RETURN OF THE t ■BK ft k' o.a.: Pag. 3 Pag. 7 Pag. 9 Bijlage van: DeTilburgseKoerier V. A Lees verder in dit nummer Autotest: Opel Vectra 1.7 TD GL Rij-impressie: Ford Explorer Lotus Elan SE produktie-stop Bink Tilburg b.v. Linnen rijbewijs vernieuwen voor 1 oktober Gewoonste zaak - 1992-pagina 18 fflaaü Donderdag 9 juli 1992 Oplage: 95.575 ex. REN D A ie >ben Tony Vos EN ROVER iwuste l en id, 1st v« svolk t gerichte g- m haar mar waarvan i ikelijke t in een nte waai ars bc er niet itnaal rete van zo'n 15 o zal vanaf xkt in één wroom bestaat uit een irlijk de huiskleur veelvuldig wordt besloten de ruimte-auto's volgens de zakenauto-maatstaven te beoordelen vanwege de voornamelijk zakelijke aanschaf van dit type auto. Op de autotentoonstelling van Birmingham wordt in oktober de MG RV8 gepresenteerd. Het gaat hier om de langverwachte wedergeboorte van de MG B, die in 1980 uit produktie ging. Ondanks een groot aantal nieuwe carrosseriedelen is de uitstraling van de vertrouwde "B" behouden gebleven. De auto oogt veel fraaier dan de laatste MG B's met kunststof bumpers. Rover Nederland heeft zojuist bekend gemaakt de homologatie van de auto voor Nederland voor te bereiden. Subtiel In 1975 werd de MG B volledig aan de Amerikaanse eisen aangepast met foei- lelijke polyurethaan veiligheidsbumpers, terwijl de auto in z'n geheel hoger op de poten kwam staan om aan de in de VS voorgeschreven koplamphoogte te komen. De auto werd zwaarder en langzamer en sprak de Europese klant veel minder aan. Toen de produktie in 1980 werd gestaakt en er een einde kwam aan het beroemde merk, gaa blast als tw« heeft e ”-ver voorwit van 190 pk. De auto is uitermate snel. Als toj km/u opgegeven terw sprintje van 0 tot 100 secc - De carrc gebleve gedeelte en 1 uiterlijk doet 1 denken, maar is volledig st. Heel subtiel is de tbouw van voor en rschermen. De bumpers zijn -‘stof, maar ogen ïn de specifiek voor de Amerikaanse markt ontworpen veiligheidsexemplaren. Winkler Prinsstraat 24 Tel. 013-420143 handmatige produktie w stuks per week. De auto 2 oktober worden gemaakt uitvoering met luxe specificaties. De lichtmetalen cross-spoke velgen zijn voorzien van Goodyear Eagle NOT banden, terwijl het interieur is bekleed met leer en het dashboard uiteraard is opgesierd met wortelnotehouten panelen. Het achthoekige MG-embleem siert uiteraard de nieuwe auto, deze keer in de kleurencombinatie roomkleurig wit met bruin. In Engeland draagt de MG RV8 een prijskaartje met daarop 26.000 pond inclusief belasting. In Nederland zal het wel neer komen op een klei ne negentigduizend gulden. Na enige twijfel heeft de Nederlandse importeur te kennen gegeven de auto voor onze markt te gaan homologeren, zodat we wellicht op de Rai '93 ook hier met deze nieuwe, klassiéke Engelse sportwagen kunnen gaan kennismaken. cilinder uit de Austin Healey (MG C genaamd) en de bekende Rover V8 werden gemonteerd, alhoewel de laatste als GT, een driedeurs coupé-model. Embleem Het onderstel is ook een mengelmoes van oud en nieuw. De starre achteras bleef behouden, maar heeft nu een zelfsperrend differentieel, terwijl bij de voorwielophanging dubbele driehoekige draagarmen de oude constructie vervangen. In erg grote aantallen zal de nieuwe RV8 niet worden gemaakt. Het gaat hier vooral om die voor verzoek met alle noodzakelijke papieren binnenkomt, heeft men formeel geen aanvraag gedaan. Men krijgt dan geen nieuw rijbewijs meer. Voor deze groep personen geldt dat zij een formulier kunnen aanvragen bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer, Postbus 9000, 9640 HA Veendam, onder vermelding van een Nederlands corresponden tie-adres. De MG B werd in juni 1962 in produktie genomen als opvolger van de succesvolle MG A. Alhoewel technisch het concept van de A werd overgenomen, was de B korter en voorzien van een De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hil varenbeek. zelfdragende carrosserie. De 1.8 liter motor was goed voor 94 pk die op de achterwielen werden losgelaten. De 4-pitter had alle ruimte in het vooronder, niet verwonderlijk dat later een 3 liter 6 Na 30 september as. is het niet meer mogelijk een oud linnen rijbewijs te verwisselen van een nieuw rijbewijs. Het enige wat daarna mogelijk is, is opnieuw een examen afleggen. Het grote linnen rijbewijs werd gevoerd tot 1 janauri 1986 en het kleinere exemplaar tot 1 oktober 1986. De rijbewijzen zijn naast de typische 'vezel' van het materiaal ook te herkennen aan de ringetjes waarmee de foto is bevestigd. Op het huidige rijbewijs wordt de pasfoto met een plastic laagje bedekt. Ook is er wat veranderd met betrekking tot de datum “geldig tot”. De oude rijbewijzen waren maximaal vijfjaar geldig, wat nogal eens ergernis opleverde als een rijbewijs niet binnen een jaar na de verloopdatum werd vernieuwd. Oude rijbewijzen met een geldigheidsdatum na 30 juni 1985 kunnen nog tot 1 oktober aanstaande worden vernieuwd. Het nieuwe rijbewijs is normaal gesproken onbeperkt geldig, al moet telkens voor de vernieuwingsdatum een nieuw document met recente pasfoto worden gemaakt. Er zijn waarschijnlijk zo'n 800.000 oude rijbewijzen in omloop. Een deel van de houders hiervan is inmiddels overleden, geëmigreerd, is te oud of voelt zich wegens gezondheidsredenen onvoldoende geschikt om nog een auto of motor te besturen. Administratief is het echter onmogelijk alle bezitters van een oud rijbewijs persoonlijk op te roepen. Een rijbewijs kan worden vernieuwd in de gemeente waar men in het bevolkingsregister staat ingeschreven. Bij een bezoek aan het gemeentehuis dient het oude rijbewijs en twee recente, identieke pasfoto's te worden overlegd. Meldt u zich echter op tijd bij de gemeente. In sommige gevallen zal ook om een geneeskundige verklaring van het CBR worden gevraagd. Het verkrijgen van deze verklaring kan enkele weken in beslag nemen. Ook voor emigranten met oude rijbewijzen geldt de uiterste datum van l oktober aanstaande. Wanneer dus na datum bij de Rijksdienst >r het Wegverkeer een Iedereen wil zo af en toe wel eens opvallen. Neem maar van mij aan dat dat met een vreemdsoortige auto heel makkelijk kan. Onlangs reed ik bij wijze van afscheid in de Lotus Elan, een uiterst compacte tweezits roadster met verbluffende rij- eigenschappen. Het bew testexemplaar was geel i het weer doorgaans goec. zodat de jaloerse blikken niet van de lucht waren. Iemand die zich dagelijks in een dergelijk mobiel pleegt te verplaatsen, zal zich niets meer van belangstellende, jaloerse en afgunstige blikken aantrekken. Over het algemeen probeer ik ook te doen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, terwijl dat absoluut niet het geval is. Je hart kookt van enthousiasme en je wil liefst zo snel mogelijk weer bij het stoplicht weg. Je merkt, al rijdende in zo'n auto, dat sommige mensen er niet tegen kunnen. Ze vertonen dan al gauw een wat aggressiever gedrag, beginnen eerder te claxoneren of laten je invoegend bij een file eens tussen. En dat aller omdat zij in een bloedhe auto naar huis sukkelen. Maar enkele afgunstige medeweggebruikers hebl zich uitstekend kunnen vermaken. Rijdend van Utrecht naar Breda begonnen de grijze wolken steeds meer opeen te pakken. Op het moment dat ik de brug bij Gorinchem opreed, had ik besloten om na de wegversmalling, die er wegens wegwerkzaamheden direct achter ligt, meteen op de vluchtstrook de kap dicht te doen. Maar u raadt het vast al, ik was daarmee rijkelijk te laat. Het ging maar om een buitje, maar als het verkeer vanwege de spits en het overvallen worden door de regenbui niet harder dan 40 tot 50 km/u kan rijden, dan ben je in een cabriolet binnen enkele seconden kleddernat. De eerste afslag ben ik druipend uit de auto gestapt om de kap dicht te doen. Eenmaal weer op weg, was het enkele minuten later weer kurkdroog... waren er toch maar liefst 500.000 stuks van de MG B in al zijn varianten gemaakt. Rover, die de naam MG nog steeds in huis heeft, r,aat de B weer nieuw leven in lijzen. De auto wordt uitsluitend veezits cabriolet gemaakt en een gemodificeerde Land r 3.9 liter injectiemotor boven delen met een vermogen' ak. De auto is daarmee vs Oikvss. mss top wordt 215 Om echter een zuiver beeld te km/u opgegeven terwijl het krijgen bij de verkiezing, is sprintje van 0 tot 100 in ongeveer 6 gekozen voor het afsplitsen van de seconden moet worden volbracht. APV. "Je moet geen appels met De carrosene is onderhuids gelijk peren vergelijken", aldus de jury. gebleven wat betreft dragend De Renault Espace werd tot eerste gedeelte en binnenschermen. Het "Zaken-APV van het Jaar" gekozen, ^‘erlijk doet meteen aan het Volgens Automobiel Management oermodel c is de Renault Espace met vlag en aangepast wimpel als beste uit de strijd kl®\ne ultb gekomen achters- De jury is vooral te spreken over de We^e^r^Un±t kwaliteiten van de auto en de veel mufdêr lomp dar organisatie en deelde veel achten voor de Amerlkaanse en négens uit. Renault was bovendien succesvol in twee andere segmenten, die wel in het algemeen klassement werden opgenomen. De Renault Clio haalde de eerste plaats binnen in het B-segment met de Opel Corsa en Peugeot 205 op enige afstand. In het C- segment moest de Renault 19 de Ford Escort voor laten gaan, maar eindigde voor de Mazda 323 en Fiat Tipo op een nette tweede plaats. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Op 14 oktober a.s. is het zover, dan opent Wouters Autobedrijven, Alfa Romeo- dealer voor Tilburg en omstreken, het nieuwe en zeer futuristisch ogende pand aan de Kapt. Hatterasstraat op het industrieterrein Loven. De showroom best grote cirkel, waarbinnen natuur 'rood' van het Italiaanse merk veelvi gebruikt. Het enorme glasoppervlak geeft een prima inkijk, maar zorgt ook voor veel natuurlijk licht binnen. Achter de showroom komt een aan alle eisen aangepaste werkplaats volgens de laatste milieunormen. Het geheel zorgt ervoor dat het populaire Italiaanse automerk Alfa Romeo in de toekomst verdient wat het toekomt. Immers met de succesvolle compacte 33 en vooral op de zakelijke markt gerichte grote 164 wist Alfa Romeo de laatste jaren haar marktaandeel fors te verbeteren. De hagelnieuwe 155, die tussen beide bestaande types het programma opvult, zal eveneens de succesvolle weg van zijn grote en kleine broers gaan volgen. Over de eerste maanden van het jaar wist Wouters een omzetstijging van 12% te bewerkstelligen, in vergelijking met dezelfde eriodè in 1991. ét jaar begon in januari al direkt met een oogtepunt; het af leveren van de 100ste nieuwe auto i één maand. Een dergelijk record was buiten Italië nog nooit door een Alfa Romeo-dealer behaald. Het door architekt J. van Oers getekende nieuwe dealerbedrijf krijgt een totale bebouwde oppervlakte van 2000 vierkante meter, waarvan de helft voor de showroom bestemd is. De zakelijke Alfa-rijder kan tijdens een reparatie terecht in een speciaal daarvoor gereserveerde ruimte waar telefoon en fax ter beschikking staat. Wouters bouwt niet alleen voor de toekomst, maar denkt ook aan de toekomst van de klant. De artist-impression geeft een aardig beeld van hoe het nieuwe dealerbedrijf er vanaf oktober bij zal staan. Voor het eerst werd tijdens de "Zakenauto van het Jaar"- verkiezing een aparte categorie ingesteld voor de zogenaamde APV of ruimte-auto. De juryleden Jaargang 4 Nummer 28

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 19