TOYOTA CARINA E XLILIFTBACK
Mini met
Cabrio-top
I
I-S
Tropische Hyundai
Scoupé bij Kennis
I
IDOj
baarheid
Klassieke en
sportieve auto's in de
belangstelling
Bewezen
betrouw
pleet,
■K k
Sr 'u
benzine-auto's
SENS
A
A
A
A
Vrijwel alle
nieuwe
Bink
Tilburg BV
ROVER
|..j
.950,-1
dËwÊËk|
INGEN
CIALE
"schoon"
f
I
DE AUTOMAAT - Donderdag 11 juni 1992 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
)e
rijver
ak ook
iet
editi
i Eng,
ie
15
AUTOTEST
km
km
km
km
km
jaren als de meest betrouwbare. Vanuit deze
achtergrond zal de nieuwe generatie bij Toyota-
rijders met enthousiasme worden ontvangen. We
reden met de 1.6 XLi Liftback.
184
)84
)83
)84
)83
8.250,-
8.500,-
10.950,-
19.950,-
6.500,-
5.500,-
4.500,-
3.750,-
1.500,-
950,-
1.950,-
lRENBEEK
1795
showroom
r om een
loeite
tails
Winkler Prinsstraat 24
Tel. 013-420143
De r
een
dit n
0
emerkt.
st vei
ersla
i pas vrij
ook de
jk is. En of dat
11 juni 1992-paginal
r Toyota
il omdat
nvoert met het
te kofferruimte
;t geavanceerde
etrouwbaarheid
n comfortabele
v huidige auto
volgende auto.
XLi, het
>rie, is redelijk
rtieren worden
sleutel ver- en
open
uur.
x>it
sn dat
zasions. W’
Valkenswaard
De English Car Rally wordt dit jaar
op 14 juni gehouden op en om het
Eurocircuit in Valkenswaard.
Interieurruimte
Voor het interieur geldt eigenlijk
niets anders. Het dashboard is
aardig van vormgeving, maar is
helaas voledig in zwart plastic
uitgevoerd, wat niet bepaald
verfijnd overkomt. Dit plastic
3 de Markt in
utimershow
seerd door
erpaalen.
tal oude ar'~
iere van F
Tichelrijt)
>71
Als het voorjaar eenmaal is doorgebroken, komen vele
fraaie oude auto's weer uit hun winterstalling. De
verschillende autoclubs zijn driftig bezig
evenementen te organiseren, terwijl de auto ook op
andere manieren weer in de belangstelling staat.
Prinsenbeek
YOTA COROLLA
1900 SXL, 1987
ICIET METALLIC
60.000 km
199ll
1992
1992
1991
1992;
6.900,-
6.900, -
5.900, -
5.900,-
1.950,-*
Het circuit is tussen 9.00 en 17.30
uur geopend. De entreeprijs
bedraagt f.9,= per persoon.
nieuwe Carina E is voor
n belangrijke auto, vooral
model in een aantal
uitvoeringen in de nieuwe fabriel
in Engeland vanaf december zal
worden gemaakt. De toevoeging
"E" heeft volgens de fabrikant dan
ook de betekenis "Excellence in
Europe". Vooralsnog komt de
Garina E uit Japan. Als vanouds
bestaat er de keuze uit een
vierdeurs sedan en de vijfdeurs
Liftback, terwijl de stationwagon
over enige tijd het programma zal
afronden.
Er zijn in de 33-jarige historie van
de Mini veel bedrijven geweest die
deze compacte Engelse auto
hebben voorzien van een
schuifdak of iets dergelijks. Ook
zijn er carrosseriebedrijven die de
Jaarlijks publiceert de Duitse Tuv, de instantie die
onder andere de APK- keuringen verzorgd, een lijst
van auto's waarbij de minste mankementen werden
geconstateerd. De Toyota Carina scoort daarin al vele Compleet is het i
irtron rrlc rla mooai hotrnnwhrTro Vrrnnit Hajp we^' onder andere si
een toerenteller. Eer
is ook de hoes rond
versnellingspook, d:
bovenkant los zit. D<
zodoende langs de f
beneden, waardoor const
zwarte ijzeren staaf zichtl
Een punt waarop de
concurrenten met vlc
verslaat, is de interij
Voorin heeft al nier
terwijl achterin de beer
zou haast zeggen 'drie
kunststof overtrokken, die met een
slordig stiksel aan de stof is
vastgemaakt. Verder zat de
bekledingsstof bij het
testexemplaar wat slordig op de
achterbank. De Carina is wat
interieur betreft zeker de moe
waard, maar verdient op detc
een betere afwerking.
Zo wordt op 14 juni op
Prinsenbeek een óldtii
gehouden, georganise
Oldtimerverhuur Verp
Er wordt een dertigtal oude auto's
verwacht, onder andere van Rolls
Royce, Jaguar, Citroën, Alvis,
Riley, Salmson, Hudson, Renault
en Ford. Mr. L. Verwiel,
burgemeester van Prinsenbeek,
opent om 11.00 uur de show. Om
12.00 uur start een rit door het 50-
jarige Prinsenbeek, waarbij
iedereen die dit jaar vijftig is
geworden gratis mag meerijden
(wel even paspoort meebrengen).
Verder is er een modeshow,
klinken nostalgische klanken uit
een draai-orgel en zijn er
kraampjes met ouderwetse
versnaperingen.
hoeft te worden. De 1.6 is niet
rumoerig, ook bij hogere
snelheden, kortom een motorisatie
sk die in het hedendaagse verkeer
goed voldoet; De Carina 1.6 haalt
bij en gewicht van 1060 kg een top
van 195 km/u en trekt in 11,3
seconden van 0 tot 100 km/u.
De Carina is wat afmetingen
betreft ongeveer gelijk gebleven
aan zijn voorganger. Uiterlijk is de
Carina nooit een uitbundige auto
geweest en dat is ook bij de "E" zo
gebleven. Het geheel ziet er
bijzonder verzorgd uit. De neus is
hoog en kort, terwijl ook de
achterkant fors is uitgevallen. De
bumpers,zijn bij alle types
meegespoten. Wie echter op zoek
is naar een auto met een
bijzondere uitstraling, komt bij de
Toyota Carina bedrogen uit. De
keurige huisvader zal er echter
tevreden veel kilometers mee
maken. De gemiddelde koper in dit
segment wenst weinig uiterlijk
vertoon, zodat het brave uiterlijk
het succes van de Carina niet in
de weg al staan.
Zuinig
De uitrusting van de Y
tweede type in de serie
compleet. De porti
centraal met de sl
ontgrendeld.
Maar ook de stuurbekrachtiging
en -verstelling is standaard.
Eigenlijk had er wel
Het is de achtste editie van deze
samenkomst van Engelse auto's.
Er zullen zo'n duizend Britse
klassiekers te bewonderen zijn
van de meest uiteenlopende
merken.
Het gaat hier overigens om een
internationaal evenement met
afvaardigingen uit heel Europa.
Tussen 12.00 en 14.00 uur vindt een
concours d'elegance plaats, terwijl
er vanaf 9.45 uur vrijwel
doorlopend verschillende
wedstrijden op het circuit
gehouden worden Verder zijn er
lasdemonstraties, een technisch<
informatiestand van de IVA
Driebergen, een loterij, kraampjes
van de afzonderlijke clubs, een
pipeband en nieuwe Engelse
auto's zoals de Rover 200 Cabrio
en 800 Coupe.
modaal' is. De daklijn loopt wel
naar beneden, maar dan pas vrij
ver naar achteren, zodat ook de
hoofdruimte vorstelijk is. En of dat
nog niet genoeg is, de
bagageruimte is fors en mooi
rechthoekig van vorm en heeft een
inhoud van 470 liter. Natuurlijk
biedt de Carina alle
mogelijkheden tot neerklappen
van de achterbank (60/40). De
Carina scoort uitstekend op het
punt van gebruiksvriendelijkheid.
Maar bij de afwerking van de
stoelen valt de score lager uit. De
bekleding heeft de hoofdkleur grijs
met op de achtergrond, wat
kleurtjes. De zijkanten van de
zitting zijn met een donkergrijze
forse reeks uitvoeringen op de
prijslijst, te beginnen bij de sedan
1,6i in de basisuitgave voor
f.34.975,=. Dezelfde auto als
liftback moet f.36.635,= opleveren.
Een trapje hoger staat de XLi voor
respectievelijk f.36.990,= en
f.38.650,=. De Carina E zit daarmee
netjes op het niveau van de
concurrentie. De rijker uitgedoste
GLi start bij f.42.860,= terwijl ei
voor de 158 pk GTi f .57.380,= op
tafel moet komen.
De nieuwe Toyota Carina E zal
wat betrouwbaarheid zeker in de
voetsporen treden van zijn
voorgangers. Daarnaast is de
nieuwe generatie extreem ruim
van binnen en verdient ook de
motor een pluim. Minder
tevredenheid is er over
verschillende interieurdetails. Als
er een nieuw model wordt
geïntroduceerd wordt vrijwel altijd
gemeld dat er ook meer
exemplaren van verkocht zullen
worden. Gezien de enorme
concurrentie in dit marktsegment
en het weinig vernieuwende
concept van de Carina, valt dat in
dit geval te betwijfelen, ondanks
de prima gebruiksmogelijkheden.
Verzorgd
Ook aan de opbouw van het
motorenprogramma is weinig
gewijzigd, al werden de
afzonderlijke aggregaten wel
onder de loep genomen. De 2 liter
16-klepper is er als luxueuze GLi
en met meer pk's als sportieve GTi.
Natuurlijk staat ook de 2 liter
l diesel weer op de lijst. De meest
verkochte Carina is echter de 1.6
liter ook met vier kleppen per
r- cylinder en brandstofinjectie. Deze
F motor is goed voor een forse 115 pk
bij 6000 tr/min en een koppel van
147 Nm bij 4800 tr/min. Over deze
motor kunnen we geen wanklank
laten horen. Over het hele
toerenbereik is er voldoende
trekkracht aanwezig, waardoor er
comfortabel weinig geschakeld
wordt over de portierpanelen
doorgetrokken. Het is vooral zo
jammer, omdat Toyota in andere
auto's fraaier materiaal gebruikt,
impleet is het instrumentarium
v^x^ere standaard met
toerenteller. Een slordig detail
ok de hoes rond de
llingspook, die aan de
-ant los zit. De hoes schuift
;de langs de pook naar
sn, waardoor constant een
ijzeren staaf zichtbaar is.
J Carina zijn
vlag en wimpel
srigprruimte.
smand te klagen,
s beenruimte, je
’rie keer
Mini hebben omgedaverd tot een
heuse cabriolet. Nieuw is echter d<
Mini British Open Classic, een
versie officieel door de fabriek
geleverd met een elektrisch
bediend canvas dak, wat we naar
Japans voorbeeld tegenwoordig
aanduiden met Cabrio-top. De
auto wordt uitsluitend geleverd in
English racing Green metallic en
heeft de 1275 cc injectiemotor. De
Open Classic is bijzonder
compleet uitgerust met
stoelbekleding gedeeltelijk in leer,
een driespakig lederen
sportstuurtje, uitklapbare
achterruiten, lichtmetalen velgen,
meegespoten spiegels,
portierbakken en chromen
bumpers, grille en
koplampranden. Kortom, een op e
top Mini. Deze nieuwe uitvoering
kost in zijn complete uitvoering
f.21.495,-.
Rover-dealer Bink heeft uiteraard
een exemplaar
'ter bewondering' staan.
hoogteverstelling voor de
bestuurdersstoel vanaf gekunt.
Alle bedieningselementen gaan
soepel en ligt, maar dat zijn we
van Japanse merken gewend. Dé
auto gedraagt zich als een
gemóedelijke voorwielaandrijvc
en heeft een voorspelbaar
weggedrag. Overhellen in bochten
is er niet bij, zodat ook met
behoorlijk hoge s nelheden een
bocht kan worden ingezet.
De wijzigingen die aan de 1.6
motor zijn aangebracht hebben
naast een hoger vermogen ook een
gunstig brandstofverbruik
opgeleverd. Over een gemiddelde
van ruim 1 op 12 kan niemand
ontevreden zijn. Toyota heeft een
Technische gegevens:
Merk en type: Toyota Carina E 1.6
XLi Liftback
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1587 cc
Boring x slag: 81 x 77 mm
Vermogen: 115 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 147 Nm bij 4800 tr/min
Afmetingen: lengte 4,52 meter,
breedte 1,695 meter
Gewicht: 1060 kg
Prestaties: topsnelheid 195 km/u;
acceleratie 0-100 in 11,3 sec.
Prijs: f.38.650,=
Wegenbelasting: f.172,tot f,181,=
per 3 mnd.
Hyundai-dealer Auto Kennis aan de Leharstraat heeft in de s
de Scoupé in speciale Tropic-uitmonstering. Het gaat hieri
optiepakket ter waarde van f.1.200,= waarvoor de klant niets extra
betaald. Tijdelijk wordt deze auto namelijk in de Tropic-uitvoering
geleverd in vrolijke kleuren en een fabrieks- zonnedak. Dit dak kan
gekanteld worden, maar is ook in z'n geheel te verwijderen en in de
bijgeleverde hoes in de kofferbak ie vervoeren. De Scoupé Tropic is er in
de basisuitvoering, maar ook als complete LS en LSX. Hierbij kan de
klant kiezen uit de kleuren Bright Blue en Mars Red. Hyundai garandeert
de exclusiviteit van de Tropic. Deze auto is namelijk alleen in de maand
juni te bestellen. Het aantal per dealer is beperkt. Hyundai importeur
Greenib grijpt in haar reclamecampagne rond deze Scoupé Tropic het
Europees Kampioenschap voetballen aan en beeld, staande in de auto
een voetbalsupporter met vlag af. In de showroom van Kennis zit voor de
verandering Rinus Michels achter het stuur.
In 1991 was 87% van alle
verkochte nieuwe auto's
voorzien van een katalysator.
Aangezien dit getal
betrekking heeft op alle in
Nederland verkochte auto's,
waaronder 11% diesels,
kunnen vrijwel alle in 1991
verkochte nieuwe benzine
auto's als "schoon" worden
aangemerkt. Dit blijkt uit het
zojuist verschenen
jaarverslag van de RAI.
Sinds 1988 is de verkoop van
zogenaamde schone auto's
snel toegenomen. In dat jaar,
toen nog niet alle merken in
Nederland met een
katalysator te koop waren,
bedroeg dat aandeel 30%. Een
jaar later was dat gestegen
tot 50% terwijl voor 1990 een
percentage van 70 werd
bereikt. Van de auto's met
katalysator beschikt in 1991
84% over een zogenaamde
geregelde driewegkatalysator
waarmee aan de strengste
norm, de US-83 wordt
voldaan.
Sinds 1987 maken de
autoverkopen pas op de
plaats op het overigens hoge
niveau van circa een half
miljoen stuks per jaar. In 1991
trad in vele Europese landen
een daling in, zoniet in
Nederland. Het totaal over
1992 zal waarschijnlijk wel
lager uitvallen. De verkoop
van lease-auto's, naar
schatting 20% van de afzet,
die tot nu toe een
stabiliserend element
vormde, zal dit jaar
vermoedelijk lager uitkomen.
De Nederlandse
bedrijfsautomarkt hield zich
in 1991 heel goed. In de
omringende landen, behalve
Duitsland, liepen de verkopen
sterk terug. In Nederland nam
het totale aantal verkopen
zelfs iets toe dankzij de
stijging van de verkopen van
bestelauto's met 12% ten
opzichte van 1991.
Auto Kennis
elf