RETURN OF THE
t
■BK
ft
k'
o.a.:
Pag. 3
Pag. 7
Pag. 9
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
V.
A
Lees verder
in dit nummer
Autotest:
Opel Vectra 1.7 TD GL
Rij-impressie:
Ford Explorer
Lotus Elan SE
produktie-stop
Bink Tilburg b.v.
Linnen
rijbewijs
vernieuwen
voor
1 oktober
Gewoonste
zaak
-
1992-pagina 18
fflaaü
Donderdag 9 juli 1992
Oplage: 95.575 ex.
REN
D
A
ie
>ben
Tony Vos
EN
ROVER
iwuste
l en
id,
1st v«
svolk
t gerichte g-
m haar mar
waarvan i
ikelijke
t in een
nte waai
ars bc
er niet
itnaal
rete
van zo'n 15
o zal vanaf
xkt in één
wroom bestaat uit een
irlijk de huiskleur
veelvuldig wordt
besloten de ruimte-auto's volgens
de zakenauto-maatstaven te
beoordelen vanwege de
voornamelijk zakelijke aanschaf
van dit type auto.
Op de autotentoonstelling van Birmingham wordt in
oktober de MG RV8 gepresenteerd. Het gaat hier om
de langverwachte wedergeboorte van de MG B, die in
1980 uit produktie ging. Ondanks een groot aantal
nieuwe carrosseriedelen is de uitstraling van de
vertrouwde "B" behouden gebleven. De auto oogt veel
fraaier dan de laatste MG B's met kunststof bumpers.
Rover Nederland heeft zojuist bekend gemaakt de
homologatie van de auto voor Nederland voor te
bereiden.
Subtiel
In 1975 werd de MG B volledig aan
de Amerikaanse eisen aangepast
met foei- lelijke polyurethaan
veiligheidsbumpers, terwijl de
auto in z'n geheel hoger op de
poten kwam staan om aan de in de
VS voorgeschreven
koplamphoogte te komen. De auto
werd zwaarder en langzamer en
sprak de Europese klant veel
minder aan. Toen de produktie in
1980 werd gestaakt en er een einde
kwam aan het beroemde merk,
gaa
blast
als tw«
heeft e
”-ver
voorwit
van 190 pk. De auto is
uitermate snel. Als toj
km/u opgegeven terw
sprintje van 0 tot 100
secc -
De carrc
gebleve
gedeelte en 1
uiterlijk doet
1 denken, maar is volledig
st. Heel subtiel is de
tbouw van voor en
rschermen. De bumpers zijn
-‘stof, maar ogen
ïn de specifiek
voor de Amerikaanse markt
ontworpen veiligheidsexemplaren.
Winkler Prinsstraat 24
Tel. 013-420143
handmatige produktie w
stuks per week. De auto 2
oktober worden gemaakt
uitvoering met luxe specificaties.
De lichtmetalen cross-spoke
velgen zijn voorzien van Goodyear
Eagle NOT banden, terwijl het
interieur is bekleed met leer en het
dashboard uiteraard is opgesierd
met wortelnotehouten panelen.
Het achthoekige MG-embleem
siert uiteraard de nieuwe auto,
deze keer in de kleurencombinatie
roomkleurig wit met bruin.
In Engeland draagt de MG RV8
een prijskaartje met daarop 26.000
pond inclusief belasting. In
Nederland zal het wel neer komen
op een klei ne negentigduizend
gulden. Na enige twijfel heeft de
Nederlandse importeur te kennen
gegeven de auto voor onze markt
te gaan homologeren, zodat we
wellicht op de Rai '93 ook hier met
deze nieuwe, klassiéke Engelse
sportwagen kunnen gaan
kennismaken.
cilinder uit de Austin Healey (MG
C genaamd) en de bekende Rover
V8 werden gemonteerd, alhoewel
de laatste als GT, een driedeurs
coupé-model.
Embleem
Het onderstel is ook een
mengelmoes van oud en nieuw. De
starre achteras bleef behouden,
maar heeft nu een zelfsperrend
differentieel, terwijl bij de
voorwielophanging dubbele
driehoekige draagarmen de oude
constructie vervangen.
In erg grote aantallen zal de
nieuwe RV8 niet worden gemaakt.
Het gaat hier vooral om
die
voor
verzoek met alle
noodzakelijke papieren
binnenkomt, heeft men
formeel geen aanvraag
gedaan. Men krijgt dan geen
nieuw rijbewijs meer. Voor
deze groep personen geldt
dat zij een formulier kunnen
aanvragen bij de Rijksdienst
voor het Wegverkeer,
Postbus 9000, 9640 HA
Veendam, onder vermelding
van een Nederlands
corresponden tie-adres.
De MG B werd in juni 1962 in
produktie genomen als opvolger
van de succesvolle MG A.
Alhoewel technisch het concept
van de A werd overgenomen, was
de B korter en voorzien van een
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hil varenbeek.
zelfdragende carrosserie. De 1.8
liter motor was goed voor 94 pk die
op de achterwielen werden
losgelaten. De 4-pitter had alle
ruimte in het vooronder, niet
verwonderlijk dat later een 3 liter 6
Na 30 september as. is het
niet meer mogelijk een oud
linnen rijbewijs te
verwisselen van een nieuw
rijbewijs. Het enige wat
daarna mogelijk is, is
opnieuw een examen
afleggen. Het grote linnen
rijbewijs werd gevoerd tot 1
janauri 1986 en het kleinere
exemplaar tot 1 oktober 1986.
De rijbewijzen zijn naast de
typische 'vezel' van het
materiaal ook te herkennen
aan de ringetjes waarmee de
foto is bevestigd. Op het
huidige rijbewijs wordt de
pasfoto met een plastic
laagje bedekt.
Ook is er wat veranderd met
betrekking tot de datum
“geldig tot”. De oude
rijbewijzen waren maximaal
vijfjaar geldig, wat nogal
eens ergernis opleverde als
een rijbewijs niet binnen een
jaar na de verloopdatum
werd vernieuwd. Oude
rijbewijzen met een
geldigheidsdatum na 30 juni
1985 kunnen nog tot 1
oktober aanstaande worden
vernieuwd. Het nieuwe
rijbewijs is normaal
gesproken onbeperkt geldig,
al moet telkens voor de
vernieuwingsdatum een
nieuw document met recente
pasfoto worden gemaakt.
Er zijn waarschijnlijk zo'n
800.000 oude rijbewijzen in
omloop. Een deel van de
houders hiervan is inmiddels
overleden, geëmigreerd, is te
oud of voelt zich wegens
gezondheidsredenen
onvoldoende geschikt om
nog een auto of motor te
besturen. Administratief is
het echter onmogelijk alle
bezitters van een oud
rijbewijs persoonlijk op te
roepen. Een rijbewijs kan
worden vernieuwd in de
gemeente waar men in het
bevolkingsregister staat
ingeschreven.
Bij een bezoek aan het
gemeentehuis dient het oude
rijbewijs en twee recente,
identieke pasfoto's te worden
overlegd. Meldt u zich echter
op tijd bij de gemeente. In
sommige gevallen zal ook
om een geneeskundige
verklaring van het CBR
worden gevraagd. Het
verkrijgen van deze
verklaring kan enkele weken
in beslag nemen.
Ook voor emigranten met
oude rijbewijzen geldt de
uiterste datum van l oktober
aanstaande. Wanneer dus na
datum bij de Rijksdienst
>r het Wegverkeer een
Iedereen wil zo af en toe wel
eens opvallen. Neem maar
van mij aan dat dat met een
vreemdsoortige auto heel
makkelijk kan. Onlangs reed
ik bij wijze van afscheid in
de Lotus Elan, een uiterst
compacte tweezits roadster
met verbluffende rij-
eigenschappen. Het bew
testexemplaar was geel i
het weer doorgaans goec.
zodat de jaloerse blikken
niet van de lucht waren.
Iemand die zich dagelijks in
een dergelijk mobiel pleegt
te verplaatsen, zal zich niets
meer van belangstellende,
jaloerse en afgunstige
blikken aantrekken. Over het
algemeen probeer ik ook te
doen alsof het de gewoonste
zaak van de wereld is, terwijl
dat absoluut niet het geval
is. Je hart kookt van
enthousiasme en je wil liefst
zo snel mogelijk weer bij het
stoplicht weg.
Je merkt, al rijdende in zo'n
auto, dat sommige mensen
er niet tegen kunnen. Ze
vertonen dan al gauw een
wat aggressiever gedrag,
beginnen eerder te
claxoneren of laten je
invoegend bij een file
eens tussen. En dat aller
omdat zij in een bloedhe
auto naar huis sukkelen.
Maar enkele afgunstige
medeweggebruikers hebl
zich uitstekend kunnen
vermaken. Rijdend van
Utrecht naar Breda
begonnen de grijze wolken
steeds meer opeen te
pakken. Op het moment dat
ik de brug bij Gorinchem
opreed, had ik besloten om
na de wegversmalling, die er
wegens wegwerkzaamheden
direct achter ligt, meteen op
de vluchtstrook de kap dicht
te doen. Maar u raadt het
vast al, ik was daarmee
rijkelijk te laat. Het ging
maar om een buitje, maar als
het verkeer vanwege de spits
en het overvallen worden
door de regenbui niet harder
dan 40 tot 50 km/u kan rijden,
dan ben je in een cabriolet
binnen enkele seconden
kleddernat. De eerste afslag
ben ik druipend uit de auto
gestapt om de kap dicht te
doen. Eenmaal weer op weg,
was het enkele minuten later
weer kurkdroog...
waren er toch maar liefst 500.000
stuks van de MG B in al zijn
varianten gemaakt. Rover, die de
naam MG nog steeds in huis heeft,
r,aat de B weer nieuw leven in
lijzen. De auto wordt uitsluitend
veezits cabriolet gemaakt en
een gemodificeerde Land
r 3.9 liter injectiemotor boven
delen met een vermogen'
ak. De auto is daarmee
vs Oikvss. mss top wordt 215
Om echter een zuiver beeld te km/u opgegeven terwijl het
krijgen bij de verkiezing, is sprintje van 0 tot 100 in ongeveer 6
gekozen voor het afsplitsen van de seconden moet worden volbracht.
APV. "Je moet geen appels met De carrosene is onderhuids gelijk
peren vergelijken", aldus de jury. gebleven wat betreft dragend
De Renault Espace werd tot eerste gedeelte en binnenschermen. Het
"Zaken-APV van het Jaar" gekozen, ^‘erlijk doet meteen aan het
Volgens Automobiel Management oermodel c
is de Renault Espace met vlag en aangepast
wimpel als beste uit de strijd kl®\ne ultb
gekomen achters-
De jury is vooral te spreken over de We^e^r^Un±t
kwaliteiten van de auto en de veel mufdêr lomp dar
organisatie en deelde veel achten voor de Amerlkaanse
en négens uit.
Renault was bovendien succesvol
in twee andere segmenten, die wel
in het algemeen klassement
werden opgenomen.
De Renault Clio haalde de eerste
plaats binnen in het B-segment
met de Opel Corsa en Peugeot 205
op enige afstand.
In het C- segment moest de
Renault 19 de Ford Escort voor
laten gaan, maar eindigde voor de
Mazda 323 en Fiat Tipo op een
nette tweede plaats.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Op 14 oktober a.s. is het zover, dan opent Wouters
Autobedrijven, Alfa Romeo- dealer voor Tilburg en
omstreken, het nieuwe en zeer futuristisch ogende
pand aan de Kapt. Hatterasstraat op het
industrieterrein Loven. De showroom best
grote cirkel, waarbinnen natuur
'rood' van het Italiaanse merk veelvi
gebruikt.
Het enorme glasoppervlak geeft een prima inkijk,
maar zorgt ook voor veel natuurlijk licht binnen.
Achter de showroom komt een aan alle eisen
aangepaste werkplaats volgens de laatste
milieunormen.
Het geheel zorgt ervoor dat het populaire Italiaanse
automerk Alfa Romeo in de toekomst verdient wat
het toekomt. Immers met de succesvolle compacte 33
en vooral op de zakelijke markt gerichte grote 164
wist Alfa Romeo de laatste jaren haar marktaandeel
fors te verbeteren. De hagelnieuwe 155, die tussen
beide bestaande types het programma opvult, zal
eveneens de succesvolle weg van zijn grote en
kleine broers gaan volgen. Over de eerste maanden
van het jaar wist Wouters een omzetstijging van 12%
te bewerkstelligen, in vergelijking met dezelfde
eriodè in 1991.
ét jaar begon in januari al direkt met een
oogtepunt; het af leveren van de 100ste nieuwe auto
i één maand.
Een dergelijk record was buiten Italië nog nooit door
een Alfa Romeo-dealer behaald.
Het door architekt J. van Oers getekende nieuwe
dealerbedrijf krijgt een totale bebouwde oppervlakte
van 2000 vierkante meter, waarvan de helft voor de
showroom bestemd is. De zakelijke Alfa-rijder kan
tijdens een reparatie terecht in een speciaal
daarvoor gereserveerde ruimte waar telefoon en fax
ter beschikking staat. Wouters bouwt niet alleen
voor de toekomst, maar denkt ook aan de toekomst
van de klant. De artist-impression geeft een aardig
beeld van hoe het nieuwe dealerbedrijf er vanaf
oktober bij zal staan.
Voor het eerst werd tijdens de
"Zakenauto van het Jaar"-
verkiezing een aparte categorie
ingesteld voor de zogenaamde
APV of ruimte-auto. De juryleden
Jaargang 4
Nummer 28