4
SK
7*
I f
Plezier voor twee
CITROEN ZX ALS
TREKAUTO
—205 TROPHY
1111 llllllll
ïuu'illI’HI
I
I
I
I
I
I
I
I
is
Forse
l?
Voor de
gek
gehouden
WOUTERS
winst voor
PSA
e]
L'Auto
Exclusive
m 1992-pagina 20
filÜ
ORT
<21100
Oplage: 95.385 ex.
Donderdag 11 juni 1992
isdag
ini
Lees verder op pagina 7
?n
Autotest:
Lees verder
Mercedes 350 GD Turbo
Terrein-limousine
in dit nummer
pag. 3
pag. 9
o.a.:
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
OQ
CQ
W
(X
•ft
I.
Peugeot 106 en 205 Ttophy
nu in onze showroom
Toyota Carina E
XLi Liftback
Rij-impressie:
Audi 80 en
Jaargang 4
Nummer 24
nUTOCENTRUM
CCLLARI9 TILBURG BV
Lage Witsiebaan 78
TILBURG - Tel. 013-634355
troën is met
,52 miljard
Roy
Ikl
ALFA 155 SHOW
Tilburg - Dongen
zie pagina 8
op z'n <k
Honda k
kleuren
ihout, Ber
Moerges
rek.
Coupé 2.6 V6
pag. 9
tgend
schikken over een
ito is
1,25 meter
is wellicht
ideel van de
xc. xxcxiulp van twee
t aluminium
d gemakkelijk
ierd. Met de ruiten
rag kunnen we
sken van een targa.
kan netjes in de
CRX
PSA Peugeot Citrt
een winst van 5,52
Franse francs
wereldkampioen op het
gebied van de
winstgevendheid geworden,
met een winst/omzet
percentage van 3,5%, bijna
één punt hoger dan de
nummer twee Toyota. Het
concern is weliswaar niet
meer de grooste
belastingbetaler van
Frankrijk, maar zal over 1991
toch nog 2,8 miljard FF aan
de fiscus afdragen tegen FF
4,65 miljard in 1990. Het
concern blijft echter wel de
eerste Franse exporteur met
een omzet van 71,2 miljard
FF naar het buitenland, dat
wil zeggen 61,4% van de
totale verkoop.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeels
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.(X3 uur
Het op de Civic gebaseerde nieuwe sportwagentje
combineert alle goede eigenschappen van de
genoemde auto-types en is daardoor uniek. In deze
nieuwe CRX zijn weer een aantal nooit eerder
getoonde gimicks te vinden, die niet onmisbaar zijn,
maar duidelijk aangeven dat de fantasie nog
niet op is.
1
|Eg| Officieel Peugeot-dealer
[B&ll gEI| voor Tilburg en omstreken
van binnenuit te ontgrendelen
tankklepje. De VTi heeft nog
enkele extra's in de vorm van de
reeds genoemde spoiler achterop,
spotlights in de portieren en
lichtmetalen wielen.
Veiligheid is bij de meeste
automerken op dit moment een
hoofditem. De snelle VTi heeft
standaard ABS, terwijl alle
modellen beschikken over
verstevigingsbuizen in de
portieren, brandvertragende
bekleding en een afsluitklep in het
brandstofsysteem indien de auto
-dak terecht zou komen,
xxmxua heeft voor de CRX vier
kleuren beschikbaar, rood, blauw
en zwart voor alle types en groen
specifiek voor de VTi met
elektrisch dak. Jammer dat er geen
geel bij is.
Het spreekt voorzich dat Honda
ook van de techniek weer werk
heeft gemaakt. De CRX heeft een
1.6 liter 16-kleppen motor met
PGM-FI injectiesysteem. Er kan
worden gekozen voor een
uitvoering met enkele
bovenliggende nokkenas en 125 pk
of dubbele nokkenas met 160 pk.
Beide motoren beschikken over
Honda's VTEC- systeem, wat de
kleptiming en -lichthoogte kan
variëren.
Het is alleen zo jammer dat pas dit
Brandvertrac
Alle versies bescl
toerenteller,
achterruitverwarming, een radio-
cassette-speler, digitaal kokje, in
hoogte verstelbaar stuur,
stuurbekrachtiging, centrale
vergrendeling, elektrische
ruitbediening, getint glas en een
Rolbeugel
Natuurlijk staat ook de nieuwe
generatie op het onderstel van de
Civic, maar de vormgeving is
helemaal afwijkend. Wellicht dat
In het kader van het "Grass Court Trophy 1992" brengt Peugeot Talbot
Nederland twee speciale versies van de 106 en 205 op de markt in een
beperkt aantal. De importeur is namelijk sponsor van dit tennis
evenement in Rosmalen. De 106 en 205 "Trophy" beschikken over een 1.1
liter monopoint injectiemotor gekoppeld aan een vijfbak. De Trophy's
zijn gespoten in de moderne carrosseriekleur Verf Fluoride en hebben
standaard anthracietkleurige lichtmetalen velgen, brede stootstrips op
de flanken van het type XSi op de 106 en van het type GTi op de 205.
Natuurlijk wordt het geheel afgemaakt met de Trophy-badges. De 205
Trophy heeft bovendien getint glas, terwijl de 106 in deze speciale
uitgave wordt opgesierd door een achterspoiler. De 106 Trophy kost
f.22.850,= en de 205 Trophy f.23.805,=. Het pakket betekent een
klantenvoordeel van f.1.800,=.
kenners in de lage, dichte neus en
de afgeronde koplampen nog
enigszins de nieuwe generatie
Civic ontdekken. Heel grappig zijn
de kleine ronde verstralers, die als
een soort van neusgaten naast de
koplampen zitten. De aut
slechts 4 meter lang en 1,
laag. De middensectie i~
het meest interessante
nieuwe CRX. Met behulp
hendels kan het
dakpaneel heel c
worden verwijde:
helemaal omlaac
inderdaad sprek<
Het dakpaneel k'
Toen ik kort geleden een oud
model Rolls-Royce voorbij
zag rijden, moest ik plots
denken aan mijn jeugd. In
1974 kocht ik namelijk van
mijn zakgeld het boekje
"Kies uw auto", het KNAC
autojaarboek. Het ruim 250
pagina's tellende drukwerkje
kostte f.4,90. Iedere bladzijde
toont de foto van één auto
waaronder de technische
gegevens zijn weergegeven.
Op pagina 188 staat de Rolls
Royce Silver Shadow
af geheeld een auto die
destijds minimaal f.123.540,=
moest kosten. De prijzen van
alle andere modellen waren
op aanvraag.
Wie het mij in die jaren heeft
wijs gemaakt, weet ik niet,
maar als kind had ik stellig
dé overtuiging datje in het
bezit zijnde van een rijbewijs
niet zomaar in een Rolls
jyce of Bentley kon rijden.
had het idee dat je na het
behalen van het roze
papiertje eerst nog eens eer
speciale cursus nodig had
om zo'n auto te kunnen
besturen. Inmiddels weet ik
beter, want ook een Rolls
heeft een normaal stuur,
gewone pedalen en
automatische
versnellingsbak.
Ook werd jaren geleden
tijdens een Amerikaanse
televisieserie gezegd dat een
Jeep moeilijk te beteugelen
was. Er werd hierbij niet
meer bedoeld dan dat een
Amerikaan niet gewend is te
schakelen. Maar ook deze
mededeling maakte op mij
grote indruk. In het bezit van
een forse verzameling Dinky
Toys was ik zeer ontstemd
toen mijn vader voorlezend
uit de krant wist te melden
dat zo'n tien jaar na dato de
auto volledig verdwenen zou
zijn. Snel rekenend zou dat
betekenen dat tegen mijn
achttiende levensjaar de
auto niet meer zou bestaan.
Oók op dit punt weet ik
inmiddels beter en kan ik
alleen de conclusie trekken
dat je als kind vaak voor de
gek gehouden wordt...
Torry Vos
Op vrijdag 19, zaterdag 20 en
zondag 21 juni (Vaderdag)
vindt in het Turfschip in
Breda de expositie L'Auto
Exclusive plaats waarop
importeurs, dealers en prive-
eigenaren hun fraaie
mobielen tonen. De nadruk
ligt hierbij op sportieve
merken als Alfa, Ferrari,
Jaguar, Lotus, Porsche en
Alpine. Een deel van de
auto's is nooit eerder in
Nederland getoond. Het
Turfschip is voor
autoliefhebbers geopend op
vrijdag van 17.00 tot 22.00
uur, op zaterdag van 10.00 tot
22.00 uur en op zondag van
10.00 tot 17.00 uur. De
entreeprijs bedraagt f. 12,50
voor volwassenen en f.7,50
voor kinderen. Bij de "De
Boer" supermarkten in de
omgeving van Breda en de
Zuidnederlandse
vestigingen van De Valk
kunnen kaarten in de
voorverkoop gekocht
worden. Iedereen die deze
kaarten vooraf koopt, wordt
tijdens het evenement gratis
op de foto gezet bij een auto
naar keuze.
Dakpaneel
De snelle VTi is tegen meerprijs
verkrijgbaar met een elektrisch te
verwijderen dakpaneel. Honda
heeft daartoe een uiterst
ingewikkelde constructie
uitgedacht. De kofferklep kan
rechtstandig omhoog bewogen
worden. Het ontgrendelde
dakpaneel wordt door twee armen
naar achter getrokken, waarna het
geheel zich weer sluit. Deze hele
operatie duurt 45 seconden. Aardig
om te zien, maar overbodig.
Bovendien wordt bij deze
uitvoering de bagageruimte
geminimaliseerd tot 140 liter. Het
elektrische dak is alleen
verkrijgbaar op de VTi en kost
maar liefst f.4.000,= meer.
Het interieur straalt sportiviteit uit.
Op de stoelen van de VTi komt de
carrosseriekleur middels een
fleurige middenbaan terug. Bij de
ESi is deze middenbaan grijs. Het
dashboard is specifiek CRX en
blinkt uit in afwerking.
Verschillende bedieningsknoppen
zijn in de bovenrand van het
instrumentarium ondergebracht.
Aan weerszijde bevinden zich
ronde uitstroomopeningen, die
kunnen worden dichtgezet door ze
volledig te draaien. De
verwarming en ventilatie worden
bediend met verschillende druk-,
draai- en schuifknoppen op de
console. Direct hieronder vinden
we een klepje waarachter de radio
j IT Op fflQ L «bj schuilgaat. Zowel in de console
AT H I IJ Fjj JjB tussen de stoelen en achterin
WP WP ■■■1 treffen we een aantal afsluitbare
opbergruimtes aan, terwijl juist
portierbakken ontbreken. De
bestuurder kan op het deurpai
de ruiten en buitenspiegels
bedienen, terwijl zich ook daar het
knopje voor de elektrische
achterruit bevindt.
kofferruimte worden opgeborgen.
Na het openen van de klep is een
beugel zichtbaar waarop het dak
in een handomdraai wordt
vergrendeld. Om bij de bagage te
kunnen, is deze beugel
Cannes - Is de nieuwe CRX van Honda een coupé, nee, scharnierend uitgevoerd De
tt i i i i x x kofferruimte heeft een inhoud van
eigenlijk met. Hebben we dan te maken met een targa, 300 liter< waar na montage van het
ook niet. Is het dan wellicht een cabriolet, weer mis. dak nog 236 liter van over blijft.
Genoeg voor een zomerse
vakantiebagage voor twee
personen. Wie de CRX zonder dak
en met de ruiten omlaag nog niet
luchtig genoeg vindt, kan ook de
achterruit elektrisch laten
wegschuiven, waardoor de CRX
zich ontpopt als een cabriolet met
rolbeugel.
De duurste uitvoering (VTi) heeft
op het kofferdeWsèl éen spoiler en
vier lichtmetalen velgen, terwijl de
tamme variant (ESi) beschikt over
wheelcovers. Door het afwezig zijn
van de spoiler oogt de ESi
grappiger.
rond de 5300 tr/min gebeurt. Je
moet zodoende de motor constant
op toeren houden om van dit effect
te profiteren. Als VTEC gaat
werken is dit te horen aan een
lekker knettertje in de uitlaat.
In de klasse tot 30.000 gulden is de Citroen ZX 1.6 Avantage uitgeroepen
tot "Trekauto van het Jaar". In de dieselklasse wérd de ZX 1.9 Diesel
tweede. De verkiezing is voor het tweede jaar uitgeschreven door het
vaktijdschrift ANWB Kampeer en Caravan Kampioen. Het blad
onderzocht de trekkwaliteiten van nieuwe auto's en types die in het
afgelopen jaar op de Nederlandse markt zijn verschenen. Twee dagen
lang werden 18 verschillende typen aan zware tests onderworpen. De ZX
1.6 Avantage wordt door de jury geroemd om zijn veilige wegligging
dankzij de meesturende achteras, de comfortabele vering, de trekkracht
van de 1.6 liter injectiemotor en het lage geluidsniveau.
Naast de ZX genieten ook de Citroëns BX en XM bij caravan- en
kampeerliefhebbers een uitstekende reputatie. Vanwege de korte
overhang achter en de uitgekiende wielophanging zijn deze auto's
enorm stabiel.
De letters CRX stonden sinds 1984
voor een grappig en uiterst
compact sport- coupeetje op basis
van de Honda Civic. Dat de CRX
daarbij de meest presterende
motoren uit het aanbod in het
vooronder had, moge duidelijk
zijn. Honda breekt echter met de
traditie, alhoewel de bestaande
CRX nog ongeveer een jaar
leverbaar zalblijven.