Ier
HONDA CRX
OP
WKMTIE
UBrs
CITROEN 2CV1960
f
Fiat weer actief in
wielersport
Een verschil van1 chevaux'
Jlw
Fj
VAN ROOSMALEN
De vakantietijd
daar
Mazda 626
^✓oiserwijkX
detilburgse koerier
DE AUTOMAAT - Donderdag 11 juni 1992 - pagina 7
jni 1992-pagina 6
ERVOER
mault
Ier
HONDA.
I
rtieve
lEEL
i
met een auto
WEEK
auto
D
1991
1989
'oisterwuk’
Auto Oisterwijk B.V.
vervolg van pagina 1
APK keuringsstation - Onderhoud - Reparatie
r AUTOBEDRIJF
INRUIL - FINANCIERING - GARANTIE
deel, kom dan
>ij ons langs.
van
Van Roosmalen
.1990
.1988
.1988
Honda Dealer
voor Oisterwijk,
Tilburg e.o.
il....3xsept. 1988
1990
CTEERDE
UJTO'S
?n worden
raanden
'antie
ICIERINGEN
RUILEN
met volledige
VAG-gara
I Diesel....
Axel TRS.
rsa 1.3
back1988
>rsa 1.3 Van..1985
ME
STEN.
ITMETALEN
'ELGEN.
ECIALE
SIGNATUUR.
EKKERDER
UGEOT.
VERKOOP GEBRUIKTE - NIEUWE AUTO’S
4 - 6 MAANDEN GARANTIE
i meer
ranse
B
B
10/1991
10/1991
voor de Renault 4 met een 748 cc
motor en iets meer vermogen.
Iƒ4.750,-
ƒ4.250,-
iƒ5.250,-
Iƒ3.750,-
ƒ6.750,-
obedrijf
J. de Vet
RAAT 76, GOIRLE
013-341739
Blaechke Auto’s
Laarstraat 61. 5025 VJ Tilburg, 013-682001
Ringbaan Zuid 3, TILBURG - Tel. 013-360015 - Donderdag koopavond
D
G
B
B
D
D
B
B
.1986
.1987
.1990
.1988
1988
.1987
.1990
.1982
.1985
.1987
.1988
.1988
.1985
.1986
.1985
.1985
1988
.1985
1986
.1984
.1982
zich echter
it type
>laren zijn i
t al te veel
Bouwjaar
1989
1988
1988
1991
1988
10/1988
1986
1987
1988
1989
1990
1987
1989
1989
1985
1985
1988
1987
1989
1984
1988
een voor
roest voor
uit 3
De nieuwe Honda CRX staat
bij ons vóór de showroom
klaar voor een
proefrit
Sprendlingenstraat 27,
OISTERWIJK,
telefoon 04242-15959
- g v A~N D E
Hatchback, GLX
dag gaan de renners vanuit deze
plaats naar Alpe d’Huez. De Tour
van 1992 wordt internationaal met
etappes door Nederland, Spanje,
België, Luxemburg, Italië en
Duitsland.
Op zaterdag 11 juni vindt de finish
van de etappe vanuit Brussel
plaats in Valkenburg in Zuid-
Limburg.
De na de Tweede Wereldoorlog wederopgebouwde
autofabrieken in Europa moesten het in de jaren vijftig
en begin zestig vooral hebben van kleine,
economische auto's voor een groot publiek. Geen
wonder dat bijvoorbeeld de Volkswagen Kever en de
Austin Mini vooral in die jaren uiterst populair waren.
In Frankrijk hadden vooral Citroën en Renault de
wens van de klant goed begrepen en brachten auto's
op de markt met een laag verbruikt veel binnenruimte
voor passagiers en bagage en met een ongekend
comfort. We vergelijken de Citroën 2CV uit 1960 met
een Renault 3 uit 1961.
liter per 100 kilometer mocht
verbruiken. Verder moest de auto
ieder wegdek 'aankunnen', zeer
goedkoop in aanschaf zijn en
weinig rij-ervaring vragen.
Contactslot
Simpelheid was echter troef. Waar
we bij de Eend nog hier en daar
wat verchroomde onderdelen
vinden, is bij de Renault alles
gewoon meegespoten of in
Kanvas
Dat eind 1939 de oorlog uitbrak
gooide voor de introductie van de
2CV alle plannen overhoop. Maar
in de jaren die volgden, kon het
concept verder worden verbéterd,
zodat op de Parijse autosalon van
september 1948 eindelijk de 2CV
aan het publiek werd voorgesteld.
De reakties waren zeer
uiteenlopend. De 2 cylinder 375 cc
motor was goed voor een
vermogen van 9 pk. Het duurde tot
1955 dat de krachtbron werd
vergroot tot 425 cc en zodoende 12
pk kon voortbrengen. De eerste
2CV's waren herkenbaar aan het
bekende Citroën-embleem
opgenomen in een ovaal en een
kanvas-dak wat tot aan de
achterbumper doorliep. Het dak
405 GL1988
205 XR1990
205XRD....1990
205 XLD1989
205
unior1989
205 Junior..1987
309 GLD.... 1988
1305
diesel1984
sta 1100
IATIES
/OOR UITLATEN,
BANDEN, ETC. MET AANTREKKELIJKE KORTINGEN
Gasthuisstraat 1a - Tel. 04242-84299
Miljoen
Opschieten in het verkeer is er met
de 2 en 3 CV niet echt bij. Tot zo'n
80 km/u is er heel behoorlijk mee te
rijden, waarbij opvalt dat de 2
pitter van de Citroën aanzienlijk
meer geweld maakt. Beide auto's
kennen overigens totaal geen
isolatiemateriaal.
Van de Citroën 2CV werden er
tussen 1948 en 1990 ruim 3,6
miljoen exemplaren gemaakt,
waarvan een behoorlijk aantal
nog steeds dagelijks gebruikt
wordt. Oude exemplaren beginnen
echter zeldzaam te worden, maar
worden dan ook al jaren liefdevol
door de verschillende clubs
opgenomen.
Van de Renault 4, die nog steeds in
produktie is, werden er al meer
dan 8 miljoen gemaakt. De Renault
3 was echter geen succes en
verliet slechts in 2571 eenheden de
fabriek en stond eind 1962 niet
meer op het leveringsprogramma.
De verzamelaar heeft zich echter
nog nauwelijks over dit type
ontfermd. Oude exemplaren zijn in
Frankrijk nog voor niet al te veel
geld te vinden, maar ook dat
aantal neemt sterk af.
Het grappige is dat beide auto's in
het verleden en misschien nog
steeds bij een bepaalde levensstijl
horen. Een fanatieke Eend-rijder
vindt een Renault 4 maar niets,
terwijl dit ook andersom geldt. In
ieder geval zorgden beide auto's
voor de twee Franse merke
een forse omzet. In 1961 m<
een Citroën 2CV en Renault 3
exact hetzelfde worden
afgerekend: f.3.995,=. Renault
bracht f105,= extra in rekening
Renault 9 GTD
Peugeot 205 1.4, 5-drs
Opel Kadett 1.61, 4-drs
Opel Kadett 1.3 S
Opel Omega, 5-drs., combi 1.8 S
Opel Kadett 12 S
Opel Kadett 1 6i, 4-drs
Opel Kadett 1.2 S
Opel Ascona 1.6 S Luxe
Opel Ascona 1.6 S LPG
Ford Sierra, 5-drs
Ford Escort 1.4
Ford Sierra, 5-drs., 2.0
Mazda 626 diesel
Mitsubishi Tredia turbo
Mitsubishi Colt diesel
Nissan Sunny Florida 1.6 SLX
VW Golf 1.3
VW Jetta 4-drs., LPG
Citroën Visa GT
BMW 315
Fiscaal
De Renault 4CV werd de eerste
Franse auto waarvan er meer dan
1 miljoen werden geproduceerd. In
1956 verscheen de grotere
Dauphine, die nog wel op het
principe van de 4CV was
gebaseerd. Directeur Pierre
Dreyfus gaf de opdracht voor de
ontwikkeling van een volledig
andere auto met veel comfort,
forse binnenruimte en een laag
brandstofverbruik. De ingenieurs
ontkwamen er niet aan deze
nieuwe Renault van
voorwielaandrijving te voorzien.
Het ontwerp kreeg een zeer
functionele, haast utilitaire
vormgeving met vier portieren, de
motor voorin en een grote
achterklep, iets wat in een
massaal gebouwd model nog niet
eerder werd toegepast. Alhoewel
de auto volledig nieuw was en een
enorme stap voorwaarts
betekende, werd technisch
volledig teruggegrepen op de 4CV.
Voorin de Renault 4, zoals deze in
de tweede helft van 1961
verscheen, lag de bekende 748 cc
4-pitter met-een vermogen van 26,5
pk. Om Citroën met de 2CV wat
meer concurrentie aan te doen,
werd tegelijk een variant met 3
fiscale pk's uitgebracht, de
Renault 3. De krachtbron was tot
603 cc teruggebracht en leverde 20
Wie anno 1992 de 2CV en R3 naast
elkaar ziet, ziet net zoveel
verschillen als overeenkomsten.
Wat afmetingen betreft ontlopen
ze elkaar weinig. De 2CV oogt
duidelijk klassieker met zijn ronde
lijnen, terwijl de Renault meer het
tijdperk van de zakelijkheid
inluidde. Zeer belangrijk voor de
gebruiksmogelijkheden was de
achterklep, die bij de 2CV pas veel
later werd ingevoerd.
1AZDAKROON
werkende regelkraan en
verschillende kleppen die de
richting van de warme lucht
bepalen. Van een ventilator
hebben beide auto's nog niet
gehoord.
Merk en type auto Brandstof
Audi 80 2.0E
BMW 316 Shadow Line
Fiat Uno Rialto, 5-deurs
Fiat Panda 1000ie CL Paccini
2-maal Ford Escort 1.6 D CL, 5-deurs
Ford Sierra 2.0 GL autom. station.
Mazda 626 2.0 GLX autom. 5-deurs
Opel Kadett 1.2 LS Station
Opel Kadett 1.3 LS Station
Opel Kadett 2.0 GSi electronic
OpelVectra 1.8 4-deurs
Pontiac Fiero SE automaat
Peugeot 205 Rallye
Peugeot 405 GLD
Renault 5 Le Car
Renault 5 GTS nieuw model
Renault 5 Fashion
Toyota Camry 2.0 XLi sedan
Volkswagen Golf Manhattan diesel
Volvo 3401.4 automaat
Volvo 240 DL met airco
SPECIALE SCHILDERS OCCASIONS
Ford Escort 1.313-drs.
Opel Vectra 1.6 Sedan
BEDRIJFSAUTO
Mazda E2200 aannemers uitvoering
kunststof uitgevoerd. Het verschil
in introductiejaar is aan details te
merken zoals bij de 2CV de kleine
achterlichten en de grote 15 inch
wielen.
Als we de interieurs gaan
vergelijken bieden beide auto's
een soort van camping-meubilair.
Voor- en achterbank bestaan uit
een buizenstelsel met daartussen
een lapje stof gespannen. De
banken zijn heel gemakkelijk te
verwijderen om tijdens een
familie-uitstapje dienst te doen.
Met bekleding werd zeer
spaarzaam omgegaan. De Renault
3 en 4 kenden alleen een rubber
mat op de vloer, terwijl bij de Eend
de portieren, hët dashboard en de
randen langs het dak van een
stofje zijn voorzien. De Renault 3
heeft een uiterst simpel dashboard
met boven het stuur de
snelheidsmeter, controle lampjes
voor benzineniveau,
richtingaanwijzer, oliedruk en
laadstroom. Met hendels aan het
stuur worden verlichting en
richtingaanwijzers bediend, terwijl
er verder nog miniscule
schakelaartjes zijn aangebracht
voor de elektrische ruitewissers en
parkeerlichten. Wie met de sleutel
het linker portier heeft geopend,
zal tevergeefs een contactslot
zoeken. De Renault 3 en 4 kennen
slechts een contactschakelaar op
het dashboard: Als deze wordt
omgezet, kan met een trekknop de
startmotor in werking worden
gezet.
Zoals inmiddels gebruikelijk zal
Fiat Auto ook in het seizoen 1992
weer optreden als sponsor van
verschillende wieler-klassiekers.
In Nederland ondersteunt Fiat de
Grote Prijs Wieler Revue en eind
augustus de Profwielerklassieker
Veenendöal-Veenendaal. Maar
ook in Duitsland (Grote Prijs van
Frankfurt) en Zwitserland (Ronde
van Romandië) is Fiat
nadrukkelijk aanwezig. Daarnaast
is Fiat uiteraard weer actief in de
Tour de France en waren de
verschillende modellen van het
merk ook weer te zien tijdens de
Giro d'Italia.
De aanwezigheid van Fiat in de
Giro heeft vele gezichten en
varieert van het voorzien van de
officiële volgwagens in de ronde
tot de organisatie van een
roadshow na elke etappe. En niet
vergeten de sponsoring van het
Bergklassement, het onderdeel in
de Giro dat zeker zo zwaar is als
het gevecht om de "bolletjestrui"
in de Tour de France. Fiat Auto
stelde 112 auto's ter beschikking:
15 Cinquecento's, Panda's en
Uno's, 25 Tipo's en Tempra's en 17
Prijzen
De motor in de ESi is al goed voor
een top van 190 km/u en een vlotte
acceleratie van 0 tot 100 in 8,7
seconden. De 160 pk VTEC-motor
lijkt daarom wat overbodig met 210
km/u en het sprintje in 7,5
seconden.
De wegligging is fantastisch.
Natuurlijk beschikt ook de CRX
over de double wishbone
wielophanging met een sport
afstelling, zonder al te strak
geveerd te zijn. Als een skelter
baande de auto zijn weg over de
bochtige weggetjes langs de
Franse zuidkust: de ideale auto
voor een tweepersoons vakantie
naar zonnige streken.
De CRX ESi met vijfbak en de VTi
met handbediend dak zijn direkt
leverbaar, terwijl in het najadr ook
een ESi met viertraps automaat en
de VTi met elektrisch dak aan het
leveringsprogramma worden
Technische gegevens:
Merk en type: Citroën 2CV
Renault 3
Aantal cylinders: 2 boxer 4 in lijn
Cylinderinhoud: 425 cc 603 cc
Boring x slag: 66 x 62 mm 49 x 80
Vermogen: 18 pk bij 5000 tr/min 20
pk bij 4500 tr/min
Koppel: 2,8 mkg bij 3000 tr/min 4,3
mkg bij 2500 tr/min
Afmetingen: lengte 3,78 m 3,61 m;
breedte 1,48 m 1,49 m.
Gewicht: 510 kg 570 kg
Topsnelheid: 95 km/u 105 km/u
Prijs: f.3.995,= f.3.995,=
Clubadressen:
Er zijn in ons land verschillende
clubs van Renault en Citroën
allemaal met hun specifieke
toelatingseisen. Wie een 2CV heeft
van 1970 of ouder kan terecht bij
de:
Enige Echte Eenden Club
Postbus 13129
3507 LC Utrecht
Tel: 04997-71071
Daarnaast zijn er nog algemene
Citroënclubs en andere 2CV-
verenigingen tot zelfs een 2CV
crossverenjging.
Wie een Renault 4 heeft en zich
graag wil aansluiten bij een club
kan op twee plaatsen terecht.
Allereerst is er de club waar alle
Renaults van twintig jaar en oude
welkom zijn:
Club d'Anciennes Renault des
Pays Bas
Mendelssohnrode 70
2717 CS Zoetermeer
Tel: 079-512451
Of voor alle Renault's 4:
Renault 4 Club Nederland
Postbus 761
7500 AT Enschede
Tel: 053-330439
(Met dank aan Rens Heestermans)
kon Volledig worden opgerold. Om
de bagageruimte te kunnen
bereiken, kon het onderste deel
worden opgerold op een
vergelijkbare wijze. Echter vanaf
1955 kreeg de "Eend" (zoals de
auto in verschillende landen werd
genoemd) de stalen kofferklep,
zoals we die tot het einde van de
produktie hebben gezien.
In 1960 komen we precies een
overgangsmodel tegen voorzien
van de geribbelde neus,
voorportieren die aan de
middenstijl scharnieren en de 18
pk motor met 425 cc inhoud.
Na de nationalisatie werd in 1945
bij Renault groen licht gegeven
aan het project 4CV, een compact
vierdeurs auto met plaats voor vier
volwassenen en de 750 cc 4
cylindermotor achterin. Deze auto,
die uiteindelijk ook de roepnaam
4CV (wederom de belasting pk's)
kreeg, werd eind 1946 voor het
eerst in Parijs getoond en ging een
jaar later in produktie. Deze auto
werd een echte stadswagen, dit in
tegenstelling tot Citroën's 2CV die
vooral op het platte land aansloeg.
OPERATIONELE AUTOLEAS1NG SCHADEREPAR/
TEVENS UW LEVERANCIER VOOR UITLATEN
fiscale vermogen. De auto bood
plaats aan vier volwassen
personen, waarbij de
voorpassagiers hun hoed konden
ophouden. In 1935 was de eis
geformuleerd dat de nieuwe kleine
Citroën twee personen en 50 kg
aardappelen moest kunnen
verplaatsen met een snelheid van
60 km/u en daarbij niet meer dan 3
Citroën pakte in 1945 de produktie
weer op met de vooroorlogse
Traction Avant, maar had een
nieuw model in ontwikkeling. In
1939 kwam namelijk al het eerste
prototype gereed van de 2 pk-auto.
Dit vermogen slaat niet op de
motor, maar is een berekend
vermogen voor de
wegenbelasting, het zogenaamde
Croma's. Uiteraard werden hier
voor diverse doeleinden nog 12
Ducato's aan toegevoegd.
De Tour de France zal voor het
eerst sinds 26 jaar weer even op
Italiaanse bodem komen. Op 18
juli gaat de 13e etappe van St.
Gervais naar Sestrière, de op i
dan 2000 meter gelegen Italiac
wintersportplaats. De volgende
Ventilatie
Wie dit erg simpel vindt, heeft nog
geen blik in de 2CV geworpen. Net
boven het stuur zit alleen een
laadstroommeter en een drietal
knopjes. De richtingaanwijzer
wordt met een losse schakelaar
bediend en slaat na zeven keer
'knipperen' vanzelf af. Een
snelheidsmeter vinden we links
tegen de voorruit, alsof het een
extra gemonteerd metertje is. De
kabel van de snelheidsmeter drijft
ook de ruitewissers aan. Bij
stilstaande auto moet dus met de
handknop gewist worden. De 2CV
heeft echter een heuse
vierversnellingsbak, waarbij de
laatste overbrenging duidelijk als
overdrive bedoeld is. De Renault
moet het met 3 versnellingen doen.
Overkomsten vinden we verder in t
de uitermate simpele sturen en de
standaard aanwezigheid van
slechts één zonneklep. In de
achterportieren zien we vaste
ruiten, terwijl bij de Eend voorin
open te klappen exemplaren zijn
aangebracht. Renault heeft in de
R3 schuiframen.
Grappig zijn ook de toegepaste
verwarmings- en
ventilatiesystemen. Beide auto's
hebben een grote klep onder de
voorruit, die van binnenuit kan
worden opengezet. Bij de 2CV kijk
je door de klep naar buiten, terwijl
de Renault een uiterst simpel
kanalensysteem kent met een
tweetal klepjes die de luchttoevoer
regelen. De 2CV heeft een kachel,
waarvan de warme lucht zowel op
de voorruit als op de voeten kan
worden gericht. De Renault heeft
echter een meer geavanceerd
systeem met een uitstekend
toegevoegd. De prijzen starten bij
f.51.990,= voor de ESi. De automaat
gaat f.3.500,= meer kosten. De VTi,
standaard met ABS start bij
f.61.990,= en de uitvoering met
elektrisch dak komt op f.64.990,=.
Gezien het jonge karakter van de
auto, is het voor Honda wellicht
het overwegen waard een
eenvoudige uitvoering met 90 pk
krachtbron op de markt te brengen
voor pakweg f.42.000,=, maar dat
zal wellicht altijd toekomstmuziek
blijven. De Nederlandse Honda-
importeur vergelijkt de CRX met
de MX-5 van Mazda, die als
volcabriolet voor f.54.995,= in de
prijslijst staat. Een gevaarlijke
vergelijking, die als gekeken
wordt naar 'fun-for-driving' wel
eens in het voordeel van de Mazda
uit zou kunnen vallen. In ieder
geval is de nieuwe CRX een enorm
grappige aanwinst voor het
Honda-programma.
L
IS