XEDOS 6
I
SCHADE?
Ca bij Dr. Car
te raden!
VW Golf,
o’n
Een fijne neus
STbv
IEDERE FIAT
SE EEN AUTOMAAT
Dr.Car
"frekauto van 1992"
Rijnlease
-BENZ
Ronal: Beregoed
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 4 juni 1992 - pagina 9
14 juni 1992-pagina 8
ind. BTW
3n
een
izda
ind. BTW
>ij:
.1992 p.o.a.
I I I I
■Tel. 013-321405
FERIGE
in van 1
nieuwe
ing
issie,
ien
lat de
laast niets
TELEFOON 04255-3944
FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK
s boven
00,-
B-gekeurd
■j zoveel
izege
.1988
.1988
1988
.1990
.1984
.1988
.1982
1981
.1983
.1984
1983
.1981
.1990
jbielbedrijf Tilburg
.1988
.1988
.1986
1986
.1986
.1983
.1983
.1982
vindi
recht
voorzien
ele
landse
geheel
tr niet sportief.
.1992 p.o.a.
.1992 p.o.a.
.1992 p.o.a.
.1992 p.o.a.
.1992 p.o.a.
Porto Cervo - Waar de meeste in de Verenigde Staten
geleverde auto standaard worden uitgerust met een
automatische versnellingsbak, houden wij Europeanen
stug vast aan zelf schakelen. In Europa schommelt het
marktaandeel van automatisch geschakelde auto's rond
de 5 procent met een uitschieter in 1991 naar 7 procent.
Dure auto's worden meer als automaat verkocht dan
bijvoorbeeld een middenklasser. Fiat is een merk wat
over de gehele linie automatische versnellingsbakken
levert, volledig afgestemd op het vermogen van de auto
en de wensen van de specifieke doelgroep. Nieuw hierbij
is de 4-traps bak voor de Tipo en Tempra met 2 liter
motor.
idse
illen met
lan.
imte
i is
rlijk,
snde dak
Chroom
Er werd uitgegaan van het
onderstel van de nieuwe Mas
626, waarvan met name de
Cft Itll tUlh'
Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
De grote Japanse autofabrikanten hebben op de
thuismarkt vaak verschillende merknamen waaronder
hun produkten worden gebracht. Zo kent Mazda naast
de eigen merknaam ook Eunos en Xedos. De naam
Xedos moet in Europa ook bekendheid krijgen, te
beginnen met de Xedos 6, een auto ter grote van de
bestaande 626. Binnen een jaar komt echter de grotere
Xedos 9, waardoor al snel van een modellenlijn
gesproken kan worden. Xedos zal voorlopig door 20
geselecteerde Mazda-dealers in Nederland worden
verkocht.
Drivers-car
De auto is over het c
genomen vlot, maar
Standaard is een
handgeschakelde vijfbak die zich
licht laat bedienen. Tegen
meerprijs kan de Xedos ook
worden besteld met een
in de bergen. De sympathieke en
handige Panda Selecta heeft een
1.1 liter fire-motor en kost f. 18.150,=
in de luxueuze CLX-uitgave.
De Uno was de eerste Fiat die met
een CVT kon worden besteld. De
auto heeft een normale koppeling
en kent zodoende wel het kruipen
bij stilstaan. De Uno Selecta is
alleen leverbaar met 1.5 liter motor
in een S-uitgave met 3 of 5 deuren
vanaf f.26.100,=.
Het Fiat-programma begint bij de
Cinquecento, die later dit jaar ook
in ons land verschijnt. Een
uitvoering met automatische
versnellingsbak is voor deze
stadsauto in voorbereiding. Al
weer enige tijd kennen we echter
de Fiat Panda Selecta, voo:
ran een continu variabel
transmissie, een Nederlam.
iing waar we met z'n al
it trots op zijn.
De "Kampeer en Caravan
Kampioen" van de ANWB heeft
de nieuwe Volkswagen Golf
uitgeroepen tot "Trekauto van
het jaar 1992". Een door de
ANWB geselecteerde jury van
acht autojournalisten met de
nodige ervaring in en affiniteit
met het rijden met de auto met
caravan koos de Golf als
absolute winnaar. Het is de
tweede keer dat de prijs wordt
toegekend, vprig jaar was de
Nissan Primera de gelukkige.
In de verkiezing wordt alleen
gekeken naar auto's die de
afgelopen 12 maanden werden
geïntroduceerd. Het gaat hier
niet alleen om nieuwe
modellen, maar ook nieuwe
uitvoeringen van bestaande
auto's. De 18 deelnemende
auto's van dit jaar werden
verdeeld in vier klassen: drie
voor benzine en één voor
diesel. In iedere klasse werd
één auto tot winnaar
uitgeroepen, terwijl de auto
met de meeste punten de
eindwinnaar werd. De auto's
werden gedurende twee dagen
of de Daf-testbaan in St.
Oedenrode beproefd, waarbij
werd gelet op stabiliteit,
prestaties, comfort en
trekcapaciteit op een helling.
Er zijn al genoeg saaie auto's met doodgewone wielen
wereld, moet de firma Ronal gedacht hebben bij het or
van deze grappige lichtmetalen velgen. In de vijf
wiel is driedimensionaal de afbeelding van een
verwerkt. Voor een Jaguar of BMW zijn ze niet echt g«
passen uitstekend onder compacte, kleine auto's Zuu
bijvoorbeeld een Mazda 121, Renault Clio, Opel Co1-0
Een originele manier om een auto vrolijk aan te kl
maar dat je als bestuurder/ster succesvol bent I
kinderen en alle hun vriendjes en vriendinnetje
het schoolplein.
motor is bijzonder stil, ook bij
hogere snelheden. Daarnaast is de
carrosserie op verschillende
plaatsen extra geisoleerd, onder
andere door de geschuimde
kunststof delen in de deurstijlen.
De 1220 kg wegende Xedos weet
een top te behalen van 214 km/u ei
trekt in 9,3 seconden van 0 tot 100.
Kick-down
We reden echter ook met de Tipo 2
liter automaat, alleen verkrijgbaar
in combinatie met de sportieve
GT-uitvoering. Op de slingerende
bergwegen op Sardinië voelde de
Tipo GT zich goed thuis, maar de
automaat had het minder naar zijn
zin. Het resultaat is dat je ondanks
de aanwezigheid van de bak, die
je het werk uit handen moet
nemen, toch constant zit te
De Golf werd winaar in de
klasse f.30.000,= tot f.40.000,=
maar vergaarde daarbij
punten dat ook de eindzc
werd bereikt.
De Yue Loong wordt
everd met een unieke,
'arandeerde inruilwaarde
2 en 3 jaar.
Selecta
De bak beschikt over twee poelies
waartussen een zogenaamde
metalen schakel- duw band draait.
Door de afstand tussen de poelie-
helften te variëren, kan traploos
een andere overbrenging worden
verkregen. Deze CVT is ontwikkeld
door Van Doorne's Transmissie in
Tilburg, het bedrijf wat ook de
schakel-duw banden maakt. De
versnellingsbak uit de Panda
wordt echter uit Japan van Fuji
(Subaru) betrokken. Uniek is de
electromagnetische
poederkoppeling, die ervoor zorgt
dat bij stilstaan en ingeschakelde
versnelling de auto absoluut niet
kruipt. Helaas is deze koppeling
niet geschikt voor motoren met
hogere vermogens. De Panda
Selecta is een perfect autootje voor
stad, platteland en snelweg. De
ECVT zorgt nauwelijks voor
prestatieverlies. De bak kent een
D- stand voor normaal rijden en
een L-stand voor snel optrekken en
De Xedos is vooral een imago-
produkt, én past uitstekend in de
politiek van upgrading waar de
meeste Japanse autofabrieken
druk mee doende zijn. Op de
achterzijde van de auto valt
duidelijk te lezen dat het hier een
Mazda-creatie betreft. In
tegenstelling tot bijvoorbeeld
Toyota, wat de Lexus als
afzonderlijk merk in de markt heeft
gezet, zullen Mazda en Xedos
gekoppeld blijven.
achterkant doet nog het meest aan
de Mazda 626 sedan denken. De
Xedos 6 heeft verder zeer fraaie
lichtmetalen velgen, maar mist
bijvoorbeeld beschermstrips op de
flanken. In ieder geval moet de
gedistingeerde Xedos de koper
van bijvoorbeeld een Mercedes 190
of BMW 3-serie aanspreken. Het
spreekt haast voorzich dc
afwerking van de auto hc
te wensen over laat.
Mazda presenteert in de Xedos de
derde versie van de kleine V6, nu
met een inhoud van 2 liter en
vermogen van 146 pk bij 6000
tr/min. Natuurlijk beschikt iedere
cylinder over vier kleppen. De
versnellingsbak die Fiat op haar
programma heeft staan, heeft vier
overbrengingen. Deze 4-traps
automaat is onstaan uit een
samenwerking tussen Renault en
Volkswagen. Vandaar dat deze
volledig electronisch geregelde en
zeer geavanceerde automaat als
eerste te vinden was op de Renault
25, 21 en Clio en de VW Passat,
Golf en Audi 80. Het Fiat- concern
maakt van de 4-traps automaat
gebruik voor de 2 liter Tipo en
Tempra en ook de Lancia Dedra.
Vooral in de 2 liter Tempra SX en
SX Station Wagon voelt deze
automaat zich thuis. De bak kent
twee schakelprogramma's:
-ormaal en sport. Wie niet het
onderste uit de kan wil en normaal
rijdt, zal het overschakelen
nauwelijks voelen, terwijl het
schokken bij snel optrekken tot een
minimum beperkt blijft.
4-traps
Alhoewel verzwaarde
uitvoeringen van de CVT in
voorbereiding zijn, kan op dit
moment maximaal een motor van
ongeveer 1.6 liter aan de bak
gekoppeld worden. Fiat levert
daarom alle versies van de
Tempra 1.6 en de Tipo 1.6 SX tegen norn
een meerprijs van f.3.400,= met ond«
CVT. Het geheel voldoet goed en
ook bij deze auto valt het op dat tot
zo'n 60 km/u het prestatieniveau
niet wordt aangetast. De L-stand
zorgt voor een vlotte acceleratie.
De Tipo 1.6 SX Selecta kost
f.36.700,terwijl de Tempra Selecta
begint bij f.34.150,= Ook de Station
Wagon kan met een CVT geleverd
worden vanaf f.36.650,=. De CVT uit
de Uno, Tipo en Tempra is
ontstaan uit een samenwerking
tussen Van Doorne's Transmis
Fiat en Ford. De bakken worde
gemaakt in de Ford-fabriek in het
Franse Bordeaux.
De derde automatische
schakelen. Vooral bergopwaarts
en bij snel even passeren moet je
van de kick-down gebruik maken
om terug te schakelen. Niets ten
kwade van deze fijne
versnellingsbak, maar de
combinatie met de GT-uitvoering
is niet gelukkig. De Tipo GT
automaat kost overigens f.41.850,=
en de Tempra 2.0 SX is er vanaf
f.44.800,-.
Aan de top van het Fiat-
programma staat nog steeds de
Croma. In deze auto vinden we de
meest gedateerde automatische
versnellingsbak, een 4-traps van
ZF, die we ook aantreffen in de
Lancia Thema, Alfa 164, Citroen
XM en Peugeot 605. Hier blijkt
vooral de 2 liter motor fors aan
trekkracht te moeten inleveren. Het
resultaat is een toch enigszins
futloze Croma, die vooral in het
bergachtige testtraject weinig kon
bekoren.
Even samenvattend: Fiat is altij
groot geweest in kleine auto's e
dat wordt met de fantastische
Panda Selecta önderschreven.
Maar de CVT voldoet ook prima in
de Uno, Tipo en Tempra, terwijl de
geavanceerde 4-traps VW/Renault-
bak het best tot zijn recht komt in
de Tempra. De Tipo GT past niet
echt bij het karakter van een
automaat, terwijl bij de Croma de
jaren gaan tellen.
verwarmde buitenspiegels,
elektrische antenne, in hoogte
verstelbaar stuur,
stuurbekrachtiging, neerklapbare
achterbank, elektrische
portierruiten, centrale
vergrendeling en
radiovoorbereiding met vijf
speakers. De meest verwende
automobilist zou wellicht nog
elektrische stoelverstelling
wensen. Tegen meerprijs is naast
de lederen bekleding nog
airconditioning te bestellen.
Kwaliteit
Niet alleen door alle standaard
geleverde zaken, maar ook de
stille motor en de van de 626
overgenomen wielophanging, is
de Xedos enorm comfortabel.
Met de Xedos komt Mazda in een
nieuw marktsegment van een
compacte sedan met
geavanceerde motor en zeer
complete uitrusting. Mazda-
importeur de Binckhorst verwacht
er op jaarbasis 800 stuks van te
kunnen verkopen. Er is gekozen
voor een twintigtal Mazda-dealers
verdeeld over het land. Iedere
onafhankelijke wielophanging
met MacPherson veerpoten en
Mazda's TTL- systeem
achterasconstructie werd
overgenomen. De auto heeft vooral
een zeer aparte uitstraling. De
koplampen, richtingaanwijzers en
mistlampen zijn bijzonder plat
uitgevoerd. Heel opvallend is
bovendien de kleine, chromen
grille. Bumpers, buitenspiegels
portierkrukken worden in de
koetskleur meegespoten. De
carrosserielijnen verlopen zeer
vloeiend. De achtersteven is kort
en hoog, terwijl de aflopende
daklijn achter juist sterk het idee
van een coupé geeft. De
dealer heeft een aparte Xedos-
vertegenwoordiger die als enig
aanspreekpunt fungeert, zowel
voor verkoop, service als andere
vragen. Hierdoor wordt het
persoonlijk contact bevorderd,
ondanks de bovengemiddelde
schaalgrootte van het betreffende
dealerbedrijf. Mazda onderstreept
de kwaliteit van de Xedos met een
uitgebreid pakket aan garanties,
van drie jaar volledige
fabrieksgarantie tot een maximum
van 100.000 kilometer en acht jaar
tegen doorroesten van binnenuit.
De Xedos 6 is er in één uitvoering
met slechts drie opties: lederen
bekleding, airco en automaat. De
auto kost f.64.500,= en met
automaat f.68.900,=. Mazda
overlapt hiermee de meest
complete 626 Xerxes, die echter is
voorzien van een 2,5 liter V6.
Het is voor importeur en dealers
afwachten of er markt is voor een
exclusieve auto in deze klasse. In
ieder geval heeft de Mazda-
organisatie een prima produkt in
handen om tot een selecte
kopersgroep te kunnen
doordringen.
n op de
ontwerpen
vijf spaken van het
snteddybeer
Lcht geschikt, maar
zoals
Dorsa of VW Polo,
deden, en reken
t bij je eigen
jes in de straat en op
elektronisch geregelde
viertrapsautomaat, met
afhankelijk van de snelheid
waarmee de bestuurder het
gaspedaal intrapt automatisch de
keuze voor een normaal of sportief
schakelprogramma.
De Xedos 6 is een vierdeurs sed<
Voorin biedt de auto prima ruim
voor hoofd en benen. Achterin i
de beenruimte heel behoorlijk,
maar zorgt het sterk aflopende
voor een gereduceerde
hoofdruimte. De Xedos is hierdoor,
zoals de Amerikanen zeggen, een
drivers-car. Het meubilair is met
een sterke en kleurrijke stof
bekleed, maar krijgt met de als
optie leverbare lederen bekleding
zoveel meer uitstraling. De
portierpanelen zijn in dat geval
van een laagje alcantara voorzien.
Het dashboard is wat vormgeving
betreft niet apart, maar straalt een
enorme degelijkheid en gevoel
voor detail uit. Het stuurwiel is
standaard voorzien van een
airbag. Verder wordt de auto
standaard geleverd met een
elektrisch schuif/kanteldak, getint
glas, elektrisch bediende en
ITO 984US|