0 I ZX VOLCANE NIEUWE INSTAPPER BIJ gEËSSHT. PEUGEOT 106 heeft de 954 cc 4 cilindermotor voorzien van monopoint injectie en een geregelde driewegkatalysator. Hierdoor wordt een vermogen geproduceerd van 50 pk. Standaard is deze 106 1.0 voorzien van een 4 versnellingsbak. De uitrusting komt volledig met die van 1.1 XN overeen. De XN 1.0 wordt echter voorlopig als "Ace" geleverd, wat wil zeggen met de wieldoppen van de XT-uitvoering, zwarte stootlijsten op de flanken met een gekleurde bies en Ace- logo's op flanken en achterklep. De auto kost f. 19.995,=. De nieuwe XN 1.0 is slechts een voorloper in het nieuws rond de Peugeot 106. Op de komende Parijse salon zal ook de vijfdeurs variant verschijnen alsmede de voor de thuismarkt zo belangrijke diesel. O T A I COROLLA de generatie Bijlage van: De Tilburgse Koerier Autonova ar ar ar Ji- tus 1992-pagina 14 aft Donderdag 6 augustus 1992 Oplage: 95.575 ex. m Tony Vos ei Suzuki Autotest: Lees verder 800 Intruder Honda Civic CRX ESi in dit nummer pag. 5 pag. 3 o.a.: :hen* TOYOTA ie in Jaargang 4 Nummer 30 t in de jp van 175 f Voor de beste COROLLA DEALferJ uur 0 uur BELGIË ;uwe liggen Autonova tel. 013-351035 multipoint inj vermogen van 88 pk bij 6000 tr/min. Deze 1.3 motor is leverbaar in de Hatchback, sedan en Stationwagon en zorgt Hatchback voor een top km/u en trekt in 11,5 seconden van 0 tot 100. Door verschillende isolatiemaatregelen, zoals het 1. General Motors: 46.823 (41.952) 33.925 (37.058) 30.165 (28.953) 23.789 (32.853) 17.534 (19.306) 17.155(20.181) 16.667(18.169) 14.523 (15.290) 13.366 (13.247) 13.295(13.536) 2. PSA: 3. VW/Audi: 4. Ford: 5. Renault: 6. Nissan: 7. Mazda: 8. Fiat: 9. Volvo: 10. Toyota: cdig m< DeXN jals me specifieke bumper. De tie en een van 88 pk 1 rotor is leve Stationwagon tenslotte heeft een opvallend bolle achterklep, die tot diep in de bumper opent. Detailwijzigingen Volkswagen 1993 pag. 5 middenklasser op de wereldmarkt aan. De nieuwe Corolla is vooral groter geworden en heeft zeer krachtige motoren. Diesel Op het dieselfront biedt de Corolla nieuws. De bestaande 1.8 motor is vervangen door een 2 liter die met 72 pk, een top van 165 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 14,1 seconden tot de meest krachtige uit zijn klasse behoort, maar daarnaast ook bijzonder zuinig De Corolla is verkrijgbaar met twee benzinemotoren en een diesel. Bij de 1.3 liter krachtbron is uitgegaan van de bestaande 12- 1 het ii ne Corolla- breid met wii. Overigens ^schikbare andere inder 2 liter 20- >r niet naar Europa Noordwijk - Alhoewel Toyota roept dat de Corolla met zo'n 15 miljoen eenheden één van de meest geproduceerde auto's ter wereld is, mag dit geen uitzonderlijke verdienste genoemd worden, daar dit gigantische aantal met maar liefst zeven generaties onder dezelfde naam is verkregen. Toch geeft die vijftien miljoen het belang van de Toyota- -F ïA: TOYOTA ringbaan noord 95 tilburg De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Multipoint De sedan speelt op de Europese markt maar een ondergeschikte rol, maar is wereldwijd voor Toyota erg belangrijk. Deze vierdeurs variant is ongetwijfeld de minst opvallende nieuwe Corolla. De auto ziet er keurig, maar enigszins saai uit, heeft mët 420 liter de grootste kofferruimte en is aan de voorkant weer herkenbaar aan een grille en afwijkende i sandwich plaatstaal voor het tussenschot en het toepassen van een vloeistof gevulde motorsteun, is de 1.3 uitzonderlijk rustig zeker tot zo'n 120 km/u. De auto komt vlot van zijn plaats, geen wonder met een van de meest krachtige 1.3 motoren die op dit moment te koop is. Ook bij de 1.6 liter is uitgegaan van het bestaande blok. De nieuwste versie is goed voor 114 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 145 Nm tussen 4800 en 5400 tr/min. 'Alhoewel beide motoren hun maximale krachten pas bij hoge toerentallen bereiken, beschikken ze ook onderin over voldoende trekkracht, zodat er niet noodzakelijk veel geschakeld hoeft te worden. De 1.6 zorgt voor een top van 195 km/u en een sprintje in 10* seconden. De 1.6 valt vreemd genoeg niet op door een uitzonderlijke stilte. Tegen i einde van het jaar zal de Cc reeks nog worden uitgebre, een 1.8 liter krachtbron. Ov< zullen de in Japan beschik sportieve versies, onder c met een 4 cylinder 2 liter kleppen motor komen. Accessoires Tot slot is er dan voor de Hatchback 3-deurs de sportieve GTSi-uitgave met standaard elektrisch verstelbare buitenspiegels-, toerenteller, lees verder op pag. 3 De Citroën ZX heeft tot nu toe dt Volcane als sportief topmodel, i afwachting van de snelle 16- klepper. Voor modeljaar 1993 wordt de bekende 1.9 liter injectiemotor vervangen door een 2 liter, bekend uit de Citroen XM. De 1998 cc krachtbron levert een vermogen van 123 pk bij 5750 tr/min en een koppel van 176 Nm bij 2750 tr/min (dit was 122 pk bij 6000 tr/min en 150 Nm bij 3000 tr/min). Dit zorgt vooral voor een betere souplesse genoeg »n het echt lat autover jeld kosten i sngen. Maar •nminste een rvolgens zal erge jr de wegenbelar... worden omgezet in ee houderschapsbelastir wordt dus niet meer L voor het gebruik van een auto, maar voor het bezit ervan. Iemand die twee auto's heeft en deze afwisselend gebruikt, zal dan voor beide auto's volledig moeten gaan betalen. Geheel in overeenstemming met andere Europese landen komt er waarschijnlijk een vrijstelling voor auto's ouder dan twintig jaar. Hoe hoog de houderschapsbelasting zal uitvallen is echter nog steeds niet bekend. Sterker nog, het wetsvoorstel moet nog steeds worden goedgekeurd. Waarschijnlijk zal de nieu belasting op het niveau lij van de huidige wegenbelasting. Daarnaast gaat per 1 januari de BVB verdwijnen. Maar de overheid zou onze overheid niet zijn als daar niets voor in de plaats zou komen. Bovenop de basisprijs van de auto wordt dan BTW betaald en daar bovenop moet een registratiebelasting worden afgedragen. Deze belasting is uiteraard afhankelijk van de prijs van de auto. In het huidige wetsvoorstel is een tarievensysteem bedacht met maar liefst 51 trappen. Wie echter een af-fabriek accessoire op zijn auto besteld, kan zomaar in een hogere trap terecht komen, waardoor een onschuldig radiootje ineens duizenden guldens gaat kosten. Het is in het beoogde systeem ook haast onmogelijk straks autoprijzen inclusief accessoires te berekenen. Tot slot zijn er dan de auto's op grijs kenteken. De overheid wil voorkomen dat particulieren van deze regeling gebruik maken, en wil dan ook op alle van personenauto's afgeleide grijs-kenteken-auto's de volle registratiebelasting en houderschapsbelasting in rekening brengen. Alleen af fabriek geleverde bestelwagens kunnen aan bedrijven nog volgens de gunstige voorwaarden worden geleverd. Snapt u het, ik bijna niet meer... Autoverkopen eerste half jaar vertonen daling Na een prima start in de maanden januari, februari en maart vertonen de verkoopcijfers van nieuwe personenauto's over de eerste zes maanden een daling met 5%. In aantallen betekent dit dat er van januari tot en met juni 292.631 nieuwe auto's in ons land werden af gezet tegen 308.133 in de vergelijkbare periode vorig jaar. De Rai gaat bij deze cijfers uit van de afgifte van kentekenbewijs deel II, auto's die dus daadwerkelijk aan de gebruiker worden geleverd. De Rai verwacht voor 1992 een totale afzet van zo'n 450.000 tot 460.000 auto's. Alhoewel veel merken iets zijn gedaald of stabiel zijn gebleven, zijn c natuurlijk weer de nodige uitschieters, zowel wat betreft merken als specifieke modellen. Winnaars in het eerste halfjaar zijn BMW, General Motors (Opel), Honda, Hyundai, Saab, Seat, Subaru, Suzuki, Audi en Volvo. Kijken we naar de afzonderlijke types dan werd vooral goed gescoord door: BMW 3-serie, Daihatsu Applause, Opel Astra en Vectra, Honda Civic, Hyundai Lantra, Mazda 626, Mitsubishi Space Wagon, Renault 5 en 19, Seat Toledo, Toyota Camry, Audi 80 en 100, VW Golf en de Volvo's 400 en 240. De top 10 bij de merken ziet er als volgt uit (tussen haakjes cijfers over jan-jun 1991): Liftback Het meest verkochte model zal ongetwijfeld de driedeurs hatchback blijven. Met een lengte van 4,095 meter is de auto 8 centimeter gegroeid, terwijl ook hoogte, breedte en wielbasis toenamen. De verbreding van het spoor voor en achter zorgt voor een grotere stabiliteit. Kenmerken aan de Corolla Hatchback zijn de forse koplampen, sterk afgeronde voorbumper met plaats voor kleine mistlampen, de ronde achterste zijruiten en de in de klep geïntegreerde spoiler. De auto doet vooral aan de achterkant sterk aan een Renault 19 denken, terwijl er ook gelijkenissen met de Hyundai Pony zijn. In ieder geval lijkt deze auto totaal niet meer op zijn voorganger. Overigens verdwijnt de gelijkenis met de Renault 19 direct in het geval van de vijfdeurs variant. De Liftback ziet er veel meer als een Toyota uit en lijkt het kleine broertje van de Carina E Liftback. De Liftback is twintig centimeter langer dan de hatchback, wat onder andere terug te vinden is in de grotere bagageruimte (Hatchback 331 liter, Liftback 400 liter). De Liftback is een elegant gelijnde auto met aan de achterkant een grote, doorlopende lichtpartij. Grappig is overigens dat bijna geen enkele Corolla over dezelfde snoet beschikt. Vooral de Liftback wijkt sterk af door een gewijzigde grille, maar ook andere koplampen en richtingaanwijzers. De Liftback staat op hetzelfde onderstel, heeft een identiek dashboard en kent dezelfde motoren, maar heeft een volledig 'eigen' carrosserie. Autokosten? Op dit moment is het totaal Onduidelijk wat autorijden per 1 januari 1993 gaat kosten. De verzekeringspremies zullen waarschijnlijk met zo'n 8 tot 9 procent omhoog gaan, omdat de verzekeringsmaatschappijen nog niet genoeg verdienen. Ze brengen het echter onder het mom dat autoverzekeringen meer geld kosten dan ze opbrengen. Maar hier weten we tenminste een percentage. Vervolgens zal ergens volgend jaar de wegenbelasting sen ling. Er betaald Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advert en tie-af deling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur voor de dag komt. Het programma start met de hatchback 1.3i Friend, standaard voorzien van onder meer meegespoten grille, halogeen koplampen, gescheiden neerklapbare achterbankleuning, veiligheidsbalken in de portieren, in hoogte verstelbare gordels, uitstelbare ramen achterin en een zoemer voor vergeten verlichting. Deze auto kost f.27.830,=. De XL zal echter de meest verkochte versie worden, naar keuze met 1.3, 1.6 of dieselmotor. Deze versie biedt flankbeschermers, volledige Wielplaten, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, twee luidsprekers, antenne, rechterbuitenspiegel, digitaal klokje, achterruitwisser, van binnenuit verstelbare buitenspiegels en armsteunen voor en achter. De Corolla Hatchback 1.3 XLi kost f.29.600,= maar is ook verkrijgbaar als vijfdeurs, sedan en stationwagon voor respectievelijk f.30.800,= f.31.650,= en f.33.450,=. De Liftback is er uitsluitend met een 1.6 motor als XLi vanaf f .35.650,=. De dieselmotor wordt altijd aangeboden als XL vanaf f.33.230,= voor de Hatchback 3-deurs. De GL- uitgave is gereserveerd voor de 1.3 sedan en 1.6 Liftback niet onder meer meegespoten bumpers, toerenteller, elektrisch verstelbare buitenspiegels, getint glas, specifieke stoelen, luxe wielplaten en regelbare dashboardverlichting. De GLi sedan en Liftback kosten f.34.450,= en f.38.050,=. onderin. Het koelsysteem werd verder geoptimaliseerd en de compressieverhouding werd van 9,2 op 9,5 gebracht. Natuurlijk is de ZX Volcane 2.0 voorzien van een geregelde driewegkatalysator en voldoet de auto aan alle Europese normen die vanaf 1 januari 1993 zullen gelden. De Volcane behaalt met zijn grotere motor een top van 202 km/u en trekt in 10,2 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Vijf jaar geleden trad de zesde generatie Toyota Corolla aan, waardoor het volgens de snel wisselende modellenpolitiek hoog tijd was met een nieuw model te komen. Toyota vervangt in één klap de totale range, waardoor we bij de nieuwe serie direkt kunnen kiezen uit een drie- en vijfdeurs hatchback, de vijfdeurs liftback, een vierdeurs sedan en een royale stationwagon. Het aardige is dat vrijwel alle mpdelvarianten een totaal verschillende uitstraling hebben. F» r^! Ir

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 15