Ier HONDA CRX OP WKMTIE UBrs CITROEN 2CV1960 f Fiat weer actief in wielersport Een verschil van1 chevaux' Jlw Fj VAN ROOSMALEN De vakantietijd daar Mazda 626 ^✓oiserwijkX detilburgse koerier DE AUTOMAAT - Donderdag 11 juni 1992 - pagina 7 jni 1992-pagina 6 ERVOER mault Ier HONDA. I rtieve lEEL i met een auto WEEK auto D 1991 1989 'oisterwuk’ Auto Oisterwijk B.V. vervolg van pagina 1 APK keuringsstation - Onderhoud - Reparatie r AUTOBEDRIJF INRUIL - FINANCIERING - GARANTIE deel, kom dan >ij ons langs. van Van Roosmalen .1990 .1988 .1988 Honda Dealer voor Oisterwijk, Tilburg e.o. il....3xsept. 1988 1990 CTEERDE UJTO'S ?n worden raanden 'antie ICIERINGEN RUILEN met volledige VAG-gara I Diesel.... Axel TRS. rsa 1.3 back1988 >rsa 1.3 Van..1985 ME STEN. ITMETALEN 'ELGEN. ECIALE SIGNATUUR. EKKERDER UGEOT. VERKOOP GEBRUIKTE - NIEUWE AUTO’S 4 - 6 MAANDEN GARANTIE i meer ranse B B 10/1991 10/1991 voor de Renault 4 met een 748 cc motor en iets meer vermogen. Iƒ4.750,- ƒ4.250,- iƒ5.250,- Iƒ3.750,- ƒ6.750,- obedrijf J. de Vet RAAT 76, GOIRLE 013-341739 Blaechke Auto’s Laarstraat 61. 5025 VJ Tilburg, 013-682001 Ringbaan Zuid 3, TILBURG - Tel. 013-360015 - Donderdag koopavond D G B B D D B B .1986 .1987 .1990 .1988 1988 .1987 .1990 .1982 .1985 .1987 .1988 .1988 .1985 .1986 .1985 .1985 1988 .1985 1986 .1984 .1982 zich echter it type >laren zijn i t al te veel Bouwjaar 1989 1988 1988 1991 1988 10/1988 1986 1987 1988 1989 1990 1987 1989 1989 1985 1985 1988 1987 1989 1984 1988 een voor roest voor uit 3 De nieuwe Honda CRX staat bij ons vóór de showroom klaar voor een proefrit Sprendlingenstraat 27, OISTERWIJK, telefoon 04242-15959 - g v A~N D E Hatchback, GLX dag gaan de renners vanuit deze plaats naar Alpe d’Huez. De Tour van 1992 wordt internationaal met etappes door Nederland, Spanje, België, Luxemburg, Italië en Duitsland. Op zaterdag 11 juni vindt de finish van de etappe vanuit Brussel plaats in Valkenburg in Zuid- Limburg. De na de Tweede Wereldoorlog wederopgebouwde autofabrieken in Europa moesten het in de jaren vijftig en begin zestig vooral hebben van kleine, economische auto's voor een groot publiek. Geen wonder dat bijvoorbeeld de Volkswagen Kever en de Austin Mini vooral in die jaren uiterst populair waren. In Frankrijk hadden vooral Citroën en Renault de wens van de klant goed begrepen en brachten auto's op de markt met een laag verbruikt veel binnenruimte voor passagiers en bagage en met een ongekend comfort. We vergelijken de Citroën 2CV uit 1960 met een Renault 3 uit 1961. liter per 100 kilometer mocht verbruiken. Verder moest de auto ieder wegdek 'aankunnen', zeer goedkoop in aanschaf zijn en weinig rij-ervaring vragen. Contactslot Simpelheid was echter troef. Waar we bij de Eend nog hier en daar wat verchroomde onderdelen vinden, is bij de Renault alles gewoon meegespoten of in Kanvas Dat eind 1939 de oorlog uitbrak gooide voor de introductie van de 2CV alle plannen overhoop. Maar in de jaren die volgden, kon het concept verder worden verbéterd, zodat op de Parijse autosalon van september 1948 eindelijk de 2CV aan het publiek werd voorgesteld. De reakties waren zeer uiteenlopend. De 2 cylinder 375 cc motor was goed voor een vermogen van 9 pk. Het duurde tot 1955 dat de krachtbron werd vergroot tot 425 cc en zodoende 12 pk kon voortbrengen. De eerste 2CV's waren herkenbaar aan het bekende Citroën-embleem opgenomen in een ovaal en een kanvas-dak wat tot aan de achterbumper doorliep. Het dak 405 GL1988 205 XR1990 205XRD....1990 205 XLD1989 205 unior1989 205 Junior..1987 309 GLD.... 1988 1305 diesel1984 sta 1100 IATIES /OOR UITLATEN, BANDEN, ETC. MET AANTREKKELIJKE KORTINGEN Gasthuisstraat 1a - Tel. 04242-84299 Miljoen Opschieten in het verkeer is er met de 2 en 3 CV niet echt bij. Tot zo'n 80 km/u is er heel behoorlijk mee te rijden, waarbij opvalt dat de 2 pitter van de Citroën aanzienlijk meer geweld maakt. Beide auto's kennen overigens totaal geen isolatiemateriaal. Van de Citroën 2CV werden er tussen 1948 en 1990 ruim 3,6 miljoen exemplaren gemaakt, waarvan een behoorlijk aantal nog steeds dagelijks gebruikt wordt. Oude exemplaren beginnen echter zeldzaam te worden, maar worden dan ook al jaren liefdevol door de verschillende clubs opgenomen. Van de Renault 4, die nog steeds in produktie is, werden er al meer dan 8 miljoen gemaakt. De Renault 3 was echter geen succes en verliet slechts in 2571 eenheden de fabriek en stond eind 1962 niet meer op het leveringsprogramma. De verzamelaar heeft zich echter nog nauwelijks over dit type ontfermd. Oude exemplaren zijn in Frankrijk nog voor niet al te veel geld te vinden, maar ook dat aantal neemt sterk af. Het grappige is dat beide auto's in het verleden en misschien nog steeds bij een bepaalde levensstijl horen. Een fanatieke Eend-rijder vindt een Renault 4 maar niets, terwijl dit ook andersom geldt. In ieder geval zorgden beide auto's voor de twee Franse merke een forse omzet. In 1961 m< een Citroën 2CV en Renault 3 exact hetzelfde worden afgerekend: f.3.995,=. Renault bracht f105,= extra in rekening Renault 9 GTD Peugeot 205 1.4, 5-drs Opel Kadett 1.61, 4-drs Opel Kadett 1.3 S Opel Omega, 5-drs., combi 1.8 S Opel Kadett 12 S Opel Kadett 1 6i, 4-drs Opel Kadett 1.2 S Opel Ascona 1.6 S Luxe Opel Ascona 1.6 S LPG Ford Sierra, 5-drs Ford Escort 1.4 Ford Sierra, 5-drs., 2.0 Mazda 626 diesel Mitsubishi Tredia turbo Mitsubishi Colt diesel Nissan Sunny Florida 1.6 SLX VW Golf 1.3 VW Jetta 4-drs., LPG Citroën Visa GT BMW 315 Fiscaal De Renault 4CV werd de eerste Franse auto waarvan er meer dan 1 miljoen werden geproduceerd. In 1956 verscheen de grotere Dauphine, die nog wel op het principe van de 4CV was gebaseerd. Directeur Pierre Dreyfus gaf de opdracht voor de ontwikkeling van een volledig andere auto met veel comfort, forse binnenruimte en een laag brandstofverbruik. De ingenieurs ontkwamen er niet aan deze nieuwe Renault van voorwielaandrijving te voorzien. Het ontwerp kreeg een zeer functionele, haast utilitaire vormgeving met vier portieren, de motor voorin en een grote achterklep, iets wat in een massaal gebouwd model nog niet eerder werd toegepast. Alhoewel de auto volledig nieuw was en een enorme stap voorwaarts betekende, werd technisch volledig teruggegrepen op de 4CV. Voorin de Renault 4, zoals deze in de tweede helft van 1961 verscheen, lag de bekende 748 cc 4-pitter met-een vermogen van 26,5 pk. Om Citroën met de 2CV wat meer concurrentie aan te doen, werd tegelijk een variant met 3 fiscale pk's uitgebracht, de Renault 3. De krachtbron was tot 603 cc teruggebracht en leverde 20 Wie anno 1992 de 2CV en R3 naast elkaar ziet, ziet net zoveel verschillen als overeenkomsten. Wat afmetingen betreft ontlopen ze elkaar weinig. De 2CV oogt duidelijk klassieker met zijn ronde lijnen, terwijl de Renault meer het tijdperk van de zakelijkheid inluidde. Zeer belangrijk voor de gebruiksmogelijkheden was de achterklep, die bij de 2CV pas veel later werd ingevoerd. 1AZDAKROON werkende regelkraan en verschillende kleppen die de richting van de warme lucht bepalen. Van een ventilator hebben beide auto's nog niet gehoord. Merk en type auto Brandstof Audi 80 2.0E BMW 316 Shadow Line Fiat Uno Rialto, 5-deurs Fiat Panda 1000ie CL Paccini 2-maal Ford Escort 1.6 D CL, 5-deurs Ford Sierra 2.0 GL autom. station. Mazda 626 2.0 GLX autom. 5-deurs Opel Kadett 1.2 LS Station Opel Kadett 1.3 LS Station Opel Kadett 2.0 GSi electronic OpelVectra 1.8 4-deurs Pontiac Fiero SE automaat Peugeot 205 Rallye Peugeot 405 GLD Renault 5 Le Car Renault 5 GTS nieuw model Renault 5 Fashion Toyota Camry 2.0 XLi sedan Volkswagen Golf Manhattan diesel Volvo 3401.4 automaat Volvo 240 DL met airco SPECIALE SCHILDERS OCCASIONS Ford Escort 1.313-drs. Opel Vectra 1.6 Sedan BEDRIJFSAUTO Mazda E2200 aannemers uitvoering kunststof uitgevoerd. Het verschil in introductiejaar is aan details te merken zoals bij de 2CV de kleine achterlichten en de grote 15 inch wielen. Als we de interieurs gaan vergelijken bieden beide auto's een soort van camping-meubilair. Voor- en achterbank bestaan uit een buizenstelsel met daartussen een lapje stof gespannen. De banken zijn heel gemakkelijk te verwijderen om tijdens een familie-uitstapje dienst te doen. Met bekleding werd zeer spaarzaam omgegaan. De Renault 3 en 4 kenden alleen een rubber mat op de vloer, terwijl bij de Eend de portieren, hët dashboard en de randen langs het dak van een stofje zijn voorzien. De Renault 3 heeft een uiterst simpel dashboard met boven het stuur de snelheidsmeter, controle lampjes voor benzineniveau, richtingaanwijzer, oliedruk en laadstroom. Met hendels aan het stuur worden verlichting en richtingaanwijzers bediend, terwijl er verder nog miniscule schakelaartjes zijn aangebracht voor de elektrische ruitewissers en parkeerlichten. Wie met de sleutel het linker portier heeft geopend, zal tevergeefs een contactslot zoeken. De Renault 3 en 4 kennen slechts een contactschakelaar op het dashboard: Als deze wordt omgezet, kan met een trekknop de startmotor in werking worden gezet. Zoals inmiddels gebruikelijk zal Fiat Auto ook in het seizoen 1992 weer optreden als sponsor van verschillende wieler-klassiekers. In Nederland ondersteunt Fiat de Grote Prijs Wieler Revue en eind augustus de Profwielerklassieker Veenendöal-Veenendaal. Maar ook in Duitsland (Grote Prijs van Frankfurt) en Zwitserland (Ronde van Romandië) is Fiat nadrukkelijk aanwezig. Daarnaast is Fiat uiteraard weer actief in de Tour de France en waren de verschillende modellen van het merk ook weer te zien tijdens de Giro d'Italia. De aanwezigheid van Fiat in de Giro heeft vele gezichten en varieert van het voorzien van de officiële volgwagens in de ronde tot de organisatie van een roadshow na elke etappe. En niet vergeten de sponsoring van het Bergklassement, het onderdeel in de Giro dat zeker zo zwaar is als het gevecht om de "bolletjestrui" in de Tour de France. Fiat Auto stelde 112 auto's ter beschikking: 15 Cinquecento's, Panda's en Uno's, 25 Tipo's en Tempra's en 17 Prijzen De motor in de ESi is al goed voor een top van 190 km/u en een vlotte acceleratie van 0 tot 100 in 8,7 seconden. De 160 pk VTEC-motor lijkt daarom wat overbodig met 210 km/u en het sprintje in 7,5 seconden. De wegligging is fantastisch. Natuurlijk beschikt ook de CRX over de double wishbone wielophanging met een sport afstelling, zonder al te strak geveerd te zijn. Als een skelter baande de auto zijn weg over de bochtige weggetjes langs de Franse zuidkust: de ideale auto voor een tweepersoons vakantie naar zonnige streken. De CRX ESi met vijfbak en de VTi met handbediend dak zijn direkt leverbaar, terwijl in het najadr ook een ESi met viertraps automaat en de VTi met elektrisch dak aan het leveringsprogramma worden Technische gegevens: Merk en type: Citroën 2CV Renault 3 Aantal cylinders: 2 boxer 4 in lijn Cylinderinhoud: 425 cc 603 cc Boring x slag: 66 x 62 mm 49 x 80 Vermogen: 18 pk bij 5000 tr/min 20 pk bij 4500 tr/min Koppel: 2,8 mkg bij 3000 tr/min 4,3 mkg bij 2500 tr/min Afmetingen: lengte 3,78 m 3,61 m; breedte 1,48 m 1,49 m. Gewicht: 510 kg 570 kg Topsnelheid: 95 km/u 105 km/u Prijs: f.3.995,= f.3.995,= Clubadressen: Er zijn in ons land verschillende clubs van Renault en Citroën allemaal met hun specifieke toelatingseisen. Wie een 2CV heeft van 1970 of ouder kan terecht bij de: Enige Echte Eenden Club Postbus 13129 3507 LC Utrecht Tel: 04997-71071 Daarnaast zijn er nog algemene Citroënclubs en andere 2CV- verenigingen tot zelfs een 2CV crossverenjging. Wie een Renault 4 heeft en zich graag wil aansluiten bij een club kan op twee plaatsen terecht. Allereerst is er de club waar alle Renaults van twintig jaar en oude welkom zijn: Club d'Anciennes Renault des Pays Bas Mendelssohnrode 70 2717 CS Zoetermeer Tel: 079-512451 Of voor alle Renault's 4: Renault 4 Club Nederland Postbus 761 7500 AT Enschede Tel: 053-330439 (Met dank aan Rens Heestermans) kon Volledig worden opgerold. Om de bagageruimte te kunnen bereiken, kon het onderste deel worden opgerold op een vergelijkbare wijze. Echter vanaf 1955 kreeg de "Eend" (zoals de auto in verschillende landen werd genoemd) de stalen kofferklep, zoals we die tot het einde van de produktie hebben gezien. In 1960 komen we precies een overgangsmodel tegen voorzien van de geribbelde neus, voorportieren die aan de middenstijl scharnieren en de 18 pk motor met 425 cc inhoud. Na de nationalisatie werd in 1945 bij Renault groen licht gegeven aan het project 4CV, een compact vierdeurs auto met plaats voor vier volwassenen en de 750 cc 4 cylindermotor achterin. Deze auto, die uiteindelijk ook de roepnaam 4CV (wederom de belasting pk's) kreeg, werd eind 1946 voor het eerst in Parijs getoond en ging een jaar later in produktie. Deze auto werd een echte stadswagen, dit in tegenstelling tot Citroën's 2CV die vooral op het platte land aansloeg. OPERATIONELE AUTOLEAS1NG SCHADEREPAR/ TEVENS UW LEVERANCIER VOOR UITLATEN fiscale vermogen. De auto bood plaats aan vier volwassen personen, waarbij de voorpassagiers hun hoed konden ophouden. In 1935 was de eis geformuleerd dat de nieuwe kleine Citroën twee personen en 50 kg aardappelen moest kunnen verplaatsen met een snelheid van 60 km/u en daarbij niet meer dan 3 Citroën pakte in 1945 de produktie weer op met de vooroorlogse Traction Avant, maar had een nieuw model in ontwikkeling. In 1939 kwam namelijk al het eerste prototype gereed van de 2 pk-auto. Dit vermogen slaat niet op de motor, maar is een berekend vermogen voor de wegenbelasting, het zogenaamde Croma's. Uiteraard werden hier voor diverse doeleinden nog 12 Ducato's aan toegevoegd. De Tour de France zal voor het eerst sinds 26 jaar weer even op Italiaanse bodem komen. Op 18 juli gaat de 13e etappe van St. Gervais naar Sestrière, de op i dan 2000 meter gelegen Italiac wintersportplaats. De volgende Ventilatie Wie dit erg simpel vindt, heeft nog geen blik in de 2CV geworpen. Net boven het stuur zit alleen een laadstroommeter en een drietal knopjes. De richtingaanwijzer wordt met een losse schakelaar bediend en slaat na zeven keer 'knipperen' vanzelf af. Een snelheidsmeter vinden we links tegen de voorruit, alsof het een extra gemonteerd metertje is. De kabel van de snelheidsmeter drijft ook de ruitewissers aan. Bij stilstaande auto moet dus met de handknop gewist worden. De 2CV heeft echter een heuse vierversnellingsbak, waarbij de laatste overbrenging duidelijk als overdrive bedoeld is. De Renault moet het met 3 versnellingen doen. Overkomsten vinden we verder in t de uitermate simpele sturen en de standaard aanwezigheid van slechts één zonneklep. In de achterportieren zien we vaste ruiten, terwijl bij de Eend voorin open te klappen exemplaren zijn aangebracht. Renault heeft in de R3 schuiframen. Grappig zijn ook de toegepaste verwarmings- en ventilatiesystemen. Beide auto's hebben een grote klep onder de voorruit, die van binnenuit kan worden opengezet. Bij de 2CV kijk je door de klep naar buiten, terwijl de Renault een uiterst simpel kanalensysteem kent met een tweetal klepjes die de luchttoevoer regelen. De 2CV heeft een kachel, waarvan de warme lucht zowel op de voorruit als op de voeten kan worden gericht. De Renault heeft echter een meer geavanceerd systeem met een uitstekend toegevoegd. De prijzen starten bij f.51.990,= voor de ESi. De automaat gaat f.3.500,= meer kosten. De VTi, standaard met ABS start bij f.61.990,= en de uitvoering met elektrisch dak komt op f.64.990,=. Gezien het jonge karakter van de auto, is het voor Honda wellicht het overwegen waard een eenvoudige uitvoering met 90 pk krachtbron op de markt te brengen voor pakweg f.42.000,=, maar dat zal wellicht altijd toekomstmuziek blijven. De Nederlandse Honda- importeur vergelijkt de CRX met de MX-5 van Mazda, die als volcabriolet voor f.54.995,= in de prijslijst staat. Een gevaarlijke vergelijking, die als gekeken wordt naar 'fun-for-driving' wel eens in het voordeel van de Mazda uit zou kunnen vallen. In ieder geval is de nieuwe CRX een enorm grappige aanwinst voor het Honda-programma. L IS

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 27