CHRYSLER VOYAGER TURBODIESEL NIEUWE GENERATIE MITSUBISHI GALANT 1 COLORLINE Oplage: 95.385 ex. Bijlage van: DeTilburgseKoerier Now Witt Turbo Diesel 992-pagina 18 RJe^ootoRfflaat Donderdag 25 juni 1992 SSE1 990 getint gl bereiding >el. te rd Tony Vos rdier, ets me Autotest: Lees verder Citroen ZX in dit nummer voorraad leverbaar o.a: pag. 9 pag. 11 12.95 Hyundai: kwaliteit uit Avantage 1.9 D pag. 3 Rij-impressie: Jaguar XJS 4.0 Convertible Jaargang 4 Nummer 26 t dwars balken extra jn. mduit s. De zijn ook lengte en de gewijzigde maten aangepast, portieren met verstevigd zijr Chasselas] C. Alsace <t van de in de s zeldzaam rkomende las-druif. Deze lit komt in rland nog wel eel voor, og, past prima vlees en vis. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. w Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Enkele maanden geleden startte de produktie van de Voyager in het Oostenrijkse Graz bij Steyr- Daimler-Puch. Het zal hier voornamelijk gaan om de assemblage van de turbodiesel- variant, een puur Europese aangelegenheid. Chrysler koopt de motoren in bij de Italiaanse firma VM, die dezelfde krachtbron ook levert aan Alfa Romeo voor de 164 en aan Rover voor de 825. Forse groei autotelefoons Het aantal autotelefoonaansluitingen nam in 1991 toe met 46 procent; dat is een nog sterkere toename dan in het jaar daarvoor. Nederland telde aan het eind van 1991 115.000 autotelefoons. Dit staat in het zojuist verschenen jaarverslag over 1991 van PTT Telecom. Volgens PTT Telecom blijft mobiele communicatie één van de snelst groeiende deelmarkten in de telecommunicatiesector. Een toenemend aantal zakelijke, maar ook particuliere klanten heeft een sterke behoefte aan permanente bereikbaarheid en aan 'bellen onderweg'. Het is t verwachten dat deze trenc nog verder zal doorzetten en uiteindelijk zal leiden tot 'personal communication networks' waarmee men onder alle omstandigheden onder een persoonlijk nummer bereikbaar zal zijn, aldus de organisatie. Deze maand is PTT Telecom gestart met een verdere uitbreiding van de capaciteit van het landelijk dekkende ATF3-netwerk voor autotelefonie. Na de capaciteitsuitbreiding zal dit netwerk maximaal 200.000 gebruikers kunnen omvatten. Nu is de capacteit nog 150.000. Prestaties De 2.5 liter 4 cylinder ligt dwars voorin en drijft via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aan. Met turbocompressor en intercooler komt de krachtbron op een maximaal vermogen van 118 pk bij 4200 tr/min. Imponerend is het maximale koppel van 250 Nm bij 2200 tr/min. Wat prestaties betreft is de dieselstoker niet zoveel trager dan zijn benzinebroers.De auto trekt in 12,3 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u terwijl Laren - Alhoewel Chrysler een behoorlijk compleet modellenprogramma aanbiedt met de Saratoga, Le Baron en Daytona, moet het merk het vooral hebben van de Voyager, die vanwege zijn enorme hoeveelheid gebruiksmogelijkheden en gunstige aanschafprijs bijzonder goed is aangeslagen. De 2.5 liter 4 cylinder en 3,3 liter V6 benzinemotoren werden veelal verkocht met een onderbouw LPG- installatie. Voor veelrijders is nu echter de langverwachte turbodiesel de serie komen verrijken. waardoor de nieuwe Galant bijzonder ruim is geworden. De carrosserie heeft een Cw-waarde van 0,29. Het Japanse motorenprogramma kent een aantal benzinemotoren allemaal met vier kleppen per cilinder. Aan de basis staat een 1.8 liter 4-pitter van 110 pk, gevolgd door een kleine 1,8 liter V6 van 135 pk. Deze nieuwe V6 is er ook als 2 liter met 145 en 170 pk. Daarboven vinden we prestatiegerichte uitvoering met turboladers en intercoolers, die sfst 240 pk. De zal ook op het nu met een De Europese Omstreeks april 1993 zal de Nederlandse importeur van Mitsubishi de nieuwe Galant introduceren. De Japanse versie echter is onlangs in eigen land voorgesteld. De auto is volledig nieuw en zal in eerste instantie als sedan verschijnen. De ontwerpers hebben de auto vanuit een gewijzigde benadering wat betreft afmetingen ontwikkeld. Er is gekozen voor een zo groot mogelijke spoorbreedte, die achter vinden we nog een boven de 1,50 meter is gekomen. prestatiegerichte uitv Daarnaast is ook de wielbasis turboladers en intercoolers, verlengd tot 2,65 meter. Dit komt goed is voor maar liefst 240 zowel de stabiliteit als het comfort bekende turbodiesel ten goede. programma blijven, r Uiteraard zijn ook lengte en vermogen van 94 pk. breedte aan de gewijzigde maten uitvoering zal uiteraard van de van het onderstel aangepast, huidige Japanse auto afwijken. de top van 180 km/u ror Europees te noemen is. Voyager komt met de turbodieselmotor inderdaad niets te kort. Onderin is al direct veel kracht beschikbaar en als de turbo merkbaar fluitend meedoet, is de auto helemaal niet meer te houden. Het motorgeluid zou evenwel iets verder teruggedrongen mogen worden, maar dat is dan ook de enige kritiek die we op de techniek van deze Voyager kunnen loslaten. Een automatische versnellingsbak is op de turbodiesel voorlopig niet voorzien. De Turbodiesel kan besteld - worden als Voyager SE met een bijzonder aangename standaarduitrusting: stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, getint glas en verstelbare koplampen. Daarnaast heeft ook de turbodiesel net als alle andere varianten standaard een airbag in het stuurwiel, terwijl ook de Feestvreugde Jammer, jammer, jammer, ook als niet- voetballiefhebber vind ik het heel erg jammer dat Nederland de finale van het Europees Kampioenschap niet heeft gehaald. We zaten er natuurlijk met z'n allen op te wachten om "die Duitsers" nog een keer in te maken, maar het mocht niet zo zijn. De diepe teleurstelling van de grote schare supporters kan ik me prima voorstellen. Veel minder weet ik de uiting van feestvreugde na het winnen van de wedstrijd Nederland- Duitsland te waarderen. De echte liefhebbers die in Zweden aanwezig waren, hebben er een groots feest van gemaakt, terwijl juist de Duitsers een spoor van vernielingen hebben achtergelaten. Maar ook in Nederland is de overwinning hier en daar op verfoeilijke wijze gevierd. Vanuit Enschede en Kerkrade gingen Oranje-aanhangers de grens over om in Duitsland te vertellen dat 'wij' gewonnen hadden; alsof in Duitsland niet naar de televisie wordt gekeken. Ronduit schandalig vindt ik het feit dat een Opel Astra met een Duits kenteken in het centrum van Tilburg op z'n dak is gelegd. Ik vind dit in geen verhouding staan, tot het winnen van een voetbalwedstrijd. Waarom moet feestvreugde toch vrijwel altijd samengaan met vernielzucht. De Opel, een produkt van een Amerikaans/Europees bedrijf, was eigendom van een verhuurbedrijf en als zodanig door een Amerikaan in ons buurland gehuurd. "Gelukkig" betrof het hier niet een auto van een particulier die zijn voertuig uitsluitend WA verzekerd had. Waarom gaat deze vernielzucht nu juist samen met voetbal en niet met tennis, hockey of golf. Laten we onze goede naam, die in Zweden in ieder geval hadden opgebouwd, ook in eigen land overeind houden en niet uit ballorigheid auto's gaan vernielen. Denk maar even na wat je ervan zou vinden, als het jezelf zou overkomen... Samenwerking BMW en Aprilia De motorfietsdivisie van BMW gaat samen met de Italiaanse motorfietsfabrikant Aprilia en het Oostenrijkse Bombardier-Rotax, een dochter van het Canadese transportconcern Bombardier, een nieuwe motorfiets met één cilinder ontwikkelen. De motorfiets, die een motor met een cilinderinhoud van 650 cc krijgt, zal worden vervaardigd in de Aprilia- fabriek, nabij Venetië. Vorig jaar maakte Aprilia 50.000 motorfietsen en BMW 34.000. BMW maakt al jaren geen ééncilinder motorfietsen meer. De laatste exemplaren met één cilinder vervaardigde het concern begin jaren zestig. Grand Voyager Maar ook de verlengde Grand Voyager kan met de VM-motor worden geleverd. Ook deze auto beschikt over drie zitrijen, maar houdt daarachter meer bagageruimte over. Uiteraard kunnen de twee banken achterin verwijderd worden, een klus die enige ervaring en kracht vraagt. Sinds de introductie van de Voyager in 1988 werden er in Europa ruim 30.000 exemplaren verkocht, terwijl in Nederland al snel de eerste plaats in het zogenaamde APV-segment werd behaald. Dit jaar werden tot en met 20 mei maar liefst 1.171 Voyagers op geel en grijs kenteken geregistreerd, wat een groei betekent van 40% ten opzichte van vorig jaar. De komst van de turbodiesel zal dit succes alleen maar uitbreiden. Vooral ook op grijs kenteken Eerwacht de importeur veel van de modeluitbreiding. Het prijsverschil met de benzine- auto's is gering, terwijl de wegenbelasting voor een diesel op grijs kenteken gelijk is aan die van een personenauto op geel kenteken. Óp geel kenteken, met plaats voor zeven tot acht personen is de Voyager Turbodiesel beschikbaar vanaf f.57.900,=. Dezelfde auto op grijs kenteken kost exclusief BTW f.36.695,=. De Grand Voyager is er vanaf f.64.990,= en geblindeerd voor f.41.680,= (excl. BTW). Peugeot brengt een tijdelijke uitgave van de 205 onder de naam Colorline. De auto kan worden besteld met 1.1 liter benzine- injectiemotor of de robuuste 1.8 liter diesel. Er zijn vier kleuren op de 205 Colorline leverbaar: Rouge Vallelunga (rood), Blanc Meije (wit). Gris Magnum (grijs) en Noir Vernis (Zwart). De vloerbedekking wordt bij de rode 205 in de carrosseriekleur uitgevoerd, terwijl deze bij alle andere types groen is. De uitrusting staat op een hoog niveau met standaard getint glas, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, radiovoorbereiding met antenne, sportieve velgen van de XS, brede banden op de benzine versie, een in twee delen neerklapbare achterbank en uitklapbare zijruiten bij de 3-deurs. Uiteraard is de 205 Colorline te herkennen aan zijn naamsvermelding op de achterklep en striping op de flanken. De 3-deurs 1.1 liter kost f.23.950,= en dezelfde auto als diesel f.27.600,=. De meerprijs voor de vijfdeurs bedraagt f.810,=. EN’

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 19