JAGUAR XJS 4.0 CONVERTIBLE ws AT M SDE Niet te weerstaan )M Si IfÜ LNS Rijnlease is Japan verlaagt export naar EG OORN RIJ-IMPRESSIE BB juni 1992-pagina 10 DE AUTOMAAT - Donderdag 25 juni 1992 - pagina 11 DE TILBURGSE KOERIER 5 4.0 ti ha XJS upe ids laar! prodt nu doen. s startklaar staan m de duur van zijn functie m I I I I MNMMMMMM inteken. (CD) orden iden mogelijk - kunnen isch worden 10 m )0 m 10 m vooral heid rw m een TELEFOON 04255-3944 FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK telijk sgd tegen Alles i uitstekt Alle XJS als ook voor ijvoorbeeld fboard, Klassiek In 1988 verscheen de echte cabriolet, die volgens Engelse Concrete taken van worden ook binnen tweezitter. D door de acht ingenomen, l opbergruimte bediende voor bode orit Estate, alle inklasse >0 m )0 m >0 m X) km 10 m X) km i deze woordvoerder ei de groep vastgelegd. bwj. 1990 1985 1988 1986 1989 1987 NIEUW 1987 1989 1986 prachtige takwielen, een 5 en halogeen st chromen randen een bumpers. Een de dubbele Charingworth Manor - Er is van de historische Engelse auto-industrie nog maar weinig overgebleven. Gelukkig doet Jaguar als zelfstandige dochter van het Ford-concern haar uiterste best om British te blijven. Eén van de pijlers waarop het merk steunt is de in 1975 geïntroduceerde XJS. een sierlijk gelijnde coupé, die na een restyling vorig jaar wordt uitgebreid met de 4 liter Convertible, vooral voor de Jaguar-koper die de bestaande 12-cilinder wat overdreven vindt. crossmotor of open haard-hout vervoeren. De Skoda Pick-up is alleen leverbaar in de kleur wit en kost f. 12.485,33 exclusief BTW (f. 14.795,= incl. BTW). Voor f.250,= exclusief BTI krijgt de auto bovendien afdekzeiltje over de laadruimte. Golrle 44582 vandaar dat we voorin de 54 pk sterke 1.3 liter motor vinden gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. De Pick-up weegt 860 kg en mag 500 kg aan lading meenemen en is ideaal bedrijfsauto, maar ook v particulieren die bijw™ regelmatig een surfbuu. accelereren. Het hoge koppel van de motor wordt door de bak zo goed opgevangen, dat van schokken bij overschakelen nauwelijks sprake is. De XJS 4.0 Convertible weegt 1790 kg en haalt een top van 223 km/u. Op volstrekt waardige wijze sprint de auto van 0 tot 100 in 9,1 seconden. De XJS Convertible is niet bepaald een compacte autn met zijn lengte van 4,76 meter en breedte van 1,79 meter. De auto is echter van een eenzame schoonheid. Achter de lange neus, waaronder de motor in lengterichting te vinden is, vinden we de forse portieren die toegang geven tot het rijk uitgeruste interieur. gevallen biedt de Favorit een laadvolume van 2400 liter. De laadklep kan een forse last dragen. De vloer van de laadruimte is geprofileerd. Door de voorwielaandrijving is de tilhoogte gering. Technisch komt de Favor;‘ Pick-up overeen met de m meerprijs te bestellen is. >s is, vooral ook in kleur, tekend op elkaar afgestemd. XJS- modellen beschikken in Nederland voortaan over een standaard airbag, opgenomen in het stuurwiel. Deze voorziening zal later dit jaar ook op de overige types worden doorgevoerd. Uiteraard behoorde ABS al langer tot de standaard geleverde zaken. De sportieve stoelen zijn elektrisch verstelbaar, maar kennen helaas geen aanpassingsmogelijkheden in de hoogte. Gelukkig kent het stuurwiel deze mogelijkheid wel. Natuurlijk behoren getint glas, centrale deurvergrendeling en elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels tot de rijke af fabriek uitrusting. Verder beschikt de Convertible over een uitstekende stereo- installatie met RDS, die tegen meerprijs kan worden uitgebreid met een CD- wisselaar in de bagageruimte. Airconditioning, een boordcomputer, koplampsproeiers, vertraging op de binnenverlichting en een elektrische antenne maken het exclusieve imago van Jaguar compleet. bediend. De kleine achterste zijruiten gaan automatisch met de kap omlaag. Een prachtige, in de zelfde stof als de kap uitgevoerde afdekhoes, is makkelijk met haakjes en drukknoppen te bevestigen en maakt.het geheel af. Natuurlijk draagt de 4.0 Convertible dezelfde kenmerken als de overige gewijzigde modellen: grote rookglazen In Rastatt is de derde personenwagenassemblagefabriek van Mercedes- Benz AG in gebruik genomen. Dit betekent niet alleen de uitbreiding van de huidige capaciteit in Sindelfingen en Bremen, maar is bovendien de start van de "fabriek met een voorbeeldfunctie" en legt op produktiegebied nieuwe maatstaven. Mercedes wil met de nieuwe fabriek bewijzen dat ook in Duitsland met Duitse medewerkers op een rendabele manier auto's gebouwd kunnen worden. Zowel het produktieconcept als de bezoeker zal vergeefs zoeken naar het tweede plan degradeert. Spe terwijl juist de flexibele manier automobielproduktie. Er is een gemeenschappelijke taak geformuleerd voor een overzichte aantal medewerkers, die qua werkplek en organisatie samengevoega zijn. Dit is belangrijk voor het welslagen van werken in groepen. In Rastatt bestaan de teams uit 8 tot maximaal 12 personen. De medewerkers binnen een groep organiseren zelf hun werk en zijn ook volledig verantwoordelijk zowel kwantitatief als kwalitatief. Zo wordt het takenpakket binnen de groep verdeeld en afgestemd op de kennis en kwaliteiten van de desbetreffende medewerkers. Iedere groep heeft een gekozen leider die contact heeft met het management. Roofdier Wie voor het eerst in de XJS stapt zal even moeten wennen aan de afmetingen, de handremhendel Het leveringsprogramma van de Skoda Favorit is uitgebreid met' een pick-up variant. De auto heeft een grote stalen laadbak met stevige laadklep, terwijl van de vier oorspronkelijke portieren uiteraard alleen de voorste twee zijn overgebleven. De open laadbak kan worden overkapt door een huif of een stalen opbouw. De huif kost f.670,= incl. BTW en de staler opbouw f. 1.870,=. In beide 2000 niet meer dan 1,23 miljoen aüto's in Europa mag invoeren. Dit getal was gebaseerd op het Europese verkoopniveau van 1990. Volgens schattingen zouden er aan het eind van deze eeuw circa 17,1 miljoen nieuwe personenauto's voor de Europese markt beschikbaar komen, tegen 13,8 miljoen in 1990. Dit cijfer omvat de totale EG-produktie inclusief de Japanse transplants en de invoer. Het Japanse aandeel zou tegen die tijd ongeveer 16 procent van de automarkt in de EG vertegenwoordigen. Tussen 1975 en 1991 werden in totaal 90.483 eenheden van de 1 gemaakt. Tot 1983 was de XJS uitsluitend leverbaar als Coup, met een 12 cilindermotor, sinds 1980 voorzien van digitale elektronische brandstofinspuiting. Het aandeel van de XJS in de verkopen van het totale Jaguar- programma kwam niet veel hoger dan 10 procent. Pas in 1983 begon de werkelijk opmars door de komst van de 3,6 liter 6 Cilinder en de Cabriolet, een auto waarbij de ruitstijlen bleven staan, maar het dakpaneel en de achterzijde konden worden verwijderd. De XJS steeg hierdoor al snel naar 20 procent van de Jaguar-produktie, terwijl de top nog niet was bereikt. Japan is met de Europese Commissie overeengekomen de export van personenauto's naar de EG dit jaar met 5 procent te verlagen. De beslissing van het Japanse Ministry of International Trade and Industry (MITI) vloeit voort uit de te verwachten lagere autoverkopen binnen de gemeenschap dit jaar. Het afgelopen jaar verscheepten de Japanse autofabrikanten 1,25 miljoen auto's naar Europa. Vorig jaar sloten de EG-lidstaten met Japan een accoord waarbij werd overeengekomen dat Japan in de overgangsperiode van 1993 tot het jaar Ruwe montage Rastatt heeft een oppervlak van 140 hectare. Er is voor 500 miljoen DM in de assemblagehal geïnvesteerd, terwijl de totale investering in Rastatt eind van de jaren negentig de twee miljard DM zal hebben overschreden. Eind 1996 zullen 5.500 medewerkers dagelijks bouwen, terwijl de produktie in de loop van dit jaar op 80 ee komen. Rastatt werkt nauw samen met Sindelfingen wat betr verdeling van de werkzaamheden om een optimaal produktiepi bereiken. Op dit moment worden gespoten carrosseriën vanuit Sindelfingen aangeleverd, terwijl na het gereedkomen van de spuitcabine en de ruwe montage in 1995 het produktienetwerk c functies gaat uitvoeren. Naast de sedanmodellen uit de middenl worden dan ook de T-modellen in Rastatt gebouwd. In de nieuwe fabriek wordt in de assemblagesectoren in een uitgebreide, tweeploegendienst en in de kapitaalintensieve sectoren van de toekomstige spuitcabine en ruwe montage in drie ploegen gewerkt. Bij een benutting van de produktiemiddelen van vijf dagen per week zal met dit werktijdenmodel een gedeelte van de medewerkers nog slechts vier dagen per week werken. <s 360 auto's eenheden zal treft de sroces te traditie Convertible werd gedoopt. Deze Convertible behield tot voor kort uitsluitend de 12 cilindermotor, een auto die in bepaalde exportlanden en vooral bij een vrouwelijke kopersgroep wat minder in de smaak viel. Gelukkig heeft Jaguar nu ook de 4 liter 6 cilinder lijnmotor voorin de XJS Convertible gezet, waardoor het type-aanbod bij deze Jaguar tot vijf stuks is gegroeid. De 6-pitter heeft een exacte inhoud van 3980 cc en levert met 4 kleppen per cylinder een vermogen van 223 pk bij 4750 tr/min. Het grote blok zorgt tevens voor een fors koppel van 377 Nm bij 3650 tr/min. Deze stille krachtbron is gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met vier overbrengingen. Deze wordt bediend met een klassieke schakelpook en kent bovendien een sport- programma voor sneller manier van werken is nieuw. De high-tech die de medewerkers naar lectaculaire automatisering ontbreekt, r van werken uniek is in de achterlichtunits, f lichtmetalen spaakwiel verfijnde grille en haloc koplampen met cl:- en doorgetrokken grappig ddtail is de dubt verchroomde uitlaat. De carrosserie heeft uiteraard een aantal verstevigingen ondergaan in de bodem, de A-stijlen en natuurlijk de voorruitomlijsting. Voor dit modeljaar is de bodemplaat nog eens extra voorzien van kruisvormige reactiestangen, die de auto nog minder gevoelig maken voor torsie. Natuurlijk is in iedere cabriolet het ontbreken van het dak tijdens het rijden te voelen, maar bij de XJS is dat eigenlijk alleen bij zeer grove ribbels in de weg merkbaar. Connolly De interieuraankleding is onmiskenbaar Jaguar. Maar v< hier vinden we enig ondersche met de 12-pitter. Er is gebruik gemaakt van Connolly-leder en wortelnotehout. De bodem is met een dikke tapijt bedekt. Dashboard en middenconsole zijn met hout- accenten opgesierd, terwijl we leer vinden op de middenarmsteun en deurpanelen. De middenbaan van de stoelen is met een tweedstof bekleed, terwijl leer uiteraard Verchroomd De Convertible is een pure -:“*r. De ruimte die normaal umui uc interbank wordt biedt nu plaats aan de te voor de elektrisch iiende kap en wat extra plaats jr bijvoorbeeld een hond. In de lem zijn twee afsluitbare bergvakken gecreeerd, terwijl tegen meerprijs wel een bank leverbaar is. De kap is voorzien van een glazen achterruit, waardoor een traditionele achterruitverwarming werd. De portierruiten afzonderlijk elektris tussen portier en bestuurdersstoel en een aantal andere 'eigenaardigheden'. Wie eenmaal de motor heeft gestart kan aan dit roofdier geen weerstand meer bieden. De auto is er volledig op gebouwd zijn bestuurder iedere kilometer te plezieren. Alle luxe en bedieningsgemak is daartoe aanwezig, immers in deze topklasse van de automarkt mag niets meer aan het toeval worden overgelaten. Jaguar zit met de XJS Convertible precies in het segment waar ook de Mercedes SL te vinden is en dat is dan ook meteen de belangrijkste concurrent. De Convertible wordt veelal als tweede of derde auto gekocht en blijft langer dan gemiddeld bij zijn eerste eigenaar of eigenares. De 4.0 liter mist natuurlijk iets van het superieure karakter van de 12- pitter, maar is daarentegen zuiniger, terwijl het verschil in prestaties te verwaarlozen is. Daarnaast is er natuurlijk enig onderscheid in aanschafprijs, terwijl de uitrusting van de V12 iets rijker is met lederen bekleding, cruise- control, mistlampen en een geheugen op de stoelinstelling. De Jaguar XJS Convertible V12 kost f.236.200,= terwijl de 4.0 liter 6 cilinder binnenkort leverbaar is voor f.207.500,-. J751ÜKV j 1987 1988 1988 IB 1988 K 1987 K 1989 1988 B 1985K 198»

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 29