XEDOS 6 I SCHADE? Ca bij Dr. Car te raden! VW Golf, o’n Een fijne neus STbv IEDERE FIAT SE EEN AUTOMAAT Dr.Car "frekauto van 1992" Rijnlease -BENZ Ronal: Beregoed DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 4 juni 1992 - pagina 9 14 juni 1992-pagina 8 ind. BTW 3n een izda ind. BTW >ij: .1992 p.o.a. I I I I ■Tel. 013-321405 FERIGE in van 1 nieuwe ing issie, ien lat de laast niets TELEFOON 04255-3944 FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK s boven 00,- B-gekeurd ■j zoveel izege .1988 .1988 1988 .1990 .1984 .1988 .1982 1981 .1983 .1984 1983 .1981 .1990 jbielbedrijf Tilburg .1988 .1988 .1986 1986 .1986 .1983 .1983 .1982 vindi recht voorzien ele landse geheel tr niet sportief. .1992 p.o.a. .1992 p.o.a. .1992 p.o.a. .1992 p.o.a. .1992 p.o.a. Porto Cervo - Waar de meeste in de Verenigde Staten geleverde auto standaard worden uitgerust met een automatische versnellingsbak, houden wij Europeanen stug vast aan zelf schakelen. In Europa schommelt het marktaandeel van automatisch geschakelde auto's rond de 5 procent met een uitschieter in 1991 naar 7 procent. Dure auto's worden meer als automaat verkocht dan bijvoorbeeld een middenklasser. Fiat is een merk wat over de gehele linie automatische versnellingsbakken levert, volledig afgestemd op het vermogen van de auto en de wensen van de specifieke doelgroep. Nieuw hierbij is de 4-traps bak voor de Tipo en Tempra met 2 liter motor. idse illen met lan. imte i is rlijk, snde dak Chroom Er werd uitgegaan van het onderstel van de nieuwe Mas 626, waarvan met name de Cft Itll tUlh' Telefoon 013 -427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg De grote Japanse autofabrikanten hebben op de thuismarkt vaak verschillende merknamen waaronder hun produkten worden gebracht. Zo kent Mazda naast de eigen merknaam ook Eunos en Xedos. De naam Xedos moet in Europa ook bekendheid krijgen, te beginnen met de Xedos 6, een auto ter grote van de bestaande 626. Binnen een jaar komt echter de grotere Xedos 9, waardoor al snel van een modellenlijn gesproken kan worden. Xedos zal voorlopig door 20 geselecteerde Mazda-dealers in Nederland worden verkocht. Drivers-car De auto is over het c genomen vlot, maar Standaard is een handgeschakelde vijfbak die zich licht laat bedienen. Tegen meerprijs kan de Xedos ook worden besteld met een in de bergen. De sympathieke en handige Panda Selecta heeft een 1.1 liter fire-motor en kost f. 18.150,= in de luxueuze CLX-uitgave. De Uno was de eerste Fiat die met een CVT kon worden besteld. De auto heeft een normale koppeling en kent zodoende wel het kruipen bij stilstaan. De Uno Selecta is alleen leverbaar met 1.5 liter motor in een S-uitgave met 3 of 5 deuren vanaf f.26.100,=. Het Fiat-programma begint bij de Cinquecento, die later dit jaar ook in ons land verschijnt. Een uitvoering met automatische versnellingsbak is voor deze stadsauto in voorbereiding. Al weer enige tijd kennen we echter de Fiat Panda Selecta, voo: ran een continu variabel transmissie, een Nederlam. iing waar we met z'n al it trots op zijn. De "Kampeer en Caravan Kampioen" van de ANWB heeft de nieuwe Volkswagen Golf uitgeroepen tot "Trekauto van het jaar 1992". Een door de ANWB geselecteerde jury van acht autojournalisten met de nodige ervaring in en affiniteit met het rijden met de auto met caravan koos de Golf als absolute winnaar. Het is de tweede keer dat de prijs wordt toegekend, vprig jaar was de Nissan Primera de gelukkige. In de verkiezing wordt alleen gekeken naar auto's die de afgelopen 12 maanden werden geïntroduceerd. Het gaat hier niet alleen om nieuwe modellen, maar ook nieuwe uitvoeringen van bestaande auto's. De 18 deelnemende auto's van dit jaar werden verdeeld in vier klassen: drie voor benzine en één voor diesel. In iedere klasse werd één auto tot winnaar uitgeroepen, terwijl de auto met de meeste punten de eindwinnaar werd. De auto's werden gedurende twee dagen of de Daf-testbaan in St. Oedenrode beproefd, waarbij werd gelet op stabiliteit, prestaties, comfort en trekcapaciteit op een helling. Er zijn al genoeg saaie auto's met doodgewone wielen wereld, moet de firma Ronal gedacht hebben bij het or van deze grappige lichtmetalen velgen. In de vijf wiel is driedimensionaal de afbeelding van een verwerkt. Voor een Jaguar of BMW zijn ze niet echt g« passen uitstekend onder compacte, kleine auto's Zuu bijvoorbeeld een Mazda 121, Renault Clio, Opel Co1-0 Een originele manier om een auto vrolijk aan te kl maar dat je als bestuurder/ster succesvol bent I kinderen en alle hun vriendjes en vriendinnetje het schoolplein. motor is bijzonder stil, ook bij hogere snelheden. Daarnaast is de carrosserie op verschillende plaatsen extra geisoleerd, onder andere door de geschuimde kunststof delen in de deurstijlen. De 1220 kg wegende Xedos weet een top te behalen van 214 km/u ei trekt in 9,3 seconden van 0 tot 100. Kick-down We reden echter ook met de Tipo 2 liter automaat, alleen verkrijgbaar in combinatie met de sportieve GT-uitvoering. Op de slingerende bergwegen op Sardinië voelde de Tipo GT zich goed thuis, maar de automaat had het minder naar zijn zin. Het resultaat is dat je ondanks de aanwezigheid van de bak, die je het werk uit handen moet nemen, toch constant zit te De Golf werd winaar in de klasse f.30.000,= tot f.40.000,= maar vergaarde daarbij punten dat ook de eindzc werd bereikt. De Yue Loong wordt everd met een unieke, 'arandeerde inruilwaarde 2 en 3 jaar. Selecta De bak beschikt over twee poelies waartussen een zogenaamde metalen schakel- duw band draait. Door de afstand tussen de poelie- helften te variëren, kan traploos een andere overbrenging worden verkregen. Deze CVT is ontwikkeld door Van Doorne's Transmissie in Tilburg, het bedrijf wat ook de schakel-duw banden maakt. De versnellingsbak uit de Panda wordt echter uit Japan van Fuji (Subaru) betrokken. Uniek is de electromagnetische poederkoppeling, die ervoor zorgt dat bij stilstaan en ingeschakelde versnelling de auto absoluut niet kruipt. Helaas is deze koppeling niet geschikt voor motoren met hogere vermogens. De Panda Selecta is een perfect autootje voor stad, platteland en snelweg. De ECVT zorgt nauwelijks voor prestatieverlies. De bak kent een D- stand voor normaal rijden en een L-stand voor snel optrekken en De Xedos is vooral een imago- produkt, én past uitstekend in de politiek van upgrading waar de meeste Japanse autofabrieken druk mee doende zijn. Op de achterzijde van de auto valt duidelijk te lezen dat het hier een Mazda-creatie betreft. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Toyota, wat de Lexus als afzonderlijk merk in de markt heeft gezet, zullen Mazda en Xedos gekoppeld blijven. achterkant doet nog het meest aan de Mazda 626 sedan denken. De Xedos 6 heeft verder zeer fraaie lichtmetalen velgen, maar mist bijvoorbeeld beschermstrips op de flanken. In ieder geval moet de gedistingeerde Xedos de koper van bijvoorbeeld een Mercedes 190 of BMW 3-serie aanspreken. Het spreekt haast voorzich dc afwerking van de auto hc te wensen over laat. Mazda presenteert in de Xedos de derde versie van de kleine V6, nu met een inhoud van 2 liter en vermogen van 146 pk bij 6000 tr/min. Natuurlijk beschikt iedere cylinder over vier kleppen. De versnellingsbak die Fiat op haar programma heeft staan, heeft vier overbrengingen. Deze 4-traps automaat is onstaan uit een samenwerking tussen Renault en Volkswagen. Vandaar dat deze volledig electronisch geregelde en zeer geavanceerde automaat als eerste te vinden was op de Renault 25, 21 en Clio en de VW Passat, Golf en Audi 80. Het Fiat- concern maakt van de 4-traps automaat gebruik voor de 2 liter Tipo en Tempra en ook de Lancia Dedra. Vooral in de 2 liter Tempra SX en SX Station Wagon voelt deze automaat zich thuis. De bak kent twee schakelprogramma's: -ormaal en sport. Wie niet het onderste uit de kan wil en normaal rijdt, zal het overschakelen nauwelijks voelen, terwijl het schokken bij snel optrekken tot een minimum beperkt blijft. 4-traps Alhoewel verzwaarde uitvoeringen van de CVT in voorbereiding zijn, kan op dit moment maximaal een motor van ongeveer 1.6 liter aan de bak gekoppeld worden. Fiat levert daarom alle versies van de Tempra 1.6 en de Tipo 1.6 SX tegen norn een meerprijs van f.3.400,= met ond« CVT. Het geheel voldoet goed en ook bij deze auto valt het op dat tot zo'n 60 km/u het prestatieniveau niet wordt aangetast. De L-stand zorgt voor een vlotte acceleratie. De Tipo 1.6 SX Selecta kost f.36.700,terwijl de Tempra Selecta begint bij f.34.150,= Ook de Station Wagon kan met een CVT geleverd worden vanaf f.36.650,=. De CVT uit de Uno, Tipo en Tempra is ontstaan uit een samenwerking tussen Van Doorne's Transmis Fiat en Ford. De bakken worde gemaakt in de Ford-fabriek in het Franse Bordeaux. De derde automatische schakelen. Vooral bergopwaarts en bij snel even passeren moet je van de kick-down gebruik maken om terug te schakelen. Niets ten kwade van deze fijne versnellingsbak, maar de combinatie met de GT-uitvoering is niet gelukkig. De Tipo GT automaat kost overigens f.41.850,= en de Tempra 2.0 SX is er vanaf f.44.800,-. Aan de top van het Fiat- programma staat nog steeds de Croma. In deze auto vinden we de meest gedateerde automatische versnellingsbak, een 4-traps van ZF, die we ook aantreffen in de Lancia Thema, Alfa 164, Citroen XM en Peugeot 605. Hier blijkt vooral de 2 liter motor fors aan trekkracht te moeten inleveren. Het resultaat is een toch enigszins futloze Croma, die vooral in het bergachtige testtraject weinig kon bekoren. Even samenvattend: Fiat is altij groot geweest in kleine auto's e dat wordt met de fantastische Panda Selecta önderschreven. Maar de CVT voldoet ook prima in de Uno, Tipo en Tempra, terwijl de geavanceerde 4-traps VW/Renault- bak het best tot zijn recht komt in de Tempra. De Tipo GT past niet echt bij het karakter van een automaat, terwijl bij de Croma de jaren gaan tellen. verwarmde buitenspiegels, elektrische antenne, in hoogte verstelbaar stuur, stuurbekrachtiging, neerklapbare achterbank, elektrische portierruiten, centrale vergrendeling en radiovoorbereiding met vijf speakers. De meest verwende automobilist zou wellicht nog elektrische stoelverstelling wensen. Tegen meerprijs is naast de lederen bekleding nog airconditioning te bestellen. Kwaliteit Niet alleen door alle standaard geleverde zaken, maar ook de stille motor en de van de 626 overgenomen wielophanging, is de Xedos enorm comfortabel. Met de Xedos komt Mazda in een nieuw marktsegment van een compacte sedan met geavanceerde motor en zeer complete uitrusting. Mazda- importeur de Binckhorst verwacht er op jaarbasis 800 stuks van te kunnen verkopen. Er is gekozen voor een twintigtal Mazda-dealers verdeeld over het land. Iedere onafhankelijke wielophanging met MacPherson veerpoten en Mazda's TTL- systeem achterasconstructie werd overgenomen. De auto heeft vooral een zeer aparte uitstraling. De koplampen, richtingaanwijzers en mistlampen zijn bijzonder plat uitgevoerd. Heel opvallend is bovendien de kleine, chromen grille. Bumpers, buitenspiegels portierkrukken worden in de koetskleur meegespoten. De carrosserielijnen verlopen zeer vloeiend. De achtersteven is kort en hoog, terwijl de aflopende daklijn achter juist sterk het idee van een coupé geeft. De dealer heeft een aparte Xedos- vertegenwoordiger die als enig aanspreekpunt fungeert, zowel voor verkoop, service als andere vragen. Hierdoor wordt het persoonlijk contact bevorderd, ondanks de bovengemiddelde schaalgrootte van het betreffende dealerbedrijf. Mazda onderstreept de kwaliteit van de Xedos met een uitgebreid pakket aan garanties, van drie jaar volledige fabrieksgarantie tot een maximum van 100.000 kilometer en acht jaar tegen doorroesten van binnenuit. De Xedos 6 is er in één uitvoering met slechts drie opties: lederen bekleding, airco en automaat. De auto kost f.64.500,= en met automaat f.68.900,=. Mazda overlapt hiermee de meest complete 626 Xerxes, die echter is voorzien van een 2,5 liter V6. Het is voor importeur en dealers afwachten of er markt is voor een exclusieve auto in deze klasse. In ieder geval heeft de Mazda- organisatie een prima produkt in handen om tot een selecte kopersgroep te kunnen doordringen. n op de ontwerpen vijf spaken van het snteddybeer Lcht geschikt, maar zoals Dorsa of VW Polo, deden, en reken t bij je eigen jes in de straat en op elektronisch geregelde viertrapsautomaat, met afhankelijk van de snelheid waarmee de bestuurder het gaspedaal intrapt automatisch de keuze voor een normaal of sportief schakelprogramma. De Xedos 6 is een vierdeurs sed< Voorin biedt de auto prima ruim voor hoofd en benen. Achterin i de beenruimte heel behoorlijk, maar zorgt het sterk aflopende voor een gereduceerde hoofdruimte. De Xedos is hierdoor, zoals de Amerikanen zeggen, een drivers-car. Het meubilair is met een sterke en kleurrijke stof bekleed, maar krijgt met de als optie leverbare lederen bekleding zoveel meer uitstraling. De portierpanelen zijn in dat geval van een laagje alcantara voorzien. Het dashboard is wat vormgeving betreft niet apart, maar straalt een enorme degelijkheid en gevoel voor detail uit. Het stuurwiel is standaard voorzien van een airbag. Verder wordt de auto standaard geleverd met een elektrisch schuif/kanteldak, getint glas, elektrisch bediende en ITO 984US|

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 31