G zakenaüto van 0 Vertrouwd gebleven M HET JAAR VOORRANG X NG Oplage: 95.575 ex. F866 Je voelt je lekkerder in een Peugeot van GUTOCENTRUM COLLGRIS TILBURG 24” 49” 59” Advertentie 2-pagina 18 Donderdag 2 juli 1992 IT* ng lat Lees verder op pagina 3 id van •gt dit ?en 1.8 Lees verder Autotest: in dit nummer Suzuki Swift o.a.: en 740 V8 Cabrio WOB pag. 7 Pag. 3 oeseindstraat 64; Bijlage van: jeopend LAGE WITSIEBAAN 78 TILBURG - Tel. 013-634355 AUTOBEDRIJF 1 AU BERTENS Bv[3 Ian Bertens Udenhout: behoud van karakter in moderne behuizing pag. 3 Jaargang 4 Nummer 27 en deel tot Rij-impressie: BMW 730 9 5000 AK Tilburg ies: *Y ir wit irplaat jes 'min.(’) 'min.(*) 'min. n de rerband met Officifcc, dealer voor en omstr procent. andere etekent -^-ik op Kopp< De twee niet belangrijke l_„ motoren doen uiterma fluisterend hun werk, hogere toerent geluid van de Officieel Peugeot- >r Tilburg treken n larantie O renauto van het Jaar 5r het blad tegenwoordigers uit de Jaap Dik, uitgever van behorende trofee aan de ral Motors Nederland BV «.ampgebouw in VERBOUWINGSFEEST BIJ BERTENS Citroën dealer Jon Bertens geeft een verbouwingsfeest dat gevierd wordt met feestelijke I.,.., t_.-'rdog 4 juli a.s. profiteert u bij aankoop van een gebruikte auto van: Qt Q Super-405 Wat gebleven is, is het hoogstaande comfort van de 405. In welke motorvariant dan ook ligt de auto bijzonder goed op de weg, helt weinig over en is met hoge snelheid op bochtige trajecten goed te handhaven. Daarnaast dragen ook het hoge zit- en bedieningscomfort bij het hoge gehalte aan rijplezier. Basis Peugeot zit met de 405 in de zogenaamde hoge middenklasse, een volgens de constructeur moeilijk segment. Buiten de klanten die reeds eerder een auto van dit type kochten, komt een deel van de kopers uit een kleinere auto van de lagere middenklasse, maar zijn de meest veeleisende De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hil varenbeek. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus-410 Advertentie Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Dashboard De laatste nog niet genoemde motor is de turbodiesel, die tot nu toe een inhoud van 1769 cc had. De nieuwe turbodiesel is gebaseerd op de ongeblazen motor en heeft zodoende 1905 cc en produceert nu 92 pk bij 4000 tr/min. De auto heeft een extreem hoog koppel bij een laag toerental. Peugeot heeft het abrupt aangrijpen van de turbo nog verder weten terug te dringen, zodat eigenlijk over de hele linie de souplesse enorm is toegenomen. Helaas levert Peugeot in Nederland niet de STDT tra werd op 28 juni jl. uitgeroepen tot Zake*'— idezing wordt jaarlijks uitgeschreven door het blac Management. De jury bestaat uit vertegenwoordic -*iek, leasebedrijven en fleetowners. Jaap Dik, ui lanagement overhandigde de bijbehorende Algemeen Direkteur van General stëlijke bijeenkomst in het Hulstkar Dijon - Al enige tijd gingen geruchten dat Peugeot voor 1993 de in de zakenmarkt populaire 405 onder handen zou nemen. Als we echter naar de historie kijken van bijvoorbeeld de kleine 205 en middenklasse 309, dan was ook bij de 405 makkelijk te voorspellen dat bij detailwijzigingen niet eens van een facelift gesproken zou mogen worden. De uiterlijke wijzigingen bleven beperkt tot achterlichten en kofferklep en natuurlijk een reeks nieuwe wieldoppen. Vooral op motorisch vlak is er meer te melden. Begin september krijgen de Nederlandse Mitsubishi-dealers de nieuwe Lancer Wagon in de showroom, een auto die ze kortgeleden tijdens een presentatie op de Floriade hebben mogen aanschouwen. De Wagon zal worden geleverd met zowel ee benzine- als dieselmotor en in verschillende uitrustingsniveau's. De huidige Lancer Wagon is nog van twee generaties terug. De nieuweling wordt 9 centimeter langer en ruim 5 cm breder, terwijl ook wielbasis en spoorbreedte forser zijn geworden. De wijzigingen zorgen voor meer interieurruimte en een positieve bijdrage aan wegligging en comfort. Alhoewel de Lancer uit dezelfde familie als de Colt stamt, heeft de auto een geheel eigen uitstraling. Kenmerken zijn de ronde lijnen, geïntegreerde portiergrepen en de schuin aflopende achterklep. In standaardopstelling is de bagageruimte een fractie groter dan bij de voorganger, terwijl neerklapt de toename veel forser is. De vijfde deur gaat tot op de bumper open, waardoor de auto makkelijk beladen kan worden. Voorlopig zal de klant kunnen kiezen uit een 113 pk 1.6 liter 16- kleppenmotor of de 68 pk sterke 1 liter diesel. Het oude Lancer Wagon-model is overigens volledig uitverkocht, zodat liefhebber echt op het nieuwe model moeten wachten. Over de exacte prijzen en precieze uitrustingsdetails is nog niets bekend. Belasting op brandstoffen In Nederland wordt per liter ongelode superbenzine (pompprijs 1.1,91)68 procent aan accijnzen, heffingen en BTW aan de Nederlandse overheid afgedragen. Bij een liter Euro loodvrij (pompprijs f.1,87) bedraagt dit percentage zelfs 69 Vergeleken met de Europese landen betekent dit dat de belastingdruk op autobenzine in Nederland bijna het hoogste is. Alleen Italië, Frankrijk en Portugal kennen hogere percentages. De belastingdruk op een liter eurosuper is het laagste in Luxemburg (50,9%), Oostenrijk (55,5 en Zwitserland (55,9%). In onze buurlanden België en Duitsland bedragen de percentages respectievelijk 63,4 en 63,0 procent. Dit blijkt uit de nieuwste uitgave van de RAI Vereniging "Auto in Cijfers 1992", waarin de complete personen- en bedrijfsautomarkt in Nederland in beeld wordt gebracht. De gemiddelde prijs van een nieuwe auto bedroeg in 1991 t.32.998,=. Hiervan vloeit bijn 37 procen t ofwel f. 12.108,= aan Bijzondere Verbruiksbelasting (BVB) en BTW naar de staatskas. In de uitgave komt verder naar voren dat de vraag naar ongelode benzine (eurosuper en super plus) in 1991 voor het eerst die naar gelode benzine heeft overtroffen. Het afgelopen jaar daalde de vraag naar gelode benzine maar liefst met 21 procent tot 1,86 miljard liter. Daarentegen tankten Nederlandse automobilisten gezamenlijk 2,76 miljard liter ongelode benzine. Daarnaast werd nog een 4,55 miljard liter diesel en 1,66 miljard liter LPG getankt. De Opel Vectn 1992. De verkie Automobiel autojournalistie Automobiel Ma heer J. Verdonk, tijdens een feest Rotterdam. Is zo j-)e Qpei Vectra werd in 1988 geïntroduceerd. Van de tot nu toe in ons n° land verkochte 58.000 Vectra's werd ongeveer de helft in het zakelijke 3 segment afgezet. De Vectra staat bovendien op dit moment op de eerste Jena plaats van de meest verkochte lease-auto's. De Opel Vectra neemt de °rde 405 titel van cte Peugeot 405 over. >el-motoren suwkomers hebben eigenschappen: beide i uitermate nun werk, ook bij ïntallen. Het rauwe geluid van de eerste 405-types met 1.6 en vooral 1.9 motor is volledig weggewerkt. Daarnaast zijn het typische koppel-motoren, wat neerkomt op veel trekkracht onderin en dat is prettig in ons drukke verkeer en handig bijvoorbeeld bij het trekken van een caravan. Bovendien zorgt dit voor een gunstig verbruik. Zowel de 1.6 als 1.8 en 2.0 kunnen tegen meerprijs worden uitgevoerd met een automatische viertraps versnellingsbak. De 1.6 is er als GL, GR en SR, de 1.8 als GR en SR, terwijl de 2.0 uitsluitend in de luxueuze SRi-uitgave op de prijslijst zal verschijnen. Als topmodel keert de MI-16 terug, maar ook hier heeft de motor veranderingen ondergaan. De cylinderinhoud is gestegen naar 1998 cc. Met 4 kleppen per cylinder en multipoint brandstofinspuiting is deze krachtbron goed voor 155 pk bij 6500 tr/min. Het vermogen is ten opzichte van de voorganger iets gestegen, terwijl de prestatiecijfers vrijwel identiek zijn: 215 km/u en 0-100 in 8,9 seconden. Toch is ook de MI-16 vooral onderin krachtiger geworden, of zoals in het Engels passend wordt gezegd "There is subsitute for cubical inches", wc MI-16 zal in ons land uitsluite J met voorwielaandrijving worac, aangeboden. De versies van de met permanente vierwielaandrijving bleken hier geen succes, maar blijven bijvoorbeeld voor de Alpen-landen wel op het programma. In een niet bepaald auto- vriendelijk Nederland heeft de autojournalistiek tot taak de auto op een positieve manier te belichten. Dit betekent niet dat in een test of rij-impressie tekortkomingen aan een specifiek model moeten worden verzwegen, maar d< het fenomeen auto van de positieve kant moet worden bekeken. Belangrijk is bijvoorbeeld dat de auto- industrie in zeer korte tijd aan de gestelde milieu-eisen kon voldoen en de meeste auto's tot zo'n 90 procent minder schadelijke uitlaatgassen produceren. Kranten en tijdschriften zijn natuurlijk deels afhankelijk van advertenties. Huis-aan- huisbladen krijgen daardoor vaak het onterechte verwijt dat ze niet kritisch kunnen zijn, maar ook autobladen van naam draaien voor een belangrijk deel op het geld van dealers, importeurs en industrie. Autovisie is een goed voorbeeld van een blad wat redaktioneel vrijwel volledig los staat van de commercie en via redaktionele artikelen gelukkig met grote regelmaat aandacht hesteer, aan het onrecht wat vooral de overheid ons als automobilisten iedere keer weer wil aandoen. Gelukkig bevindt Autovisie zich in een positie die dit toelaat. Echter wie onlangs een uitgave van AutoWeek in handen kreeg, zal toch enigszins verbaasd geweest zijn bij het zien van de advertentie op de achterpagina. Hier blijkt dat de advertentie-ronselaars bij de uitgever VNU absoluut niet begrepen hebben voor wat voor een blad zij betaalde mededelingen vergaren. Of hebben ze van de directip de opdracht gekregen de verliezen zo veel mogelijk te beperken door iedereen die wil adverteren met open armen binnen te halen. Het gaat echter wat te ver om in dit kader een advertentie op te nemen van de overheid uit de reeks "De auto kan best een dagje zonder u". Als dat zo is dan kan een blad als Autoweek ook wel een weekje zonder zijn lezers... Tony Vos de grootste Peugeot denken. Natuurlijk gebruikt Peugeot gewijzigde bekledingsstoffen. liefhebbers afkomstig uit een duurder model. Zeker in de zakenwereld wordt in ve bijtelling en andere belastingmaatregelen uitgekeken naar complete auto's met veel comfort voor een lager aanschafbedrag. De range van de vernieuwde Peugeot 405 is erg breed. De 1.6 liter monopoint injectiemotor van 90 pk blijft onveranderd leverbaar, wat ook geldt voor de 1.9 liter diesel. De eerste nieuweling komen we tegen aan de basis. Het gaat hier om een 1.4 liter monopoint injectie met een vermogen van 75 pk. De auto blijkt in alle verkeersomstandigheden behoorlijk mee te komen. Verwacht geen sportiviteit, maar toch een behoorlijke top van 169 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 15,1 seconden. De 1.4 wordt uitsluitend als GL geleverd en zal vooral op de leasemarkt goed scoren. De bekende 1905 cc 4 cylinder benzinemotor heeft plaatsgemaakt voor twee andere aggregaten. Zo is de 1.6 liter vergroot tot 1761 cc er is daarnaast de uit de 605 bekende 2 liter in de 405 geplaatst. De 1.8 is goed voor 103 pk bij 6000 tr/min, terwijl de 2.0 123 pk aan de krukas brengt bij 5750 tr/min. De 1.8 zorgt voor een top van 185 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 11,9 seconden, terwijl de 2 liter goed is voor 197 km/u en het sprintje in 11,3 seconden aflegt. Peugeot introduceerde de 405 in de zomer van 1987. Inmiddels werden erin 111 landen 1,6 miljoen exemplaren verkocht, terwijl de auto buiten Frankrijk ook in Engeland, Iran en Argentinië van de band rolt. De dagproduktie zal in de herfst zijn opgelopen tot 1700 exemplaren. stationcar, is uiterlijk, wederom op de wieldoppen na geen enkele s wijziging te vinden. i. Ook direkt zichtbaar zijn de wijzigingen die Peugeot in het interieur heeft doorgevoerd. Het belangrijkste is hier het nieuwe dashboard wat veel vloeiender van lijn is geworden, maar duidelijk minder kenmerkend is. De draaiknoppen van verwarming en ventilatie hebben plaatsgemaakt voor schuifhendels, terwijl de sprieten aan de stuurkolom uit de 605 zijn overgenomen. Het ontwerp van de deurbekleding doet ook sterk aan en STi varianten, die standaard worden aangeboden met leer, hout, een grille met chromen strips en MI-16 bumpers met mistlampen. De uiterlijke veranderingen zijn beperkt gebleven. Een belangrijk minpunt van de 405 was tot nu toe :c en de hoge tildrempel van de snde bagageruimte. Door een dieper uitgesneden kofferdeksel is deze drempel fors verlaagd. De achterlichten zijn een fractie kleiner geworden. Verder zijn het alleen de verschillende nieuwe wieldoppen, die verraden dat het om een nieuw type gaat. Bij de Break, de fraai gelijnde vijfdeurs I een verbouwingsfeest dot i aanbiedingen. Tot en met zaterdag 4 juli a.s. profiteert u bij aan •minimaal 3.000,- voor uw huidige auto of uitgestelde betaling tot I januari 1993 of O gratis reporotievenekering voor een periode van 2 jaar (lalwmwr neer <r« <oen>«ir<len) Wij zijn tot en met vrijdag 3 juli geopend tot 22 00 uur. o© o© ri'jpjJMftifD.iit.iitn t'iES Brobontsehoek 4, Udenhout. Telefoonnummer: 04241-1532

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 19