G
zakenaüto van
0
Vertrouwd gebleven
M
HET JAAR
VOORRANG
X
NG
Oplage: 95.575 ex.
F866
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
van
GUTOCENTRUM
COLLGRIS TILBURG
24”
49”
59”
Advertentie
2-pagina 18
Donderdag 2 juli 1992
IT*
ng
lat
Lees verder op pagina 3
id
van
•gt dit
?en
1.8
Lees verder
Autotest:
in dit nummer
Suzuki Swift
o.a.:
en 740 V8
Cabrio
WOB
pag. 7
Pag. 3
oeseindstraat 64;
Bijlage van:
jeopend
LAGE WITSIEBAAN 78 TILBURG - Tel. 013-634355
AUTOBEDRIJF 1 AU BERTENS Bv[3
Ian Bertens Udenhout:
behoud van karakter
in moderne behuizing
pag. 3
Jaargang 4
Nummer 27
en
deel tot
Rij-impressie:
BMW 730
9 5000 AK Tilburg
ies:
*Y
ir wit
irplaat jes
'min.(’)
'min.(*)
'min.
n de
rerband met
Officifcc,
dealer voor
en omstr
procent.
andere
etekent
-^-ik op
Kopp<
De twee niet
belangrijke l_„
motoren doen uiterma
fluisterend hun werk,
hogere toerent
geluid van de
Officieel Peugeot-
>r Tilburg
treken
n
larantie
O
renauto van het Jaar
5r het blad
tegenwoordigers uit de
Jaap Dik, uitgever van
behorende trofee aan de
ral Motors Nederland BV
«.ampgebouw in
VERBOUWINGSFEEST BIJ BERTENS
Citroën dealer Jon Bertens geeft een verbouwingsfeest dat gevierd wordt met feestelijke
I.,.., t_.-'rdog 4 juli a.s. profiteert u bij aankoop van een gebruikte auto van:
Qt
Q
Super-405
Wat gebleven is, is het
hoogstaande comfort van de 405.
In welke motorvariant dan ook ligt
de auto bijzonder goed op de weg,
helt weinig over en is met hoge
snelheid op bochtige trajecten
goed te handhaven. Daarnaast
dragen ook het hoge zit- en
bedieningscomfort bij het hoge
gehalte aan rijplezier.
Basis
Peugeot zit met de 405 in de
zogenaamde hoge middenklasse,
een volgens de constructeur
moeilijk segment. Buiten de
klanten die reeds eerder een auto
van dit type kochten, komt een
deel van de kopers uit een kleinere
auto van de lagere middenklasse,
maar zijn de meest veeleisende
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hil varenbeek.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus-410
Advertentie
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Dashboard
De laatste nog niet genoemde
motor is de turbodiesel, die tot nu
toe een inhoud van 1769 cc had. De
nieuwe turbodiesel is gebaseerd
op de ongeblazen motor en heeft
zodoende 1905 cc en produceert nu
92 pk bij 4000 tr/min. De auto heeft
een extreem hoog koppel bij een
laag toerental. Peugeot heeft het
abrupt aangrijpen van de turbo
nog verder weten terug te dringen,
zodat eigenlijk over de hele linie
de souplesse enorm is
toegenomen. Helaas levert
Peugeot in Nederland niet de STDT
tra werd op 28 juni jl. uitgeroepen tot Zake*'—
idezing wordt jaarlijks uitgeschreven door het blac
Management. De jury bestaat uit vertegenwoordic
-*iek, leasebedrijven en fleetowners. Jaap Dik, ui
lanagement overhandigde de bijbehorende
Algemeen Direkteur van General
stëlijke bijeenkomst in het Hulstkar
Dijon - Al enige tijd gingen geruchten dat Peugeot
voor 1993 de in de zakenmarkt populaire 405 onder
handen zou nemen. Als we echter naar de historie
kijken van bijvoorbeeld de kleine 205 en middenklasse
309, dan was ook bij de 405 makkelijk te voorspellen
dat bij detailwijzigingen niet eens van een facelift
gesproken zou mogen worden. De uiterlijke
wijzigingen bleven beperkt tot achterlichten en
kofferklep en natuurlijk een reeks nieuwe wieldoppen.
Vooral op motorisch vlak is er meer te melden.
Begin september krijgen de
Nederlandse Mitsubishi-dealers
de nieuwe Lancer Wagon in de
showroom, een auto die ze
kortgeleden tijdens een
presentatie op de Floriade hebben
mogen aanschouwen. De Wagon
zal worden geleverd met zowel ee
benzine- als dieselmotor en in
verschillende uitrustingsniveau's.
De huidige Lancer Wagon is nog
van twee generaties terug. De
nieuweling wordt 9 centimeter
langer en ruim 5 cm breder, terwijl
ook wielbasis en spoorbreedte
forser zijn geworden. De
wijzigingen zorgen voor meer
interieurruimte en een positieve
bijdrage aan wegligging en
comfort.
Alhoewel de Lancer uit dezelfde
familie als de Colt stamt, heeft de
auto een geheel eigen uitstraling.
Kenmerken zijn de ronde lijnen,
geïntegreerde portiergrepen en de
schuin aflopende achterklep. In
standaardopstelling is de
bagageruimte een fractie groter
dan bij de voorganger, terwijl
neerklapt de toename veel forser
is. De vijfde deur gaat tot op de
bumper open, waardoor de auto
makkelijk beladen kan worden.
Voorlopig zal de klant kunnen
kiezen uit een 113 pk 1.6 liter 16-
kleppenmotor of de 68 pk sterke 1
liter diesel. Het oude Lancer
Wagon-model is overigens
volledig uitverkocht, zodat
liefhebber echt op het nieuwe
model moeten wachten. Over de
exacte prijzen en precieze
uitrustingsdetails is nog niets
bekend.
Belasting op
brandstoffen
In Nederland wordt per liter
ongelode superbenzine
(pompprijs 1.1,91)68 procent
aan accijnzen, heffingen en
BTW aan de Nederlandse
overheid afgedragen. Bij een
liter Euro loodvrij (pompprijs
f.1,87) bedraagt dit
percentage zelfs 69
Vergeleken met de
Europese landen betekent
dit dat de belastingdruk op
autobenzine in Nederland
bijna het hoogste is. Alleen
Italië, Frankrijk en Portugal
kennen hogere percentages.
De belastingdruk op een liter
eurosuper is het laagste in
Luxemburg (50,9%),
Oostenrijk (55,5 en
Zwitserland (55,9%). In onze
buurlanden België en
Duitsland bedragen de
percentages respectievelijk
63,4 en 63,0 procent.
Dit blijkt uit de nieuwste
uitgave van de RAI
Vereniging "Auto in Cijfers
1992", waarin de complete
personen- en
bedrijfsautomarkt in
Nederland in beeld wordt
gebracht.
De gemiddelde prijs van een
nieuwe auto bedroeg in 1991
t.32.998,=. Hiervan vloeit bijn
37 procen t ofwel f. 12.108,=
aan Bijzondere
Verbruiksbelasting (BVB) en
BTW naar de staatskas.
In de uitgave komt verder
naar voren dat de vraag
naar ongelode benzine
(eurosuper en super plus) in
1991 voor het eerst die naar
gelode benzine heeft
overtroffen. Het afgelopen
jaar daalde de vraag naar
gelode benzine maar liefst
met 21 procent tot 1,86
miljard liter. Daarentegen
tankten Nederlandse
automobilisten gezamenlijk
2,76 miljard liter ongelode
benzine. Daarnaast werd
nog een 4,55 miljard liter
diesel en 1,66 miljard liter
LPG getankt.
De Opel Vectn
1992. De verkie
Automobiel
autojournalistie
Automobiel Ma
heer J. Verdonk,
tijdens een feest
Rotterdam.
Is zo j-)e Qpei Vectra werd in 1988 geïntroduceerd. Van de tot nu toe in ons
n° land verkochte 58.000 Vectra's werd ongeveer de helft in het zakelijke
3 segment afgezet. De Vectra staat bovendien op dit moment op de eerste
Jena plaats van de meest verkochte lease-auto's. De Opel Vectra neemt de
°rde 405 titel van cte Peugeot 405 over.
>el-motoren
suwkomers hebben
eigenschappen: beide
i uitermate
nun werk, ook bij
ïntallen. Het rauwe
geluid van de eerste 405-types met
1.6 en vooral 1.9 motor is volledig
weggewerkt. Daarnaast zijn het
typische koppel-motoren, wat
neerkomt op veel trekkracht
onderin en dat is prettig in ons
drukke verkeer en handig
bijvoorbeeld bij het trekken van
een caravan. Bovendien zorgt dit
voor een gunstig verbruik. Zowel
de 1.6 als 1.8 en 2.0 kunnen tegen
meerprijs worden uitgevoerd met
een automatische viertraps
versnellingsbak. De 1.6 is er als
GL, GR en SR, de 1.8 als GR en SR,
terwijl de 2.0 uitsluitend in de
luxueuze SRi-uitgave op de
prijslijst zal verschijnen.
Als topmodel keert de MI-16 terug,
maar ook hier heeft de motor
veranderingen ondergaan. De
cylinderinhoud is gestegen naar
1998 cc. Met 4 kleppen per cylinder
en multipoint brandstofinspuiting
is deze krachtbron goed voor 155
pk bij 6500 tr/min. Het vermogen is
ten opzichte van de voorganger
iets gestegen, terwijl de
prestatiecijfers vrijwel identiek
zijn: 215 km/u en 0-100 in 8,9
seconden. Toch is ook de MI-16
vooral onderin krachtiger
geworden, of zoals in het Engels
passend wordt gezegd "There is
subsitute for cubical inches", wc
MI-16 zal in ons land uitsluite J
met voorwielaandrijving worac,
aangeboden. De versies van de
met permanente
vierwielaandrijving bleken hier
geen succes, maar blijven
bijvoorbeeld voor de Alpen-landen
wel op het programma.
In een niet bepaald auto-
vriendelijk Nederland heeft
de autojournalistiek tot taak
de auto op een positieve
manier te belichten. Dit
betekent niet dat in een test
of rij-impressie
tekortkomingen aan een
specifiek model moeten
worden verzwegen, maar d<
het fenomeen auto van de
positieve kant moet worden
bekeken. Belangrijk is
bijvoorbeeld dat de auto-
industrie in zeer korte tijd
aan de gestelde milieu-eisen
kon voldoen en de meeste
auto's tot zo'n 90 procent
minder schadelijke
uitlaatgassen produceren.
Kranten en tijdschriften zijn
natuurlijk deels afhankelijk
van advertenties. Huis-aan-
huisbladen krijgen daardoor
vaak het onterechte verwijt
dat ze niet kritisch kunnen
zijn, maar ook autobladen
van naam draaien voor een
belangrijk deel op het geld
van dealers, importeurs en
industrie. Autovisie is een
goed voorbeeld van een blad
wat redaktioneel vrijwel
volledig los staat van de
commercie en via
redaktionele artikelen
gelukkig met grote
regelmaat aandacht hesteer,
aan het onrecht wat vooral
de overheid ons als
automobilisten iedere keer
weer wil aandoen. Gelukkig
bevindt Autovisie zich in een
positie die dit toelaat. Echter
wie onlangs een uitgave van
AutoWeek in handen kreeg,
zal toch enigszins verbaasd
geweest zijn bij het zien van
de advertentie op de
achterpagina. Hier blijkt dat
de advertentie-ronselaars bij
de uitgever VNU absoluut
niet begrepen hebben voor
wat voor een blad zij
betaalde mededelingen
vergaren. Of hebben ze van
de directip de opdracht
gekregen de verliezen zo
veel mogelijk te beperken
door iedereen die wil
adverteren met open armen
binnen te halen. Het gaat
echter wat te ver om in dit
kader een advertentie op te
nemen van de overheid uit
de reeks "De auto kan best
een dagje zonder u". Als dat
zo is dan kan een blad als
Autoweek ook wel een
weekje zonder zijn lezers...
Tony Vos
de grootste Peugeot denken.
Natuurlijk gebruikt Peugeot
gewijzigde bekledingsstoffen.
liefhebbers afkomstig uit een
duurder model. Zeker in de
zakenwereld wordt in ve
bijtelling en andere
belastingmaatregelen uitgekeken
naar complete auto's met veel
comfort voor een lager
aanschafbedrag.
De range van de vernieuwde
Peugeot 405 is erg breed. De 1.6
liter monopoint injectiemotor van
90 pk blijft onveranderd leverbaar,
wat ook geldt voor de 1.9 liter
diesel. De eerste nieuweling
komen we tegen aan de basis. Het
gaat hier om een 1.4 liter
monopoint injectie met een
vermogen van 75 pk. De auto blijkt
in alle verkeersomstandigheden
behoorlijk mee te komen. Verwacht
geen sportiviteit, maar toch een
behoorlijke top van 169 km/u en
een acceleratie van 0 tot 100 in 15,1
seconden. De 1.4 wordt uitsluitend
als GL geleverd en zal vooral op
de leasemarkt goed scoren.
De bekende 1905 cc 4 cylinder
benzinemotor heeft plaatsgemaakt
voor twee andere aggregaten. Zo
is de 1.6 liter vergroot tot 1761 cc er
is daarnaast de uit de 605 bekende
2 liter in de 405 geplaatst. De 1.8 is
goed voor 103 pk bij 6000 tr/min,
terwijl de 2.0 123 pk aan de krukas
brengt bij 5750 tr/min. De 1.8 zorgt
voor een top van 185 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 11,9
seconden, terwijl de 2 liter goed is
voor 197 km/u en het sprintje in
11,3 seconden aflegt.
Peugeot introduceerde de 405 in de
zomer van 1987. Inmiddels werden
erin 111 landen 1,6 miljoen
exemplaren verkocht, terwijl de
auto buiten Frankrijk ook in
Engeland, Iran en Argentinië van
de band rolt.
De dagproduktie zal in de herfst
zijn opgelopen tot 1700
exemplaren.
stationcar, is uiterlijk, wederom op
de wieldoppen na geen enkele
s wijziging te vinden.
i. Ook direkt zichtbaar zijn de
wijzigingen die Peugeot in het
interieur heeft doorgevoerd. Het
belangrijkste is hier het nieuwe
dashboard wat veel vloeiender
van lijn is geworden, maar
duidelijk minder kenmerkend is.
De draaiknoppen van verwarming
en ventilatie hebben
plaatsgemaakt voor
schuifhendels, terwijl de sprieten
aan de stuurkolom uit de 605 zijn
overgenomen. Het ontwerp van de
deurbekleding doet ook sterk aan
en STi varianten, die standaard
worden aangeboden met leer,
hout, een grille met chromen strips
en MI-16 bumpers met mistlampen.
De uiterlijke veranderingen zijn
beperkt gebleven. Een belangrijk
minpunt van de 405 was tot nu toe
:c en de hoge tildrempel van de
snde bagageruimte. Door een dieper
uitgesneden kofferdeksel is deze
drempel fors verlaagd. De
achterlichten zijn een fractie
kleiner geworden. Verder zijn het
alleen de verschillende nieuwe
wieldoppen, die verraden dat het
om een nieuw type gaat. Bij de
Break, de fraai gelijnde vijfdeurs
I een verbouwingsfeest dot i
aanbiedingen. Tot en met zaterdag 4 juli a.s. profiteert u bij aan
•minimaal 3.000,- voor uw huidige auto of uitgestelde betaling tot I januari 1993 of
O gratis reporotievenekering voor een periode van 2 jaar (lalwmwr neer <r« <oen>«ir<len)
Wij zijn tot en met vrijdag 3 juli geopend tot 22 00 uur.
o© o© ri'jpjJMftifD.iit.iitn t'iES
Brobontsehoek 4, Udenhout. Telefoonnummer: 04241-1532