AUDI 80 EN COUPE 2.6 V6
MERCEDES 350 GD
Afritnummering
OOM
l
Terrein-limousine
Loopkultuur"
f
Rijnlease
JRG
NGEN
I
NTIE
/EEK
.950
Bol voor verzekeringsmaatschappijen bij verkeersveiligheid
R I J
IMPRESSIE
JIJ ÏX
m..
Sc
S:
S:
■P.
'\PI
-
g 11 juni 1992-pagina 8
DE AUTOMAAT - Donderdag 11 juni 1992 - pagina 9
;l Caravan
traditie.
3)36.40.11
in
i ex.
flpD
I I I I
)W
-I
Typepla atje
9 R Qfl
Iet
van de Nederlanc
methode.
onze
sert
evolutie
van
zaterdag
edagen.
Gebr. Vullings
Inruilcenter
tie van
i vooral
evoel op
gezet.
velerlei
d met onder
een
Idak,
rmde
Gebr. Vullings
levert ook
gebruikt de
beste kwaliteit
1989
1988
1989
1988
1989
1986
1989
1991
1988 15.95
1990
uder dan 5 jaar
enorm
gerust
heid,
isaties en
:happijen
lemen.
r jaar
ceer en
en
De
TELEFOON 04255-3944
FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK
gere
irgeluid
igssj
zoor d«
zoals gewc
le plaatsing
immering overe
siden en zoveel i
neren met regul
loud.
luwe
Daarom zijn
t kan de
_,ven. Toch
n gedaan om
rap uitermate
zal niet
irkap
ingrijkste
t dashboard
Is de auto
cylinderinhouden meene
2.6 liter motor valt hierdc
een gunstigere schaal dan de
bestaande 2.8.
carross
bij de zogei
cabriolet m
meter en een
meter. Dezelfc
een stall
wordt dc
iefst een
jd.
igen van
1,8
Doorwerth - Een nieuwe auto zal niet zo snel
geïntroduceerd worden in een zandput van een
steenfabriek, de nieuwe Mercedes 350 GD Turbo
echter wel. Als top-of-the-line in het G-programma
van het Duitse merk staat de 350 GD Turbo in het
terrein zijn mannetje, terwijl je als bestuurder
comfortabel wordt opgevangen door het luxueuze
interieur wat in een gemiddelde limousine niet zou
misstaan.
cele jaren
igelijk te
wegrijden met maar lie
factor 2 wordt verhoogt
DE TILBURGSE KOERIER
bouwj. prijs
de centrale
-jn ontvanger
waardoor je
issen.
imobilist zc
zijn motorl
e belai
n op het
m als
portieren en een wielbasis van
2,85 meter.
München - Audi bracht bij de introductie van de
huidige 100 een compleet nieuwe 2.8 liter V6 op de
markt. Deze krachtbron werd vervolgens ook in de
vernieuwde 80 en de coupé geschoven. Het lijkt
daarom in eerste instantie vreemd dat het
motorenprogramma vanaf modellenjaar 1993 zal
worden uitgebreid met een 2.6 liter variant van deze
V6 met 150 paardekrachten. Wie echter eenmaal met
deze nieuwe versie heeft gereden en enigszins thuis is
op de Duitse markt van zakenauto's zal snel begrijpen
dat deze toevoeging absoluut niet overbodig is.
18.950, -
22.950, -
49.500,-
13.950, -
11.950, -
3.950,-
598 cc. De
verder een
tuk met een
waardoor ook het
in de motor met 4
jram afnam. Iedere cilinder
t sequentieel zijn brandstof
ediend. Het resultaat is een
(crstille krachtbron met wat
Duitsers noemen een gunstige
aufkultur" en "Leistung". De 2.6
levert exact 150 pk bij 5750 tr/min
en een gunstig koppel van 225 Nm
bij 3500 tr/min. Hiervan is
minimaal 200 Nm beschikbaar
tussen de 2200 en 5100 tr/min. Me
hand geschakelde vijfbak en
voorwielaandrijving weegt de
Audi 80 2.6 V6 1330 kg. De auto
haalt een top van 212 km/u en trekt
in 9,3 seconden van 0 tot 100 km/u.
om op dit gebied
arken en één lijn te
aantal specifieke
rise concurentie te
h en
De
gering af tot 208 verste]
tje duurt met 10,6 Coup:
;e langer. hoogte
ze 80 ook elektri
Irijving, en 10 spaaks lid
arestaties Nieuw voor beid
carross
vierspakig sportstui
interieurluchtfilter.
meerprijs 1
afstandbec
vergrer
op de B
nooit mee
De moderne at
vaak meer one
kijken. Immers de
functies worden
weergegeven en u
regelmatig zijn
onderhoudsbeurten krijgt
kap beter gesloten blijven
heeft Audi er alles aan g.
ook de blik onder de ka~ -
Omdat de bestaande
bewegwijzeringsborden
onvoldoende ruimte bieden, is
gekozen voor opzetborden op de
bestaande panelen op 1200 meter,
600 meter en 0 meter voor het
begin van de uitrijstrook.
De kosten van het aanbrenc
de opzetbordeii bedragen 1,
miljoen gulden.
maatschappijen honoreren het
gebruik van snelheidsbegrenzer
en het volgen van extra cursussen.
De minister heeft de
maatschappijen echter
opgeroepen om op dit gei
samen te werken en één 1
trekken bij een c
gevallen om val
voorkomen.
Alleen al in de EG komen per
50.000 mensen om in het verke
raken anderhalf miljoen mensen
ernstig gewond. Volgens de
minister moeten de overheid,
maatschappelijke organis
de verzekeringsmaatscl K x
dit gezamelijk oppakken.
De OESO-conferentie in de
Koepelkerk in Amsterdam werd
bijgewoond door afgevaardigden
van overheden,
verzekeringsmaatschappijen en
autofabrikanten uit 15 landen.
1 De minister van Verkeer en
2 Waterstaat, mevrouw Maij-
Weggen, heeft op een
internationale conferentie van de
f Organisatie voor Economische
Samenwerking en Ontwikkeling
(OESO) over verkeersveiligheid ii
Amsterdam de
verzekeringsmaatschappijen
opgeroepen om bij hun
polisvoorwaarden meer rekening
te gaan houden met onwettig
verkeersgedrag.
De minister betoogde dat schade
aan derden natuurlijk altijd moet
worden uitbetaald maar dat,
wanneer de veroorzaker van
schade zich niet aan de
verkeersregels heeft gehouden of
roekeloos gedrag heeft vertoont,
dit een reden zou kunnen zijn om
de schade te verhalen dan wel, bij
eigen schade, deze niet of
gedeeltelijk uit te betalen. De
sserievarianten te beginnen
"-'genaamde tweedeurs
met een lengte van 4,12
een wielbasis van 2,40
Dezelfde auto is ook met
ilen dak verkrijgbaar en
dan stationcar genoemd.
Voorts kan ook worden gekozen
voor een lange stationcar met vier
Nieuwe Nissan Micra
Pas begin '93 leverbaar
Vorige week maakten wij
bekend dat de nieuwe Nissan
Micra kort na de zomer gepre
senteerd zal worden. Dit bete
kent echter niet dat vanaf dat
moment de Micra ook direct
leverbaar is. Pas in de eerste
maanden van het komende jaar
zal de Micra bij de Nissan
dealers leverbaar zijn. Niet
alleen de motor van de nieuwe
Micra, maar ook uw geduld is
daarom een "schone zaak".
Quattro
Tegen meerprijs kan ook de V6
worden gekoppeld aan een
moderne viertraps automaat
voorzien van een economisch
sportief schakelprogramma. Lc
top neemt slechts c 1
km/u en het sprintj
seconden maar een fractie
Natuurlijk levert Audi deze
met quattro vierwielaandr
een voorziening die wat pres^,,^.
betreft weinig invloed heeft.
Uiteraard is de auto wel iets
zwaarder (1430 kg).
Volledig synchroon aan de 2.6-
uitvoeringen van de Audi 80 is ook
het coupé- model met de deze
krachtbron leverbaar als vijfbak,
automaat en quattro.
We hebben hier te maken met een
juweel van een motor, die gezien
ons drukke verkeersbeeld de
grotere 2.8 absoluut overbodig
maakt. De motor lijkt zelfs nog iets
stiller en neemt ook in lage
toerentallen goed op. In hoge~
toerentallen wordt het motor
niet rauw. De prima
eigenschappen van de nieuwe
Driedelig
Ook is er een groot onderscheid
met betrekking tot auto's van de
zaak. Vooral bij de grote Duitse
bedrijven is de functie gekoppeld
aan een auto tot een bepaald
motorvermogen. Een belangrijke
grens is hierbij 150 pk. Iemand die
tot 150 pk mag uitzoeken, neemt
met 140 pk absoluut geen
genoegen, laat staan met de 133 pk
uit de Audi 5-cilinder. Ook
Mercedes heeft een dergelijke auto
niet in het programma, waardoor
BMW met de 520i in dit segment
goed scoorde. We kunnen
stellen dat de 2.6 V6 motor
ijk een typisch Duitse
Prijzen
Op geel kenteken kost de 350 GD
Turbo als cabrio f. 167.200,=.
Dezelfde auto met vast dak staat
voor f. 168.300,= in de prijslijst,
terwijl de verlengde versie
f. 184.900,= moet opleveren.
De prijzen op grijs kenteken
bedragen respectievelijk:
fl 17.350,-, f.124.100,= en f,134.400,=.
De serie start prijstechnisch met
de 230 GE voor 1.136.050,= als
cabrio. Deze auto op grijs kenteken
is de enige uit de hele serie die
onder de honderdduizend gulden
komt: f.97.950,=.
De Mercedes G-serie zit in het
topsegment van de 4x4-markt met
in 1991 2400 eenheden in ons land.
De totale 4x4-markt bedroeg 6600
exemplaren.
Het blijkt dat het topsegment
ongevoelig is voor VAN-
uitvoeringen. Tot de concurrentie
rekent Mercedes de Range Rover,
Jeep Cherokee, Toyota
LandCruiser Custom en de Nissan
Patrol. Ook blijkt dat er in dit hoge
segment veel accessoires worden
verkocht.
fraai te maken. Het
inlaatspruitstuk komt als het ware
door de afdekplaten van de motor
heen. De zes buizen vlechten zich
door elkaar heen en voor wie nog
even twijfeld aan de bouwwijze
van deze krachtbron, staat groot
"V6" vermeld.
De 2.6 motor zal in de Audi 80 en
Coupé worden geleverd vanaf
september als het nier
modellenjaar ingaat. I
ook de exacte prijzen nog niet
bekend. Er mag echter gerekend
worden op een prijsverschil van
zo'n zesduizend gulden met de
huidige 2.8, waardoor de reeks
rond de f.65.000,= zal beginnen. We
kunnen rustig stellen dat onder
Nederlandse omstandigheden de
2.8 overbodig is geworden en dat
de meerprijs voor deze 174 pk
machine beter in accessoires kan
worden omgezet.
ABS
De permanente
vierwielaandrijving kan onder
zware omstandigheden nog
worden meegeholpen. De G-reeks
kent standaard een blokkering van
het voor-, achter- en centrale
differentieel, die met behulp van
drukknoppen op het dashboard
kunnen worden ingeschakeld.
Daarnaast werd door de
Nederlandse importeur ook ABS in
de standaardspecificaties
opgenomen.
Dit systeem is speciaal op de
terreinauto's afgestemd. ABS
schakelt zichzelf automatisch uit
als één van de differentieelsloten
wordt ingeschakeld, terwijl het
systeem ook met de hand kan
worden uitgezet. Dit kan namelijk
op onderverhard terrein voordelen
opleveren. Het spreekt voorzich dat
alle varianten ook op grijs
kenteken leverbaar zijn.
De standaarduitrusting omvat
ondermeer een meegespoten
grille, mistlampen in de bumper,
beschermstrips op de dorpels,
elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels,
centrale vergrendeling, een
brandstoftank met 95 liter inhoud,
houten panelen op het dashboard,
hoofdsteunen achterin en een
opklapbare achterbank.
Uiteraard kan deze
standaarduitrusting op v
wijze worden uitgebreid
andere lederen bekleding,
elektrisch schuif/kanteldak
airconditioning, verwarmde
voorstoelen en verschillende
radio-systemen.
Automaat
Het bestaande programma start bij
de 230 GE met een 4 cylinder 2,3
liter benzinemotor van 126 pk en
een koppel van 190 Nm. Ook is er
de sterke 3 liter 6 cylinder met 170
pk en 235 Nm. Het
dieselprogramma bestond tot voor
kort uit de 6 cylinder 3 liter van 115
pk en een koppel van 191 Nm bij
2900 tr/min. Daar is nu de nieuwe
turbodiesel bij gekomen met 3,5
liter inhoud en voorzien van een
turbocompressor.
Hierdoor levert de 6-pitter 136 pk
bij 4000 tr/min en een koppel van
305 Nm bij 1800 tr/min. De grote
winst moet dan ook voornamelijk
in de lage toerengebieden gezocht
worden. Dit geeft vooral onder
zware omstandigheden veel
voordelen. Natuurlijk zorgt de
grotere motor met turbo ook voor
kortere tussenacceleratie, terwijl
het effect op de topsnelheid juist
gering is.
De korte stationcar haalt 145 km/u
en trekt van 0 tot 100 in 16
seconden. De auto's staan
standaard op 205 R 16 banden.
Vierwielaangedreven
terreinwagens zien weinig het
ruige terrein, dat blijkt in de
praktijk. Belangrijk is wel een
hoog trekgewicht.
De nieuwe 350 GD Turbo mag
maar liefst 3,5 ton voortsleuren en
hier blijkt dan weer het grote
voordeel van het hoge koppel bij
een laag toerental. Standaard
heeft de 350 een automatische
versnellingsbak met een
koppelomvormer.
Deze laatste voorziening werkt
zeer effectief daar de trekkracht bij
De Mercedes G-serie draait al
weer sinds 1979 mee en onderging
drie jaar geleden een aantal
belangrijke veranderingen.
Alle varianten worden permanent
.1=--> j-en
v^uutken over een uiterst fraaie
afwerking.
Er zijn een aantal
De 2.6 Audi 80 en Coupé zijn aan
de buitenzijde slechts van de 2.8
onderscheiden door het
typeplaatje. Standaard is de auto
namelijk voorzien van
gecombineerde
verstralers/koplampen en in de
bumper geïntegreerde
mistlampen. Verder zijn de
portiergrepen, buitenspiegels en
bumpers in de carrosseriekleur
uitgevoerd. Verder omvat de
standaarduitvoering een 15-inch
onderstel met ABS,
stuurbekrachtiging, centrale
vergrendeling, elektrisch
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels, getint glas, in
twee delen neerkiel
achterbank en een in
arstelbare bestuurde
jpé 2.6E heeft bove
1gte verstelbare bij
risch bediende zijn:
”:htmetal«
sserievarianten is een fraai
sakig sportstuur en een
uchtfilter. De tegen
leverbare
sdiening op d(
endeling heeft zijl
B-stijl zitten, i
ser kunt mis
autor
ider
arwarmc
jetint glv.
dapbare
hoogte
iersstoel. De
zendien een in
-ijrijdersstoel,
zijruiten voor
tulen velgen.
motor worden gekoppeld aan de
prettige rij-eigenschappen van de
Audi 80. Waar tot voor kort de 5
cylinder 2.3 de beste keus was, wat
betreft prijs/prestaties scoort de 2.6
V6 duidelijk hoger. De quattro-
uitvoering voelt iets steviger en
stijver aan en heeft in snel
bochtenwerk een aanmerkelijk
betere wegligging.
minister noemde als voorbeelden
het rijden op opgevoerde
bromfietsen, het rijden onder
invloed, het overschrijden van de
maximumsnelheden of het niet
dragen van gordels.
Ook stelde zij voor om 'goed
gedrag' te belonen met
premieverlaging.
Ze noemde als voorbeeld het
gebruiken van
snelheidsbegrenzers op
vrachtauto's in de periode waarin
dit nog niet verplicht is of het
volgen van extra cursussen.
In sommige landen doen
verzekeringsmaatschappijen al
wat meer.
Zo is het bekend dat het niet
dragen van autogordels bij Duitse
verzekeringsmaatschappijen kan
leiden tot een verminderde
uitkering bij ongevallen. Een
aantal Nederlandse
van kunnen profiteren.
De slag van de 2.8 liter werd met
5,4 mm verkleind, waardoor de
cylinderinhoud werd
teruggebracht tot 251
krachtbron kreeg
driedelig spruitsti
constante lengte,
totaalgewicht van
kilograi
krijgt
toegedii
fluisters
deE
"Lat
Het ministerie van Verkeer en
Waterstaat heeft besloten de
afritten langs de autosnelwegen te
nummeren. Het systeem van
afritnummering heeft een
ondersteunende functie naast het
bestaande
bewegwijzeringssysteem.
Een dergelijk systeem helpt de
weggebruiker zich te oriBëBnteren
bij het kiezen van een afrit.
De Tweede Kamer heeft tijdens de
begrotingsbehandeling gepleit
voor invoering van een
afritnummeringssysteem.
De overlast voor de weggebruiker
wordt zoals gewoonlijk beperkt
door de plaatsing van de
afritnummering over enk«
te spreiden en zoveel moe
combineren met regulier
onderhc
HET CENTRUM VOOR
GEBRUIKTE AUTO’S
Bestseweg 33, Oirschot,
tel. 04997-72325
iS
■3
42.500,-
arwijl de
ispecten
aanlegenheid is, waar wij als
Nederlanders met onze hoge
autoprijzen eigenlijk alleen maar