7£7Z
GOEDE
PRESPECTIEVEN
CVT
60 lentes
ID
5?5
6.45
259°
17.95
17.95
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
3.45
ÏET
zNGROEP
1
nei 1992-pagina 18
^oaGaDfflaaü
illages
Woensdag 27 mei 1992
Oplage: 95.000 ex.
ïten en
tot
sn
i de
Tony Vos
Loten
oten
o.a.:
pag. 3
pag. 9
zHEN
3
MITSUBISHI
Lees verder
in dit nummer
Autotest:
De nieuwe
Audi Cabriolet
Gebruikte Kadett
met gratis
aktiepakket
Lees verder in
deze Automaat
Jaargang 4
Nummer 22
hoeft ec
skundig
.^t een
-gel he‘
Het grote nieuws
op autogebied
vindt u a.s. vrijdag in het
Nieuwsblad onder
"DE TOP IS BEREIKT"
tuit
bij
5 heeft
irca een
to-fabriek
tie van 250
IS
tting
ling
Recordaantal
De destijds bekende coureur Felice
Nazzaro leidde een team Balilla's
net pech
buurt van
-5-1992 t/pi lflj-6-1992*.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Hiel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
Op 12 april 1932 werd op
de autotentoonsteling van
Milaan de Fiat 508 Balilla
gepresenteerd, een
middenklasse-auto. De
Balilla heeft een
belangrijke rol gespeeld
in zowel de autohistorie
als sociale en
economische vooruitgang
in Italië. Op de afgelopen
autotentoonstelling van
Turijn, op 25 en 26 april,
arriveerden een groot
aantal klassieke Balilla's
uit heel Europa bij de
Lingotto
tentoonstellingshal, de
voormalige Fiat-fabriek,
waar de Balilla's werden
gemaakt.
Automobielbedrijf
Kluitmans b.iz.
Veiligheid:
15 procent van
ontwikkeling
pag. 5
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
n een kleine
liovanni Agnelli
i de recessie
srkopen keren
“ele, vlotte en
Vierzitter
Onder leiding van Tranquillo
Zerbi ontwikkelde Antonio Fessia,
Bartolomeo Nabbia, Emilio
Martinotti en Rodolfo Schaeffer de
Fiat 508. De auto had een geperst
stalen chassis, verstevigd door
dwarsverbindingen in het middt
Del"
stac
vermc
Voor h(
auto hj
toegepas
wielbasis
lengte
rijklac
tops
vier
In 1930 reden er in Italië ongeveer
180.000 personenauto's, ofwel één
per 470 inwoners. Fiat bouwde in
dat jaar 32.219 auto's en 2.901
vrachtwagens. De auto was echter
nog steeds een luxe,
voorbehouden aan i
groep. Directeur Gi<
wilde de vanwege i
teruglopende autovei
met een kleine, originel
economische auto.
een open twee- of vierpersoons
carrosserie. In 1933 verscheen de
lang verwachte Spider Sport met
een prachtig koetswerk van Ghia:
een tweezits sportwagen met een
tot 30 pk opgevoerde motor en een
topsnelheid van 110 km/u.
Model 1935 bracht een langere
wielbasis, iets grotere motor,
Van Doorne's Transmissie bv, de
Tilburgse fabrikant van
onderdelen voor de Continu
Variabele Transmissie (CVT), heeft
het afgelopen jaar de winst
opnieuw zien groeien van 8,5
9,5 miljoen gulden.
De omzet kwam uit op 46,2 miljoen
gulden, tegen 43,5 miljoen ip 1990.
Volgens de directie van VDT mag
het principe van de continu
variabele transmissie zich in eer
toenemende belangstelling van i
autofabrikanten verheugen.
Sinds VDT begon met de
massafabrikage van de
schakelduwbanden in 1986
het bedrijf er in totaal al cir<
half miljoen stuks van verkocht.
De klanten van VDT, Ford, Fiat en
Subaru en sinds 1992 ook Nissan,
fabriceren de complete
op tournee door het land om het
publiek met de auto te laten
kennismaken. De Lingottc
draaide met een produkti
auto's per dag op een
recordaantal.
Na de gesloten sedan en de open
Spider, verschenen de Torpedo en
de 508 M, een militaire versie met
Lease wagenpark
groeit met
10 procent
De autleasemarkt in
Nederland is vorig jaar met
ruim 10 procent toegenomen
tot in totaal 304.000
personen-, bestel- en
vrachtwagens. Dit
wagenpark
vertegenwoordigt inmiddels
een waarde van ruim 7
miljard gulden. Dit blijkt
de jongste cijfers van de 1
de Stichting Bovag/VNA
branchebelangen
aangesloten autobedrijven,
autoverhuurbedrijven en
leasemaatschappijen.
De groei in 1991 is volgens
Bovag/VNA een voortzettii
van de lease- ontwikkeli..
over de afgelopen jaren,
waarin steeds meer
ondernemingen
beleidsmatig overgingen tot
het leasen van zakenauto's
in plaats van aankoop. Ook
voor 1992 is de verwachting
voor autoleasing positief, zij
het dat als gevolg van de
economische situatie in ons
land, de groei tijdelijk wat
kan worden afgeremd.
Het aantal uitgezette
leasewagens groeit in de
komende jaren naar
schatting tot circa 420.000
(waarvan circa 80%
personenauto's en circa 20%
bestel- of vrachtauto's).
Vooral van het midden- en
kleinbedrijf wordt groei
verwacht, omdat van de
bedrijven met grote
wagenparken ongeveer de
helft het wagenbeheer al
buiten de deur heeft. Bijna 20
procent van de totale
nieuwverkopen in de
personenau tobranche
bestaat daardoor nu reeds
uit lease-auto's.
itara wordt inclusief BTW. De Vitara
st de Vitara Wagon heeft een sterk
l^dderchassis, terwijl de
carrosserie is opgetrokken
uit verzinkt plaatstaal. De
handgeschakelde versie
heeft een fors
laadvermogen van 490 kg,
terwijl een geremde
aanhangwagen met een
gewicht van 1500 kg kan
worden getrokken. De
uitrusting van de JLX-
uitgave is aangenaam
compleet met elektrisch
bediende voorportierruiten,
centrale vergrendeling,
"g met stüurbekiv -
6 pk bij elektrisch
se is de buitensj
automatic
vrijloop™
stuurwiel is bovendien in
hoogte verstelbaar. De
Vitara Wagon JLX
Commercial kost inclusief
BTW f.37.995,=.
Kennis van zaken
Op dinsdag 19 mei voltrok
zich op de snelweg in de
directe omgeving van Breda
een verkeersdrama. Iedereen
heeft het wel in de krant
gelezen of op televisie
gezien. Een uit België
afkomstige bus met aan
boord een aantal dames op
weg naar Kröller Möller,
raakte aan de rechter zijde
een vrachtauto die op de
vluchtstrook stilstond. De bus
werd helemaal open
gereten, wat een aantal
doden en zwaar gewonden
tot gevolg had. Bij dit soort
ongevallen wordt al gauw
een schuldige aangewezen.
Was de chauffeur verblind of
zat hij kaart te lezen? In
ieder geval komt het vaker
voor, dat er zich op de
vluchtstrook gevaarlijke
aanrijdingen voordoen.
Vorig jaar werd een
stilstaande auto mt
aangereden in de 1
Utrecht door een vrachtauto.
Op de bestuurder na, zaten
alle passagiers er nog in. Dit
soort ongevallen zijn over
het algemeen toe te
schrijven aan de
onoplettendheid van
weggebruikers. Daarnaast
wordt gewaarschuwd om als
je genoodzaakt bent op een
vluchtstrook te stoppen,
direct de auto te verlaten en
achter de vangrail te
wachten op bijvoorbeeld de
Wegenwacht of politie.
Goede voorlichting is de
énige manier om de
gevolgen te beperken.
De burgemeester van
Ulvenhout, op wiens
grondgebied het busongeval
plaatsvond, voelde de
noodzaak na het ongeluk
een daad te stellen. Wie de
situatie ter plaatse kent,
weet dat het gaat om een
recht stuk asfalt met een
goed uitzicht en doorgaans
een gemiddelde
verkeersdrukte. Als een
opgejaagde Vos en niet
gehinderd door enige kennis
van zaken, roept de
burgemeester nu dat hij op
het betreffende baanvak
graag een
maximumsnelheid van 100
km/u zou zien. Je hoeft echter
geen verkeersdeskundige te
zijn, om te zien dat een
dergelijke maatregel het
bewuste ongeluk absoluut
niet had kunnen
voorkomen...
Het programma van de meerprijs van f.2.000,=
Suzuki Vitara wordt inclusief BTW. De Vital
uitgebreid met de Vitara Wagon
Wagon op grijs kenteken, ladderc
De Wagon is langer dan
het tweedeursmodel en
biedt zodoende nog meer
mogelijkheden als
'besteller'. De auto is
uitstekend toegankelijk
door de vier portieren en de
grote achterdeur. Door de
vierwielaandrijving kan de
Vitara zijn lading op haast
alle plaatsen afleveren.
Voorin ligt de 1590 cc
zestienkleppenmotor met bediende voorp
multi-point centrale vergrei
brandstofinspuiting met stuurbekrachtiging,
een vermogen van 96 pk bij elektrisch bediende
5600 tr/min. Hiermee is de buitenspiegels en
Vitara Wagon goed voor automatische
een top van 150 km/u. Naast vrijloopnaven. Het
de handgeschakelde stuurwiel is 1
vijfbak is ook een moderne hoogte verste
computergestuurde Vitara Waf
viertraps automaat
leverbaar tegen een
auto had een
vèrstevic
ingen in het midden.
995 cc viercylinder motor met
rande kleppen leverde een
rogen van 20 pk bij 3400 tr/min.
het eerst werd op een kleine
Hydraulische remmen
-past. De Balilla had een
unjsis van 2,25 meter en een
te van 3,15 meter en woog
iar slechts 605 kg. De
^snelheid van deze tweedeurs
ïrzitter bedroeg 85 km/u en het
verbruik bleef beperkt tot 1 op 12,5.
De Fiat 508 Balilla werd
geintroduceerd als de auto voor
het volk. Een Italiaans dagblad
schreef destijds: "De Balilla is
geen doelmatige en lelijke, kleine
onvolwassen auto zoals zijn
buitenlandse concurrenten, die
voor de Italianen duidelijk tekort
schieten in charme. De Balilla is
bescheiden in prijs, in
brandstofverbruik en in
onderhoud. Functionaliteit is hier
geen loze kreet. Dit is geen
speelgoed, maar een echte auto,
met een aantrekkelijke vorm en
volop ruimte voor vier personen".
vierversnellingsbak en een meer
gestroomlijnde carrosserie. De
Spider Sport kwam met zijn 36 pk
kopkleppenmotor tot 115 km/u. De
508 Balilla bleef tot 1937 in
produktie, waarna het
succesnummer door de 1100 werd
vervangen. Van de Balilla werden
113.145 exemplaren gemaakt.
transmissiesystemen in licentie.
VDT levert de kennis plus de
schakelbanden
Ir. P. de Bruin, president-directeur
van Van Doorne's Transmissie, is
optimistisch over de afzetkansen
van de CVT.
"Wij voeren op dit moment met 8
van de 10 autofabrikanten uit
Japan en Korea
ontwikkelingsprojecten uit". Een
concrete nieuwe klant voor VDT
heeft zich al aangediend: ook het
Britse Rover gaat binnenkort
modellen uitbrengen met de CVT.
Dit jaar verwacht VDT ondanks de
stagnerende markt voor
personenauto's ten minste het
resultaat over 1991 te evenaren.
Directeur De Bruin acht het
waarschijnlijk dat VDT over 1992
het eerste dividend zal uitkeren.