ELEKTRISCHE RENAULT ZOOM PRIJZEN PEUGEOT 405 elke itis'. ?ede IUIS JE TILBURG O’n Mitsubishi-rijders hoeven nooit meer om te rijden. SKODA FAVORIT ALS BEDRIJFSAUTO SsSH' sl Bijlage van: DeTilburgse Koerier I998,- f L r :us 1992-pagina 14 fezaoflGoDfflsisiG Donderdag 27 augustus 1992 Oplage: 95.575 ex. breide ire Uisluitend bij Tony Vós afdeling Koerier de 1.9 GLD rar als iter de Mercedes 300 CE-24 Autotest: Lees verder W07 Cabriolet in dit nummer: pag. 5 Toyota Corolla XLi pag. 3 Rij-impressie: Peugeot 106 Ace pag. 7 zwarte en niet te ,dkamers. riftelijke ijzen naar jkamers in eiken jnieke amers in honie en natrassen lit Jaargang 4 Nummer 33 aai zoi I ivanaarle >0-18.00 UUR JRG ILBURG 9x13 cm/10x15 cm. ang, ijö cm r j. De laadruir via een tweec sp die een cr'Q :m vrijmaaku dkbaar, de omhoog de inzittenden wordt geboden is echter royaler dan bij menig moderne sedan. -gesel boodscha bagage-,: vervoerer muziekir tussen 1 its, maar kan c op een eschieden. opladen 8 uur j tot 80% nepmt ic autowereld hei ~r 1993 in. Veel >ben hun sn al laar er zitten r de nodic Het laadvermogen is vastgesteld op 450 kg. De prijs van de Skoda Estate LS is aantrekkelijker geworden. De auto kost op geel kenteken nu f. 19.995,= inclusief BTW. sld als tweede loorgaans korte sn afgelegd. In van de of meer auto's. van an bak. De laadruimte is De Skoda Hivo Pick-up ko 138 cm breed en 150 f.14.590,73 exclusief BTW. imte wordt sdelige opening van 110 akt. Veiligheid Als er in Frankrijk twee miljoen Zoom's elke dag 40 kilometer rijden, zouden deze niet meer dan 2% van de totale electriciteitsproduktie gebruiken. Het opladen van de accu's gebeurt het beste 's nacht bijvoorbeeld ook parkeerterrein ges Normaal kost het c tijd, een oplading een iuucn trekt vanuit stilstand J Zoom is verder Want met Automobielbedrijf Kluitmans B.V. is hun garage vlak naast de deur. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. dagen geopend 10 tot 19 u. op zaterdag en lag. idag gesloten. echter primair als elektrische auto ontworpen, dit concept in de De eerste Peugeots 405 van het vernieuwde type zijn inmiddels in ons land gearriveerd, terwijl ook de prijzen bekend zijn gemaakt. Er kan nu worden gekozen uit 15 sedan-uitvoeringen en negen breaks. Het programma start bij de nieuwe 1.4 GL voor f.31.900,- terwijl dezelfde auto met 1.6 motor f.34.220,- moet kosten. Nieuw is de 1.8 motor leverbar GR en SR voor respectievelijk f.38.800,- en f.43.195. De 2.0 is kost ,.*^.^«,73 exclusief BTW. Beide nieuwe bestelvarianten hebben de bekende 1.3 liter benzinemotor van 54 pk die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft. Test Voyager TD In de vorige uitgave van De Automaat was een test te lezen over de nieuwe Chrysler Voyager met 2.5 liter VM turbodieselmotor. Er is bij het opzoeken van de wegenbelasting echter in een verkeerde kolom gekeken, waardoor bij de technische gegevens het bedrag voor een benzine auto werd vermeld. Voor een turbodiesel met een gewicht van 1697 kg varieert de wegenbelasting per drie maanden afhankelijk van de provincie van f.691,= tot f.710,=. Automobielbedrijf Kluitmans B.V. Kapt. Hatterasstraat 11 (ind.terr. Loven). 5015 BB Tilburg. Tel.: 013-443330. Haarendijk 6A, 5076 TM Haaren. Tel.: 04117-1360. een geb een niet gepaft systeem. Deze gordels worden aan de portierkant vergrendeld. Bij een ongeval is de ndelknop snel bereik1* ivante portieren de gordel mee omh beweegt en dus niet hoeft te worden ontgrendeld. De Zoom beschikt over een automatische transmissie, weegt 800 kg en is voorzien van experimentele Michelin banden met een relatief lage spanning. De Zoom is bedoel aarmee do< afstanden worden Frankrijk bezit 28% v ishoudens twee c xzc uuw necit een actieradius van 150 km (260 km bij constante snelheid van 50 km/u), haalt een top van ruim 120 km/u en trekt binnen 6 seconden v naar de 50 km/u. De ook geschikt als happenauto, vanwege de ï-inhoud van 180 liter en het »ren van een golftas of ^instrument door een luikje i bagageruimte en interieur. Interessante prijs voor Passat Edition Het huidige model van de Volkswagen Passed wordt zowel als limousine en stationcar geleverd in de "Edition" uitvoering. De auto is te herkennen aan de Edition-logo's. Er kan worden gekozen voor de bekende uitrustingsvarianten CL, GL, GT en VR6, waarbij de uitrustingsspecificaties nauwelijks afwijken van de normale Passat, echt prijzen zijn uiterst interessant. De Passat CL met 75 pk motor kost f.38.995,= als sedan en f.41.815,= als Variant. De dieselreeks start met de CL 1.9 voor respectievelijk f.45.600,= en f.48.420,=. Nog een paar voorbeelden: de Passat CL 2.0 f.47.440,= en f.50.260,de GL 2.016V f.59.245,= en f.62.065,= en tot slot de GL VR6 Eclusive f.76.550,en f.79.370,=. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Introducties Met september vlak voor de deur gaat de autowereld het modellenjaar 1993 in. Veel merken hebben hun detailwijzigingen al doorgevoerd, maar er zitten natuurlijk ook weer de nodige nieuwe auto's aan te komen, waarbij de Autosalon van Parijs, die 8 oktober van start gaat, weer een grote vergaarbak van noviteiten wordt. Alfa Romeo zal een nog snellere versie van de 164 introduceren met 24-kleppen motor, terwijl ook sprake is van een coupé op basis van dit model. Saab stelt de introductie van de nieuwe 900 nog uit tot september 1993, maar heeft ook een eigen versie van de nieuwe Opel V6 in voorbereiding. Zowel Honda als Rover komen op korte termijn met een model uit de hogere middenklasse die gezamenlijk in Engeland zal worden geproduceerd. Mazda gaat een rustige tijd tegemoet, al komt er nog een comprex- diesel in de 626. BMW onthult publiekelijk de M3, terwijl Citroen de show moet stelen met de 3-deurs ZX, onder andere als sneller 16-klepper. Fiat zal half oktober in Nederland de Cinquecento introduceren, terwijl ook een driedeurs Tipo in het verschiet ligt. Opel heeft het vooral druk met de opwaardering van de Vectra, terwijl Mitsubishi al een voorraad aan het opbouwen is van de Lancer Wagon. Toyota is door haar nieuws heen, maar Mercedes komt in september met een volledig vernieuwde motorenreeks in de 200-300- serie. Suzuki zal begin volgend jaar eindelijk de opvolger van de huidige Al to op de markt zetten, terwijl Nissan nog dit jaar actief zal zijn met de introductie van de nieuwe Micra en Serena. De Jeep Grand Cherokee mag ook nog voor het einde van het jaar worden verwacht, terwijl Peugeot in eerste instantie zal komen met de 106 diesel en vijfdeurs en een 200 pk sterke 405. Seat presenteert volgend voorjaar de opvolger van de Ibiza, terwijl bij Volkswagen wordt gesproken over een gewijzigde Passat en eindelijk een nieuwe Golf Cabriolet. Renault brengt half oktober de Safrane naar Nederland en introduceert in Parijs een kleine auto onder de Clio. Subaru tot slot heeft de nieuwe Mini-Jumbo bijna introductie- klaar. Er is weer een hoop te zien, te beleven en in de directe toekomst te hoogte neemt bij deze operatie toe van 1,49 meter tot 1,72 meter. De asymmetrisch geplaatste deuren bewegen 120 mm naar buiten en draaien daarna onder een hoek van 90 gronden ten opzichte van het horizontale vlak omhoog. Hierdoor is maar een geringe vrije ruimte aan de zijkant nodig om in of uit te stappen. Vanwege zijn compacte afmetingen heeft de Zoom een draaicirkel van slechts 6,60 meter. De Zoom is een éénvolume ruimte- auto, vergelijkbaar aan de Espace, maar met slechts zitplaatsen voor twee personen. De ruimte die aan uitsluitend te verkrijgen als SRi voor f.48.500,- tegen meerprijs ook met automaat. De MI-16 heeft ook een 2 liter krachtbron gekregen en staat nu voor f.60.140,- in de prijslijst. De dieselreeks start bij voor f.38.550,- terwijl de vernieuwde turbodiesel als SRDT f.49.400,- moet opbrengen. Het break-programma loopt uiteen van f.37.270,- voor de 1.6 GL tot f.53.510,- voor de SRDT 1.9. de in samenwerking met Matra ontwikkelde ZOOM presenteren. De Zoom is vooral geschikt voor gebruik in de stad. Renault ontwikkelde al eerder elektrisch tngedreven voertuigen »als de Master, Express en Clio. De eerste twee zullen voor het einde van 1993 in Wielbasis serieproduktie worden Er is bij de ontwikkeling en bouw genomen, de Clio een van de Zoom gebruik gemaakt van jaar later. De Zoom is £leuwe materialen terwijl een heroriëntering plaatsvond op het jenomeen sfacisauto Zowel Matra als Renault zullen uitgaande van nabije toekomst echter maar 2 uur in beslag. Het spreekt voor zich dat de Zoom niet alleen milieuvriendelijk rijdt, maar ook volledig uit recycleerbaar materiaal is opgebouwd. Veiligheid is bij een stadsauto ook een belangrijk item. De Zoom beschikt over ABS, verstevigingsbqlken in de portieren, bumpers van schokabsorberend poly- propyleenschuim gemonteerd op rebogen aluminium balk en neuwe, door Matra tenteerd veiligheidsgordel- produktie-auto's gaan ontwikkelen. Matra heeft hierbij als middelgroot bedrijf het voordeel van een relatief korte ontwikkelingstijd en de mogelijkheid kleinere series te produceren. Renault en Matra werken immers al sinds het begin van de jaren tachtig samen wat betreft de Espace. Een heel aardige vinding van de Zoom is dat de qütö in de stad en vooral bij parkefen en keren korter gemaakt kan worden. De lengte kan door het verdraaien van de achterwielophanging afnemen van 2,65 meter tot 2,10 meter. De Bij een autotentoonstelling hoort auto>wac voor veel merken een °fstaS conceptcar. Renault zal rar portieren de gordel mi Het leveringsprogramma van de Skoda Favorit is in korte tijd sterk uitgebreid. Vooral ook de bedrijfsautolijn is uiterst aantrekkelijk met de komst van de Skoda Estate als Van en de Pick- up Hivo, voorzien van een vaste kunststof opbouw met een totale inhoud van 2600 liter. Beide auto's worden rechtstreeks bij de Skoda- fabriek gebouwd en worden dus niet in ons land geblindeerd. De Estate op grijs kenteken behoudt uiteraard zijn vier portieren en forse achterklep en biedt nu een ruimte Van maar liefst 1400 liter, waarbij de laadvloer volledig vlak is. De auto kost exclusief BTW f. 13.498,=. De kunststof opbouw v de Hivo is bevestigd op de staler pick-up laadbak. De laac1 *x* 150 cm lang, 1 cm hoog. bereikt vi laadklep bij 140 cm

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 15