4 SK 7* I f Plezier voor twee CITROEN ZX ALS TREKAUTO —205 TROPHY 1111 llllllll ïuu'illI’HI I I I I I I I I is Forse l? Voor de gek gehouden WOUTERS winst voor PSA e] L'Auto Exclusive m 1992-pagina 20 filÜ ORT <21100 Oplage: 95.385 ex. Donderdag 11 juni 1992 isdag ini Lees verder op pagina 7 ?n Autotest: Lees verder Mercedes 350 GD Turbo Terrein-limousine in dit nummer pag. 3 pag. 9 o.a.: Bijlage van: DeTilburgseKoerier OQ CQ W (X •ft I. Peugeot 106 en 205 Ttophy nu in onze showroom Toyota Carina E XLi Liftback Rij-impressie: Audi 80 en Jaargang 4 Nummer 24 nUTOCENTRUM CCLLARI9 TILBURG BV Lage Witsiebaan 78 TILBURG - Tel. 013-634355 troën is met ,52 miljard Roy Ikl ALFA 155 SHOW Tilburg - Dongen zie pagina 8 op z'n <k Honda k kleuren ihout, Ber Moerges rek. Coupé 2.6 V6 pag. 9 tgend schikken over een ito is 1,25 meter is wellicht ideel van de xc. xxcxiulp van twee t aluminium d gemakkelijk ierd. Met de ruiten rag kunnen we sken van een targa. kan netjes in de CRX PSA Peugeot Citrt een winst van 5,52 Franse francs wereldkampioen op het gebied van de winstgevendheid geworden, met een winst/omzet percentage van 3,5%, bijna één punt hoger dan de nummer twee Toyota. Het concern is weliswaar niet meer de grooste belastingbetaler van Frankrijk, maar zal over 1991 toch nog 2,8 miljard FF aan de fiscus afdragen tegen FF 4,65 miljard in 1990. Het concern blijft echter wel de eerste Franse exporteur met een omzet van 71,2 miljard FF naar het buitenland, dat wil zeggen 61,4% van de totale verkoop. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeels Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.(X3 uur Het op de Civic gebaseerde nieuwe sportwagentje combineert alle goede eigenschappen van de genoemde auto-types en is daardoor uniek. In deze nieuwe CRX zijn weer een aantal nooit eerder getoonde gimicks te vinden, die niet onmisbaar zijn, maar duidelijk aangeven dat de fantasie nog niet op is. 1 |Eg| Officieel Peugeot-dealer [B&ll gEI| voor Tilburg en omstreken van binnenuit te ontgrendelen tankklepje. De VTi heeft nog enkele extra's in de vorm van de reeds genoemde spoiler achterop, spotlights in de portieren en lichtmetalen wielen. Veiligheid is bij de meeste automerken op dit moment een hoofditem. De snelle VTi heeft standaard ABS, terwijl alle modellen beschikken over verstevigingsbuizen in de portieren, brandvertragende bekleding en een afsluitklep in het brandstofsysteem indien de auto -dak terecht zou komen, xxmxua heeft voor de CRX vier kleuren beschikbaar, rood, blauw en zwart voor alle types en groen specifiek voor de VTi met elektrisch dak. Jammer dat er geen geel bij is. Het spreekt voorzich dat Honda ook van de techniek weer werk heeft gemaakt. De CRX heeft een 1.6 liter 16-kleppen motor met PGM-FI injectiesysteem. Er kan worden gekozen voor een uitvoering met enkele bovenliggende nokkenas en 125 pk of dubbele nokkenas met 160 pk. Beide motoren beschikken over Honda's VTEC- systeem, wat de kleptiming en -lichthoogte kan variëren. Het is alleen zo jammer dat pas dit Brandvertrac Alle versies bescl toerenteller, achterruitverwarming, een radio- cassette-speler, digitaal kokje, in hoogte verstelbaar stuur, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, elektrische ruitbediening, getint glas en een Rolbeugel Natuurlijk staat ook de nieuwe generatie op het onderstel van de Civic, maar de vormgeving is helemaal afwijkend. Wellicht dat In het kader van het "Grass Court Trophy 1992" brengt Peugeot Talbot Nederland twee speciale versies van de 106 en 205 op de markt in een beperkt aantal. De importeur is namelijk sponsor van dit tennis evenement in Rosmalen. De 106 en 205 "Trophy" beschikken over een 1.1 liter monopoint injectiemotor gekoppeld aan een vijfbak. De Trophy's zijn gespoten in de moderne carrosseriekleur Verf Fluoride en hebben standaard anthracietkleurige lichtmetalen velgen, brede stootstrips op de flanken van het type XSi op de 106 en van het type GTi op de 205. Natuurlijk wordt het geheel afgemaakt met de Trophy-badges. De 205 Trophy heeft bovendien getint glas, terwijl de 106 in deze speciale uitgave wordt opgesierd door een achterspoiler. De 106 Trophy kost f.22.850,= en de 205 Trophy f.23.805,=. Het pakket betekent een klantenvoordeel van f.1.800,=. kenners in de lage, dichte neus en de afgeronde koplampen nog enigszins de nieuwe generatie Civic ontdekken. Heel grappig zijn de kleine ronde verstralers, die als een soort van neusgaten naast de koplampen zitten. De aut slechts 4 meter lang en 1, laag. De middensectie i~ het meest interessante nieuwe CRX. Met behulp hendels kan het dakpaneel heel c worden verwijde: helemaal omlaac inderdaad sprek< Het dakpaneel k' Toen ik kort geleden een oud model Rolls-Royce voorbij zag rijden, moest ik plots denken aan mijn jeugd. In 1974 kocht ik namelijk van mijn zakgeld het boekje "Kies uw auto", het KNAC autojaarboek. Het ruim 250 pagina's tellende drukwerkje kostte f.4,90. Iedere bladzijde toont de foto van één auto waaronder de technische gegevens zijn weergegeven. Op pagina 188 staat de Rolls Royce Silver Shadow af geheeld een auto die destijds minimaal f.123.540,= moest kosten. De prijzen van alle andere modellen waren op aanvraag. Wie het mij in die jaren heeft wijs gemaakt, weet ik niet, maar als kind had ik stellig dé overtuiging datje in het bezit zijnde van een rijbewijs niet zomaar in een Rolls jyce of Bentley kon rijden. had het idee dat je na het behalen van het roze papiertje eerst nog eens eer speciale cursus nodig had om zo'n auto te kunnen besturen. Inmiddels weet ik beter, want ook een Rolls heeft een normaal stuur, gewone pedalen en automatische versnellingsbak. Ook werd jaren geleden tijdens een Amerikaanse televisieserie gezegd dat een Jeep moeilijk te beteugelen was. Er werd hierbij niet meer bedoeld dan dat een Amerikaan niet gewend is te schakelen. Maar ook deze mededeling maakte op mij grote indruk. In het bezit van een forse verzameling Dinky Toys was ik zeer ontstemd toen mijn vader voorlezend uit de krant wist te melden dat zo'n tien jaar na dato de auto volledig verdwenen zou zijn. Snel rekenend zou dat betekenen dat tegen mijn achttiende levensjaar de auto niet meer zou bestaan. Oók op dit punt weet ik inmiddels beter en kan ik alleen de conclusie trekken dat je als kind vaak voor de gek gehouden wordt... Torry Vos Op vrijdag 19, zaterdag 20 en zondag 21 juni (Vaderdag) vindt in het Turfschip in Breda de expositie L'Auto Exclusive plaats waarop importeurs, dealers en prive- eigenaren hun fraaie mobielen tonen. De nadruk ligt hierbij op sportieve merken als Alfa, Ferrari, Jaguar, Lotus, Porsche en Alpine. Een deel van de auto's is nooit eerder in Nederland getoond. Het Turfschip is voor autoliefhebbers geopend op vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur, op zaterdag van 10.00 tot 22.00 uur en op zondag van 10.00 tot 17.00 uur. De entreeprijs bedraagt f. 12,50 voor volwassenen en f.7,50 voor kinderen. Bij de "De Boer" supermarkten in de omgeving van Breda en de Zuidnederlandse vestigingen van De Valk kunnen kaarten in de voorverkoop gekocht worden. Iedereen die deze kaarten vooraf koopt, wordt tijdens het evenement gratis op de foto gezet bij een auto naar keuze. Dakpaneel De snelle VTi is tegen meerprijs verkrijgbaar met een elektrisch te verwijderen dakpaneel. Honda heeft daartoe een uiterst ingewikkelde constructie uitgedacht. De kofferklep kan rechtstandig omhoog bewogen worden. Het ontgrendelde dakpaneel wordt door twee armen naar achter getrokken, waarna het geheel zich weer sluit. Deze hele operatie duurt 45 seconden. Aardig om te zien, maar overbodig. Bovendien wordt bij deze uitvoering de bagageruimte geminimaliseerd tot 140 liter. Het elektrische dak is alleen verkrijgbaar op de VTi en kost maar liefst f.4.000,= meer. Het interieur straalt sportiviteit uit. Op de stoelen van de VTi komt de carrosseriekleur middels een fleurige middenbaan terug. Bij de ESi is deze middenbaan grijs. Het dashboard is specifiek CRX en blinkt uit in afwerking. Verschillende bedieningsknoppen zijn in de bovenrand van het instrumentarium ondergebracht. Aan weerszijde bevinden zich ronde uitstroomopeningen, die kunnen worden dichtgezet door ze volledig te draaien. De verwarming en ventilatie worden bediend met verschillende druk-, draai- en schuifknoppen op de console. Direct hieronder vinden we een klepje waarachter de radio j IT Op fflQ L «bj schuilgaat. Zowel in de console AT H I IJ Fjj JjB tussen de stoelen en achterin WP WP ■■■1 treffen we een aantal afsluitbare opbergruimtes aan, terwijl juist portierbakken ontbreken. De bestuurder kan op het deurpai de ruiten en buitenspiegels bedienen, terwijl zich ook daar het knopje voor de elektrische achterruit bevindt. kofferruimte worden opgeborgen. Na het openen van de klep is een beugel zichtbaar waarop het dak in een handomdraai wordt vergrendeld. Om bij de bagage te kunnen, is deze beugel Cannes - Is de nieuwe CRX van Honda een coupé, nee, scharnierend uitgevoerd De tt i i i i x x kofferruimte heeft een inhoud van eigenlijk met. Hebben we dan te maken met een targa, 300 liter< waar na montage van het ook niet. Is het dan wellicht een cabriolet, weer mis. dak nog 236 liter van over blijft. Genoeg voor een zomerse vakantiebagage voor twee personen. Wie de CRX zonder dak en met de ruiten omlaag nog niet luchtig genoeg vindt, kan ook de achterruit elektrisch laten wegschuiven, waardoor de CRX zich ontpopt als een cabriolet met rolbeugel. De duurste uitvoering (VTi) heeft op het kofferdeWsèl éen spoiler en vier lichtmetalen velgen, terwijl de tamme variant (ESi) beschikt over wheelcovers. Door het afwezig zijn van de spoiler oogt de ESi grappiger. rond de 5300 tr/min gebeurt. Je moet zodoende de motor constant op toeren houden om van dit effect te profiteren. Als VTEC gaat werken is dit te horen aan een lekker knettertje in de uitlaat. In de klasse tot 30.000 gulden is de Citroen ZX 1.6 Avantage uitgeroepen tot "Trekauto van het Jaar". In de dieselklasse wérd de ZX 1.9 Diesel tweede. De verkiezing is voor het tweede jaar uitgeschreven door het vaktijdschrift ANWB Kampeer en Caravan Kampioen. Het blad onderzocht de trekkwaliteiten van nieuwe auto's en types die in het afgelopen jaar op de Nederlandse markt zijn verschenen. Twee dagen lang werden 18 verschillende typen aan zware tests onderworpen. De ZX 1.6 Avantage wordt door de jury geroemd om zijn veilige wegligging dankzij de meesturende achteras, de comfortabele vering, de trekkracht van de 1.6 liter injectiemotor en het lage geluidsniveau. Naast de ZX genieten ook de Citroëns BX en XM bij caravan- en kampeerliefhebbers een uitstekende reputatie. Vanwege de korte overhang achter en de uitgekiende wielophanging zijn deze auto's enorm stabiel. De letters CRX stonden sinds 1984 voor een grappig en uiterst compact sport- coupeetje op basis van de Honda Civic. Dat de CRX daarbij de meest presterende motoren uit het aanbod in het vooronder had, moge duidelijk zijn. Honda breekt echter met de traditie, alhoewel de bestaande CRX nog ongeveer een jaar leverbaar zalblijven.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 21