CHRYSLER VOYAGER TURBODIESEL
NIEUWE GENERATIE MITSUBISHI GALANT
1
COLORLINE
Oplage: 95.385 ex.
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Now Witt Turbo Diesel
992-pagina 18
RJe^ootoRfflaat
Donderdag 25 juni 1992
SSE1
990
getint gl
bereiding
>el.
te
rd
Tony Vos
rdier,
ets me
Autotest:
Lees verder
Citroen ZX
in dit nummer
voorraad leverbaar
o.a:
pag. 9
pag. 11
12.95
Hyundai:
kwaliteit uit
Avantage 1.9 D
pag. 3
Rij-impressie:
Jaguar XJS 4.0
Convertible
Jaargang 4
Nummer 26
t dwars balken extra
jn.
mduit
s. De
zijn ook lengte en
de gewijzigde maten
aangepast,
portieren met
verstevigd zijr
Chasselas]
C. Alsace
<t van de in de
s zeldzaam
rkomende
las-druif. Deze
lit komt in
rland nog wel
eel voor,
og, past prima
vlees en vis.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
w
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Enkele maanden geleden startte
de produktie van de Voyager in het
Oostenrijkse Graz bij Steyr-
Daimler-Puch. Het zal hier
voornamelijk gaan om de
assemblage van de turbodiesel-
variant, een puur Europese
aangelegenheid. Chrysler koopt
de motoren in bij de Italiaanse
firma VM, die dezelfde krachtbron
ook levert aan Alfa Romeo voor de
164 en aan Rover voor de 825.
Forse groei
autotelefoons
Het aantal
autotelefoonaansluitingen
nam in 1991 toe met 46
procent; dat is een nog
sterkere toename dan in het
jaar daarvoor. Nederland
telde aan het eind van 1991
115.000 autotelefoons. Dit
staat in het zojuist
verschenen jaarverslag over
1991 van PTT Telecom.
Volgens PTT Telecom blijft
mobiele communicatie één
van de snelst groeiende
deelmarkten in de
telecommunicatiesector. Een
toenemend aantal zakelijke,
maar ook particuliere
klanten heeft een sterke
behoefte aan permanente
bereikbaarheid en aan
'bellen onderweg'. Het is t
verwachten dat deze trenc
nog verder zal doorzetten en
uiteindelijk zal leiden tot
'personal communication
networks' waarmee men
onder alle omstandigheden
onder een persoonlijk
nummer bereikbaar zal zijn,
aldus de organisatie.
Deze maand is PTT Telecom
gestart met een verdere
uitbreiding van de capaciteit
van het landelijk dekkende
ATF3-netwerk voor
autotelefonie. Na de
capaciteitsuitbreiding zal dit
netwerk maximaal 200.000
gebruikers kunnen
omvatten. Nu is de capacteit
nog 150.000.
Prestaties
De 2.5 liter 4 cylinder ligt dwars
voorin en drijft via een
handgeschakelde vijfbak de
voorwielen aan. Met
turbocompressor en intercooler
komt de krachtbron op een
maximaal vermogen van 118 pk bij
4200 tr/min. Imponerend is het
maximale koppel van 250 Nm bij
2200 tr/min. Wat prestaties betreft
is de dieselstoker niet zoveel
trager dan zijn benzinebroers.De
auto trekt in 12,3 seconden vanuit
stilstand naar de 100 km/u terwijl
Laren - Alhoewel Chrysler een behoorlijk compleet
modellenprogramma aanbiedt met de Saratoga, Le
Baron en Daytona, moet het merk het vooral hebben
van de Voyager, die vanwege zijn enorme hoeveelheid
gebruiksmogelijkheden en gunstige aanschafprijs
bijzonder goed is aangeslagen. De 2.5 liter 4 cylinder
en 3,3 liter V6 benzinemotoren werden veelal verkocht
met een onderbouw LPG- installatie. Voor veelrijders
is nu echter de langverwachte turbodiesel de serie
komen verrijken.
waardoor de nieuwe Galant
bijzonder ruim is geworden. De
carrosserie heeft een Cw-waarde
van 0,29.
Het Japanse motorenprogramma
kent een aantal benzinemotoren
allemaal met vier kleppen per
cilinder. Aan de basis staat een 1.8
liter 4-pitter van 110 pk, gevolgd
door een kleine 1,8 liter V6 van 135
pk. Deze nieuwe V6 is er ook als 2
liter met 145 en 170 pk. Daarboven
vinden we
prestatiegerichte uitvoering met
turboladers en intercoolers, die
sfst 240 pk. De
zal ook op het
nu met een
De Europese
Omstreeks april 1993 zal de
Nederlandse importeur van
Mitsubishi de nieuwe Galant
introduceren. De Japanse versie
echter is onlangs in eigen land
voorgesteld. De auto is volledig
nieuw en zal in eerste instantie als
sedan verschijnen. De ontwerpers
hebben de auto vanuit een
gewijzigde benadering wat betreft
afmetingen ontwikkeld.
Er is gekozen voor een zo groot
mogelijke spoorbreedte, die achter vinden we nog een
boven de 1,50 meter is gekomen. prestatiegerichte uitv
Daarnaast is ook de wielbasis turboladers en intercoolers,
verlengd tot 2,65 meter. Dit komt goed is voor maar liefst 240
zowel de stabiliteit als het comfort bekende turbodiesel
ten goede. programma blijven, r
Uiteraard zijn ook lengte en vermogen van 94 pk.
breedte aan de gewijzigde maten uitvoering zal uiteraard van de
van het onderstel aangepast, huidige Japanse auto afwijken.
de top van 180 km/u ror
Europees te noemen is.
Voyager komt met de
turbodieselmotor inderdaad niets
te kort. Onderin is al direct veel
kracht beschikbaar en als de turbo
merkbaar fluitend meedoet, is de
auto helemaal niet meer te
houden. Het motorgeluid zou
evenwel iets verder
teruggedrongen mogen worden,
maar dat is dan ook de enige
kritiek die we op de techniek van
deze Voyager kunnen loslaten. Een
automatische versnellingsbak is
op de turbodiesel voorlopig niet
voorzien.
De Turbodiesel kan besteld
- worden als Voyager SE met een
bijzonder aangename
standaarduitrusting:
stuurbekrachtiging, centrale
vergrendeling, elektrisch bediende
en verwarmde buitenspiegels,
getint glas en verstelbare
koplampen. Daarnaast heeft ook
de turbodiesel net als alle andere
varianten standaard een airbag in
het stuurwiel, terwijl ook de
Feestvreugde
Jammer, jammer, jammer,
ook als niet-
voetballiefhebber vind ik het
heel erg jammer dat
Nederland de finale van het
Europees Kampioenschap
niet heeft gehaald. We zaten
er natuurlijk met z'n allen op
te wachten om "die Duitsers"
nog een keer in te maken,
maar het mocht niet zo zijn.
De diepe teleurstelling van
de grote schare supporters
kan ik me prima voorstellen.
Veel minder weet ik de
uiting van feestvreugde na
het winnen van de wedstrijd
Nederland- Duitsland te
waarderen. De echte
liefhebbers die in Zweden
aanwezig waren, hebben er
een groots feest van
gemaakt, terwijl juist de
Duitsers een spoor van
vernielingen hebben
achtergelaten. Maar ook in
Nederland is de overwinning
hier en daar op verfoeilijke
wijze gevierd. Vanuit
Enschede en Kerkrade
gingen Oranje-aanhangers
de grens over om in
Duitsland te vertellen dat
'wij' gewonnen hadden; alsof
in Duitsland niet naar de
televisie wordt gekeken.
Ronduit schandalig vindt ik
het feit dat een Opel Astra
met een Duits kenteken in
het centrum van Tilburg op
z'n dak is gelegd. Ik vind dit
in geen verhouding staan,
tot het winnen van een
voetbalwedstrijd. Waarom
moet feestvreugde toch
vrijwel altijd samengaan
met vernielzucht. De Opel,
een produkt van een
Amerikaans/Europees
bedrijf, was eigendom van
een verhuurbedrijf en als
zodanig door een Amerikaan
in ons buurland gehuurd.
"Gelukkig" betrof het hier
niet een auto van een
particulier die zijn voertuig
uitsluitend WA verzekerd
had. Waarom gaat deze
vernielzucht nu juist samen
met voetbal en niet met
tennis, hockey of golf. Laten
we onze goede naam, die
in Zweden in ieder geval
hadden opgebouwd, ook in
eigen land overeind houden
en niet uit ballorigheid
auto's gaan vernielen. Denk
maar even na wat je ervan
zou vinden, als het jezelf zou
overkomen...
Samenwerking
BMW en Aprilia
De motorfietsdivisie van
BMW gaat samen met de
Italiaanse
motorfietsfabrikant Aprilia
en het Oostenrijkse
Bombardier-Rotax, een
dochter van het Canadese
transportconcern
Bombardier, een nieuwe
motorfiets met één cilinder
ontwikkelen. De motorfiets,
die een motor met een
cilinderinhoud van 650 cc
krijgt, zal worden
vervaardigd in de Aprilia-
fabriek, nabij Venetië. Vorig
jaar maakte Aprilia 50.000
motorfietsen en BMW 34.000.
BMW maakt al jaren geen
ééncilinder motorfietsen
meer. De laatste exemplaren
met één cilinder
vervaardigde het concern
begin jaren zestig.
Grand Voyager
Maar ook de verlengde Grand
Voyager kan met de VM-motor
worden geleverd. Ook deze auto
beschikt over drie zitrijen, maar
houdt daarachter meer
bagageruimte over. Uiteraard
kunnen de twee banken achterin
verwijderd worden, een klus die
enige ervaring en kracht vraagt.
Sinds de introductie van de
Voyager in 1988 werden er in
Europa ruim 30.000 exemplaren
verkocht, terwijl in Nederland al
snel de eerste plaats in het
zogenaamde APV-segment werd
behaald. Dit jaar werden tot en
met 20 mei maar liefst 1.171
Voyagers op geel en grijs kenteken
geregistreerd, wat een groei
betekent van 40% ten opzichte van
vorig jaar. De komst van de
turbodiesel zal dit succes alleen
maar uitbreiden. Vooral ook op
grijs kenteken Eerwacht de
importeur veel van de
modeluitbreiding. Het prijsverschil
met de benzine- auto's is gering,
terwijl de wegenbelasting voor
een diesel op grijs kenteken gelijk
is aan die van een personenauto
op geel kenteken. Óp geel
kenteken, met plaats voor zeven
tot acht personen is de Voyager
Turbodiesel beschikbaar vanaf
f.57.900,=. Dezelfde auto op grijs
kenteken kost exclusief BTW
f.36.695,=. De Grand Voyager is er
vanaf f.64.990,= en geblindeerd
voor f.41.680,= (excl. BTW).
Peugeot brengt een tijdelijke uitgave van de 205 onder de naam
Colorline. De auto kan worden besteld met 1.1 liter benzine-
injectiemotor of de robuuste 1.8 liter diesel. Er zijn vier kleuren op
de 205 Colorline leverbaar: Rouge Vallelunga (rood), Blanc Meije
(wit). Gris Magnum (grijs) en Noir Vernis (Zwart). De
vloerbedekking wordt bij de rode 205 in de carrosseriekleur
uitgevoerd, terwijl deze bij alle andere types groen is. De
uitrusting staat op een hoog niveau met standaard getint glas, van
binnenuit verstelbare buitenspiegels, radiovoorbereiding met
antenne, sportieve velgen van de XS, brede banden op de benzine
versie, een in twee delen neerklapbare achterbank en uitklapbare
zijruiten bij de 3-deurs. Uiteraard is de 205 Colorline te herkennen
aan zijn naamsvermelding op de achterklep en striping op de
flanken. De 3-deurs 1.1 liter kost f.23.950,= en dezelfde auto als
diesel f.27.600,=. De meerprijs voor de vijfdeurs bedraagt f.810,=.
EN’