LI .IR VAL tt kwaliteit uit voorraad leverbaar Een kleurtje voor binnenin Nieuw ANWB Technocentrum in Tilburg II Van-Magnum van Monroe 0 o Jeep. if ZX’23~BJ DE AUTOMAAT - Donderdag 25 juni 1992 - pagina 9 ni 1992-pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER SS,» die ik voor de I kt IS wordt T I E mde voor luto i er sre ede softwaï de menser loogt 12A n op Zand 1166-3993 taling 1993 de mogelij xuto 1 Campagne 0,- voor uw iteken mini- t andere sr door naar e klant ar wie de set dat er een ling in het ichter schuilgaat. begint de alg en wa. schoont Greer Onlangs werd door mr. Brokx, burgemeester vat em mr. P.A. Nouwen, G. Ph. in Tilburg, eft ook de op te önig Sar ties sellen srplicht om ook achter Li de gordels, Heeft u een rchterin, dan 'i icurspand ware de ing, maar is zinloos is een moderne lleerd en ten voor de hoofddirecteur van de ANWB, het nieuwe Technocentrum van de ANWB aan de Ringbaan Noord 177 De Nederlandse autoverkoop daalt de eerste helft van dit jaar beduidend (minus 13%), maar Hyundai verkoopt fors méér (plus 40%). Dat kenschetst de doorbraak op onze markt van het Koreaans merk treffend. Maar er is veel méér aan de hand met Hyundai: de hele organisatie wordt op een hoger niveau gebracht. Want de klant kiest behalve een auto ook de organisatie daarachter. zordt het n kilome naam staat. >od gebruik ird uw recht Pipeline De komende maanden zal Greenib haar marktaandeel verder doen toenemen door aan de onderkant van de markt - deze maand nog - een Pony 1.3 onder de twintig- millegrens op de markt te brengen, voor 19.995 om precies te zijn. Daarnaast brengt Greenib nog een aantal uitvoeringen op de markt Greenib Car is vele jaren hard bezig geweest om de naam Hyundai bekendheid te geven en om een basis te leggen voor een landelijke verkooporganisatie, in afwachting van het moment dat Hyundai zich veel meer op de Europese markt zou gaan richten. Enkele jaren terug kondigde de fabriek aan dat het bijna zover was. Als reactie daarop bouwde Greenib een nieuw pand, langs de autosnelweg in Sassenheim. Daar heeft de importeur nu alle faciliteiten om een groei van Hyundai op de Nederlandse markt tot 20.000 auto's per jaar adequaat op te vangen. Trainingsprogramma Met dat nieuwe importeurspc heeft Greenib als het w< hardware ter beschikkii ook de beste hardware i Wie na het aanbrengen van de nodige accessoires zijn auto aan de buitenkant helemaal heeft gepersonaliseerd, krijgt nu mogelijkheid het interieur cx frissen. Het Duitse merk König San Marino brengt een aantrekkelijke autostoel op de markt die kan worden uitgevoerd in twintig verschillende tinten leather look bekleding. De klant kan zelfs op iedere stoel twee kleuren combineren. De flanken zijn strak om trokken, terwijl het zitvlak en de rugleuning opvallen door de geplooide bekleding. Dit type stoel is met name geschikt voor cabriolets en terreinwagens. Om en op het Daïzle'ik'ai iel aan j om de veel concurrent! komende zonder goede software. En in dit geval zijn de mensen de software, zowel de medewerkers van Greenib zelf als die van alle dealers. Dus zette Greenib een groot en intensief trainingsprogramma op voor alle medewerkers van de hele organisatie, met als één groot en heilig doel: de kwaliteit van het eigen werk opvoeren. Het motto is, «Doe Het Meteen Goed!!!» Want werk dat meteen goed wordt gedaan, stelt de klant tevreden en bespaart uiteindelijk tijd, zelfs al zou het in eerste instantie juist wat extra tijd kosten. Zoals gezegd begon het streven naar kwaliteitsverbetering twee jaar geleden, met de bouw van het nieuwe importeurspand, dat eind 1990 in gebruik werd genomen. In dat nieuwe pand werd eerst de eigen Greenib-organisatie onder gemonteerd. Importeur Auto Stoelen Amsterdam (informatie 020-6922229) levert zijn produkten op maat via een net van 38 dealerbedrijven. Er moet gerekend worden op een levertijd van 3 tot 4 weken, daar de stoelen op bestelling zijn en natuurlijk n" de specifieke wensen van de moeten worden gemaakt. De stadaard stoel kost Fl. 1299,-. Daarbij komt voor 225,- een op maat gemaakt onderstel voor willekeurig iedere auto. Bovendien is er een hoes voor de achterbank die Fl. 680,- moet opleveren. Alle prijzen zijn inclusief BTW en l jaar garantie. verplicht. Voorin altijd. Achterin als ze aanwezig zijn. Er zijn diverse kinderbeveiligingsmiddelen verkrijgbaar die uw kind volop veiligheid en comfort bieden. Voor kinderen tot ongeveer 3 jaar zijn baby- en kinderzitjes. Voor groter kinderen onder de 1,50 meter gordelskussens (ook wel boosterseats of zittingsverhogers genoemd). Alle beveiligingsmiddelen worden samen met de gewone gordel gebruikt. Bij aanschaf moet u op een aantal zaken letten. Allereerst moet het beveiligingsmiddel voorzien zijn van een (oranje) keurmerk. De tekst «Universal» betekent dat het beveiligingsmiddel in elke auto kan worden gebruikt. Bovendien dient u altijd te weten voor welke leeftijd- en gewichtscategorie het beveiligingsmiddel bestemd is. Uw baby-speciaalzaak of autoshop vertelt u hier graag meer over. Lees ook altijd goed de gebruiksaanwijzing. Het huidige programma biedt ons volop mogelijkheid te scoren en onze intensieve kwaliteitstraining moet ervoor zorgen dat eenmalige kopers vaste klanten worden!» echter het volledige interieur een nieuwe look te geven zijn in dezelfde materialen en kleuren een hoes voor de achterbank en panelen voor de portieren. De Starline KS 2000 is het basismodel uit de San Marino lijn. Naast de kleuren zwart, grijs en blauw zijn ook lila, pink, geel en rood verkrijgbaar. De rugleuning is traploos verstelbaar, terwijl de forse lendensteunen in bochten de nodige houvast geven. Verder heeft de stoel een verstelbare open hoofdsteun. Alle San Marino stoelen hebben een omklapbare rugleuning, of ze nu in een twee- of vierdêurs auto worden Organisatie Bij Greenib demonstreert het nieuwe organisatieschema de nieuwe benadering. Normaliter nnen dergelijke schema's met Igemeen directeur aan de top waaieren dan uit, tot en met de lonmakers en autopoetsers. mib heeft nu een heel nieuw soort organisatieschema, dat begint met de klant en naar onderen taps toeloopt, tot het met de algemeen directeur eindigt. «Dat vertelt het verhaal precies,» grijnst Kreber. «We zijn bezig de verantwoordelijkheden steeds lager in de organisatie te leggen. Iedereen moet expert op zijn eigen gebied worden en zich zelf verantwoordelijk voor zijn werk voelen.» Op het ogenblik hebben Kreber en zijn mensen het echter allemaal nog even druk - tot hun grote vreugde. Terwijl de totale automarkt duidelijk terugloopt, gaat Hyundai er fors op vooruit. In de statistiek wordt de verkoopdaling nog wat versluierd omdat er in januari uitzonderlijk veel al in december '92 bestelde auto's op kenteken werden gezet, maar nu is steeds duidelijker aan het worden dat de verkoop over de eerste helft van dit jaar zo'n 13% is gezakt. In dezelfde periode krijgt Sfeer «Het uiteindelijk doel is tot een algehele kwaliteitsverbetering van het hele personeel te komen. Dat zie ik als eerste voorwaarde vui vic .cd heviger r-onr-urrentiestrijd die ik voor de komende jaren verwacht, het hoofd te kunnen bieden,» zegt algemeen directeur A.W. (Bert) Kreber van Greenib Car bv. «Ik zie auto's in de toekomst verder naar elkaar toe groeien en daarmee wordt de kwaliteit van de organisatie een zwaarder wegende concurrentiefactor. Vergelijk het maar heel simpel met cafés: je hebt zoveel verschillende cafés die hetzelfde bier tappen, maar waarvan het ene vol en het c leeg zit. Dat komt dan louter di de sfeer, het slordig of perfect tappen van het biertje, de aardige, gezellige bediening, enzovoorts. Zo zie ik het straks in de autoverkoop ook meer en meer gaan. De dealer waar mensen graag binnenlopen, zich op hun gemak voelen en weten dat ze op de best mogelijke behandeling kunnen rekenen, gaat sterk de voorkeur genieten als de kwaliteit van het produkt - de auto's weinig meer verschilt. Ik ben er echt van overtuigd dat de kwaliteit van de organisatie in de toekomst doorslaggevend wordt om te overleven.» Kreber noemt het daarbij een voordeel dat Greenib Car nog een betrekkelijk jonge onderneming is: «Het gaat om een bewustwordingsproces. Je moet de mensen tot een andere attitude bewegen. Een oud bedrijf heeft zijn eigen, bijna niet te veranderen, cultuur. Wij zijn nog jong en flexibel genoeg om onszelf tot een andere aanpak, wat zeg ik, tot een echt ingrijpend gewijzigde benadering van onze zakenpartners en onze klanten, te kunnen brengen.» met extra luxe, zonder enige meerprijs, zoals de Scoupé Tropic (uitneembaar fabrieks-zonnedak), de Lantra TC (lichtmetalen velgen, elektrische antenne) in een speciale parelmoer rode kleur en de Excel Esprit (spoiler, onderdorpels, etc.). Tenslotte heeft de fabriek een stroom nieuws in de pipeline zitten om het begrip «het nieuwe wereldmerk» gestalte te geven. Als klap op de vuurpijl komt er in de toekomst zelfs een grote limousine met een V8-motor, die waarschijnlijk rond de 100.000 gaat kosten. «Leuk voor ons zelfbewustzijn natuurlijk,» relativeert Kreber, «maar het is overduidelijk dat we het van onze huidige auto's moeten hebben om op grotere aantallen te komen. Monroe introduceert een speciaal type schokdemper voor lichte bedrijfswagens van 2 tot 3,5 ton. De markt voor dit type bestelauto is de laatste vijf jaar fors gestegen. De Van-Magnum is een hydraulische schokdemper die de slijtage van andere ophangingsonderdelen compenseert. Kenmerkei eigenschappen zijn een aanzienlijk grotere dempingskracht dan schokdempers voor personenauto's, extra grote afmetingen voor zware ladingen en de top-kwaliteit van de onderdelen. Dit type schokdemper is speciaal voor de bedrijfsauto ontwikkeld, waarvan de dempers het vaak zwaar te verduren heeft. De Monroe Van-Magnum is voor 97% van alle in Europa gefabriceerde lichte bedrijfsvoertuigen beschikbaar. ANWB-Kilometer-Teller- Certificaat Bij de opening werd een nieuw ANWB-document gentroduceerd, het ANWB-Kilometer-Teller- Certificaat. Dit certificaat geeft aan of de kilometerstand van de gekeurde auto betrouwbaar is. Sinds de oprichting van de Stichting Nationale Autopas, waarin ANWB participeert, is het de kilometerhistorie van de ai registreren. Elke keer wanneer een auto gekeurd wordt of in de garage komt wordt de kilometerstand gecontroleerd. Op die manier wc terugdraaien van tegen gegaan. ■teur gerichte isatie- r- lordt n met een r- srpersoneel grijkste Ier- en sr en weer i te maken, zij sij het isch, nu ook eens slijk kennismaker handen genomen. In de autobranche bestaat bij de importorganisaties de neiging om wat neer te zien op de dealers; die worden nogal eens beschouwd als «de zandhazen van de infanterie». De reorganisatie bij Greenib zelf was er bovenal op gericht daar verandering in te brengen. «Déalervriendelijk» en «dealergericht» waren de trefwoorden. «Dealers en importeurs zijn zakenpartners». Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend, maar autobranche kent, weei hele omwenteling in he denkpatroon aculc, =<-.1 Computers Dit op het verbeteren van de relatie dealers-importe deel van het reorganis trainingsprogramma wc ogenblik afgesloten m« bezoeken van dealerp= Greenib. Het belangr.,. daarvan is dat dealer- importmensen die ovei met elkaar hebben het per computer, zi telefonisch, nu ook i persoonlijk kennismaken. Ook een nieuw tweemaandelijks blad voor de hele organisatie, «Hyundai Highlights» geheten, is vooral Greenib echter ongeveer 4.300 Hyundai's geregistreerd, tegen 3.200 in dezelfde periode van 1991. Dat betekent voor Greenib een stijging van 35% van de eigen verkoop (ten aanzien van de eerste helft van '91) en een stijging van het marktaandeel van 1,05% tot 1,7%! Greenib kan de registraties tot en met juni zo zeker voorspc omdat het grotendeels om het afleveren van bestelde auto's gaat, vooral om Lantra's die op backorder staan, maar nu met scheepsladingen tegelijk onderweg zijn. Nieuwe regels Vanaf 1 april j.l. is het vei in auto's behalve voorin c gebruik te maken van de als die aanwezig zijn. auto zonder gordels ac is het advies om deze aan te brengen en vakkundig te laten installeren. Al eerder is - indien aanwezig - ook in bestelbusjes het gebruik van autogordels verplicht gesteld. Kinderen en veiligheid. De zorg van elke ouder. U hebt immers het beste met ze voor. Ook in de auto is een goede kinderopvang aand profi- jzen en een jk financie- i u bij aan- ion vanaf betaling tot W.000,-). een kleur- snvoorraad. oranje kun- :n wij u niet bieden. Onder het motto «In de gordels of in de kreukels» wordt op dit moment in Noord-Brabant een grote autogordelcampagne georganiseerd. Naast veel voorlichting door Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft ook de Brabantse politie al duizenden automobilisten gecontroleerd op het gebruik van de autogordel. Opvallend is dat velen de (nieuwe) regels niet kennen! De cijfes tonen aan dat deze campagne hard nodig is. In de bebouwde kom gebruikt amper de helft van de automobilisten de gordel. Buiten de kom gebruiken maar 3 van de 4 automobilisten de gordel. Kennelijk weten veel automobilisten niet dat de gordel een levensredder bij uitstek is. Smoesjes en sterke verhalen doen nog steeds de ronde. Hoe heb je de meeste kans om te overleven als je met je auto in het water komt? Juist in de gordel! Zonder gordel knal je met je hoofd door de voorruit en raak je bewusteloos. In de gordel blijf je op je plaats en heb je voldoende tijd om de gordel los te maken, rustig het water in de auto te laten stromen en de deur te openen. Voor geïnteresseerden organiseert VVN regelmatig cursussen «Auto te water». in Tilburg officieel geopend. De verhuizing van het Technocentrui was noodzakelijk, omdat het vorige pand niet meer aan de moderne eisen kon voldoen. Bovendien was door het toenemend aantal keuringen de capaciteit te klein. In het nieuwe Technocentrum kunnen meer auto's worden gekeurd, er remmentestbank en een i afzuiginstallatie genstall er zijn meer faciliteiten v. bezoekers. bedoeld voor verbetering van de persoonlijke relatie binnen de hele organisatie. De mensen-kwaliteitstraining gaat intussen onverdroten door. Het hele personeel van Greenib gaat nu door de mangel, van hoog tot laag. Het gaat om training in het oplossen van conflicten, aanleren van vergadertechniek, communiceren, sociale vaardigheden. Deze fase wordt afgesloten door een ronde functioneringsgesprekken van twee kanten: het gesprek leiden en het gesprek ondergaan. De volgende fase is het voortzetten van de training van het dealerpersoneel.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 27