m
[ï]JÏ
Opel Astra sedan
Laatbloeier
Brave jongen
Auto Noordhoek
levert 500ste Ibiza af
len
DZ-SN-44
t
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 21 mei 1992 - pagina 9
>1 mei 1992-pagina 8
als
ird
Ier,
voor f 21.650,-.
ipletere XR 5-bak
nde aanbod staat
onze showroom.
m brave
De
tgevc
ijn de
i 145 pk
koppel
je
[kracl
:hter.
xn
VERVOLG VAN PAGINA 1
T106 DIXIE.
ELS MAATJE.
.J geweerd.
'ijk eei
ver
sring
nodig
ten
>ge
19.500,
47.500,
49.000,
27.000,
74.000,
49.000,
95.000,
58.500,
p.o.a
33.000,
24.000,
46.000,
24.500,
14.500,
9.500,
53.000,
189.000,
59.000,
34.500,
24.000,
21.500,
24.800
23.600
54.000
12.500
21.600
24.900
OBAM-Dongen
Steenstraat 7a
(Industrieterrein Tichtelrijt)
Tel. 01632-16571
Uw alctiefste Ford-dealer
voor Tilburg, Dongen en omstreken
NU IN ONZE SHOWROOM:
Ford Scorpio Stationwagon
OBAIM-Tilburg
Spöorlaan 175
Tel. 013-350045
6000,
37 Nm
heeft
lengte
□X staat in
wat een
3.720,= ten
ijfdeurs.
ichte van
maar een
,.dng met
idi. Wie voor
st is
irlijk tam
shólpen
Veerinstellii
Om vervolgens
redelijk vlot tot s
vooral c
vierwiel
verkrec"
compact
voordek
De Alfa
is de 155 Q4
^ergeval
len
»n van
vergrendeling, mistlampen,
meegespoten bumpers en grille en
een uitgebreid instrumentarium,
lammer dat zowel voor- als
achterin plastic hoofdsteunen zijn
gemonteerd.
De Alfa 155 Q4 wordt nog in de
maand juni ook in Nederland
leverbaar voor een prijs van rond
de f.75.000,=.
Het programma start met de 1.8
Twin Spark voor f.42.290,= en loopt
door tot de 2.5 V6 voor f.61.500,=.
Alfa streeft er naar om op korte
termijn in al haar modelseries een
topmodel met vierwielaandrijving pk bij 5f
te hebben. alumini
De Alfa 33 S 16V Permanent 4 zal
op korte termijn worden
omgedoopt tot Alfa 33 Q4, terwijl
begin 1993 een
vierwielaangedreven 164 met 24-
kleppen V6-motor zal verschijnen.
de nieuwe Alfa 155 op 3 juni officieel op de
Nederlandse markt geïntroduceerd. Het programma
zal dan direct uit vijf verschillende modellen bestaan.
Er is bij wijze van grap op deze specifieke datum
gewacht, daar het de 155ste dag in 1992 betreft. We
reden als laatste voorproefje met het topmodel, de
vierwielaangedreven Q4, een auto die op een
slingerend bergachtig traject en op het circuit onder
handen werd genomen.
De Alfa 155 is een compacte sedan op dezelfde
bodemplaat als de Fiat Tipo en Tempra en de Lancia
Dedra. Vooral de neus van de 155 komt sterk en als een
typische Alfa over. De achterzijde is wat algemeen
van vormgeving. Naast de 1.8 en 2.0 liter Twin Spark
motoren en de comfortabele en tegelijk sportieve V6
beschikt de absolute topper uit de reeks over een 2
liter 16-kleppenmotor met turbo en intercooler.
Bussum - Ford maakt op dit moment zware tijden mee.
De Fiesta weet zich redelijk staande te houden, terwijl
de nog nieuwe Escort/Orion behoorlijk moeite heeft
met de concurrentie uit Duitse hoek. De Sierra wordt
binnen afzienbare tijd vervangen, terwijl ook de
Scorpio al heel wat jaartjes meedraait. Toch werd
besloten de stationwagon op basis van dit al zeven
jaar oude Ford-model werkelijk in produktie te nemen.
Een aantrekkelijke uitvoering, waarvan je moet
afvragen of ie niet te laat komt.
1 de extra grip die door de
ielaandrijving wordt
sgen. Ook de relatief
acte bouw bewijst hier zijn
len.
a 155 Q4 is echter eer
jongen als het gaat om het
uiterlijk. De auto is eigenlijk
alleen herkenbaar aan de fraaie
lichtmetalen velgen, maar is
verder vrij van spoilers en
overdreven skirts. Ook het
interieur is zeer beschaafd,
randen van de elektrisch
verstelbare stoelen zijn met leer
bekleed, terwijl de middenbaan in
stof is uitgevoerd. Aan beide
kanten zijn de stoelen elektrisch
verstelbaar. De auto is uiteraard
als een topmodel uitgerust met
elektrische ruit- en
spiegelbediening, verstelbaar
stuur, getint glas, centrale
Viscokoppeling
Alfa-mensen geven liever niet toe
dat het hier gaat om een
gemodificeerde Lancia-
krachtbron. Ze menen zoveel aan
de 4 cylinder gesleuteld te hebben,
dat deze het predikaat Alfa-motor
verdient. Wat sportiviteit betreft
pas het kloppend hart van de 155
Q4 uitstekend in de Alfa-reeks, al
is het geluid absoluut niet
kenmerkend, zoals we dat gewend
zijn. Gelukkig vinden we een licht
knetterende uitlaat nog wel bij de
1.8 en 2.0 Twin Spark en de V6. Er
worden uit de 2 liter turbo 16V
maar liefst 190 wilde paarden
gehaald bij een toerental van f"'
terwijl het forse koppel van 297
al bij 2500 tr/min beschikbaar is.
Onderin is de motor behoorF
om boven de 2200 tr/min geh<
te worden door de turbo, die
merkbaar aangrijpt. De kracht is
dan haast explosief. De
versnellingsbak heeft vooral een
erg lange tweede overbrenging,
Middenbaan
De 155 Q4 is het meest in z'n
element op bochtige trajecten.
Daar laat de auto zich messcherp
doorheen sturen. Eenmaal achter
het stuur leer je 'm snel kennen.
Op een uiterst voorspelbare
manier zet de achterkant zich
lekker in de bocht en kan er weinig
misgaan. Maar ook voor het circuit
lijk de auto gemaakt. Hier blijkt
van 228 Nm bij 3000 tr/min. Een
ruime stationcar is met name
interessant voor de zakelijke rijde
die privé graag over een grote
auto wil beschikken. Daarom zal
met name de dieseluitgave veel
interesse wekken. Ford maakt nog
steeds gebruik van de oude 2.5
liter Peugeot-diesel voorzien van
een turbocompressor. Het
vermogen van 92 pk wordt bij 4150
tr/min bereikt, maar vooral wat
betreft het koppel valt deze
krachtbron op: 201 Nm bij 2250
tr/min. De Scorpio TD is daarom de
krachtpatser binnen het
programma. Niet erg snel, maar
wel sterk.
De CLX uitvoering is verkrijgbaar
in combinatie met de 2 liter en
turbodiesel en omvat ondermeer
ABS, stuurbekrachtiging, met hout
achtige panelen afgewerkt
dashboard, getint glas, schuifdak
en een toerenteller. De completere
GLX is verkrijgbaar met de 2.9 liter
V6 en de 2.0 DOHC.
De Scorpio Wagon 2.0 CLX
de prijslijst voor f.53.470,= v
meerprijs betekent van f.3.'
i opzichte van de vier- of vijf
Deze meerprijs is ten opzic
Opel en Citroen fors, ma
de 2 peuleschil in vergelijk!-
120 Mercedes, BMW en Audi
de completere GLX kiest
koppel f .60.210,= kwijt.
30 De GLX V6 kost als Wagon
f.65.130,= en tot slot de turbodisel,
die als CLX voor f.63.710,= in de
prijstlijst staat.
Auto's met een hoge
gebruikswaarde zijn op dit
moment erg in de mode.
Door de populariteit van de APV
(Espace, Voyager etc.) is ook de
belangstelling voor de
stationwagon weer aan het
toenemen.
Het aanbod in de hogere
segmenten wordt steeds groter,
denk maar aan de recent
geintroduceerde Audi 100 Avant,
BMW 5 Touring en Citroen XM,
terwijl merken als Volvo, Mercedes
en Opel al langer met
vergelijkbare auto's op de markt
zijn.
Motoren
De koper van een Ford Scorpio
Wagon kan kiezen uit drie motoren
en twee uitrustingsniveaus, wat
neerkomt op vier verschillende
modellen. Aan de basis staat de
liter DOHC injectiemotor met 1
pk bij 5500 tr/min. Uit het
ummuiiurn blok wordt een k'
gehaald van 171 Nm bij 250C
tr/min. Daarnaast is er de
overbekende 2.9 liter V6 van
bij 5500 tr/min en een groter 1
waardoor op bergachtige
slingerwegen weinig geschakeld
hoeft te worden.
De enorme krachten die in de auto
worden ontwikkeld, vinden hun
weg naar alle vier de wielen. Ook
hier kon Alfa terugvallen op de
door Lancia opgedane ervaring,
dat zijn immers de voordelen als
onderdeel uitmaakt van een
concern met meerdere merken.
Onder normale omstandigheden
gaat 47% van de aandrijfkrachten
naar voor en 53% naar achter.
Alhoewel Alfa bijna volledig is
overgestapt op
voorwielaandrijving, is d
een auto waarbij in ieder
ook de achterwielen wordt
aangedreven. Uiteraard kan
krachtverdeling door toedoet
de viscokoppeling worden
gevarieerd.
ing
de auto weer
tot stilstand te krijgen,
Sinds de start in 1987 als Seat-dealer heeft Auto Noordhoek aan de
Leharstraat maar liefst 500 exemplaren van de populaire Seat Ibiza
verkocht. Reden om de 500ste feestelijk te overhandigen. Een Ibiza 1.2
Colors werd gekocht door de familie Verhoeven uit Tilburg. Het is voor
het gezin overigens al de derde Seat. Bas Bastiaansen van Auto
Noordhoek overhandigde de auto aan mevrouw Verhoeven met een bos
bloemen, terwijl er voor meneer Verhoeven een Seat sporttas klaarstond.
Bovendien kreeg het echtpaar een Seat VIP-kaart voor het leven. Met de
kaart kan korting verkregen worden op accessoires, worden banden,
accu's e.d. gratis gemonteerd, en krijgt de houder een
vakantieverrassing. De kaart kan normaal voor 1 jaar gekocht worden
bij de aanschaf van een nieuwe Seat.
Bas Bastiaansen van Auto Noordhoek overhandigt de 500ste
Seat Ibiza aan mevrouw en meneer Verhoeven.
achteruitrijlampen zijn naast het
nummerbord opgenomen, maar
vallen van wege het 'darklook'
glas niet op.
Alle uitvoeringen met 1.6 en 1.8 liter injectiemotor hebben
stuurbekrachtiging standaard. ABS wordt af-fabriek op de CD
gemonteerd, maar is op de andere types tegen meerprijs
verkrijgbaar.
Het motorenprogramma van de Astra sedan begint bij de 60 pk
1.4 liter injectie. In de sportieve GT-uitgave kan ook de 82 pk
variant van deze krachtbron worden besteld. Daarnaast is er
de bekende 1.6 met naar keuze en afhankelijk van de
uitvoering 75 of 100 pk. Aan de top staat voorlopig de 1.8 liter,
die goed is voor 90 pk. Deze laatste krachtbron kan worden
gekoppeld aan een automatische versnellingsbak bij de GLS
en CD. Natuurlijk komt ook de veelrijder aan zijn of haar
trekken met de dieselmotoren. Zo is er de bekende 1.7 liter
Opel-diesel, die vanaf september gezelschap gaat krijgen van
de 1.7 liter turbodiesel van Isuzu-origine. De 1.7 diesel wordt
helaas standaard niet van een katalysator voorzien, wat echter
na bijbetaling van achthonderd gulden wel gebeurd. Het totale
leveringsprogramma van de Astra sedan zal in de loop van het
jaar bestaan uit 17 verschillende auto's. Daarnaast is er een
ruime sortering opties mogelijk, die de auto nog verder
compleet maken.
Prijzen
De Astra sedan kost als 1.4 GL f.29.950,» en dat is zeshonderd
gulden meer dan dezelfde auto als vijfdeurs. Deze meerprijs
blijft in het hele programma gehandhaafd. De Astra 1.8 sedai
start bij f.34.950,» als GT en de dieselrijder is minimaal
f.33.335,- kwijt voor de 1.7 GL. De duurste auto in het rijtje is de
1.8 CD voor f.39.200,=. Aan de basis lijkt het prijsverschil met de
Vectra niet zo groot, maar naar mate de motoren groter worden
en de uitrustingen completer, wordt ook de afstand in geld
uitgedrukt forser. De Astra sedan is een auto waar de trouwe
kopersgroep van de Kadett sedan op heeft zitten wachten,
zodat ook deze variant in een korte tijd veel gezien zal worden.
Kelderruimte
De achteras is voor de wagon
gewijzigd. De nieuwe
ruimtebesparende constructie
maakt een zo groot mogelijke
vlakke vloer tussen de wielkaste
mogelijk. Standaard zijn de Bog<
Nivomat veerdempers, die
ongeacht de belading het
wagenniveau en de
dempingskarakteristiek constant
houden. Bij verandering van het
laadgewicht pompen de
schokdempers zich binnen 800
meter op het juiste niveau. Net
bij de Sierra Wagon rijdt het schijfremmen ook op de
volume-model van de Scorpio achterwielen.
beter dan zijn vier- en vijfdeurs De Wagón, die in Duitsland onder
soortgenoten. De achterkant ligt de naam Turnier door het leven
s weg. De Scorpio gaat, overtroeft de meeste
concurrenten vanwege zijn
laadruimte. In het meest gunstige
geval kan er voor maar liefst 2180
liter aan bagage worden
meegenomen. De laadvloer i
op negen millimeter na een
van. 2 meter en een minimale
ruimte tussen de wielkasten van
1,108 meter. De achterbank is in
een 40/60 verhouding neer te
klappen, wat de flexibiliteit van de
binnenruimte ten goede komt. De
vloer is na het neerklappen
volledig vlak. Onder de laadvloer
is nog een soort van 'kelderruimte'
aangebracht met onder meer
plaats voor het reservewiel, de
krik, gereedschap en
gevarendriehoek. In de zijkant kan
ook een EHBO-doos worden
opgeborgen.
Dakrailing
Het ontwerp van de Scorpio
Wagon werd getekend door het
steeds bekender wordende IAD,
een Engelse ontwerpstudio. De
auto stond op de IAA in Frankfurt
afgelopen september, maar werd
op dat moment nog als studie
object getoond. Blijkbaar waren de
reacties van het publiek zo
bemoedigend, dat voor
serieproductie werd gekozen. De
Scorpio Wagon heeft de lengte van
de sedan, maar vanwege de
nadruk op laadvolume werd het
achterste deel van de bodem
verstevigd. Wat carrosserie betreft
is de auto tot en met de portieren
gelijk aan de vijfdeurs en sedan.
Aan de achterkant zien we een
soort van doorlopende glaspartij,
bestaande uit de achterste
zijruiten en de ruit in de
achterklep. Het dakpaneel werd
over de gehele lengte aangepast,
wat onder andere resulteerde in
een 25 mm hogere hoofdruimte
voor- en achterin. Op het dak is
een railing aangebracht en een
aantal beschermstrips, zodat
volumineuze zaken als
bijvoorbeeld surfplanken, direct
kunnen worden meegenomen,
zonder afzonderlijke imperiaal. De
benodigde dwarsdragers worden
als optie meegeleverd. Het dak
kan een lading van 100 kg torsen
en dat is uitermate fors. Een
handbediend schuif/kanteldak
behoort tot de standaarduitvoering
van de GLX. In de vijfde deur is
een elektrisch sluitmechanisme
aangebracht, waardoor nooit har
met de klep gesmeten hoeft te beter dan zijn vier- en vijfdeurs
worden. Een klein detail is de soortgenoten. De achterkant ligt
aërodynamische welving boven op wat rustiger op de weg. De Scorpio
de klep, die mee helpt de Wagon is in alle uitvoeringen
achterruit schoon te houden. De voorzien van geventileerde
is het binnen de Fiat-groep
geintroduceerde ABS-systeem met
zes sensoren toegepast, zoals we
recent op de Fiat Tempra S.W. 4x4
tegenkwamen. Naast de sensoren
Parma - Als één van de laatste landen in Europa wordt
versnelling en en bewegingen in
de lengte-as van de auto. Echt
overtuigd van de remcapaciteiten
van de Q4 waren we niet, in ieder
geval kwam het geheel niet
trefzeker over. Laten we hopen op
een tekortkoming van het door ons
gereden exemplaar.
De Alfa 155 Q4 is niet
compromisloos hard c
Standaard is namelijk een
computergestuurde vering. Tussen
0 en 5 km/u is de vering uiterst
hard, waardoor onnodig inveren
bij wegrijden wordt voorkomen.
Tussen 5 en 30 km/u is de auto
zacht ingesteld om bijvoorbeeld
comfortabel in een file te kunnen
voortkruipen, terwijl daarboven de
computer de veerinstelling
bepaald aan de hand van de rij-
omstandigheden. De bestuurder
kan desgewenst constant voor een
sportieve afstelling kiezen. Rijden
met de Alfa 155. Q4 is een
belevenis, maar je moet er wel de
gelegenheid voor krijgen. De
prestaties liegen er niet om met
een top van 225 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in slechts
7 seconden. Wie de motor op het
juiste toerental weet te houden,
krijgt bij het indrukken van het
gaspedaal de nodige assistentie
van de turbocompressor, terwijl de
extra in- en uitlaatkleppen in de
hogere toerenregionen zorgen voor
een blijvend hoge krachtexplosie.
- 'X
DZ-SN44