7£7Z GOEDE PRESPECTIEVEN CVT 60 lentes ID 5?5 6.45 259° 17.95 17.95 Bijlage van: De Tilburgse Koerier 3.45 ÏET zNGROEP 1 nei 1992-pagina 18 ^oaGaDfflaaü illages Woensdag 27 mei 1992 Oplage: 95.000 ex. ïten en tot sn i de Tony Vos Loten oten o.a.: pag. 3 pag. 9 zHEN 3 MITSUBISHI Lees verder in dit nummer Autotest: De nieuwe Audi Cabriolet Gebruikte Kadett met gratis aktiepakket Lees verder in deze Automaat Jaargang 4 Nummer 22 hoeft ec skundig .^t een -gel he‘ Het grote nieuws op autogebied vindt u a.s. vrijdag in het Nieuwsblad onder "DE TOP IS BEREIKT" tuit bij 5 heeft irca een to-fabriek tie van 250 IS tting ling Recordaantal De destijds bekende coureur Felice Nazzaro leidde een team Balilla's net pech buurt van -5-1992 t/pi lflj-6-1992*. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Op 12 april 1932 werd op de autotentoonsteling van Milaan de Fiat 508 Balilla gepresenteerd, een middenklasse-auto. De Balilla heeft een belangrijke rol gespeeld in zowel de autohistorie als sociale en economische vooruitgang in Italië. Op de afgelopen autotentoonstelling van Turijn, op 25 en 26 april, arriveerden een groot aantal klassieke Balilla's uit heel Europa bij de Lingotto tentoonstellingshal, de voormalige Fiat-fabriek, waar de Balilla's werden gemaakt. Automobielbedrijf Kluitmans b.iz. Veiligheid: 15 procent van ontwikkeling pag. 5 Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur n een kleine liovanni Agnelli i de recessie srkopen keren “ele, vlotte en Vierzitter Onder leiding van Tranquillo Zerbi ontwikkelde Antonio Fessia, Bartolomeo Nabbia, Emilio Martinotti en Rodolfo Schaeffer de Fiat 508. De auto had een geperst stalen chassis, verstevigd door dwarsverbindingen in het middt Del" stac vermc Voor h( auto hj toegepas wielbasis lengte rijklac tops vier In 1930 reden er in Italië ongeveer 180.000 personenauto's, ofwel één per 470 inwoners. Fiat bouwde in dat jaar 32.219 auto's en 2.901 vrachtwagens. De auto was echter nog steeds een luxe, voorbehouden aan i groep. Directeur Gi< wilde de vanwege i teruglopende autovei met een kleine, originel economische auto. een open twee- of vierpersoons carrosserie. In 1933 verscheen de lang verwachte Spider Sport met een prachtig koetswerk van Ghia: een tweezits sportwagen met een tot 30 pk opgevoerde motor en een topsnelheid van 110 km/u. Model 1935 bracht een langere wielbasis, iets grotere motor, Van Doorne's Transmissie bv, de Tilburgse fabrikant van onderdelen voor de Continu Variabele Transmissie (CVT), heeft het afgelopen jaar de winst opnieuw zien groeien van 8,5 9,5 miljoen gulden. De omzet kwam uit op 46,2 miljoen gulden, tegen 43,5 miljoen ip 1990. Volgens de directie van VDT mag het principe van de continu variabele transmissie zich in eer toenemende belangstelling van i autofabrikanten verheugen. Sinds VDT begon met de massafabrikage van de schakelduwbanden in 1986 het bedrijf er in totaal al cir< half miljoen stuks van verkocht. De klanten van VDT, Ford, Fiat en Subaru en sinds 1992 ook Nissan, fabriceren de complete op tournee door het land om het publiek met de auto te laten kennismaken. De Lingottc draaide met een produkti auto's per dag op een recordaantal. Na de gesloten sedan en de open Spider, verschenen de Torpedo en de 508 M, een militaire versie met Lease wagenpark groeit met 10 procent De autleasemarkt in Nederland is vorig jaar met ruim 10 procent toegenomen tot in totaal 304.000 personen-, bestel- en vrachtwagens. Dit wagenpark vertegenwoordigt inmiddels een waarde van ruim 7 miljard gulden. Dit blijkt de jongste cijfers van de 1 de Stichting Bovag/VNA branchebelangen aangesloten autobedrijven, autoverhuurbedrijven en leasemaatschappijen. De groei in 1991 is volgens Bovag/VNA een voortzettii van de lease- ontwikkeli.. over de afgelopen jaren, waarin steeds meer ondernemingen beleidsmatig overgingen tot het leasen van zakenauto's in plaats van aankoop. Ook voor 1992 is de verwachting voor autoleasing positief, zij het dat als gevolg van de economische situatie in ons land, de groei tijdelijk wat kan worden afgeremd. Het aantal uitgezette leasewagens groeit in de komende jaren naar schatting tot circa 420.000 (waarvan circa 80% personenauto's en circa 20% bestel- of vrachtauto's). Vooral van het midden- en kleinbedrijf wordt groei verwacht, omdat van de bedrijven met grote wagenparken ongeveer de helft het wagenbeheer al buiten de deur heeft. Bijna 20 procent van de totale nieuwverkopen in de personenau tobranche bestaat daardoor nu reeds uit lease-auto's. itara wordt inclusief BTW. De Vitara st de Vitara Wagon heeft een sterk l^dderchassis, terwijl de carrosserie is opgetrokken uit verzinkt plaatstaal. De handgeschakelde versie heeft een fors laadvermogen van 490 kg, terwijl een geremde aanhangwagen met een gewicht van 1500 kg kan worden getrokken. De uitrusting van de JLX- uitgave is aangenaam compleet met elektrisch bediende voorportierruiten, centrale vergrendeling, "g met stüurbekiv - 6 pk bij elektrisch se is de buitensj automatic vrijloop™ stuurwiel is bovendien in hoogte verstelbaar. De Vitara Wagon JLX Commercial kost inclusief BTW f.37.995,=. Kennis van zaken Op dinsdag 19 mei voltrok zich op de snelweg in de directe omgeving van Breda een verkeersdrama. Iedereen heeft het wel in de krant gelezen of op televisie gezien. Een uit België afkomstige bus met aan boord een aantal dames op weg naar Kröller Möller, raakte aan de rechter zijde een vrachtauto die op de vluchtstrook stilstond. De bus werd helemaal open gereten, wat een aantal doden en zwaar gewonden tot gevolg had. Bij dit soort ongevallen wordt al gauw een schuldige aangewezen. Was de chauffeur verblind of zat hij kaart te lezen? In ieder geval komt het vaker voor, dat er zich op de vluchtstrook gevaarlijke aanrijdingen voordoen. Vorig jaar werd een stilstaande auto mt aangereden in de 1 Utrecht door een vrachtauto. Op de bestuurder na, zaten alle passagiers er nog in. Dit soort ongevallen zijn over het algemeen toe te schrijven aan de onoplettendheid van weggebruikers. Daarnaast wordt gewaarschuwd om als je genoodzaakt bent op een vluchtstrook te stoppen, direct de auto te verlaten en achter de vangrail te wachten op bijvoorbeeld de Wegenwacht of politie. Goede voorlichting is de énige manier om de gevolgen te beperken. De burgemeester van Ulvenhout, op wiens grondgebied het busongeval plaatsvond, voelde de noodzaak na het ongeluk een daad te stellen. Wie de situatie ter plaatse kent, weet dat het gaat om een recht stuk asfalt met een goed uitzicht en doorgaans een gemiddelde verkeersdrukte. Als een opgejaagde Vos en niet gehinderd door enige kennis van zaken, roept de burgemeester nu dat hij op het betreffende baanvak graag een maximumsnelheid van 100 km/u zou zien. Je hoeft echter geen verkeersdeskundige te zijn, om te zien dat een dergelijke maatregel het bewuste ongeluk absoluut niet had kunnen voorkomen... Het programma van de meerprijs van f.2.000,= Suzuki Vitara wordt inclusief BTW. De Vital uitgebreid met de Vitara Wagon Wagon op grijs kenteken, ladderc De Wagon is langer dan het tweedeursmodel en biedt zodoende nog meer mogelijkheden als 'besteller'. De auto is uitstekend toegankelijk door de vier portieren en de grote achterdeur. Door de vierwielaandrijving kan de Vitara zijn lading op haast alle plaatsen afleveren. Voorin ligt de 1590 cc zestienkleppenmotor met bediende voorp multi-point centrale vergrei brandstofinspuiting met stuurbekrachtiging, een vermogen van 96 pk bij elektrisch bediende 5600 tr/min. Hiermee is de buitenspiegels en Vitara Wagon goed voor automatische een top van 150 km/u. Naast vrijloopnaven. Het de handgeschakelde stuurwiel is 1 vijfbak is ook een moderne hoogte verste computergestuurde Vitara Waf viertraps automaat leverbaar tegen een auto had een vèrstevic ingen in het midden. 995 cc viercylinder motor met rande kleppen leverde een rogen van 20 pk bij 3400 tr/min. het eerst werd op een kleine Hydraulische remmen -past. De Balilla had een unjsis van 2,25 meter en een te van 3,15 meter en woog iar slechts 605 kg. De ^snelheid van deze tweedeurs ïrzitter bedroeg 85 km/u en het verbruik bleef beperkt tot 1 op 12,5. De Fiat 508 Balilla werd geintroduceerd als de auto voor het volk. Een Italiaans dagblad schreef destijds: "De Balilla is geen doelmatige en lelijke, kleine onvolwassen auto zoals zijn buitenlandse concurrenten, die voor de Italianen duidelijk tekort schieten in charme. De Balilla is bescheiden in prijs, in brandstofverbruik en in onderhoud. Functionaliteit is hier geen loze kreet. Dit is geen speelgoed, maar een echte auto, met een aantrekkelijke vorm en volop ruimte voor vier personen". vierversnellingsbak en een meer gestroomlijnde carrosserie. De Spider Sport kwam met zijn 36 pk kopkleppenmotor tot 115 km/u. De 508 Balilla bleef tot 1937 in produktie, waarna het succesnummer door de 1100 werd vervangen. Van de Balilla werden 113.145 exemplaren gemaakt. transmissiesystemen in licentie. VDT levert de kennis plus de schakelbanden Ir. P. de Bruin, president-directeur van Van Doorne's Transmissie, is optimistisch over de afzetkansen van de CVT. "Wij voeren op dit moment met 8 van de 10 autofabrikanten uit Japan en Korea ontwikkelingsprojecten uit". Een concrete nieuwe klant voor VDT heeft zich al aangediend: ook het Britse Rover gaat binnenkort modellen uitbrengen met de CVT. Dit jaar verwacht VDT ondanks de stagnerende markt voor personenauto's ten minste het resultaat over 1991 te evenaren. Directeur De Bruin acht het waarschijnlijk dat VDT over 1992 het eerste dividend zal uitkeren.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 19