IP
Dubbelop?
h
VOOR ROVER 200
EXTRA DIMENSIE
PER 1 JANUARI 1993
EINDE GRIJS KENTEKEN
volle bedrag aan belastingen
alsmede ook de gewone
wegenbelasting moeten worden
afgedragen. Het grijs kenteken zal
uitsluitend blijven voorbehouden
aan auto's die speciaal daarvoor
zijn gemaakt zoals bijvoorbeeld de
Renault Express, Citroen Cl5,
Opel Combo en grotere
bestelbussen als de Ford Transit
en Peugeot J5. Het feit dat de
gunstige grijs-kenteken regeling
voor particulieren komt te
vervallen, moet de overheid 135
miljoen gulden aan extra
inkomsten opleveren in 1993 en in
1994 zelfs 150 miljoen.
Dit betekent dat de nieuwe
bepalingen voor grijs
kentekenauto's (geblindeerde
ro
I
a
^5
5;
A U
D
I
>0
50
;is
Bijlage van: De Til burgse Koerier
ffl
Bink Tilburg b.v.
f
C7
1/
992 - pagina 24
n
Donderdag 16 juli 1992
Oplage: 95.575 ex.
INiC 6005
pu-
‘zcd
ïest
tve-
ïen
Tony Vos
in de
I- Volg
de
Autotest:
Lees verder
in dit numer
pag. 3
o.a.:
Opel Astra 1.6i GL
Sedan
Hyundai Pony 1.3:
Succes geprolongeerd
pag. 7
De Automaat zal op 23
en 30 juli a.s, niet
verschijnen
Prettige vakantie
Jaargang 4
Nummer 29
luari 1993
7 veel
>men.
•endelii
t je ook di
ROVER
is 6
~'cen
ing
iirekt afvragen of
Vergn
Ie moet
De 200-serie van Rover is inmiddels uitgebreid met de
nieuwe cabriolet, een auto die op de salon van
Genève zijn debuut beleefde. De bij Pininfarina
ontwikkelde cabriolet is leverbaar met 1.4 en 1.6 liter
16-kleps motoren. De styling is natuurlijk voornamelijk
van het driedeursmodel overgenomen.
De auto heeft een zogenaamde rolbeugel die de
carrosserie versterkt en bij ongevallen extra
bescherming biedt. Uiteraard is ook de bodem op
verschillende plaatsen versterkt.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Nürnberg - Alhoewel het merk Audi maar op twee
modellenprogramma's drijft, is de keuze enorm. Bij de
start van het nieuwe modellenjaar 1993 zal vooral de
80-reeks weer fors worden uitgebreid. Nieuw is
ondermeer de 2,6 liter V6 motor, maar daarnaast ook
een volledig nieuwe carrosserievorm, de 80 Avant. De
klant kan nu dus bij de Audi 80 kiezen voor een
vierdeurs sedan, driedeurs coupé, tweedeurs cabriolet
en de vijfdeurs Avant.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
het uitbrengen van twee van dit
soort auto's door één merk wel zo
verstandig is. De Audi 80 is met
een lengte 4,48 meter duidelijk
korter dan zijn grote broer en al
gauw acht centimeter smaller. De
interieurruimte voor inzittenden is
uiteraard bij de Audi 100 zodoende
groter, maar kijken we naar de
bagageruimte dan geven beiden
auto's elkaar niet veel toe. In
basisopstelling met de achterbank
overeind en de rolhoes
uitgetrokken biedt de Audi 80 370
liter aan ruimte (Audi 100: 380
liter). Wordt de bank neergeklapt
dan is de ruimte tot aan het dak bij
de 80 1200 liter en bij de 100 1255
Winkler Prinsstraat 24
Tel. 013-420143
rgenchauffeurs het
it in hun land weer
liter. Het is zodoende nu al te
voorspellen dat de klant van een
basis Audi 100 Avaht lie ver een
completer uitgeruste Audi 80
Ayant zal gaan aartschaffen.
Wie de Audi 80 eens van alle
kanten goed bekijkt, zal snel
merken dat men in Duitsland nog
steeds weet wat degelijkheid is.
Dat merk je bijvoorbeeld al als een
deur wordt dichtgegooid. Of neem
nou de forse achterklep die tot op
de bumper opengaat. Aan de
binnenkant zit een makkelijke
handgreep om het geheel naar
beneden te trekken. Wie de klep
vervolgens op enkele centimeters
afstand boven het slot loslaat, zal
merken dat deze uitermate
beschaafd en degelijk klinkend in
zijn vergrendeling terecht komt.
Een ander aardig detail zijn de
fraai in de vloer verwerkte ogen
waardoor een touw gehaald kan
worden om schuivende lading vast
te sjorren. De achterbank is in
twee ongelijke delen neerklapbaar
en ook daar zien we weer oog voor
detail. De zitting wordt eerst
rechtop gezet, waarna de
rugleuning kan worden
platgelegd. Bij de uitvoeringen
met hoofdsteunen achterin moeten
deze veiligheidverhogende
onderdelen eerst worden
verwijderd, maar waar blijf je er
dan mee. Audi heeft hiervoor in de
zitting twee uitsparingen gemaakt,
zodat ze niet ergens los door de
bagageruimte hoeven te slingeren.
Veiligheid
In de bagageruimte zijn twee
klepjes aangebracht waarachter
het boordgereedschap en een
crachtigii
itfilter,
srsnellinc
jgte versteïuuic
stuurdersstoel,
Motorgeluid
mne, beklede bagageruimte, No9 betrekkelijk nieuw is de 1.9
oprolbare laadruimte- llter turbodiesel met directe
skking en een wis-was- inspuiting. Deze krachtbron levert
allatie op de achterruit in de
=ificatielijst zijn opgenomen. lees yerder Qp 3
ook stuurbekrachtiging, een
interieurluchtfilter,
vijfversnellingsbak, getint glas, in
hoogte verstelbare
bestuurdersstoel,
radiovoorbereidin-1 --
en een
antenne,
een oj
afdel
instalk
specificatielijst zijn opgenomen.
Zoals we gewend zijn van Audi, is
ook de 80 Avant in een veelheid
van motorvarianten leverbaar.
Aan de basis staat de 90 pk 2 liter
die zorgt voor een top van 172 km/u
en een acceleratie van 0 tot 100 in
14,1 seconden. Deze basis 2 liter
blinkt niet uit door sportiviteit en
is in de Avant dan ook net genoeg.
De 2 liter van 115 pk heeft iets
meer te vertellen (top 186 km/u,
acceleratie 0-100 in 12,2 seconden)
en kan bovendien met een
automatische versnellingsbak
worden geleverd.
Het dak is makkelijk weg te
klappen en weer te sluiten. De
drielaags kap beschermt de
inzittenden prima tegen
weersinvloeden en isoleert ook het
geluid van buitenaf. De achterruit
kan afzonderlijk worden
verwijderd. De Rover 200 Cabrio
beschikt over een extra ventilator
voor de ontwaseming van de
ruiten. Natuurlijk kan de
neerklapte kap netjes met een
cover worden afgedekt. De
elektrische kapbediening is
standaard op de Rover 216. Het
gaat zowel bij de 214 als 216 over
een volwaardige vierpersoonsauto
voorzien van een in twee delen
Betere infrastructuur
in Europe
Het personen- en
goederenverkeer in de
Europese Gemeenschap zal
begin volgende eeuw met
zeker dertig procent
toenemen. Daarom is er in de
komende 20 jaar minstens
2300 tot 3500 miljard gulden
nodig voor maatregelen die
deze stijging moeten kunnen
opvangen. Dat verklaarde
Karei van Miert
(transportbeleid) bij de
presentatie van een plan
voor een geïntegreerde
transportinfrastructuur voor
de Europese Gemeenschap.
Volgens de commissaris kan
verkeersgroei nie't alleen
worden opgevangen door
meer wegen, maar ook door
meer gecombineerd vervoer.
Dit zou al bij afstanden
boven de 600 km interessant
zijn. Toch zal ook het
huidige net van doorgaande
wegen van 37.000 kilometer
de komende tien jaar met
12.000 km moeten worden
uitgebreid. De lidstaten
zullen de kosten hiervan,
geschat op 275 miljard
gulden, voor een belangrijk
deel zelf moeten dragen. Van
Miert presenteerde een
wegenkaart met het ideale
EG-wegennet dat in overleg
met transportspecialisten uit
de EG-lidstaten is opgesteld.
Meer dan 70 procent van het
goederenvervoer en 60 tot 70
procent van het
personenvervoer in de EG
gaat over de weg. Volgens de
transportcommissaris zullen
opstoppingen,
milieuverontreiniging en
verkeersongevallen
toenemen als het wegennet
niet tijdig wordt uitgebreid.
Veertig procent van de extra
wegen moeten in
Griekenland, Portugal,
Ierland en Spanje, de armere
lidstaten met een relatief
slecht ontwikkeld wegennet,
worden aangelegd. In
Nederland en België zijn
volgens de commissaris
maar enkele
verbindingsstukken nodig.
Gedacht wordt bijvoorbeeld
aan een verbetering tussen
Enschede en de Duitse grens.
Daarnaast moeten de
verbindingen met Midden-
en Oost-Europa en de
Scandinavische landen
aanzienlijk verbeterd
worden. Dit houdt in dat
vooral in Duitsland nog
extra wegen moeten kon
Vakantie
Het heeft zo'n anderhalve
week geduurd, voordat de
Franse
vrachtwagenchauffeur
wegennet in hun land
vrijgaven. Er werd
gedemonstreerd tegen de
invoering van een omstreden
puntensysteem voor het
rijbewijs. Ieder rijbewijs
punten waard. Bij het maker
van een verkeersovertredinc
kunnen hiervan punten
worden afgetrokken. Rijden
onder invloed kost
bijvoorbeeld 3 punten en wie
tot 20 kilometer te hard rijdt,
verliest 1 punt.
De vrachtautochauffeurs
vinden het echter oneerlijk
dat zij als
beroepsweggebruikers niet
meer dan 6 punten krijgen.
Vaak zijn ze door de
werkdruk genoodzaakt
harder te rijden. Je kunt over
de aktie zeer verschillend
denken. Het is prima dat zo'n
grote groep weggebruikers
in opstand komt tegen de
zoveelste maatregel die
van hogerhand wordt
opgelegd. In ons land zijn
naar mijn mening zulke
akties haast ondenkbaar,
ondanks het feit dat de
automobilist door de
overheid hard aangepakt
wordt. Aan de andere kant
zijn er ook bezwaren. Je kunt
je afvragen of het nu persBéB
nodig is om het hele land
lam te leggen door de
autoroutes en andere
belangrijke doorgaande
wegen te blokkeren, hetgeen
tot een regelrechte chaos
leidt als blijkt dat boeren die
het niet eens zijn met het EG-
beleid ook alle belangrijke
treinverbindingen
lamleggen. Wellicht dat een
betere onderlinge
organisatie en gerichtere
akties ook succesvol kunnen
zijn, zonder zoveel 'schade'
aan te richten. Want alles bij
elkaar heeft de actie geleid
tot een forse
inkomstenderving voor
bepaalde sectoren, ook in
het buitenland.De chauffeurs
hebben uiteindelijk toch
enige tegemoetkomingen
van de zijde van de overheid
gekregen. Gelukkig zijn de
wegen nu weer vrij, net op
tijd voordat de grote stroom
vakantiegangers op gang
kwam. Iedereen die
binnenkort naar het Zuiden,
Oosten, Noorden of Westen
afreist een prettige vakantie
toegewenst...
ruiten en vaste laadvloer) die in
1988 werden ingevoerd, de
populariteit van dit type auto niet
heeft kunnen terugdringen. In 1991
werden er zelfs 60.000 auto's op
grijs kenteken tot 3500 kg verkocht.
Mensen die nu al over een
omgebouwde personenauto
beschikken, behouden hun
voordeel onder andere op de
wegenbelasting. Bij verkoop
echter zal 'de nieuwe eigenaar wel
voor het bedrag van een gewone
personenauto worden
aangeslagen. De nieuwe
maatregel zal niet alleen de
verkopen van bepaalde type auto's
terugdringen, maar ook een slag
zijn in het 4x4-segrrent.
verbandtrommel zijn aangebracht.
Audi levert de auto ook met een
grappig fel oranje vestje wat kan
worden aangetrokken indien in
een gevaarlijke verkeerssituatie
de auto onverhoopt bijvoorbeeld
een lekke band krijgt. Veiligheid
staat immers hoog in het vaandel
bij VAG. Bij de Audi 80 is dat te
merken aan de verstevigingen in
de portieren en het feit dat
standaard Procon-ten wordt
geleverd. In het geval van een
ernstige aanrijding wordt door de
verplaatsing van de motor de
stuurkolom ingetrokken. Alle
modellen met de V6-motor en
quattro-vierwielaandrijving
beschikken bovendien over ABS,
terwijl een forse airbag tegen
meerprijs wordt aangeboden.
Alle uitvoeringen hebben 15 inch-
velgen met 195/65 banden terwijl
neerklapbare achterbank, die
alleen vanuit de kofferruimte kan
worden ontgrendeld.
De 216 Cabriolet heeft standaard
zevenspaaks lichtmetalen velgen
voorzien van wielmoersloten.
Natuurlijk vinden we in beide
types wortelnotehouten panelen,
terwijl ook stuurbekrachtiging, een
verstelbare stuurkolom en
verstelbare lendensteunen op de
bestuurdersstoel standaard zijn.
De 216 voegt daar nog zaken aan
toe als sportstoelen, elektrisch
bediende portierruiten en
elektrische antenne. Helaas
kunnen de achterruiten niet
geheel in de carrosserie worden
weggedraaid.
De 1.4 liter 16-kleppen Rover-motor
beschikt over 90 pk bij 6250 tr/min
én een koppel van 120 Nm bij 4000
tr/min. De Rover 214 Cabrio haalt
een top van 167 km/u en trekt in 12
seconden van 0 tot 100. De auto
staat bij de dealer voor f.46.950,=
en dat is een uitermate keurige
prijs. Voor f.55.350,= is de 216i
Cabrio te koop met 122 pk, een top
van 193 km/u en het sprintje van 0
tot 100 in 9,2 seconden.
Een jaar geleden introduceerde
Audi de Avant-versie op basis van
de Audi 100. Deze auto kreeg ten
opzichte van zijn voorgangers een
meer nadrukkelijk stationcar
uiterlijk. Toch is de Audi 100 wat
betreft bagage-volume meer een
sportieve vrije-tijds-auto in plaats
van een lastdier. Vanuit diezelfde
achtergrond is ook de Audi"80
ontstaan en het is dan ook niet
verwonderlijk dat beide Avant-
modellen als twee druppels op
elkaar lijken.
Naar alle waarschijnlijkheid zal
het grijs kenteken voor van
personenauto's afgeleide
bestelwagens vanaf 1 jam
verdwijnen. Het ministerie
Financiën noemt het feit dat
particulieren een auto op grijs
kenteken voor privégebruik rijden,
een oneigenlijk gebruik van de
wet, die uitsluitend bedoeld is
voor bedrijven. Alle auto's die op
dit moment in ons eigen land
worden omgebouwd, waarbij een
vlakke laadvloer wordt
gemonteerd en de zijruiten worden
geblindeerd, zijn van 1 januari niet
meer extra voordelig. Deze auto's
blijven ondanks deze maatregelen
voor de wet gelden als
personenauto, zodat zowel het