w
15 procent van ontwikkeling
••••••••••••••••••••••••••••••o
i
N
Jaarlijkse Suzuki Rhino
leder klap bij VW spaart levens
Nissan Primera Airco
Zwitserland, winnaar
Camel Trophy
Tweetakt van Jaguar
25
51
EN
X
X
B.V.
0
o
Hyundai
Scoupé Tropic
ff
DE TILBURGSE KOERIER
nei 1992-pagina 4
DE AUTOMAAT - Woensdag 27 mei 1992 - pagina 5
benzine
benzine
cil.
vlak een voorsprong lijkt te hebben.
lalde voorzienii
□pen
1, daa
rijklaar maken
ing
iporteur
ulair!
-■■■■■■■■
Suzuki-
e zien bij uw
acialist
f
H'
988
989
988
987
985
986
988
988
987
984
983
980
986
986
991
986
986
987
Testmethoden
We moeten veiligheid verdelen in
actief (het gedrag van de mens,
enten
ippen.
16
„n on<
onder
e stappen
het
ima met
en. In dat
iuul tegen
ontzien,
staan er op dit
telijke
cste
er een
'-cessoires
B kinderen.
juni vanuit
i blijkt de
ijdelingse
LPG
.7 i benzine
LPG
benzine
benzine
3S, sch. dak
turbodiesel
LPG
diesel
benzine
LPG
1.4 benzine
2.0i benzine
niet gaan
kan
mis van
il benutter
noemt
srke
Ehra - Bijna de helft van alle ongevallen waarbij
minimaal twee auto's betrokken zijn, betreft een
zogenaamde zijdelingse aanrijding. Het
achteroprijden komt in 30 procent van de gevallen
voor, terwijl dan nog een kwart overblijft voor de
frontale botsingen. Dit soort cijfers zijn voor de meeste
autofabrikanten het uitgangspunt bij de ontwikkeling
van nieuwe veiligheidsmaatregelen. We namen een
kijkje in de Volkswagen-keuken, een merk wat op dit
De Engelse Suzuki-importeur organiseert dit
jaar op zondag 21 juni de Suzuki Rhino Rally,
een gezellig evenement voor eigenaren van
alle types Suzuki terreinwagens. Het
evenement wordt gehouden in het prachtig
gelegen Long Valley, ten zuidwesten van
Londen. Nederlandse liefhebbers voor deze
happening kunnen zich inschrijven bij de
eigen Suzuki-dealer. De overtocht wordt tegen
een gereduceerd tarief aangeboden. Deelname
aan het evenement kc
Het terreinrij
programma-
concours
bepaalde voorzieningen m
en ook de omgeving) en pas
(zowel binnenin als aan de
buitenkant van de auto). Iu
veiligheid staat niet alleen
een stevige kooiconstructie
de bestuurder van de auto
heelhuids naar buiten komt, maar
ook dat er zo min mogelijk schade
aan anderen wordt aangebracht.
Er is één onderdeel in de auto van
absoluut levensbelang, de
veiligheidsgordel. Er zijn nog
steeds mensen die denken een
aanrijding te kunnen overleven
door met de armen gestrekt tegen
het stuur te drukken. Dat is echter
een illusie. Het dragen van de
In 1958 werden de eerste
gezet in de richting van h«
omvangrijke testprogramr
alle mogelijke botsproeven. I:
jaar werd een Kever frontaal
een houten wand gereden. Anno
1992 gaan er jaarlijks vele nieuwe
Volkswagens tegen elkaar,
worden ze over de kop gerold of
rijden ze met volle gang tegen een
betonblok. VW stopt 15 procent van
de ontwikkelingskosten in het
onderwerp veiligheid.
6 cil, diesel
LPG
turbodiesel
LPG
LPG
LPG
benzine
turbodiesel
zine, autom.
benzine
LPG
diesel
LPG
diesel
leveren voor zowel bestuurder als
bijrijder in de Golf, Vento en
Passat.
De airbag aan bestuurderszijde
kan voor dezelfde auto's ook later
worden ingebouwd.
Let wel, een airbag is een
uitbreiding van het
veiligheidspakket, wat vooral
hoofdletsel moet voorkomen.
De veiligheidsgordel blijft
levensredder nummer 1. In
Duitsland kosten beide airbags
samen 1200 DM, wat in Nederland
al snel zal neerkomen op f.2200,
maar ook dat blijft scherp.
Het gaat hier om de Euro-airbag,
die in tegenstelling tot de tot nu
toe gebruikte USA-bag veel kleiner
is. In de USA is het dragen van een
veiligheidsgordel verplicht, maar
niemand doet dat, zodat de airbag
veiligheidsgordel, ook achterin,
staat aan de basis van het totale
pakket veiligheidsmaatregelen in
de moderne auto.
Wie zich gaat verdiepen in de
testmethoden en wettelijke
voorschriften, komt grote
verschillen tegen aan weerszijde
van de Atlantische oceaan. Zo
werken Europa en de VS met
verschillende dummy's, de poppen
die tijdens een botsproef in de
auto worden geplaatst. Vanaf juni
wordt de Euroside-dummy in
gebruik genomen, speciaal
gemaakt voor zijdelingse
aanrijdingen. In Europa kennen
we verder de eis dat de
stuurkolum zich niet verder dan
12,7 centimeter naar binnen mag
verplaatsen, iets wat zonder
dummy's wordt beproefd. In ieder
geval lopen wij achter bij Amerika.
Vreemd, daar autofabrikanten die
op beide markten aanwezig zijn,
toch volgens twee voorschriften
moeten testen.
lichte krachtbron die op het gebied
van verbruik, emissiewaarden en
prestaties nieuwe maatstaven zal
zetten. Jaguar heeft de krachtbron
in 4,5 jaar tijd ontwikkeld in
samenwerking met Orbital Engine
Corporation, Australië en Queens
University, Belfast, Ierland.
Vooral Orbital Engine is
toonaangevend op het gebied van
tweetakt motoren. Binnen twee
jaar zal een prototype worden
gebouwd met een vermogen van
350 pk. Ter vergelijking, de 3,2 liter
V6 is veertig procent lichter dan de
5,3 liter V12, terwijl het
prestatieniveau overeenkomt. Ron
Lee, Manager Engine Development
van Jaguar: "In de afgelopen
periode hebben we eerst een
driecylindermotor ontwikkeld, die
ons verbaasde met zijn hoge
koppel, zijn opvallend goede
prestaties en het evenwichtige
verloop van iedere ontbranding.
Deze motor vormde de basis voor
de V6 die nu is gepresenteerd. De
volgende ontwikkelingsfase is het
testen van het vermogen en de
prestaties van deze V6
tweetaktmotor".
Orbital kan door de samenwerkii
met Jaguar haar kennis van de
technologie optimaal benutten.
Directeur Kim Schlunke noemt het
ontwikkelen van een sterke
tweetaktmotor "a very exciting
project".
Transporter
De bestelwagens van Volkswagen
draaien in een vergelijkbaar
De Nederlandse Hyundai-
dealers hebben een kado ter
waarde van f.1.200,» voor de
kopers van een sportief gelijnde
Scoupé. Tijdelijk wordt deze
auto in de Tropic-uitvoering
geleverd in vrolijke kleuren en
een fabrieks-zonnedak. Dit dak
kan gekanteld worden, maar is
ook in z'n geheel te verwijderen
en in de bij geleverde hoes in de
kofferbak te vervoeren. De
Scoupé Tropic is er in de
basisuitvoering, maar ook als
complete LS en LSX. Hierbij kan
de klant kiezen uiit de kleuren
Bright Blue en Mars Red.
Hyundai garandeert de
exclusiviteit van de Tropic.
Deze auto is namelijk alleen in
de maand juni te bestellen. Het
I aantal per dealer is beperkt.
Airbag
Veiligheid mc
Vandaar dat
steeds meer
emen aai
igheid verhc
oc ixcmiebbei
zich inschrijven bij d
,i. De overtocht wordt
aief aangeboden. D«
snement kost circa f .25,=.
rijden vormt het belangrijks
ima-onderdeel. Verder zijn
s d'elegance, stands met acce
en verschillende bezigheden voor de
Het vertrek is gepland op vrijdag 19 jt
bijrijder. In het geval van
aanrijding gaat de airbag aan
bijrijderskant iets later open. Dit
vanwege de grotere afstand van
de passagier tot het dashboard.
Slechts 150 milliseconden na het
Opblazen is de airbag weer leeg.
veiligheidsprogramma mee. Om
dit te tonen werden ook twee
Transporters op vergelijkbare
wijze gecrashed. De auto zijn
meestal geel gespoten, een zachte
lak die makkelijk krast en
zodoende eenvoudig de
raakvlakken toont. Hetzelfde geldt
voor de verf op het dashboard.
Hieruit kan worden afgeleid waar
de inzittenden in contact komen
met auto-onderdelen. Uiteraard
wordt iedere botsproef met
hogesnelheidscamera's
opgenomen, zodat beeldje voor
beeldje kan worden nagegaan wat
er gebeurt. Zo is duidelijk te zien
dat de rijdende auto eerst
vervormd en daarna pas de
stilstaande. Als beide auto's zijn
vervormd, komt de stilstaande pas
in beweging.
Ook dan pas gaan de inzittenden
in de gordels en hebben de
airbags nut. Voor de Transporter is
een airbag in voorbereiding. De
ontwikkeling is afgerond, maar de
invoering bij de produktie vereist
nog enige tijd.
Overigens betekent een airbag in
de Transporter het wijzigigen van
de volledige stuurkolom.
Het is duidelijk dat auto's steeds
veiliger worden.
Je kunt je afvragen of
automobilisten daardoor
denken dat ze niets meer
overkomen. Psychologen
verwachten dit niet. Maar eigenlijk
zou het goed zijn als iedereen met
een rijbewijs een live-crash zou
kunnen bijwonen.
de vestiging van de importeur BV Nimag in
Heinenoord. De nachtboot van de Olau- Line
brengt de karavaan LJ 80's, SJ 410/413's,
Samurai's en Vitara's van Vlissingen naar
Sheerness. Zaterdag wordt gebruikt voor de rit
naar Long Valley, terwijl de ploeg op maandag
22 juni overdag terugkeert. De kosten voor de
overtocht bedragen f.298, voor 1 persoon en
een Suzuki 4WD. Er is plaats voor 100
deelnemende auto's. Ter begeleiding gaan vier
motorrijders mee. Vorig jaar mocht de Engelse
organisatie 69 Nederlandse equipes
verwelkomen.
Informatie en inschrijfformulieren zijn
verkrijgbaar bij de dealers of bij de imj
via telefoonnummer 01862-7705/7732.
Voeten
De achterkant van de auto
veroorzaakt bij ongelukken over
het geheel gesproken weinig
problemen en letsel. In de USA
wordt een betonblok met 50 km/u
op de achterkant van een auto
gereden om de tankdichtheid te
testen.
Zoals gezegd gaat Volkswagen
vanaf het einde van de zomer
tegen meerprijs een airbag
Met helaas een laatste, zestiende notering heeft het Nederlandse duo
Erik Veldhuizen en Bernard Juffermans de Camel Trophy '92 moeten
afronden. De dertiende editie ging van start in het Braziliaanse Manaus
en eindigde in Georgetown, de hoofdstad van Guyana. De deelnemers
legden 12 klassementsproeven af, waarbij de Nederlanders door enkele
fouten met een lage notering genoegen moesten nemen. De uiteindelijke
winnaar werd Zwitserland die de nummers twee en drie, USA en
Frankrijk, wist voor te blijven. De Team Spirit Award voor het team met
de meeste solidariteit, kameraardschap en samenwerking ging naar de
Verenigde Staten. Een deel van de stemmen die Nederland kreeg, was
ongetwijfeld het gevolg van het kordate optreden van Erik Veldhuizen,
nadat één van de Franse deelnemers was aangevallen door een zwerm
steekwespen. Ondanks de afwezigheid van de juiste medicamei
slaagde radioloog-in-opleiding erin de Fransman weer op te lap
Het kan soms knap benauwd zijn in de auto. Een
beetje zon op de auto en de temperatuur kan oplopen
tot ver boven aangenaam.
Nissan-dealer Denissen heeft daarop een passende
aanbieding in de vorm van de Nissan Primera Airco.
Al vanaf f.34.995,= houdt deze Primera uw hoofd koel,
waardoor u ook in zomerse temperaturen ontspannen
vele kilometers kunt afleggen.
Maar de Primera heeft meer te bieden: soepele,
schone multikleppen motoren van 1.6 en 2.0 liter
In de volgende generatie
topklasse-limousines van Jaguar
zal naar alle waarschijnlijkheid
een 3,2 liter V6 tweetakt-motor te
vinden zijn. Het is een nieuwe,
Bots-energie
Een aanrijding duurt vaak niet
langer van 1/5 seconden. Grappig
om hieraan toe te voegen, dat het
opmeten en verwerken van alle
meetwaarden daarna zo'n 200 uur'
in beslag neemt. In de dummy's
zijn verschillende sensoren
opgenomen die de hoofd- en
borstbelasting meten en Ov»
krachten in het bovenbeen
registreren.
Belangrijk bij het ontwerpen van
nieuwe veiligheidverhogende
constructies, is de analyse van
praktijk-ongevallen. Op dit punt
werkt Volkswagen nauw samen
met de medische faculteit van de
universiteit in Hannover. Worden
alleen de ongevallen met
gewonden bekeken, dan 1
frontale samen met de zijc
aanrijding de meeste
verwondingen te veroorzaken. Dit
beeld wordt alleen nog maar
verscherpt als wordt gekeken naar
de ongevallen met zwaar
gewonden. Op de Volkswagen
Golf III heeft het Duitse merk de
zogenaamde side- impact-bars
geïntroduceerd. Dit zijn extra
dwarsverbindingen in de
portieren, die bij een zijdelingse
aanrijding de kooi beter in vorm
houden. Bij een frontale aanrijding
is het van groot belang dat de
bots-energie goed en snel wordt
geabsorbeerd. Als een Golf met 56
km/u tegen een muur wordt
aangereden, moet 36 ton aan
kracht worden verwerkt. Hiervan
komt 60% voor rekening van de
chassisbalken. Deze zijn gemaakt
van metaal van verschillende
diktes, zodat de vervorming als het
ware voorgeprogrammeerd is. Ook
bij de frontale aanrijding hebben
de side-bars een functie wat
betreft het opnemen van de
botsingsenergie.
inhoud zorgen voor een soepel rijgedrag; de 2 liter
diesel is aangenaam zuinig; de rondom onafhankelijk
opgehangen wielen houden hem ook onder extreme
omstandigheden perfect op koers; de
snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging zorgt
ervoor dat hij zich moeiteloos in het kleinste
parkeerplaatsje laat manouvreren.
Kortom, maak een verfrissende proefrit. De voorraad
van de'Primera Airco is beperkt en geldt bij levering
voor 1 juli 1992.
als het ware levensredder nummer
1 moet zijn.
Na de romp en het hoofd, hebben
nu vooral de voeten de volle
aandacht van de constructeurs.
Door de beweging van de
pedalenset bij een ongeval,
ontstaan veel voetblessures, die
moeilijk te genezen zijn. Wellicht
kunnen de pedalen door sensoren
worden vervangen. Uiteraard komt
voetletsel bij de bijrijder veel
minder voor.
De bestuurder zal tijdens een
ongeval zo hard mogelijk proberen
te remmen, wat eigenlijk de kans
op breuken in de voet alleen maar
doet toenemen.
jen in de auto
™issief
u de
Passieve
leen voor
zodat
mag niet stilstaan,
it we in moderne auto's
geavanceerde
rntreffen die de
hogen. In Duitsland
>k duidelijk de
itwikkeling dat ondanks de
ijging van het aantal
itomobilisten, het aantal
idelijke slachtoffers in het
;rkeer sinds 1970 fors is
genomen en dat mag zonder
erbij lang stil te blijven staan,
ker op het conto van de
itomobielindustrie worden
;schreven.
b eerste crash die Volkswagen
is 'live' voorschotelde, betrof een
et 80 km/u rijdende nieuwe Golf
e voor 60% frontaal een
ilstaande Passat Variant raakte.
b dummy's zaten allemaal in de
amen en het kind op de
ihterbank in een goedgekeurd
tje. Beide auto's beschikten over
ree airbags. Een groot probleem
at betreft de meetwaarden, bij
>n dergelijk ongeval, is dat de
st nooit exact reproduceerbaar
wat bij een betonblok wel het
jval is. Toch veroorzaakt de
ito/auto-aanrijding veelal het
ootste letsel. Een grote auto,
tak met een lange neus, moet
m zachtere voorkant hebben om
s kleinere auto te oi
eemd genoeg beste
int nog geen wette,
jorschriften.
jlkswagen introduceert voor
odellenjaar 1993 een
1
F
«f» 1
f
t
Wil