n
Vastberaden
NIEUWE NISSAN
MICRA
NA DE ZOMER
LUCHTIGE SKODA
Ml
Bi
fd-rG'IZ.
Oplage95.385 ex.
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
WOUTERS
iP]
p
I juni 1992-pagina 22
Donderdag 4 juni 1992
)ELEN
LNL
lac
iter
Tony Vos
lijk is
sse
Xedos 6
Autotest:
Lees verder
Iedere Fiat
Alfa 155 1.8 en V6
in dit nummer
en automaat
pag. 3
pag. 9
o.a.
DHEN*
X "PATIO"
299.95
nu
013-427866
76-216527
p Zondags geopend
4^
1^3 NISSAN
DENÏSSËNBVa
Een fijne neus
pag. 9
Jaargang 4
Nummer 23
:hts in
tomaat
burgse 1
?et te
luttig
jak. De
draagarmen
luit
Jansenstraat 52-56
rg-Tel. 013-683911
m dat
lier is
ALFA 155 SHOW
Tilburg - Dongen
zie pagina 2
50:50 gei
geval m<
gas
ook r
wille
ABS
Laren - Mazda heeft haar volledig vernieuwde
programma nu naar boven afgerond met de nieuwe
RX-7. De auto heeft de naam van zijn voorganger
gehouden, maar viel ook op technisch gebied terug op
een bestaand gegeven: de rotatiemotor, een vinding
van de Duitser Wankel. Verder hebben we met een
compleet nieuwe auto te maken voor een beperkte
groep liefhebbers die steeds meer
keuzemogelijkheden krijgen uit Europa en Japan. De
nieuwe Mazda RX-7 wordt voorlopig alleen op
bestelling leverbaar.
Burg.
Tilbare
jis
de motor werd
gregaat
jhijven zijn
i een grafiet
vermogen
svoerd. Dit
ligd door
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De huidige Nissan Micra zal het
tiende levensjaar net niet halen
als vlak na de zomer de opvolger
wordt gepresenteerd. Een zo lange
produktietijd is in Europa niet
ongebruikelijk, maar mag voor een
Japanse auto uniek genoemd
worden. De tweede generatie
Micra heeft eigenlijk alleen nog
maar de naam gemeen. De auto
zal worden geproduceerd in de
Engelse fabriek van Nissan in
Sunderland. Buiten het kale
cylinderblok en de
versnellingsbak komen vrijwel
voortreffelijke Panasonic radio-
cassettespeler met vijf speakers.
De nieuwe Mazda RX-7 is
verkrijgbaar in vier lakkleuren,
variërend van het sportieve
Vintage Red via Brilliant Black en
Silver Stone tot het zeer chique
Montego Blue (groen-blauw).
In alle gevallen is het interieur in
zwart uitgevoerd.
De Mazda RX-7 is op speciale
bestelling te koop voor f. 154.795,=.
Voor ongeveer hetzelfde bedrag
zijn auto's te koop als een Cadillc
Eldorado, Chevrolet Corvette,
Maserati 222, Nissan 300 ZX en
Porsche 968. Subaru zal op korte
termijn haar SVX introduceren,
terwijl ook de Mitsubishi 3000 in
dit segment thuishoort.
Gezien het heel behoorlijke
aanbod, moet er toch markt zijn
voor grote, sportieve auto's.
Mazda heeft binnen dit clubje
zeker een eigen gezicht en bedient
zich van een bijzondere techniek,
die we nergens anders vinden.
Toerenteller
Wie achter het stuur van de Mazda
stapt, merkt pas het compacte van
de auto. Op hele lange mensen is
de cockpit niet gebouwd.
Het is een echte tweezitter, met
achter de stoelen slechts plaats
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Hiel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
aangepast. De auto kan slecl
één uitrustingsvariant worde
geleverd met meegespoten
bumpers en spiegels, skirts, een
spoiler achterop, radio en flexibele
antenne. Lichtmetalen velgen
vormen een optie. Er kan worden
gekozen voor de kleuren felrood en
helder wit. De auto is te koop voor
f.34.995,-.
Bij grotere sportwagens geldt op
het ogenblik de technische
vooruitstrevendheid als
belangrijkste drijfveer. Een
topmodel hoeft absoluut niet
betaalbaar te zijn, maar wel het
summum van technisch kunnen
tonen en daarnaast ook op het
gebied van vormgeving zijn
mannetje staan. De Mazda-
ontwerpers hebben in ieder geval
hun best gedaan, het merk heeft
wat sportieve auto's betreft een
historie.
voor bijvoorbeeld een jas.
Alle klokken hebben een chromen
rand, wat klassiek-sportief
overkomt.
De toerenteller is hierbij centraal
geplaatst. Vreemdgenoeg
ontbreekt een turbodrukmeter. Het
compacte stuurtje ligt lekker in de
hand. Na wat bochtjes links en
rechts voel je je snel in de RX-7
thuis. We mogen de auto echter
niet compromisloos sportief
noemen.
De Mazda is niet té hard geveerd
en zit rijk in de extra's: getint glas,
lederen bekleding, airbag, cruise
control, centrale vergrendeling,
elektrisch instelbare
buitenspiegels, airconditioning,
elektrische portierruiten en een
3wichtsverhouding. In ieder
moet er in een bocht flink
gegeven worden, wil de RX-7
maar de indruk geven te
Hen uitbreken. Natuurlijk zorgt
,u,3 voor een veilige, korte
remweg ook bij hoge snelheden.
De nieuwe vaandeldrager van
Mazda zet meer dan flitsende
prestaties neer met een top van
250 km/u en een acceleratie van 0
tot 100 in 5,3 seconden.
alle onderdelen van Europese
toeleveranciers of worden door
Nissan zelf in Engeland gemaakt.
De auto heeft een opvallend bol
uiterlijk en kan naar wens met een
drie- of vijfdeurs koets worden
aangeboden, waarbij vooral de
tweede variant het meest
uitgebalanceerd lijkt. De nieuwe
Nissan Micra zal als tweede
Europese telg van het merk beter
de concurrentie aankunnen met
bijvoorbeeld de Peugeot 205, Opel
Corsa, Mazda 121 en Renault Clio.
De auto zal in ieder geval worden
aangeboden met een 1.3 liter 16-
kleppenmotor, terwijl ook over een
nieuwe 1 liter krachtbron wordt
gesproken. Naast de
handgeschakelde vijfbak, wordt
de nieuwe Micra ook gepland als
CVT, met de continu variabele
transmissie.
De nieuweling is iets korter dan
het huidige model, maar wel
breder en hoger, heeft een gelijk
gebleven bagageruimte en
presteert aanzienlijk beter. De
nieuwe Micra moet ervoor zorgen
dat Nissan ook in de lagere klasse
van de automarkt weer met een
modern produkt vertegenwoordigd
zal zijn.
Het leveringsprogramma van
Skoda is vanaf heden uitgebreid
met een heuse tweedeurs cabriolet
op basis van de Favorit. Eigenlijk
is het een pure tweezits roadster
met twee rolbeugels achter de
stoelen. Het idee komt rechtstreeks
van de Skoda-fabriek, maar werd
uitgevoerd door de Tsjechische
carrosserie-bouwer MTX.
Motorisch bleef alles bij het oude:
de schone 1.3 liter motor
gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak. De
Favorit Roadster, toont de
optimistische stemming binnen
het bedrijf die heerst sinds de
overname door het Volkswagen
concern.
De wielophanging van de
Roadster is verlaagd en
Schijven
Wat direct opvalt is dat de auto
enorm fors overkomt, terwijl de
lengte van 4,295 meter zeer
compact is. Dit effect wordt vooral
verkregen door de bolle, gewelfde
spatborden en de daaronder
geplaatste 16 inch lichtmetalen
velgen. Heel in de verte doet de
auto dan ook denken aan de Viper
en de Ginetta. De luchtinlaat naar
de motor zit volledig onderin de
bumper, terwijl de koplampen
haast als vanzelf opklapbaar zijii.
De achterlichtunits worden door
een strook in rookglas met elkaar
verbonden. De RX-7 zit vol met
aardige details zoals de
portierkruk naast de zijruit, de
Tychtuitlaat' direct achter de
voorwielen en het bolle dak
waarin een schuif/kanteldak is
opgenomen. De auto is uitermate
licht en weegt niet meer dan 1310
kg. De vooroverhang
opmerkelijk kort. Bij c
van het bestaande aggr
uitgegaan. De twee scl
voortaan voorzien van
coating, waardoor het1
verder kon worden opgej
werd vooral bewerkstelli
het monteren van twee
turbocompressoren en een gelijk
aantal oliekoelers en natuurlijk
een intercooler. De eerste turbo
zorgt voor een permanente druk,
terwijl de tweede pas gaat werken
als het toerental stijgt. Natuurlijk
is het aangrijpen van de tweede
turbo bij fors accelereren goed
merkbaar, maar door de
permenante assistentie van het
eerste exemplaar is van een
ouderwets turbogat absoluut geen
sprake.
Vaandeldrager
De twee rotors zorgen voor een
cylinderinhoud van 2 x 654 cc.
Voorzien van een EGI-HS
electronisch gestuurd
brandstofinspuitsysteem is de
krachtbron goed voor een
vermogen van 241 pk bij 6500
tr/min en een koppel van 296 Nm
bij 5000 tr/min. Aan soeplesse komt
de '2-pitter' niets te kort, terwijl ook
het geluid helemaal in de smaak
valt.
De nieuwe RX-7 is uitsluitend
verkrijgbaar met een
handgeschakelde vijfba
double-wishbone wieldi
en de schroefveren zijn t
aluminium gemaakt. Naast de
zogenaamde cross-bars voor en
achter voor het vergroten van de
stijfheid, beschikt de RX-7 over het
Dynamic Geometry Control
System, wat de wielstand kan
aanpassen aan de beweging van
de carrosserie. De auto heeft een
bijzonder neutraal weggedrag,
deels veroorzaakt door de perfecte
Leven
Auto's zijn dode dingen,
dienen slechts voor snel
vervoer tusen A en B en
moeten zoveel mogelijk
gemeden worden. Dat is
wellicht de overtuiging van
de automobilist die met
tegenzin gebruik maakt van
zijn vierwieler omdat het
openbaar vervoer voorlopig
geen redelijk alternatief kan
bieden. De autoliefhebber
zal zijn trotse bezit echter
koesteren, iedere verbinding
tussen A en B een waar
uitstapje vinden en zijn auto
absoluut niet dood, maar
juist springlevend vinden. U
zult begrijpen dat ik mezelf
tot die laatste categorie
reken.
Ik ben dan ook behoorlijk
trots dat ik afgelopen
weekend een auto weer een
beetje tot leven heb
geroepen. Driejaar ben ik
met de restauratie bezig van
een kleine cabriolet uit de
jaren zestig. Het is al weer
zo'n anderhalf jaar geleden
dat deze auto volledig
gespoten in mijn garage -
terecht kwam. Het lijkt alsof
het afbouwen dan nog
enkele weken duurt. Een
groot nadeel vormde het feit
dat ik de auto demonteerd
gekocht heb en zelf dus niet
wist waar alle onderdelen
vandaan kwamen. Soms
zoek je dan uren of zelfs
dagen naar bijvoorbeeld het
slot van de achterklep. Pas
als je in het goed
gesorteerde clubmagazijn
een nieuw exemplaar hebt
weten te bemachtigen, duikt
het origineel toch ergens op.
Iedere keer weer als je denkt
alle onderdelen complex-
hebben, mis je een pieth
schroefje of breekt er
bijvoorbeeld iets af. Echt
zondagavond kon ik de
garagedeur tevreden
afsluiten. Na een weekend
sleutelen bleek er na de
eerste keer aansluiten van
de accu ineens leven in de
auto te zitten. De
ruitewissers gaven blijk van
hun ongenoegen al zolang te
hebben stilgestaan. Maar
ook de
dashboardverlichting,
controlelampjes en de
achterlichten maakten me
duidelijk dat er onderhand
maar eens gereden moet
worden. Nu de remmen en de
motor nog en dan hoop ik
vele uitstapjes van A naar B
te maken...
Ned Car
Een half jaar na oprichting
van Ned Car, een
samenwerking tussen de
Nederlandse Staat, Volvo
Zweden en Mitsubishi, is
vanuit Japan het afbreken van
onze enige nationale auto-
industrie begonnen. Alhoewel
bij het tekenen van het
contract tussen de drie
partijen werd duidelijk
gemaakt, dat Ned Car een
zelfstandige status zou
behouden, zijn de Japanners
inmiddels begonnen met hun
uitkleed-tactiek. Er worden op
dit moment nog helemaal
geen Mitsubishi's in Born
gemaakt, maar toch zal de
ontwikkelingsafdeling, waar
geheel zelfstandig de Volvo
300- en 400-serie tot stand
kwamen, moeten verdwijnen.
Mitsubishi wil zijn auto's in
Japan blijven ontwerpen,
waarbij zelfs geen rol voor
Ned Car is weggelegd bij de
applicatie van de Japanse
auto's op de Europese markt.
Min of meer noodgedwongen
zal Volvo de totstandkoming
van haar modellen weer in
Zweden gaan afhandelen.
Top-ontwerper Rob Koch,
onder andere
verantwoordelijk voor de
Volvo 480, zag de bui al eerder
hangen en nam afscheid van
de ontwerpafdeling die hij
zoveel jaren had geleid.
Het begint erop te lijker,
vanuit Japan alles fraai
voorgespiegeld dan de
werkelijkheid. Natuurlijk is
het goed voor de
werkegelegenheid als
Mitsubishi hier jaarlijks veel
auto's gaat maken, maar die
dikke Japanse vinger in de
Europese pap kunnen we
missen. Bij Renault heeft
topman Raymond Levy
plaatsgemaakt voor zijn 49-
jarige opvolger Schweizer, die
de nauwe samenwerking
tussen Volvo en het eigen
merk heeft begeleid. Het
moge duidelijk zijn dat onder
zijn leiding de complete
samenvoeging van Renault
en Volvo een feit zal worden-.
Overigens blijven hierbij de
afzonderlijke merken inclusief
hun dealernetten bestaan. De
Renault/Volvo combinatie zit
echter niet te wachten op
Japanse inmenging en het is
daarom niet vreemd te
denken dat over enkele jaren
de voormalige Daf en Volvo
fabriek in Born alleen de
naam Mitsubishi zal dragen.