m [ï]JÏ Opel Astra sedan Laatbloeier Brave jongen Auto Noordhoek levert 500ste Ibiza af len DZ-SN-44 t DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 21 mei 1992 - pagina 9 >1 mei 1992-pagina 8 als ird Ier, voor f 21.650,-. ipletere XR 5-bak nde aanbod staat onze showroom. m brave De tgevc ijn de i 145 pk koppel je [kracl :hter. xn VERVOLG VAN PAGINA 1 T106 DIXIE. ELS MAATJE. .J geweerd. 'ijk eei ver sring nodig ten >ge 19.500, 47.500, 49.000, 27.000, 74.000, 49.000, 95.000, 58.500, p.o.a 33.000, 24.000, 46.000, 24.500, 14.500, 9.500, 53.000, 189.000, 59.000, 34.500, 24.000, 21.500, 24.800 23.600 54.000 12.500 21.600 24.900 OBAM-Dongen Steenstraat 7a (Industrieterrein Tichtelrijt) Tel. 01632-16571 Uw alctiefste Ford-dealer voor Tilburg, Dongen en omstreken NU IN ONZE SHOWROOM: Ford Scorpio Stationwagon OBAIM-Tilburg Spöorlaan 175 Tel. 013-350045 6000, 37 Nm heeft lengte □X staat in wat een 3.720,= ten ijfdeurs. ichte van maar een ,.dng met idi. Wie voor st is irlijk tam shólpen Veerinstellii Om vervolgens redelijk vlot tot s vooral c vierwiel verkrec" compact voordek De Alfa is de 155 Q4 ^ergeval len »n van vergrendeling, mistlampen, meegespoten bumpers en grille en een uitgebreid instrumentarium, lammer dat zowel voor- als achterin plastic hoofdsteunen zijn gemonteerd. De Alfa 155 Q4 wordt nog in de maand juni ook in Nederland leverbaar voor een prijs van rond de f.75.000,=. Het programma start met de 1.8 Twin Spark voor f.42.290,= en loopt door tot de 2.5 V6 voor f.61.500,=. Alfa streeft er naar om op korte termijn in al haar modelseries een topmodel met vierwielaandrijving pk bij 5f te hebben. alumini De Alfa 33 S 16V Permanent 4 zal op korte termijn worden omgedoopt tot Alfa 33 Q4, terwijl begin 1993 een vierwielaangedreven 164 met 24- kleppen V6-motor zal verschijnen. de nieuwe Alfa 155 op 3 juni officieel op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Het programma zal dan direct uit vijf verschillende modellen bestaan. Er is bij wijze van grap op deze specifieke datum gewacht, daar het de 155ste dag in 1992 betreft. We reden als laatste voorproefje met het topmodel, de vierwielaangedreven Q4, een auto die op een slingerend bergachtig traject en op het circuit onder handen werd genomen. De Alfa 155 is een compacte sedan op dezelfde bodemplaat als de Fiat Tipo en Tempra en de Lancia Dedra. Vooral de neus van de 155 komt sterk en als een typische Alfa over. De achterzijde is wat algemeen van vormgeving. Naast de 1.8 en 2.0 liter Twin Spark motoren en de comfortabele en tegelijk sportieve V6 beschikt de absolute topper uit de reeks over een 2 liter 16-kleppenmotor met turbo en intercooler. Bussum - Ford maakt op dit moment zware tijden mee. De Fiesta weet zich redelijk staande te houden, terwijl de nog nieuwe Escort/Orion behoorlijk moeite heeft met de concurrentie uit Duitse hoek. De Sierra wordt binnen afzienbare tijd vervangen, terwijl ook de Scorpio al heel wat jaartjes meedraait. Toch werd besloten de stationwagon op basis van dit al zeven jaar oude Ford-model werkelijk in produktie te nemen. Een aantrekkelijke uitvoering, waarvan je moet afvragen of ie niet te laat komt. 1 de extra grip die door de ielaandrijving wordt sgen. Ook de relatief acte bouw bewijst hier zijn len. a 155 Q4 is echter eer jongen als het gaat om het uiterlijk. De auto is eigenlijk alleen herkenbaar aan de fraaie lichtmetalen velgen, maar is verder vrij van spoilers en overdreven skirts. Ook het interieur is zeer beschaafd, randen van de elektrisch verstelbare stoelen zijn met leer bekleed, terwijl de middenbaan in stof is uitgevoerd. Aan beide kanten zijn de stoelen elektrisch verstelbaar. De auto is uiteraard als een topmodel uitgerust met elektrische ruit- en spiegelbediening, verstelbaar stuur, getint glas, centrale Viscokoppeling Alfa-mensen geven liever niet toe dat het hier gaat om een gemodificeerde Lancia- krachtbron. Ze menen zoveel aan de 4 cylinder gesleuteld te hebben, dat deze het predikaat Alfa-motor verdient. Wat sportiviteit betreft pas het kloppend hart van de 155 Q4 uitstekend in de Alfa-reeks, al is het geluid absoluut niet kenmerkend, zoals we dat gewend zijn. Gelukkig vinden we een licht knetterende uitlaat nog wel bij de 1.8 en 2.0 Twin Spark en de V6. Er worden uit de 2 liter turbo 16V maar liefst 190 wilde paarden gehaald bij een toerental van f"' terwijl het forse koppel van 297 al bij 2500 tr/min beschikbaar is. Onderin is de motor behoorF om boven de 2200 tr/min geh< te worden door de turbo, die merkbaar aangrijpt. De kracht is dan haast explosief. De versnellingsbak heeft vooral een erg lange tweede overbrenging, Middenbaan De 155 Q4 is het meest in z'n element op bochtige trajecten. Daar laat de auto zich messcherp doorheen sturen. Eenmaal achter het stuur leer je 'm snel kennen. Op een uiterst voorspelbare manier zet de achterkant zich lekker in de bocht en kan er weinig misgaan. Maar ook voor het circuit lijk de auto gemaakt. Hier blijkt van 228 Nm bij 3000 tr/min. Een ruime stationcar is met name interessant voor de zakelijke rijde die privé graag over een grote auto wil beschikken. Daarom zal met name de dieseluitgave veel interesse wekken. Ford maakt nog steeds gebruik van de oude 2.5 liter Peugeot-diesel voorzien van een turbocompressor. Het vermogen van 92 pk wordt bij 4150 tr/min bereikt, maar vooral wat betreft het koppel valt deze krachtbron op: 201 Nm bij 2250 tr/min. De Scorpio TD is daarom de krachtpatser binnen het programma. Niet erg snel, maar wel sterk. De CLX uitvoering is verkrijgbaar in combinatie met de 2 liter en turbodiesel en omvat ondermeer ABS, stuurbekrachtiging, met hout achtige panelen afgewerkt dashboard, getint glas, schuifdak en een toerenteller. De completere GLX is verkrijgbaar met de 2.9 liter V6 en de 2.0 DOHC. De Scorpio Wagon 2.0 CLX de prijslijst voor f.53.470,= v meerprijs betekent van f.3.' i opzichte van de vier- of vijf Deze meerprijs is ten opzic Opel en Citroen fors, ma de 2 peuleschil in vergelijk!- 120 Mercedes, BMW en Audi de completere GLX kiest koppel f .60.210,= kwijt. 30 De GLX V6 kost als Wagon f.65.130,= en tot slot de turbodisel, die als CLX voor f.63.710,= in de prijstlijst staat. Auto's met een hoge gebruikswaarde zijn op dit moment erg in de mode. Door de populariteit van de APV (Espace, Voyager etc.) is ook de belangstelling voor de stationwagon weer aan het toenemen. Het aanbod in de hogere segmenten wordt steeds groter, denk maar aan de recent geintroduceerde Audi 100 Avant, BMW 5 Touring en Citroen XM, terwijl merken als Volvo, Mercedes en Opel al langer met vergelijkbare auto's op de markt zijn. Motoren De koper van een Ford Scorpio Wagon kan kiezen uit drie motoren en twee uitrustingsniveaus, wat neerkomt op vier verschillende modellen. Aan de basis staat de liter DOHC injectiemotor met 1 pk bij 5500 tr/min. Uit het ummuiiurn blok wordt een k' gehaald van 171 Nm bij 250C tr/min. Daarnaast is er de overbekende 2.9 liter V6 van bij 5500 tr/min en een groter 1 waardoor op bergachtige slingerwegen weinig geschakeld hoeft te worden. De enorme krachten die in de auto worden ontwikkeld, vinden hun weg naar alle vier de wielen. Ook hier kon Alfa terugvallen op de door Lancia opgedane ervaring, dat zijn immers de voordelen als onderdeel uitmaakt van een concern met meerdere merken. Onder normale omstandigheden gaat 47% van de aandrijfkrachten naar voor en 53% naar achter. Alhoewel Alfa bijna volledig is overgestapt op voorwielaandrijving, is d een auto waarbij in ieder ook de achterwielen wordt aangedreven. Uiteraard kan krachtverdeling door toedoet de viscokoppeling worden gevarieerd. ing de auto weer tot stilstand te krijgen, Sinds de start in 1987 als Seat-dealer heeft Auto Noordhoek aan de Leharstraat maar liefst 500 exemplaren van de populaire Seat Ibiza verkocht. Reden om de 500ste feestelijk te overhandigen. Een Ibiza 1.2 Colors werd gekocht door de familie Verhoeven uit Tilburg. Het is voor het gezin overigens al de derde Seat. Bas Bastiaansen van Auto Noordhoek overhandigde de auto aan mevrouw Verhoeven met een bos bloemen, terwijl er voor meneer Verhoeven een Seat sporttas klaarstond. Bovendien kreeg het echtpaar een Seat VIP-kaart voor het leven. Met de kaart kan korting verkregen worden op accessoires, worden banden, accu's e.d. gratis gemonteerd, en krijgt de houder een vakantieverrassing. De kaart kan normaal voor 1 jaar gekocht worden bij de aanschaf van een nieuwe Seat. Bas Bastiaansen van Auto Noordhoek overhandigt de 500ste Seat Ibiza aan mevrouw en meneer Verhoeven. achteruitrijlampen zijn naast het nummerbord opgenomen, maar vallen van wege het 'darklook' glas niet op. Alle uitvoeringen met 1.6 en 1.8 liter injectiemotor hebben stuurbekrachtiging standaard. ABS wordt af-fabriek op de CD gemonteerd, maar is op de andere types tegen meerprijs verkrijgbaar. Het motorenprogramma van de Astra sedan begint bij de 60 pk 1.4 liter injectie. In de sportieve GT-uitgave kan ook de 82 pk variant van deze krachtbron worden besteld. Daarnaast is er de bekende 1.6 met naar keuze en afhankelijk van de uitvoering 75 of 100 pk. Aan de top staat voorlopig de 1.8 liter, die goed is voor 90 pk. Deze laatste krachtbron kan worden gekoppeld aan een automatische versnellingsbak bij de GLS en CD. Natuurlijk komt ook de veelrijder aan zijn of haar trekken met de dieselmotoren. Zo is er de bekende 1.7 liter Opel-diesel, die vanaf september gezelschap gaat krijgen van de 1.7 liter turbodiesel van Isuzu-origine. De 1.7 diesel wordt helaas standaard niet van een katalysator voorzien, wat echter na bijbetaling van achthonderd gulden wel gebeurd. Het totale leveringsprogramma van de Astra sedan zal in de loop van het jaar bestaan uit 17 verschillende auto's. Daarnaast is er een ruime sortering opties mogelijk, die de auto nog verder compleet maken. Prijzen De Astra sedan kost als 1.4 GL f.29.950,» en dat is zeshonderd gulden meer dan dezelfde auto als vijfdeurs. Deze meerprijs blijft in het hele programma gehandhaafd. De Astra 1.8 sedai start bij f.34.950,» als GT en de dieselrijder is minimaal f.33.335,- kwijt voor de 1.7 GL. De duurste auto in het rijtje is de 1.8 CD voor f.39.200,=. Aan de basis lijkt het prijsverschil met de Vectra niet zo groot, maar naar mate de motoren groter worden en de uitrustingen completer, wordt ook de afstand in geld uitgedrukt forser. De Astra sedan is een auto waar de trouwe kopersgroep van de Kadett sedan op heeft zitten wachten, zodat ook deze variant in een korte tijd veel gezien zal worden. Kelderruimte De achteras is voor de wagon gewijzigd. De nieuwe ruimtebesparende constructie maakt een zo groot mogelijke vlakke vloer tussen de wielkaste mogelijk. Standaard zijn de Bog< Nivomat veerdempers, die ongeacht de belading het wagenniveau en de dempingskarakteristiek constant houden. Bij verandering van het laadgewicht pompen de schokdempers zich binnen 800 meter op het juiste niveau. Net bij de Sierra Wagon rijdt het schijfremmen ook op de volume-model van de Scorpio achterwielen. beter dan zijn vier- en vijfdeurs De Wagón, die in Duitsland onder soortgenoten. De achterkant ligt de naam Turnier door het leven s weg. De Scorpio gaat, overtroeft de meeste concurrenten vanwege zijn laadruimte. In het meest gunstige geval kan er voor maar liefst 2180 liter aan bagage worden meegenomen. De laadvloer i op negen millimeter na een van. 2 meter en een minimale ruimte tussen de wielkasten van 1,108 meter. De achterbank is in een 40/60 verhouding neer te klappen, wat de flexibiliteit van de binnenruimte ten goede komt. De vloer is na het neerklappen volledig vlak. Onder de laadvloer is nog een soort van 'kelderruimte' aangebracht met onder meer plaats voor het reservewiel, de krik, gereedschap en gevarendriehoek. In de zijkant kan ook een EHBO-doos worden opgeborgen. Dakrailing Het ontwerp van de Scorpio Wagon werd getekend door het steeds bekender wordende IAD, een Engelse ontwerpstudio. De auto stond op de IAA in Frankfurt afgelopen september, maar werd op dat moment nog als studie object getoond. Blijkbaar waren de reacties van het publiek zo bemoedigend, dat voor serieproductie werd gekozen. De Scorpio Wagon heeft de lengte van de sedan, maar vanwege de nadruk op laadvolume werd het achterste deel van de bodem verstevigd. Wat carrosserie betreft is de auto tot en met de portieren gelijk aan de vijfdeurs en sedan. Aan de achterkant zien we een soort van doorlopende glaspartij, bestaande uit de achterste zijruiten en de ruit in de achterklep. Het dakpaneel werd over de gehele lengte aangepast, wat onder andere resulteerde in een 25 mm hogere hoofdruimte voor- en achterin. Op het dak is een railing aangebracht en een aantal beschermstrips, zodat volumineuze zaken als bijvoorbeeld surfplanken, direct kunnen worden meegenomen, zonder afzonderlijke imperiaal. De benodigde dwarsdragers worden als optie meegeleverd. Het dak kan een lading van 100 kg torsen en dat is uitermate fors. Een handbediend schuif/kanteldak behoort tot de standaarduitvoering van de GLX. In de vijfde deur is een elektrisch sluitmechanisme aangebracht, waardoor nooit har met de klep gesmeten hoeft te beter dan zijn vier- en vijfdeurs worden. Een klein detail is de soortgenoten. De achterkant ligt aërodynamische welving boven op wat rustiger op de weg. De Scorpio de klep, die mee helpt de Wagon is in alle uitvoeringen achterruit schoon te houden. De voorzien van geventileerde is het binnen de Fiat-groep geintroduceerde ABS-systeem met zes sensoren toegepast, zoals we recent op de Fiat Tempra S.W. 4x4 tegenkwamen. Naast de sensoren Parma - Als één van de laatste landen in Europa wordt versnelling en en bewegingen in de lengte-as van de auto. Echt overtuigd van de remcapaciteiten van de Q4 waren we niet, in ieder geval kwam het geheel niet trefzeker over. Laten we hopen op een tekortkoming van het door ons gereden exemplaar. De Alfa 155 Q4 is niet compromisloos hard c Standaard is namelijk een computergestuurde vering. Tussen 0 en 5 km/u is de vering uiterst hard, waardoor onnodig inveren bij wegrijden wordt voorkomen. Tussen 5 en 30 km/u is de auto zacht ingesteld om bijvoorbeeld comfortabel in een file te kunnen voortkruipen, terwijl daarboven de computer de veerinstelling bepaald aan de hand van de rij- omstandigheden. De bestuurder kan desgewenst constant voor een sportieve afstelling kiezen. Rijden met de Alfa 155. Q4 is een belevenis, maar je moet er wel de gelegenheid voor krijgen. De prestaties liegen er niet om met een top van 225 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in slechts 7 seconden. Wie de motor op het juiste toerental weet te houden, krijgt bij het indrukken van het gaspedaal de nodige assistentie van de turbocompressor, terwijl de extra in- en uitlaatkleppen in de hogere toerenregionen zorgen voor een blijvend hoge krachtexplosie. - 'X DZ-SN44

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 27