3
■MORGAN 4/4
Auto voor het leven
elke
VERNIEUWDE
VECTRA MOE
SUCCES
tis*.
VASTHOUDE
Rijnlease
Ui
8l
10,”
si
o.a.:
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
IIMING
IIMING
IIMING
IIMING
IIMING
llllMING
Lees verder
in dit nummer
Autotest
Chrysler Voyager
Turbo Diesel SE
Pag. 3
Oude
Franse auto's
in Oisterwijk
Pag. 3
Nissan's
midden-^
klasser®
Ib.v.
»’n
ede
90 1
VECTRA I
I992- pagina 14
Ij
nte,
Donderdag 20 augustus 1992
Oplage: 95.575 ex.
I KORTING
ypes.
Verzekering
Lees verder op pag. 3
I I I I
'je
luitend bij
an aarle
m
Onderdelen
Jaargang 4
Nummer 32
Ier en
atralers.
DtNISSENBV*
orden f
rijden
k
426245
639083
TELEFOON 04255-3944
FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK
G
JURG
!3cm/10x15cm
er
geL
bep
niet
Nissan Sunny 1.4 L
Nu voor 24765,-
jrg Jam.nstrut 52-56, Tilburg, T.I.: 013-683911
armsteun, CD-spelei
geïntegreerde versti
met
Ier,
loogte
91,
Het volledig traditioneel
opererende Engelse
automerk Morgan is de
oudste autofabriek ter
wereld die nog in
privébezit is. De zoon en
kleinzoon van de
oprichter zwaaien er op
dit moment de scepter.
Wat betreft
produktiemethoden en
Vanaf eind september zal
een deel van de Opel-
showrooms in ons land
worden gevuld met een
vooral onderhuids
behoorlijk gewijzigde
Vectra. Succes behalen in
de zakelijke markt is één
verdienste, dit succes
vasthouden is een
tweede. Opel heeft vooral
gekozen voor de
optimalisering van de
veiligheid door toepassen
van versterkte B-stijlen,
verstevigingsbalken in de
portieren, gordelspanners
en de mogelijkheid een
met de
Tegen
modelvoering is er in de
laatste veertig jaar
weinig bij Morgan
veranderd. De auto's
worden nog volledig met
de hand gemaakt. De
Morgan-liefhebber koopt
een volledig nieuwe auto,
die echter aan alle eisen
van klassiek-rijden
voldoet.
it of brons
Sr T/
De GT 3-deurs is bovendien nog
voorzien van lichtmetalen velgei
en sportieve wielophanging,
terwijl de Stationwagon GT een
roofrack standaard meekrijgt. De
vanafprijs voor de Sierra GT
bedraagt f.39.910,-.
I p,m
7,60 p /stuk
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
aangebode
pk. De V6-t
standaard een airbag, ABS en een
elektronische antislipregeling.
Belangrijk zijn de veranderingen
op constructief gebied. Alle deuren
zijn voorzien van dubbele
zijdelingse beschermbalken. Door
het verder verstevigen van de B-
stijl wordt de zijkant bij een
aanrijding minder naar binnen
gedrukt. De airbag, opgenomen in
het stuurwiel zal vanaf begin 1993
worden aangeboden, in de meeste
uitvoeringen tegen meerprijs.
General Motors Nederland
verwacht het basismodel, de 1.6
GL op het huidige prijsniveau te
kunnen houden.
De Sierra GT is alleen te
bestellen met de krachtige 2.0
liter injectiemotor echter in
combinatie met alle carrosserie-
varianten, inclusief de driedeurs.
Alle GT-modellen beschikken
onder andere over
stuurbekrachtiging, toerenteller,
sportstuur, middenconsole met
i Tegen meerprijs kan de auto
11e, worden voorzien van een kofferrek.
treft Onder normale omstandigheden
heeft de Morgan namelijk geen
bagageruimte, maar dat zal de
pret nauwelijks drukken. Met zijn
hoogte van slechts 1,24 meter lijkt
de auto erg lang, maar is met 3,89
meter juist opvallend compact. De
standaard spaakwielen horen bij
de uitstraling van een dergelijke
auto.
ompc
rier pers
ngenzijm
imde wid«
rkrijgb
stands
uitvoering geleven
De Morgan 4/4 2-zit
niet klassiek is, zijn Dat lijkt een f
mde motoren die in de Morgan koop
organ kunnen worden geleverd,
m de top staat de 3,9 liter V8 v
jver met een vermogen van 190
-. Met deze krachtcentrale is de
organ Plus 8 goed voor een top
in 210 km/u en een flitsende
leratie van 0 tot 100 in 5,1
nden.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
het interieur is van een reeks
extra's voorzien: sportstoelen
Windsor bekleding, CD-spek
verstelbare stuurkolom, in hc
verstelbare bestuurdersstoel
centrale vergrendeling en een
deelbaar neerklapbare
achterbank (40/60). De Sierra
Solar is er vanaf f.34.950,-.
Zn tien jaar tijd heeft Renault
de levertijd van
vervangingsonderdelen
teruggebracht met een factor
drie: zeven dagen in 1992
tegen 22 dagen in 1982 voor
de aanvulling van voorraden
en 16 uur tegen 48 uur waar
het spoedbestellingen
betreft. Deze verbetering is
in vrijwel alle Europese
landen bereikt, terwijl het
aantal gevallen waarin
"nee" moeten worden
verkocht ook met een factor 3
is teruggelopen. Hiermee
behoort Renault tot de beste
in de wereld. Deze
verbetering is een direct
gevolg van de Renault-
medewerkers belast met de
onderdelenvoorziening. Om
de klant nog sneller te
kunnen helpen, wordt de
mogelijkheid bestudeerd om
de regio's Parijs en Keulen
twee keer per dag te
Releveren. Bij succes zal
deze service naar meerdere
Europese bevolkingscentra
worden uitgebreid.
Er rijden in de wereld 20
miljoen Renaults. Per dag
worden er 75.000 leveranties
van onderdelen gedaan
waarvan 25.000
spoedbestellingen aan 4.000
dealers, sub-dealeis, filialen
en importeurs.
Bladveren
Instappen vergt enige oefening.
Eerst het rechter been, dan gaan
zitten en vervolgens de linker stelt
bijtrekken. Na enkele keren weet je
niet beter. Wanneer de kap is
opgezet, gaat deze ceremonie nog
wat moeilijker, maar een echte
Morgan-rijder zal die kap nooit
gebruiken, want bij goed of slechts
weer wordt altijd open gereden.
Wel handig zijn de losse ruiten die
bij hogere snelheden flink wat
extra bescherming bieden. Maar
niets is leuker dan met de volledig
uitgeklede auto over slingerende
weggetjes toeren. De stoelen van
de Morgan zijn smal en erg vlak en
bieden zodoende weinig
zijdelingse steun. De besturing is
niet bekrachtigd wat alleen bij
parkeersnelheden wat lastig is.
Maar ook van rembekrachtiging
hebben ze bij de Morgan 4/4 nog
nooit gehoord. Je zit in de auto
vrijwel bovenop de met behulp
Ambachtelijk
De auto beschikt over een metalen
ladderchassis waarop en waaraan
alle overige onderdelen zijn
bevestigd. De carrosserie kent een
houten frame waarop op volstrekt
ambachtelijke wijze alle
plaatwerk delen worden
aangebracht. Alle
carrosseriedelen worden i
hand op een mal geklopt,
meerprijs kan de koets in
aluminium worden uitgevoerd.
Grappig is bijvoorbeeld dat het
vloertje van hout is.
Het uiterlijk van de Morgan Four
Four met de afgeronde neus
onstond eind jaren vijftig en sinds
die tijd is er wat uitstraling betreft
niets meer veranderd. Het aardige
is dat een Morgan direkt
vertederd, terwijl veel mensen niet
eens weten dat het om een nieuwe
auto gaat. De motorkap gaat in
twee delen open en scharniert in
het midden. De kenmerkende
louvres in de kap zijn één voor één
aangebracht. De koplampen zijn
naast de welvingen van de
spatborden geplaatst. Bij de
uitvoering met twee zitplaatsen
loopt de achterkant sterk schuin
af. Het reservewiel is in een
speciale uitsparing geplaatst.
bestellen. De basisversie heeft de
normale carrosserie en biedt plaats
aan twee personen. Daarnaast is er
de 4-seater met een verlengd
passagierscompartiment en zodoende
plaats voor vier personen. Beide
uitvoeringen zijn ook met de
zogenaamde wide body, een bredere
carrosserie verkrijgbaar. De Plus 4 en
Plus 8 worden standaard in de brede
uitvoering geleverd.
De Morgan 4/4 2-zitter kost f.73.300,-.
T'~1 'ijkt een fors bedrag, maar een
Morgan koop je maar eens in je leven.
De afschrijving is uitermate gering,
van deels veroorzaakt door de lange
190 levertijden. Wie in Engeland een
Morgan bestelt moet zo’n zeven tot
acht jaar geduld hebben. Het
buitenland krijgt voorrang, maar ook
hier zal zeker anderhalf jaar op dit
prachtige speelgoed moeten worden
gewacht. De 4/4 als 4-zitter kost
f.79.900,-. De meerprijs voor de wide
body bedraagt zo'n achtduizend
gulden.
airbag te monteren. zuinig. In deze vernieuwde Vectra
Uiterlijk is de vernieuwde Vectra zal vanaf begin volgend jaar ook
te herkennen aan een gewijzigde de inmiddels aangekondigde 2,5
grille met geïntegreerd embleem, ^iter 76 met 24 kleppen worden
een aangepaste bumper, andere aangeboden. Deze motor levert 170
koplampen en grotere Pk- D® V6-uitvoermgen krijgen
achterlichtunits. Het interieur is standaard een airbag, ABS
opgewaardeerd door de uitrusting,
isolatie, bekleding en afwerking te
verbeteren.
Daarnaast wordt de keuze aan
motoren verder uitgebreid. De
Vectra GT is vanaf oktober zowel
als vierdeurs sedan en vijfdeurs
hatchback te bestellen met de 2.0i
en 2.0i 16V motoren, beide
standaard voorzien van ABS.
Nieuw is verder de 2 liter 16-
kleppen turbomotor, die ook in de
meest sportieve Calibra te vinden
is. Deze krachtige motor levert 204
pk, zet geweldige prestaties neer
en is daarnaast opmerkelijk
Ford biedt op basis van
verschillende Sierra-
uitvoeringen een aantal
aantrekkelijk aangeklede
actiemodellen. De Sierra Solar is
leverbaar als 4- deurs sedan, 5-
deurs hatchback en ruime
stationwagon naar keuze met de
1.6 en 2.0 liter injectiemotor of als
krachtige 1.8 liter turbodiesel.
Aan de buitenkant is deze
zonnige Solar uitgerust met
speciale wieldoppen, een
schuif/kanteldak met
jalouziescherm, getint glas, van
binnenuit verstelbare spiegels
met een meegespoten behuizing
en een blauwe inleg in bumpers
en flankbeschermers. Maar ook
Als je eenmaal je draai in een
Morgan gevonden hebt, vraag je je
af waarom de meeste automerken
zich zo druk maken en eens in de
vier tot acht jaar hun volledige
modellenprogramma laten
rouleren. Morgan stapt in de jaren
dertig over van driewielige auto's
naar een volwaardige vierwieler
en deze verandering werd door
trouwe aanhangers niet in dank
afgenomen. Eigenlijk spreken we
op dat moment al van de Four-
Four, wat staat voor vier cilinders
en vier wielen. De auto had een
vlakke, iets schuin staande grille
maar kwam wat uitstraling betre.,
zeer dicht bij het huidige model.
Wide Body
Het middenmodel is de Plus 4 met een
betrekkelijk nieuwe 2 liter 16-kleppen
Rover motor, bekend uit de Rover 800-
reeks. Deze krachtbron levert 138 pk
en zorgt nog steeds voor prima
prestaties. Het basismodel, de 4/4 is
voorzien van een 1.6 liter Ford motor
met injectie bekend uit de Escort XR3i.
Met een vermogen van 100 pk en een
totaalgewicht van slechts 840 kg weet
ook deze Morgan redelijk van zijn
plaats te komen. De auto haalt een
top van 172 km/u en trekt in 8
seconden van 0 tot 100 km/u. De
Morgan 4/4 is in vier gedaantes te
Verzekeringsmaatschappijen
doen graag geloven dat ze te
weinig aan ons allen
verdienen, maar in
werkelijkheid verzekert de
Nederland zich tegen van
alles en nog wat, waarbij hij
door de vindingrijkheid van
de maatschappijen wordt
geholpen. Toch zijn er
bepaalde omstandigheden die
niet kunnen worden
verzekerd, wellicht dat daar
nog een markt bloot ligt.
Stel, je rijdt op een
doorgaande weg buiten de
bebouwde kom met een
snelheid van 80 km/u.
Aan weerszijde van de weg
bevindt zich een dichte
bomenrij. Hier en daar staat
een boerderij met alleen
landerijen er tussenin.
Plots steekt geheel
onverwacht een tractor zijn
neus tussen de bomen door en
rijdt, ondanks het feit dat jij in
aantocht bent, gewoon de weg
op. Er zijn twee mogelijkheden
om een ongeluk te voorkomen:
je wijkt uit naar de andere
weghelft, maar daar komt
helaas een tegenligger aan.
Mogelijkheid twee: zo hard
remmen als je kunt en dat doe
je dan ook. Gelukkig, een
aanrijding is voorkomen. De
verzekeringsmaatschappijen
hoeven geen schade aan de
tractor te betalen, geen total
loss schade aan de auto te
vergoeden en hoeven niet de
bloeden voor vele maanden
ziekenhuisopname en
revalidatie. Kortom door
krachtig te remmen heb je
de verzekering al gauw
anderhalf tot twee ton
bespaard. Zo behoort de
oplettende burger zich
natuurlijk te gedragen.
Het resultaat is echter dat door
toedoen van anderen je
rondrijdt met een auto op
zogenaamde vierkante
banden. Vier nieuwe banden
kosten ongeveer duizend
gulden, schade die jij hebt
geleden om een veel grotere
schade te voorkomen. Wie
uitwijkt voor een hond die de
straat oprent en vervolgens
zijn auto total- loss rijdt tegen
een boom moet ook zelf de
schade betalen, terwijl de
persoon in kwestie er eigenlijk
niets aan kan doen. Wellicht
dat de gezamenlijke
verzekeringsmaatschappijen
hier iets voor kunnen
verzinnen, ons een hoop
ellende kunnen besparen en
zelf hun zakken weer extra
kunnen vullen. Zijn we
allemaal gelukkig...
Tony Vos
van bladveren opgehangen starre
c. achteras, die een beperkte
veeruitslag kent en zodoende alle
oneffenheden in de weg direct
doorgeeft. De voorwielen zijn
onafhankelijk opgehangen door
middel van schroefveren. Deze
eigenschappen horen allemaal bij
het gevoel in een klassieke auto te
rijden. Prachtig is het uitzicht naar
voren langs de langgerekte
motorkap.
Het enige wat
de verschillen!
Morgan kunne
Aan de top sta
Rover met ee~
pk. 1’aü
Mor""
van
accele
seconc
deze krachtcei
Plus 8 goed vc
en een flitsende
an 0 tot 100 in 5,1
D