4 SUBARU SVX UK dekkers ffl 16-KLEPS CITROEN ZX AUDI 80 AVANT STI In Image-builder rs I I I I I I I I I I I I I I I - Bijlage van: De Tilburgse Koerier w cn A w S ii SUBARU jni 1992 - pagina 22 atoKfflaaG ÖRT 321100 Oplage: 95.385 ex. Donderdag 18 juni 1992 nsdag uni autotentoonstellingen nu showroom-klaar is. f een rsie v >leet Over Autotest: L'Auto Exclusive Lees verder biedt unieke autocollectie in dit nummer pag. 9 pag. 3 o.a: PU A Opel Frontera 2.3 Turbo Diesel Sunny Drive-iri feest Jaargang 4 Nummer 25 jaan t is haar .xer vicht, xge i de sijn j van de auto evenals ing, motor van det gaat 1 sr met lezeltde sn als bij voor een lage raac imale ijk voorzif el vai Irijf zou dan rn het maar A weegt seft zijn en idt het bij sn trekt in 8,6 t 100. ide', een knopje de i de bak worden inctioneert de een half-automaat. De bij Denissen pag. 3 Velen - Het in Europa relatief kleine Japanse merk Subaru is vooral bekend yanwege haar stadsauto, de Mini-Jumbo en voornamelijk in de Alpenlanden door het verkrijgbaar zijn van vierwielaandrijving op alle modellen. Dat de tot het Fuji-concern behorende autofabrikant ook technologische hoogstandjes kan leveren, wordt bewezen met de SVX, een 2+2 sportmodel wat na een jarenlange rondgang langs De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. KORVELSEWEG 99, TILBURG. Tel. 35.55.75 De vraag bij een dergelijk exclusief model als de Subaru SVX is niet hoeveel auto's er van verkocht kunnen worden, maar veel meer wat de uitstraling op het totale merk en haar produkten is. Subaru heeft voor de verkoop van haar topmodel in Nederland dan ook niet gekozen voor een klein aantal gespecialiseerde dealers. Bij iedere Subaru-dealer is de SVX Het Audi programma zal deze herfst worden uitgebreid met een Avant- versie van de bekende 80-serie. Hierdoor is het modellengamma compleet met een vierdeurs sedan, coupé, cabriolet en de Avant, een vijfdeurs stationcar. De grote achterklep geeft toegang tot een bagageruimte die door het neerklappen van de achterbank verder kan worden uitgebreid, zodat de 80 Avant vele toepassingen kent op zakelijk gebied, maar ook als privé-auto. De Avant zal worden geleverd met vrijwel alle motorvarianten, die we nu al in de Audi 80 vinden. Over enkele weken volgt de eerste kennismaking op de weg met dit nieuwe Audi-model. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur te koop, terwijl de importeur speciaal geschoolde mensen heeft klaarstaan, die bij problemen kunnen helpen. Kunststof Zonder direct een wc te geven, moet geste, de SVX een markante alledaagse verseb "y draagt een nieuwe ai control is standaard centrale vergrendelir ruitewissers met sneeuw-stand, achterruitwisser, koplampsproeiers en een elektrische antenne. Als optie zijn alleen lederen bekleding en een achterspoiler te bestellen. Het is moeilijk uit te maken wie c concurrentie van de SVX is. Er zij natuurlijk verschillende dure sportwagens uit Europa en Japan te noemen, die of veel te duur zijn of wat betreft uitrusting ver achter blijven. De SVX moet daarom de enkele liefhebber aanspreken die naast een dosis sportiviteit ook comfort in rijden en uitrusting zoekt en niet bang is een auto te kopen met een gedurfde uitstraling. De SVX wordt in zijn meer dan complete uitrusting inclusief 4-wielaandrijving, automaat en ABS aangeboden voor f.114.900,=. De meerprijs voor leer is f.4.600,=. Slecht jaar Japanse auto- industrie De Japanse autofabrikanten hebben in het verslagjaar 91/92, dat in maart werd afgesloten, de resultaten aanzienlijk zien verslechteren. Alleen Mitsubishi zag kans de winst nog fractioneel met 0,6 procent tot 50,5 miljard Yen (700 miljoen gulden) te verbeteren. Oorzaak voor de verslechterde resultaten is de stagnatie van de afzet op de binnenlandse markt, de relatief "dure" Yen, hogere afschrijvingen en hogere loon- en financieringskosten. Desondanks rekenen de Japanse autoconcern voor het lopende jaar op verbetering van de resultaten dankzij een hogere prijsstelling en een groeiende af zet in het duurste marktsegment. De winst en omzetcijfers van de belangrijkste Japanse ondernemingen over het afgelopen verslagjaar luiden als volgt: Nissan: omzet 59 mrd gld (+2,3%), winst 1,2 mrd gld (-47%); Honda: omzet 40 mrd gld (+4%), winst 927 mln gld (- 21%); Mitsubishi: omzet 35 mrd DM (+10%), winst 700 mln gld (+0,6%); Mazda: omzet 32 mrd gld (+3,5%), winst 291 mln gld (- 60%); Toyota (boekjaar eindigt 30 juni):omzetraming 124 mrd gld, winst 2,2 mrd gld (-53%). (Bron: Rai) Plastic hout Dat de SVX bovenaan het programma van Subaru staat, valt duidelijk te merken als men in het interieur plaatsneemt. Vrijwel alle denkbare snufjes zijn onder direct bereik van de bestuurder geplaatst. Het dashboard is niet opvallend van vormgeving en is gedeeltelijk bedekt met plastic "hout" panelen. In het geval van de standaard bekleding (randen van leer, middenbaan van alcantara) zijn het dashboard en de portierpanelen keurig met alcantara bekleed. De SVX biedt op de achterbank nog plaats aan twee in de groei zijnde kinderen. De stoelen bieden een prima zit en zijn elektrisch in vrijwel alle richtingen verstelbaar. De stuurkolom kan in hoogte en diepte worden aangepast. Ook stoelverwarming behoort tot de standaardspecificaties. Natuurlijk heeft de SVX een uitgebreide airconditioning met automatische temperatuurregeling. Liefhebbers van opera tot pop komen in de Subaru ook aan hun trekken. De auto heeft een Panasonic audiosysteem met een CD- wisselaar achterin. De koplampen zijn elektrisch verstelbaar, cruise- stijlkenmerken van bestaande modellen, maar bij de SVX komen we niet verder dan een front en achtersteven die enigszins des Saabs is. De neus is erg laag en de lichtunits plat. Typisch is de uitbouw van voor- en achterschermen over de hele lengte, terwijl de vijfspaaks lichtmetalen velgen (links en rechts verschillend) een haast onmisbaar ingredient zijn. Vanwege de grote gebogen zijruiten was het niet mogelijk deze volledig in de portieren te laten verdwijnen. Vandaar dat Subaru gekozen heeft voor een gedeelde zijruit, waarvan het onderste part elektrisch neer te draaien is, ook achterin. Dit geeft als enorm voordeel dat pok bij hoge snelheden een ruit kan worden opengezet, zonder een hinderlijke luchtstroming te verkrijgen. Onafhankelijk van de carrosseriekleur wordt het dak en de kunststof kofferklep zwart gespoten. De auto heeft een normale kofferbak en geen derde deur, maar kent wel een neerklapbare achterbank. Standaard is een schuif/kanteldak. Technisch heeft Subaru vrijwel alles wat ter beschikking stond in de SVX verwerkt. Boven/achter de voorwielen ligt een nieuwe 3,3 liter 6 cilinder boxermotor uiteraard voorzien van vier kleppen per zuiger en een vermogen van 230 pk bij 5600 tr/min en een fors koppel van 309 Nm bij 4800 tr/min. Tot de grote voordelen van deze boxer behoren het bescheiden gewicht, compacte afmetingen, het lage zwaartepunt en minimale trillingen. Tijdens de autosalon van Parijs, die wordt gehouden van 8 t/m 18 oktober, zal Citroën de ZX 16- klepper introduceren. Het is de eerste auto uit de ZX-reeks met een driedeurs carrosserie. Kenmerken zijn de knik in de taillelijn ter hoogte van de middenstijl, de verticale portiergrepen en de specifieke uitsnede van de wielkasten achter. De driedeurs ziet er sportief uit en is bij de 16- klepper voorzien van een spoiler boven de achterruit, meegespoten bumpers, skirts en spatbordverbreders en lichtmetalen wielen. De n dé 16 klepper is nieuw. He hier om een 2 liter 4 cilinder een inlaatspruitstuk met de acoustische eigenschapper de XM V6.24. Dit zorgt grotere soeplesse bij 1c n waarde-oordeel “steld worden dat ijnte en niet rhijning is. Vaak ve auto toerentallen. Met een exacte cylinderinhoud van 1998 cc wordt schakelprogramma. Er is een vermogen van 155 pk bereikt programma voor normals bij 6600 tr/min, terwijl bij 3500 tr/min al het maximale koppel- 183 Nm beschikbaar is. Z., haalt een top van 220 km/u en trekt in 8,5 seconden van 0 tot 100 km/u. Natuurlijk voldoet de motor aan de strengste emissienormen. De auto heeft een zeer complete uitrusting met ondermeer ABS, elektrisch bediende portierruiten, centrale vergrendeling met afstandbediening, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, met leer bekleed stuurwiel en sportieve stoelen met veel verstelmogelijkheden. De nieuwe Citroen ZX 16V zal net voor de Parijse Salon in september al bij de Nederlandse dealers verschijnen. prestaties zijn behoorlijk, n niet meer dan dat. De SVX immers 1610 kg en dat he« invloed op topsnelheid en acceleratie. De auto vindt 235 km/u genoeg er seconden van 0 tot Auto f.40,= duurder Veel garagebedrijven zullen voortaan bij aflevering een nieuwe of gebruiktt f.40, - extra aan de klant in rekening brengen. Dit staat voor een half uurloon. Tot voor kort kon de verkoper zelf een kenteken op het postkantoor op naam stellen. Het is nu echter noodzakelijk dat de verkoper samen met de koper naar het postkantoor gaat vergezeld van een geldig legitimatiebewijs en een uittreksel uit het bevolkingsregister. Deze persoonlijke verschijningsplicht kost het garagebedrijf al gauw een half uur en de klant zodoende f.40,=. Power mode Het apparaat maakt een beschaafd geluid, ook bij hogere toerentallen. Subaru heeft bewust gekozen voor een atmosferische motor om de soeplesse onderin te verbeteren. In het inlaatspruitstuk is een klep aangebracht, die tussen 2.300 en 4.200 tr/min gesloten wordt en zodoende zorgt voor een betere vulling van de cylinders. Bij hogere en lagere toeren staat de klep open en zorgt de massatraagheid van de lucht voor optimale omstandigheden. Natuurlijk voorziet Subaru haar topmodel van permanente vierwielaandrijving, een elektronisch geregeld systeem met een variabele verdeling van het motorkoppel over voor- en achterwielen. In het achterdifferentieel is een viscokoppeling opgenomen, terwijl een groot aantal sensoren het elektronisch brein van informatie voorzien. Gezien het grote motorvermogen is vierwielaandrijving niet overbodig om de krachten goed op het wegdek over te brengen. De SVX heeft standaard een automatische versnellingsbak met een drietal is een programma voor normale omstandigheden en een koppel van zogenaamde 'power moe De ZX 16V Daarnaast kan met handbediening van ingeschakeld en fun bak als Dubbel vangen De NS wil graag meer geld voor een treinkaartje vangen tijdens de spits dan nu het geval is. Waarom? De treinen zijn in de uren dat Nederland zich van en naar het werk begeeft overvol, zodat velen slechts een staanplaats voor hun dure geld krijgen. Daar komt nog bij dat op de maandagochtend en vrijdagmiddag de treinen overvol zitten met studenten die van en naar huis gaan met hun 'gratis' OV- jaarkaart. Kortom de NS heeft een probleem. Een op een normale en gezonde manier werkend commercieel bedr direct denken aan verhogen van de servicegraad om de klant niet te verliezen. De lijnen zijn echter in de spits overbezet, terwijl de uitbreiding van het net nog niet in gang is gezet en op z'n minst zo'n tien jaar zal duren. Maij-Weggen zou haar functie geen eer aan doen, als ze zich niet met het voornemen van de NS zou bemoeien. Opmeen heel slimme manier heeft ze een poging gedaan alle partijen te vriend te houden, zeer taktvol. Eerst liet ze namelijk merken dat de NS niet op eigen houtje zomaar een spitstarief in kan ga voeren, immers dat stokpaardje. Een geruststelling voor de burger die de politiek al jaren niet meer kan volgen en nu eindelijk het idee kreeg dat semi-overheidsinstellingen niet zondermeer hun gang kunnen gaan. Maar een 'tegen' kan snel omslaan in een 'voor' al heet het officieel dat Maij-Weggen geen tegenstand zal bieden als de NS definitief een spitstoeslag gaat berekenen. Nee, Maij-Weggen zou gek zijn als ze dit initiatief zou tegenwerken. Ten eerste brengen de hogere treintarieven meer geld in het laadje van de overheid. Maar daarnaast is gezegd dat als de trein in de spits duurder wordt ook de auto op dezelfde tijden meer moet gaan kosten. Kortom: de NS deed het werk en Maij- Weggen kan weer via twee partijen tegelijk vangen... Tony Vos DT-JO-84, kW >C 4635

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 23