Opel Astra 1.6i GL sedan Noordhoek in Olympische sferen AUDI 80 AVANT A U Troonopvolger DE T. EB □PEL- Ei_e *rs A A U D I 8 0 V A N T Adr.van de Ven Tilburg B.V. V’A’G DES lepelaersopel FB-XS-36 1992-pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DEAUTOMAA I - Donderdag iojuii i - payn m zeer 'Igen extra) i-p Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel. 013 - 43 46 55 .1978 BURG OR RINGBAAN NOORD 65 - TILBURG - tel. 013/321411 TRUM r zo t extra '*:es past Omega en lever auto JUMPER 000,- .1988 .1984 .1989 .1984 .1984 .1984 .1987 .1989 .1986 .1991 van tje equentie. rel de GL- taat, ding voorsj Het! soires voor zenen, aallak, DE OPEL-DEALER ZEKERHEID VOOR ALLES. I3i|| jel. De ig en is ege en zc srieur hard mngsprogramma van Opt is fraai van vormgeving oogt fors. De GL-uitvoering i=> behoorlijk compleet en vanwet de flinke afmetingen van inter. 1984 1984 Audi's krijgen 1 jaar volledige fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking, 3 jaar garantie op de lak en maar liefst 10 jaar garantie tegen doorroesten van binnenuit. De nieuwe Audi 80 Avant zal in Nederland eind oktober bij de dealers verschijnen. De exacte verkoopprijzen zijn echter nog niet Nadat de Opel Kadett vele jaren als alleenheerser de verkoopranglijst in ons land aanvoerde, was het makkelijk te voorspellen dat zijn opvolger, de Astra, deze rol in korte tijd zou overnemen. De Astra is nog geen jaar op de markt en toch is dit model al een vertrouwd gezicht op de weg. Met uitzondering van de cabriolet is het modellenprogramma nu compleet. De Astra sedan vormde kort geleden de laatste belangrijke uitbreiding. We reden deze auto in de basis GL-uitgave met 1.6 liter injectiemotor. en bagageruimte heeft de auto veel gebruiksmogelijkheden. Helaas is de besturing erg zwaar zouden de stoelen iets minder njrd mogen zijn. en CD Voor respectievelijk f.35.625,= f.36.125,= en f.39.875,=. Tot de slot start de diesel bij f.34.010,=. De Astra sedan is een onmisbaar onderdeel uit het totale bekend. Er kan echter tóch een redelijk schatting gemaakt worden door zo'n zes- tot zevenduizend gulden op te tellen bij de prijzen van de sedan. Zodoeride zal de 2 liter uitkomen op ongeveer f.53.500,= en de TDi op f.61.500,=. En dat betekent dat hier de afstand met de Audi 100 Avant erg groot wordt. Achterlichten Opel heeft met de Astra een goede zet gedaan. De naam Kadett was natuurlijk in Europa zeer bekend, maar stond eigenlijk al lange tijd voor een wat saaie auto voor Jan x met de Pet. Daar is met de veel volwassener ogende Astra direct verandering in gekomen. Door zijn wat bolle vormen oogt de auto veel groter, terwijl hij door zijn grote kunststof bumpers, meegespoten grille en aparte uitbouw van de wederom de ingebouwde kleuren- TV. Tot slot is er ook een speciale Toledo, de Marathon met krachtige 1.8 liter motor. Deze auto is voorzien van het interieur en de spoiler van dé GT, wordt uitsluitend in de kleur Tornado rood geleverd, beschikt over 185/70 banden en 14 inch wielen, stootlijsten, 16V-antenne en een pioneer CD-speler. Deze sportieve Toledo kost f.34.695,=. egingen toe, zodat zer de weg gaat en ige vering zorgt )mfortniveau. Ook i zitten ha enige vertrouwd en is voldoende geisoleerd. De Astra is een typisch voorbeeld van een moderne voorwielaandrijver. De auto zal zijn bestuurder voor weinig verrassingen stellen en rijdt irspelbaar en veilig. brandstofverbruik van de 1.6 liter motor is met een gemiddelde van 1 op 12 heel netjes te noemen. Vooral voor de sedanversie lijkt de 1.6 een prima keuze. De 1.4 motor is met 60 pk erg licht. Daarnaast is de sedan ook leverbaar met de 1.8 liter van 90 pk en de twee diesels met of zonder turbo. Ook is er nog een extra opgepepte 1.6 die met 100 pk het meeste vermogen levert. Alhoewel de drie- en vijfdeurs bij de Astra het meest verkocht worden, maakt de sedan toch een niet te verwaarlozen deel uit. Het prijsverschil met de Vectra is immers voldoende groot. De Astra begint bij f.29.025,= voor de 1.4 liter met een driedeurs carrosserie. Opel rekent een meerprijs van duizend gulden voor de vijfdeursvariant terwijl de sedan f.'1.600,= meer moet opbrengen. De 1.6i GL sedan komt zodoende uit op £31.625,=. De completer uitgeruste 1.6i GLS kost f.34.125,=. De 1.8 is er als GT, GLS plaats. Dat Opel de voor- en achterpassagiers even lief heeft, blijkt bijvoorbeeld uit de in hoogte verstelbare gordels achterin, terwijl ook in alle portieren extra verstevigingen zijn aangebracht. vierwielaandrijving. Het onderstel van de auto is volledig van de sedan overgenomen. De sedan kreeg bij de laatste modelwijziging een nieuwe achteras die zo weinig ruimte inneemt dat een vlakke laadvloer mogelijk werd. Deze eigenschap komt bij de Avant nog beter tot zijn recht. Bovendien heeft de aangedreven achteras bij de Quattro geen invloed op het bagagevolume. De gemonteerde stabilisatoren voor en achter laten slechts kleine carrosseriebewec de auto strak ove. ondanks de stevic voor een hoog cor de harde stoelen zitten gewenning uitstekend. achterschermen veel moderner is. Overigens laat de testauto duidelijk zien wat accessoires voo; het uiterlijk kunnen betekenen. Tegen meerprijs zijn metaallok, lichtmetalen wielen en een schuif/kanteldak leverbaar. De Astra sedan oogt vooral 2 langgerekt vanwege het zijruitje, waardoor hij netjes in de lijn van de Vectra, Óm Senator. Door de grote achterlichten die ver óm het hoekje' gaan, is er véél plaats overgebleven voor een brede kofferklep die volledig tot op de bumper opent. Het slot is rechts naast de nummerplaat geplaatst. De inhoud is met 500 liter gigantisch en kan bovendien door het neerklappen van de achterbank verder worden uitgebreid. Het interieur is makkelijk toegankelijk door de vier portieren. Zowel voor- als achterin is de geboden ruimte meer dan gemiddeld. Zowel benen als hoofden vinden er voldoende Prijzen Audi onderkent de kwaliteiten van het eigen produkt en geeft een daarbij horende garantie. Alle extra uitgave voor bekrachti verhoogd het bedieningsger enorm. De stoelen zijn niet groot, bieden een harde zit, maar blijke ook op lange ritten voldoende comfortabel. De vier onafhankelijk opgehangen wielen zijn straf afgeveerd, maar over het geheel genomen is de Astra gemiddeld comfortabel te noemen. vervolg van p. 1 90 pk en brengt de 80 Avant op een top van 170 km/u en trekt in 14,6 seconden van 0 tot 100. Onderin is deze motor uitermate traag, maar eenmaal op het punt dat de turbo gaat meehelpen blijkt de TDi juist zeer levendig. Dit blijkt ook uit het forse koppel van 182 Nm bij 2400 tr/min. Het motorgeluid is goed geisoleerd, al blijft duidelijk hoorbaar dat je met een diesel op stgp bent. Natuurlijk vinden we in de 80 Avant weer de vertrouwde 2.3 liter 5-pitter van 133 pk. Deze auto is ook als Quattro te leveren. De Audi 80 Avant kent als zwaarste motorisering de nieuwe, fluisterstille 2.6 liter V6 die met 150 pk voldoende power levert voor prima prestaties zoals een top 207 km/u en het bekende sprintj in 9,5 seconden. De V6 kan ook worden voorzien van een automatische viertraps versnellingsbak of Quattro- Besturing Het dashboard is erg ruim van opzet. De overkapping is half bolvormig, terwijl het instrumentarium sterk aan de Vectra doet denken. De 1.6 GL is voorzien van een snelheidsmeter met dagteller, temperatuur- en brandstofmeter. In de middenconsole vinden we twee afzonderlijk te richten uitstroomopeningen van de verwarming en ventilatie, de asbak met sigarette-aansteker, de bedieningsknoppen van de verwarming en een display. Op deze display wordt digitaal de tijd en datum gemeld. Wie echter als extra een speciale anti-diefstal- radio bij Opel koopt, vindt hier ook de uitlezing van de radiofrequentie. Alhoewel de GL-uitvoering aan de basis staat, is de uitrusting en aankleding zeer compleet. De stoelen en deurpanelen zijn met e^n tweedstof bekleed. De twee buitenspiegels zijn met de hand van binnenuit verstelbaar, terwijl de achteruitkijkspiegel zich op eenvoudige wijze aan lange of korte bestuurders laat aanpassen. Bergruimte is er in het dashboardkastje, de portierbakken en onder in de console. De Astra heeft een compact stuurwiel met flink stootkussen de claxonbediening in het midc De besturing gaat vooral bij manouvreren, maar ook bij lag< snelheden behoorlijk zwaar. De De Astra sedan is niet zomaar een vijfdeursmqdel met 'kont'. Wie de auto eens goed bekijkt, ziet dat de sedan op de tekentafel als afzonderlijk model is ontstaan. De auto heeft inderdaad het front en de vier portieren met de vijfdeurs gemeen, maar wijkt aan de achterkant volledig af. De sedan is zodoende 19 centimeter langer dan de drie- en vijfdeurs, een extra lengte die vooral het bagagecompartiment ten goede komt. Voorspelbaar De 1.6 liter motor is de tweede krachtbron in het leveringsprogramma. De 4 cilinder weet een vermogen van 75 pk bij 5200 tr/min te produceren en een koppel van 125 Nm bij 2800 tr/min. De auto is hiermee voldoende kwiek en komt redelijk met het verkeer mee. De Astra haalt een top van 170 km/u en trekt in 14 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Het motorgeluid klinkt Van 18 juli tot en met 9 augustus bevindt Seat-dealer Auto Noordhoek aan de Leharstraat zich volledig in Olympische sferen. Seat is niet voor niets hoofdsponsor van dit sportieve evenement. In de genoemde periode staan er in dé showroom een drietal bijzonder aantrekkelijke uitvoeringen die door dealer en importeur van een reeks opmerkelijke extra's zijn voorzien. De Marbella Olympic heeft aërodynamische wieldoppen, een zomers zonnedak en een ingebouwde kleuren-TV om de Olympische spelen te kunnen ontvangen. De auto is gebaseerd op de Marbella Special, maar kost ondanks de extra's exact even veel: f.l4.495,=. Voor getriande atleten is er de Ibiza 1.2i Barcelona, genoemd naar de stad waar het spektakel plaatsvindt. Voor f.21.695,= biedt deze auto lichtmetalen velgen, 175/13 banden, een 16V-antenne, stootlijsten op de flanken, luchthappers op de motorkap en

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 27