AUDI 80 EN COUPE 2.6 V6 MERCEDES 350 GD Afritnummering OOM l Terrein-limousine Loopkultuur" f Rijnlease JRG NGEN I NTIE /EEK .950 Bol voor verzekeringsmaatschappijen bij verkeersveiligheid R I J IMPRESSIE JIJ ÏX m.. Sc S: S: ■P. '\PI - g 11 juni 1992-pagina 8 DE AUTOMAAT - Donderdag 11 juni 1992 - pagina 9 ;l Caravan traditie. 3)36.40.11 in i ex. flpD I I I I )W -I Typepla atje 9 R Qfl Iet van de Nederlanc methode. onze sert evolutie van zaterdag edagen. Gebr. Vullings Inruilcenter tie van i vooral evoel op gezet. velerlei d met onder een Idak, rmde Gebr. Vullings levert ook gebruikt de beste kwaliteit 1989 1988 1989 1988 1989 1986 1989 1991 1988 15.95 1990 uder dan 5 jaar enorm gerust heid, isaties en :happijen lemen. r jaar ceer en en De TELEFOON 04255-3944 FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK gere irgeluid igssj zoor d« zoals gewc le plaatsing immering overe siden en zoveel i neren met regul loud. luwe Daarom zijn t kan de _,ven. Toch n gedaan om rap uitermate zal niet irkap ingrijkste t dashboard Is de auto cylinderinhouden meene 2.6 liter motor valt hierdc een gunstigere schaal dan de bestaande 2.8. carross bij de zogei cabriolet m meter en een meter. Dezelfc een stall wordt dc iefst een jd. igen van 1,8 Doorwerth - Een nieuwe auto zal niet zo snel geïntroduceerd worden in een zandput van een steenfabriek, de nieuwe Mercedes 350 GD Turbo echter wel. Als top-of-the-line in het G-programma van het Duitse merk staat de 350 GD Turbo in het terrein zijn mannetje, terwijl je als bestuurder comfortabel wordt opgevangen door het luxueuze interieur wat in een gemiddelde limousine niet zou misstaan. cele jaren igelijk te wegrijden met maar lie factor 2 wordt verhoogt DE TILBURGSE KOERIER bouwj. prijs de centrale -jn ontvanger waardoor je issen. imobilist zc zijn motorl e belai n op het m als portieren en een wielbasis van 2,85 meter. München - Audi bracht bij de introductie van de huidige 100 een compleet nieuwe 2.8 liter V6 op de markt. Deze krachtbron werd vervolgens ook in de vernieuwde 80 en de coupé geschoven. Het lijkt daarom in eerste instantie vreemd dat het motorenprogramma vanaf modellenjaar 1993 zal worden uitgebreid met een 2.6 liter variant van deze V6 met 150 paardekrachten. Wie echter eenmaal met deze nieuwe versie heeft gereden en enigszins thuis is op de Duitse markt van zakenauto's zal snel begrijpen dat deze toevoeging absoluut niet overbodig is. 18.950, - 22.950, - 49.500,- 13.950, - 11.950, - 3.950,- 598 cc. De verder een tuk met een waardoor ook het in de motor met 4 jram afnam. Iedere cilinder t sequentieel zijn brandstof ediend. Het resultaat is een (crstille krachtbron met wat Duitsers noemen een gunstige aufkultur" en "Leistung". De 2.6 levert exact 150 pk bij 5750 tr/min en een gunstig koppel van 225 Nm bij 3500 tr/min. Hiervan is minimaal 200 Nm beschikbaar tussen de 2200 en 5100 tr/min. Me hand geschakelde vijfbak en voorwielaandrijving weegt de Audi 80 2.6 V6 1330 kg. De auto haalt een top van 212 km/u en trekt in 9,3 seconden van 0 tot 100 km/u. om op dit gebied arken en één lijn te aantal specifieke rise concurentie te h en De gering af tot 208 verste] tje duurt met 10,6 Coup: ;e langer. hoogte ze 80 ook elektri Irijving, en 10 spaaks lid arestaties Nieuw voor beid carross vierspakig sportstui interieurluchtfilter. meerprijs 1 afstandbec vergrer op de B nooit mee De moderne at vaak meer one kijken. Immers de functies worden weergegeven en u regelmatig zijn onderhoudsbeurten krijgt kap beter gesloten blijven heeft Audi er alles aan g. ook de blik onder de ka~ - Omdat de bestaande bewegwijzeringsborden onvoldoende ruimte bieden, is gekozen voor opzetborden op de bestaande panelen op 1200 meter, 600 meter en 0 meter voor het begin van de uitrijstrook. De kosten van het aanbrenc de opzetbordeii bedragen 1, miljoen gulden. maatschappijen honoreren het gebruik van snelheidsbegrenzer en het volgen van extra cursussen. De minister heeft de maatschappijen echter opgeroepen om op dit gei samen te werken en één 1 trekken bij een c gevallen om val voorkomen. Alleen al in de EG komen per 50.000 mensen om in het verke raken anderhalf miljoen mensen ernstig gewond. Volgens de minister moeten de overheid, maatschappelijke organis de verzekeringsmaatscl K x dit gezamelijk oppakken. De OESO-conferentie in de Koepelkerk in Amsterdam werd bijgewoond door afgevaardigden van overheden, verzekeringsmaatschappijen en autofabrikanten uit 15 landen. 1 De minister van Verkeer en 2 Waterstaat, mevrouw Maij- Weggen, heeft op een internationale conferentie van de f Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) over verkeersveiligheid ii Amsterdam de verzekeringsmaatschappijen opgeroepen om bij hun polisvoorwaarden meer rekening te gaan houden met onwettig verkeersgedrag. De minister betoogde dat schade aan derden natuurlijk altijd moet worden uitbetaald maar dat, wanneer de veroorzaker van schade zich niet aan de verkeersregels heeft gehouden of roekeloos gedrag heeft vertoont, dit een reden zou kunnen zijn om de schade te verhalen dan wel, bij eigen schade, deze niet of gedeeltelijk uit te betalen. De sserievarianten te beginnen "-'genaamde tweedeurs met een lengte van 4,12 een wielbasis van 2,40 Dezelfde auto is ook met ilen dak verkrijgbaar en dan stationcar genoemd. Voorts kan ook worden gekozen voor een lange stationcar met vier Nieuwe Nissan Micra Pas begin '93 leverbaar Vorige week maakten wij bekend dat de nieuwe Nissan Micra kort na de zomer gepre senteerd zal worden. Dit bete kent echter niet dat vanaf dat moment de Micra ook direct leverbaar is. Pas in de eerste maanden van het komende jaar zal de Micra bij de Nissan dealers leverbaar zijn. Niet alleen de motor van de nieuwe Micra, maar ook uw geduld is daarom een "schone zaak". Quattro Tegen meerprijs kan ook de V6 worden gekoppeld aan een moderne viertraps automaat voorzien van een economisch sportief schakelprogramma. Lc top neemt slechts c 1 km/u en het sprintj seconden maar een fractie Natuurlijk levert Audi deze met quattro vierwielaandr een voorziening die wat pres^,,^. betreft weinig invloed heeft. Uiteraard is de auto wel iets zwaarder (1430 kg). Volledig synchroon aan de 2.6- uitvoeringen van de Audi 80 is ook het coupé- model met de deze krachtbron leverbaar als vijfbak, automaat en quattro. We hebben hier te maken met een juweel van een motor, die gezien ons drukke verkeersbeeld de grotere 2.8 absoluut overbodig maakt. De motor lijkt zelfs nog iets stiller en neemt ook in lage toerentallen goed op. In hoge~ toerentallen wordt het motor niet rauw. De prima eigenschappen van de nieuwe Driedelig Ook is er een groot onderscheid met betrekking tot auto's van de zaak. Vooral bij de grote Duitse bedrijven is de functie gekoppeld aan een auto tot een bepaald motorvermogen. Een belangrijke grens is hierbij 150 pk. Iemand die tot 150 pk mag uitzoeken, neemt met 140 pk absoluut geen genoegen, laat staan met de 133 pk uit de Audi 5-cilinder. Ook Mercedes heeft een dergelijke auto niet in het programma, waardoor BMW met de 520i in dit segment goed scoorde. We kunnen stellen dat de 2.6 V6 motor ijk een typisch Duitse Prijzen Op geel kenteken kost de 350 GD Turbo als cabrio f. 167.200,=. Dezelfde auto met vast dak staat voor f. 168.300,= in de prijslijst, terwijl de verlengde versie f. 184.900,= moet opleveren. De prijzen op grijs kenteken bedragen respectievelijk: fl 17.350,-, f.124.100,= en f,134.400,=. De serie start prijstechnisch met de 230 GE voor 1.136.050,= als cabrio. Deze auto op grijs kenteken is de enige uit de hele serie die onder de honderdduizend gulden komt: f.97.950,=. De Mercedes G-serie zit in het topsegment van de 4x4-markt met in 1991 2400 eenheden in ons land. De totale 4x4-markt bedroeg 6600 exemplaren. Het blijkt dat het topsegment ongevoelig is voor VAN- uitvoeringen. Tot de concurrentie rekent Mercedes de Range Rover, Jeep Cherokee, Toyota LandCruiser Custom en de Nissan Patrol. Ook blijkt dat er in dit hoge segment veel accessoires worden verkocht. fraai te maken. Het inlaatspruitstuk komt als het ware door de afdekplaten van de motor heen. De zes buizen vlechten zich door elkaar heen en voor wie nog even twijfeld aan de bouwwijze van deze krachtbron, staat groot "V6" vermeld. De 2.6 motor zal in de Audi 80 en Coupé worden geleverd vanaf september als het nier modellenjaar ingaat. I ook de exacte prijzen nog niet bekend. Er mag echter gerekend worden op een prijsverschil van zo'n zesduizend gulden met de huidige 2.8, waardoor de reeks rond de f.65.000,= zal beginnen. We kunnen rustig stellen dat onder Nederlandse omstandigheden de 2.8 overbodig is geworden en dat de meerprijs voor deze 174 pk machine beter in accessoires kan worden omgezet. ABS De permanente vierwielaandrijving kan onder zware omstandigheden nog worden meegeholpen. De G-reeks kent standaard een blokkering van het voor-, achter- en centrale differentieel, die met behulp van drukknoppen op het dashboard kunnen worden ingeschakeld. Daarnaast werd door de Nederlandse importeur ook ABS in de standaardspecificaties opgenomen. Dit systeem is speciaal op de terreinauto's afgestemd. ABS schakelt zichzelf automatisch uit als één van de differentieelsloten wordt ingeschakeld, terwijl het systeem ook met de hand kan worden uitgezet. Dit kan namelijk op onderverhard terrein voordelen opleveren. Het spreekt voorzich dat alle varianten ook op grijs kenteken leverbaar zijn. De standaarduitrusting omvat ondermeer een meegespoten grille, mistlampen in de bumper, beschermstrips op de dorpels, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, centrale vergrendeling, een brandstoftank met 95 liter inhoud, houten panelen op het dashboard, hoofdsteunen achterin en een opklapbare achterbank. Uiteraard kan deze standaarduitrusting op v wijze worden uitgebreid andere lederen bekleding, elektrisch schuif/kanteldak airconditioning, verwarmde voorstoelen en verschillende radio-systemen. Automaat Het bestaande programma start bij de 230 GE met een 4 cylinder 2,3 liter benzinemotor van 126 pk en een koppel van 190 Nm. Ook is er de sterke 3 liter 6 cylinder met 170 pk en 235 Nm. Het dieselprogramma bestond tot voor kort uit de 6 cylinder 3 liter van 115 pk en een koppel van 191 Nm bij 2900 tr/min. Daar is nu de nieuwe turbodiesel bij gekomen met 3,5 liter inhoud en voorzien van een turbocompressor. Hierdoor levert de 6-pitter 136 pk bij 4000 tr/min en een koppel van 305 Nm bij 1800 tr/min. De grote winst moet dan ook voornamelijk in de lage toerengebieden gezocht worden. Dit geeft vooral onder zware omstandigheden veel voordelen. Natuurlijk zorgt de grotere motor met turbo ook voor kortere tussenacceleratie, terwijl het effect op de topsnelheid juist gering is. De korte stationcar haalt 145 km/u en trekt van 0 tot 100 in 16 seconden. De auto's staan standaard op 205 R 16 banden. Vierwielaangedreven terreinwagens zien weinig het ruige terrein, dat blijkt in de praktijk. Belangrijk is wel een hoog trekgewicht. De nieuwe 350 GD Turbo mag maar liefst 3,5 ton voortsleuren en hier blijkt dan weer het grote voordeel van het hoge koppel bij een laag toerental. Standaard heeft de 350 een automatische versnellingsbak met een koppelomvormer. Deze laatste voorziening werkt zeer effectief daar de trekkracht bij De Mercedes G-serie draait al weer sinds 1979 mee en onderging drie jaar geleden een aantal belangrijke veranderingen. Alle varianten worden permanent .1=--> j-en v^uutken over een uiterst fraaie afwerking. Er zijn een aantal De 2.6 Audi 80 en Coupé zijn aan de buitenzijde slechts van de 2.8 onderscheiden door het typeplaatje. Standaard is de auto namelijk voorzien van gecombineerde verstralers/koplampen en in de bumper geïntegreerde mistlampen. Verder zijn de portiergrepen, buitenspiegels en bumpers in de carrosseriekleur uitgevoerd. Verder omvat de standaarduitvoering een 15-inch onderstel met ABS, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, getint glas, in twee delen neerkiel achterbank en een in arstelbare bestuurde jpé 2.6E heeft bove 1gte verstelbare bij risch bediende zijn: ”:htmetal« sserievarianten is een fraai sakig sportstuur en een uchtfilter. De tegen leverbare sdiening op d( endeling heeft zijl B-stijl zitten, i ser kunt mis autor ider arwarmc jetint glv. dapbare hoogte iersstoel. De zendien een in -ijrijdersstoel, zijruiten voor tulen velgen. motor worden gekoppeld aan de prettige rij-eigenschappen van de Audi 80. Waar tot voor kort de 5 cylinder 2.3 de beste keus was, wat betreft prijs/prestaties scoort de 2.6 V6 duidelijk hoger. De quattro- uitvoering voelt iets steviger en stijver aan en heeft in snel bochtenwerk een aanmerkelijk betere wegligging. minister noemde als voorbeelden het rijden op opgevoerde bromfietsen, het rijden onder invloed, het overschrijden van de maximumsnelheden of het niet dragen van gordels. Ook stelde zij voor om 'goed gedrag' te belonen met premieverlaging. Ze noemde als voorbeeld het gebruiken van snelheidsbegrenzers op vrachtauto's in de periode waarin dit nog niet verplicht is of het volgen van extra cursussen. In sommige landen doen verzekeringsmaatschappijen al wat meer. Zo is het bekend dat het niet dragen van autogordels bij Duitse verzekeringsmaatschappijen kan leiden tot een verminderde uitkering bij ongevallen. Een aantal Nederlandse van kunnen profiteren. De slag van de 2.8 liter werd met 5,4 mm verkleind, waardoor de cylinderinhoud werd teruggebracht tot 251 krachtbron kreeg driedelig spruitsti constante lengte, totaalgewicht van kilograi krijgt toegedii fluisters deE "Lat Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft besloten de afritten langs de autosnelwegen te nummeren. Het systeem van afritnummering heeft een ondersteunende functie naast het bestaande bewegwijzeringssysteem. Een dergelijk systeem helpt de weggebruiker zich te oriBëBnteren bij het kiezen van een afrit. De Tweede Kamer heeft tijdens de begrotingsbehandeling gepleit voor invoering van een afritnummeringssysteem. De overlast voor de weggebruiker wordt zoals gewoonlijk beperkt door de plaatsing van de afritnummering over enk« te spreiden en zoveel moe combineren met regulier onderhc HET CENTRUM VOOR GEBRUIKTE AUTO’S Bestseweg 33, Oirschot, tel. 04997-72325 iS ■3 42.500,- arwijl de ispecten aanlegenheid is, waar wij als Nederlanders met onze hoge autoprijzen eigenlijk alleen maar

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 29