Sunny Drive-in leest bij Denissen Uit de kluiten gewassen AN IER Golden King Award voor Rallycross-spektakel in Denissen Valkenswaard Wie durft de confrontatie aan o n Maak kennis met de Opel Frontera lepelaersopel HO BUli I VELDIG en w O H |TW >n Zn. DE AUTOMAAT - Donderdag 18 juni 1992 - pagina 3 uni 1992-pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER L L relijk: >rtier ijver ssel riet de OPELS Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel. 013 - 43 4« 55 lak a, [easing larantie WHEREVER fa voor 29.500,- voor 32.500,- voor 14.500,- voor 34.500,- voor 29.500,- voor 24.950,- voor 12.500,- voor 11.500,- voor 49.500,- voor 18.500,- voor 14.500,- voor 8.500,- voor 15.500,- voor 15.500,- voor 11.500,- voor 24.500,- voor 15.500,- voor 4.500,- voor 5.500,- voor 11.500,- tieren de Spc 2, GOIRLE esbo automateriaal) 013-341659 013-342204 37.500, - 42.950, - 46.950, - 49.950, - 65.950, - 69.500, - 65.950,- 11.500, - 17.950,- 49.500, - DEOPEL-DEALER ZEKERHEID VOOR ALLES. kleine spullen. Door de hoge en brede carrosserie zal niemand klagen over gebrek aan hoofd- of beenruimte. Voor heeft de Opel onafhankelijke wielophanging volgens het double-whisbone principe, terwijl i gerenoveerde baan van circuit. gegevens: )pel Frontera 2.3 25.500,- 25.500,- 31.950, - 28.950, - 31.950, - showroom bij Denissen om bewonderd te worden. 20.500, - 19.950, - 21.950, - 24.500, - 28.950, - 25.950, - 25.950,- 25.950, - 27.950, - 28.950, - 29.950, - 29.950,- pr. o.a. 26.500, - 36.500, - 26.500, - genomen het Euroci ’V’Xjb EUROCIROJIT 11 liter dat is ni< seft zelf op 10, dat t - a.hak b.v.| van voorlijk De General Motors Europe heeft een verstandig besluit genomen om de Isuzu- produkten voortaan onder de merknaam Opel te gaan verkopen. Zo werd op de Campo pick-up eind vorig jaar de merknaam verwisseld. Nieuw is echter de Frontera waar het Opel-aandeel niet tot het typeplaatje alleen beperkt blijft. Het gaat hier om een forse, vierwielaangedreven auto die niet bedoeld is als pure terreinganger, maar meer een aantrekkelijk alternatief moet vormen op de stationcar. )'s met Bovag- 10 km beurt en In de showroom staan overigens ook de verschillende Drive- uitvoeringen van de Nissan Sunny, 100 NX en Primera, die afhankelijk van het model een consumentenvoordeel opleveren van f.800,tot f.1500, Uiteraard ligt er tijdens het "Sunhy Drive-in" feest voor iedere bezoeker een leuke attentie klaar, Het "Sunny Drive-in" feest wordt gehouden in de showroom van Garage Denissen aan de Burg. Jansenstraat 52-56 in Tilburg en duurt tot en met zaterdag 27 juni Reservewiel Nu kan de ruit omhc gekl onde absoluut nadelic opstelling heeft bagagevolume ii kan worden i liter, kortom flinke stci; reservewiel hier respectievel liter van over. De 2.4 liter injectiemotor is met 125 ,.y Stootje Het interieur laat ook een grappige mengelmoes van Opel en Isuzu onderdelen zien. Zo lijken de stoelen wat betreft vormgeving en bekleding erg op die van de sportieve Opel modellen, terwijl ook het stuurwiel, de pookknop, verschillende bedieningsknopjes en het instrumentarium uit Opel- modellen zijn geleend. De algehele vormgeving van het dashboard is van Isuzu overgenomen. Het geheel ziet er verzorgd uit en lijkt tegen een stootje te kunnen. Ook de achterbank is van hoofdsteunen voorzien. Tussen de twee voorstoelen in zit de bediening van de portierruiten, terwijl de buitenspiegels vanaf het deurpaneel versteld kunnen worden. De Frontera beschikt over een redelijk aantal vakjes en bakjes voor het opbergen van Sport heeft een 2 liter 4 cilinder benzinemotoren, maar presteert vanwege zijn lagere gewicht het best. De Opel Frontera zit in het segment van bijvoorbeeld de Nissan Terrano en Toyota 4- Runner, auto's die prijstechnisch gezien allemaal bij elkaar in de buurt liggen. De 2.4 liter benzine Frontera kost f.66.480,= terwijl voo de turbodiesel f.71.490,= op tafel moet komen. Ook een aantal rijk uitgedoste terreinauto's komt hier dichtbij, waardoor de Frontera zich absoluut niet uit de markt prijst. En om even in GM-huize te blijver een Opel Omega 2.3 Turbodiesel stationcar CD Diamond kost f.70.855,-. roog worden jeklapt en de metalen klep naar leren. Het wiel achterop is dus lig. In normale ft de Frontera een 3 van 540 liter wat uitgebreid tot 1720 i de ruimte als van een tationcar. Wie echter het wiel in de auto zet houdt slijk 430 en 1570 betrouwbaarheid van Nissan automobielen en het succes van de Sunny laat zich makkelijk verklaren. Aan de top van de Sunny-lijn staat de imponerende GTI-R, een regelrecht rallymonster in gezinsverpakking, zo mag je deze snelheidsduivel gerust betitelen. Met zijn 223 pk motor, die permanent de vier onafhankelijk opgehangen wielen aandrijft, schiet deze Sunny van 0 tot 100 km/u in slechts 5,2 seconden en ook zijn topsnelheid van boven de 220 km/u mag er wezen. Vanaf 18 tot en met 25 juni staat deze straatracer gebroedelijk naast de oer-Sunny uit 1967 in de De huidige generatie kenmerkt zich door moderne technieken zoals 16- kleps motoren en onafhankelijke wielophanging, die verpakt zijn in moderne, aërodynamische carrosseriën (drie-, vier-, vijfdeurs of stationwagon). Daarbij komt nog eens de hoge Vauxhall Nova's en de 2CV's weer aan de start. Erwin Doctor van het Opel Dealer Team Holland zal de Engelse Nova-rijders fors tegengas geven. De wedstrijden vinden plaats op de sinds vorige week in gebruik en Zlli Opel heeft er erg lang over gedaan om de Frontera definitief in de verkoop te nemen. In september 1990 introduceerde Isuzu in Japan de Rodeo, een grote vierdeurs 4x4 gebaseerd op de Campo pick-up. Een half jaar later was dezelfde carrosserie onder de naam Opel Frontera te vinden op de autotentoonstelling in Genève, maar het duurde nog een jaar voordat de auto daadwerkelijk in de showroom kwam. Al zestien jaar komen de 'lelijke eenden' naar Valkenswaard. Door de gelijkwaardigheid van de 30 pk tweepitters wordt er elke keer weer om iedere meter gestreden, waarbij het er vaak op lijkt dat verschillende exemplaren vanwege hun extreme veerwegen in bochten om zullen slaan. De rijders weten echter precies hoe hard ze een bocht moeten ronden. De 2 CV's zijn voorzien van standaard motoren en vormen daarom een uiterst betaalbare klasse. Voor velen gaat het dan ook om een hobby, die per jaar niet meer dan zo'n vijftienhonderd gulden kost. De Vauxhall Nova is het equivalent van de bij ons bekende Opel Corsa. Ook deze auto's zijn onderling gelijkwaardig en beschikken toch nog over zo'n slordige 160 pk. Erwin Doctor is zondag de gastrijder. Zoals gebruikelijk wordt voor de eerste manche om 12.00 uur gestart, nadat er 's morgens door de rijders al is getraind. Het is al weer 25 jaar geleden dat de Nissan Sunny op de Nederlandse markt werd geïntroduceerd met de slogan "er is iets nieuws onder de zon". In een kwart eeuw is de Sunny uitgegroeid tot één van de populairste gezinsauto's in ons land. Inparkeren Opel is van de Isuzu Rodeo uitgegaan bij het ontwerpen van de Frontera. Dat betekent dat vooral de carrosserie werd overgenomen. Voor wat betreft de motoren en verschillende kleinere details winkelde het van oorsprong Duitse merk in eigen huis. De Frontera wordt gebouwd in het Engelse Luton. Met een lengte van 4,48 meter (exclusief reservewiel) en een breedte v 1,73 meter is de Frontera behc uit de kluiten gewassen. typische uitbouw van de spatborden doet hem prima in het Opel-programma passen, daar ook de Corsa en Astra vergelijkbare stijlkenmerken vertonen. De Frontera komt absoluut indrukwekkend over en ziet er erg compleet uit. Langs de spatbordenranden zijn zwarte verbreders aangebracht. De Zondag 21 juni aanstaande staat het Eurocircuit in Valkenswaard in het teken van merkenraces. Naast de gebruikelijke vier rallycross klassen, waarin wordt gestreden voor het Nederlands Kampioenschap, komen ook de pk de meest krachtige motor uit het Frontera-gamma. De turbodiesel met 2.3 liter inhoud zal echter in ons land meer worden verkocht. Gezien het enorme gewicht van 1820 kg is deze krachtbron absoluut het minimum. Voorzien van een intercooler levert de 2.3 100 pk bij 4200 tr/min en een koppel van 215 Nm bij 2200 tr/min. Daar Opel de Frontera vooral bedoeld heeft als stationcar- alternatief, zijn de prestaties op de verharde weg zeker van belang. De Frontera turbodiesel haalt een top van 147 km/u en heeft voor het sprintje van 0 tot 100 19,3 seconden nodig. Voor deze waarden is echter een goed ingereden auto nodig. Ons testexemplaar met nog geen 2000 km kwam absoluut niet aan deze cijfers. Bovendien moet constant het onderste uit de kan gehaald worden om vlot met het verkeer mee te kunnen. Een zwaardere 6 cilinder zou hier absoluut de voorkeur hebben. Een ander minpunt van de krachtbron is het nadrukkelijk aanwezige geluid. Als de Frontera met koude motor wordt gestart, doe ie niet onder voor een landbouwtractor. Eenmaal op toeren valt het overigens best mee. voorbumper is in de carrosseriekleur gespoten, terwijl de forse lichtmetalen wielen en de dakrailings het beeld compleet maken. Door de vier portieren is het interieur makkelijk toegankelijk, wat eigenlijk niet geldt voor de bagageruimte. Ons testexemplaar was voorzien van een band achterop. Ten eerste beperkt dit onderdeel het uitzicht naar achteren, terwijl ook bij inparkeren meer ruimte nodig is. Wie in de bagageruimte wil zijn, moet een aantal handelingen uitvoeren. Na het aantrekken van de handrem kan via een knopje op het dashboard het slot worden ontgrendeld. Vervolgens moet met een krachtige beweging de beugel waarop het wiel is bevestigd opzij gedraaid worden. Dit betekent dat bij inparkeren achter de auto nog een meter extra ruimte nodig is. De Nederlandse Nissan- dealers die als beste hun klantgerichtheid in de praktijk weten te brengen ontvangen jaarlijks uit handen van de importeur Nissan Motor Nederland de "Golden King Award". De Tilburgse Nissan-dealer Denissen viel ook in de prijzen en mag zich een jaar lang Golden King-dealer noemen. Het woord King staat voor "Klanthousiasme Is Nissan's Garantie". Deze slogan geeft aan dat de klant centraal staat in Nissan's filosofie. Vier keer per jaar houdt de importeur onderzoeken naar de klantentevredenheid onder de vele Nissan-rijders in Nederland. In deze onderzoeken wordt gekeken naar de tevredenheid over het Nissan prpdukt en over de serviceverlening van de Nissan-dealer. Denissen scoorde op het gebied van klantentevredenheid hoog, wat resulteerde in het predikaat "Nissan Golden King Dealer" waarmee men bij Garage Denissen terecht zeer blij is. Technische Merk en type: Opel T.D. Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 2260 cc Boring x slag: 92 x 85 mm Vermogen: 100 pk bij 4200 tr/min I Koppel: 215 Nm bij 2200 tr/min Afmetingen: lengte 4,48 meter, breedte 1,73 meter Gewicht: 1820 kg Prestaties: topsnelheid 147 km/u acceleratie 0-100 in 19,3 sec. Verbruik: bij 90 km/u 8,1 liter/100 km bij 120 km/u 11,2 liter/100 km stadsverkeer 10,3 liter/100 km Prijs: f.71.490,= Wegenbelasting: f.737,tot f.758, per 3 mnd. Onderbemeten Wat bediening betreft laat de Frontera weinig te wensen over. Door de stuurbekrachtiging is de kolos makkelijk de hoek om te krijgen. Apart, maar niet handig zijn de bedieningsknoppen aan weerszijde van het klokkendeel waarmee verlichting en ruitewissers in gang worden gezet, wat dat betreft zijn we toch erg op de gebruikelijke sprieten gesteld. Een zware auto met een enigszins onderbemeten motor komt al gauw tot een fors brandstofverbruik. Maar ook hier moeten we aantekenen dat een ingereden diesel beter zal scoren. In ieder geval noteerden we een gemiddeld verbruik van diesel op 6 kilometer en bepaald gunstig. Opel gee een gemiddelde op van 1 dus laten we er vanuit gaan waarheid na inrijden in het midden zal liggen. Het programma van de Frontera is nog niet compleet. Op dit moment is er de vierdeurs met lange wielbasis en twee motoren. In januari zal ook de Sport op de markt komen met twee portieren en een korte wielbasis. Bij de Sport kunnen het dakpaneel en de ruiten achterin worden verwijderd. De we achter een met bladveren opgehangen starre as tegenkomen. Dit geheel voldoet prima. De achteras is op oneffen wegdek wel wat onrustig, maar over het geheel genomen is de auto absoluut comfortabel. De zitpositie is goed, al ontbreekt een hoogteverstelling op de bestuurdersstoel. De traploze versteljing van de rugleuning is te vinden aan de buitenkant van de stoel en kan nauwelijks worden beroerd als het portier gesloten is. Door de hoge zitpositie heb je vanuit de auto een prima zicht over de rest van het verkeer. De Opel Frontera vormt een leuke uitbreiding van het al complete Opel- programma. De auto ziet er goed uit, maar scoort minder op motorisch vlak. Daarnaast verdient het de voorkeur het reservewiel binnen te plaatsen. D s auto is zeer compleet uitgerust, is concurrerend geprijsd en beschikt over een comfortabel weggedrag. FB-SH-25 FB-SN-25 PENISSEN

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 25