LI
.IR
VAL
tt
kwaliteit uit voorraad leverbaar
Een kleurtje voor binnenin
Nieuw ANWB
Technocentrum in Tilburg
II
Van-Magnum van Monroe
0
o
Jeep.
if
ZX’23~BJ
DE AUTOMAAT - Donderdag 25 juni 1992 - pagina 9
ni 1992-pagina 8
DE TILBURGSE KOERIER
SS,»
die ik voor de
I
kt
IS wordt
T I E
mde
voor
luto
i er
sre
ede softwaï
de menser
loogt 12A
n op Zand
1166-3993
taling
1993
de
mogelij
xuto 1
Campagne
0,- voor uw
iteken mini-
t andere
sr door
naar
e klant
ar wie de
set dat er een
ling in het
ichter schuilgaat.
begint
de alg
en wa.
schoont
Greer
Onlangs werd door mr.
Brokx, burgemeester vat
em mr. P.A. Nouwen,
G. Ph.
in Tilburg,
eft
ook de
op te
önig Sar
ties
sellen
srplicht om
ook achter
Li de gordels,
Heeft u een
rchterin, dan
'i icurspand
ware de
ing, maar
is zinloos
is een
moderne
lleerd en
ten voor de
hoofddirecteur van de ANWB, het
nieuwe Technocentrum van de
ANWB aan de Ringbaan Noord 177
De Nederlandse autoverkoop daalt de eerste helft van
dit jaar beduidend (minus 13%), maar Hyundai
verkoopt fors méér (plus 40%). Dat kenschetst de
doorbraak op onze markt van het Koreaans merk
treffend. Maar er is veel méér aan de hand met
Hyundai: de hele organisatie wordt op een hoger
niveau gebracht. Want de klant kiest behalve een
auto ook de organisatie daarachter.
zordt het
n kilome
naam staat.
>od gebruik
ird uw recht
Pipeline
De komende maanden zal Greenib
haar marktaandeel verder doen
toenemen door aan de onderkant
van de markt - deze maand nog -
een Pony 1.3 onder de twintig-
millegrens op de markt te brengen,
voor 19.995 om precies te zijn.
Daarnaast brengt Greenib nog een
aantal uitvoeringen op de markt
Greenib Car is vele jaren hard
bezig geweest om de naam
Hyundai bekendheid te geven en
om een basis te leggen voor een
landelijke verkooporganisatie, in
afwachting van het moment dat
Hyundai zich veel meer op de
Europese markt zou gaan richten.
Enkele jaren terug kondigde de
fabriek aan dat het bijna zover
was. Als reactie daarop bouwde
Greenib een nieuw pand, langs de
autosnelweg in Sassenheim. Daar
heeft de importeur nu alle
faciliteiten om een groei van
Hyundai op de Nederlandse markt
tot 20.000 auto's per jaar adequaat
op te vangen.
Trainingsprogramma
Met dat nieuwe importeurspc
heeft Greenib als het w<
hardware ter beschikkii
ook de beste hardware i
Wie na het aanbrengen van de
nodige accessoires zijn auto aan
de buitenkant helemaal heeft
gepersonaliseerd, krijgt nu
mogelijkheid het interieur cx
frissen. Het Duitse merk König San
Marino brengt een aantrekkelijke
autostoel op de markt die kan
worden uitgevoerd in twintig
verschillende tinten leather look
bekleding. De klant kan zelfs op
iedere stoel twee kleuren
combineren. De flanken zijn strak
om trokken, terwijl het zitvlak en de
rugleuning opvallen door de
geplooide bekleding. Dit type stoel
is met name geschikt voor
cabriolets en terreinwagens. Om
en
op het
Daïzle'ik'ai
iel aan j
om de veel
concurrent!
komende
zonder goede software. En in dit
geval zijn de mensen de software,
zowel de medewerkers van
Greenib zelf als die van alle
dealers. Dus zette Greenib een
groot en intensief
trainingsprogramma op voor alle
medewerkers van de hele
organisatie, met als één groot en
heilig doel: de kwaliteit van het
eigen werk opvoeren. Het motto is,
«Doe Het Meteen Goed!!!» Want
werk dat meteen goed wordt
gedaan, stelt de klant tevreden en
bespaart uiteindelijk tijd, zelfs al
zou het in eerste instantie juist wat
extra tijd kosten.
Zoals gezegd begon het streven
naar kwaliteitsverbetering twee
jaar geleden, met de bouw van het
nieuwe importeurspand, dat eind
1990 in gebruik werd genomen. In
dat nieuwe pand werd eerst de
eigen Greenib-organisatie onder
gemonteerd. Importeur Auto
Stoelen Amsterdam (informatie
020-6922229) levert zijn produkten
op maat via een net van 38
dealerbedrijven. Er moet gerekend
worden op een levertijd van 3 tot 4
weken, daar de stoelen op
bestelling zijn en natuurlijk n"
de specifieke wensen van de
moeten worden gemaakt. De
stadaard stoel kost Fl. 1299,-.
Daarbij komt voor 225,- een op
maat gemaakt onderstel voor
willekeurig iedere auto. Bovendien
is er een hoes voor de achterbank
die Fl. 680,- moet opleveren. Alle
prijzen zijn inclusief BTW en l jaar
garantie.
verplicht. Voorin altijd. Achterin
als ze aanwezig zijn. Er zijn
diverse
kinderbeveiligingsmiddelen
verkrijgbaar die uw kind volop
veiligheid en comfort bieden. Voor
kinderen tot ongeveer 3 jaar zijn
baby- en kinderzitjes. Voor groter
kinderen onder de 1,50 meter
gordelskussens (ook wel
boosterseats of zittingsverhogers
genoemd). Alle
beveiligingsmiddelen worden
samen met de gewone gordel
gebruikt.
Bij aanschaf moet u op een aantal
zaken letten. Allereerst moet het
beveiligingsmiddel voorzien zijn
van een (oranje) keurmerk.
De tekst «Universal» betekent dat
het beveiligingsmiddel in elke
auto kan worden gebruikt.
Bovendien dient u altijd te weten
voor welke leeftijd- en
gewichtscategorie het
beveiligingsmiddel bestemd is.
Uw baby-speciaalzaak of autoshop
vertelt u hier graag meer over.
Lees ook altijd goed de
gebruiksaanwijzing.
Het huidige programma biedt ons
volop mogelijkheid te scoren en
onze intensieve kwaliteitstraining
moet ervoor zorgen dat eenmalige
kopers vaste klanten worden!»
echter het volledige interieur een
nieuwe look te geven zijn in
dezelfde materialen en kleuren
een hoes voor de achterbank en
panelen voor de portieren.
De Starline KS 2000 is het
basismodel uit de San Marino lijn.
Naast de kleuren zwart, grijs en
blauw zijn ook lila, pink, geel en
rood verkrijgbaar. De rugleuning
is traploos verstelbaar, terwijl de
forse lendensteunen in bochten de
nodige houvast geven. Verder
heeft de stoel een verstelbare open
hoofdsteun. Alle San Marino
stoelen hebben een omklapbare
rugleuning, of ze nu in een twee- of
vierdêurs auto worden
Organisatie
Bij Greenib demonstreert het
nieuwe organisatieschema de
nieuwe benadering. Normaliter
nnen dergelijke schema's met
Igemeen directeur aan de top
waaieren dan uit, tot en met de
lonmakers en autopoetsers.
mib heeft nu een heel nieuw
soort organisatieschema, dat
begint met de klant en naar
onderen taps toeloopt, tot het met
de algemeen directeur eindigt.
«Dat vertelt het verhaal precies,»
grijnst Kreber.
«We zijn bezig de
verantwoordelijkheden steeds
lager in de organisatie te leggen.
Iedereen moet expert op zijn eigen
gebied worden en zich zelf
verantwoordelijk voor zijn werk
voelen.»
Op het ogenblik hebben Kreber en
zijn mensen het echter allemaal
nog even druk - tot hun grote
vreugde. Terwijl de totale
automarkt duidelijk terugloopt,
gaat Hyundai er fors op vooruit. In
de statistiek wordt de
verkoopdaling nog wat versluierd
omdat er in januari uitzonderlijk
veel al in december '92 bestelde
auto's op kenteken werden gezet,
maar nu is steeds duidelijker aan
het worden dat de verkoop over de
eerste helft van dit jaar zo'n 13% is
gezakt. In dezelfde periode krijgt
Sfeer
«Het uiteindelijk doel is tot een
algehele kwaliteitsverbetering
van het hele personeel te komen.
Dat zie ik als eerste voorwaarde
vui vic .cd heviger
r-onr-urrentiestrijd die ik voor de
komende jaren verwacht, het hoofd
te kunnen bieden,» zegt algemeen
directeur A.W. (Bert) Kreber van
Greenib Car bv. «Ik zie auto's in de
toekomst verder naar elkaar toe
groeien en daarmee wordt de
kwaliteit van de organisatie een
zwaarder wegende
concurrentiefactor. Vergelijk het
maar heel simpel met cafés: je
hebt zoveel verschillende cafés die
hetzelfde bier tappen, maar
waarvan het ene vol en het c
leeg zit. Dat komt dan louter di
de sfeer, het slordig of perfect
tappen van het biertje, de aardige,
gezellige bediening, enzovoorts. Zo
zie ik het straks in de autoverkoop
ook meer en meer gaan. De dealer
waar mensen graag binnenlopen,
zich op hun gemak voelen en
weten dat ze op de best mogelijke
behandeling kunnen rekenen,
gaat sterk de voorkeur genieten
als de kwaliteit van het produkt -
de auto's weinig meer verschilt.
Ik ben er echt van overtuigd dat de
kwaliteit van de organisatie in de
toekomst doorslaggevend wordt
om te overleven.»
Kreber noemt het daarbij een
voordeel dat Greenib Car nog een
betrekkelijk jonge onderneming is:
«Het gaat om een
bewustwordingsproces. Je moet de
mensen tot een andere attitude
bewegen. Een oud bedrijf heeft zijn
eigen, bijna niet te veranderen,
cultuur. Wij zijn nog jong en
flexibel genoeg om onszelf tot een
andere aanpak, wat zeg ik, tot een
echt ingrijpend gewijzigde
benadering van onze
zakenpartners en onze klanten, te
kunnen brengen.»
met extra luxe, zonder enige
meerprijs, zoals de Scoupé Tropic
(uitneembaar fabrieks-zonnedak),
de Lantra TC (lichtmetalen velgen,
elektrische antenne) in een
speciale parelmoer rode kleur en
de Excel Esprit (spoiler,
onderdorpels, etc.).
Tenslotte heeft de fabriek een
stroom nieuws in de pipeline zitten
om het begrip «het nieuwe
wereldmerk» gestalte te geven.
Als klap op de vuurpijl komt er in
de toekomst zelfs een grote
limousine met een V8-motor, die
waarschijnlijk rond de 100.000
gaat kosten. «Leuk voor ons
zelfbewustzijn natuurlijk,»
relativeert Kreber, «maar het is
overduidelijk dat we het van onze
huidige auto's moeten hebben om
op grotere aantallen te komen.
Monroe introduceert een speciaal
type schokdemper voor lichte
bedrijfswagens van 2 tot 3,5 ton.
De markt voor dit type bestelauto
is de laatste vijf jaar fors gestegen.
De Van-Magnum is een
hydraulische schokdemper die de
slijtage van andere
ophangingsonderdelen
compenseert. Kenmerkei
eigenschappen zijn een
aanzienlijk grotere
dempingskracht dan
schokdempers voor
personenauto's, extra grote
afmetingen voor zware ladingen
en de top-kwaliteit van de
onderdelen.
Dit type schokdemper is speciaal
voor de bedrijfsauto ontwikkeld,
waarvan de dempers het vaak
zwaar te verduren heeft. De
Monroe Van-Magnum is voor 97%
van alle in Europa gefabriceerde
lichte bedrijfsvoertuigen
beschikbaar.
ANWB-Kilometer-Teller-
Certificaat
Bij de opening werd een nieuw
ANWB-document gentroduceerd,
het ANWB-Kilometer-Teller-
Certificaat.
Dit certificaat geeft aan of de
kilometerstand van de gekeurde
auto betrouwbaar is. Sinds de
oprichting van de Stichting
Nationale Autopas, waarin
ANWB participeert, is het
de kilometerhistorie van de ai
registreren.
Elke keer wanneer een auto
gekeurd wordt of in de garage
komt wordt de kilometerstand
gecontroleerd.
Op die manier wc
terugdraaien van
tegen gegaan.
■teur gerichte
isatie- r-
lordt
n met een r-
srpersoneel
grijkste
Ier- en
sr en weer
i te maken, zij
sij het
isch, nu ook eens
slijk kennismaker
handen genomen. In de
autobranche bestaat bij de
importorganisaties de neiging om
wat neer te zien op de dealers; die
worden nogal eens beschouwd als
«de zandhazen van de infanterie».
De reorganisatie bij Greenib zelf
was er bovenal op gericht daar
verandering in te brengen.
«Déalervriendelijk» en
«dealergericht» waren de
trefwoorden. «Dealers en
importeurs zijn zakenpartners».
Het lijkt allemaal zo
vanzelfsprekend, maar
autobranche kent, weei
hele omwenteling in he
denkpatroon aculc, =<-.1
Computers
Dit op het verbeteren van de
relatie dealers-importe
deel van het reorganis
trainingsprogramma wc
ogenblik afgesloten m«
bezoeken van dealerp=
Greenib. Het belangr.,.
daarvan is dat dealer-
importmensen die ovei
met elkaar hebben
het per computer, zi
telefonisch, nu ook i
persoonlijk kennismaken. Ook een
nieuw tweemaandelijks blad voor
de hele organisatie, «Hyundai
Highlights» geheten, is vooral
Greenib echter ongeveer 4.300
Hyundai's geregistreerd, tegen
3.200 in dezelfde periode van 1991.
Dat betekent voor Greenib een
stijging van 35% van de eigen
verkoop (ten aanzien van de eerste
helft van '91) en een stijging van
het marktaandeel van 1,05% tot
1,7%! Greenib kan de registraties
tot en met juni zo zeker voorspc
omdat het grotendeels om het
afleveren van bestelde auto's gaat,
vooral om Lantra's die op
backorder staan, maar nu met
scheepsladingen tegelijk
onderweg zijn.
Nieuwe regels
Vanaf 1 april j.l. is het vei
in auto's behalve voorin c
gebruik te maken van de
als die aanwezig zijn.
auto zonder gordels ac
is het advies om deze aan te
brengen en vakkundig te laten
installeren. Al eerder is - indien
aanwezig - ook in bestelbusjes het
gebruik van autogordels verplicht
gesteld.
Kinderen en veiligheid. De zorg
van elke ouder. U hebt immers het
beste met ze voor. Ook in de auto
is een goede kinderopvang
aand profi-
jzen en een
jk financie-
i u bij aan-
ion vanaf
betaling tot
W.000,-).
een kleur-
snvoorraad.
oranje kun-
:n wij u niet
bieden.
Onder het motto «In de gordels of in de kreukels» wordt
op dit moment in Noord-Brabant een grote
autogordelcampagne georganiseerd. Naast veel
voorlichting door Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft
ook de Brabantse politie al duizenden automobilisten
gecontroleerd op het gebruik van de autogordel.
Opvallend is dat velen de (nieuwe) regels niet kennen!
De cijfes tonen aan dat deze campagne hard nodig is. In
de bebouwde kom gebruikt amper de helft van de
automobilisten de gordel. Buiten de kom gebruiken maar
3 van de 4 automobilisten de gordel.
Kennelijk weten veel automobilisten niet dat de gordel
een levensredder bij uitstek is. Smoesjes en sterke
verhalen doen nog steeds de ronde.
Hoe heb je de meeste kans om te
overleven als je met je auto in het
water komt? Juist in de gordel!
Zonder gordel knal je met je hoofd
door de voorruit en raak je
bewusteloos. In de gordel blijf je
op je plaats en heb je voldoende
tijd om de gordel los te maken,
rustig het water in de auto te laten
stromen en de deur te openen.
Voor geïnteresseerden organiseert
VVN regelmatig cursussen «Auto
te water».
in Tilburg officieel geopend. De
verhuizing van het Technocentrui
was noodzakelijk, omdat het
vorige pand niet meer aan de
moderne eisen kon voldoen.
Bovendien was door het
toenemend aantal keuringen de
capaciteit te klein. In het nieuwe
Technocentrum kunnen meer
auto's worden gekeurd, er
remmentestbank en een i
afzuiginstallatie genstall
er zijn meer faciliteiten v.
bezoekers.
bedoeld voor verbetering van de
persoonlijke relatie binnen de hele
organisatie.
De mensen-kwaliteitstraining gaat
intussen onverdroten door. Het
hele personeel van Greenib gaat
nu door de mangel, van hoog tot
laag. Het gaat om training in het
oplossen van conflicten, aanleren
van vergadertechniek,
communiceren, sociale
vaardigheden. Deze fase wordt
afgesloten door een ronde
functioneringsgesprekken van
twee kanten: het gesprek leiden en
het gesprek ondergaan.
De volgende fase is het voortzetten
van de training van het
dealerpersoneel.