ALFA 155 1.8 EN V6 Seat Toledo-show Skoda trouw gebleven op de Rosep 4x4 demonstratie tijdens Surf-dag Aqua Best Nieuwe dichting KG GEN met auto favoriet AUTOTEST TDBAS Dag recreatie rilburg felll DE AUTOMAAT - Donderdag 4 juni 1992 - pagina.13 juni 1992-pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER NI lutie komt k is ider 30 km o ote beurt 1400,- GARAGE SPOORLAAN6-S 1972 to Rekening n. >n ie o- *n as ra id van )oral el op :et. erdag gen. 1G-NOORD l f. 788,62 52-25 t meer stuk, ast. auto t in echter eel Aqua net de maar at water surf- )WS, ars en meet uitboui worder snelle 2 liter vierwielaandrij einde van het ju turbodiesel. betreft een grote "ders de echte Altist en laatste 75, die nog iderinhoud: 1773 cc (2492 cc) x slag: 84 x 80 mm (88 x 68,3 iren waren ng nu 1,44 5 geldt als de ior de 75, een f-dag op Aqua Best niet snelweg net voorbij Bes azig. n mee. I ook zijn I dhr. enige tijd als 1.8 Epoca in produktie blijft. Heer van laarhoven Heinondseetraat 17 <b Hertogenhosoh op niet an uw VOLVO. gemonteerd Het wordt voor kleinere automerken in de huidige harde concurrentie steeds moeilijker zelfstandig te blijven bestaan. Zo behoren in Italië Lancia en Alfa Romeo tot het Fiat-concern. De drie historisch belangrijke merken behouden echter hun eigen dealernet en proberen ook een aan elkaar verschillende doelgroep te bereiken. Bij de ontwikkeling kan of moet zelfs gebruik gemaakt worden van gezamenlijke onderdelen. De Alfa 155 is de eerste nieuwe Alfa die volledig onder Fiat-zeggenschap is ontstaan. We reden met de 1.8 Twin Spark en 2.5 liter V6. „DE BOULEVARD^oon (o42K), 32853 T L BU HG voort D® De achterbank is niet neerklapbaar. Volgens Alfa biedt een vaste bank een hoger zitcomfort! van harte welkom tussen 10.00 en 17.00 uur op de Oirschotsebaan 15 in Oisterwijk. De Seat Toledo is er vanaf f.29.395,= en is verkrijgbaar met 1.6, 1.8, 2.0 en 1.8 16V motoren en de robuuste 1.9 diesel en turbodiesel. Alle versies vanaf de 1.8 beschikken standaard over stuurbekrachtiging, terwijl de 2.0 en 16-klepper zelfs af- fabriek worden voorzien van ABS. Ook in de lease is de Toledo bijzonder aantrekkelijk (vanaf f.795,per maand bij 20.000 km en 48 maanden). Reflectorstrook De Alfa 155 staat op dezelfde bomemplaat als de voorwielaangedreven Fiat Tipo en Lancia Dedra en heeft zodoende bijvoorbeeld de wielbasis gemeen. Aan de Alfa-ontwerpers de taak om uitgaande van een bestaande basis een auto te ontwikkelen met i ue flanken naar aven. Helaas heéf d geen strips op die niet alleen J maar ook een .us,Peking zouden de hoge zijkanten, ituurlijk draagt de 155 de akende wieldoppen of :htmetalen velgen met een forse gaten aan de buitenrand. Tot at de portieren zijn de ers bij het behouden van :- gezicht geslaagd. De :hten die met een Met de introductie van de nieuwe Toledo is Seat een nieuwe weg in geslagen, als volledig dochter van het Volkswagen-concern. Op zaterdag 6 juni aanstaande organiseert Seat-dealer Zuid-Oost uit Tilburg in samenwerking met collega- dealer Donkers uit Moergestel een speciale show geheel gewijd aan de nieuwste Seat-telg. Dit evenement wordt gehouden op landgoed De Rosep in de Oisterwijkse bossen. Hier kan iedereen kennismaken met het rijplezier dat de Seat Toledo in al zijn uitvoeringen biedt. U bent andere meegespoten bumpers, centrale vergrendeling, elektrische portierruiten, getint glas en stuurbekrachtiging. Deze auto ko$t f.45.590,= en dat is gezien de exclusieve uitstraling en de complete uitrusting netjes. Er echter later dit jaar een iets minder uitgedost basismodel voor f.42.290,=. Daarnaast is er ook een 2 liter Twin Spark voor f.49.590,= en staat de V6 voor f.61.500,= in de prijslijst. De V6 zit hiermee op hetj niveau van de machtige 75 V6 Quadrifoglio. De Alfa 155 zal het succes wat het merk de afgelopen jaren heeft sgemaakt alleen maar verder «'iwen. De 155 reeks zal nog sn aangevuld met de zeer ar 16-kleppen turbo met rijving en tegen het jaar met de zuinige SKoia S 11° L rood 855827 827055/5 61-95 inol. BTW H3U kenteken 5 Op eerste Pinksterdag, zondag 7 mei, wordt op het recreatieterrein 1 Best een Surf-dag gehouden, waarbij iedereen kennis kan maken mc zogenaamde "Fun Sports" op het water. Er zijn geen wedstrijden, i beginnelingen kunnen onder toeziend oog van een instructeur het op, terwijl gevorderden in het 'promotiedorp' de nieuwste snufjes op i gebied kunnen bekijken. Maar er is nog meer te zien, zoals modeshoi waterfietsen, skateboarden en er zijn mountainbikes, stuntvlieger klimwanden. Een belangrijk onderdeel van het programma is de 4x4 demonstratiebaan. Suzuki-dealer Gijsbers uit Tilburg en Chrysler Giro - '°,3°25 Het afgelopen jaar zijn in de periode van 1 september 1990 tot en met 31 augustus 1991 door de Nederlandse bevolking 870 miljoen dagrecreatieve uitstapjes gemaakt. Bij 55 procent van deze uitstapjes werd gebruik gemaakt van de auto. In totaal werd daarmee 22,5 miljard kilometer afgelegd. Dit blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Volgens het CBS maakte van de dagrecreanten 23% gebruik van de fiets en 8% van het openbaar vervoer (trein, bus, tram en metro). Bij 12% van de stapjes werd geen vervoermiddel gebruikt. Van alle dagrecreatieve uitstapjes vond 45% plaats binnen de eigen woongemeente, 53% had een andere plaats in Nederland als bestemming en 2% werd in het buitenland doorgebracht. In totaal werd tijdens deze uitstapjes 11,6 miljard gulden uitgegeven; dat is bijna evenveel als jaarlijks door de Nederlandse bevolking aan vakanties wordt besteed. Aan eten en drinken werd 7,2 miljard gulden uitgegeven, aan entree enlof deelnamekosten 2,3 miljard gulden en aan reiskosten 2,1 miljard. Gemiddeld kostte een dagrecreatief uitstapje per persoon iets meer dan 13 gulden. (Bron: Rai) Voor aan U geleverd: Automobiel Merk Type Kleur Bekledi»® Ohaaeienr. Motornr. Kenteken ïrlje Inruil De Alfa 155 werd officieel op de Nederlandse markt geïntroduceerd op 3 juni, namelijk de 155ste dag van het jaar. Alhoewel de meeste dealers al van enkele demonstratie-exemplai voorzien, wordt de nieuweling pas definitief geleverd. De 4,-j meter lange Alfa 155 J1 officiële opvolger voc, van de laatste Alfa's met achterwielaandrijving met de versnellingsbak tussen de achterwielen. Dit concept is nu (op de Spider na) volledig verdwenen. een eigen gezicht en Alfa waardige rij-eigenschappen. Dat eigen gezicht is vooral aan de voorkant goed te herkennen. De platte, dubbele koplampen ogen uiterst agressief. Afgezien van het basismodel worden de bumpers in de carrosseriekleur uitgevoerd. Natuurlijk is middenop de grille de bekende Alfa-driehoek te vinden. De oplopende lijn gaat vanaf het front over de flanken naar de achtersteven. Helaas heeft de 155 standaard geen strips op de flanken, die niet al beschermend zijn, mooie onderbrekin vormen van Natuurlijk di bel licl en met ontwerpei een Alfa- achterliet Eindhoven zijn er met verschillende demonstratiemodellen aanwe: Gijsbers neemt uit Tilburg uiteraard de Suzuki's Vitara en Samurai Liefhebbers kunnen zelf ervaren, wat terreinrijden inhoudt. Kinderen worden uiteraard niet vergeten. Er zijn springstokken, een racebaan, klimpiramide, sjoelbakken, golfbanen en nog veel meer. Tussen 1,2.00 en 16.00 uur presenteert een bekende discjockey van de Tros bovendien een muziek- en dans showprogramma met prijzen voor de deelnemers aan de danswedstrijd. Met een beetje goed weer kan de Surf- Aqua Best is te vinden vlak langs de si reflectorstrook met elkaar worden verbonden, beantwoorden ook nog wel aan de verwachting, maar verder is bij de achterkant teveel naar de Lancia Dedra gekeken. Een vleugje Alfa 75 had hier e niet misstaan. Over het geheel genomen zal de 155 wat vormgeving betreft e groep sportieve rijde aanspreken, maar de koopt liever nog een exemplaar van de 75 Knetterend We reden met twee verschillende motoren uit het complete aanbod. Aan de basis staat een tot 1.8 liter verkleinde Twin Spark motor, met zoals de naam zegt twee bougies per cylinder. Deze krachtbron levert 129 pk bij 6000 tr/min en een maximaal koppel van 167 Nm bij 5000 tr/min. Direct na het starten is in de verte het typische knetterende geluid in de uitlaat te horen, wat de Alfa- liefhebber toch goed zal doen. Ondanks het feit dat de echte kracht pas in de hogere toerenregionen te vinden is, is de auto ook onderin voldoende soepel. Voor vlotte prestaties echter moet er ver in de versnellingen worden doorgetrokken. Dan haalt de c een top van 200 km/u en trekt 10,3 seconden van 0 tot 100. De handgeschakelde vijfbak laat zich makkelijk bedienen, terwijl de standaard stuurbekrachtiging welkome assistentie biedt. Ook voelden we de 2.5 liter V6 aan de tand, een motor die van het 3 liter exemplaar in de 164 is afgeleid. Deze krachtbron is goed voor 166 pk bij 5800 tr/min en een koppel van 213 Nm bij 4500 tr/min. Over het hele toerenbereik is de V6 enorm bereid tot het leveren van prestaties. Met een totaalgewicht van nog geen 1300 kg is het geleverde vermogen natuurlijk meer dan voldoende. Het geluid is bijzonder fraai, maar minder typisch Alfa. Vooral in snel Bij Skoda-dealer Elan aan de Zuid-Oosterstraat werd afgelopen week een nieuwe Skoda Favorit 1.3 L met Ecotronic af geleverd aan dhr. A. van Laarhoven uit Moergestel. Het gaat hier om de tiende nieuwe auto van hetzelfde merk wat dhr. van Laarhoven in twintig jaar tijd heeft aangeschaft. Tussen 1972 en 1992 is hij het Tsjechoslowaakse merk trouw gebleven, vanwege een enorme tevredenheid over het produkt en de lage jaarlijkse afschrijving. Gemiddeld ruilt hij iedere twee jaar Skoda voor een nieuwe in. De afgeleverde Favorit is overigens voor Van Laarhoven al weer het tweede exemplaar van dit type. Op de foto wordt de nieuwe Favorit overgedragen aan dhr. Van Laarhoven door dhr. v.d. Nouweland van autobedrijf Elan. Technische gegevens: Merk en type: Alfa 155 1.8 T.S. (V6) Aantal cylinders: 4 in lijn (6 in V- vorm) Cylinc Boring mm) Vermogen: 129 pk bij 6000 tr/min (166 pk bij 5800 tr/min) Koppel: 167 Nm bij 5000 tr/min (213 Nm bij 4500 tr/min) Afmetingen: lengte 4,445 meter, breedte 1,70 meter Gewicht: 1205 kg (1290 kg) Prestaties: topsnelheid 200 km/u (215 km/u) acceleratie 0-100 in 10,3 sec (8,4 Verbruik: bij 90 km/u 6,7 (7,7) liter/100 km bij 120 km/u 8,8 (9,6) liter/100 km stadsverkeer 9,5 (11,4) liter/100 km Prijs: f.45.590,- (f.61.500,-) Wegenbelasting: f.l97,= (f.221,=) tot f.207,= (f.233,per 3 mnd. Prijzen Natuurlijk laten beide motoren een totaal verschillend brandstofverbruik zien. De V6 kan met een fluwelen voetje op de 1 op 9,5 gehouden worden, maar zal voor het meerendeel rond de 1 op 8 zwerven. De 1.8 Twin Spark is economischer ingesteld en kan makkelijk 1 op 12 halen. Het leveringsprogramma start op dit moment bij de door ons gereden 1.8 Twin Spark echter met de toevoeging "L", wat slaat op een complete uitvoering met one Leefruimte Ook in het interieur vinden we een mengelmoes van bekende bedieningselementen en typische Alfa-details. Heel fraai is het compacte instrumentarium met snelheidsmeter, toerenteller en een viertal andere klokken. Het staat als enig bolle deel op het strak vormgegeven dashboard. Jammer is het, dat het geheel iets te hoog is geplaatst, waardoor het verstelbare stuur haast onnatuürlijk hoog moet worden gezet om de bovenkant van toerenteller en snelheidsmeter goed te kunnen zien. Het verwarmingssysteem beschikt over een veelheid aan afzonderlijk instelbare uitstroomopeningen. De meeste bedieningselementen zijn ondergebracht op de multifunctionele sprieten aan de stuurkolom. Bij het geheel past natuurlijk het driespakige Alfa- stuurtje. De stoelen zijn tevens van bekende makelij. Ze beschikken over een wat korte zitting, wat gelukkig weinig afdoet aan het algehele zitcomfort. De geboden hoogteverstelling is helaas beperkt, maar in het geheel genomen is de zithouding veel beter dan wat we van de 75 gewend waren. Het meubilair is met een grijze stof bekleed, echter voorzien van fleurige lijntjes. Net als zijn concern-genoten beschikt de 155 over een heel behoorlijke leefruimte achterin, tèrwijl ook de bagageruimte met een inhoud van 525 liter meer dan gemiddeld is. genomen bochten kan de voorwielaandrijver de krachten niet volledig op het wegdek kwijt. Vreemdgenoeg verliep het schakelen in de V6 wat minder soepel dan bij de 1.8. IPU

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 25