s ,5 L-i Nieuw attractie Autotron Les Aranis, stuntwerk op 't Laar Gebruikte Kadett met gratis aktiepakkel Betrouwbaarheidsonderzoek Tüv met bekende uitslag Eerste bijeenkomst GAY Classic Car Club groot succes Opel Zomerplan Geen acceptatie "Smart Card" iter R11 n I e a s e t sx? OW TOSAS Tilburg 8-vw Passat (2-9) wiwiill DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Woensdag 27 mei 1992 - pagina 9 27 mei 1992 - pagina 8 mg he joede MMMMMMMMR 300 km 90 jrote beurt 1400,- MMMHMMNNMMM -drs. >dan. tercooler.. >st LX. troni 1 de sel. >t car. p. mnd E op niet aan uw VOLVO. gemonteerd w IRG-NOORD 4 Op zaterdag 30 "Les Aranis" Til evenemententerrei 1 echter in een of Engelse itroën was de GAY Classic Car Club, p/a Jan van Helvoort, Postbus 135, 5000 AC Tilburg. In de Verenigde Staten, Engeland en Frankrijk bestaan al geruime tijd verenigingen van homosexuelen die op een of andere wijze een autohobby bedrijven. Toen van dit feit in februari in De GAY Krant melding werd gemaakt en daaraan de vraag werd gekoppeld of er in de Benelux behoefte was aan een dergelijk initiatief, bleven de enthousiaste reacties binnenstromen. Op zondag 17 mei jl. werd een in sneltreinvaart georganiseerd eerste evenement gehouden, wat een enorm succes bleek. 1990 1990 1990 1990 1989 1989 1989 1989 1989 1989 1988 1988 1988 1988 1987 1987 1987 1987 1986 1986 1986 1986 1985 1985 1983 1987 .1986-1982 tuntt s zijn het met n, terwijl een rindt; ‘jke muur; In navolging van het succes wat Opel in ons land behaalde met de Opel - Omega Supreme, heeft importeur General Motors Nederland besloten aangeklede Opel kuuou ook een aktiepakket voor gebruikte Opel Kadetts van het E-type samen vertegenwoordigt een wac te stellen. Het aangeboden accessoire-pakket bestaat uit wieldoppen, te betalen. Iedere Kadett S vloermatten, dörpelbescherming tegen steenslag, striping, sierstrepen in Bovag- garantie. gedurende twee maanden na afgiftedatum van kracht en kos f.79,50. Het plan wordt in samenwerking 1. Toyota Carina (2,6) 2. Toyota Starlet (2,9) 3. Toyota Corolla (3,3) 4. Subaru Justy (3,5) 5. Mitsubishi Colt (4,0) 6. Toyota Camry (4,1) 7. Mazda 626 (4,2) 8. Ford Scorpio (4,4) 9. Opel Ascona, Honda Civic, Suzuki Swift, Peugeot 309 (4,5) hoogtepunt is het optreden van de zogenaamde Big Foots, wagens met meer dan twee meter hoge wielen die over alles heen kunnen rijden. De Duitse formatie Les Aranis reist met hun stuntwerk de hele wereld over van Finland tot Brazilië en binnenkort zelfs naar Japan. De voorstellingen in Tilburg vinden beide dagen om 20.00 uur plaats. met de ANWB en in aanvulling op de Internationale Reis- en Kredietbrief aangeboden door de Opeldealer. 1 en zondag 31 mei doet het stuntteam ilburg aan, om precies te r” sin Het Laar. Er wordt n, personenauto's gereden op twee wielen, passagier zich buiten op de wagen bevin motorfietsen springen over een menselijl motoren duiken door een brandende schutting en er zijn snelheidsien sl-ipd.emonstraües. Een spectaculair De Smart Card (slimme kaart) van onderzoeker De Raaf van het ministerie van justitie zal door automobilisten nooit geaccepteerd worden. De elektronische controle door een computertje op de bewegingen van de automobilist, waarbij overtredingen als te hard rijden, verkeerd parkeren etc. direct worden geregistreerd door de overheid, is een soort boze droom, waarin Big Brother realiteit wordt. Pro Auto verwijst dergelijke plannen met enorme inbreuk op de privacy van individuen/automobilisten onmiddelijk naar de prullenmand. Pro Auto kan zich ook niet voorstellen, dat politici met dergelijke, griezelige ideeën accoord zullen gaan. Bovendien is de vraag, in hoeverre onze volksvertegenwoordigers op de hoogte zijn van dergelijke 'onderzoekingen' door het ambtelijke apparaat van het ministerie van justitie. Mocht het onverhoopt toch zover komen, dat 'smart cards' verplicht in auto's worden geïnstalleerd, dan zal Pro Auto de Nederlandse automobilisten oproepen de smart card massaal uit de auto te slopen. Het idee van de smart card roept denkbeelden op aan totalitaire staten zoals voorheen in het Oostblok. Massaal verzet is dan ook gerechtvaardigd. Net als voorgaande jaren scoort het Japanse merk Toyota uitstekend bij het grootscheepse kwaliteits- en betrouwbaarheidsonderzoek van de Duitse Tuv. De Toyota Carina van verscheidene bouwjaren vertoont de minste gebreken, terwijl ook de Starlet, Corolla en Camry in de bovenste regionen te vinden zijn. De Tuv, de instantie die de Duitse APK uitvoert, keurt in 500 keuringsstations jaarlijks zo'n 9 miljoen auto's. Deze onafhankelijke organisatie houdt minutieus bij wat er aan gecontroleerde auto's mankeert en met welke frequentie bepaalde gebreken voorkomen. Aan de hand van deze gegevens wordt elk jaar het Tuv rapport samengesteld. Onï in het onderzoek te worden opgenomen moeten er minstens 500 exemplaren van een autotype gekeurd zijn. In dit rapport betrok de Tuv 4,6 miljoen voertuigen. Toyota is uiteraard zeer verheugd met de uitkomst van het rapport 1992. De resultaten per klasse zijn als volgt (tussen haakjes de storingspercentages: Auto tot en met 3 jaar: 1. Subaru Justy (2,0) I 2. Toyota Carina (2,4) 2. Toyota Starlet (2,4) I 2. Nissan Micra (2,4) A6. Volvo 340-360 (2,8) 8. Peugeot 405 (2,9) 8. Audi 100/200 (2,9) Vanaf Hemelvaartsdag heeft het Autotron in Rosmalen een nieuwe attractie in de vorm van de 4x4 Jeepbaan. Het speciaal aangelegde circuit ligt naast de koepelhal. Er zijn rode, witte en blauwe jeeps die worden aangedreven door een electromotor. Kinderen kunnen met z'n tweeen in zo'n autootje plaatnemen, zelf gasgeven en volgens eigen inzicht over het parcours sturen. In de Autotron verkeerstuin kan een speciaal rijbewijs worden behaald. Wie op de 4x4-baan over de finish komt krijgt een extrtt stempel in het rijbewijs, waaruit blijkt dat hij of zij de jeep op vaardige wijze over het circuit heeft gestuurd. De jeep-baan is bestemd voor kinderen tot ongeveer tien jaar. Met de aanleg was een investering gemoeid van ruim tweehonderdduizend gulden. Het Autotron Rosmalen is dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Net als de voorgaande jaren introduceren de Nederlandse Opel-dealers weer het Opel Zomerplan. Hiermee kunnen de gevolgen van eventuele pech tijdens de vakantie tot eeh minimum worden beperkt. Het bijbehorende certificaat kan worden verkregen na het uitvoeren van een onderhoudsbeurt volgens GM-normen, na een APK 'plus' keuring of na een zomer-inspektie. Het Opel Zomerplan 1992 dekt de materiaalkosten en arbeidsloon bij noodzakelijke reparaties of vervanging van de verzekerde onderdelen. Als de betreffende materiaalpech niet binnen 48 uur is te verhelpen, krijgt de verzekerde gratis een vervangende auto of ander vervangend vervoer. Zelfs de telefoonkosten in verband met de schade worden vergoed tot een maximum van f.300,=. Het Opel Zomerplan 1992 is "Door het verstrekken van de o.v.jaarkaart aan studenten krijgen jonge mensen het gevoel dat reizen geen waarde heeft. Het veroorzaakt een verkeerd normbesef en is schadelijk voor de waardering van het openbaar vervoer". Dit zei drs. G. Worm, algemeen voorzitter van de Rai Vereniging op de conferentie 'Mobiliteit, beweging of stilstand' van de Rotary te Apeldoorn. Volgens de heer Worm dient de o.v.kaart te worden vervangen door een trajectkaart, d.w.z. een kaart die uitsluitend vrij vervoer geeft tussen de woonplaats en de school/universiteit. In zijn inleiding ging de Rai-voorzitter in op een bredere toepassing van het prijsmechanisme in verkeer en vervoer. Theoretisch zou het juist zijn om voor het gebruik van infrastructuur op 1Toyota Carina (6,2) 2. Toyota Corolla (7,4) 3. Opel Ascona (8,3) 4. Porsche 924/944 (8,5) 5. Mercedes 190 (8,9) 6. Toyota Starlet (9,1) 6. Mercedes 200-300 (9,1) 8. Audi 100/200 (9,4) 8. Nissan Sunny (9,4) 10. Suzuki Swift (9,5) 10. Volvo 340/360 (9,5) 1. Opel Ascona (16,8) 2. Porsche 924/944(18,6) 3. Mercedes S-klasse (19,1) 4. Mercedes 200-300 (20,2) 5. VW Transporter (24,0) 6. Toyota Carina (25,0) 7. Ford Escort/Orion (25,2) 8. Volvo 340-360 (26,6) 9. VW Golf/Jetta (27,0) 9. BMW 7-serie (27,0) de bumpers en binnendorpelbescherming. Ook deze speciaal aangeklede Opel Kadett luistert naar de naam Supreme. Het pakket vertegenwoordigt een waarde van f.500,=, wat de klant echter niet hoeft betalen. Iedere Kadett Supreme wordt geleverd met 1 jaar gratis plaatsen en tijdstippen van files een bedrag te heffen. Hieraan kleven echter teveel praktische bezwaren; ontbreken van een maatschappelijk draagvlak, ontstaan van sluipverkeer, te duur, onpraktisch, fraudegevoelig. Bovendien is er onvoldoende alternatief in de vorm van goed openbaar vervoer. Toch is de heer Worm er voorstander van het reizen in de spits duurder te maken, een gedachte die onlangs door de NS naar voren is gebracht. De Rai-voorzitter wijst de strippenkaart af omdat die alleen op een hele abstracte manier aan de vervoerder een vergoeding voor zijn prestatie levert. Er wordt geen rekening gehouden met plaats en tijd van het gebruik of de mate van geboden snelheid en comfort. deelnemers reëd e auto van Franse of makelij. Vooral Cit bovengemiddeld vertegenwoordigd, terwijl ook Bugatti, Renault, Peugeot, MG, Morgan, Rover en Morris van de partij waren. De sfeer was uitstekend en het voorlopige, vijfkoppige bestuur hoopt dat de vereniging vooral vanuit deze achtergrond verder zal groeien. Aan het einde van de dag waren al 45 definitieve leden genoteerd. De GAY Classic Car Club heeft een aantal doelstellingen. Allereerst krijgt de ledenlijst een belangrijke functie om 'elkaar' te vinden. Daarnaast zullen eigen evenementen worden georganiseerd, terwijl ook gezamenlijke deelname aan bestaande happenings zal worden voorgesteld. Liefhebbers en eigenaren van oude auto's kunnen zich aanmelden via de secrataris van De heer Worm pleitte voorts voor een andere verhouding tussen overheid en bedrijfsleven op het gebied van de mobiliteit. Er wordt nu een soort tegenstelling gesuggereerd, terwijl iedereen belang heeft bij een goed milieu en goede bereikbaarheid. Nederland zou moeten uitmunten in de oplossing van verkeers- en vervoersproblemen en mede daardoor een toonaangevende rol in Europa spelen. Overheid en bedrijfsleven moeten samen oplossingen creëren in het besef dat mobiliteit een voorwaarde is voor economische groei. "We moeten, waar nodig, de mobiliteit niet remmen, maar bevorderen en een belangrijk instrument daarbij is het prijsmechanisme”. Via publiciteit in De GAY Krant zelf en verschillende regionale bladen werd de belangstelling gewekt. Aan het weer kon het op 17 mei niet liggen. Bij de start van het evenement waren een veertigtal klassieke auto's verschenen en ongeveer het dubbele aantal aan 'bemanning'. Naast de vele trotse bezitters van klassieke auto's en hun partners waren ook autoliefhebbers zonder gedateerd vervoermiddel van harte welkom. In de vele prachtige koetsen was immers voldoende plaats. De opkomst was zowel wat betreft autotypes als mensen enorm divers. Een Trabant reed gebroederlijk met een Cadillac uit de jaren vijftig op. Twee Landrovers vonden snel aansluiting met en Ford Bronco, terwijl de Duitse merken onder andere vertegenwoordigd werden door een Opel A Ascona, BMW 502 V8, VW Kever en Mercedes 280 S coupé. Meer dan de helft van de )0," 1 rrüts V n oP 0.000.-- 80 TELEFOON 04255-3944 FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 27