Sunny Drive-in leest
bij Denissen
Uit de
kluiten
gewassen
AN
IER
Golden
King
Award
voor
Rallycross-spektakel in
Denissen
Valkenswaard
Wie durft de confrontatie aan
o
n
Maak kennis met de Opel Frontera
lepelaersopel
HO
BUli
I
VELDIG
en
w
O
H
|TW
>n Zn.
DE AUTOMAAT - Donderdag 18 juni 1992 - pagina 3
uni 1992-pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
L
L
relijk:
>rtier
ijver
ssel
riet
de
OPELS
Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel. 013 - 43 4« 55
lak
a,
[easing
larantie
WHEREVER
fa
voor 29.500,-
voor 32.500,-
voor 14.500,-
voor 34.500,-
voor 29.500,-
voor 24.950,-
voor 12.500,-
voor 11.500,-
voor 49.500,-
voor 18.500,-
voor 14.500,-
voor 8.500,-
voor 15.500,-
voor 15.500,-
voor 11.500,-
voor 24.500,-
voor 15.500,-
voor 4.500,-
voor 5.500,-
voor 11.500,-
tieren
de Spc
2, GOIRLE
esbo automateriaal)
013-341659
013-342204
37.500, -
42.950, -
46.950, -
49.950, -
65.950, -
69.500, -
65.950,-
11.500, -
17.950,-
49.500, -
DEOPEL-DEALER
ZEKERHEID VOOR ALLES.
kleine spullen. Door de hoge en
brede carrosserie zal niemand
klagen over gebrek aan hoofd- of
beenruimte.
Voor heeft de Opel onafhankelijke
wielophanging volgens het
double-whisbone principe, terwijl
i gerenoveerde baan van
circuit.
gegevens:
)pel Frontera 2.3
25.500,-
25.500,-
31.950, -
28.950, -
31.950, -
showroom bij Denissen om
bewonderd te worden.
20.500, -
19.950, -
21.950, -
24.500, -
28.950, -
25.950, -
25.950,-
25.950, -
27.950, -
28.950, -
29.950, -
29.950,-
pr. o.a.
26.500, -
36.500, -
26.500, -
genomen
het Euroci
’V’Xjb
EUROCIROJIT
11 liter
dat is ni<
seft zelf
op 10,
dat t
- a.hak b.v.|
van
voorlijk
De
General Motors Europe heeft een verstandig besluit
genomen om de Isuzu- produkten voortaan onder de
merknaam Opel te gaan verkopen. Zo werd op de
Campo pick-up eind vorig jaar de merknaam
verwisseld. Nieuw is echter de Frontera waar het
Opel-aandeel niet tot het typeplaatje alleen beperkt
blijft. Het gaat hier om een forse, vierwielaangedreven
auto die niet bedoeld is als pure terreinganger, maar
meer een aantrekkelijk alternatief moet vormen op de
stationcar.
)'s met Bovag-
10 km beurt en
In de showroom staan overigens
ook de verschillende Drive-
uitvoeringen van de Nissan Sunny,
100 NX en Primera, die afhankelijk
van het model een
consumentenvoordeel opleveren
van f.800,tot f.1500,
Uiteraard ligt er tijdens het "Sunhy
Drive-in" feest voor iedere
bezoeker een leuke attentie klaar,
Het "Sunny Drive-in" feest wordt
gehouden in de showroom van
Garage Denissen aan de Burg.
Jansenstraat 52-56 in Tilburg en
duurt tot en met zaterdag 27 juni
Reservewiel
Nu kan de ruit omhc
gekl
onde
absoluut nadelic
opstelling heeft
bagagevolume ii
kan worden i
liter, kortom
flinke stci;
reservewiel
hier respectievel
liter van over.
De 2.4 liter injectiemotor is met 125
,.y
Stootje
Het interieur laat ook een grappige
mengelmoes van Opel en Isuzu
onderdelen zien. Zo lijken de
stoelen wat betreft vormgeving en
bekleding erg op die van de
sportieve Opel modellen, terwijl
ook het stuurwiel, de pookknop,
verschillende bedieningsknopjes
en het instrumentarium uit Opel-
modellen zijn geleend. De
algehele vormgeving van het
dashboard is van Isuzu
overgenomen. Het geheel ziet er
verzorgd uit en lijkt tegen een
stootje te kunnen. Ook de
achterbank is van hoofdsteunen
voorzien. Tussen de twee
voorstoelen in zit de bediening van
de portierruiten, terwijl de
buitenspiegels vanaf het
deurpaneel versteld kunnen
worden. De Frontera beschikt over
een redelijk aantal vakjes en
bakjes voor het opbergen van
Sport heeft een 2 liter 4 cilinder
benzinemotoren, maar presteert
vanwege zijn lagere gewicht het
best.
De Opel Frontera zit in het
segment van bijvoorbeeld de
Nissan Terrano en Toyota 4-
Runner, auto's die prijstechnisch
gezien allemaal bij elkaar in de
buurt liggen. De 2.4 liter benzine
Frontera kost f.66.480,= terwijl voo
de turbodiesel f.71.490,= op tafel
moet komen.
Ook een aantal rijk uitgedoste
terreinauto's komt hier dichtbij,
waardoor de Frontera zich
absoluut niet uit de markt prijst.
En om even in GM-huize te blijver
een Opel Omega 2.3 Turbodiesel
stationcar CD Diamond kost
f.70.855,-.
roog worden
jeklapt en de metalen klep naar
leren. Het wiel achterop is dus
lig. In normale
ft de Frontera een
3 van 540 liter wat
uitgebreid tot 1720
i de ruimte als van een
tationcar. Wie echter het
wiel in de auto zet houdt
slijk 430 en 1570
betrouwbaarheid van Nissan
automobielen en het succes van de
Sunny laat zich makkelijk
verklaren.
Aan de top van de Sunny-lijn staat
de imponerende GTI-R, een
regelrecht rallymonster in
gezinsverpakking, zo mag je deze
snelheidsduivel gerust betitelen.
Met zijn 223 pk motor, die
permanent de vier onafhankelijk
opgehangen wielen aandrijft,
schiet deze Sunny van 0 tot 100
km/u in slechts 5,2 seconden en
ook zijn topsnelheid van boven de
220 km/u mag er wezen.
Vanaf 18 tot en met 25 juni staat
deze straatracer gebroedelijk
naast de oer-Sunny uit 1967 in de
De huidige generatie kenmerkt
zich door moderne technieken
zoals 16- kleps motoren en
onafhankelijke wielophanging, die
verpakt zijn in moderne,
aërodynamische carrosseriën
(drie-, vier-, vijfdeurs of
stationwagon).
Daarbij komt nog eens de hoge
Vauxhall Nova's en de 2CV's weer
aan de start. Erwin Doctor van het
Opel Dealer Team Holland zal de
Engelse Nova-rijders fors tegengas
geven.
De wedstrijden vinden plaats op
de sinds vorige week in gebruik
en Zlli
Opel heeft er erg lang over gedaan
om de Frontera definitief in de
verkoop te nemen. In september
1990 introduceerde Isuzu in Japan
de Rodeo, een grote vierdeurs 4x4
gebaseerd op de Campo pick-up.
Een half jaar later was dezelfde
carrosserie onder de naam Opel
Frontera te vinden op de
autotentoonstelling in Genève,
maar het duurde nog een jaar
voordat de auto daadwerkelijk in
de showroom kwam.
Al zestien jaar komen de 'lelijke
eenden' naar Valkenswaard. Door
de gelijkwaardigheid van de 30 pk
tweepitters wordt er elke keer
weer om iedere meter gestreden,
waarbij het er vaak op lijkt dat
verschillende exemplaren
vanwege hun extreme veerwegen
in bochten om zullen slaan. De
rijders weten echter precies hoe
hard ze een bocht moeten ronden.
De 2 CV's zijn voorzien van
standaard motoren en vormen
daarom een uiterst betaalbare
klasse. Voor velen gaat het dan
ook om een hobby, die per jaar niet
meer dan zo'n vijftienhonderd
gulden kost.
De Vauxhall Nova is het
equivalent van de bij ons bekende
Opel Corsa.
Ook deze auto's zijn onderling
gelijkwaardig en beschikken toch
nog over zo'n slordige 160 pk.
Erwin Doctor is zondag de
gastrijder.
Zoals gebruikelijk wordt voor de
eerste manche om 12.00 uur
gestart, nadat er 's morgens door
de rijders al is getraind.
Het is al weer 25 jaar geleden dat
de Nissan Sunny op de
Nederlandse markt werd
geïntroduceerd met de slogan "er
is iets nieuws onder de zon".
In een kwart eeuw is de Sunny
uitgegroeid tot één van de
populairste gezinsauto's in ons
land.
Inparkeren
Opel is van de Isuzu Rodeo
uitgegaan bij het ontwerpen van
de Frontera. Dat betekent dat
vooral de carrosserie werd
overgenomen. Voor wat betreft de
motoren en verschillende kleinere
details winkelde het van
oorsprong Duitse merk in eigen
huis. De Frontera wordt gebouwd
in het Engelse Luton. Met een
lengte van 4,48 meter (exclusief
reservewiel) en een breedte v
1,73 meter is de Frontera behc
uit de kluiten gewassen.
typische uitbouw van de
spatborden doet hem prima in het
Opel-programma passen, daar ook
de Corsa en Astra vergelijkbare
stijlkenmerken vertonen. De
Frontera komt absoluut
indrukwekkend over en ziet er erg
compleet uit. Langs de
spatbordenranden zijn zwarte
verbreders aangebracht. De
Zondag 21 juni aanstaande staat
het Eurocircuit in Valkenswaard in
het teken van merkenraces. Naast
de gebruikelijke vier rallycross
klassen, waarin wordt gestreden
voor het Nederlands
Kampioenschap, komen ook de
pk de meest krachtige motor uit
het Frontera-gamma. De
turbodiesel met 2.3 liter inhoud zal
echter in ons land meer worden
verkocht. Gezien het enorme
gewicht van 1820 kg is deze
krachtbron absoluut het minimum.
Voorzien van een intercooler levert
de 2.3 100 pk bij 4200 tr/min en een
koppel van 215 Nm bij 2200 tr/min.
Daar Opel de Frontera vooral
bedoeld heeft als stationcar-
alternatief, zijn de prestaties op de
verharde weg zeker van belang.
De Frontera turbodiesel haalt een
top van 147 km/u en heeft voor het
sprintje van 0 tot 100 19,3 seconden
nodig. Voor deze waarden is echter
een goed ingereden auto nodig.
Ons testexemplaar met nog geen
2000 km kwam absoluut niet aan
deze cijfers. Bovendien moet
constant het onderste uit de kan
gehaald worden om vlot met het
verkeer mee te kunnen. Een
zwaardere 6 cilinder zou hier
absoluut de voorkeur hebben. Een
ander minpunt van de krachtbron
is het nadrukkelijk aanwezige
geluid. Als de Frontera met koude
motor wordt gestart, doe ie niet
onder voor een landbouwtractor.
Eenmaal op toeren valt het
overigens best mee.
voorbumper is in de
carrosseriekleur gespoten, terwijl
de forse lichtmetalen wielen en de
dakrailings het beeld compleet
maken. Door de vier portieren is
het interieur makkelijk
toegankelijk, wat eigenlijk niet
geldt voor de bagageruimte. Ons
testexemplaar was voorzien van
een band achterop. Ten eerste
beperkt dit onderdeel het uitzicht
naar achteren, terwijl ook bij
inparkeren meer ruimte nodig is.
Wie in de bagageruimte wil zijn,
moet een aantal handelingen
uitvoeren. Na het aantrekken van
de handrem kan via een knopje op
het dashboard het slot worden
ontgrendeld. Vervolgens moet met
een krachtige beweging de beugel
waarop het wiel is bevestigd opzij
gedraaid worden. Dit betekent dat
bij inparkeren achter de auto nog
een meter extra ruimte nodig is.
De Nederlandse Nissan-
dealers die als beste hun
klantgerichtheid in de
praktijk weten te brengen
ontvangen jaarlijks uit
handen van de importeur
Nissan Motor Nederland de
"Golden King Award". De
Tilburgse Nissan-dealer
Denissen viel ook in de
prijzen en mag zich een jaar
lang Golden King-dealer
noemen. Het woord King staat
voor "Klanthousiasme Is
Nissan's Garantie". Deze
slogan geeft aan dat de klant
centraal staat in Nissan's
filosofie. Vier keer per jaar
houdt de importeur
onderzoeken naar de
klantentevredenheid onder de
vele Nissan-rijders in
Nederland. In deze
onderzoeken wordt gekeken
naar de tevredenheid over het
Nissan prpdukt en over de
serviceverlening van de
Nissan-dealer. Denissen
scoorde op het gebied van
klantentevredenheid hoog,
wat resulteerde in het
predikaat "Nissan Golden
King Dealer" waarmee men
bij Garage Denissen terecht
zeer blij is.
Technische
Merk en type: Opel
T.D.
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 2260 cc
Boring x slag: 92 x 85 mm
Vermogen: 100 pk bij 4200 tr/min I
Koppel: 215 Nm bij 2200 tr/min
Afmetingen: lengte 4,48 meter,
breedte 1,73 meter
Gewicht: 1820 kg
Prestaties: topsnelheid 147 km/u
acceleratie 0-100 in 19,3 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 8,1 liter/100
km
bij 120 km/u 11,2 liter/100 km
stadsverkeer 10,3 liter/100 km
Prijs: f.71.490,=
Wegenbelasting: f.737,tot f.758,
per 3 mnd.
Onderbemeten
Wat bediening betreft laat de
Frontera weinig te wensen over.
Door de stuurbekrachtiging is de
kolos makkelijk de hoek om te
krijgen. Apart, maar niet handig
zijn de bedieningsknoppen aan
weerszijde van het klokkendeel
waarmee verlichting en
ruitewissers in gang worden gezet,
wat dat betreft zijn we toch erg op
de gebruikelijke sprieten gesteld.
Een zware auto met een enigszins
onderbemeten motor komt al gauw
tot een fors brandstofverbruik.
Maar ook hier moeten we
aantekenen dat een ingereden
diesel beter zal scoren. In ieder
geval noteerden we een
gemiddeld verbruik van
diesel op 6 kilometer en
bepaald gunstig. Opel gee
een gemiddelde op van 1
dus laten we er vanuit gaan
waarheid na inrijden in het
midden zal liggen.
Het programma van de Frontera is
nog niet compleet. Op dit moment
is er de vierdeurs met lange
wielbasis en twee motoren. In
januari zal ook de Sport op de
markt komen met twee portieren
en een korte wielbasis. Bij de Sport
kunnen het dakpaneel en de ruiten
achterin worden verwijderd. De
we achter een met bladveren
opgehangen starre as
tegenkomen. Dit geheel voldoet
prima. De achteras is op oneffen
wegdek wel wat onrustig, maar
over het geheel genomen is de
auto absoluut comfortabel. De
zitpositie is goed, al ontbreekt een
hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel. De traploze
versteljing van de rugleuning is te
vinden aan de buitenkant van de
stoel en kan nauwelijks worden
beroerd als het portier gesloten is.
Door de hoge zitpositie heb je
vanuit de auto een prima zicht
over de rest van het verkeer.
De Opel Frontera vormt een leuke
uitbreiding van het al complete
Opel- programma. De auto ziet er
goed uit, maar scoort minder op
motorisch vlak. Daarnaast
verdient het de voorkeur het
reservewiel binnen te plaatsen. D s
auto is zeer compleet uitgerust, is
concurrerend geprijsd en beschikt
over een comfortabel weggedrag.
FB-SH-25
FB-SN-25
PENISSEN