n Vastberaden NIEUWE NISSAN MICRA NA DE ZOMER LUCHTIGE SKODA Ml Bi fd-rG'IZ. Oplage95.385 ex. Bijlage van: De Tilburgse Koerier WOUTERS iP] p I juni 1992-pagina 22 Donderdag 4 juni 1992 )ELEN LNL lac iter Tony Vos lijk is sse Xedos 6 Autotest: Lees verder Iedere Fiat Alfa 155 1.8 en V6 in dit nummer en automaat pag. 3 pag. 9 o.a. DHEN* X "PATIO" 299.95 nu 013-427866 76-216527 p Zondags geopend 4^ 1^3 NISSAN DENÏSSËNBVa Een fijne neus pag. 9 Jaargang 4 Nummer 23 :hts in tomaat burgse 1 ?et te luttig jak. De draagarmen luit Jansenstraat 52-56 rg-Tel. 013-683911 m dat lier is ALFA 155 SHOW Tilburg - Dongen zie pagina 2 50:50 gei geval m< gas ook r wille ABS Laren - Mazda heeft haar volledig vernieuwde programma nu naar boven afgerond met de nieuwe RX-7. De auto heeft de naam van zijn voorganger gehouden, maar viel ook op technisch gebied terug op een bestaand gegeven: de rotatiemotor, een vinding van de Duitser Wankel. Verder hebben we met een compleet nieuwe auto te maken voor een beperkte groep liefhebbers die steeds meer keuzemogelijkheden krijgen uit Europa en Japan. De nieuwe Mazda RX-7 wordt voorlopig alleen op bestelling leverbaar. Burg. Tilbare jis de motor werd gregaat jhijven zijn i een grafiet vermogen svoerd. Dit ligd door Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De huidige Nissan Micra zal het tiende levensjaar net niet halen als vlak na de zomer de opvolger wordt gepresenteerd. Een zo lange produktietijd is in Europa niet ongebruikelijk, maar mag voor een Japanse auto uniek genoemd worden. De tweede generatie Micra heeft eigenlijk alleen nog maar de naam gemeen. De auto zal worden geproduceerd in de Engelse fabriek van Nissan in Sunderland. Buiten het kale cylinderblok en de versnellingsbak komen vrijwel voortreffelijke Panasonic radio- cassettespeler met vijf speakers. De nieuwe Mazda RX-7 is verkrijgbaar in vier lakkleuren, variërend van het sportieve Vintage Red via Brilliant Black en Silver Stone tot het zeer chique Montego Blue (groen-blauw). In alle gevallen is het interieur in zwart uitgevoerd. De Mazda RX-7 is op speciale bestelling te koop voor f. 154.795,=. Voor ongeveer hetzelfde bedrag zijn auto's te koop als een Cadillc Eldorado, Chevrolet Corvette, Maserati 222, Nissan 300 ZX en Porsche 968. Subaru zal op korte termijn haar SVX introduceren, terwijl ook de Mitsubishi 3000 in dit segment thuishoort. Gezien het heel behoorlijke aanbod, moet er toch markt zijn voor grote, sportieve auto's. Mazda heeft binnen dit clubje zeker een eigen gezicht en bedient zich van een bijzondere techniek, die we nergens anders vinden. Toerenteller Wie achter het stuur van de Mazda stapt, merkt pas het compacte van de auto. Op hele lange mensen is de cockpit niet gebouwd. Het is een echte tweezitter, met achter de stoelen slechts plaats De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. aangepast. De auto kan slecl één uitrustingsvariant worde geleverd met meegespoten bumpers en spiegels, skirts, een spoiler achterop, radio en flexibele antenne. Lichtmetalen velgen vormen een optie. Er kan worden gekozen voor de kleuren felrood en helder wit. De auto is te koop voor f.34.995,-. Bij grotere sportwagens geldt op het ogenblik de technische vooruitstrevendheid als belangrijkste drijfveer. Een topmodel hoeft absoluut niet betaalbaar te zijn, maar wel het summum van technisch kunnen tonen en daarnaast ook op het gebied van vormgeving zijn mannetje staan. De Mazda- ontwerpers hebben in ieder geval hun best gedaan, het merk heeft wat sportieve auto's betreft een historie. voor bijvoorbeeld een jas. Alle klokken hebben een chromen rand, wat klassiek-sportief overkomt. De toerenteller is hierbij centraal geplaatst. Vreemdgenoeg ontbreekt een turbodrukmeter. Het compacte stuurtje ligt lekker in de hand. Na wat bochtjes links en rechts voel je je snel in de RX-7 thuis. We mogen de auto echter niet compromisloos sportief noemen. De Mazda is niet té hard geveerd en zit rijk in de extra's: getint glas, lederen bekleding, airbag, cruise control, centrale vergrendeling, elektrisch instelbare buitenspiegels, airconditioning, elektrische portierruiten en een 3wichtsverhouding. In ieder moet er in een bocht flink gegeven worden, wil de RX-7 maar de indruk geven te Hen uitbreken. Natuurlijk zorgt ,u,3 voor een veilige, korte remweg ook bij hoge snelheden. De nieuwe vaandeldrager van Mazda zet meer dan flitsende prestaties neer met een top van 250 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 5,3 seconden. alle onderdelen van Europese toeleveranciers of worden door Nissan zelf in Engeland gemaakt. De auto heeft een opvallend bol uiterlijk en kan naar wens met een drie- of vijfdeurs koets worden aangeboden, waarbij vooral de tweede variant het meest uitgebalanceerd lijkt. De nieuwe Nissan Micra zal als tweede Europese telg van het merk beter de concurrentie aankunnen met bijvoorbeeld de Peugeot 205, Opel Corsa, Mazda 121 en Renault Clio. De auto zal in ieder geval worden aangeboden met een 1.3 liter 16- kleppenmotor, terwijl ook over een nieuwe 1 liter krachtbron wordt gesproken. Naast de handgeschakelde vijfbak, wordt de nieuwe Micra ook gepland als CVT, met de continu variabele transmissie. De nieuweling is iets korter dan het huidige model, maar wel breder en hoger, heeft een gelijk gebleven bagageruimte en presteert aanzienlijk beter. De nieuwe Micra moet ervoor zorgen dat Nissan ook in de lagere klasse van de automarkt weer met een modern produkt vertegenwoordigd zal zijn. Het leveringsprogramma van Skoda is vanaf heden uitgebreid met een heuse tweedeurs cabriolet op basis van de Favorit. Eigenlijk is het een pure tweezits roadster met twee rolbeugels achter de stoelen. Het idee komt rechtstreeks van de Skoda-fabriek, maar werd uitgevoerd door de Tsjechische carrosserie-bouwer MTX. Motorisch bleef alles bij het oude: de schone 1.3 liter motor gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. De Favorit Roadster, toont de optimistische stemming binnen het bedrijf die heerst sinds de overname door het Volkswagen concern. De wielophanging van de Roadster is verlaagd en Schijven Wat direct opvalt is dat de auto enorm fors overkomt, terwijl de lengte van 4,295 meter zeer compact is. Dit effect wordt vooral verkregen door de bolle, gewelfde spatborden en de daaronder geplaatste 16 inch lichtmetalen velgen. Heel in de verte doet de auto dan ook denken aan de Viper en de Ginetta. De luchtinlaat naar de motor zit volledig onderin de bumper, terwijl de koplampen haast als vanzelf opklapbaar zijii. De achterlichtunits worden door een strook in rookglas met elkaar verbonden. De RX-7 zit vol met aardige details zoals de portierkruk naast de zijruit, de Tychtuitlaat' direct achter de voorwielen en het bolle dak waarin een schuif/kanteldak is opgenomen. De auto is uitermate licht en weegt niet meer dan 1310 kg. De vooroverhang opmerkelijk kort. Bij c van het bestaande aggr uitgegaan. De twee scl voortaan voorzien van coating, waardoor het1 verder kon worden opgej werd vooral bewerkstelli het monteren van twee turbocompressoren en een gelijk aantal oliekoelers en natuurlijk een intercooler. De eerste turbo zorgt voor een permanente druk, terwijl de tweede pas gaat werken als het toerental stijgt. Natuurlijk is het aangrijpen van de tweede turbo bij fors accelereren goed merkbaar, maar door de permenante assistentie van het eerste exemplaar is van een ouderwets turbogat absoluut geen sprake. Vaandeldrager De twee rotors zorgen voor een cylinderinhoud van 2 x 654 cc. Voorzien van een EGI-HS electronisch gestuurd brandstofinspuitsysteem is de krachtbron goed voor een vermogen van 241 pk bij 6500 tr/min en een koppel van 296 Nm bij 5000 tr/min. Aan soeplesse komt de '2-pitter' niets te kort, terwijl ook het geluid helemaal in de smaak valt. De nieuwe RX-7 is uitsluitend verkrijgbaar met een handgeschakelde vijfba double-wishbone wieldi en de schroefveren zijn t aluminium gemaakt. Naast de zogenaamde cross-bars voor en achter voor het vergroten van de stijfheid, beschikt de RX-7 over het Dynamic Geometry Control System, wat de wielstand kan aanpassen aan de beweging van de carrosserie. De auto heeft een bijzonder neutraal weggedrag, deels veroorzaakt door de perfecte Leven Auto's zijn dode dingen, dienen slechts voor snel vervoer tusen A en B en moeten zoveel mogelijk gemeden worden. Dat is wellicht de overtuiging van de automobilist die met tegenzin gebruik maakt van zijn vierwieler omdat het openbaar vervoer voorlopig geen redelijk alternatief kan bieden. De autoliefhebber zal zijn trotse bezit echter koesteren, iedere verbinding tussen A en B een waar uitstapje vinden en zijn auto absoluut niet dood, maar juist springlevend vinden. U zult begrijpen dat ik mezelf tot die laatste categorie reken. Ik ben dan ook behoorlijk trots dat ik afgelopen weekend een auto weer een beetje tot leven heb geroepen. Driejaar ben ik met de restauratie bezig van een kleine cabriolet uit de jaren zestig. Het is al weer zo'n anderhalf jaar geleden dat deze auto volledig gespoten in mijn garage - terecht kwam. Het lijkt alsof het afbouwen dan nog enkele weken duurt. Een groot nadeel vormde het feit dat ik de auto demonteerd gekocht heb en zelf dus niet wist waar alle onderdelen vandaan kwamen. Soms zoek je dan uren of zelfs dagen naar bijvoorbeeld het slot van de achterklep. Pas als je in het goed gesorteerde clubmagazijn een nieuw exemplaar hebt weten te bemachtigen, duikt het origineel toch ergens op. Iedere keer weer als je denkt alle onderdelen complex- hebben, mis je een pieth schroefje of breekt er bijvoorbeeld iets af. Echt zondagavond kon ik de garagedeur tevreden afsluiten. Na een weekend sleutelen bleek er na de eerste keer aansluiten van de accu ineens leven in de auto te zitten. De ruitewissers gaven blijk van hun ongenoegen al zolang te hebben stilgestaan. Maar ook de dashboardverlichting, controlelampjes en de achterlichten maakten me duidelijk dat er onderhand maar eens gereden moet worden. Nu de remmen en de motor nog en dan hoop ik vele uitstapjes van A naar B te maken... Ned Car Een half jaar na oprichting van Ned Car, een samenwerking tussen de Nederlandse Staat, Volvo Zweden en Mitsubishi, is vanuit Japan het afbreken van onze enige nationale auto- industrie begonnen. Alhoewel bij het tekenen van het contract tussen de drie partijen werd duidelijk gemaakt, dat Ned Car een zelfstandige status zou behouden, zijn de Japanners inmiddels begonnen met hun uitkleed-tactiek. Er worden op dit moment nog helemaal geen Mitsubishi's in Born gemaakt, maar toch zal de ontwikkelingsafdeling, waar geheel zelfstandig de Volvo 300- en 400-serie tot stand kwamen, moeten verdwijnen. Mitsubishi wil zijn auto's in Japan blijven ontwerpen, waarbij zelfs geen rol voor Ned Car is weggelegd bij de applicatie van de Japanse auto's op de Europese markt. Min of meer noodgedwongen zal Volvo de totstandkoming van haar modellen weer in Zweden gaan afhandelen. Top-ontwerper Rob Koch, onder andere verantwoordelijk voor de Volvo 480, zag de bui al eerder hangen en nam afscheid van de ontwerpafdeling die hij zoveel jaren had geleid. Het begint erop te lijker, vanuit Japan alles fraai voorgespiegeld dan de werkelijkheid. Natuurlijk is het goed voor de werkegelegenheid als Mitsubishi hier jaarlijks veel auto's gaat maken, maar die dikke Japanse vinger in de Europese pap kunnen we missen. Bij Renault heeft topman Raymond Levy plaatsgemaakt voor zijn 49- jarige opvolger Schweizer, die de nauwe samenwerking tussen Volvo en het eigen merk heeft begeleid. Het moge duidelijk zijn dat onder zijn leiding de complete samenvoeging van Renault en Volvo een feit zal worden-. Overigens blijven hierbij de afzonderlijke merken inclusief hun dealernetten bestaan. De Renault/Volvo combinatie zit echter niet te wachten op Japanse inmenging en het is daarom niet vreemd te denken dat over enkele jaren de voormalige Daf en Volvo fabriek in Born alleen de naam Mitsubishi zal dragen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 23