s
,5
L-i
Nieuw attractie
Autotron
Les Aranis, stuntwerk op 't Laar
Gebruikte Kadett met gratis aktiepakkel
Betrouwbaarheidsonderzoek Tüv
met bekende uitslag
Eerste bijeenkomst GAY
Classic Car Club groot succes
Opel Zomerplan
Geen acceptatie
"Smart Card"
iter
R11 n I e a s e t sx?
OW
TOSAS
Tilburg
8-vw Passat (2-9)
wiwiill
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Woensdag 27 mei 1992 - pagina 9
27 mei 1992 - pagina 8
mg he
joede
MMMMMMMMR
300 km
90
jrote beurt
1400,-
MMMHMMNNMMM
-drs.
>dan.
tercooler..
>st
LX.
troni
1 de
sel.
>t car.
p. mnd
E op niet
aan uw VOLVO.
gemonteerd
w
IRG-NOORD
4
Op zaterdag 30
"Les Aranis" Til
evenemententerrei
1 echter in een
of Engelse
itroën was
de GAY Classic Car Club, p/a Jan
van Helvoort, Postbus 135, 5000 AC
Tilburg.
In de Verenigde Staten, Engeland en
Frankrijk bestaan al geruime tijd
verenigingen van homosexuelen die op
een of andere wijze een autohobby
bedrijven. Toen van dit feit in februari in
De GAY Krant melding werd gemaakt
en daaraan de vraag werd gekoppeld of
er in de Benelux behoefte was aan een
dergelijk initiatief, bleven de
enthousiaste reacties binnenstromen.
Op zondag 17 mei jl. werd een in
sneltreinvaart georganiseerd eerste
evenement gehouden, wat een enorm
succes bleek.
1990
1990
1990
1990
1989
1989
1989
1989
1989
1989
1988
1988
1988
1988
1987
1987
1987
1987
1986
1986
1986
1986
1985
1985
1983
1987
.1986-1982
tuntt
s zijn het
met
n, terwijl een
rindt;
‘jke muur;
In navolging van het succes wat Opel in ons land behaalde met de Opel -
Omega Supreme, heeft importeur General Motors Nederland besloten aangeklede Opel kuuou
ook een aktiepakket voor gebruikte Opel Kadetts van het E-type samen vertegenwoordigt een wac
te stellen. Het aangeboden accessoire-pakket bestaat uit wieldoppen, te betalen. Iedere Kadett S
vloermatten, dörpelbescherming tegen steenslag, striping, sierstrepen in Bovag- garantie.
gedurende twee maanden na
afgiftedatum van kracht en kos
f.79,50.
Het plan wordt in samenwerking
1. Toyota Carina (2,6)
2. Toyota Starlet (2,9)
3. Toyota Corolla (3,3)
4. Subaru Justy (3,5)
5. Mitsubishi Colt (4,0)
6. Toyota Camry (4,1)
7. Mazda 626 (4,2)
8. Ford Scorpio (4,4)
9. Opel Ascona, Honda Civic,
Suzuki Swift, Peugeot 309 (4,5)
hoogtepunt is het optreden van de zogenaamde Big
Foots, wagens met meer dan twee meter hoge wielen
die over alles heen kunnen rijden. De Duitse formatie
Les Aranis reist met hun stuntwerk de hele wereld
over van Finland tot Brazilië en binnenkort zelfs naar
Japan.
De voorstellingen in Tilburg vinden beide dagen om
20.00 uur plaats.
met de ANWB en in aanvulling op
de Internationale Reis- en
Kredietbrief aangeboden door de
Opeldealer.
1 en zondag 31 mei doet het stuntteam
ilburg aan, om precies te r”
sin Het Laar. Er wordt n,
personenauto's gereden op twee wielen,
passagier zich buiten op de wagen bevin
motorfietsen springen over een menselijl
motoren duiken door een brandende schutting en er
zijn snelheidsien sl-ipd.emonstraües. Een spectaculair
De Smart Card (slimme kaart) van onderzoeker De Raaf van het
ministerie van justitie zal door automobilisten nooit geaccepteerd
worden. De elektronische controle door een computertje op de
bewegingen van de automobilist, waarbij overtredingen als te hard
rijden, verkeerd parkeren etc. direct worden geregistreerd door de
overheid, is een soort boze droom, waarin Big Brother realiteit wordt.
Pro Auto verwijst dergelijke plannen met enorme inbreuk op de
privacy van individuen/automobilisten onmiddelijk naar de
prullenmand. Pro Auto kan zich ook niet voorstellen, dat politici met
dergelijke, griezelige ideeën accoord zullen gaan. Bovendien is de
vraag, in hoeverre onze volksvertegenwoordigers op de hoogte zijn
van dergelijke 'onderzoekingen' door het ambtelijke apparaat van het
ministerie van justitie.
Mocht het onverhoopt toch zover komen, dat 'smart cards' verplicht in
auto's worden geïnstalleerd, dan zal Pro Auto de Nederlandse
automobilisten oproepen de smart card massaal uit de auto te slopen.
Het idee van de smart card roept denkbeelden op aan totalitaire
staten zoals voorheen in het Oostblok. Massaal verzet is dan ook
gerechtvaardigd.
Net als voorgaande jaren scoort
het Japanse merk Toyota
uitstekend bij het grootscheepse
kwaliteits- en
betrouwbaarheidsonderzoek van
de Duitse Tuv. De Toyota Carina
van verscheidene bouwjaren
vertoont de minste gebreken,
terwijl ook de Starlet, Corolla en
Camry in de bovenste regionen te
vinden zijn.
De Tuv, de instantie die de Duitse
APK uitvoert, keurt in 500
keuringsstations jaarlijks zo'n 9
miljoen auto's. Deze
onafhankelijke organisatie houdt
minutieus bij wat er aan
gecontroleerde auto's mankeert en
met welke frequentie bepaalde
gebreken voorkomen. Aan de hand
van deze gegevens wordt elk jaar
het Tuv rapport samengesteld. Onï
in het onderzoek te worden
opgenomen moeten er minstens
500 exemplaren van een autotype
gekeurd zijn. In dit rapport betrok
de Tuv 4,6 miljoen voertuigen.
Toyota is uiteraard zeer verheugd
met de uitkomst van het rapport
1992. De resultaten per klasse zijn
als volgt (tussen haakjes de
storingspercentages:
Auto tot en met 3 jaar:
1. Subaru Justy (2,0)
I 2. Toyota Carina (2,4)
2. Toyota Starlet (2,4)
I 2. Nissan Micra (2,4)
A6. Volvo 340-360 (2,8)
8. Peugeot 405 (2,9)
8. Audi 100/200 (2,9)
Vanaf Hemelvaartsdag heeft het Autotron in Rosmalen een nieuwe
attractie in de vorm van de 4x4 Jeepbaan. Het speciaal aangelegde
circuit ligt naast de koepelhal. Er zijn rode, witte en blauwe jeeps
die worden aangedreven door een electromotor. Kinderen kunnen
met z'n tweeen in zo'n autootje plaatnemen, zelf gasgeven en
volgens eigen inzicht over het parcours sturen. In de Autotron
verkeerstuin kan een speciaal rijbewijs worden behaald. Wie op de
4x4-baan over de finish komt krijgt een extrtt stempel in het
rijbewijs, waaruit blijkt dat hij of zij de jeep op vaardige wijze over
het circuit heeft gestuurd. De jeep-baan is bestemd voor kinderen tot
ongeveer tien jaar. Met de aanleg was een investering gemoeid van
ruim tweehonderdduizend gulden. Het Autotron Rosmalen is
dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur.
Net als de voorgaande jaren
introduceren de Nederlandse
Opel-dealers weer het Opel
Zomerplan. Hiermee kunnen de
gevolgen van eventuele pech
tijdens de vakantie tot eeh
minimum worden beperkt.
Het bijbehorende certificaat kan
worden verkregen na het uitvoeren
van een onderhoudsbeurt volgens
GM-normen, na een APK 'plus'
keuring of na een zomer-inspektie.
Het Opel Zomerplan 1992 dekt de
materiaalkosten en arbeidsloon bij
noodzakelijke reparaties of
vervanging van de verzekerde
onderdelen.
Als de betreffende materiaalpech
niet binnen 48 uur is te verhelpen,
krijgt de verzekerde gratis een
vervangende auto of ander
vervangend vervoer. Zelfs de
telefoonkosten in verband met de
schade worden vergoed tot een
maximum van f.300,=.
Het Opel Zomerplan 1992 is
"Door het verstrekken van de
o.v.jaarkaart aan studenten
krijgen jonge mensen het gevoel
dat reizen geen waarde heeft.
Het veroorzaakt een verkeerd
normbesef en is schadelijk voor
de waardering van het
openbaar vervoer". Dit zei drs.
G. Worm, algemeen voorzitter
van de Rai Vereniging op de
conferentie 'Mobiliteit,
beweging of stilstand' van de
Rotary te Apeldoorn.
Volgens de heer Worm dient de
o.v.kaart te worden vervangen
door een trajectkaart, d.w.z. een
kaart die uitsluitend vrij vervoer
geeft tussen de woonplaats en
de school/universiteit. In zijn
inleiding ging de Rai-voorzitter
in op een bredere toepassing
van het prijsmechanisme in
verkeer en vervoer. Theoretisch
zou het juist zijn om voor het
gebruik van infrastructuur op
1Toyota Carina (6,2)
2. Toyota Corolla (7,4)
3. Opel Ascona (8,3)
4. Porsche 924/944 (8,5)
5. Mercedes 190 (8,9)
6. Toyota Starlet (9,1)
6. Mercedes 200-300 (9,1)
8. Audi 100/200 (9,4)
8. Nissan Sunny (9,4)
10. Suzuki Swift (9,5)
10. Volvo 340/360 (9,5)
1. Opel Ascona (16,8)
2. Porsche 924/944(18,6)
3. Mercedes S-klasse (19,1)
4. Mercedes 200-300 (20,2)
5. VW Transporter (24,0)
6. Toyota Carina (25,0)
7. Ford Escort/Orion (25,2)
8. Volvo 340-360 (26,6)
9. VW Golf/Jetta (27,0)
9. BMW 7-serie (27,0)
de bumpers en binnendorpelbescherming. Ook deze speciaal
aangeklede Opel Kadett luistert naar de naam Supreme. Het pakket
vertegenwoordigt een waarde van f.500,=, wat de klant echter niet hoeft
betalen. Iedere Kadett Supreme wordt geleverd met 1 jaar gratis
plaatsen en tijdstippen van files
een bedrag te heffen.
Hieraan kleven echter teveel
praktische bezwaren; ontbreken
van een maatschappelijk
draagvlak, ontstaan van
sluipverkeer, te duur,
onpraktisch, fraudegevoelig.
Bovendien is er onvoldoende
alternatief in de vorm van goed
openbaar vervoer. Toch is de
heer Worm er voorstander van
het reizen in de spits duurder te
maken, een gedachte die
onlangs door de NS naar voren
is gebracht.
De Rai-voorzitter wijst de
strippenkaart af omdat die
alleen op een hele abstracte
manier aan de vervoerder een
vergoeding voor zijn prestatie
levert. Er wordt geen rekening
gehouden met plaats en tijd van
het gebruik of de mate van
geboden snelheid en comfort.
deelnemers reëd e
auto van Franse of
makelij. Vooral Cit
bovengemiddeld
vertegenwoordigd, terwijl ook
Bugatti, Renault, Peugeot, MG,
Morgan, Rover en Morris van de
partij waren.
De sfeer was uitstekend en het
voorlopige, vijfkoppige bestuur
hoopt dat de vereniging vooral
vanuit deze achtergrond verder zal
groeien. Aan het einde van de dag
waren al 45 definitieve leden
genoteerd.
De GAY Classic Car Club heeft
een aantal doelstellingen.
Allereerst krijgt de ledenlijst een
belangrijke functie om 'elkaar' te
vinden. Daarnaast zullen eigen
evenementen worden
georganiseerd, terwijl ook
gezamenlijke deelname aan
bestaande happenings zal worden
voorgesteld.
Liefhebbers en eigenaren van
oude auto's kunnen zich
aanmelden via de secrataris van
De heer Worm pleitte voorts voor
een andere verhouding tussen
overheid en bedrijfsleven op het
gebied van de mobiliteit.
Er wordt nu een soort
tegenstelling gesuggereerd,
terwijl iedereen belang heeft bij
een goed milieu en goede
bereikbaarheid.
Nederland zou moeten
uitmunten in de oplossing van
verkeers- en vervoersproblemen
en mede daardoor een
toonaangevende rol in Europa
spelen.
Overheid en bedrijfsleven
moeten samen oplossingen
creëren in het besef dat
mobiliteit een voorwaarde is
voor economische groei. "We
moeten, waar nodig, de
mobiliteit niet remmen, maar
bevorderen en een belangrijk
instrument daarbij is het
prijsmechanisme”.
Via publiciteit in De GAY Krant
zelf en verschillende regionale
bladen werd de belangstelling
gewekt. Aan het weer kon het op
17 mei niet liggen. Bij de start van
het evenement waren een
veertigtal klassieke auto's
verschenen en ongeveer het
dubbele aantal aan 'bemanning'.
Naast de vele trotse bezitters van
klassieke auto's en hun partners
waren ook autoliefhebbers zonder
gedateerd vervoermiddel van
harte welkom. In de vele prachtige
koetsen was immers voldoende
plaats.
De opkomst was zowel wat betreft
autotypes als mensen enorm
divers. Een Trabant reed
gebroederlijk met een Cadillac uit
de jaren vijftig op. Twee
Landrovers vonden snel
aansluiting met en Ford Bronco,
terwijl de Duitse merken onder
andere vertegenwoordigd werden
door een Opel A Ascona, BMW 502
V8, VW Kever en Mercedes 280 S
coupé. Meer dan de helft van de
)0," 1
rrüts V
n oP
0.000.--
80
TELEFOON 04255-3944
FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK