Opel Astra 1.6i GL sedan
Noordhoek in
Olympische sferen
AUDI 80 AVANT
A
U
Troonopvolger
DE
T.
EB
□PEL-
Ei_e
*rs
A
A
U
D
I
8
0
V
A
N
T
Adr.van de Ven Tilburg B.V. V’A’G
DES
lepelaersopel
FB-XS-36
1992-pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DEAUTOMAA I - Donderdag iojuii i - payn m
zeer
'Igen extra)
i-p
Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel. 013 - 43 46 55
.1978
BURG
OR
RINGBAAN NOORD 65 - TILBURG - tel. 013/321411
TRUM
r
zo
t extra
'*:es past
Omega en
lever
auto
JUMPER
000,-
.1988
.1984
.1989
.1984
.1984
.1984
.1987
.1989
.1986
.1991
van
tje
equentie.
rel de GL-
taat,
ding
voorsj
Het!
soires voor
zenen,
aallak,
DE OPEL-DEALER
ZEKERHEID VOOR ALLES.
I3i||
jel. De
ig en
is
ege en zc
srieur hard
mngsprogramma van Opt
is fraai van vormgeving
oogt fors. De GL-uitvoering i=>
behoorlijk compleet en vanwet
de flinke afmetingen van inter.
1984
1984
Audi's krijgen 1 jaar volledige
fabrieksgarantie zonder
kilometerbeperking, 3 jaar
garantie op de lak en maar liefst
10 jaar garantie tegen doorroesten
van binnenuit.
De nieuwe Audi 80 Avant zal in
Nederland eind oktober bij de
dealers verschijnen. De exacte
verkoopprijzen zijn echter nog niet
Nadat de Opel Kadett vele jaren als alleenheerser de
verkoopranglijst in ons land aanvoerde, was het
makkelijk te voorspellen dat zijn opvolger, de Astra,
deze rol in korte tijd zou overnemen. De Astra is nog
geen jaar op de markt en toch is dit model al een
vertrouwd gezicht op de weg. Met uitzondering van de
cabriolet is het modellenprogramma nu compleet. De
Astra sedan vormde kort geleden de laatste
belangrijke uitbreiding. We reden deze auto in de
basis GL-uitgave met 1.6 liter injectiemotor.
en bagageruimte heeft de auto
veel gebruiksmogelijkheden.
Helaas is de besturing erg zwaar
zouden de stoelen iets minder
njrd mogen zijn.
en CD Voor respectievelijk
f.35.625,= f.36.125,= en f.39.875,=.
Tot de slot start de diesel bij
f.34.010,=. De Astra sedan is een
onmisbaar onderdeel uit het totale
bekend. Er kan echter tóch een
redelijk schatting gemaakt worden
door zo'n zes- tot zevenduizend
gulden op te tellen bij de prijzen
van de sedan. Zodoeride zal de 2
liter uitkomen op ongeveer
f.53.500,= en de TDi op f.61.500,=.
En dat betekent dat hier de
afstand met de Audi 100 Avant erg
groot wordt.
Achterlichten
Opel heeft met de Astra een goede
zet gedaan. De naam Kadett was
natuurlijk in Europa zeer bekend,
maar stond eigenlijk al lange tijd
voor een wat saaie auto voor Jan x
met de Pet. Daar is met de veel
volwassener ogende Astra direct
verandering in gekomen. Door zijn
wat bolle vormen oogt de auto veel
groter, terwijl hij door zijn grote
kunststof bumpers, meegespoten
grille en aparte uitbouw van de
wederom de ingebouwde kleuren-
TV. Tot slot is er ook een speciale
Toledo, de Marathon met krachtige
1.8 liter motor. Deze auto is
voorzien van het interieur en de
spoiler van dé GT, wordt
uitsluitend in de kleur Tornado
rood geleverd, beschikt over 185/70
banden en 14 inch wielen,
stootlijsten, 16V-antenne en een
pioneer CD-speler. Deze sportieve
Toledo kost f.34.695,=.
egingen toe, zodat
zer de weg gaat en
ige vering zorgt
)mfortniveau. Ook
i zitten ha enige
vertrouwd en is voldoende
geisoleerd.
De Astra is een typisch voorbeeld
van een moderne
voorwielaandrijver. De auto zal
zijn bestuurder voor weinig
verrassingen stellen en rijdt
irspelbaar en veilig.
brandstofverbruik van de 1.6
liter motor is met een gemiddelde
van 1 op 12 heel netjes te noemen.
Vooral voor de sedanversie lijkt de
1.6 een prima keuze. De 1.4 motor
is met 60 pk erg licht. Daarnaast is
de sedan ook leverbaar met de 1.8
liter van 90 pk en de twee diesels
met of zonder turbo. Ook is er nog
een extra opgepepte 1.6 die met
100 pk het meeste vermogen levert.
Alhoewel de drie- en vijfdeurs bij
de Astra het meest verkocht
worden, maakt de sedan toch een
niet te verwaarlozen deel uit. Het
prijsverschil met de Vectra is
immers voldoende groot.
De Astra begint bij f.29.025,= voor
de 1.4 liter met een driedeurs
carrosserie. Opel rekent een
meerprijs van duizend gulden voor
de vijfdeursvariant terwijl de
sedan f.'1.600,= meer moet
opbrengen. De 1.6i GL sedan komt
zodoende uit op £31.625,=. De
completer uitgeruste 1.6i GLS kost
f.34.125,=. De 1.8 is er als GT, GLS
plaats. Dat Opel de voor- en
achterpassagiers even lief heeft,
blijkt bijvoorbeeld uit de in hoogte
verstelbare gordels achterin,
terwijl ook in alle portieren extra
verstevigingen zijn aangebracht.
vierwielaandrijving.
Het onderstel van de auto is
volledig van de sedan
overgenomen. De sedan kreeg bij
de laatste modelwijziging een
nieuwe achteras die zo weinig
ruimte inneemt dat een vlakke
laadvloer mogelijk werd. Deze
eigenschap komt bij de Avant nog
beter tot zijn recht. Bovendien
heeft de aangedreven achteras bij
de Quattro geen invloed op het
bagagevolume. De gemonteerde
stabilisatoren voor en achter laten
slechts kleine
carrosseriebewec
de auto strak ove.
ondanks de stevic
voor een hoog cor
de harde stoelen zitten
gewenning uitstekend.
achterschermen veel moderner is.
Overigens laat de testauto
duidelijk zien wat accessoires voo;
het uiterlijk kunnen betekenen.
Tegen meerprijs zijn metaallok,
lichtmetalen wielen en een
schuif/kanteldak leverbaar. De
Astra sedan oogt vooral 2
langgerekt vanwege het
zijruitje, waardoor hij netjes
in de lijn van de Vectra, Óm
Senator. Door de grote
achterlichten die ver óm het
hoekje' gaan, is er véél plaats
overgebleven voor een brede
kofferklep die volledig tot op de
bumper opent. Het slot is rechts
naast de nummerplaat geplaatst.
De inhoud is met 500 liter
gigantisch en kan bovendien door
het neerklappen van de
achterbank verder worden
uitgebreid.
Het interieur is makkelijk
toegankelijk door de vier portieren.
Zowel voor- als achterin is de
geboden ruimte meer dan
gemiddeld. Zowel benen als
hoofden vinden er voldoende
Prijzen
Audi onderkent de kwaliteiten van
het eigen produkt en geeft een
daarbij horende garantie. Alle
extra uitgave voor bekrachti
verhoogd het bedieningsger
enorm. De stoelen zijn niet groot,
bieden een harde zit, maar blijke
ook op lange ritten voldoende
comfortabel. De vier onafhankelijk
opgehangen wielen zijn straf
afgeveerd, maar over het geheel
genomen is de Astra gemiddeld
comfortabel te noemen.
vervolg van p. 1
90 pk en brengt de 80 Avant op een
top van 170 km/u en trekt in 14,6
seconden van 0 tot 100. Onderin is
deze motor uitermate traag, maar
eenmaal op het punt dat de turbo
gaat meehelpen blijkt de TDi juist
zeer levendig. Dit blijkt ook uit het
forse koppel van 182 Nm bij 2400
tr/min. Het motorgeluid is goed
geisoleerd, al blijft duidelijk
hoorbaar dat je met een diesel op
stgp bent. Natuurlijk vinden we in
de 80 Avant weer de vertrouwde
2.3 liter 5-pitter van 133 pk. Deze
auto is ook als Quattro te leveren.
De Audi 80 Avant kent als
zwaarste motorisering de nieuwe,
fluisterstille 2.6 liter V6 die met 150
pk voldoende power levert voor
prima prestaties zoals een top
207 km/u en het bekende sprintj
in 9,5 seconden. De V6 kan ook
worden voorzien van een
automatische viertraps
versnellingsbak of Quattro-
Besturing
Het dashboard is erg ruim van
opzet. De overkapping is half
bolvormig, terwijl het
instrumentarium sterk aan de
Vectra doet denken. De 1.6 GL is
voorzien van een snelheidsmeter
met dagteller, temperatuur- en
brandstofmeter. In de
middenconsole vinden we twee
afzonderlijk te richten
uitstroomopeningen van de
verwarming en ventilatie, de
asbak met sigarette-aansteker, de
bedieningsknoppen van de
verwarming en een display. Op
deze display wordt digitaal de tijd
en datum gemeld. Wie echter als
extra een speciale anti-diefstal-
radio bij Opel koopt, vindt hier ook
de uitlezing van de
radiofrequentie.
Alhoewel de GL-uitvoering aan de
basis staat, is de uitrusting en
aankleding zeer compleet. De
stoelen en deurpanelen zijn met
e^n tweedstof bekleed. De twee
buitenspiegels zijn met de hand
van binnenuit verstelbaar, terwijl
de achteruitkijkspiegel zich op
eenvoudige wijze aan lange of
korte bestuurders laat aanpassen.
Bergruimte is er in het
dashboardkastje, de portierbakken
en onder in de console.
De Astra heeft een compact
stuurwiel met flink stootkussen
de claxonbediening in het midc
De besturing gaat vooral bij
manouvreren, maar ook bij lag<
snelheden behoorlijk zwaar. De
De Astra sedan is niet zomaar een
vijfdeursmqdel met 'kont'. Wie de
auto eens goed bekijkt, ziet dat de
sedan op de tekentafel als
afzonderlijk model is ontstaan. De
auto heeft inderdaad het front en
de vier portieren met de vijfdeurs
gemeen, maar wijkt aan de
achterkant volledig af. De sedan is
zodoende 19 centimeter langer dan
de drie- en vijfdeurs, een extra
lengte die vooral het
bagagecompartiment ten goede
komt.
Voorspelbaar
De 1.6 liter motor is de tweede
krachtbron in het
leveringsprogramma. De 4 cilinder
weet een vermogen van 75 pk bij
5200 tr/min te produceren en een
koppel van 125 Nm bij 2800 tr/min.
De auto is hiermee voldoende
kwiek en komt redelijk met het
verkeer mee. De Astra haalt een
top van 170 km/u en trekt in 14
seconden vanuit stilstand naar de
100 km/u. Het motorgeluid klinkt
Van 18 juli tot en met 9 augustus
bevindt Seat-dealer Auto
Noordhoek aan de Leharstraat zich
volledig in Olympische sferen.
Seat is niet voor niets
hoofdsponsor van dit sportieve
evenement. In de genoemde
periode staan er in dé showroom
een drietal bijzonder
aantrekkelijke uitvoeringen die
door dealer en importeur van een
reeks opmerkelijke extra's zijn
voorzien. De Marbella Olympic
heeft aërodynamische
wieldoppen, een zomers zonnedak
en een ingebouwde kleuren-TV om
de Olympische spelen te kunnen
ontvangen. De auto is gebaseerd
op de Marbella Special, maar kost
ondanks de extra's exact even
veel: f.l4.495,=. Voor getriande
atleten is er de Ibiza 1.2i
Barcelona, genoemd naar de stad
waar het spektakel plaatsvindt.
Voor f.21.695,= biedt deze auto
lichtmetalen velgen, 175/13
banden, een 16V-antenne,
stootlijsten op de flanken,
luchthappers op de motorkap en