Record voor
Clio
Nationaal Automobiel
Museum, collectie van
wereldfaam
Calibra Turbo in september
in eindhoven
29e ele rally
itapt
writ
..I®
Tilburg
lei 1992-pagina 4
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 21 mei1992 - pagina 5
ter
>l-
raid
snel
tie is
en
3t
in
bet<
Jto
slijst
Een rit die wat
r uur langer mag
1. De
srdeurs
e Flins 3.10C
helft vooi
snbei
lind
Op 2
val
Rally.
zindt zi
onder
>rt van
aan de
dfaam. Het
in de
celijk te
als
sedan een
Audi 100 2.6E
ekrachtiging.
automatische versnellingsbak is
nieuw.
De Audi 100 2.6E haalt
voorwielaangedreven
apaling
‘3 Spuiten
evert een
ij 5750
225 Nm
Over enkele maander
Motors Nederland de
Calibra Turbo 4x4 in
landen introducer
om de eerste Ope]
geladen benzinemotc
werd uitgegaan van
zeer sportief. De bak past zichzelf
aan tijdens het rijden afhankelijk
van de verlangens van de
bestuurder. De DSP viertraps
auto
delen,.
sneral klepper uit de Astra GSi en Vectra
Opel 2000. In het uitlaatspruitstuk werd
een turbocompressor geïntegreerd,
waardoor een compacte
constructie werd verkregen en
weinig energie verloren gaat. Het
systeem levert snel de gewenste
top van 210 km/u en trekt in 9,5
seconden van nul tot honderd. De
Avant is hierin een fractie trager,
terwijl de Quattro
vierwielaandrijving nauwelijks
prestaties kost. Exacte
verkoopprijzen zijn nog niet
bekend. Op dit moment kost de
2.3E f.64.240,= en de 2.8 V6
f.80.290,=. Daarom valt makke
voorspellen dat de 2.6 E erger
de eerste helft van de
zeventigduizend zal gaan
beginnen.
mei zal om 13.30 uur het startschot
s 29e Internationale ELE-Eindhoven
n circa 100 rallyauto's beginnen aan
i kilometer lange westrijd, waarin 15
lassementsproeven zijn opgenomen.
mee voor het Open Internationaal
h^mpioenschap en de Opel Dealer
ar dat alle Nederlandse azen in
o-^e-présence zullen geven, zowel
zaterdag als zondag a.s.
Locatie is de Gemeentelijke Kunstijsbaan, waar 's-
morgens ook de technische keuring van de
deelnemende rallyauto's plaatsvindt. Later op de
dag komen de équipes nog twee maal in de
Kunstijsbaan voor de herstarts, waarmede de
avond- en nachttrajecten worden ingezet. Vele
informatiestands zullen de perfecte entourage
vormen van deze Zuidnederlandse autosporttopper.
De internationale wedstrijd, onderverdeeld in drie
groepen welke weer verdeeld zijn in elk vier
klassen, speelt zich af op 15 klassementsproeven
(KP's) rondom Eindhoven. De ELE Rally is geheim,
hetgeen inhoudt dat de rijders en navigatoren de
KP's niet van te voren kunnen verkennen. Zij rijden
de rally op zogenaamde pace-notes. Een voor de
organisatie samengesteld Routeboek dat bij de
Technische Keuring pas uitgereikt wordt. Dit
betekent een enorme uitdaging voor de équipe en
zijn serviceploeg. Zij zijn niet minder dan 16 uur
constant in actie. Een bezoek aan de hightech en
mobiele pits is zeker aan te bevelen.
zaal, waar een forse reeks
inmiddels klassieke Toyota-
modellen te zien zijn.
De unieke collectie, maar zeker
ook de unieke manier van
tentoonstellen maken het
Nationaal Automobiel Museum in
Raamsdonksveer tot een
verzameling van wereldfc
museum is te vinden aan
Steurweg in Raamsdonksveer, in
hetzelfde gebouw als de Toyota-
importeur.
zaterdag 231
dien voor de
Dan zullen c
de 400 ki
klas
De rally telt
Nederlands Rallykampk
Cup Holland. Vandaar
de Lichtstad acte-de-
In precies 23 maanden tijd werden er van de Renault
Clio 1 miljoen exemplaren gemaakt, wat een nieuw
tijdsrecord voor de Franse auto-industrie betekent. Het
record was echter al in handen van Renault; de Supervijf
haalde het miljoen in 24 maanden. Tot oktober 1986 was
Peugeot met de 205 lijstaanvoerder: 36 maanden voor 1
miljoen auto's.
De Renault Clio is in veel Europese landen enorm
aangeslagen. In Frankrijk, Spanje en Portugal is de Clio
goed voor een eerste plaats op de verkoopranglijsten,
terwijl Renaults kleintje in Duitsland na de 19 de meest
verkochte importauto is, terwijl in Italië eenzelfde
resultaat werd geboekt na de Ford Fiesta.
In Nederland werden sinds de introductie in oktober 1990
ruim 15.000 Clio's af geleverd, met een marktaandeel in
1991 van 2 procent. Dagelijks worden er in de Renault-
fabrieken in Vilvoorde (B), Valladolid (E), Setubal (P) en
de hoofdfabriek in het Franse Flins 3.100 Clio's gemaakt.
Flins neemt hiervan ruim de h
sn zal Gei
s nieuwe
de lage
■eren. Het gaat hier
>el met een
tor. Als basis
i de 2 liter 16-
Voor wie uit het huidige aanbod
van de Audi 100 nog geen keuze
kon maken, zal vanaf model 1993
het leveringsprogramma worden
uitgebreid met een tot 2.6 liter
verkleinde V6. Hierbij werd
uiteraard uitgegaan van het 2.8
liter blok. De krukas maakt echte
een kortere slag, waardoor de
cylinderinhoud uitkomt op 2598 cc.
Voor de rest komen de technische
details overeen met die van de 2.8
V6-motor, op de constructie van het
inlaatspruitstuk en de bepaling
van de hoeveelheid in te f-
brandstof na. De 2.6 E lew
vermogen van 150 pk bij v
tr/min en een koppel van
bij 3500 tr/min. De 2.8 levert 174 pk
en de 2.3 liter vijfpitter is goed voor
133 pk, zodat de 2.6 netjes een klein
gat in de leveringslijst opvult.
De nieuwe krachtbron heeft een
driedelig spruitstuk, waardoor
maar liefst vier kilogram op het
motorgewicht kon worden
bespaard. Het motorblok zelf
weegt overigens maar 40 kg. Bij de
2.8 wordt een variabel
inlaatspruitstuk gebruikt. De
hoeveelheid in te spuiten
brandstof wordt bepaald aan de
hand van de druk in het
druk. Ook is deze snelle Calibra
uitgerust met een intercooler. Door
al deze maatregelen nam het
vermogen toe met 36 procent en de
trekkracht zelfs met 42 procent ten
opzichte van de bestaande 16-
klepper. De motor levert een
Daihatsu Holland brengt via haar dealers de I
Feroza Sportrack, een vrolijke terreinauto met S
zowel de mogelijkheid om open als gesloten 9
te rijden. Standaard heeft dit model een
polyester hardtop en een gratis bijgeleverde I
softtop. Normaal wordt voor dit onderdeel
f.1.800,= extra in rekening gebracht. De auto
is verder uitgevoerd met verchroomde wi
grille en bumper. De uitrusting is compleet
met stuurbekrachtiging, elektrisch bediende
portierramen en spiegels, elektronisch
verstelbare schokdempers en centrale
vergrendeling. De Feroza Sportrack kaï
worden gekozen in twee flitsende
kleurcombinaties: licht groen of licht blauw
met metallic grijs en een speciale striping.
Natuurlijk vinden we in deze aantrekkelijke
Feroza de in middels bekende 1.6 liter 16-
kleppenmotor met injectie en een vermogen
van 95 pk.
inlaatspruitstuk, het
motortoerental en de temperatuur
van de lucht. Bij de 2.8 V6 wordt
gebruik gemaakt van een
hittedraadmeting.
Procon-ten
De 2.6 motor is gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak die de
voorwielen aandrijft. Ook komt er
een Quattro-uitvoering met een
Torsen-differentieel, die de
aandrijfkrachten afhankelijk van
de omstandigheden over voor- en
achteras verdeeld. De handmatig
inschakelbare sper op de achteras
schakelt zich boven 25 km/u
automatisch uit.
Standaard wordt de
voorzien van stuurbel
Procon-ten, extra
flankbescherming in de portieren,
centrale vergrendeling, elektrisch
instelbare en verwarmde
buitenspiegels en in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel.
2.6 motor kan zowel in de vier
sedan als in de Avant tegen
meerprijs worden voorzien van een
automatische versnellingsbak met
een dynamisch
schakelprogramma "DSP". Dit
maakt het mogelijk om uiterst
economisch te rijden, maar ook
Alhoewel Nederland niet bepaald
autovriendelijk is, telt ons land
een fors aantal trotse eigenaren
van klassieke auto's en zijn er zelfs
enkele automusea te bespeuren.
Het Nationaal Automobiel
Museum is al weer heel wat jaren
geleden neergestreken in
Raamsdonksveer aan de
Steurweg. Op 16 april jl. werd de
prachtige collectie na een
ingrijpende verbouwing van het
pand weer voor het publiek
geopend. De collectie van 212
klassieke koetswerken staat o;
11.000 vierkante meter
tentoongesteld. In het bestaan
deel van het museum zijn de a
wat in rangschikking gewijzig
Wie het museum binnenkomt,
stapt eerst door de prachtige
smeedijzeren poort van het
voormalige dierenpark
Wassenaar. Linksaf bevindt zi
het bestaande deel met
andere de originele pooi
Spijker-fabriek, terwijl a
rechterzijde een geheel i
wereld is geschapen. De route
voert door een donkere gang,
waarin een soort van grote vit;
zijn gemaakt. Hierin staat iede
keer één auto van voor en ronc
eeuwwisseling in een volledig
originele staat. Een werkelijk
topstuk is een Peugeot uit 1894
een auto waar de Franse fabri
maar wat jaloers op is. De autc
werd enige tijd terug door
museum-eigenaar Evert Louwi
gered uit Amerika, waar de
toenmalige eigenaar erover dc
de auto rood te spuiten. Na me
van dit soort illustere
pronkstukken te hebben
bewonderd, kom je automatisc
binnen in een grote zaal, waar
direct een oude Chrysler opva.
waarboven een immense klok
opgehangen. Deze klok sierde
decennia een brug die twee
gebouwen van de Chrysler-
fabrieken verbond. Na de sloo]
van deze bouwwerken werd de
klok aan Louwman geschonke
De volgende zaal kan niemanc
ongeroerd laten. Hier staan de
werkelijke topstukken uit de
collectie. Onder een loodzware
kristallen kroonluchter blinker
Duesenbergs, Cord en Auburn;
terwijl
vermogen van 204 pk bij 5600
tr/min en een koppel van 280 Nm
bij 2400 tr/min. Ondanks flitsende
prestaties zoals een topsnelheid
van 245 km/u én een sprintje van 0
tot 100 in 6,8 seconden blijft het
brandstofverbruik zeer binnen de
perken. Om echter het forse
vermogen goed op de weg te
kunnen brengen, worden de
krachten van de motor via een
nieuwe handgeschakelde
zesversnellingsbak op alle vier de
wielen overgebracht. Tijdens
remmen (ABS is standaard) wordt
de achterwielaandrijving
automatisch losgekoppeld, om
blokkeren van de vier wielen te
voorkomen. Uiteraard is het
onderstel van de Calibra Turbo
aangepast met gasgevulde
schokdempers, een opgewaarde
McPherson-voorwielophanging en
een aan de Omega en Senator
gelijke DSA-achteras.
De Calibra Turbo 4x4 heeft een
uitrusting een topmodel waardig
met standaard lichtmetalen
wielen met 205/55 R 16 banden,
audio-installatie, sportstoelen met
hoogteverstelling voor de
bestuurder, een specifiek
stuurwiel, getint glas en elektrisch
bediende buitenspiegels. Tegen
meerprijs kan lederen bekleding
worden aangeboden. Prijzen zijn
nog niet bekend, maar zullen
ergens boven de tachtigduizend
gulden beginnen.
andere grote namen uit de
autombielhistorie aanwezig zijn.
Twee andere zalen maken het
Nationaal Automobiel Museum in
Raamsdonksveer uniek. In een
grote rij vitrines zijn allemaal
"Automobilia" te bewonderen.
Automobilia is een verzamelnaam
voor emblemen, asbakjes,
horloges, modellen en alle andere
denkbare snuisterijen. Een
museumbezoek wordt besloten
door een rondgang door de Toyota-
zele
I* z/
de