Honda Civic CRX ESi :L H o Frisse verschijning Seat Toledo automaat Opel imago A U T T S E Samenwerking tussen Suzuki en Seat Honda Concerto Crescendo Grijze Lada Samara Dr.Car en nn eut/e e/s/ lin «i TOYOTA COROLLA DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 6 augustus 1992 - pagina 3 s 1992-pagina 2 op 013-321405 Verbruik: proefrit HONDA. 65 letzelfde dash de Carina E, B RIGE O ENZ Technische gegevens Auto Oisterwijk B.V. Honda Dealer voor Oisterwijk, Tilburg e.o. .1988 .1988 .1990 .1986 .1986 .1986 .1985 .1983 .1983 .1982 'S RES s ter in de iboard die in SPORT j 31.500,- 1992 p.o.a. 1992 p.o.a. i ....1992 p.o.a. 1992 p.o.a. 1992 p.o.a. 1992 p.o.a. 1990 1990 1990 1989 1988 1988 1984 1991 1988 1983 1981 1983 1984 1983 Tegen metaal De nieuwe Honda CRX staat bij ons vóór de showroom klaar voor een Sprendlingenstraot 27, OISTERWUK, telefoon 04242-15959 dep kan de xv, wat een sgen 3.950, - 2.950, - 3.750,- 5.950, - 3 Opel is zeer goed voor de dag gekomen in een recent onderzoek naar de inzet en het imago van Westerse firma's in het voormalige Oost-Duitsland. Uit de studie Imageprofile '92 van het Instituut Infratest Industrie is gebleken dat Opel als absolute koploper gold in -Iers: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: op een het huidige wielbasis iboven in de langebracht. 1*,'jft nu nog iet de Telefoon 013 -427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg Prijs: Wegenbelasting: Merk en type: Honda CRX Aantal cilinders: 4 in lijn 1590 cc 75 x 90 mm 125 pk bij 6500 tr/min 142 Nm bij 5200 tr/min lengte 4,005 meter, breedte 1,695 meter 1030 kg topsnelheid 190 km/u acceleratie 0-100 in 8,7 sec. bij 90 km/u 6,0 liter/100 km bij 120 km/u 7,5 liter/100 km stadsverkeer 8,9 liter/100 km f.51.990,= f148,= tot f155,= per 3 mnd. stuurbekrachtiging, radio- cassettespeler, lichtmetalen velgen, meegespoten achterspoiler en metaallok. De Concerto Crescendo kost f.34.990,= en is verkrijgbaar in de kleuren blauw en anthraciet metallic. In een vrijwel constante stroom komt Honda met innovatieve auto's op de markt. Dat geldt zowel op technisch gebied als wat betreft vormgeving en aankleding. De allernieuwste telg is de op de Civic gebaseerde CRX, die ten opzichte van zijn voorganger een compleet andere weg is ingeslagen. We kozen voor het basismodel bij de uitgebreide kennismaking in eigen land. vervolg van p. 1 sportstoelen, brede banden, centrale verc meegespotei voorspoiler, wieldoppei raambedie: Show-element De CRX nodigt vanwege zijn motor en weggedrag uit tot een fors rijgedrag. Toch blijft ondanks alles het brandstofverbruik met een gemiddelde van 1 op 11 zeer binnen de perken. De CRX biedt een prima combinatie van praktische bruikbaarheid met fun- for-driving. Het leveringsprogramma van de CRX bestaat uit vier modellen, te beginnen bij de door ons gereden ESi voor f.51.990,=. Dit is een pittige prijs die alleen de liefhebber er voor over zal hebben. De ESi is ook leverbaar met een viertraps automaat en kost dan f.54.990,=. Daarboven bevinden zich twee versies met de 160 pk motor, de VTi, standaard met ABS, spoiler, lichtmetalen velgen en afwijkende bekleding voor f.61.990,=. De VTi is ook te bestellen met een elektrisch bediend dak. Dit vraagt een extra investering van drieduizend Target De ontwerpers bij Honda hebben hun fantasie even de vrije loop gelaten en kwamen tot de originele CRX. Vrijwel alle carrosseriedelen zijn in één kleur gespoten. Het front is vooral kenmerkend door de twee kleine, ronde verstralers die hem een wat Mazda MX-5 een concurrent, maar het vergelijk tussen de CRX met een vol-cabriolet is niet reëel. Daarnaast levert Nissan op speciale bestelling een 2 liter kleppen versie van de 100 NX, waarbij ook de dakpanelen kunnen worden uitgenomen, is de Nissan ook weer een he andere auto. onuling geven. De auto -e wielcovers, terwijl de :erop alleen voor de VTi jerd. De auto oogt t onderdeel echter veel Aan de achterkant zien afgeronde lichtunits, die rse ruimte overlaten voor de klep. Vreemdgenoeg blijft het paneel tussen de lichten swoon staan en heeft de bak een rse tildrempel. Omdat Honda lidelijk gekozen heeft voor een tweezitter, werd een flinke bagageruimte mogelijk met normaal een ir Eén van de aardige mogelijkhe^c van de CRX is dat het dak volledig te verwijderen is en dat de auto in de ogen van ondernemers en bedrijfsleiders bij de vraag, welk bedrijf het meest de weder opbouw van de voormalige DDR ondersteunt. Opel werd gevolgd door VS, de Deutsche Bank, Aldi en de Dresdner Bank. Mercedes Benz eindigde als negende. rgrendeling, sn bumpers, side-skirts, getint glas, sportieve sn en elektrische iening voor f.34.780,=. dierlijke uitstralii heeft keurige spoiler achter is gereservee zonder dit aardiger. 1 we sterk c een forse i kofferklep echter 1 gew> forst dui Cabriolet Het compacte instrumentarium herbergt naast de snelheidsmeter een toerenteller en meters voor benzinevoorraad en e mogelijk met motortemperatuur. Aan de inhoud van 300 liter. buitenzijdes heeft het dashl irdige mogelijkheden ronde uitstroomopeningen c dig z'n geheel gedraaid kunnen in worden voor openen en sluiten. De Het doel van deze samenwerking is dat Seat en Suzuki gezamenlijk een kleine personenauto gaan ontwikkelen die in Seat's fabriek in Barcelona geproduceerd zal worden en op de met name Europese markt zal worden gebracht. Styling zal in handen zijn van Seat, terwijl het technische ontwerp voornamelijk door Suzuki gedaan zal worden. De produktie van de nieuwe 'mini- auto' zal waarschijnlijk starten in 1995 met een doelstelling van circa 150.000 eenheden per jaar. De driedeurs Lada Samara is leverbaar in een in ons land omgebouwde "Van" uitvoering. Uiteraard zijn bij deze auto de achterste zijruiten geblindeerd, is de achterbank verwijderd en heeft de laadruimte een volledig vlakke vloer die netjes is bekleed. De auto heeft een bagage-inhoud van 940 liter. Er kan bij de Samara Van worden gekozen uit drie motoren, een 1,1 liter van 54 pk, de 1.3 van pk of de 72 pk sterke 1.5 liter. Al deze krachtbronnen zijn uitgerust met een drieweg katalysator en zijn standaard voorzien van rembekrachtiging, twee van binnenuit verstelbare buitenspiegels, een wis-was op de achterklep, gelaagde voorruit en halogeen koplampen. Ook de Lada Samara Van heeft een volledige garantie van 2 jaar en een zekerheid van 6 jaar tegen doorroesten van binnenuit. De Samara Van 1.1 kost exclusief BTW f.12.148,= terwijl de 1.3 en 1.5 ctievelijk f. 12.992,= en 15,moeten opleveren, i meerprijs is ilkleur leverbaar. instrumenten. De Corolla-reeks heeft natuurlijk een uitgebreid aanbod aan accessoires. De 1.3 motor is te voorzien van een drietraps automaat, terwijl de 1.6 een automatische versnellingsbak kent met vier overbrengingen. Verder kan ABS worden geleverd al vanaf de 1.3 XLi en is op de GTSi en GLi een airbag aan bestuurderszijde mogelijk; Toyota-importeur Louwman Parqui krijgt op jaarbasis zo'n 10.000 Corolla's, een aantal wat makkelijk via de dealers zal worden af gezet. een wip kan worden omgetoverd in een targa. Het lichte aluminium dakpaneel kan in de bagageruimte worden opgeborgen. Hiertoe is 1 kofferbak een beugel ac Van de bagageruimte blijft 236 liter over. De beugel me dakplaat is scharnierend opgehangen, waardoor de bagageruimte normaal toegankelijk is. De kofferkl overigens uitsluitend met sleutel worden geopend, w goede beveiliging is tec diefstal. De portieren worden centraal met de sleutel geopend. Door de forse portierafmetingen is de toegankelijkheid van het interieur goed. De auto is laag, wat zodoende ook geldt voor de plaatsing van de stoelen. Ook in het interieur hebben de ontwerpers hun fantasie kwijt gekund, zodat op dit punt eveneens wqinig overkomsten met dedrie- en vierdeurs-Civic te vinden zijn. Deurpanelen, dashboard en middenconsole lopen vloeiend in elkaar over en vormen daardoor een fraai geheel. Seat en Suzuki hebben met succes een technische en economische haalbaarheidsstudie afgerond over een mogelijke samenwerking bij het ontwikkelen en produceren van een nieuwe kleine personenwagen. Op 25 juli bekrachtigden in Barcelona de heren Dr. Carl. H. Hahn, Juan Antonio Diaz Alvarez en Osuma Suzuki, president- direkteuren van respectievelijk Volkswagen, Seat en Suzuki, de verdere samenwerking door een gezamenlijke verklaring af te leggen. Wie achter het stuur van de Corolla plaatsneemt vindt in alle varianten hetzelfde dashboard in de stijl van de Carina E, met één belangrijk verschil dat het hier gebruikte materiaal fraaier overkomt. Afhankelijk van de I uitrustingsvariant omvat het dashboard drie of vier Het programma van de Seat Toledo is sinds kort uitgebreid met een 2 liter met automatische transmissie. Het gaat hier om een viertraps versnellingsbak die door Volkswagen in samenwerking met Renault werd ontwikkeld. De schone 4 cylinder 2 liter motor levert ongewijzigd 115 pk bij 5400 tr/min en een prima koppel van 166 Nm bij 3200 tr/min. De prestaties worden nauwelijks door de automatische bak beinvloed. De auto haalt een top van 192 km/u en trekt in 10,5 seconden van 0 tot 100. De bak kent een economisch programma voor zuinig rijden en een Sport-stand voor betere prestaties. De versnellingsbak is volledig elektronisch geregeld. De auto kost f.43.990,= en wordt in de complete GLX-versie aangeboden. gulden, zorgt voor een fors teruggebracht bagagevolume moet vooral gezien worden als extra show-element. De nieuwe CRX past goed in Honda's streven om met kop en schouders boven de massa uit te steken. Met het nieuwe model is een eigen segment ontstaan van een slimme combinatie van een coupé, targa en cabriolet. De auto is ook als ESi snel, redelijk zuinig en compleet uitgerust. Eigenlijk is er alleen wat commentaar op de bergruimte in het interieur en de onhandige plaatsing van de asbak. Onder de welluidende naam "Crescendo" brengt Honda een speciale uitgave van de vijfdeurs Concerto op de markt. Natuurlijk wordt ook dit aktiemodel in Engeland voor de Europese markt geproduceerd. De Crescendo heeft een 1.5 liter 16-kleppen motor met een vermogen van 90 pk gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Uit de standaarduitrusting van de bestaande Concerto-modellen werd onder andere getint glas, in hoogte verstelbaar stuur, in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank en verlichting in het handschoenenvak. De speciale uitgave voegt daar nog aan toe: centrale vergrendeling, Rotsvast De Honda CRX biedt de keuze uit twee 1.6 liter 16-kleppenmotoren. ïn de topversie is er de 160 pk VTEC met dubbele nokkenas, goed voor een top van 210 km/u. De motor uit de ESi heeft echter al meer dan voldoende kracht in huis. De 1.6i met enkele nokkenas levert 125 pk bij 6500 tr/min en een koppel van 142 Nm bij 5200 tr/min. Het inschakelen van VTEC (variabele kleptiming en - lichthoogte) is bij de 125 pk versie veel minder waarneembaar. De krachtbron is onderin voldoende levendig, maar kan pas in-de hogere toerenregionen tot flitsende prestaties worden opgezweept. De auto haalt'een top van 190 km/u en trekt in 8,7 seconden van 0 tot 100 km/u. De CRX beschikt rondom over double wishbone onafhankelijke wielophanging. Door de kortere wielbasis en de gewijzigde afstemming van veren en schokdempers isJiet weggedrag duidelijk sportiever en afwijkend van de overige Civic-modellen. De auto kleeft aan de weg en geeft vooral bij elkaar snel opvolgende scherpe bochten het grootste genot. De snelle motor in combinatie met de rotsvaste wegligging maken de CRX tot serieus speelgoed. De standaard stuurbekrachtiging zorgt voor een lichte, doch nog steeds directe bediening. Honda heelt met deze nieuwe CRX weer een eigen marktsegmentje gecreerd. Zelf ziet het merk in de radio-installatie gaat netjes schuil achter een klepje. Erg onhandig is de plaatsing van asbak en sigarette-aansteker precies hoogte van de onderarm var bestuurder, direct achter de versnellingspook. Het dashboardkastje is niet afsluitbaar, wat wel het geval is bij de twee vakken direct achter de stoelen. De auto heeft geen enkele mogelijkheid voor het opbergen van kaarten en dat bij een model wat nou net typisch geschikt is voor het maken van lange, ontspannén tochten. In het portierpaneel aan bestuurderskant zijn een veelheid aan bedieningsknoppen bndergebracht. Allereerst kunnen de portierruiten elektrisch worden geopend. Daarnaast worden de buitenspiegels elektrisch bediend, terwijl ook de achterruit elektrisch naar beneden en omhoog kan worden bewogen. Met het dak open en alle ruiten naar beneden geeft de CRX zo het idee van een 1 - cabriolet met rolbeugel. De combinatie van een coupé, targa en cabriolet maakt de CRX zo uniek. De twee kuipstoelen bieden een prima zit, ondanks de wat korte zitting. De hoofdsteunen zijn niet verstelbaar. Gelukkig biedt het interieur ook voldoende mogelijkheden voor langere personen. De nieuwe CRX staat verkort onderstel van Civic-model, waarbij de met 20 centimeter werd teruggebracht. De spoorbreedtes voor en achter zijn echter identiek. Het autootje meet net 4 meter en is mét 1,25 meter erg laag. Honda heeft deze keer bij de CRX geen moeite gedaan om een achterbankje in het interieur te verwerken, waar toch niemand kon zitten. De nieuweling is zodoende een onvervalste 2-zitter. FF-BG-61

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 17