w 15 procent van ontwikkeling ••••••••••••••••••••••••••••••o i N Jaarlijkse Suzuki Rhino leder klap bij VW spaart levens Nissan Primera Airco Zwitserland, winnaar Camel Trophy Tweetakt van Jaguar 25 51 EN X X B.V. 0 o Hyundai Scoupé Tropic ff DE TILBURGSE KOERIER nei 1992-pagina 4 DE AUTOMAAT - Woensdag 27 mei 1992 - pagina 5 benzine benzine cil. vlak een voorsprong lijkt te hebben. lalde voorzienii □pen 1, daa rijklaar maken ing iporteur ulair! -■■■■■■■■ Suzuki- e zien bij uw acialist f H' 988 989 988 987 985 986 988 988 987 984 983 980 986 986 991 986 986 987 Testmethoden We moeten veiligheid verdelen in actief (het gedrag van de mens, enten ippen. 16 „n on< onder e stappen het ima met en. In dat iuul tegen ontzien, staan er op dit telijke cste er een '-cessoires B kinderen. juni vanuit i blijkt de ijdelingse LPG .7 i benzine LPG benzine benzine 3S, sch. dak turbodiesel LPG diesel benzine LPG 1.4 benzine 2.0i benzine niet gaan kan mis van il benutter noemt srke Ehra - Bijna de helft van alle ongevallen waarbij minimaal twee auto's betrokken zijn, betreft een zogenaamde zijdelingse aanrijding. Het achteroprijden komt in 30 procent van de gevallen voor, terwijl dan nog een kwart overblijft voor de frontale botsingen. Dit soort cijfers zijn voor de meeste autofabrikanten het uitgangspunt bij de ontwikkeling van nieuwe veiligheidsmaatregelen. We namen een kijkje in de Volkswagen-keuken, een merk wat op dit De Engelse Suzuki-importeur organiseert dit jaar op zondag 21 juni de Suzuki Rhino Rally, een gezellig evenement voor eigenaren van alle types Suzuki terreinwagens. Het evenement wordt gehouden in het prachtig gelegen Long Valley, ten zuidwesten van Londen. Nederlandse liefhebbers voor deze happening kunnen zich inschrijven bij de eigen Suzuki-dealer. De overtocht wordt tegen een gereduceerd tarief aangeboden. Deelname aan het evenement kc Het terreinrij programma- concours bepaalde voorzieningen m en ook de omgeving) en pas (zowel binnenin als aan de buitenkant van de auto). Iu veiligheid staat niet alleen een stevige kooiconstructie de bestuurder van de auto heelhuids naar buiten komt, maar ook dat er zo min mogelijk schade aan anderen wordt aangebracht. Er is één onderdeel in de auto van absoluut levensbelang, de veiligheidsgordel. Er zijn nog steeds mensen die denken een aanrijding te kunnen overleven door met de armen gestrekt tegen het stuur te drukken. Dat is echter een illusie. Het dragen van de In 1958 werden de eerste gezet in de richting van h« omvangrijke testprogramr alle mogelijke botsproeven. I: jaar werd een Kever frontaal een houten wand gereden. Anno 1992 gaan er jaarlijks vele nieuwe Volkswagens tegen elkaar, worden ze over de kop gerold of rijden ze met volle gang tegen een betonblok. VW stopt 15 procent van de ontwikkelingskosten in het onderwerp veiligheid. 6 cil, diesel LPG turbodiesel LPG LPG LPG benzine turbodiesel zine, autom. benzine LPG diesel LPG diesel leveren voor zowel bestuurder als bijrijder in de Golf, Vento en Passat. De airbag aan bestuurderszijde kan voor dezelfde auto's ook later worden ingebouwd. Let wel, een airbag is een uitbreiding van het veiligheidspakket, wat vooral hoofdletsel moet voorkomen. De veiligheidsgordel blijft levensredder nummer 1. In Duitsland kosten beide airbags samen 1200 DM, wat in Nederland al snel zal neerkomen op f.2200, maar ook dat blijft scherp. Het gaat hier om de Euro-airbag, die in tegenstelling tot de tot nu toe gebruikte USA-bag veel kleiner is. In de USA is het dragen van een veiligheidsgordel verplicht, maar niemand doet dat, zodat de airbag veiligheidsgordel, ook achterin, staat aan de basis van het totale pakket veiligheidsmaatregelen in de moderne auto. Wie zich gaat verdiepen in de testmethoden en wettelijke voorschriften, komt grote verschillen tegen aan weerszijde van de Atlantische oceaan. Zo werken Europa en de VS met verschillende dummy's, de poppen die tijdens een botsproef in de auto worden geplaatst. Vanaf juni wordt de Euroside-dummy in gebruik genomen, speciaal gemaakt voor zijdelingse aanrijdingen. In Europa kennen we verder de eis dat de stuurkolum zich niet verder dan 12,7 centimeter naar binnen mag verplaatsen, iets wat zonder dummy's wordt beproefd. In ieder geval lopen wij achter bij Amerika. Vreemd, daar autofabrikanten die op beide markten aanwezig zijn, toch volgens twee voorschriften moeten testen. lichte krachtbron die op het gebied van verbruik, emissiewaarden en prestaties nieuwe maatstaven zal zetten. Jaguar heeft de krachtbron in 4,5 jaar tijd ontwikkeld in samenwerking met Orbital Engine Corporation, Australië en Queens University, Belfast, Ierland. Vooral Orbital Engine is toonaangevend op het gebied van tweetakt motoren. Binnen twee jaar zal een prototype worden gebouwd met een vermogen van 350 pk. Ter vergelijking, de 3,2 liter V6 is veertig procent lichter dan de 5,3 liter V12, terwijl het prestatieniveau overeenkomt. Ron Lee, Manager Engine Development van Jaguar: "In de afgelopen periode hebben we eerst een driecylindermotor ontwikkeld, die ons verbaasde met zijn hoge koppel, zijn opvallend goede prestaties en het evenwichtige verloop van iedere ontbranding. Deze motor vormde de basis voor de V6 die nu is gepresenteerd. De volgende ontwikkelingsfase is het testen van het vermogen en de prestaties van deze V6 tweetaktmotor". Orbital kan door de samenwerkii met Jaguar haar kennis van de technologie optimaal benutten. Directeur Kim Schlunke noemt het ontwikkelen van een sterke tweetaktmotor "a very exciting project". Transporter De bestelwagens van Volkswagen draaien in een vergelijkbaar De Nederlandse Hyundai- dealers hebben een kado ter waarde van f.1.200,» voor de kopers van een sportief gelijnde Scoupé. Tijdelijk wordt deze auto in de Tropic-uitvoering geleverd in vrolijke kleuren en een fabrieks-zonnedak. Dit dak kan gekanteld worden, maar is ook in z'n geheel te verwijderen en in de bij geleverde hoes in de kofferbak te vervoeren. De Scoupé Tropic is er in de basisuitvoering, maar ook als complete LS en LSX. Hierbij kan de klant kiezen uiit de kleuren Bright Blue en Mars Red. Hyundai garandeert de exclusiviteit van de Tropic. Deze auto is namelijk alleen in de maand juni te bestellen. Het I aantal per dealer is beperkt. Airbag Veiligheid mc Vandaar dat steeds meer emen aai igheid verhc oc ixcmiebbei zich inschrijven bij d ,i. De overtocht wordt aief aangeboden. D« snement kost circa f .25,=. rijden vormt het belangrijks ima-onderdeel. Verder zijn s d'elegance, stands met acce en verschillende bezigheden voor de Het vertrek is gepland op vrijdag 19 jt bijrijder. In het geval van aanrijding gaat de airbag aan bijrijderskant iets later open. Dit vanwege de grotere afstand van de passagier tot het dashboard. Slechts 150 milliseconden na het Opblazen is de airbag weer leeg. veiligheidsprogramma mee. Om dit te tonen werden ook twee Transporters op vergelijkbare wijze gecrashed. De auto zijn meestal geel gespoten, een zachte lak die makkelijk krast en zodoende eenvoudig de raakvlakken toont. Hetzelfde geldt voor de verf op het dashboard. Hieruit kan worden afgeleid waar de inzittenden in contact komen met auto-onderdelen. Uiteraard wordt iedere botsproef met hogesnelheidscamera's opgenomen, zodat beeldje voor beeldje kan worden nagegaan wat er gebeurt. Zo is duidelijk te zien dat de rijdende auto eerst vervormd en daarna pas de stilstaande. Als beide auto's zijn vervormd, komt de stilstaande pas in beweging. Ook dan pas gaan de inzittenden in de gordels en hebben de airbags nut. Voor de Transporter is een airbag in voorbereiding. De ontwikkeling is afgerond, maar de invoering bij de produktie vereist nog enige tijd. Overigens betekent een airbag in de Transporter het wijzigigen van de volledige stuurkolom. Het is duidelijk dat auto's steeds veiliger worden. Je kunt je afvragen of automobilisten daardoor denken dat ze niets meer overkomen. Psychologen verwachten dit niet. Maar eigenlijk zou het goed zijn als iedereen met een rijbewijs een live-crash zou kunnen bijwonen. de vestiging van de importeur BV Nimag in Heinenoord. De nachtboot van de Olau- Line brengt de karavaan LJ 80's, SJ 410/413's, Samurai's en Vitara's van Vlissingen naar Sheerness. Zaterdag wordt gebruikt voor de rit naar Long Valley, terwijl de ploeg op maandag 22 juni overdag terugkeert. De kosten voor de overtocht bedragen f.298, voor 1 persoon en een Suzuki 4WD. Er is plaats voor 100 deelnemende auto's. Ter begeleiding gaan vier motorrijders mee. Vorig jaar mocht de Engelse organisatie 69 Nederlandse equipes verwelkomen. Informatie en inschrijfformulieren zijn verkrijgbaar bij de dealers of bij de imj via telefoonnummer 01862-7705/7732. Voeten De achterkant van de auto veroorzaakt bij ongelukken over het geheel gesproken weinig problemen en letsel. In de USA wordt een betonblok met 50 km/u op de achterkant van een auto gereden om de tankdichtheid te testen. Zoals gezegd gaat Volkswagen vanaf het einde van de zomer tegen meerprijs een airbag Met helaas een laatste, zestiende notering heeft het Nederlandse duo Erik Veldhuizen en Bernard Juffermans de Camel Trophy '92 moeten afronden. De dertiende editie ging van start in het Braziliaanse Manaus en eindigde in Georgetown, de hoofdstad van Guyana. De deelnemers legden 12 klassementsproeven af, waarbij de Nederlanders door enkele fouten met een lage notering genoegen moesten nemen. De uiteindelijke winnaar werd Zwitserland die de nummers twee en drie, USA en Frankrijk, wist voor te blijven. De Team Spirit Award voor het team met de meeste solidariteit, kameraardschap en samenwerking ging naar de Verenigde Staten. Een deel van de stemmen die Nederland kreeg, was ongetwijfeld het gevolg van het kordate optreden van Erik Veldhuizen, nadat één van de Franse deelnemers was aangevallen door een zwerm steekwespen. Ondanks de afwezigheid van de juiste medicamei slaagde radioloog-in-opleiding erin de Fransman weer op te lap Het kan soms knap benauwd zijn in de auto. Een beetje zon op de auto en de temperatuur kan oplopen tot ver boven aangenaam. Nissan-dealer Denissen heeft daarop een passende aanbieding in de vorm van de Nissan Primera Airco. Al vanaf f.34.995,= houdt deze Primera uw hoofd koel, waardoor u ook in zomerse temperaturen ontspannen vele kilometers kunt afleggen. Maar de Primera heeft meer te bieden: soepele, schone multikleppen motoren van 1.6 en 2.0 liter In de volgende generatie topklasse-limousines van Jaguar zal naar alle waarschijnlijkheid een 3,2 liter V6 tweetakt-motor te vinden zijn. Het is een nieuwe, Bots-energie Een aanrijding duurt vaak niet langer van 1/5 seconden. Grappig om hieraan toe te voegen, dat het opmeten en verwerken van alle meetwaarden daarna zo'n 200 uur' in beslag neemt. In de dummy's zijn verschillende sensoren opgenomen die de hoofd- en borstbelasting meten en Ov» krachten in het bovenbeen registreren. Belangrijk bij het ontwerpen van nieuwe veiligheidverhogende constructies, is de analyse van praktijk-ongevallen. Op dit punt werkt Volkswagen nauw samen met de medische faculteit van de universiteit in Hannover. Worden alleen de ongevallen met gewonden bekeken, dan 1 frontale samen met de zijc aanrijding de meeste verwondingen te veroorzaken. Dit beeld wordt alleen nog maar verscherpt als wordt gekeken naar de ongevallen met zwaar gewonden. Op de Volkswagen Golf III heeft het Duitse merk de zogenaamde side- impact-bars geïntroduceerd. Dit zijn extra dwarsverbindingen in de portieren, die bij een zijdelingse aanrijding de kooi beter in vorm houden. Bij een frontale aanrijding is het van groot belang dat de bots-energie goed en snel wordt geabsorbeerd. Als een Golf met 56 km/u tegen een muur wordt aangereden, moet 36 ton aan kracht worden verwerkt. Hiervan komt 60% voor rekening van de chassisbalken. Deze zijn gemaakt van metaal van verschillende diktes, zodat de vervorming als het ware voorgeprogrammeerd is. Ook bij de frontale aanrijding hebben de side-bars een functie wat betreft het opnemen van de botsingsenergie. inhoud zorgen voor een soepel rijgedrag; de 2 liter diesel is aangenaam zuinig; de rondom onafhankelijk opgehangen wielen houden hem ook onder extreme omstandigheden perfect op koers; de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging zorgt ervoor dat hij zich moeiteloos in het kleinste parkeerplaatsje laat manouvreren. Kortom, maak een verfrissende proefrit. De voorraad van de'Primera Airco is beperkt en geldt bij levering voor 1 juli 1992. als het ware levensredder nummer 1 moet zijn. Na de romp en het hoofd, hebben nu vooral de voeten de volle aandacht van de constructeurs. Door de beweging van de pedalenset bij een ongeval, ontstaan veel voetblessures, die moeilijk te genezen zijn. Wellicht kunnen de pedalen door sensoren worden vervangen. Uiteraard komt voetletsel bij de bijrijder veel minder voor. De bestuurder zal tijdens een ongeval zo hard mogelijk proberen te remmen, wat eigenlijk de kans op breuken in de voet alleen maar doet toenemen. jen in de auto ™issief u de Passieve leen voor zodat mag niet stilstaan, it we in moderne auto's geavanceerde rntreffen die de hogen. In Duitsland >k duidelijk de itwikkeling dat ondanks de ijging van het aantal itomobilisten, het aantal idelijke slachtoffers in het ;rkeer sinds 1970 fors is genomen en dat mag zonder erbij lang stil te blijven staan, ker op het conto van de itomobielindustrie worden ;schreven. b eerste crash die Volkswagen is 'live' voorschotelde, betrof een et 80 km/u rijdende nieuwe Golf e voor 60% frontaal een ilstaande Passat Variant raakte. b dummy's zaten allemaal in de amen en het kind op de ihterbank in een goedgekeurd tje. Beide auto's beschikten over ree airbags. Een groot probleem at betreft de meetwaarden, bij >n dergelijk ongeval, is dat de st nooit exact reproduceerbaar wat bij een betonblok wel het jval is. Toch veroorzaakt de ito/auto-aanrijding veelal het ootste letsel. Een grote auto, tak met een lange neus, moet m zachtere voorkant hebben om s kleinere auto te oi eemd genoeg beste int nog geen wette, jorschriften. jlkswagen introduceert voor odellenjaar 1993 een 1 F «f» 1 f t Wil

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 23