3 ■MORGAN 4/4 Auto voor het leven elke VERNIEUWDE VECTRA MOE SUCCES tis*. VASTHOUDE Rijnlease Ui 8l 10,” si o.a.: Bijlage van: De Tilburgse Koerier IIMING IIMING IIMING IIMING IIMING llllMING Lees verder in dit nummer Autotest Chrysler Voyager Turbo Diesel SE Pag. 3 Oude Franse auto's in Oisterwijk Pag. 3 Nissan's midden-^ klasser® Ib.v. »’n ede 90 1 VECTRA I I992- pagina 14 Ij nte, Donderdag 20 augustus 1992 Oplage: 95.575 ex. I KORTING ypes. Verzekering Lees verder op pag. 3 I I I I 'je luitend bij an aarle m Onderdelen Jaargang 4 Nummer 32 Ier en atralers. DtNISSENBV* orden f rijden k 426245 639083 TELEFOON 04255-3944 FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK G JURG !3cm/10x15cm er geL bep niet Nissan Sunny 1.4 L Nu voor 24765,- jrg Jam.nstrut 52-56, Tilburg, T.I.: 013-683911 armsteun, CD-spelei geïntegreerde versti met Ier, loogte 91, Het volledig traditioneel opererende Engelse automerk Morgan is de oudste autofabriek ter wereld die nog in privébezit is. De zoon en kleinzoon van de oprichter zwaaien er op dit moment de scepter. Wat betreft produktiemethoden en Vanaf eind september zal een deel van de Opel- showrooms in ons land worden gevuld met een vooral onderhuids behoorlijk gewijzigde Vectra. Succes behalen in de zakelijke markt is één verdienste, dit succes vasthouden is een tweede. Opel heeft vooral gekozen voor de optimalisering van de veiligheid door toepassen van versterkte B-stijlen, verstevigingsbalken in de portieren, gordelspanners en de mogelijkheid een met de Tegen modelvoering is er in de laatste veertig jaar weinig bij Morgan veranderd. De auto's worden nog volledig met de hand gemaakt. De Morgan-liefhebber koopt een volledig nieuwe auto, die echter aan alle eisen van klassiek-rijden voldoet. it of brons Sr T/ De GT 3-deurs is bovendien nog voorzien van lichtmetalen velgei en sportieve wielophanging, terwijl de Stationwagon GT een roofrack standaard meekrijgt. De vanafprijs voor de Sierra GT bedraagt f.39.910,-. I p,m 7,60 p /stuk Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur aangebode pk. De V6-t standaard een airbag, ABS en een elektronische antislipregeling. Belangrijk zijn de veranderingen op constructief gebied. Alle deuren zijn voorzien van dubbele zijdelingse beschermbalken. Door het verder verstevigen van de B- stijl wordt de zijkant bij een aanrijding minder naar binnen gedrukt. De airbag, opgenomen in het stuurwiel zal vanaf begin 1993 worden aangeboden, in de meeste uitvoeringen tegen meerprijs. General Motors Nederland verwacht het basismodel, de 1.6 GL op het huidige prijsniveau te kunnen houden. De Sierra GT is alleen te bestellen met de krachtige 2.0 liter injectiemotor echter in combinatie met alle carrosserie- varianten, inclusief de driedeurs. Alle GT-modellen beschikken onder andere over stuurbekrachtiging, toerenteller, sportstuur, middenconsole met i Tegen meerprijs kan de auto 11e, worden voorzien van een kofferrek. treft Onder normale omstandigheden heeft de Morgan namelijk geen bagageruimte, maar dat zal de pret nauwelijks drukken. Met zijn hoogte van slechts 1,24 meter lijkt de auto erg lang, maar is met 3,89 meter juist opvallend compact. De standaard spaakwielen horen bij de uitstraling van een dergelijke auto. ompc rier pers ngenzijm imde wid« rkrijgb stands uitvoering geleven De Morgan 4/4 2-zit niet klassiek is, zijn Dat lijkt een f mde motoren die in de Morgan koop organ kunnen worden geleverd, m de top staat de 3,9 liter V8 v jver met een vermogen van 190 -. Met deze krachtcentrale is de organ Plus 8 goed voor een top in 210 km/u en een flitsende leratie van 0 tot 100 in 5,1 nden. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. het interieur is van een reeks extra's voorzien: sportstoelen Windsor bekleding, CD-spek verstelbare stuurkolom, in hc verstelbare bestuurdersstoel centrale vergrendeling en een deelbaar neerklapbare achterbank (40/60). De Sierra Solar is er vanaf f.34.950,-. Zn tien jaar tijd heeft Renault de levertijd van vervangingsonderdelen teruggebracht met een factor drie: zeven dagen in 1992 tegen 22 dagen in 1982 voor de aanvulling van voorraden en 16 uur tegen 48 uur waar het spoedbestellingen betreft. Deze verbetering is in vrijwel alle Europese landen bereikt, terwijl het aantal gevallen waarin "nee" moeten worden verkocht ook met een factor 3 is teruggelopen. Hiermee behoort Renault tot de beste in de wereld. Deze verbetering is een direct gevolg van de Renault- medewerkers belast met de onderdelenvoorziening. Om de klant nog sneller te kunnen helpen, wordt de mogelijkheid bestudeerd om de regio's Parijs en Keulen twee keer per dag te Releveren. Bij succes zal deze service naar meerdere Europese bevolkingscentra worden uitgebreid. Er rijden in de wereld 20 miljoen Renaults. Per dag worden er 75.000 leveranties van onderdelen gedaan waarvan 25.000 spoedbestellingen aan 4.000 dealers, sub-dealeis, filialen en importeurs. Bladveren Instappen vergt enige oefening. Eerst het rechter been, dan gaan zitten en vervolgens de linker stelt bijtrekken. Na enkele keren weet je niet beter. Wanneer de kap is opgezet, gaat deze ceremonie nog wat moeilijker, maar een echte Morgan-rijder zal die kap nooit gebruiken, want bij goed of slechts weer wordt altijd open gereden. Wel handig zijn de losse ruiten die bij hogere snelheden flink wat extra bescherming bieden. Maar niets is leuker dan met de volledig uitgeklede auto over slingerende weggetjes toeren. De stoelen van de Morgan zijn smal en erg vlak en bieden zodoende weinig zijdelingse steun. De besturing is niet bekrachtigd wat alleen bij parkeersnelheden wat lastig is. Maar ook van rembekrachtiging hebben ze bij de Morgan 4/4 nog nooit gehoord. Je zit in de auto vrijwel bovenop de met behulp Ambachtelijk De auto beschikt over een metalen ladderchassis waarop en waaraan alle overige onderdelen zijn bevestigd. De carrosserie kent een houten frame waarop op volstrekt ambachtelijke wijze alle plaatwerk delen worden aangebracht. Alle carrosseriedelen worden i hand op een mal geklopt, meerprijs kan de koets in aluminium worden uitgevoerd. Grappig is bijvoorbeeld dat het vloertje van hout is. Het uiterlijk van de Morgan Four Four met de afgeronde neus onstond eind jaren vijftig en sinds die tijd is er wat uitstraling betreft niets meer veranderd. Het aardige is dat een Morgan direkt vertederd, terwijl veel mensen niet eens weten dat het om een nieuwe auto gaat. De motorkap gaat in twee delen open en scharniert in het midden. De kenmerkende louvres in de kap zijn één voor één aangebracht. De koplampen zijn naast de welvingen van de spatborden geplaatst. Bij de uitvoering met twee zitplaatsen loopt de achterkant sterk schuin af. Het reservewiel is in een speciale uitsparing geplaatst. bestellen. De basisversie heeft de normale carrosserie en biedt plaats aan twee personen. Daarnaast is er de 4-seater met een verlengd passagierscompartiment en zodoende plaats voor vier personen. Beide uitvoeringen zijn ook met de zogenaamde wide body, een bredere carrosserie verkrijgbaar. De Plus 4 en Plus 8 worden standaard in de brede uitvoering geleverd. De Morgan 4/4 2-zitter kost f.73.300,-. T'~1 'ijkt een fors bedrag, maar een Morgan koop je maar eens in je leven. De afschrijving is uitermate gering, van deels veroorzaakt door de lange 190 levertijden. Wie in Engeland een Morgan bestelt moet zo’n zeven tot acht jaar geduld hebben. Het buitenland krijgt voorrang, maar ook hier zal zeker anderhalf jaar op dit prachtige speelgoed moeten worden gewacht. De 4/4 als 4-zitter kost f.79.900,-. De meerprijs voor de wide body bedraagt zo'n achtduizend gulden. airbag te monteren. zuinig. In deze vernieuwde Vectra Uiterlijk is de vernieuwde Vectra zal vanaf begin volgend jaar ook te herkennen aan een gewijzigde de inmiddels aangekondigde 2,5 grille met geïntegreerd embleem, ^iter 76 met 24 kleppen worden een aangepaste bumper, andere aangeboden. Deze motor levert 170 koplampen en grotere Pk- D® V6-uitvoermgen krijgen achterlichtunits. Het interieur is standaard een airbag, ABS opgewaardeerd door de uitrusting, isolatie, bekleding en afwerking te verbeteren. Daarnaast wordt de keuze aan motoren verder uitgebreid. De Vectra GT is vanaf oktober zowel als vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback te bestellen met de 2.0i en 2.0i 16V motoren, beide standaard voorzien van ABS. Nieuw is verder de 2 liter 16- kleppen turbomotor, die ook in de meest sportieve Calibra te vinden is. Deze krachtige motor levert 204 pk, zet geweldige prestaties neer en is daarnaast opmerkelijk Ford biedt op basis van verschillende Sierra- uitvoeringen een aantal aantrekkelijk aangeklede actiemodellen. De Sierra Solar is leverbaar als 4- deurs sedan, 5- deurs hatchback en ruime stationwagon naar keuze met de 1.6 en 2.0 liter injectiemotor of als krachtige 1.8 liter turbodiesel. Aan de buitenkant is deze zonnige Solar uitgerust met speciale wieldoppen, een schuif/kanteldak met jalouziescherm, getint glas, van binnenuit verstelbare spiegels met een meegespoten behuizing en een blauwe inleg in bumpers en flankbeschermers. Maar ook Als je eenmaal je draai in een Morgan gevonden hebt, vraag je je af waarom de meeste automerken zich zo druk maken en eens in de vier tot acht jaar hun volledige modellenprogramma laten rouleren. Morgan stapt in de jaren dertig over van driewielige auto's naar een volwaardige vierwieler en deze verandering werd door trouwe aanhangers niet in dank afgenomen. Eigenlijk spreken we op dat moment al van de Four- Four, wat staat voor vier cilinders en vier wielen. De auto had een vlakke, iets schuin staande grille maar kwam wat uitstraling betre., zeer dicht bij het huidige model. Wide Body Het middenmodel is de Plus 4 met een betrekkelijk nieuwe 2 liter 16-kleppen Rover motor, bekend uit de Rover 800- reeks. Deze krachtbron levert 138 pk en zorgt nog steeds voor prima prestaties. Het basismodel, de 4/4 is voorzien van een 1.6 liter Ford motor met injectie bekend uit de Escort XR3i. Met een vermogen van 100 pk en een totaalgewicht van slechts 840 kg weet ook deze Morgan redelijk van zijn plaats te komen. De auto haalt een top van 172 km/u en trekt in 8 seconden van 0 tot 100 km/u. De Morgan 4/4 is in vier gedaantes te Verzekeringsmaatschappijen doen graag geloven dat ze te weinig aan ons allen verdienen, maar in werkelijkheid verzekert de Nederland zich tegen van alles en nog wat, waarbij hij door de vindingrijkheid van de maatschappijen wordt geholpen. Toch zijn er bepaalde omstandigheden die niet kunnen worden verzekerd, wellicht dat daar nog een markt bloot ligt. Stel, je rijdt op een doorgaande weg buiten de bebouwde kom met een snelheid van 80 km/u. Aan weerszijde van de weg bevindt zich een dichte bomenrij. Hier en daar staat een boerderij met alleen landerijen er tussenin. Plots steekt geheel onverwacht een tractor zijn neus tussen de bomen door en rijdt, ondanks het feit dat jij in aantocht bent, gewoon de weg op. Er zijn twee mogelijkheden om een ongeluk te voorkomen: je wijkt uit naar de andere weghelft, maar daar komt helaas een tegenligger aan. Mogelijkheid twee: zo hard remmen als je kunt en dat doe je dan ook. Gelukkig, een aanrijding is voorkomen. De verzekeringsmaatschappijen hoeven geen schade aan de tractor te betalen, geen total loss schade aan de auto te vergoeden en hoeven niet de bloeden voor vele maanden ziekenhuisopname en revalidatie. Kortom door krachtig te remmen heb je de verzekering al gauw anderhalf tot twee ton bespaard. Zo behoort de oplettende burger zich natuurlijk te gedragen. Het resultaat is echter dat door toedoen van anderen je rondrijdt met een auto op zogenaamde vierkante banden. Vier nieuwe banden kosten ongeveer duizend gulden, schade die jij hebt geleden om een veel grotere schade te voorkomen. Wie uitwijkt voor een hond die de straat oprent en vervolgens zijn auto total- loss rijdt tegen een boom moet ook zelf de schade betalen, terwijl de persoon in kwestie er eigenlijk niets aan kan doen. Wellicht dat de gezamenlijke verzekeringsmaatschappijen hier iets voor kunnen verzinnen, ons een hoop ellende kunnen besparen en zelf hun zakken weer extra kunnen vullen. Zijn we allemaal gelukkig... Tony Vos van bladveren opgehangen starre c. achteras, die een beperkte veeruitslag kent en zodoende alle oneffenheden in de weg direct doorgeeft. De voorwielen zijn onafhankelijk opgehangen door middel van schroefveren. Deze eigenschappen horen allemaal bij het gevoel in een klassieke auto te rijden. Prachtig is het uitzicht naar voren langs de langgerekte motorkap. Het enige wat de verschillen! Morgan kunne Aan de top sta Rover met ee~ pk. 1’aü Mor"" van accele seconc deze krachtcei Plus 8 goed vc en een flitsende an 0 tot 100 in 5,1 D

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 15