Honda Civic CRX ESi
:L
H
o
Frisse verschijning
Seat Toledo automaat
Opel
imago
A
U
T
T
S
E
Samenwerking
tussen
Suzuki en Seat
Honda Concerto
Crescendo
Grijze Lada
Samara
Dr.Car
en nn eut/e e/s/
lin «i
TOYOTA COROLLA
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 6 augustus 1992 - pagina 3
s 1992-pagina 2
op
013-321405
Verbruik:
proefrit
HONDA.
65
letzelfde dash
de Carina E,
B
RIGE
O
ENZ
Technische gegevens
Auto Oisterwijk B.V.
Honda Dealer
voor Oisterwijk,
Tilburg e.o.
.1988
.1988
.1990
.1986
.1986
.1986
.1985
.1983
.1983
.1982
'S
RES
s ter
in de
iboard
die in
SPORT j
31.500,-
1992 p.o.a.
1992 p.o.a.
i ....1992 p.o.a.
1992 p.o.a.
1992 p.o.a.
1992 p.o.a.
1990
1990
1990
1989
1988
1988
1984
1991
1988
1983
1981
1983
1984
1983
Tegen
metaal
De nieuwe Honda CRX staat
bij ons vóór de showroom
klaar voor een
Sprendlingenstraot 27,
OISTERWUK,
telefoon 04242-15959
dep kan
de
xv, wat een
sgen
3.950, -
2.950, -
3.750,-
5.950, -
3
Opel is zeer goed voor de dag
gekomen in een recent onderzoek
naar de inzet en het imago van
Westerse firma's in het voormalige
Oost-Duitsland. Uit de studie
Imageprofile '92 van het Instituut
Infratest Industrie is gebleken dat
Opel als absolute koploper gold in
-Iers:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
op een
het huidige
wielbasis
iboven in de
langebracht.
1*,'jft nu nog
iet de
Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
Prijs:
Wegenbelasting:
Merk en type: Honda CRX
Aantal cilinders: 4 in lijn
1590 cc
75 x 90 mm
125 pk bij 6500 tr/min
142 Nm bij 5200 tr/min
lengte 4,005 meter, breedte 1,695 meter
1030 kg
topsnelheid 190 km/u
acceleratie 0-100 in 8,7 sec.
bij 90 km/u 6,0 liter/100 km
bij 120 km/u 7,5 liter/100 km
stadsverkeer 8,9 liter/100 km
f.51.990,=
f148,= tot f155,= per 3 mnd.
stuurbekrachtiging, radio-
cassettespeler, lichtmetalen
velgen, meegespoten achterspoiler
en metaallok. De Concerto
Crescendo kost f.34.990,= en is
verkrijgbaar in de kleuren blauw
en anthraciet metallic.
In een vrijwel constante stroom komt Honda met
innovatieve auto's op de markt. Dat geldt zowel op
technisch gebied als wat betreft vormgeving en
aankleding. De allernieuwste telg is de op de Civic
gebaseerde CRX, die ten opzichte van zijn voorganger
een compleet andere weg is ingeslagen. We kozen
voor het basismodel bij de uitgebreide kennismaking
in eigen land.
vervolg van p. 1
sportstoelen, brede banden,
centrale verc
meegespotei
voorspoiler,
wieldoppei
raambedie:
Show-element
De CRX nodigt vanwege zijn motor
en weggedrag uit tot een fors
rijgedrag. Toch blijft ondanks alles
het brandstofverbruik met een
gemiddelde van 1 op 11 zeer
binnen de perken. De CRX biedt
een prima combinatie van
praktische bruikbaarheid met fun-
for-driving.
Het leveringsprogramma van de
CRX bestaat uit vier modellen, te
beginnen bij de door ons gereden
ESi voor f.51.990,=. Dit is een pittige
prijs die alleen de liefhebber er
voor over zal hebben. De ESi is ook
leverbaar met een viertraps
automaat en kost dan f.54.990,=.
Daarboven bevinden zich twee
versies met de 160 pk motor, de
VTi, standaard met ABS, spoiler,
lichtmetalen velgen en afwijkende
bekleding voor f.61.990,=. De VTi is
ook te bestellen met een elektrisch
bediend dak. Dit vraagt een extra
investering van drieduizend
Target
De ontwerpers bij Honda hebben
hun fantasie even de vrije loop
gelaten en kwamen tot de
originele CRX. Vrijwel alle
carrosseriedelen zijn in één kleur
gespoten. Het front is vooral
kenmerkend door de twee kleine,
ronde verstralers die hem een wat
Mazda MX-5 een concurrent, maar
het vergelijk tussen de CRX met
een vol-cabriolet is niet reëel.
Daarnaast levert Nissan op
speciale bestelling een 2 liter
kleppen versie van de 100 NX,
waarbij ook de dakpanelen
kunnen worden uitgenomen,
is de Nissan ook weer een he
andere auto.
onuling geven. De auto
-e wielcovers, terwijl de
:erop alleen voor de VTi
jerd. De auto oogt
t onderdeel echter veel
Aan de achterkant zien
afgeronde lichtunits, die
rse ruimte overlaten voor de
klep. Vreemdgenoeg blijft
het paneel tussen de lichten
swoon staan en heeft de bak een
rse tildrempel. Omdat Honda
lidelijk gekozen heeft voor een
tweezitter, werd een flinke
bagageruimte mogelijk met
normaal een ir
Eén van de aardige mogelijkhe^c
van de CRX is dat het dak volledig
te verwijderen is en dat de auto in
de ogen van ondernemers en
bedrijfsleiders bij de vraag, welk
bedrijf het meest de weder
opbouw van de voormalige DDR
ondersteunt. Opel werd gevolgd
door VS, de Deutsche Bank, Aldi
en de Dresdner Bank. Mercedes
Benz eindigde als negende.
rgrendeling,
sn bumpers, side-skirts,
getint glas, sportieve
sn en elektrische
iening voor f.34.780,=.
dierlijke uitstralii
heeft keurige
spoiler achter
is gereservee
zonder dit
aardiger. 1
we sterk c
een forse i
kofferklep
echter 1
gew>
forst
dui
Cabriolet
Het compacte instrumentarium
herbergt naast de snelheidsmeter
een toerenteller en meters voor
benzinevoorraad en
e mogelijk met motortemperatuur. Aan de
inhoud van 300 liter. buitenzijdes heeft het dashl
irdige mogelijkheden ronde uitstroomopeningen c
dig z'n geheel gedraaid kunnen
in worden voor openen en sluiten. De
Het doel van deze samenwerking
is dat Seat en Suzuki gezamenlijk
een kleine personenauto gaan
ontwikkelen die in Seat's fabriek
in Barcelona geproduceerd zal
worden en op de met name
Europese markt zal worden
gebracht. Styling zal in handen
zijn van Seat, terwijl het
technische ontwerp voornamelijk
door Suzuki gedaan zal worden.
De produktie van de nieuwe 'mini-
auto' zal waarschijnlijk starten in
1995 met een doelstelling van circa
150.000 eenheden per jaar.
De driedeurs Lada Samara is
leverbaar in een in ons land
omgebouwde "Van" uitvoering.
Uiteraard zijn bij deze auto de
achterste zijruiten geblindeerd, is
de achterbank verwijderd en heeft
de laadruimte een volledig vlakke
vloer die netjes is bekleed. De auto
heeft een bagage-inhoud van 940
liter. Er kan bij de Samara Van
worden gekozen uit drie motoren,
een 1,1 liter van 54 pk, de 1.3 van
pk of de 72 pk sterke 1.5 liter. Al
deze krachtbronnen zijn uitgerust
met een drieweg katalysator en
zijn standaard voorzien van
rembekrachtiging, twee van
binnenuit verstelbare
buitenspiegels, een wis-was op de
achterklep, gelaagde voorruit en
halogeen koplampen. Ook de Lada
Samara Van heeft een volledige
garantie van 2 jaar en een
zekerheid van 6 jaar tegen
doorroesten van binnenuit. De
Samara Van 1.1 kost exclusief BTW
f.12.148,= terwijl de 1.3 en 1.5
ctievelijk f. 12.992,= en
15,moeten opleveren,
i meerprijs is
ilkleur leverbaar.
instrumenten.
De Corolla-reeks heeft natuurlijk
een uitgebreid aanbod aan
accessoires. De 1.3 motor is te
voorzien van een drietraps
automaat, terwijl de 1.6 een
automatische versnellingsbak
kent met vier overbrengingen.
Verder kan ABS worden geleverd
al vanaf de 1.3 XLi en is op de
GTSi en GLi een airbag aan
bestuurderszijde mogelijk;
Toyota-importeur Louwman
Parqui krijgt op jaarbasis zo'n
10.000 Corolla's, een aantal wat
makkelijk via de dealers zal
worden af gezet.
een wip kan worden omgetoverd
in een targa. Het lichte aluminium
dakpaneel kan in de
bagageruimte worden
opgeborgen. Hiertoe is 1
kofferbak een beugel ac
Van de bagageruimte blijft
236 liter over. De beugel me
dakplaat is scharnierend
opgehangen, waardoor de
bagageruimte normaal
toegankelijk is. De kofferkl
overigens uitsluitend met
sleutel worden geopend, w
goede beveiliging is tec
diefstal.
De portieren worden centraal met
de sleutel geopend. Door de forse
portierafmetingen is de
toegankelijkheid van het interieur
goed. De auto is laag, wat
zodoende ook geldt voor de
plaatsing van de stoelen. Ook in
het interieur hebben de
ontwerpers hun fantasie kwijt
gekund, zodat op dit punt
eveneens wqinig overkomsten met
dedrie- en vierdeurs-Civic te
vinden zijn. Deurpanelen,
dashboard en middenconsole
lopen vloeiend in elkaar over en
vormen daardoor een fraai geheel.
Seat en Suzuki hebben met succes
een technische en economische
haalbaarheidsstudie afgerond
over een mogelijke samenwerking
bij het ontwikkelen en produceren
van een nieuwe kleine
personenwagen.
Op 25 juli bekrachtigden in
Barcelona de heren Dr. Carl. H.
Hahn, Juan Antonio Diaz Alvarez
en Osuma Suzuki, president-
direkteuren van respectievelijk
Volkswagen, Seat en Suzuki,
de verdere samenwerking door
een gezamenlijke verklaring af
te leggen.
Wie achter het stuur van de
Corolla plaatsneemt vindt in alle
varianten hetzelfde dashboard in
de stijl van de Carina E, met één
belangrijk verschil dat het hier
gebruikte materiaal fraaier
overkomt. Afhankelijk van de
I uitrustingsvariant omvat het
dashboard drie of vier
Het programma van de Seat
Toledo is sinds kort uitgebreid met
een 2 liter met automatische
transmissie. Het gaat hier om een
viertraps versnellingsbak die door
Volkswagen in samenwerking met
Renault werd ontwikkeld. De
schone 4 cylinder 2 liter motor
levert ongewijzigd 115 pk bij 5400
tr/min en een prima koppel van 166
Nm bij 3200 tr/min. De prestaties
worden nauwelijks door de
automatische bak beinvloed. De
auto haalt een top van 192 km/u en
trekt in 10,5 seconden van 0 tot 100.
De bak kent een economisch
programma voor zuinig rijden en
een Sport-stand voor betere
prestaties. De versnellingsbak is
volledig elektronisch geregeld. De
auto kost f.43.990,= en wordt in de
complete GLX-versie aangeboden.
gulden, zorgt voor een fors
teruggebracht bagagevolume
moet vooral gezien worden als
extra show-element. De nieuwe
CRX past goed in Honda's streven
om met kop en schouders boven de
massa uit te steken. Met het
nieuwe model is een eigen
segment ontstaan van een slimme
combinatie van een coupé, targa
en cabriolet. De auto is ook als ESi
snel, redelijk zuinig en compleet
uitgerust. Eigenlijk is er alleen wat
commentaar op de bergruimte in
het interieur en de onhandige
plaatsing van de asbak.
Onder de welluidende naam
"Crescendo" brengt Honda een
speciale uitgave van de vijfdeurs
Concerto op de markt. Natuurlijk
wordt ook dit aktiemodel in
Engeland voor de Europese markt
geproduceerd. De Crescendo heeft
een 1.5 liter 16-kleppen motor met
een vermogen van 90 pk
gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak. Uit de
standaarduitrusting van de
bestaande Concerto-modellen
werd onder andere getint glas, in
hoogte verstelbaar stuur, in twee
ongelijke delen neerklapbare
achterbank en verlichting in het
handschoenenvak. De speciale
uitgave voegt daar nog aan toe:
centrale vergrendeling,
Rotsvast
De Honda CRX biedt de keuze uit
twee 1.6 liter 16-kleppenmotoren.
ïn de topversie is er de 160 pk
VTEC met dubbele nokkenas, goed
voor een top van 210 km/u. De
motor uit de ESi heeft echter al
meer dan voldoende kracht in
huis. De 1.6i met enkele nokkenas
levert 125 pk bij 6500 tr/min en een
koppel van 142 Nm bij 5200 tr/min.
Het inschakelen van VTEC
(variabele kleptiming en -
lichthoogte) is bij de 125 pk versie
veel minder waarneembaar. De
krachtbron is onderin voldoende
levendig, maar kan pas in-de
hogere toerenregionen tot
flitsende prestaties worden
opgezweept. De auto haalt'een top
van 190 km/u en trekt in 8,7
seconden van 0 tot 100 km/u.
De CRX beschikt rondom over
double wishbone onafhankelijke
wielophanging. Door de kortere
wielbasis en de gewijzigde
afstemming van veren en
schokdempers isJiet weggedrag
duidelijk sportiever en afwijkend
van de overige Civic-modellen. De
auto kleeft aan de weg en geeft
vooral bij elkaar snel opvolgende
scherpe bochten het grootste
genot. De snelle motor in
combinatie met de rotsvaste
wegligging maken de CRX tot
serieus speelgoed. De standaard
stuurbekrachtiging zorgt voor een
lichte, doch nog steeds directe
bediening.
Honda heelt met deze nieuwe CRX
weer een eigen marktsegmentje
gecreerd. Zelf ziet het merk in de
radio-installatie gaat netjes schuil
achter een klepje. Erg onhandig is
de plaatsing van asbak en
sigarette-aansteker precies
hoogte van de onderarm var
bestuurder, direct achter de
versnellingspook. Het
dashboardkastje is niet
afsluitbaar, wat wel het geval is
bij de twee vakken direct achter de
stoelen. De auto heeft geen enkele
mogelijkheid voor het opbergen
van kaarten en dat bij een model
wat nou net typisch geschikt is
voor het maken van lange,
ontspannén tochten. In het
portierpaneel aan bestuurderskant
zijn een veelheid aan
bedieningsknoppen
bndergebracht. Allereerst kunnen
de portierruiten elektrisch worden
geopend. Daarnaast worden de
buitenspiegels elektrisch bediend,
terwijl ook de achterruit elektrisch
naar beneden en omhoog kan
worden bewogen. Met het dak
open en alle ruiten naar beneden
geeft de CRX zo het idee van een 1
- cabriolet met rolbeugel. De
combinatie van een coupé, targa
en cabriolet maakt de CRX zo
uniek.
De twee kuipstoelen bieden een
prima zit, ondanks de wat korte
zitting. De hoofdsteunen zijn niet
verstelbaar. Gelukkig biedt het
interieur ook voldoende
mogelijkheden voor langere
personen.
De nieuwe CRX staat
verkort onderstel van
Civic-model, waarbij de
met 20 centimeter werd
teruggebracht. De spoorbreedtes
voor en achter zijn echter identiek.
Het autootje meet net 4 meter en is
mét 1,25 meter erg laag. Honda
heeft deze keer bij de CRX geen
moeite gedaan om een
achterbankje in het interieur te
verwerken, waar toch niemand
kon zitten. De nieuweling is
zodoende een onvervalste 2-zitter.
FF-BG-61