Suzuki 800 Intruder Detailwijzigingen Volkswagen 1993 Formule '93 Chroom en branie Expansie Koreaanse auto industrie GM-nieuws middenklasse 942 december 1993 Airbag standaard voor Mercedes Autoproduktie in Europa bv ’DE LORS jrs DES [WOBICP966] 4GSE KOERIER DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 6 augustus - pagina 5 Cardan Tot' het IITIE 1 ig i 1.4 .1984 .1987 .BURG )OR tndaard TRUM ;eld. En denk n de gunstige 1 binnen! in hooc in hooc alle ing en j 5000 sr een jf Tilburg Wat een Het lijkt afgeleid ’de9 1986 1989 1988 1989 1988 1985 1984 19^4 1988 1984 1984 1987 .12/1989 1990 hoogte make- verste bedier.. achter er 6luidspr 3rd in het t Rai Volkswagen (incl Audi en Seat) 2.440,740 Peugeot/Citroën 1.835.987 GM (o.a. Opel) 1.684.578 Fiat (incl Alfa en Lancia) 1.631.631 1.590.294 1.546.637 575.547 536.003 395.624 273.465 124.666 20,952 6.301 oers zijn caanse ividson. in Europa ‘'2.425 auto’s 13.110.217 it houdt een :n. Kijken Ford Renault Mercedes BMW Rover Volvo Nissan Porsche Overige »CL- ijkt met usuuriVciuLining, verlicht dashboardkastje, leeslampje voor, je claxon, chting met vertracr s interval voor d< )ok de Vento CL Alle modellen i 300-serie worde augustus 1992 met een airbag Al eerder weru alle varianten uit deze dubbeltonige binnenverlicl en een traploze ruitewissers. Oc nse autofabrikanten Jaewoo en Kia rekenen recordproduktie sn voertuigen, een "ia 15 procent 1991. sterk gr vraag er lelheden 1 op en. Dan ig tot zijif snelweg is raven. Tot de Intruder en is de sn kuip niet ren echter 1 wat te trillen per Intruder 800 ien n dat was nog idrag bij. Als krijg je een :o. Bovendien ?n mee? go’s stoel leuningen en litbare tank- "egelde 3-wég Motorrijden lijkt een soort van blijvend modeverschijnsel te zijn geworden. Mannen en vrouwen van alle leeftijden krijgen de onweerstaanbare drang hun motorrijbewijs te halen en zich vervolgens al wapperend per gemotoriseerde tweewieler te gaan verplaatsen. De Choppers zijn hierbij erg populair en wie eenmaal op een dergelijke fiets heeft plaatsgenomen, zal snel dit succes begrijpen. We reden met de Suzuki 800 Intruder, die onlangs van een grotere motor werd voorzien. i veel lager toere rarnaasf is het kc bbeld tot 113 Nm 500 tr/min. Dit he 3 800 Intrude overeenkomst met e< wordt met deze zaken uitgèbreid, terwijl beide VR6-uitgaven nu standaard worden geleverd met verwarmbare ruitespoeierkoppen, rgte verstelbare voorstoelen, jgte,verstelbaar stuur en voorbereiding voor 4 luidsprekers. Voorts is de Corrado VR6 te herkennen aan de 15 inch Speedline-design lichtmetalen velgen. Bij de Passat is voortaan op c modellen de achterbankzittii rugleuning in twee delen neerklapbaar. Vervallen zijn de GL 2.0 automaat, GL 1.9 diesel, GT 2.0 Oisterwijk ten gebruikte auto '85-'88 '88 '88 '85 '86 '85 '86 '86 '84 '86 '85 '86 '86 '86 '81 t-GARANTIE 242-82984 modellenreeks aan de star specificaties toegevoegd. Mercedes onderstreept hiermee zijn toonaangevende rol op het gebied van actieve en passieve veiligheid. turbodieselmotor. Tevens is de 4-trapsautomaat beschikbaar gekomen in de 1.4i en 1.6i motor in de Astra-reeks. In Bowling Green (USA) is onlangs de miljoenste Chevrolet Corvette van de band gerold. Deze rollende mijlpaal, een wit exemplaar met rode stoelen, identiek aan de allereerste Corvette, zal een plaats krijgen in het Corvette museum in Bowling Green. Onlangs werd de Omega Stationwagon "Travel" geïntroduceerd. Met onmiddelijke ingang is nu ook de Omega sedan in "Travel" uitvoering leverbaar met Travel velours bekleding, hoofdsteunen achter, toerenteller, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel met verstelbare lendesteun. Vanaf eind augustus is de Opel Astra ook leverbaar met 1.7 liter In totaal werden er in Euro] afgelopen jaar 12.662.425 ai geproduceerd tegen eenheden in 1990. Dit daling van 3,4 procent in. we naar de verschillende autoproducerende naties, dan gaat Duitsland met 4,7 miljoen voorop, gevolg door Frankrijk (3,2 miljoen) en Italië (1,6 miljoen). Maar ook Spanje (1>4 miljoen) en Engeland (1,1 miljoen) spelen een niet weg te cijferen rol. Kleinere autoproducenten zijn Zweden (269.000), België (253.000) en Nederland (84.000). Per merk werden er in 1991 de volgende hoeveelheden gemaakt: modellen uit de Mercedes 200- xden met ingang van 1 standaard geleverd >ag voor de bestuurder, srd ABS af-fabriek op Verder is er aandacht voor zaken als accessoires en toebehoren, tuning en styling. Het evenement heeft een nationaal karakter. De bezoekersdoelgroep bestaat uit geïnteresseerden in en beoefenaars van de auto- en motorsport in alle facetten; van sportieve recreatie tot Grand Prix. Vanzelfsprekend hoort bij een dergelijke manifestatie niet alleen ’kijken’ maar ook ’doen’ in de vorm van wedstrijden, in- en opstapmogelijkheden en demonstraties. elektrische j is nieuw, sbruik vordt van innectoren. rd ook de gchtiging en e ring herzien, minder sn worden serd. De igen aan de n nauwelijks wprijs terug te s basis 1.4 IE is 0 gulden eworden en 90,=. s met f .31.390,= in prijs wat voor een Tug te voeren ieegespoterj gewijzigde [sstoffen en de /an nen achterin, hter is in prijs Tot slot de jon, die kan worden in de 1 1.4 IE uitgave 50,= en als 1.7 IE voor Het Chopper-programma van Suzuki omvat vier modellen, te beginnen bij de GN 250, een basismachine voor de startende motorrijder. Vervolgens is er de 650 Savage die al veel meer aan het Chopper-uiterlijk voldoet met zijn staande 650 cc éénpitter. Daarboven komen we bij de Infruder-serie waar gekozen kan worden voor de zware 1400- machine of de lichtere, maar zeker zo aantrekkelijke 800. De exacte v cilinderinhoud van 805 cc is verdeeld over twee zuigers die in V- vorm ten opzichte van elkaar zijn opgesteld. De watergekoeld viertakt levert een maximaal vermogen van 55 pk bij 7000 tr/min en een koppel van 63,7 Nm bij tr/min. Vooral op dit vlak is er groot onderscheid met de 1400- uitvoering. De zware jongen levert met 63 pk iets meer vermogen, Het belangrijkste nieuws voor het modeljaar 1993 bij Volkswagen is de verkrijgbaarheid van de. zogenaamde Euro airbag voor bestuurder en bijrijder die samen tegen een geringe meerprijs van f.2-.400,= kunnen worden geleverd op de Golf, Vento en Passat. De airbags zijn ondergebracht in het stuurwiel en in de buurt van het dashboardkastje. Een sensor registreert de intensiteit van een botsing en activeert de gasgenerator die de twee luchtzakken opblaast. De airbag voor de bestuurder heeft een inhoud van 35 liter en wordt binnen 25 milliseconden gevuld. De airbag aan bijrijderskant is met 65 liter aanzienlijk groter, daar de ruimte tussen dashboard en bijrijder veel groter is. Bij de Polo is het basismodel verdwenen en zijn de driedeurs en coupé voortaan te leveren als Fox, CL en GT en blijft de G40 coupé als topmodel. De VR6-motor in de Golf, Vento, Corrado en Passat krijgt een volledig elektronische ontsteking zonder bewegende delen. De verdeler is vervangen door drie zogenaamde duo- bobines. Verder wordt de uitgave van de Golf verrij! asbakverlichting, verlicht Onder de naam Formule '93 wordt van donderdag 9 tot en met zondac 12 december 1993 een nieuw evenement georganiseer Hollandcomplex van het tentoonstellingscentrum in Amsterdam. Tijdens deze happening staan auto- en motorsport centraal. Het expositieprogramma omvat onder andere de bekende merken uit de auto- en motorsport, toeleveranciers en sponsors, vérenigingen en instanties die in de auto- en motorsport actief zijn. syncro en de GT syncro G60 als sedan. Tot slot worden de GL en GT VR6 samen vervangen door de Passat VR6 "Exclusief" met onder meer metaallok, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, meegespoten spiegelbehuizing, mistlampen voor, velours bekleding op naar keuze comfort- of sportstoelen, in -te verstelbaar stuur, verlichte e-up spiegels, in hoogte telbare voorstoelen, elektrisch snde portierruiten voor en sn radiovoorbereiding met wrekers. Tankstation Een duidelijke tekortkoming is de kleine tank met een totale inhoud van 12 liter, waarvan 3 liter reserve. Dat betekent dat je bij een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5 al na een dikke 150 kilometer op de reserve moet overschakëlen en je snel een tankstation moet gaan zoeken. De Intruder bewijst zijn kwaliteiten vooral bij sne tussen de 80 en 100 km/u slingerende binnenwei komt de machine vollei recht. Maar ook op de s de fiets goed te handhc zo’n 140 km/u rijdt behoorlijk stabiel afwezigheid van een kuip niet hinderlijk. Daarbovc begint het voorwiel en kan het vervoer per Intruder I niet meer als comfortabel worde omschreven. De door ons gereden Suzuki Intruder 800 kost f. 15.999,= en daarmee neemt de machine met f.4000,gulden afstand van de 1400 Intruder. Het Chopper- programma start bij de GN 250 voor f.6.499,= terwijl Suzuki de 650 Savage aanbiedt voor f.9.999,=. achterspatbord en tank worden in deze kleur uitgevoerd. De Intruder 800 heeft achter een duidelijk bredere band dan voor (120/90 x S17 tegen 90/90 x S21). Het voorwiel beschikt over een schijfrem, terwijl achter een trommelrem is toegepast. Ook bij krachtig remmen vertoont de 800 Intruder weinig neiging tot duiken. De Koreaans Hyundai, Da dit jaar op een 1 van 1,67 miljoen vc toename van bijna vergeleken met 19' Gezien de nog sterk groeiende binnenlandse vraag en de gunstige exportmogelijkheden verwachten de fabrikanten volgend jaar 1,85 miljoen auto's te .kunnen vervaardigen oplopend tot 2,23 miljoen in 1995 en 3,1 miljoen in het jaar 2000. De binnenlandse afzet komt dit jaar naar raming uit t moeten we verstaan onder Chopper. <t alsof alle Choppc id van het Amerika voorbeeld, de Harley Dav. Het zijn motoren voorzien van veel chroom, een lage zitting en een relatief hoog, achterovergebogen stuur. Het zijn motorfietsen die uitermate geschikt zijn voor lange toertochten op binnenwegen, maar daarnaast over de nodige showelementen beschikken. Bijrijder Wat zijn nu de typische uiterlijke eigenschappen van de Intruder 800? De V-2 is met bijbehorende dubbele uitlaat zwaar verchroomd uitgevoerd, waardoor de brok techniek duidelijk zichtbaar in het frame is gehangen. Maar ook de vork, de spaakwielen en schokbrekers zijn voor montage door het chroombad gegaan. De berijder zit op een laag zadel, terwijl de eventuele bijrijder iets hoger wordt geplaatst. De bijrijder kan zo makkelijk over de voorste persoon heenkijken, maar is de passagier belangrijk groter dan de berijder dan wordt het anders zo lage zwaartepunt van de chopper aanzienlijk verhoogd en komt dit de stabiliteit niet ten goede. Dat lage zwaartepunt is overigens een groot voordeel. De motor is in z'n geheel erg laag gebouwd. Hierdoor kunt ook kleinere mensen makkelijk met hun voeten aan de grond en is het maken van bochten kinderspel. Door het lage zwaartepunt en het totaalgewicht van 170 kg is de Intruder 800 ook aan de hand makkelijk te hanteren. De ervaren, maar ook minder geoefende motorrijder zal zich snel op de Intruder thuisvoelen. De Intruder 800 is verkrijgbaar in twee kleuren, rood en blauw metallic. Het frame, behuizing van de radiator, voor- en maar bij een veel lager toerental van 4600. Daarnaast is het koppel bijna verdubbeld tot 113 Nm bij maar liefst 2600 tr/min. Dit heeft tot gevolg dat de 800 Intruder meer een midden-toerenmachine is. Wie echter wat slordig met de vijfbak omgaat, zal merken dat de Intruder ook bij lage snelheden in een hogere versnelling makkelijk weatrekt. Het achterwiel wordt via een cardan aangedreven, wat een onderhoudsvriendelijke aandrijving is en nauwelijks schokken van de transmissie doorgeeft. Het geluid wat de 2- pitter produceert is het beste als "stevig" te omschrijven. De krachtbron maakt niet het jankende geluid van een sportmachine, maar is allerminst fluisterend te noemen. Maar een Chopper moet nu eenmaal niet onopvallend zijn. op 1,23 miljoen eenheden (+12%), maar bezit nog voldoende groeipotentieel. In 1995 wordt een verkoop van 1,56 miljoen wagens en 2 miljoen in 2000 voorzien. In 1991 bedroeg de totale export vanuit Zuid-Korea 363.000 auto's. Ramingen gaan uit van 679.000 stuks in 1995 tot 1,1 miljoen in het jaar 2000. Ondanks de liberalisatie van de Koreaanse markt blijft de invoer nog steeds bescheiden. Dit jaar gaat het om slechts 4000

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 19