velgen
250 D, beige, schuifdak, vijfbak, cv, ww
250 D, groen, schuifdak, cv, ww, alarm
250 D, cv, ww
250 D, zwart, vijfbak, cv, ww, airco, alu velgen
300 D, wit, automaat, cv, ww, armleuningen, airco.
300 D, blauw/zwart, schuifdak, automaat, cv, ww, arml., trekhaak..
300 DT, groen, schuifdak, automaat, cv, ww, alu velgen, trekhaak.
300 TD, beige, schuifdak, vijfbak, cv, ww, alu velgen, trekhaak
200 TD, blauw, hoofdsteunen
200 TD, wit, vijfbak, cv, ww
250 TD, antraciet, schuifdak, cv, ww, trekhaak
250 TD, blauw, schuifdak, cv, ww, trekhaak
200 T, rood, cv, ww, armleuningen, alu velgen, trekhaak
200 TE, blauw, vijfbak, hoofdst., cv, ww, velgen
280 SL blauw, vele accessoires
500 SL, rookzilver
300 SE, rookzilver, schuifdak, automaat, cv, ww, alu velgen
560 SEC, beige, vele accessoires o.a. airco
300 GD, rood
c.v. centrale vergrendeling - w.w. warmtewerend glas
Diverse modellen nieuw uit voorraad leverbaar
VREEMDE MERKEN INRUIL
Jaguar 2.9
Ford Escort Cabriolet
Citroën BX 1.9 TRD
Toyota MR 2
Porsche 911 Carrara
BMW 520i, LPG
Jaguar E Type 4.2
BMW316i
BMW318i
Audi 100 Quattro
Alfa Romeo 164 3.0 V6
Ford Sierra 1.8 CL