JAGUAR XJS 4.0 CONVERTIBLE
ws
AT
M
SDE
Niet te
weerstaan
)M
Si IfÜ
LNS
Rijnlease
is
Japan verlaagt export naar EG
OORN
RIJ-IMPRESSIE
BB
juni 1992-pagina 10
DE AUTOMAAT - Donderdag 25 juni 1992 - pagina 11
DE TILBURGSE KOERIER
5
4.0
ti ha
XJS
upe
ids
laar!
prodt
nu doen.
s startklaar staan
m de duur van zijn functie
m
I I I I
MNMMMMMM
inteken.
(CD)
orden
iden
mogelijk -
kunnen
isch worden
10 m
)0 m
10 m
vooral
heid
rw
m een
TELEFOON 04255-3944
FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK
telijk
sgd
tegen
Alles i
uitstekt
Alle XJS
als
ook voor
ijvoorbeeld
fboard,
Klassiek
In 1988 verscheen de echte
cabriolet, die volgens Engelse
Concrete taken van
worden ook binnen
tweezitter. D
door de acht
ingenomen, l
opbergruimte
bediende
voor
bode
orit
Estate,
alle
inklasse
>0 m
)0 m
>0 m
X) km
10 m
X) km
i deze woordvoerder ei
de groep vastgelegd.
bwj. 1990
1985
1988
1986
1989
1987
NIEUW
1987
1989
1986
prachtige
takwielen, een
5 en halogeen
st chromen randen
een bumpers. Een
de dubbele
Charingworth Manor - Er is van de historische Engelse
auto-industrie nog maar weinig overgebleven.
Gelukkig doet Jaguar als zelfstandige dochter van het
Ford-concern haar uiterste best om British te blijven.
Eén van de pijlers waarop het merk steunt is de in
1975 geïntroduceerde XJS. een sierlijk gelijnde coupé,
die na een restyling vorig jaar wordt uitgebreid met
de 4 liter Convertible, vooral voor de Jaguar-koper die
de bestaande 12-cilinder wat overdreven vindt.
crossmotor of open haard-hout
vervoeren.
De Skoda Pick-up is alleen
leverbaar in de kleur wit en
kost f. 12.485,33 exclusief BTW
(f. 14.795,= incl. BTW).
Voor f.250,= exclusief BTI
krijgt de auto bovendien
afdekzeiltje over de
laadruimte.
Golrle
44582
vandaar dat we voorin de 54 pk
sterke 1.3 liter motor vinden
gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak.
De Pick-up weegt 860 kg en
mag 500 kg aan lading
meenemen en is ideaal
bedrijfsauto, maar ook v
particulieren die bijw™
regelmatig een surfbuu.
accelereren. Het hoge koppel van
de motor wordt door de bak zo
goed opgevangen, dat van
schokken bij overschakelen
nauwelijks sprake is. De XJS 4.0
Convertible weegt 1790 kg en haalt
een top van 223 km/u. Op volstrekt
waardige wijze sprint de auto van
0 tot 100 in 9,1 seconden.
De XJS Convertible is niet bepaald
een compacte autn met zijn lengte
van 4,76 meter en breedte van 1,79
meter. De auto is echter van een
eenzame schoonheid. Achter de
lange neus, waaronder de motor in
lengterichting te vinden is, vinden
we de forse portieren die toegang
geven tot het rijk uitgeruste
interieur.
gevallen biedt de Favorit een
laadvolume van 2400 liter. De
laadklep kan een forse last
dragen.
De vloer van de laadruimte is
geprofileerd. Door de
voorwielaandrijving is de
tilhoogte gering.
Technisch komt de Favor;‘
Pick-up overeen met de
m meerprijs te bestellen is.
>s is, vooral ook in kleur,
tekend op elkaar afgestemd.
XJS- modellen beschikken in
Nederland voortaan over een
standaard airbag, opgenomen in
het stuurwiel. Deze voorziening zal
later dit jaar ook op de overige
types worden doorgevoerd.
Uiteraard behoorde ABS al langer
tot de standaard geleverde zaken.
De sportieve stoelen zijn elektrisch
verstelbaar, maar kennen helaas
geen aanpassingsmogelijkheden
in de hoogte. Gelukkig kent het
stuurwiel deze mogelijkheid wel.
Natuurlijk behoren getint glas,
centrale deurvergrendeling en
elektrisch bediende en verwarmde
buitenspiegels tot de rijke af
fabriek uitrusting. Verder beschikt
de Convertible over een
uitstekende stereo- installatie met
RDS, die tegen meerprijs kan
worden uitgebreid met een CD-
wisselaar in de bagageruimte.
Airconditioning, een
boordcomputer, koplampsproeiers,
vertraging op de binnenverlichting
en een elektrische antenne maken
het exclusieve imago van Jaguar
compleet.
bediend. De kleine achterste
zijruiten gaan automatisch met de
kap omlaag. Een prachtige, in de
zelfde stof als de kap uitgevoerde
afdekhoes, is makkelijk met
haakjes en drukknoppen te
bevestigen en maakt.het geheel af.
Natuurlijk draagt de 4.0
Convertible dezelfde kenmerken
als de overige gewijzigde
modellen: grote rookglazen
In Rastatt is de derde personenwagenassemblagefabriek van Mercedes-
Benz AG in gebruik genomen.
Dit betekent niet alleen de uitbreiding van de huidige capaciteit in
Sindelfingen en Bremen, maar is bovendien de start van de "fabriek met
een voorbeeldfunctie" en legt op produktiegebied nieuwe maatstaven.
Mercedes wil met de nieuwe fabriek bewijzen dat ook in Duitsland met
Duitse medewerkers op een rendabele manier auto's gebouwd kunnen
worden.
Zowel het produktieconcept als de
bezoeker zal vergeefs zoeken naar
het tweede plan degradeert. Spe
terwijl juist de flexibele manier
automobielproduktie.
Er is een gemeenschappelijke taak geformuleerd voor een overzichte
aantal medewerkers, die qua werkplek en organisatie samengevoega
zijn. Dit is belangrijk voor het welslagen van werken in groepen. In
Rastatt bestaan de teams uit 8 tot maximaal 12 personen. De
medewerkers binnen een groep organiseren zelf hun werk en zijn ook
volledig verantwoordelijk zowel kwantitatief als kwalitatief. Zo wordt
het takenpakket binnen de groep verdeeld en afgestemd op de kennis en
kwaliteiten van de desbetreffende medewerkers. Iedere groep heeft een
gekozen leider die contact heeft met het management.
Roofdier
Wie voor het eerst in de XJS stapt
zal even moeten wennen aan de
afmetingen, de handremhendel
Het leveringsprogramma van
de Skoda Favorit is uitgebreid
met' een pick-up variant. De
auto heeft een grote stalen
laadbak met stevige laadklep,
terwijl van de vier
oorspronkelijke portieren
uiteraard alleen de voorste
twee zijn overgebleven.
De open laadbak kan worden
overkapt door een huif of een
stalen opbouw. De huif kost
f.670,= incl. BTW en de staler
opbouw f. 1.870,=. In beide
2000 niet meer dan 1,23 miljoen aüto's in Europa mag invoeren. Dit getal
was gebaseerd op het Europese verkoopniveau van 1990. Volgens
schattingen zouden er aan het eind van deze eeuw circa 17,1 miljoen
nieuwe personenauto's voor de Europese markt beschikbaar komen,
tegen 13,8 miljoen in 1990. Dit cijfer omvat de totale EG-produktie
inclusief de Japanse transplants en de invoer. Het Japanse aandeel zou
tegen die tijd ongeveer 16 procent van de automarkt in de EG
vertegenwoordigen.
Tussen 1975 en 1991 werden in
totaal 90.483 eenheden van de 1
gemaakt. Tot 1983 was de XJS
uitsluitend leverbaar als Coup,
met een 12 cilindermotor, sinds
1980 voorzien van digitale
elektronische brandstofinspuiting.
Het aandeel van de XJS in de
verkopen van het totale Jaguar-
programma kwam niet veel hoger
dan 10 procent. Pas in 1983 begon
de werkelijk opmars door de komst
van de 3,6 liter 6 Cilinder en de
Cabriolet, een auto waarbij de
ruitstijlen bleven staan, maar het
dakpaneel en de achterzijde
konden worden verwijderd. De XJS
steeg hierdoor al snel naar 20
procent van de Jaguar-produktie,
terwijl de top nog niet was bereikt.
Japan is met de Europese Commissie overeengekomen de export van
personenauto's naar de EG dit jaar met 5 procent te verlagen.
De beslissing van het Japanse Ministry of International Trade and
Industry (MITI) vloeit voort uit de te verwachten lagere autoverkopen
binnen de gemeenschap dit jaar. Het afgelopen jaar verscheepten de
Japanse autofabrikanten 1,25 miljoen auto's naar Europa. Vorig jaar
sloten de EG-lidstaten met Japan een accoord waarbij werd
overeengekomen dat Japan in de overgangsperiode van 1993 tot het jaar
Ruwe montage
Rastatt heeft een oppervlak van 140 hectare. Er is voor 500 miljoen DM in
de assemblagehal geïnvesteerd, terwijl de totale investering in Rastatt
eind van de jaren negentig de twee miljard DM zal hebben
overschreden. Eind 1996 zullen 5.500 medewerkers dagelijks
bouwen, terwijl de produktie in de loop van dit jaar op 80 ee
komen. Rastatt werkt nauw samen met Sindelfingen wat betr
verdeling van de werkzaamheden om een optimaal produktiepi
bereiken. Op dit moment worden gespoten carrosseriën vanuit
Sindelfingen aangeleverd, terwijl na het gereedkomen van de
spuitcabine en de ruwe montage in 1995 het produktienetwerk c
functies gaat uitvoeren. Naast de sedanmodellen uit de middenl
worden dan ook de T-modellen in Rastatt gebouwd.
In de nieuwe fabriek wordt in de assemblagesectoren in een uitgebreide,
tweeploegendienst en in de kapitaalintensieve sectoren van de
toekomstige spuitcabine en ruwe montage in drie ploegen gewerkt. Bij
een benutting van de produktiemiddelen van vijf dagen per week zal
met dit werktijdenmodel een gedeelte van de medewerkers nog slechts
vier dagen per week werken.
<s 360 auto's
eenheden zal
treft de
sroces te
traditie Convertible werd gedoopt.
Deze Convertible behield tot voor
kort uitsluitend de 12
cilindermotor, een auto die in
bepaalde exportlanden en vooral
bij een vrouwelijke kopersgroep
wat minder in de smaak viel.
Gelukkig heeft Jaguar nu ook de 4
liter 6 cilinder lijnmotor voorin de
XJS Convertible gezet, waardoor
het type-aanbod bij deze Jaguar tot
vijf stuks is gegroeid.
De 6-pitter heeft een exacte inhoud
van 3980 cc en levert met 4 kleppen
per cylinder een vermogen van 223
pk bij 4750 tr/min. Het grote blok
zorgt tevens voor een fors koppel
van 377 Nm bij 3650 tr/min. Deze
stille krachtbron is gekoppeld aan
een automatische versnellingsbak
met vier overbrengingen. Deze
wordt bediend met een klassieke
schakelpook en kent bovendien
een sport- programma voor sneller
manier van werken is nieuw. De
high-tech die de medewerkers naar
lectaculaire automatisering ontbreekt,
r van werken uniek is in de
achterlichtunits, f
lichtmetalen spaakwiel
verfijnde grille en haloc
koplampen met cl:-
en doorgetrokken
grappig ddtail is de dubt
verchroomde uitlaat. De
carrosserie heeft uiteraard een
aantal verstevigingen ondergaan
in de bodem, de A-stijlen en
natuurlijk de voorruitomlijsting.
Voor dit modeljaar is de
bodemplaat nog eens extra
voorzien van kruisvormige
reactiestangen, die de auto nog
minder gevoelig maken voor
torsie. Natuurlijk is in iedere
cabriolet het ontbreken van het
dak tijdens het rijden te voelen,
maar bij de XJS is dat eigenlijk
alleen bij zeer grove ribbels in de
weg merkbaar.
Connolly
De interieuraankleding is
onmiskenbaar Jaguar. Maar v<
hier vinden we enig ondersche
met de 12-pitter. Er is gebruik
gemaakt van Connolly-leder en
wortelnotehout. De bodem is met
een dikke tapijt bedekt. Dashboard
en middenconsole zijn met hout-
accenten opgesierd, terwijl we leer
vinden op de middenarmsteun en
deurpanelen. De middenbaan van
de stoelen is met een tweedstof
bekleed, terwijl leer uiteraard
Verchroomd
De Convertible is een pure
-:“*r. De ruimte die normaal
umui uc interbank wordt
biedt nu plaats aan de
te voor de elektrisch
iiende kap en wat extra plaats
jr bijvoorbeeld een hond. In de
lem zijn twee afsluitbare
bergvakken gecreeerd, terwijl
tegen meerprijs wel een bank
leverbaar is. De kap is voorzien
van een glazen achterruit,
waardoor een traditionele
achterruitverwarming
werd. De portierruiten
afzonderlijk elektris
tussen portier en bestuurdersstoel
en een aantal andere
'eigenaardigheden'. Wie eenmaal
de motor heeft gestart kan aan dit
roofdier geen weerstand meer
bieden. De auto is er volledig op
gebouwd zijn bestuurder iedere
kilometer te plezieren. Alle luxe en
bedieningsgemak is daartoe
aanwezig, immers in deze
topklasse van de automarkt mag
niets meer aan het toeval worden
overgelaten. Jaguar zit met de XJS
Convertible precies in het segment
waar ook de Mercedes SL te
vinden is en dat is dan ook meteen
de belangrijkste concurrent. De
Convertible wordt veelal als
tweede of derde auto gekocht en
blijft langer dan gemiddeld bij zijn
eerste eigenaar of eigenares. De
4.0 liter mist natuurlijk iets van het
superieure karakter van de 12-
pitter, maar is daarentegen
zuiniger, terwijl het verschil in
prestaties te verwaarlozen is.
Daarnaast is er natuurlijk enig
onderscheid in aanschafprijs,
terwijl de uitrusting van de V12
iets rijker is met lederen
bekleding, cruise- control,
mistlampen en een geheugen op
de stoelinstelling. De Jaguar XJS
Convertible V12 kost f.236.200,=
terwijl de 4.0 liter 6 cilinder
binnenkort leverbaar is voor
f.207.500,-.
J751ÜKV
j
1987
1988
1988 IB
1988 K
1987 K
1989
1988 B
1985K
198»