TOYOTA CARINA E XLILIFTBACK Mini met Cabrio-top I I-S Tropische Hyundai Scoupé bij Kennis I IDOj baarheid Klassieke en sportieve auto's in de belangstelling Bewezen betrouw pleet, ■K k Sr 'u benzine-auto's SENS A A A A Vrijwel alle nieuwe Bink Tilburg BV ROVER |..j .950,-1 dËwÊËk| INGEN CIALE "schoon" f I DE AUTOMAAT - Donderdag 11 juni 1992 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER )e rijver ak ook iet editi i Eng, ie 15 AUTOTEST km km km km km jaren als de meest betrouwbare. Vanuit deze achtergrond zal de nieuwe generatie bij Toyota- rijders met enthousiasme worden ontvangen. We reden met de 1.6 XLi Liftback. 184 )84 )83 )84 )83 8.250,- 8.500,- 10.950,- 19.950,- 6.500,- 5.500,- 4.500,- 3.750,- 1.500,- 950,- 1.950,- lRENBEEK 1795 showroom r om een loeite tails Winkler Prinsstraat 24 Tel. 013-420143 De r een dit n 0 emerkt. st vei ersla i pas vrij ook de jk is. En of dat 11 juni 1992-paginal r Toyota il omdat nvoert met het te kofferruimte ;t geavanceerde etrouwbaarheid n comfortabele v huidige auto volgende auto. XLi, het >rie, is redelijk rtieren worden sleutel ver- en open uur. x>it sn dat zasions. W’ Valkenswaard De English Car Rally wordt dit jaar op 14 juni gehouden op en om het Eurocircuit in Valkenswaard. Interieurruimte Voor het interieur geldt eigenlijk niets anders. Het dashboard is aardig van vormgeving, maar is helaas voledig in zwart plastic uitgevoerd, wat niet bepaald verfijnd overkomt. Dit plastic 3 de Markt in utimershow seerd door erpaalen. tal oude ar'~ iere van F Tichelrijt) >71 Als het voorjaar eenmaal is doorgebroken, komen vele fraaie oude auto's weer uit hun winterstalling. De verschillende autoclubs zijn driftig bezig evenementen te organiseren, terwijl de auto ook op andere manieren weer in de belangstelling staat. Prinsenbeek YOTA COROLLA 1900 SXL, 1987 ICIET METALLIC 60.000 km 199ll 1992 1992 1991 1992; 6.900,- 6.900, - 5.900, - 5.900,- 1.950,-* Het circuit is tussen 9.00 en 17.30 uur geopend. De entreeprijs bedraagt f.9,= per persoon. nieuwe Carina E is voor n belangrijke auto, vooral model in een aantal uitvoeringen in de nieuwe fabriel in Engeland vanaf december zal worden gemaakt. De toevoeging "E" heeft volgens de fabrikant dan ook de betekenis "Excellence in Europe". Vooralsnog komt de Garina E uit Japan. Als vanouds bestaat er de keuze uit een vierdeurs sedan en de vijfdeurs Liftback, terwijl de stationwagon over enige tijd het programma zal afronden. Er zijn in de 33-jarige historie van de Mini veel bedrijven geweest die deze compacte Engelse auto hebben voorzien van een schuifdak of iets dergelijks. Ook zijn er carrosseriebedrijven die de Jaarlijks publiceert de Duitse Tuv, de instantie die onder andere de APK- keuringen verzorgd, een lijst van auto's waarbij de minste mankementen werden geconstateerd. De Toyota Carina scoort daarin al vele Compleet is het i irtron rrlc rla mooai hotrnnwhrTro Vrrnnit Hajp we^' onder andere si een toerenteller. Eer is ook de hoes rond versnellingspook, d: bovenkant los zit. D< zodoende langs de f beneden, waardoor const zwarte ijzeren staaf zichtl Een punt waarop de concurrenten met vlc verslaat, is de interij Voorin heeft al nier terwijl achterin de beer zou haast zeggen 'drie kunststof overtrokken, die met een slordig stiksel aan de stof is vastgemaakt. Verder zat de bekledingsstof bij het testexemplaar wat slordig op de achterbank. De Carina is wat interieur betreft zeker de moe waard, maar verdient op detc een betere afwerking. Zo wordt op 14 juni op Prinsenbeek een óldtii gehouden, georganise Oldtimerverhuur Verp Er wordt een dertigtal oude auto's verwacht, onder andere van Rolls Royce, Jaguar, Citroën, Alvis, Riley, Salmson, Hudson, Renault en Ford. Mr. L. Verwiel, burgemeester van Prinsenbeek, opent om 11.00 uur de show. Om 12.00 uur start een rit door het 50- jarige Prinsenbeek, waarbij iedereen die dit jaar vijftig is geworden gratis mag meerijden (wel even paspoort meebrengen). Verder is er een modeshow, klinken nostalgische klanken uit een draai-orgel en zijn er kraampjes met ouderwetse versnaperingen. hoeft te worden. De 1.6 is niet rumoerig, ook bij hogere snelheden, kortom een motorisatie sk die in het hedendaagse verkeer goed voldoet; De Carina 1.6 haalt bij en gewicht van 1060 kg een top van 195 km/u en trekt in 11,3 seconden van 0 tot 100 km/u. De Carina is wat afmetingen betreft ongeveer gelijk gebleven aan zijn voorganger. Uiterlijk is de Carina nooit een uitbundige auto geweest en dat is ook bij de "E" zo gebleven. Het geheel ziet er bijzonder verzorgd uit. De neus is hoog en kort, terwijl ook de achterkant fors is uitgevallen. De bumpers,zijn bij alle types meegespoten. Wie echter op zoek is naar een auto met een bijzondere uitstraling, komt bij de Toyota Carina bedrogen uit. De keurige huisvader zal er echter tevreden veel kilometers mee maken. De gemiddelde koper in dit segment wenst weinig uiterlijk vertoon, zodat het brave uiterlijk het succes van de Carina niet in de weg al staan. Zuinig De uitrusting van de Y tweede type in de serie compleet. De porti centraal met de sl ontgrendeld. Maar ook de stuurbekrachtiging en -verstelling is standaard. Eigenlijk had er wel Het is de achtste editie van deze samenkomst van Engelse auto's. Er zullen zo'n duizend Britse klassiekers te bewonderen zijn van de meest uiteenlopende merken. Het gaat hier overigens om een internationaal evenement met afvaardigingen uit heel Europa. Tussen 12.00 en 14.00 uur vindt een concours d'elegance plaats, terwijl er vanaf 9.45 uur vrijwel doorlopend verschillende wedstrijden op het circuit gehouden worden Verder zijn er lasdemonstraties, een technisch< informatiestand van de IVA Driebergen, een loterij, kraampjes van de afzonderlijke clubs, een pipeband en nieuwe Engelse auto's zoals de Rover 200 Cabrio en 800 Coupe. modaal' is. De daklijn loopt wel naar beneden, maar dan pas vrij ver naar achteren, zodat ook de hoofdruimte vorstelijk is. En of dat nog niet genoeg is, de bagageruimte is fors en mooi rechthoekig van vorm en heeft een inhoud van 470 liter. Natuurlijk biedt de Carina alle mogelijkheden tot neerklappen van de achterbank (60/40). De Carina scoort uitstekend op het punt van gebruiksvriendelijkheid. Maar bij de afwerking van de stoelen valt de score lager uit. De bekleding heeft de hoofdkleur grijs met op de achtergrond, wat kleurtjes. De zijkanten van de zitting zijn met een donkergrijze forse reeks uitvoeringen op de prijslijst, te beginnen bij de sedan 1,6i in de basisuitgave voor f.34.975,=. Dezelfde auto als liftback moet f.36.635,= opleveren. Een trapje hoger staat de XLi voor respectievelijk f.36.990,= en f.38.650,=. De Carina E zit daarmee netjes op het niveau van de concurrentie. De rijker uitgedoste GLi start bij f.42.860,= terwijl ei voor de 158 pk GTi f .57.380,= op tafel moet komen. De nieuwe Toyota Carina E zal wat betrouwbaarheid zeker in de voetsporen treden van zijn voorgangers. Daarnaast is de nieuwe generatie extreem ruim van binnen en verdient ook de motor een pluim. Minder tevredenheid is er over verschillende interieurdetails. Als er een nieuw model wordt geïntroduceerd wordt vrijwel altijd gemeld dat er ook meer exemplaren van verkocht zullen worden. Gezien de enorme concurrentie in dit marktsegment en het weinig vernieuwende concept van de Carina, valt dat in dit geval te betwijfelen, ondanks de prima gebruiksmogelijkheden. Verzorgd Ook aan de opbouw van het motorenprogramma is weinig gewijzigd, al werden de afzonderlijke aggregaten wel onder de loep genomen. De 2 liter 16-klepper is er als luxueuze GLi en met meer pk's als sportieve GTi. Natuurlijk staat ook de 2 liter l diesel weer op de lijst. De meest verkochte Carina is echter de 1.6 liter ook met vier kleppen per r- cylinder en brandstofinjectie. Deze F motor is goed voor een forse 115 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 147 Nm bij 4800 tr/min. Over deze motor kunnen we geen wanklank laten horen. Over het hele toerenbereik is er voldoende trekkracht aanwezig, waardoor er comfortabel weinig geschakeld wordt over de portierpanelen doorgetrokken. Het is vooral zo jammer, omdat Toyota in andere auto's fraaier materiaal gebruikt, impleet is het instrumentarium v^x^ere standaard met toerenteller. Een slordig detail ok de hoes rond de llingspook, die aan de -ant los zit. De hoes schuift ;de langs de pook naar sn, waardoor constant een ijzeren staaf zichtbaar is. J Carina zijn vlag en wimpel srigprruimte. smand te klagen, s beenruimte, je ’rie keer Mini hebben omgedaverd tot een heuse cabriolet. Nieuw is echter d< Mini British Open Classic, een versie officieel door de fabriek geleverd met een elektrisch bediend canvas dak, wat we naar Japans voorbeeld tegenwoordig aanduiden met Cabrio-top. De auto wordt uitsluitend geleverd in English racing Green metallic en heeft de 1275 cc injectiemotor. De Open Classic is bijzonder compleet uitgerust met stoelbekleding gedeeltelijk in leer, een driespakig lederen sportstuurtje, uitklapbare achterruiten, lichtmetalen velgen, meegespoten spiegels, portierbakken en chromen bumpers, grille en koplampranden. Kortom, een op e top Mini. Deze nieuwe uitvoering kost in zijn complete uitvoering f.21.495,-. Rover-dealer Bink heeft uiteraard een exemplaar 'ter bewondering' staan. hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel vanaf gekunt. Alle bedieningselementen gaan soepel en ligt, maar dat zijn we van Japanse merken gewend. Dé auto gedraagt zich als een gemóedelijke voorwielaandrijvc en heeft een voorspelbaar weggedrag. Overhellen in bochten is er niet bij, zodat ook met behoorlijk hoge s nelheden een bocht kan worden ingezet. De wijzigingen die aan de 1.6 motor zijn aangebracht hebben naast een hoger vermogen ook een gunstig brandstofverbruik opgeleverd. Over een gemiddelde van ruim 1 op 12 kan niemand ontevreden zijn. Toyota heeft een Technische gegevens: Merk en type: Toyota Carina E 1.6 XLi Liftback Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1587 cc Boring x slag: 81 x 77 mm Vermogen: 115 pk bij 6000 tr/min Koppel: 147 Nm bij 4800 tr/min Afmetingen: lengte 4,52 meter, breedte 1,695 meter Gewicht: 1060 kg Prestaties: topsnelheid 195 km/u; acceleratie 0-100 in 11,3 sec. Prijs: f.38.650,= Wegenbelasting: f.172,tot f,181,= per 3 mnd. Hyundai-dealer Auto Kennis aan de Leharstraat heeft in de s de Scoupé in speciale Tropic-uitmonstering. Het gaat hieri optiepakket ter waarde van f.1.200,= waarvoor de klant niets extra betaald. Tijdelijk wordt deze auto namelijk in de Tropic-uitvoering geleverd in vrolijke kleuren en een fabrieks- zonnedak. Dit dak kan gekanteld worden, maar is ook in z'n geheel te verwijderen en in de bijgeleverde hoes in de kofferbak ie vervoeren. De Scoupé Tropic is er in de basisuitvoering, maar ook als complete LS en LSX. Hierbij kan de klant kiezen uit de kleuren Bright Blue en Mars Red. Hyundai garandeert de exclusiviteit van de Tropic. Deze auto is namelijk alleen in de maand juni te bestellen. Het aantal per dealer is beperkt. Hyundai importeur Greenib grijpt in haar reclamecampagne rond deze Scoupé Tropic het Europees Kampioenschap voetballen aan en beeld, staande in de auto een voetbalsupporter met vlag af. In de showroom van Kennis zit voor de verandering Rinus Michels achter het stuur. In 1991 was 87% van alle verkochte nieuwe auto's voorzien van een katalysator. Aangezien dit getal betrekking heeft op alle in Nederland verkochte auto's, waaronder 11% diesels, kunnen vrijwel alle in 1991 verkochte nieuwe benzine auto's als "schoon" worden aangemerkt. Dit blijkt uit het zojuist verschenen jaarverslag van de RAI. Sinds 1988 is de verkoop van zogenaamde schone auto's snel toegenomen. In dat jaar, toen nog niet alle merken in Nederland met een katalysator te koop waren, bedroeg dat aandeel 30%. Een jaar later was dat gestegen tot 50% terwijl voor 1990 een percentage van 70 werd bereikt. Van de auto's met katalysator beschikt in 1991 84% over een zogenaamde geregelde driewegkatalysator waarmee aan de strengste norm, de US-83 wordt voldaan. Sinds 1987 maken de autoverkopen pas op de plaats op het overigens hoge niveau van circa een half miljoen stuks per jaar. In 1991 trad in vele Europese landen een daling in, zoniet in Nederland. Het totaal over 1992 zal waarschijnlijk wel lager uitvallen. De verkoop van lease-auto's, naar schatting 20% van de afzet, die tot nu toe een stabiliserend element vormde, zal dit jaar vermoedelijk lager uitkomen. De Nederlandse bedrijfsautomarkt hield zich in 1991 heel goed. In de omringende landen, behalve Duitsland, liepen de verkopen sterk terug. In Nederland nam het totale aantal verkopen zelfs iets toe dankzij de stijging van de verkopen van bestelauto's met 12% ten opzichte van 1991. Auto Kennis elf

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 23