0
I
ZX VOLCANE
NIEUWE INSTAPPER BIJ
gEËSSHT. PEUGEOT 106
heeft de 954 cc 4 cilindermotor
voorzien van monopoint injectie en
een geregelde driewegkatalysator.
Hierdoor wordt een vermogen
geproduceerd van 50 pk.
Standaard is deze 106 1.0 voorzien
van een 4 versnellingsbak. De
uitrusting komt volledig met die
van 1.1 XN overeen. De XN 1.0
wordt echter voorlopig als "Ace"
geleverd, wat wil zeggen met de
wieldoppen van de XT-uitvoering,
zwarte stootlijsten op de flanken
met een gekleurde bies en Ace-
logo's op flanken en achterklep. De
auto kost f. 19.995,=. De nieuwe XN
1.0 is slechts een voorloper in het
nieuws rond de Peugeot 106. Op de
komende Parijse salon zal ook de
vijfdeurs variant verschijnen
alsmede de voor de thuismarkt zo
belangrijke diesel.
O T A
I
COROLLA
de generatie
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Autonova
ar
ar
ar
Ji-
tus 1992-pagina 14
aft
Donderdag 6 augustus 1992
Oplage: 95.575 ex.
m
Tony Vos
ei
Suzuki
Autotest:
Lees verder
800 Intruder
Honda Civic CRX ESi
in dit nummer
pag. 5
pag. 3
o.a.:
:hen*
TOYOTA
ie
in
Jaargang 4
Nummer 30
t in de
jp van 175
f Voor de beste
COROLLA DEALferJ
uur
0 uur
BELGIË
;uwe
liggen
Autonova
tel. 013-351035
multipoint inj
vermogen van 88 pk bij 6000 tr/min.
Deze 1.3 motor is leverbaar in de
Hatchback, sedan en
Stationwagon en zorgt
Hatchback voor een top
km/u en trekt in 11,5 seconden van
0 tot 100. Door verschillende
isolatiemaatregelen, zoals het
1. General Motors:
46.823 (41.952)
33.925 (37.058)
30.165 (28.953)
23.789 (32.853)
17.534 (19.306)
17.155(20.181)
16.667(18.169)
14.523 (15.290)
13.366 (13.247)
13.295(13.536)
2. PSA:
3. VW/Audi:
4. Ford:
5. Renault:
6. Nissan:
7. Mazda:
8. Fiat:
9. Volvo:
10. Toyota:
cdig m<
DeXN
jals
me
specifieke
bumper. De
tie en een
van 88 pk 1
rotor is leve
Stationwagon tenslotte heeft een
opvallend bolle achterklep, die tot
diep in de bumper opent.
Detailwijzigingen
Volkswagen 1993
pag. 5
middenklasser op de wereldmarkt aan. De nieuwe
Corolla is vooral groter geworden en heeft zeer
krachtige motoren.
Diesel
Op het dieselfront biedt de Corolla
nieuws. De bestaande 1.8 motor is
vervangen door een 2 liter die met
72 pk, een top van 165 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 14,1
seconden tot de meest krachtige
uit zijn klasse behoort, maar
daarnaast ook bijzonder zuinig
De Corolla is verkrijgbaar met
twee benzinemotoren en een
diesel. Bij de 1.3 liter krachtbron is
uitgegaan van de bestaande 12-
1 het
ii ne Corolla-
breid met
wii. Overigens
^schikbare
andere
inder 2 liter 20-
>r niet naar Europa
Noordwijk - Alhoewel Toyota roept dat de Corolla met
zo'n 15 miljoen eenheden één van de meest
geproduceerde auto's ter wereld is, mag dit geen
uitzonderlijke verdienste genoemd worden, daar dit
gigantische aantal met maar liefst zeven generaties
onder dezelfde naam is verkregen. Toch geeft die
vijftien miljoen het belang van de Toyota-
-F
ïA:
TOYOTA
ringbaan noord 95 tilburg
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
Multipoint
De sedan speelt op de Europese
markt maar een ondergeschikte
rol, maar is wereldwijd voor
Toyota erg belangrijk. Deze
vierdeurs variant is ongetwijfeld
de minst opvallende nieuwe
Corolla. De auto ziet er keurig,
maar enigszins saai uit, heeft mët
420 liter de grootste kofferruimte
en is aan de voorkant weer
herkenbaar aan een
grille en afwijkende i
sandwich plaatstaal voor het
tussenschot en het toepassen van
een vloeistof gevulde motorsteun,
is de 1.3 uitzonderlijk rustig zeker
tot zo'n 120 km/u. De auto komt vlot
van zijn plaats, geen wonder met
een van de meest krachtige 1.3
motoren die op dit moment te koop
is. Ook bij de 1.6 liter is uitgegaan
van het bestaande blok. De
nieuwste versie is goed voor 114 pk
bij 6000 tr/min en een koppel van
145 Nm tussen 4800 en 5400 tr/min.
'Alhoewel beide motoren hun
maximale krachten pas bij hoge
toerentallen bereiken, beschikken
ze ook onderin over voldoende
trekkracht, zodat er niet
noodzakelijk veel geschakeld hoeft
te worden. De 1.6 zorgt voor een top
van 195 km/u en een sprintje in 10*
seconden. De 1.6 valt vreemd
genoeg niet op door een
uitzonderlijke stilte. Tegen i
einde van het jaar zal de Cc
reeks nog worden uitgebre,
een 1.8 liter krachtbron. Ov<
zullen de in Japan beschik
sportieve versies, onder c
met een 4 cylinder 2 liter
kleppen motor
komen.
Accessoires
Tot slot is er dan voor de
Hatchback 3-deurs de sportieve
GTSi-uitgave met standaard
elektrisch verstelbare
buitenspiegels-, toerenteller,
lees verder op pag. 3
De Citroën ZX heeft tot nu toe dt
Volcane als sportief topmodel, i
afwachting van de snelle 16-
klepper. Voor modeljaar 1993 wordt
de bekende 1.9 liter injectiemotor
vervangen door een 2 liter, bekend
uit de Citroen XM. De 1998 cc
krachtbron levert een vermogen
van 123 pk bij 5750 tr/min en een
koppel van 176 Nm bij 2750 tr/min
(dit was 122 pk bij 6000 tr/min en
150 Nm bij 3000 tr/min). Dit zorgt
vooral voor een betere souplesse
genoeg
»n het echt
lat autover
jeld kosten i
sngen. Maar
•nminste een
rvolgens zal erge
jr de wegenbelar...
worden omgezet in ee
houderschapsbelastir
wordt dus niet meer L
voor het gebruik van een auto,
maar voor het bezit ervan.
Iemand die twee auto's heeft
en deze afwisselend gebruikt,
zal dan voor beide auto's
volledig moeten gaan betalen.
Geheel in overeenstemming
met andere Europese landen
komt er waarschijnlijk een
vrijstelling voor auto's ouder
dan twintig jaar. Hoe hoog de
houderschapsbelasting zal
uitvallen is echter nog steeds
niet bekend. Sterker nog, het
wetsvoorstel moet nog steeds
worden goedgekeurd.
Waarschijnlijk zal de nieu
belasting op het niveau lij
van de huidige
wegenbelasting.
Daarnaast gaat per 1 januari
de BVB verdwijnen. Maar de
overheid zou onze overheid
niet zijn als daar niets voor in
de plaats zou komen. Bovenop
de basisprijs van de auto
wordt dan BTW betaald en
daar bovenop moet een
registratiebelasting worden
afgedragen. Deze belasting is
uiteraard afhankelijk van de
prijs van de auto. In het
huidige wetsvoorstel is een
tarievensysteem bedacht met
maar liefst 51 trappen. Wie
echter een af-fabriek
accessoire op zijn auto besteld,
kan zomaar in een hogere trap
terecht komen, waardoor een
onschuldig radiootje ineens
duizenden guldens gaat
kosten. Het is in het beoogde
systeem ook haast onmogelijk
straks autoprijzen inclusief
accessoires te berekenen.
Tot slot zijn er dan de auto's op
grijs kenteken. De overheid wil
voorkomen dat particulieren
van deze regeling gebruik
maken, en wil dan ook op alle
van personenauto's afgeleide
grijs-kenteken-auto's de volle
registratiebelasting en
houderschapsbelasting in
rekening brengen. Alleen af
fabriek geleverde
bestelwagens kunnen aan
bedrijven nog volgens de
gunstige voorwaarden worden
geleverd. Snapt u het, ik bijna
niet meer...
Autoverkopen
eerste half jaar
vertonen daling
Na een prima start in de
maanden januari, februari
en maart vertonen de
verkoopcijfers van nieuwe
personenauto's over de
eerste zes maanden een
daling met 5%. In aantallen
betekent dit dat er van
januari tot en met juni
292.631 nieuwe auto's in ons
land werden af gezet tegen
308.133 in de vergelijkbare
periode vorig jaar. De Rai
gaat bij deze cijfers uit van
de afgifte van
kentekenbewijs deel II,
auto's die dus daadwerkelijk
aan de gebruiker worden
geleverd. De Rai verwacht
voor 1992 een totale afzet
van zo'n 450.000 tot 460.000
auto's. Alhoewel veel
merken iets zijn gedaald of
stabiel zijn gebleven, zijn c
natuurlijk weer de nodige
uitschieters, zowel wat
betreft merken als specifieke
modellen. Winnaars in het
eerste halfjaar zijn BMW,
General Motors (Opel),
Honda, Hyundai, Saab, Seat,
Subaru, Suzuki, Audi en
Volvo. Kijken we naar de
afzonderlijke types dan werd
vooral goed gescoord door:
BMW 3-serie, Daihatsu
Applause, Opel Astra en
Vectra, Honda Civic,
Hyundai Lantra, Mazda 626,
Mitsubishi Space Wagon,
Renault 5 en 19, Seat Toledo,
Toyota Camry, Audi 80 en
100, VW Golf en de Volvo's
400 en 240.
De top 10 bij de merken ziet
er als volgt uit (tussen
haakjes cijfers over jan-jun
1991):
Liftback
Het meest verkochte model zal
ongetwijfeld de driedeurs
hatchback blijven. Met een lengte
van 4,095 meter is de auto 8
centimeter gegroeid, terwijl ook
hoogte, breedte en wielbasis
toenamen. De verbreding van het
spoor voor en achter zorgt voor een
grotere stabiliteit. Kenmerken aan
de Corolla Hatchback zijn de forse
koplampen, sterk afgeronde
voorbumper met plaats voor kleine
mistlampen, de ronde achterste
zijruiten en de in de klep
geïntegreerde spoiler. De auto doet
vooral aan de achterkant sterk aan
een Renault 19 denken, terwijl er
ook gelijkenissen met de Hyundai
Pony zijn. In ieder geval lijkt deze
auto totaal niet meer op zijn
voorganger. Overigens verdwijnt
de gelijkenis met de Renault 19
direct in het geval van de vijfdeurs
variant.
De Liftback ziet er veel meer als
een Toyota uit en lijkt het kleine
broertje van de Carina E Liftback.
De Liftback is twintig centimeter
langer dan de hatchback, wat
onder andere terug te vinden is in
de grotere bagageruimte
(Hatchback 331 liter, Liftback 400
liter). De Liftback is een elegant
gelijnde auto met aan de
achterkant een grote, doorlopende
lichtpartij. Grappig is overigens
dat bijna geen enkele Corolla over
dezelfde snoet beschikt. Vooral de
Liftback wijkt sterk af door een
gewijzigde grille, maar ook
andere koplampen en
richtingaanwijzers. De Liftback
staat op hetzelfde onderstel, heeft
een identiek dashboard en kent
dezelfde motoren, maar heeft een
volledig 'eigen' carrosserie.
Autokosten?
Op dit moment is het totaal
Onduidelijk wat autorijden per
1 januari 1993 gaat kosten. De
verzekeringspremies zullen
waarschijnlijk met zo'n 8 tot 9
procent omhoog gaan, omdat
de
verzekeringsmaatschappijen
nog niet genoeg verdienen. Ze
brengen het echter onder het
mom dat autoverzekeringen
meer geld kosten dan ze
opbrengen. Maar hier weten
we tenminste een percentage.
Vervolgens zal ergens volgend
jaar de wegenbelasting
sen
ling. Er
betaald
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advert en tie-af deling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
voor de dag komt. Het programma
start met de hatchback 1.3i Friend,
standaard voorzien van onder
meer meegespoten grille,
halogeen koplampen, gescheiden
neerklapbare achterbankleuning,
veiligheidsbalken in de portieren,
in hoogte verstelbare gordels,
uitstelbare ramen achterin en een
zoemer voor vergeten verlichting.
Deze auto kost f.27.830,=. De XL zal
echter de meest verkochte versie
worden, naar keuze met 1.3, 1.6 of
dieselmotor. Deze versie biedt
flankbeschermers, volledige
Wielplaten, in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel, twee
luidsprekers, antenne,
rechterbuitenspiegel, digitaal
klokje, achterruitwisser, van
binnenuit verstelbare
buitenspiegels en armsteunen
voor en achter. De Corolla
Hatchback 1.3 XLi kost f.29.600,=
maar is ook verkrijgbaar als
vijfdeurs, sedan en stationwagon
voor respectievelijk f.30.800,=
f.31.650,= en f.33.450,=. De Liftback
is er uitsluitend met een 1.6 motor
als XLi vanaf f .35.650,=. De
dieselmotor wordt altijd
aangeboden als XL vanaf f.33.230,=
voor de Hatchback 3-deurs. De GL-
uitgave is gereserveerd voor de 1.3
sedan en 1.6 Liftback niet onder
meer meegespoten bumpers,
toerenteller, elektrisch verstelbare
buitenspiegels, getint glas,
specifieke stoelen, luxe wielplaten
en regelbare
dashboardverlichting. De GLi
sedan en Liftback kosten f.34.450,=
en f.38.050,=.
onderin. Het koelsysteem werd
verder geoptimaliseerd en de
compressieverhouding werd van
9,2 op 9,5 gebracht. Natuurlijk is de
ZX Volcane 2.0 voorzien van een
geregelde driewegkatalysator en
voldoet de auto aan alle Europese
normen die vanaf 1 januari 1993
zullen gelden. De Volcane behaalt
met zijn grotere motor een top van
202 km/u en trekt in 10,2 seconden
vanuit stilstand naar de 100 km/u.
Vijf jaar geleden trad de zesde
generatie Toyota Corolla aan,
waardoor het volgens de snel
wisselende modellenpolitiek hoog
tijd was met een nieuw model te
komen. Toyota vervangt in één
klap de totale range, waardoor we
bij de nieuwe serie direkt kunnen
kiezen uit een drie- en vijfdeurs
hatchback, de vijfdeurs liftback,
een vierdeurs sedan en een royale
stationwagon. Het aardige is dat
vrijwel alle mpdelvarianten een
totaal verschillende uitstraling
hebben.
F»
r^!
Ir