Fan
Oude Franse auto's
in Oisierwijk
I
^ihIb
CHRYSLER VOYAGER TURBODIESEL SE
Strijd om Europese titel rallycross
I
Gijsbers met Suzuki bij Pellikaan Toernooi
Voortrekker
BI
8J
4
Ik
LEE
«SS3VAN RIJN BV
I?
IZE!
5II
IIJI
I
OCCASIONS
Nissan's
kilometers
ureter «g
I
9OO,-
595,-
Lh—
&AT
Nissan's M
ras-
0331
I I
F
lix d
i1
FD-NX-20
DE AUTOMAAT - Donderdag 20 augustus 1992 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
1992-pagina 2
5,-
mc
-uitgav
i heeft
met
aid.
>isch
Morgan 4/4 - Vervolg pag. 1
jerek
lar.
Ike
j
lenissen BV
Tilburgseweg 6 Hilvarenbeek Telefoon 04255/3944
39.000 km
1991
9FI
ubij
jit.
|E1 NISSAN f
DENISSEN BV.
J^DENISSENBV.*
op tien
ter is
Ï6
11
12A
:and
-3993
jrond
irritant te
ssor
rmeter
is de
goede
een
1. De
Nissan Primera LX DRIVE
Nu voor 32895,-
urgJansanstraat 52-56, Tilburg, Tal.: 013-613911
Nissan 100 NX SLX DRIVE
Nu voor 34895,-
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel.: 013-683911
IN
ia start in
1 op zaterdc
rur met
De eerste mar
10.30 en 14.30
zondag starter
lager toen
diere acce
hogere topsnelhf
1 trekt in 12,3 secc
3 Luxe,
zonder
i-modellen
>ekers
n de SE-i
De au^o 1
slbare
wit
blauw metallii
grijs metallic
groen metallic
d. grijs met
I. grijs met
I. blauw met
d. blauw/schuif
d. grijs met
den. Het
it de States,
I. grijs met
rood/bruinmet.
rood I
wit
wit
blauw
wit
LPG
1.8 Bravo diesel 5-drs
1.8 Bravo Diesel 5-drs
ESCORT 1.8 Bravo Diesel 5-drs
ESCORT 1.8 XLD Diesel 3-drs
srste
heven
odellen lijken, maar
volledig afwijken. Ook
rmogens van zo'n 500 pk
ikelijk.
isses worden drie
sreden,
FIESTA 1.1 Festival
ESCORT 1.3 CL 3-drs
ESCORT
ESCORT
ESCORT
ESCORT
ORION
SIERRA
SIERRA
SIERRA
SIERRA
SIERRA
SCORPIO
Hie ■'HiKVMliM 1991
1989
okt 1990
1989
1990
1991
lifdak nov. 1991
1989
OPEL Corsa 1.3 Swing 5-drs.
OPEL Kadett 1.3 S 3-drs.
RENAULT 1.2 Clio RL 3-drs.
RENAULT 5TC 3-drs
CITROEN 11 RE Visa 3-drs.
FIAT Uno 45 3-drs
FIAT Uno 45 3-drs
BEDRIJFSWAGENS
PEUGEOT 205 bestel. 3-drs.
in de wensen van de
iant te kunnen voldoen
onze markt geënte
ikunnen
_i, werd besloten in
eVoyager te gaan
’Iet werd uiteindelijk
:h in het Oostenrijkse
ook werd geraadpleegd
bij de ontwikkeling van de
vierwielaangedreven Voyager.
wit
grijs met
wit
rood
zwart
wit
motorvariant die in de
Verenigde Staten niet tot
de mogelijkheden
behoorde. Geen wonder
dat deze nieuwste telg uit
de Voyager-familie uit
Europa komt.
GUSBLRS 11LBURG BV
Krachtigste
Het gaat in Graz vooral om
assemblage van extern
TÓ t
j -
aanwezig,
worden. F
zijn werk
:N
De succesvolle rentree
van Chrysler op de
Nederlandse markt is
vooral toe te schrijven
aan de Voyager. Door een
combinatie van goede
eigenschappen voor
zowel de zakelijke
automobilist als privé-
rijder en een aangenaam
prijsniveau gooit de
Voyager al jaren hoge
ogen. De facelift en het
beschikbaar komen van
varianten op grijs
kenteken hebben het
succes alleen maar
vergroot. Het wachten
bleef echter op een
turbodiesel, een
1989
1989
1989
nov. 1990
lag 22
t de vrije
1.8 CL Diesel stationcar
1.4 CLI 3-drs.
1.4 Bravo 4-drs. LPG
1.6 CL 5-drs.
2.0iCL+LPG4-drs
2.0i CL LPG 4-drs
2.0 CLiAzur 4-drs LPG
1.8 CL turbo-diesel 4-drs
2.0 CL 5-drs LPG
Liefde
Extra's die wellicht interessant zijn
en de klassieke uitstraling van de
auto vergroten zijn lederen
bekleding (f.3.266,-), het bagagerek
(f.693,-), tankdop met slot (f.40,-),
fineer instrumentenpaneel
(f. 1.647,-) en veiligheidsgordels
(f.465,-). Af-fabriek geleverde opties
zijn zodoende niet duur. Morgan
kent zes standaard kleuren (blauw,
wit, groen, rood, bruin en zwart)
maar kan verder in iedere
denkbare tint worden gespoten
voor een meerprijs van f.310,-.
Verder heeft de koper een enorme
vrijheid bij de bepaling van de
leerkleur en het materiaal waarvan
de kap is gemaakt. Er zijn weinig
Morgans die gelijk zijn aan elkaar.
Wie voor zichzelf een duidelijk
beeld heeft van de eisen waaraan
een klassieke auto moet voldoen,
kan door de Morgan behoorlijk in
de war worden gebracht. Moet een
klassieke auto twintig jaar oud zijn,
dertig of veertig misschien? Een
Morgan, al is ie gisteren
geproduceerd, heeft alle elementen
van een klassieke auto, inclusief
de manier waarop de auto door een
kleine groep vakmensen met veel
liefde in elkaar is gezet.
Afgelopen zaterdag 15 augustus
startte in Goirle bij Pellikaan-
tennis aan de Tolstaak 1 het
Open B, C, D
en E toernooi. Suzuki-dealer
Gijsbers treedt op als sponsor
van dit tennis-evenement,
wat zich geheel op de
buitenbanen afspeelt.
Tussen het terras en de
tennisbanen heeft de dealer een
heen een wat stuggere afvering
gekregen, waardoor de auto op dit
moment aan de Europese wensen
voldoet en zeker met de
turbodieselmotor rijdt de Voyager
als een echte Europeaan. Het
comfort staat hierbij op een hoog
niveau.
De Turbodiesel verbruikt
le gemiddeld 1 liter dieselolie o]
rwijl kilometer, wat geen uitschiete
in positieve zin. Er moet wel
vermeldt worden dat de auto nog
niet volledig 'los' was. Daarnaast
moet het hoge prestatieniveau en
de gewicht van zo'n 1700 kg in
ogenschouw genomen worden.
De turbodieselmotor is een
logische uitbreiding van het
Voyager-programma waar veel
klanten op hebben gewacht.
Helaas is de turbodiesel nog niet
te koop met een automatische
transmissie, waar de benzine-
Voyager-rijder inmiddels aan
gewend is geraakt, maar wellicht
dat een dergelijke voorziening nog
tot de mogelijkheden gaat
Technische gegevens:
Merk en type: Chrysler Voyager
Turbodiesel SE
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 2500 cc
Boring x slag: 92 x 94 mm
Vermogen: 118 pk bij 4200 tr/min
Koppel: 250 Nm bij 2200 tr/min
Prestaties: topsnelheid 180 km/u;
acceleratie 0-100 in 12,3 sec.
Afmetingen: lengte 4,50 meter,
breedte 1,83 meter
Gewicht: 1697 kg
Verbruik: 1 op 10
Prijs: f.57.800,-
Wegenbelasting: f.319,- tot f.338,-
Om snel aan i
Europese klai
en specifiek op i
uitvoeringen te
produceren.
Europa de V<
bouwen. Hei.
Steyr-Puch :-
Graz, die c™
bij de
van 0 tot 100 km/u en haalt een top
van 180 km/u. De 3.3 V6 heeft 12,8
seconden nodig en vindt het bij 171
km/u al voldoende. De Turbodiesel
is zodoende veruit de snelste en
krachtigste Voyager uit het hele
pallet. Er moet echter wel vertelt
worden dat de Amerikaanse motor
standaard is voorzien van een
automatische versnellingsbak,
terwijl de turbodiesel voorlopig
alleen met handgeschakelde
vijfbak wordt aangeboden. De
pook is wat laag op de vloer
geplaatst, waardoor de
comfortabele armsteun aan de
bestuurdersstoel in de weg zit. Na
enkele seconden van voorgloeien
kan de motor worden
aangesproken. De krachtbron laat
zich duidelijk als diesel horen en
blijft ook bij hogere snelheden
merkbaar op de achtergi
ig, zonder al te ir
Als de turbocompresE
k doet, een turbodrukr
er helaas niet vanaf,
krachtbron altijd bereid tot goeac
prestaties, zoals bijvoorbeeld ee"
snelle acceleratie bij passeren.
turbodiesel is wellicht niet de
stilste, maar toch de meest
Europese aanbieding in het hele
Voyager-programma.
kerk op de Lind te bewonderen is.
De fraai gerestaureerde klassieke
Fransozen staan rond de enorme
Eiffeltoren en tussen de palmen
gegroepeerd. Vorig jaar was een
groot contingent Renaults,
Peugeots en Citroëns aanwezig.
Het is weer een verrassing welke
prachtstukken dit jaar komen
voorrijden.
1988
1987
1991
1985
■’iiM 1986
1987
1986
aantal nieuwe Suzuki-"
opgesteld, zodat bezoek
tijdens de rust hier hun
aandacht op kunnen vestigen.
Zo is er een Suzuki Samurai Blue
Lagoon te bewonderen alsmede
een Swift GS. In beide
weekenden, want het toernooi
duurt nog
tot en met zondag 23 augustus,
is ook een Vitara aanwezig zijn.
uur met een opwarmtraining,
terwijl de eerste manche is
gepland om 11.00 uur. Tussen 13.30
en 16.15 uur volgen de tweede en
derde manche, waarna om 16.30
uur de finale van start gaat. De
winnaars worden om 17.40 uur op
het erepodium verwacht.
aangeleverde onderdek
meeste komt hiertoe uit
terwijl de 2.5 liter 4 cilir
turbodiesel van de
gespecialiseerde Italiaanse firma
VM wordt betrokken. We kennen
deze krachtbron al enige tijd uit de
Alfa 164 en de Rover 825, maar ook
voor de Voyager is het een
uitstekende keus. We kunnen
rustig spreken over een puur
Europese uitgave, vooral als we
naar kracht en prestaties kijken.
De turbodiesel is goed voor een
vermogen van 118 pk bij 4200
tr/min, terwijl de 3,3 liter V6 van
Chrysler zelf 150 pk levert bij 4850
tr/min. Het koppel van de V6 van
241 Nm bij 3750 tr/min wordt door
de diesel overtroffen met 250 Nm
bij 2200 tr/min. Deze grotere
trekkracht bij een lager toerental
zorgt voor een snellere acceleratie vers
en ook een hogere topsnelheid. De de c
turbodiesel trekt in 12,3 seconden
Het komende weekend, vrijdag 21,
zaterdag 22 en zondag 23 augustus
wordt voor het zevende jaar het
Franse Weekend in het centrum
van Oisterwijk gehouden. Eén van
de vaste typisch Franse elementen
van dit evenement is de
verzameling oude Franse auto's
die op zondagmiddag vanaf 12.00
uur op het grasveld tegenover de
behoren.
De auto heeft een gunstige
prijsstelling meegekregen. De
Voyager Turbodiesel SE kost op
geel kenteken f.57.800,- en f.64.990,-
als Grand Voyager. Beide
uitvoeringen zijn er ook op grijs
kenteken voor respectievelijk
f.36.695,- en f.41.680,- exclusief
BTW.
T
aangebracht. De Voyager is
geschikt voor 6 tot 8 inzittenden.
Achterin zijn twee banken
geplaatst, die via de schuifdeur
aan de rechter kant kunnen
worden bereikt. De middelste zitrij
is op twee manieren in de auto te
plaatsen, terwijl de achterste bank
over een rail verschuifbaar is. De
bagageruimte achterin is beperkt,
maar gelukkig is sinds de facelift
ook de Grand Voyager leverbaar,
die achteraan bijna veertig
centimeter langer is. Van de
achterste bank kan alleen de
rugleuning worden neergeklapt,
terwijl beide banken ook volledig
te verwijderen zijn. De manier
waarop dit moet gescheiden is
verre van eenvoudig te noemen.
Iedere bank is op vier plaatsen in
de vloer Vergrendeld. De achterste
vergrendeling moet aan beide
kanten worden ingedrukt, ten.
de bank omhoog moet worden
gedraaid. Vervolgens kan de bank
uit zijn voorste bevestiging worden
getrokken. De banken zijn echter
zo groot en zwaar, dat het voor één
persoon nauwelijks mogelijk is de
Voyager van personenbus tot
bestelwagen om te vormen.
Uitrusting
Met een volledig uitgekleed
interieur beschikt de korte
Voyager over een gigantisch
laadvolume van meer dan 3000
liter. De Voyager is in al zijn
uitvoeringen bovendien op grijs
kenteken te leveren, wat de
populariteit van de auto enorm
heeft bevorderd.
De uitrusting van
heel behoorlijk. De
elektrisch verstelL
buitenspiegels,
stuurbekrachtiging, getint glas,
centrale vergrendeling en
verstevigingsbalken in de
portieren. De ruiten in de
voorportiëren moeten echter met
hand omlaag worden gedraaid,
terwijl de zijruiten achter
uitstelbaar zijn. De achterklep is
van binnenuit met een knop op hel
dashboard te ontgrendelen.
De Voyager heeft door de jaren
trainingen voor het Nationaal
Kampioenschap, gevolgt door de
trainingen van de Lelijke Eenden
(2 CV's).
model moeten uitzoeken.
Naast deze tweede divisie
kanonnen is er ook een eer
divisie, twee- wielaangedr
auto's die van buiten erg i
produktiemodellen lijken,
van binnen
hier zijn vermc
niet ongebruil
In beide klasse
manches gereden, waarin vrijwel
alle deelnemers aan de start
komen. De zestien snelste
deelnemers gaan naar de drie
finales. In de C-finale komen de
nummers elf tot en met zestien aan
de start. Wie deze finale wint mag
in de achterste rij van de B-finale
starten, gelijk met de nummers zes
tot en met tien. Hetzelfde doet zich
voor bij de A-finale. Daar
verschijnen de nummers één tot en
met vijf plus de snelste uit de B-
finale aan dé start. Iedereen die
een finale haalt, krijgt bovendien
punten voor het Europees
kampioenschap.
Het programma sta:
Valkenswaard op z<
augustus om 9.00 ui
inches worden tussen
uur verreden. Ook op
m de rijders om 9.00
Zaterdag 22 en zondag 23 augustus
aanstaande wordt op het
Valkenswaardse Eurocircuit de
negende ronde uit het Europees i
Kampioenschap rallycross i
verreden. Lijstaanvoerder is op dit
moment de Brit Will Gollop met
zijn ARG Metro 6R4, een auto met
twee turbocompressoren, waarvan
de druk instelbaar is. De
krachtbron levert in sommige
gevallen meer dan 700 pk.
Hierdoor zijn acceleraties van 0 tot
100 km/u mogelijk in 3 seconden.
De Noor Martin Schanche zal het
Gollop echter moeilijk maken met
zijn Ford RS 200. Na
onverantwoord optre:den tijdens
het Finse Kampioenschap werd hij
tot 1 augustus jl. geschorst. Als hij
echter alle komende races wint, is
in theorie nog een eerste plaats
mogelijk. Hij zegevierde namelijk
al in de eerste twee rondes. De
wedstrijd wordt een groot
spektakel. Het is bovendien het
laatste jaar dat deze superauto's
mogen meedoen. Volgend jaar
zullen de heren vanwege nieuwe
reglementen een meer standaard-
Bagageruimte
Het concept van de Voyager is in
de afgelopen vier jaar zeer bekend
geworden. De basis SE-uitgave
heeft voorin twee comfortabele
stoelen met aangebouwde
armsteunen en losse
hoofdsteunen. Het dashboard is
compleet uitgerust, onder andere
met een toerenteller en een
veelheid aan kleinere metertjes.
De stuurwiel heeft een fors
stootkussen waarin standaard een
airbag is verwerkt. Opbergvakken
zijn er voorin duidelijk te weinig.
Het dashboardkastje is klein en
het cassettevakje onder in de
console biedt ook al geen
mogelijkheden voor het opbergen
van kaarten e.d. Natuurlijk zijn op
rschillende plaatsen, ook voor
achterpassagiers de typisch
Amerikaanse bekerhouders