Fan Oude Franse auto's in Oisierwijk I ^ihIb CHRYSLER VOYAGER TURBODIESEL SE Strijd om Europese titel rallycross I Gijsbers met Suzuki bij Pellikaan Toernooi Voortrekker BI 8J 4 Ik LEE «SS3VAN RIJN BV I? IZE! 5II IIJI I OCCASIONS Nissan's kilometers ureter «g I 9OO,- 595,- Lh— &AT Nissan's M ras- 0331 I I F lix d i1 FD-NX-20 DE AUTOMAAT - Donderdag 20 augustus 1992 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER 1992-pagina 2 5,- mc -uitgav i heeft met aid. >isch Morgan 4/4 - Vervolg pag. 1 jerek lar. Ike j lenissen BV Tilburgseweg 6 Hilvarenbeek Telefoon 04255/3944 39.000 km 1991 9FI ubij jit. |E1 NISSAN f DENISSEN BV. J^DENISSENBV.* op tien ter is Ï6 11 12A :and -3993 jrond irritant te ssor rmeter is de goede een 1. De Nissan Primera LX DRIVE Nu voor 32895,- urgJansanstraat 52-56, Tilburg, Tal.: 013-613911 Nissan 100 NX SLX DRIVE Nu voor 34895,- Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel.: 013-683911 IN ia start in 1 op zaterdc rur met De eerste mar 10.30 en 14.30 zondag starter lager toen diere acce hogere topsnelhf 1 trekt in 12,3 secc 3 Luxe, zonder i-modellen >ekers n de SE-i De au^o 1 slbare wit blauw metallii grijs metallic groen metallic d. grijs met I. grijs met I. blauw met d. blauw/schuif d. grijs met den. Het it de States, I. grijs met rood/bruinmet. rood I wit wit blauw wit LPG 1.8 Bravo diesel 5-drs 1.8 Bravo Diesel 5-drs ESCORT 1.8 Bravo Diesel 5-drs ESCORT 1.8 XLD Diesel 3-drs srste heven odellen lijken, maar volledig afwijken. Ook rmogens van zo'n 500 pk ikelijk. isses worden drie sreden, FIESTA 1.1 Festival ESCORT 1.3 CL 3-drs ESCORT ESCORT ESCORT ESCORT ORION SIERRA SIERRA SIERRA SIERRA SIERRA SCORPIO Hie ■'HiKVMliM 1991 1989 okt 1990 1989 1990 1991 lifdak nov. 1991 1989 OPEL Corsa 1.3 Swing 5-drs. OPEL Kadett 1.3 S 3-drs. RENAULT 1.2 Clio RL 3-drs. RENAULT 5TC 3-drs CITROEN 11 RE Visa 3-drs. FIAT Uno 45 3-drs FIAT Uno 45 3-drs BEDRIJFSWAGENS PEUGEOT 205 bestel. 3-drs. in de wensen van de iant te kunnen voldoen onze markt geënte ikunnen _i, werd besloten in eVoyager te gaan ’Iet werd uiteindelijk :h in het Oostenrijkse ook werd geraadpleegd bij de ontwikkeling van de vierwielaangedreven Voyager. wit grijs met wit rood zwart wit motorvariant die in de Verenigde Staten niet tot de mogelijkheden behoorde. Geen wonder dat deze nieuwste telg uit de Voyager-familie uit Europa komt. GUSBLRS 11LBURG BV Krachtigste Het gaat in Graz vooral om assemblage van extern TÓ t j - aanwezig, worden. F zijn werk :N De succesvolle rentree van Chrysler op de Nederlandse markt is vooral toe te schrijven aan de Voyager. Door een combinatie van goede eigenschappen voor zowel de zakelijke automobilist als privé- rijder en een aangenaam prijsniveau gooit de Voyager al jaren hoge ogen. De facelift en het beschikbaar komen van varianten op grijs kenteken hebben het succes alleen maar vergroot. Het wachten bleef echter op een turbodiesel, een 1989 1989 1989 nov. 1990 lag 22 t de vrije 1.8 CL Diesel stationcar 1.4 CLI 3-drs. 1.4 Bravo 4-drs. LPG 1.6 CL 5-drs. 2.0iCL+LPG4-drs 2.0i CL LPG 4-drs 2.0 CLiAzur 4-drs LPG 1.8 CL turbo-diesel 4-drs 2.0 CL 5-drs LPG Liefde Extra's die wellicht interessant zijn en de klassieke uitstraling van de auto vergroten zijn lederen bekleding (f.3.266,-), het bagagerek (f.693,-), tankdop met slot (f.40,-), fineer instrumentenpaneel (f. 1.647,-) en veiligheidsgordels (f.465,-). Af-fabriek geleverde opties zijn zodoende niet duur. Morgan kent zes standaard kleuren (blauw, wit, groen, rood, bruin en zwart) maar kan verder in iedere denkbare tint worden gespoten voor een meerprijs van f.310,-. Verder heeft de koper een enorme vrijheid bij de bepaling van de leerkleur en het materiaal waarvan de kap is gemaakt. Er zijn weinig Morgans die gelijk zijn aan elkaar. Wie voor zichzelf een duidelijk beeld heeft van de eisen waaraan een klassieke auto moet voldoen, kan door de Morgan behoorlijk in de war worden gebracht. Moet een klassieke auto twintig jaar oud zijn, dertig of veertig misschien? Een Morgan, al is ie gisteren geproduceerd, heeft alle elementen van een klassieke auto, inclusief de manier waarop de auto door een kleine groep vakmensen met veel liefde in elkaar is gezet. Afgelopen zaterdag 15 augustus startte in Goirle bij Pellikaan- tennis aan de Tolstaak 1 het Open B, C, D en E toernooi. Suzuki-dealer Gijsbers treedt op als sponsor van dit tennis-evenement, wat zich geheel op de buitenbanen afspeelt. Tussen het terras en de tennisbanen heeft de dealer een heen een wat stuggere afvering gekregen, waardoor de auto op dit moment aan de Europese wensen voldoet en zeker met de turbodieselmotor rijdt de Voyager als een echte Europeaan. Het comfort staat hierbij op een hoog niveau. De Turbodiesel verbruikt le gemiddeld 1 liter dieselolie o] rwijl kilometer, wat geen uitschiete in positieve zin. Er moet wel vermeldt worden dat de auto nog niet volledig 'los' was. Daarnaast moet het hoge prestatieniveau en de gewicht van zo'n 1700 kg in ogenschouw genomen worden. De turbodieselmotor is een logische uitbreiding van het Voyager-programma waar veel klanten op hebben gewacht. Helaas is de turbodiesel nog niet te koop met een automatische transmissie, waar de benzine- Voyager-rijder inmiddels aan gewend is geraakt, maar wellicht dat een dergelijke voorziening nog tot de mogelijkheden gaat Technische gegevens: Merk en type: Chrysler Voyager Turbodiesel SE Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 2500 cc Boring x slag: 92 x 94 mm Vermogen: 118 pk bij 4200 tr/min Koppel: 250 Nm bij 2200 tr/min Prestaties: topsnelheid 180 km/u; acceleratie 0-100 in 12,3 sec. Afmetingen: lengte 4,50 meter, breedte 1,83 meter Gewicht: 1697 kg Verbruik: 1 op 10 Prijs: f.57.800,- Wegenbelasting: f.319,- tot f.338,- Om snel aan i Europese klai en specifiek op i uitvoeringen te produceren. Europa de V< bouwen. Hei. Steyr-Puch :- Graz, die c™ bij de van 0 tot 100 km/u en haalt een top van 180 km/u. De 3.3 V6 heeft 12,8 seconden nodig en vindt het bij 171 km/u al voldoende. De Turbodiesel is zodoende veruit de snelste en krachtigste Voyager uit het hele pallet. Er moet echter wel vertelt worden dat de Amerikaanse motor standaard is voorzien van een automatische versnellingsbak, terwijl de turbodiesel voorlopig alleen met handgeschakelde vijfbak wordt aangeboden. De pook is wat laag op de vloer geplaatst, waardoor de comfortabele armsteun aan de bestuurdersstoel in de weg zit. Na enkele seconden van voorgloeien kan de motor worden aangesproken. De krachtbron laat zich duidelijk als diesel horen en blijft ook bij hogere snelheden merkbaar op de achtergi ig, zonder al te ir Als de turbocompresE k doet, een turbodrukr er helaas niet vanaf, krachtbron altijd bereid tot goeac prestaties, zoals bijvoorbeeld ee" snelle acceleratie bij passeren. turbodiesel is wellicht niet de stilste, maar toch de meest Europese aanbieding in het hele Voyager-programma. kerk op de Lind te bewonderen is. De fraai gerestaureerde klassieke Fransozen staan rond de enorme Eiffeltoren en tussen de palmen gegroepeerd. Vorig jaar was een groot contingent Renaults, Peugeots en Citroëns aanwezig. Het is weer een verrassing welke prachtstukken dit jaar komen voorrijden. 1988 1987 1991 1985 ■’iiM 1986 1987 1986 aantal nieuwe Suzuki-" opgesteld, zodat bezoek tijdens de rust hier hun aandacht op kunnen vestigen. Zo is er een Suzuki Samurai Blue Lagoon te bewonderen alsmede een Swift GS. In beide weekenden, want het toernooi duurt nog tot en met zondag 23 augustus, is ook een Vitara aanwezig zijn. uur met een opwarmtraining, terwijl de eerste manche is gepland om 11.00 uur. Tussen 13.30 en 16.15 uur volgen de tweede en derde manche, waarna om 16.30 uur de finale van start gaat. De winnaars worden om 17.40 uur op het erepodium verwacht. aangeleverde onderdek meeste komt hiertoe uit terwijl de 2.5 liter 4 cilir turbodiesel van de gespecialiseerde Italiaanse firma VM wordt betrokken. We kennen deze krachtbron al enige tijd uit de Alfa 164 en de Rover 825, maar ook voor de Voyager is het een uitstekende keus. We kunnen rustig spreken over een puur Europese uitgave, vooral als we naar kracht en prestaties kijken. De turbodiesel is goed voor een vermogen van 118 pk bij 4200 tr/min, terwijl de 3,3 liter V6 van Chrysler zelf 150 pk levert bij 4850 tr/min. Het koppel van de V6 van 241 Nm bij 3750 tr/min wordt door de diesel overtroffen met 250 Nm bij 2200 tr/min. Deze grotere trekkracht bij een lager toerental zorgt voor een snellere acceleratie vers en ook een hogere topsnelheid. De de c turbodiesel trekt in 12,3 seconden Het komende weekend, vrijdag 21, zaterdag 22 en zondag 23 augustus wordt voor het zevende jaar het Franse Weekend in het centrum van Oisterwijk gehouden. Eén van de vaste typisch Franse elementen van dit evenement is de verzameling oude Franse auto's die op zondagmiddag vanaf 12.00 uur op het grasveld tegenover de behoren. De auto heeft een gunstige prijsstelling meegekregen. De Voyager Turbodiesel SE kost op geel kenteken f.57.800,- en f.64.990,- als Grand Voyager. Beide uitvoeringen zijn er ook op grijs kenteken voor respectievelijk f.36.695,- en f.41.680,- exclusief BTW. T aangebracht. De Voyager is geschikt voor 6 tot 8 inzittenden. Achterin zijn twee banken geplaatst, die via de schuifdeur aan de rechter kant kunnen worden bereikt. De middelste zitrij is op twee manieren in de auto te plaatsen, terwijl de achterste bank over een rail verschuifbaar is. De bagageruimte achterin is beperkt, maar gelukkig is sinds de facelift ook de Grand Voyager leverbaar, die achteraan bijna veertig centimeter langer is. Van de achterste bank kan alleen de rugleuning worden neergeklapt, terwijl beide banken ook volledig te verwijderen zijn. De manier waarop dit moet gescheiden is verre van eenvoudig te noemen. Iedere bank is op vier plaatsen in de vloer Vergrendeld. De achterste vergrendeling moet aan beide kanten worden ingedrukt, ten. de bank omhoog moet worden gedraaid. Vervolgens kan de bank uit zijn voorste bevestiging worden getrokken. De banken zijn echter zo groot en zwaar, dat het voor één persoon nauwelijks mogelijk is de Voyager van personenbus tot bestelwagen om te vormen. Uitrusting Met een volledig uitgekleed interieur beschikt de korte Voyager over een gigantisch laadvolume van meer dan 3000 liter. De Voyager is in al zijn uitvoeringen bovendien op grijs kenteken te leveren, wat de populariteit van de auto enorm heeft bevorderd. De uitrusting van heel behoorlijk. De elektrisch verstelL buitenspiegels, stuurbekrachtiging, getint glas, centrale vergrendeling en verstevigingsbalken in de portieren. De ruiten in de voorportiëren moeten echter met hand omlaag worden gedraaid, terwijl de zijruiten achter uitstelbaar zijn. De achterklep is van binnenuit met een knop op hel dashboard te ontgrendelen. De Voyager heeft door de jaren trainingen voor het Nationaal Kampioenschap, gevolgt door de trainingen van de Lelijke Eenden (2 CV's). model moeten uitzoeken. Naast deze tweede divisie kanonnen is er ook een eer divisie, twee- wielaangedr auto's die van buiten erg i produktiemodellen lijken, van binnen hier zijn vermc niet ongebruil In beide klasse manches gereden, waarin vrijwel alle deelnemers aan de start komen. De zestien snelste deelnemers gaan naar de drie finales. In de C-finale komen de nummers elf tot en met zestien aan de start. Wie deze finale wint mag in de achterste rij van de B-finale starten, gelijk met de nummers zes tot en met tien. Hetzelfde doet zich voor bij de A-finale. Daar verschijnen de nummers één tot en met vijf plus de snelste uit de B- finale aan dé start. Iedereen die een finale haalt, krijgt bovendien punten voor het Europees kampioenschap. Het programma sta: Valkenswaard op z< augustus om 9.00 ui inches worden tussen uur verreden. Ook op m de rijders om 9.00 Zaterdag 22 en zondag 23 augustus aanstaande wordt op het Valkenswaardse Eurocircuit de negende ronde uit het Europees i Kampioenschap rallycross i verreden. Lijstaanvoerder is op dit moment de Brit Will Gollop met zijn ARG Metro 6R4, een auto met twee turbocompressoren, waarvan de druk instelbaar is. De krachtbron levert in sommige gevallen meer dan 700 pk. Hierdoor zijn acceleraties van 0 tot 100 km/u mogelijk in 3 seconden. De Noor Martin Schanche zal het Gollop echter moeilijk maken met zijn Ford RS 200. Na onverantwoord optre:den tijdens het Finse Kampioenschap werd hij tot 1 augustus jl. geschorst. Als hij echter alle komende races wint, is in theorie nog een eerste plaats mogelijk. Hij zegevierde namelijk al in de eerste twee rondes. De wedstrijd wordt een groot spektakel. Het is bovendien het laatste jaar dat deze superauto's mogen meedoen. Volgend jaar zullen de heren vanwege nieuwe reglementen een meer standaard- Bagageruimte Het concept van de Voyager is in de afgelopen vier jaar zeer bekend geworden. De basis SE-uitgave heeft voorin twee comfortabele stoelen met aangebouwde armsteunen en losse hoofdsteunen. Het dashboard is compleet uitgerust, onder andere met een toerenteller en een veelheid aan kleinere metertjes. De stuurwiel heeft een fors stootkussen waarin standaard een airbag is verwerkt. Opbergvakken zijn er voorin duidelijk te weinig. Het dashboardkastje is klein en het cassettevakje onder in de console biedt ook al geen mogelijkheden voor het opbergen van kaarten e.d. Natuurlijk zijn op rschillende plaatsen, ook voor achterpassagiers de typisch Amerikaanse bekerhouders

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 17