ALFA 155 1.8 EN V6
Seat Toledo-show
Skoda trouw gebleven
op de Rosep
4x4 demonstratie tijdens Surf-dag Aqua Best
Nieuwe
dichting
KG
GEN
met
auto
favoriet
AUTOTEST
TDBAS
Dag
recreatie
rilburg
felll
DE AUTOMAAT - Donderdag 4 juni 1992 - pagina.13
juni 1992-pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
NI
lutie
komt
k
is
ider
30 km
o
ote beurt
1400,-
GARAGE
SPOORLAAN6-S
1972
to
Rekening
n.
>n
ie
o-
*n
as
ra
id
van
)oral
el op
:et.
erdag
gen.
1G-NOORD
l f. 788,62
52-25
t meer stuk,
ast.
auto
t in
echter
eel
Aqua
net de
maar
at water
surf-
)WS,
ars en
meet
uitboui
worder
snelle 2 liter
vierwielaandrij
einde van het ju
turbodiesel.
betreft een grote
"ders
de echte Altist
en laatste
75, die nog
iderinhoud: 1773 cc (2492 cc)
x slag: 84 x 80 mm (88 x 68,3
iren waren
ng nu
1,44
5 geldt als de
ior de 75, een
f-dag op Aqua Best niet
snelweg net voorbij Bes
azig.
n mee.
I ook
zijn
I dhr.
enige tijd als 1.8 Epoca in
produktie blijft.
Heer van laarhoven
Heinondseetraat 17
<b Hertogenhosoh
op niet
an uw VOLVO.
gemonteerd
Het wordt voor kleinere
automerken in de huidige
harde concurrentie steeds
moeilijker zelfstandig te
blijven bestaan. Zo
behoren in Italië Lancia
en Alfa Romeo tot het
Fiat-concern. De drie
historisch belangrijke
merken behouden echter
hun eigen dealernet en
proberen ook een aan
elkaar verschillende
doelgroep te bereiken. Bij
de ontwikkeling kan of
moet zelfs gebruik
gemaakt worden van
gezamenlijke onderdelen.
De Alfa 155 is de eerste
nieuwe Alfa die volledig
onder Fiat-zeggenschap
is ontstaan. We reden met
de 1.8 Twin Spark en 2.5
liter V6.
„DE BOULEVARD^oon (o42K), 32853
T L BU HG
voort D®
De achterbank is niet
neerklapbaar. Volgens Alfa biedt
een vaste bank een hoger
zitcomfort!
van harte welkom tussen 10.00 en
17.00 uur op de Oirschotsebaan 15
in Oisterwijk. De Seat Toledo is er
vanaf f.29.395,= en is verkrijgbaar
met 1.6, 1.8, 2.0 en 1.8 16V motoren
en de robuuste 1.9 diesel en
turbodiesel.
Alle versies vanaf de 1.8
beschikken standaard over
stuurbekrachtiging, terwijl de 2.0
en 16-klepper zelfs af- fabriek
worden voorzien van ABS. Ook in
de lease is de Toledo bijzonder
aantrekkelijk (vanaf f.795,per
maand bij 20.000 km en 48
maanden).
Reflectorstrook
De Alfa 155 staat op dezelfde
bomemplaat als de
voorwielaangedreven Fiat Tipo en
Lancia Dedra en heeft zodoende
bijvoorbeeld de wielbasis gemeen.
Aan de Alfa-ontwerpers de taak
om uitgaande van een bestaande
basis een auto te ontwikkelen met
i ue flanken naar
aven. Helaas heéf
d geen strips op
die niet alleen
J maar ook een
.us,Peking zouden
de hoge zijkanten,
ituurlijk draagt de 155 de
akende wieldoppen of
:htmetalen velgen met een forse
gaten aan de buitenrand. Tot
at de portieren zijn de
ers bij het behouden van
:- gezicht geslaagd. De
:hten die met een
Met de introductie van de nieuwe
Toledo is Seat een nieuwe weg in
geslagen, als volledig dochter van
het Volkswagen-concern. Op
zaterdag 6 juni aanstaande
organiseert Seat-dealer Zuid-Oost
uit Tilburg in samenwerking met
collega- dealer Donkers uit
Moergestel een speciale show
geheel gewijd aan de nieuwste
Seat-telg. Dit evenement wordt
gehouden op landgoed De Rosep
in de Oisterwijkse bossen. Hier
kan iedereen kennismaken met
het rijplezier dat de Seat Toledo in
al zijn uitvoeringen biedt. U bent
andere meegespoten bumpers,
centrale vergrendeling, elektrische
portierruiten, getint glas en
stuurbekrachtiging. Deze auto ko$t
f.45.590,= en dat is gezien de
exclusieve uitstraling en de
complete uitrusting netjes. Er
echter later dit jaar een iets
minder uitgedost basismodel voor
f.42.290,=. Daarnaast is er ook een 2
liter Twin Spark voor f.49.590,= en
staat de V6 voor f.61.500,= in de
prijslijst. De V6 zit hiermee op hetj
niveau van de machtige 75 V6
Quadrifoglio.
De Alfa 155 zal het succes wat het
merk de afgelopen jaren heeft
sgemaakt alleen maar verder
«'iwen. De 155 reeks zal nog
sn aangevuld met de zeer
ar 16-kleppen turbo met
rijving en tegen het
jaar met de zuinige
SKoia
S 11° L
rood
855827
827055/5
61-95
inol. BTW
H3U kenteken 5
Op eerste Pinksterdag, zondag 7 mei, wordt op het recreatieterrein 1
Best een Surf-dag gehouden, waarbij iedereen kennis kan maken mc
zogenaamde "Fun Sports" op het water. Er zijn geen wedstrijden, i
beginnelingen kunnen onder toeziend oog van een instructeur het
op, terwijl gevorderden in het 'promotiedorp' de nieuwste snufjes op i
gebied kunnen bekijken. Maar er is nog meer te zien, zoals modeshoi
waterfietsen, skateboarden en er zijn mountainbikes, stuntvlieger
klimwanden.
Een belangrijk onderdeel van het programma is de 4x4
demonstratiebaan. Suzuki-dealer Gijsbers uit Tilburg en Chrysler
Giro - '°,3°25
Het afgelopen jaar zijn in de
periode van 1 september
1990 tot en met 31 augustus
1991 door de Nederlandse
bevolking 870 miljoen
dagrecreatieve uitstapjes
gemaakt. Bij 55 procent van
deze uitstapjes werd gebruik
gemaakt van de auto. In
totaal werd daarmee 22,5
miljard kilometer afgelegd.
Dit blijkt uit onderzoek van
het Centraal Bureau voor de
Statistiek.
Volgens het CBS maakte van
de dagrecreanten 23%
gebruik van de fiets en 8%
van het openbaar vervoer
(trein, bus, tram en metro). Bij
12% van de stapjes werd
geen vervoermiddel
gebruikt. Van alle
dagrecreatieve uitstapjes
vond 45% plaats binnen de
eigen woongemeente, 53%
had een andere plaats in
Nederland als bestemming
en 2% werd in het buitenland
doorgebracht.
In totaal werd tijdens deze
uitstapjes 11,6 miljard
gulden uitgegeven; dat is
bijna evenveel als jaarlijks
door de Nederlandse
bevolking aan vakanties
wordt besteed. Aan eten en
drinken werd 7,2 miljard
gulden uitgegeven, aan
entree enlof deelnamekosten
2,3 miljard gulden en aan
reiskosten 2,1 miljard.
Gemiddeld kostte een
dagrecreatief uitstapje per
persoon
iets meer dan 13 gulden.
(Bron: Rai)
Voor aan U geleverd:
Automobiel
Merk
Type
Kleur
Bekledi»®
Ohaaeienr.
Motornr.
Kenteken
ïrlje
Inruil
De Alfa 155 werd officieel op de
Nederlandse markt geïntroduceerd
op 3 juni, namelijk de 155ste dag
van het jaar. Alhoewel de meeste
dealers al van enkele
demonstratie-exemplai
voorzien, wordt de nieuweling
pas definitief geleverd. De 4,-j
meter lange Alfa 155 J1
officiële opvolger voc,
van de laatste Alfa's met
achterwielaandrijving met de
versnellingsbak tussen de
achterwielen. Dit concept is nu (op
de Spider na) volledig verdwenen.
een eigen gezicht en Alfa
waardige rij-eigenschappen. Dat
eigen gezicht is vooral aan de
voorkant goed te herkennen. De
platte, dubbele koplampen ogen
uiterst agressief. Afgezien van het
basismodel worden de bumpers in
de carrosseriekleur uitgevoerd.
Natuurlijk is middenop de grille de
bekende Alfa-driehoek te vinden.
De oplopende lijn gaat vanaf het
front over de flanken naar de
achtersteven. Helaas heeft de 155
standaard geen strips op de
flanken, die niet al
beschermend zijn,
mooie onderbrekin
vormen van
Natuurlijk di
bel
licl
en met
ontwerpei
een Alfa-
achterliet
Eindhoven zijn er met verschillende demonstratiemodellen aanwe:
Gijsbers neemt uit Tilburg uiteraard de Suzuki's Vitara en Samurai
Liefhebbers kunnen zelf ervaren, wat terreinrijden inhoudt. Kinderen
worden uiteraard niet vergeten. Er zijn springstokken, een racebaan,
klimpiramide, sjoelbakken, golfbanen en nog veel meer.
Tussen 1,2.00 en 16.00 uur presenteert een bekende discjockey van de
Tros bovendien een muziek- en dans showprogramma met prijzen voor
de deelnemers aan de danswedstrijd.
Met een beetje goed weer kan de Surf-
Aqua Best is te vinden vlak langs de si
reflectorstrook met elkaar worden
verbonden, beantwoorden ook nog
wel aan de verwachting, maar
verder is bij de achterkant teveel
naar de Lancia Dedra gekeken.
Een vleugje Alfa 75 had hier e
niet misstaan. Over het geheel
genomen zal de 155 wat
vormgeving betreft e
groep sportieve rijde
aanspreken, maar de
koopt liever nog een
exemplaar van de 75
Knetterend
We reden met twee verschillende
motoren uit het complete aanbod.
Aan de basis staat een tot 1.8 liter
verkleinde Twin Spark motor, met
zoals de naam zegt twee bougies
per cylinder. Deze krachtbron
levert 129 pk bij 6000 tr/min en een
maximaal koppel van 167 Nm bij
5000 tr/min. Direct na het starten is
in de verte het typische
knetterende geluid in de uitlaat te
horen, wat de Alfa- liefhebber toch
goed zal doen. Ondanks het feit
dat de echte kracht pas in de
hogere toerenregionen te vinden
is, is de auto ook onderin
voldoende soepel. Voor vlotte
prestaties echter moet er ver in de
versnellingen worden
doorgetrokken. Dan haalt de c
een top van 200 km/u en trekt
10,3 seconden van 0 tot 100. De
handgeschakelde vijfbak laat zich
makkelijk bedienen, terwijl de
standaard stuurbekrachtiging
welkome assistentie biedt.
Ook voelden we de 2.5 liter V6 aan
de tand, een motor die van het 3
liter exemplaar in de 164 is
afgeleid. Deze krachtbron is goed
voor 166 pk bij 5800 tr/min en een
koppel van 213 Nm bij 4500 tr/min.
Over het hele toerenbereik is de V6
enorm bereid tot het leveren van
prestaties. Met een totaalgewicht
van nog geen 1300 kg is het
geleverde vermogen natuurlijk
meer dan voldoende. Het geluid is
bijzonder fraai, maar minder
typisch Alfa. Vooral in snel
Bij Skoda-dealer Elan aan de Zuid-Oosterstraat werd afgelopen week
een nieuwe Skoda Favorit 1.3 L met Ecotronic af geleverd aan dhr. A. van
Laarhoven uit Moergestel. Het gaat hier om de tiende nieuwe auto van
hetzelfde merk wat dhr. van Laarhoven in twintig jaar tijd heeft
aangeschaft. Tussen 1972 en 1992 is hij het Tsjechoslowaakse merk
trouw gebleven, vanwege een enorme tevredenheid over het produkt en
de lage jaarlijkse afschrijving. Gemiddeld ruilt hij iedere twee jaar
Skoda voor een nieuwe in. De afgeleverde Favorit is overigens voor
Van Laarhoven al weer het tweede exemplaar van dit type. Op de
foto wordt de nieuwe Favorit overgedragen aan dhr. Van Laarhoven door
dhr. v.d. Nouweland van autobedrijf Elan.
Technische gegevens:
Merk en type: Alfa 155 1.8 T.S. (V6)
Aantal cylinders: 4 in lijn (6 in V-
vorm)
Cylinc
Boring
mm)
Vermogen: 129 pk bij 6000 tr/min
(166 pk bij 5800 tr/min)
Koppel: 167 Nm bij 5000 tr/min (213
Nm bij 4500 tr/min)
Afmetingen: lengte 4,445 meter,
breedte 1,70 meter
Gewicht: 1205 kg (1290 kg)
Prestaties: topsnelheid 200 km/u
(215 km/u)
acceleratie 0-100 in 10,3 sec (8,4
Verbruik: bij 90 km/u 6,7 (7,7)
liter/100 km
bij 120 km/u 8,8 (9,6) liter/100 km
stadsverkeer 9,5 (11,4) liter/100 km
Prijs: f.45.590,- (f.61.500,-)
Wegenbelasting: f.l97,= (f.221,=) tot
f.207,= (f.233,per 3 mnd.
Prijzen
Natuurlijk laten beide motoren een
totaal verschillend
brandstofverbruik zien. De V6 kan
met een fluwelen voetje op de 1 op
9,5 gehouden worden, maar zal
voor het meerendeel rond de 1 op 8
zwerven. De 1.8 Twin Spark is
economischer ingesteld en kan
makkelijk 1 op 12 halen.
Het leveringsprogramma start op
dit moment bij de door ons
gereden 1.8 Twin Spark echter met
de toevoeging "L", wat slaat op
een complete uitvoering met one
Leefruimte
Ook in het interieur vinden we een
mengelmoes van bekende
bedieningselementen en typische
Alfa-details. Heel fraai is het
compacte instrumentarium met
snelheidsmeter, toerenteller en
een viertal andere klokken. Het
staat als enig bolle deel op het
strak vormgegeven dashboard.
Jammer is het, dat het geheel iets
te hoog is geplaatst, waardoor het
verstelbare stuur haast
onnatuürlijk hoog moet worden
gezet om de bovenkant van
toerenteller en snelheidsmeter
goed te kunnen zien. Het
verwarmingssysteem beschikt
over een veelheid aan afzonderlijk
instelbare uitstroomopeningen. De
meeste bedieningselementen zijn
ondergebracht op de
multifunctionele sprieten aan de
stuurkolom. Bij het geheel past
natuurlijk het driespakige Alfa-
stuurtje.
De stoelen zijn tevens van bekende
makelij. Ze beschikken over een
wat korte zitting, wat gelukkig
weinig afdoet aan het algehele
zitcomfort. De geboden
hoogteverstelling is helaas
beperkt, maar in het geheel
genomen is de zithouding veel
beter dan wat we van de 75
gewend waren. Het meubilair is
met een grijze stof bekleed, echter
voorzien van fleurige lijntjes. Net
als zijn concern-genoten beschikt
de 155 over een heel behoorlijke
leefruimte achterin, tèrwijl ook de
bagageruimte met een inhoud van
525 liter meer dan gemiddeld is.
genomen bochten kan de
voorwielaandrijver de krachten
niet volledig op het wegdek kwijt.
Vreemdgenoeg verliep het
schakelen in de V6 wat minder
soepel dan bij de 1.8.
IPU