o®
PEUGEOT 405
CABRIO
Mooi weer" als
enige voorwaarde
Mï
E
dan
Jan Bertens Udenhout:
behoud van karakter
in moderne behuizing
Prairie krijgt 2.4 motor
N
IUMET
IDEEL!
Nissan's
land
Rijnlease
gB.V.
GIJSBERS TILBURG B.V.
ras-
paardje^
bv
De Swift Cabrio staat in onze showroom
DE AUTOMAAT - Donderdag 2 juli 1992 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
ili 1992-pagina 2
TIE
een
AAN
I
iodel
1988
1986
1989
1987
1989
1990
traag
Lil
I
SUZUKI
x a
urg. Jantentlraal 52-56, Tilburg, Tal.: 013-683911
laeÉ
lil
I7.00 uur
1
E
s
A
U
o
Vervolg van pagina 1
Bosscheweg 296, 5013 AC TILBURG
Telefoon 013-355655
de door ons
jes waren
het
g NISSAN
M GARAGE
■k DENISSEN BV A
TELEFOON 04255-3944
FAX 04255-4020 HILVARENBEEK
759,-
f 835,-
f 675,-
f 757,50
F Tilburg
.405.
met
showi
gebru
moge’
t dan
Is een top
vondc
ruit een
ct. De auto
iplete
prijs.
overeenkomst met e4i|
gulden. Minimale aai-
isden, tel.: 033-9515»!
Ni^voof1/34895^X °RIVE
zou echter toe te juichen zijn als
Suzuki in de Gabrio de prima
kuipjes uit de GS zou monteren, of
deze in ieder geval als optie zou
aanbieden.
1991
1 990
1987
1988
1989
1989
1981
1988
1989
1990
1990
1988
1989
..1988
1989
1991
1981
1991 I
1992
1987
1989
1986
1984
t.,.,1987
1987
1989
1984
1990
Alle types Suzuki-
terreinauto’s te zien bij
4x4-specialist
uto met een
ede banden,
s. En al die
r zijn maar
oering voor
[ensvlug bij
er naar huis
natuurlijk.
Ibare hoofd-
hterruitver-
Het heeft even geduurd voordat de Geo Metro Cabrio,
één van de verschijningsvormen van de Suzuki Swift
op de Amerikaanse markt, ook in Europa op de markt
verscheen. Na de eerste presentatie op de IAA
afgelopen september, is de auto nu via de Suzuki-
dealers leverbaar. Prijstechnisch zit deze grappige
Swift aan de goede kant van de veertigduizend gulden
en heeft daarbij een aardig complete uitrusting.
16,2 liter/100 km
sr 6,5 liter/100 km
.995,=
alasting: f.l06,= tot f.110,=
De Nissan Prairie wordt met
directe ingang geleverd met een
sterkere 2.4 liter motor. De
krachtbron heeft drie kleppen per
cilinder en kenmerkt zich door een
lager geluidsniveau. Het
vermogen is van 98 pk bij de 2.0
liter nu gebracht op 133 pk bij de
2.4, voorwaar geen kinderachtige
stijging. De verbruikscijfers blijven
echter op een vergelijkbaar
niveau. Natuurlijk zijn ook de
prestaties met het motorvermogen
verbeterd tot een acceleratie van 0
tot 100 in 11 seconden (was 12,4
sec. bij de 2.0 liter). Daarnaast
werd de standaarduitrusting op
details aangepast met een in
hoogte verstelbaar stuurwiel,
verlichting in de bagageruimte,
veiligheidsprofielen in de
uw I
kopje koffie en natuurlijk het zo
snel mogelijk verhelpen van
eventuele problemen en het
uitvoeren van onderhoudsbeurten.
Daarnaast is het bedrijf een
erkend inbouwstation voor LPG-
installaties van alle merken. Jan
Bertens Udenhout B.V. biedt de
klant overigens een totaalpakket
naast de werkplaats,
vroom met nieuwe en
mikte auto's ook
mogelijkheden
verzekering
het merk Cit
universe
merken
Een belangrij
receptie, die vroeger in
kantoortje was gevestia
de spil van het bedrijf i'
geworden. Aan de grote
middenin de showroom
iedereen tere
-:auwe en g<
c voor het
ir de wei
Afgebroken
Het makkelijkste is om dan direkt
de kap boven de voorruit te
vergrendelen. Het was bij het
testexemplaar echter noodzakelijk
om hierbij met je volledige
gewicht aan de voorrand te
hangen. Vervolgens worden
twee zijdelen van de afde
weer op hun plaats gedra
kan het losse middendeel
met een forse klap in posi
worden gebracht. Afgezien van het
grote aantal handelingen wat
moet worden verricht, is de
afdekkap van hard plastic
gemaakt, waarvan bij
gereden auto al wat hoekje
afgebroken. Bovendien is 1
lastig de voorstoelen naar vorei
klappen, daar je daarna weer
helemaal je rugleuning opnieuw
moet gaan instellen. We moeten
echter de ontwerpers meegeven
dat het geheel er bijzonder strak
uitziet, maar voor de handigheid
was een losse afdekhoes met
drukknoppen makkelijker geweest.
Dwars boven de voorwielen hangt
de inmiddels bekende 1.3 liter
injectiemotor met een meer dan
voldoende vermogen van 68 pk bij
6000 tr/min. Deze krachtbron laat
lekker doortrekken in d
Technische gegevens:
z
Merk en type: Suzuki Swift Cabrio
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1298 cc
Boring x slag: 74 x 75,5 mm
Vermogen: 68 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 99 Nm bij 3500 tr/min
Prestaties: topsnelheid 162 km/u
Afmetingen: lengte 3,745 meter,
breedte 1,59 meter
Gewicht: 800 kg
Verbruik: bij 90 km/u 4,7 liter/100
3OiijiÉ$0ikrii/u
stadsverkeei
js: f.38.9ni:
agenbelao
r 3 mnd.
Kwaliteiten
Wie de kwaliteiten van de Swift
Cabrio heeft leren kennen en
waarderen, zal helemaal versteld
staan als de brandstoftank met 40
liter inhoud moet worden
bijgevuld. De auto blijkt dan op 1
liter Eurosuper maar liefst 14
kilometer ver te kunnen komen,
zonder dat we hem nou werkelijk
hebben gespaard.
Suzuki biedt de olijke Swift Cabrio
in ons land aan voor f .38.995,=. Dat
is een sympathieke prijs voor deze
fantasievolle tweezits cabriolet.
Voor zover de Swift Cabrio
concurrenten heeft, staan ze
allemaal hoger op de prijslijst. Het
valt makkelijk te voorspellen dat
de Cabrio vooral een toekomst
tegemoet gaat als tweede auto, 's
Winters lekker in een verwarmde
garage en 's zomers heerlijk open
rondrijden. Ddt is immers het
leven wat een cabrio toekomt en
dat is ook precies wat de Swift
verdient.
De Suzuki Swift Cabrio vt
heel klein gat in de markt
biedt een verrassend comf
uitvoering voor een nette pi
Zeer gunstig is verder het
brandstofverbruik. Commentaar
hebben we op de omslachtige
manier om de kap tevoorschijn te
halen, het gebruik van te licht
gekleurde materialen in het
interieur en de open verbinding
'ftWêM^Wimte.
Wie zo'n honderdduizend gulden
aan een cabriolet wil uitgeven, zal
bij heel wat merken met open
armen ontvangen worden. Wie
echter het nog steeds forse bedrag
van zo'n veertig mille wil
besteden, kwam tot voor kort niet
verder dan een auto van enkele
jaren oud of een echte klassieker.
De enige auto die in deze
prijsklasse volledig open gereden
kan worden, was tot voor kort de
Peugeot 205 Cabriolet.
deze auto is immers niet zomaar
goedgekeurd voor de Amerikaanse
markt. Helaas willen de portieren
op slecht wegdek nog wel eens in
de sloten trillen.
Bij regenachtig weer kunnen de
twee zitplaatsen in de Swift
natuurlijk met een keurige softtop
worden overkapt. Suzuki heeft
hiervoor een heel aparte
constructie bedacht, die niet
uitblinkt in
gebruiksvriendelijkheid. In
geopende toestand is de kap
namelijk netjes opgeborgen achter
de stoelen onder een kunststof
afkapping. Bij het dichtmaken
moeten eerst het middelste deel
van het deksel worden verwijde:
Vervolgens moeten de voorstoef
naar voren worden geklapt en
kunnen de twee zijdelen naar vc
worden gedraaid. De kap ligt da
geheel vrij en kan met de hand
omhoog getrokken worde
portieren, nieuwe
bekledingsstoffen en een
waarschuwingslampje als de
gordels worden vergeten.
Daarnaast kan de klant nu kiezen
uit drie nieuwe carrossierkleuren.
De nieuwe Nissan Prairie 2.4 is te
koop vanaf f.47.795,=.
sympathieke prijs van de Swift
Cabrio weten te combineren met
een aantrekkelijke uitvoering.
Standaard is bijvoorbeeld
stuurbekrachtiging, die vanwege
het lage gewicht niet echt
noodzakelijk is, maar het rijden
met de Cabrio nog aangenamer
maakt. Ook de elektrisch
verstelbare buitenspiegels zijn i
voorbeeld van een uitgekiende
uitrusting. Verder beschikt de auto
over getint glas, beklede
bagageruimte, een afsluitbaar
dashboardkastje, in hoogte
verstelbaar stuurwiel, een digitaal
klokje en een handige
bekerhouder onder in de console.
De onafhankelijk opgehangen
wielen zorgen voor een prima
comfort. De auto kan behoorlijk
sportief worden aangepakt. Er is
echter één belangrijke voorwaarde
om maximaal van de Swift Cabrio
te genieten en dat is "mooi weer".
En dan met de ramen naar
beneden lekker toeren over
bochtige weggetjes in een
glooiend landschap.
Overigens kan de auto ook prima
geopend over de snelweg gereden
worden.
De portierruiten en de relatief
diepe zit, zorgen voor een prima
beschutting.
versnellingen toe en zorgt
voor prima prestaties zoals
erg van ruim 160 km/u, geen wonder
iren te bij een zeer bescheiden gewicht
van 800 kg.
Het interieur komt volledig
overeen met de sinds eind vorig
jaar aangepaste andere Swift
modellen. Het half-ronde
dashboard herbergt onder andere
een toerenteller en is zeer
overzichtelijk. De deuren zijn
gedeeltelijk met een fleurige stof
bekleed, die ook op een groot deel
van de stoelen te vinden zijn. De
stoelen lijken in eerste instantie
wat vlak, maar vallen ook op
langere afstanden best mee. Het
Torsie
Suzuki vult zodoende met de
nieuwe Swift Cabriolet een klein
gat in de markt. De auto werd
gemaakt op basis van de GS, het
meest populaire model. De
ontwerpers hebben zich er niet
gemakkelijk vanaf gemaakt en
kwamen met een uiterst compacte,
grappig ogende tweezitter zonder
roll-bar. Vrijwel alle externe delen
als. bumpers, buitenspiegels en
portierkrukken zijn in de
carïösseriekleur gespoten, waarbij
kan worden gekozen voor wit, rood
en metaal blauw. De geribbelde
bumpers met voor geïntegreerde
mistlampen kennen we van de
sportieve GS en GTi. De grote
portieren hebben forse
neerdraaibare ruiten, die alleen
nog maar aan de onderkant
worden ondersteund. Dit zorgt op
wegoneffenheden voor enig
geklapper. Overigens is de Suzuki
Swift Cabrio redelijk stijf. De
eerste open auto zonder torsie
moet nog worden gemaakt, maar
Op vrijdag 26 juni jl. werd het
ingrijpend verbouwde
automobielbedrijf van Jan Bertens
aan de Brabantsehoek in
Udenhout geopend. Gestart op
dezelfde plaats als
Eendenspecialist in 1978 groeide
het bedrijf uit tot een goed
geoutilleerde dealer, die zijn merk
Citroen trouw bleef. De laatste
verbouwing leverde een showroom
op die twee keer zo groot is als
voorheen. Daarnaast kreeg ook de
werkplaats er 100 vierkante meter
bij. De indeling is veranderd,
waardoor er efficiënter kan
worden gewerkt. De auto's rijden
aan de voorkant naar binnen en
verlaten de garage na
behandeling aan de achterkant.
Door dit systeem is het aantal
effectieve werkplekken
toegenomen met 100%.
Belangrijk is echter dat ondanks
de vergroting en verfraaiing van
de behuizing het gemoedelijke
karakter van het bedrijf niet is
veranderd. De goede band die met
de klant is opgebouwd blijft
uiteraard overeind. Garage en
showroom staan open voor een
t niei
>'s oo
.1 voor leasing,
j en financiering. Naast
itroën werkt het bedrijf
seel en zijn ook andere
i auto's van harte welkom.
rijke functie vervult de
in een klein
tigd, maar nu
fis
rte balie
e showroom kan
recht met vragen over
nieuwe en gebruikte auto's, maar
ook voor het maken van afspraken
voor de werkplaats.
Automobielbedrijf Jan Bertens B.V.
in Udenhout heeft op dit moment
13 medewerkers, waarvan een
deel niet op de foto te zien is.
Tot slot zijn er dan nog wat
onzichtbare wijzigingen, zoals een
aantal verstevigingen in de
bodemstructuur. Deze zijn
overgenomen van de 405-modellen
die tot voor kort in de Verenigde
Staten werden geleverd. De
wielophanging is nauwelijks
gewijzigd, maar andere
schokdempers, achterwiellagers
en iets dikkere stabilisatorstang
zorgen voor een hoger
comfortniveau. Dit zelfde doel
hebben de veranderingen aan
versnellingsbak en differentieel
voor ogen gehad.
Natuurlijk komt bij auto-
introducties steeds meer het
veiligheidsaspect naar boven. De
405 heeft bijvoorbeeld geen extra
verstevigingen in de portieren
gekregen en is niet leverbaar met
airbag en gordelspanners. Het
merk voldoet aan alle wettelijk
eisen op dit gebied en wil niet
direct meedoen aan de
'veiligheidsmode' (zoals ze dat zelf
noemen) die door VAG is ingezet
en wacht liever totdat nieuwe
Europese normen bekend gemaakt
worden. Peugeot zal haar eerst
airbag in het topsegment nog dit
jaar introduceren.
Dit najaar volgt overigens een
super 405 met 200 pk turbomotor en
vierwielaandrijving.
De vernieuwde 405 zal vanaf begin
september bij de dealers staan.
Het moge duidelijk zijn dat de
definitieve prijzen nog niet bekend
zijn, maar de prijsverhoging zal
afhankelijk van het type nooit
meer dan 4 procent bedragen.
Sympathiek
Onafhankelijk van de buitenkleur
is het interieur uitgevoerd in licht
grijs, wat erg zomers en fleurig
staat, maar wat uiterst kwetsbaar
is. De testauto met ruim 8000 km op
de teller had bijvoorbeeld al een
verkleurde versnellingspook. Ook
zand en een eventuele verrassing
van een overvliegende vogel, laten
moeilijk uitwisbare sporen na.
Achter de voorstoelen is een
behoorlijke bergruimte
overgebleven, terwijl ook de
kofferbak een redelijke inhoud
heeft. Daardoor is de Swift Cabrio
niet alleen leuk, maar ook
bijzonder goed bruikbaar. De
ruimte tussen kofferbak en stoelen
is afgeschermd met twee stukken
zeildoek. Dit heeft als groot
voordeel dat ook langere
voorwerpen kunnen worden
meegenomen, maar weer als
nadeel dat door deze open
verbinding niets veilig in de
bagageruimte kan worden
opgeborgen.
Suzuki heeft de redelijk
S
weer
W-LMI