IP Dubbelop? h VOOR ROVER 200 EXTRA DIMENSIE PER 1 JANUARI 1993 EINDE GRIJS KENTEKEN volle bedrag aan belastingen alsmede ook de gewone wegenbelasting moeten worden afgedragen. Het grijs kenteken zal uitsluitend blijven voorbehouden aan auto's die speciaal daarvoor zijn gemaakt zoals bijvoorbeeld de Renault Express, Citroen Cl5, Opel Combo en grotere bestelbussen als de Ford Transit en Peugeot J5. Het feit dat de gunstige grijs-kenteken regeling voor particulieren komt te vervallen, moet de overheid 135 miljoen gulden aan extra inkomsten opleveren in 1993 en in 1994 zelfs 150 miljoen. Dit betekent dat de nieuwe bepalingen voor grijs kentekenauto's (geblindeerde ro I a ^5 5; A U D I >0 50 ;is Bijlage van: De Til burgse Koerier ffl Bink Tilburg b.v. f C7 1/ 992 - pagina 24 n Donderdag 16 juli 1992 Oplage: 95.575 ex. INiC 6005 pu- ‘zcd ïest tve- ïen Tony Vos in de I- Volg de Autotest: Lees verder in dit numer pag. 3 o.a.: Opel Astra 1.6i GL Sedan Hyundai Pony 1.3: Succes geprolongeerd pag. 7 De Automaat zal op 23 en 30 juli a.s, niet verschijnen Prettige vakantie Jaargang 4 Nummer 29 luari 1993 7 veel >men. •endelii t je ook di ROVER is 6 ~'cen ing iirekt afvragen of Vergn Ie moet De 200-serie van Rover is inmiddels uitgebreid met de nieuwe cabriolet, een auto die op de salon van Genève zijn debuut beleefde. De bij Pininfarina ontwikkelde cabriolet is leverbaar met 1.4 en 1.6 liter 16-kleps motoren. De styling is natuurlijk voornamelijk van het driedeursmodel overgenomen. De auto heeft een zogenaamde rolbeugel die de carrosserie versterkt en bij ongevallen extra bescherming biedt. Uiteraard is ook de bodem op verschillende plaatsen versterkt. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Nürnberg - Alhoewel het merk Audi maar op twee modellenprogramma's drijft, is de keuze enorm. Bij de start van het nieuwe modellenjaar 1993 zal vooral de 80-reeks weer fors worden uitgebreid. Nieuw is ondermeer de 2,6 liter V6 motor, maar daarnaast ook een volledig nieuwe carrosserievorm, de 80 Avant. De klant kan nu dus bij de Audi 80 kiezen voor een vierdeurs sedan, driedeurs coupé, tweedeurs cabriolet en de vijfdeurs Avant. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. het uitbrengen van twee van dit soort auto's door één merk wel zo verstandig is. De Audi 80 is met een lengte 4,48 meter duidelijk korter dan zijn grote broer en al gauw acht centimeter smaller. De interieurruimte voor inzittenden is uiteraard bij de Audi 100 zodoende groter, maar kijken we naar de bagageruimte dan geven beiden auto's elkaar niet veel toe. In basisopstelling met de achterbank overeind en de rolhoes uitgetrokken biedt de Audi 80 370 liter aan ruimte (Audi 100: 380 liter). Wordt de bank neergeklapt dan is de ruimte tot aan het dak bij de 80 1200 liter en bij de 100 1255 Winkler Prinsstraat 24 Tel. 013-420143 rgenchauffeurs het it in hun land weer liter. Het is zodoende nu al te voorspellen dat de klant van een basis Audi 100 Avaht lie ver een completer uitgeruste Audi 80 Ayant zal gaan aartschaffen. Wie de Audi 80 eens van alle kanten goed bekijkt, zal snel merken dat men in Duitsland nog steeds weet wat degelijkheid is. Dat merk je bijvoorbeeld al als een deur wordt dichtgegooid. Of neem nou de forse achterklep die tot op de bumper opengaat. Aan de binnenkant zit een makkelijke handgreep om het geheel naar beneden te trekken. Wie de klep vervolgens op enkele centimeters afstand boven het slot loslaat, zal merken dat deze uitermate beschaafd en degelijk klinkend in zijn vergrendeling terecht komt. Een ander aardig detail zijn de fraai in de vloer verwerkte ogen waardoor een touw gehaald kan worden om schuivende lading vast te sjorren. De achterbank is in twee ongelijke delen neerklapbaar en ook daar zien we weer oog voor detail. De zitting wordt eerst rechtop gezet, waarna de rugleuning kan worden platgelegd. Bij de uitvoeringen met hoofdsteunen achterin moeten deze veiligheidverhogende onderdelen eerst worden verwijderd, maar waar blijf je er dan mee. Audi heeft hiervoor in de zitting twee uitsparingen gemaakt, zodat ze niet ergens los door de bagageruimte hoeven te slingeren. Veiligheid In de bagageruimte zijn twee klepjes aangebracht waarachter het boordgereedschap en een crachtigii itfilter, srsnellinc jgte versteïuuic stuurdersstoel, Motorgeluid mne, beklede bagageruimte, No9 betrekkelijk nieuw is de 1.9 oprolbare laadruimte- llter turbodiesel met directe skking en een wis-was- inspuiting. Deze krachtbron levert allatie op de achterruit in de =ificatielijst zijn opgenomen. lees yerder Qp 3 ook stuurbekrachtiging, een interieurluchtfilter, vijfversnellingsbak, getint glas, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, radiovoorbereidin-1 -- en een antenne, een oj afdel instalk specificatielijst zijn opgenomen. Zoals we gewend zijn van Audi, is ook de 80 Avant in een veelheid van motorvarianten leverbaar. Aan de basis staat de 90 pk 2 liter die zorgt voor een top van 172 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 14,1 seconden. Deze basis 2 liter blinkt niet uit door sportiviteit en is in de Avant dan ook net genoeg. De 2 liter van 115 pk heeft iets meer te vertellen (top 186 km/u, acceleratie 0-100 in 12,2 seconden) en kan bovendien met een automatische versnellingsbak worden geleverd. Het dak is makkelijk weg te klappen en weer te sluiten. De drielaags kap beschermt de inzittenden prima tegen weersinvloeden en isoleert ook het geluid van buitenaf. De achterruit kan afzonderlijk worden verwijderd. De Rover 200 Cabrio beschikt over een extra ventilator voor de ontwaseming van de ruiten. Natuurlijk kan de neerklapte kap netjes met een cover worden afgedekt. De elektrische kapbediening is standaard op de Rover 216. Het gaat zowel bij de 214 als 216 over een volwaardige vierpersoonsauto voorzien van een in twee delen Betere infrastructuur in Europe Het personen- en goederenverkeer in de Europese Gemeenschap zal begin volgende eeuw met zeker dertig procent toenemen. Daarom is er in de komende 20 jaar minstens 2300 tot 3500 miljard gulden nodig voor maatregelen die deze stijging moeten kunnen opvangen. Dat verklaarde Karei van Miert (transportbeleid) bij de presentatie van een plan voor een geïntegreerde transportinfrastructuur voor de Europese Gemeenschap. Volgens de commissaris kan verkeersgroei nie't alleen worden opgevangen door meer wegen, maar ook door meer gecombineerd vervoer. Dit zou al bij afstanden boven de 600 km interessant zijn. Toch zal ook het huidige net van doorgaande wegen van 37.000 kilometer de komende tien jaar met 12.000 km moeten worden uitgebreid. De lidstaten zullen de kosten hiervan, geschat op 275 miljard gulden, voor een belangrijk deel zelf moeten dragen. Van Miert presenteerde een wegenkaart met het ideale EG-wegennet dat in overleg met transportspecialisten uit de EG-lidstaten is opgesteld. Meer dan 70 procent van het goederenvervoer en 60 tot 70 procent van het personenvervoer in de EG gaat over de weg. Volgens de transportcommissaris zullen opstoppingen, milieuverontreiniging en verkeersongevallen toenemen als het wegennet niet tijdig wordt uitgebreid. Veertig procent van de extra wegen moeten in Griekenland, Portugal, Ierland en Spanje, de armere lidstaten met een relatief slecht ontwikkeld wegennet, worden aangelegd. In Nederland en België zijn volgens de commissaris maar enkele verbindingsstukken nodig. Gedacht wordt bijvoorbeeld aan een verbetering tussen Enschede en de Duitse grens. Daarnaast moeten de verbindingen met Midden- en Oost-Europa en de Scandinavische landen aanzienlijk verbeterd worden. Dit houdt in dat vooral in Duitsland nog extra wegen moeten kon Vakantie Het heeft zo'n anderhalve week geduurd, voordat de Franse vrachtwagenchauffeur wegennet in hun land vrijgaven. Er werd gedemonstreerd tegen de invoering van een omstreden puntensysteem voor het rijbewijs. Ieder rijbewijs punten waard. Bij het maker van een verkeersovertredinc kunnen hiervan punten worden afgetrokken. Rijden onder invloed kost bijvoorbeeld 3 punten en wie tot 20 kilometer te hard rijdt, verliest 1 punt. De vrachtautochauffeurs vinden het echter oneerlijk dat zij als beroepsweggebruikers niet meer dan 6 punten krijgen. Vaak zijn ze door de werkdruk genoodzaakt harder te rijden. Je kunt over de aktie zeer verschillend denken. Het is prima dat zo'n grote groep weggebruikers in opstand komt tegen de zoveelste maatregel die van hogerhand wordt opgelegd. In ons land zijn naar mijn mening zulke akties haast ondenkbaar, ondanks het feit dat de automobilist door de overheid hard aangepakt wordt. Aan de andere kant zijn er ook bezwaren. Je kunt je afvragen of het nu persBéB nodig is om het hele land lam te leggen door de autoroutes en andere belangrijke doorgaande wegen te blokkeren, hetgeen tot een regelrechte chaos leidt als blijkt dat boeren die het niet eens zijn met het EG- beleid ook alle belangrijke treinverbindingen lamleggen. Wellicht dat een betere onderlinge organisatie en gerichtere akties ook succesvol kunnen zijn, zonder zoveel 'schade' aan te richten. Want alles bij elkaar heeft de actie geleid tot een forse inkomstenderving voor bepaalde sectoren, ook in het buitenland.De chauffeurs hebben uiteindelijk toch enige tegemoetkomingen van de zijde van de overheid gekregen. Gelukkig zijn de wegen nu weer vrij, net op tijd voordat de grote stroom vakantiegangers op gang kwam. Iedereen die binnenkort naar het Zuiden, Oosten, Noorden of Westen afreist een prettige vakantie toegewenst... ruiten en vaste laadvloer) die in 1988 werden ingevoerd, de populariteit van dit type auto niet heeft kunnen terugdringen. In 1991 werden er zelfs 60.000 auto's op grijs kenteken tot 3500 kg verkocht. Mensen die nu al over een omgebouwde personenauto beschikken, behouden hun voordeel onder andere op de wegenbelasting. Bij verkoop echter zal 'de nieuwe eigenaar wel voor het bedrag van een gewone personenauto worden aangeslagen. De nieuwe maatregel zal niet alleen de verkopen van bepaalde type auto's terugdringen, maar ook een slag zijn in het 4x4-segrrent. verbandtrommel zijn aangebracht. Audi levert de auto ook met een grappig fel oranje vestje wat kan worden aangetrokken indien in een gevaarlijke verkeerssituatie de auto onverhoopt bijvoorbeeld een lekke band krijgt. Veiligheid staat immers hoog in het vaandel bij VAG. Bij de Audi 80 is dat te merken aan de verstevigingen in de portieren en het feit dat standaard Procon-ten wordt geleverd. In het geval van een ernstige aanrijding wordt door de verplaatsing van de motor de stuurkolom ingetrokken. Alle modellen met de V6-motor en quattro-vierwielaandrijving beschikken bovendien over ABS, terwijl een forse airbag tegen meerprijs wordt aangeboden. Alle uitvoeringen hebben 15 inch- velgen met 195/65 banden terwijl neerklapbare achterbank, die alleen vanuit de kofferruimte kan worden ontgrendeld. De 216 Cabriolet heeft standaard zevenspaaks lichtmetalen velgen voorzien van wielmoersloten. Natuurlijk vinden we in beide types wortelnotehouten panelen, terwijl ook stuurbekrachtiging, een verstelbare stuurkolom en verstelbare lendensteunen op de bestuurdersstoel standaard zijn. De 216 voegt daar nog zaken aan toe als sportstoelen, elektrisch bediende portierruiten en elektrische antenne. Helaas kunnen de achterruiten niet geheel in de carrosserie worden weggedraaid. De 1.4 liter 16-kleppen Rover-motor beschikt over 90 pk bij 6250 tr/min én een koppel van 120 Nm bij 4000 tr/min. De Rover 214 Cabrio haalt een top van 167 km/u en trekt in 12 seconden van 0 tot 100. De auto staat bij de dealer voor f.46.950,= en dat is een uitermate keurige prijs. Voor f.55.350,= is de 216i Cabrio te koop met 122 pk, een top van 193 km/u en het sprintje van 0 tot 100 in 9,2 seconden. Een jaar geleden introduceerde Audi de Avant-versie op basis van de Audi 100. Deze auto kreeg ten opzichte van zijn voorgangers een meer nadrukkelijk stationcar uiterlijk. Toch is de Audi 100 wat betreft bagage-volume meer een sportieve vrije-tijds-auto in plaats van een lastdier. Vanuit diezelfde achtergrond is ook de Audi"80 ontstaan en het is dan ook niet verwonderlijk dat beide Avant- modellen als twee druppels op elkaar lijken. Naar alle waarschijnlijkheid zal het grijs kenteken voor van personenauto's afgeleide bestelwagens vanaf 1 jam verdwijnen. Het ministerie Financiën noemt het feit dat particulieren een auto op grijs kenteken voor privégebruik rijden, een oneigenlijk gebruik van de wet, die uitsluitend bedoeld is voor bedrijven. Alle auto's die op dit moment in ons eigen land worden omgebouwd, waarbij een vlakke laadvloer wordt gemonteerd en de zijruiten worden geblindeerd, zijn van 1 januari niet meer extra voordelig. Deze auto's blijven ondanks deze maatregelen voor de wet gelden als personenauto, zodat zowel het

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 25