4
SUBARU SVX
UK
dekkers
ffl
16-KLEPS
CITROEN ZX
AUDI 80 AVANT
STI
In
Image-builder
rs
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
-
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
w
cn
A
w
S
ii
SUBARU
jni 1992 - pagina 22
atoKfflaaG
ÖRT
321100
Oplage: 95.385 ex.
Donderdag 18 juni 1992
nsdag
uni
autotentoonstellingen nu showroom-klaar is.
f een
rsie v
>leet
Over
Autotest:
L'Auto Exclusive
Lees verder
biedt unieke
autocollectie
in dit nummer
pag. 9
pag. 3
o.a:
PU
A
Opel Frontera 2.3
Turbo Diesel
Sunny
Drive-iri feest
Jaargang 4
Nummer 25
jaan
t is haar
.xer
vicht,
xge
i de
sijn
j van
de auto
evenals
ing,
motor van
det gaat
1 sr met
lezeltde
sn als bij
voor een
lage
raac
imale
ijk voorzif
el vai
Irijf zou dan
rn het
maar
A weegt
seft zijn
en
idt het bij
sn trekt in 8,6
t 100.
ide',
een knopje de
i de bak worden
inctioneert de
een half-automaat. De
bij Denissen
pag. 3
Velen - Het in Europa relatief kleine Japanse merk
Subaru is vooral bekend yanwege haar stadsauto, de
Mini-Jumbo en voornamelijk in de Alpenlanden door
het verkrijgbaar zijn van vierwielaandrijving op alle
modellen. Dat de tot het Fuji-concern behorende
autofabrikant ook technologische hoogstandjes kan
leveren, wordt bewezen met de SVX, een 2+2
sportmodel wat na een jarenlange rondgang langs
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Hiel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
KORVELSEWEG 99, TILBURG.
Tel. 35.55.75
De vraag bij een dergelijk
exclusief model als de Subaru SVX
is niet hoeveel auto's er van
verkocht kunnen worden, maar
veel meer wat de uitstraling op het
totale merk en haar produkten is.
Subaru heeft voor de verkoop van
haar topmodel in Nederland dan
ook niet gekozen voor een klein
aantal gespecialiseerde dealers.
Bij iedere Subaru-dealer is de SVX
Het Audi programma zal deze herfst worden uitgebreid met een Avant-
versie van de bekende 80-serie. Hierdoor is het modellengamma
compleet met een vierdeurs sedan, coupé, cabriolet en de Avant, een
vijfdeurs stationcar. De grote achterklep geeft toegang tot een
bagageruimte die door het neerklappen van de achterbank verder kan
worden uitgebreid, zodat de 80 Avant vele toepassingen kent op zakelijk
gebied, maar ook als privé-auto. De Avant zal worden geleverd met
vrijwel alle motorvarianten, die we nu al in de Audi 80 vinden.
Over enkele weken volgt de eerste kennismaking op de weg met dit
nieuwe Audi-model.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
te koop, terwijl de importeur
speciaal geschoolde mensen heeft
klaarstaan, die bij problemen
kunnen helpen.
Kunststof
Zonder direct een wc
te geven, moet geste,
de SVX een markante
alledaagse verseb "y
draagt een nieuwe ai
control is standaard
centrale vergrendelir
ruitewissers met sneeuw-stand,
achterruitwisser,
koplampsproeiers en een
elektrische antenne. Als optie zijn
alleen lederen bekleding en een
achterspoiler te bestellen.
Het is moeilijk uit te maken wie c
concurrentie van de SVX is. Er zij
natuurlijk verschillende dure
sportwagens uit Europa en Japan
te noemen, die of veel te duur zijn
of wat betreft uitrusting ver achter
blijven. De SVX moet daarom de
enkele liefhebber aanspreken die
naast een dosis sportiviteit ook
comfort in rijden en uitrusting
zoekt en niet bang is een auto te
kopen met een gedurfde
uitstraling. De SVX wordt in zijn
meer dan complete uitrusting
inclusief 4-wielaandrijving,
automaat en ABS aangeboden
voor f.114.900,=. De meerprijs voor
leer is f.4.600,=.
Slecht jaar
Japanse auto-
industrie
De Japanse autofabrikanten
hebben in het verslagjaar
91/92, dat in maart werd
afgesloten, de resultaten
aanzienlijk zien
verslechteren. Alleen
Mitsubishi zag kans de winst
nog fractioneel met 0,6
procent tot 50,5 miljard Yen
(700 miljoen gulden) te
verbeteren. Oorzaak voor de
verslechterde resultaten is
de stagnatie van de afzet op
de binnenlandse markt, de
relatief "dure" Yen, hogere
afschrijvingen en hogere
loon- en financieringskosten.
Desondanks rekenen de
Japanse autoconcern voor
het lopende jaar op
verbetering van de
resultaten dankzij een
hogere prijsstelling en een
groeiende af zet in het
duurste marktsegment.
De winst en omzetcijfers van
de belangrijkste Japanse
ondernemingen over het
afgelopen verslagjaar luiden
als volgt: Nissan: omzet 59
mrd gld (+2,3%), winst 1,2
mrd gld (-47%); Honda: omzet
40 mrd gld (+4%), winst 927
mln gld (- 21%); Mitsubishi:
omzet 35 mrd DM (+10%),
winst 700 mln gld (+0,6%);
Mazda: omzet 32 mrd gld
(+3,5%), winst 291 mln gld (-
60%); Toyota (boekjaar
eindigt 30 juni):omzetraming
124 mrd gld, winst 2,2 mrd
gld (-53%). (Bron: Rai)
Plastic hout
Dat de SVX bovenaan het
programma van Subaru staat, valt
duidelijk te merken als men in het
interieur plaatsneemt. Vrijwel alle
denkbare snufjes zijn onder direct
bereik van de bestuurder
geplaatst. Het dashboard is niet
opvallend van vormgeving en is
gedeeltelijk bedekt met plastic
"hout" panelen. In het geval van
de standaard bekleding (randen
van leer, middenbaan van
alcantara) zijn het dashboard en
de portierpanelen keurig met
alcantara bekleed. De SVX biedt
op de achterbank nog plaats aan
twee in de groei zijnde kinderen.
De stoelen bieden een prima zit en
zijn elektrisch in vrijwel alle
richtingen verstelbaar. De
stuurkolom kan in hoogte en
diepte worden aangepast. Ook
stoelverwarming behoort tot de
standaardspecificaties. Natuurlijk
heeft de SVX een uitgebreide
airconditioning met automatische
temperatuurregeling. Liefhebbers
van opera tot pop komen in de
Subaru ook aan hun trekken. De
auto heeft een Panasonic
audiosysteem met een CD-
wisselaar achterin. De koplampen
zijn elektrisch verstelbaar, cruise-
stijlkenmerken van bestaande
modellen, maar bij de SVX komen
we niet verder dan een front en
achtersteven die enigszins des
Saabs is. De neus is erg laag en de
lichtunits plat. Typisch is de
uitbouw van voor- en
achterschermen over de hele
lengte, terwijl de vijfspaaks
lichtmetalen velgen (links en
rechts verschillend) een haast
onmisbaar ingredient zijn.
Vanwege de grote gebogen
zijruiten was het niet mogelijk
deze volledig in de portieren te
laten verdwijnen. Vandaar dat
Subaru gekozen heeft voor een
gedeelde zijruit, waarvan het
onderste part elektrisch neer te
draaien is, ook achterin. Dit geeft
als enorm voordeel dat pok bij
hoge snelheden een ruit kan
worden opengezet, zonder een
hinderlijke luchtstroming te
verkrijgen. Onafhankelijk van de
carrosseriekleur wordt het dak en
de kunststof kofferklep zwart
gespoten. De auto heeft een
normale kofferbak en geen derde
deur, maar kent wel een
neerklapbare achterbank.
Standaard is een schuif/kanteldak.
Technisch heeft Subaru vrijwel
alles wat ter beschikking stond in
de SVX verwerkt. Boven/achter de
voorwielen ligt een nieuwe 3,3 liter
6 cilinder boxermotor uiteraard
voorzien van vier kleppen per
zuiger en een vermogen van 230 pk
bij 5600 tr/min en een fors koppel
van 309 Nm bij 4800 tr/min. Tot de
grote voordelen van deze boxer
behoren het bescheiden gewicht,
compacte afmetingen, het lage
zwaartepunt en minimale
trillingen.
Tijdens de autosalon van Parijs,
die wordt gehouden van 8 t/m 18
oktober, zal Citroën de ZX 16-
klepper introduceren. Het is de
eerste auto uit de ZX-reeks met een
driedeurs carrosserie. Kenmerken
zijn de knik in de taillelijn ter
hoogte van de middenstijl, de
verticale portiergrepen en de
specifieke uitsnede van de
wielkasten achter. De driedeurs
ziet er sportief uit en is bij de 16-
klepper voorzien van een spoiler
boven de achterruit, meegespoten
bumpers, skirts en
spatbordverbreders en
lichtmetalen wielen. De n
dé 16 klepper is nieuw. He
hier om een 2 liter 4 cilinder
een inlaatspruitstuk met de
acoustische eigenschapper
de XM V6.24. Dit zorgt
grotere soeplesse bij 1c
n waarde-oordeel
“steld worden dat
ijnte en niet
rhijning is. Vaak
ve auto
toerentallen. Met een exacte
cylinderinhoud van 1998 cc wordt schakelprogramma. Er is
een vermogen van 155 pk bereikt programma voor normals
bij 6600 tr/min, terwijl bij 3500
tr/min al het maximale koppel-
183 Nm beschikbaar is. Z.,
haalt een top van 220 km/u en trekt
in 8,5 seconden van 0 tot 100 km/u.
Natuurlijk voldoet de motor aan de
strengste emissienormen. De auto
heeft een zeer complete uitrusting
met ondermeer ABS, elektrisch
bediende portierruiten, centrale
vergrendeling met
afstandbediening, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel, met
leer bekleed stuurwiel en
sportieve stoelen met veel
verstelmogelijkheden.
De nieuwe Citroen ZX 16V zal net
voor de Parijse Salon in september
al bij de Nederlandse dealers
verschijnen.
prestaties zijn behoorlijk, n
niet meer dan dat. De SVX
immers 1610 kg en dat he«
invloed op topsnelheid en
acceleratie. De auto vindt
235 km/u genoeg er
seconden van 0 tot
Auto f.40,=
duurder
Veel garagebedrijven zullen
voortaan bij aflevering
een nieuwe of gebruiktt
f.40, - extra aan de klant in
rekening brengen. Dit staat
voor een half uurloon. Tot
voor kort kon de verkoper
zelf een kenteken op het
postkantoor op naam stellen.
Het is nu echter noodzakelijk
dat de verkoper samen met
de koper naar het
postkantoor gaat vergezeld
van een geldig
legitimatiebewijs en een
uittreksel uit het
bevolkingsregister. Deze
persoonlijke
verschijningsplicht kost het
garagebedrijf al gauw een
half uur en de klant
zodoende f.40,=.
Power mode
Het apparaat maakt een
beschaafd geluid, ook bij hogere
toerentallen. Subaru heeft bewust
gekozen voor een atmosferische
motor om de soeplesse onderin te
verbeteren. In het inlaatspruitstuk
is een klep aangebracht, die
tussen 2.300 en 4.200 tr/min
gesloten wordt en zodoende zorgt
voor een betere vulling van de
cylinders. Bij hogere en lagere
toeren staat de klep open en zorgt
de massatraagheid van de lucht
voor optimale omstandigheden.
Natuurlijk voorziet Subaru haar
topmodel van permanente
vierwielaandrijving, een
elektronisch geregeld systeem met
een variabele verdeling van het
motorkoppel over voor- en
achterwielen. In het
achterdifferentieel is een
viscokoppeling opgenomen, terwijl
een groot aantal sensoren het
elektronisch brein van informatie
voorzien. Gezien het grote
motorvermogen is
vierwielaandrijving niet overbodig
om de krachten goed op het
wegdek over te brengen. De SVX
heeft standaard een automatische
versnellingsbak met een drietal
is een
programma voor normale
omstandigheden en een
koppel van zogenaamde 'power moe
De ZX 16V Daarnaast kan met
handbediening van
ingeschakeld en fun
bak als
Dubbel vangen
De NS wil graag meer geld
voor een treinkaartje vangen
tijdens de spits dan nu het
geval is. Waarom? De
treinen zijn in de uren dat
Nederland zich van en naar
het werk begeeft overvol,
zodat velen slechts een
staanplaats voor hun dure
geld krijgen. Daar komt nog
bij dat op de
maandagochtend en
vrijdagmiddag de treinen
overvol zitten met studenten
die van en naar huis gaan
met hun 'gratis' OV-
jaarkaart. Kortom de NS
heeft een probleem. Een op
een normale en gezonde
manier werkend
commercieel bedr
direct denken aan
verhogen van de
servicegraad om de klant
niet te verliezen. De lijnen
zijn echter in de spits
overbezet, terwijl de
uitbreiding van het net nog
niet in gang is gezet en op
z'n minst zo'n tien jaar zal
duren.
Maij-Weggen zou haar
functie geen eer aan doen,
als ze zich niet met het
voornemen van de NS zou
bemoeien. Opmeen heel
slimme manier heeft ze een
poging gedaan alle partijen
te vriend te houden, zeer
taktvol. Eerst liet ze namelijk
merken dat de NS niet op
eigen houtje zomaar een
spitstarief in kan ga
voeren, immers dat
stokpaardje. Een
geruststelling voor de burger
die de politiek al jaren niet
meer kan volgen en nu
eindelijk het idee kreeg dat
semi-overheidsinstellingen
niet zondermeer hun gang
kunnen gaan. Maar een
'tegen' kan snel omslaan in
een 'voor' al heet het
officieel dat Maij-Weggen
geen tegenstand zal bieden
als de NS definitief een
spitstoeslag gaat berekenen.
Nee, Maij-Weggen zou gek
zijn als ze dit initiatief zou
tegenwerken. Ten eerste
brengen de hogere
treintarieven meer geld in
het laadje van de overheid.
Maar daarnaast is gezegd
dat als de trein in de spits
duurder wordt ook de auto
op dezelfde tijden meer moet
gaan kosten. Kortom: de NS
deed het werk en Maij-
Weggen kan weer via twee
partijen tegelijk vangen...
Tony Vos
DT-JO-84,
kW
>C 4635