Record voor Clio Nationaal Automobiel Museum, collectie van wereldfaam Calibra Turbo in september in eindhoven 29e ele rally itapt writ ..I® Tilburg lei 1992-pagina 4 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 21 mei1992 - pagina 5 ter >l- raid snel tie is en 3t in bet< Jto slijst Een rit die wat r uur langer mag 1. De srdeurs e Flins 3.10C helft vooi snbei lind Op 2 val Rally. zindt zi onder >rt van aan de dfaam. Het in de celijk te als sedan een Audi 100 2.6E ekrachtiging. automatische versnellingsbak is nieuw. De Audi 100 2.6E haalt voorwielaangedreven apaling ‘3 Spuiten evert een ij 5750 225 Nm Over enkele maander Motors Nederland de Calibra Turbo 4x4 in landen introducer om de eerste Ope] geladen benzinemotc werd uitgegaan van zeer sportief. De bak past zichzelf aan tijdens het rijden afhankelijk van de verlangens van de bestuurder. De DSP viertraps auto delen,. sneral klepper uit de Astra GSi en Vectra Opel 2000. In het uitlaatspruitstuk werd een turbocompressor geïntegreerd, waardoor een compacte constructie werd verkregen en weinig energie verloren gaat. Het systeem levert snel de gewenste top van 210 km/u en trekt in 9,5 seconden van nul tot honderd. De Avant is hierin een fractie trager, terwijl de Quattro vierwielaandrijving nauwelijks prestaties kost. Exacte verkoopprijzen zijn nog niet bekend. Op dit moment kost de 2.3E f.64.240,= en de 2.8 V6 f.80.290,=. Daarom valt makke voorspellen dat de 2.6 E erger de eerste helft van de zeventigduizend zal gaan beginnen. mei zal om 13.30 uur het startschot s 29e Internationale ELE-Eindhoven n circa 100 rallyauto's beginnen aan i kilometer lange westrijd, waarin 15 lassementsproeven zijn opgenomen. mee voor het Open Internationaal h^mpioenschap en de Opel Dealer ar dat alle Nederlandse azen in o-^e-présence zullen geven, zowel zaterdag als zondag a.s. Locatie is de Gemeentelijke Kunstijsbaan, waar 's- morgens ook de technische keuring van de deelnemende rallyauto's plaatsvindt. Later op de dag komen de équipes nog twee maal in de Kunstijsbaan voor de herstarts, waarmede de avond- en nachttrajecten worden ingezet. Vele informatiestands zullen de perfecte entourage vormen van deze Zuidnederlandse autosporttopper. De internationale wedstrijd, onderverdeeld in drie groepen welke weer verdeeld zijn in elk vier klassen, speelt zich af op 15 klassementsproeven (KP's) rondom Eindhoven. De ELE Rally is geheim, hetgeen inhoudt dat de rijders en navigatoren de KP's niet van te voren kunnen verkennen. Zij rijden de rally op zogenaamde pace-notes. Een voor de organisatie samengesteld Routeboek dat bij de Technische Keuring pas uitgereikt wordt. Dit betekent een enorme uitdaging voor de équipe en zijn serviceploeg. Zij zijn niet minder dan 16 uur constant in actie. Een bezoek aan de hightech en mobiele pits is zeker aan te bevelen. zaal, waar een forse reeks inmiddels klassieke Toyota- modellen te zien zijn. De unieke collectie, maar zeker ook de unieke manier van tentoonstellen maken het Nationaal Automobiel Museum in Raamsdonksveer tot een verzameling van wereldfc museum is te vinden aan Steurweg in Raamsdonksveer, in hetzelfde gebouw als de Toyota- importeur. zaterdag 231 dien voor de Dan zullen c de 400 ki klas De rally telt Nederlands Rallykampk Cup Holland. Vandaar de Lichtstad acte-de- In precies 23 maanden tijd werden er van de Renault Clio 1 miljoen exemplaren gemaakt, wat een nieuw tijdsrecord voor de Franse auto-industrie betekent. Het record was echter al in handen van Renault; de Supervijf haalde het miljoen in 24 maanden. Tot oktober 1986 was Peugeot met de 205 lijstaanvoerder: 36 maanden voor 1 miljoen auto's. De Renault Clio is in veel Europese landen enorm aangeslagen. In Frankrijk, Spanje en Portugal is de Clio goed voor een eerste plaats op de verkoopranglijsten, terwijl Renaults kleintje in Duitsland na de 19 de meest verkochte importauto is, terwijl in Italië eenzelfde resultaat werd geboekt na de Ford Fiesta. In Nederland werden sinds de introductie in oktober 1990 ruim 15.000 Clio's af geleverd, met een marktaandeel in 1991 van 2 procent. Dagelijks worden er in de Renault- fabrieken in Vilvoorde (B), Valladolid (E), Setubal (P) en de hoofdfabriek in het Franse Flins 3.100 Clio's gemaakt. Flins neemt hiervan ruim de h sn zal Gei s nieuwe de lage ■eren. Het gaat hier >el met een tor. Als basis i de 2 liter 16- Voor wie uit het huidige aanbod van de Audi 100 nog geen keuze kon maken, zal vanaf model 1993 het leveringsprogramma worden uitgebreid met een tot 2.6 liter verkleinde V6. Hierbij werd uiteraard uitgegaan van het 2.8 liter blok. De krukas maakt echte een kortere slag, waardoor de cylinderinhoud uitkomt op 2598 cc. Voor de rest komen de technische details overeen met die van de 2.8 V6-motor, op de constructie van het inlaatspruitstuk en de bepaling van de hoeveelheid in te f- brandstof na. De 2.6 E lew vermogen van 150 pk bij v tr/min en een koppel van bij 3500 tr/min. De 2.8 levert 174 pk en de 2.3 liter vijfpitter is goed voor 133 pk, zodat de 2.6 netjes een klein gat in de leveringslijst opvult. De nieuwe krachtbron heeft een driedelig spruitstuk, waardoor maar liefst vier kilogram op het motorgewicht kon worden bespaard. Het motorblok zelf weegt overigens maar 40 kg. Bij de 2.8 wordt een variabel inlaatspruitstuk gebruikt. De hoeveelheid in te spuiten brandstof wordt bepaald aan de hand van de druk in het druk. Ook is deze snelle Calibra uitgerust met een intercooler. Door al deze maatregelen nam het vermogen toe met 36 procent en de trekkracht zelfs met 42 procent ten opzichte van de bestaande 16- klepper. De motor levert een Daihatsu Holland brengt via haar dealers de I Feroza Sportrack, een vrolijke terreinauto met S zowel de mogelijkheid om open als gesloten 9 te rijden. Standaard heeft dit model een polyester hardtop en een gratis bijgeleverde I softtop. Normaal wordt voor dit onderdeel f.1.800,= extra in rekening gebracht. De auto is verder uitgevoerd met verchroomde wi grille en bumper. De uitrusting is compleet met stuurbekrachtiging, elektrisch bediende portierramen en spiegels, elektronisch verstelbare schokdempers en centrale vergrendeling. De Feroza Sportrack kaï worden gekozen in twee flitsende kleurcombinaties: licht groen of licht blauw met metallic grijs en een speciale striping. Natuurlijk vinden we in deze aantrekkelijke Feroza de in middels bekende 1.6 liter 16- kleppenmotor met injectie en een vermogen van 95 pk. inlaatspruitstuk, het motortoerental en de temperatuur van de lucht. Bij de 2.8 V6 wordt gebruik gemaakt van een hittedraadmeting. Procon-ten De 2.6 motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak die de voorwielen aandrijft. Ook komt er een Quattro-uitvoering met een Torsen-differentieel, die de aandrijfkrachten afhankelijk van de omstandigheden over voor- en achteras verdeeld. De handmatig inschakelbare sper op de achteras schakelt zich boven 25 km/u automatisch uit. Standaard wordt de voorzien van stuurbel Procon-ten, extra flankbescherming in de portieren, centrale vergrendeling, elektrisch instelbare en verwarmde buitenspiegels en in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. 2.6 motor kan zowel in de vier sedan als in de Avant tegen meerprijs worden voorzien van een automatische versnellingsbak met een dynamisch schakelprogramma "DSP". Dit maakt het mogelijk om uiterst economisch te rijden, maar ook Alhoewel Nederland niet bepaald autovriendelijk is, telt ons land een fors aantal trotse eigenaren van klassieke auto's en zijn er zelfs enkele automusea te bespeuren. Het Nationaal Automobiel Museum is al weer heel wat jaren geleden neergestreken in Raamsdonksveer aan de Steurweg. Op 16 april jl. werd de prachtige collectie na een ingrijpende verbouwing van het pand weer voor het publiek geopend. De collectie van 212 klassieke koetswerken staat o; 11.000 vierkante meter tentoongesteld. In het bestaan deel van het museum zijn de a wat in rangschikking gewijzig Wie het museum binnenkomt, stapt eerst door de prachtige smeedijzeren poort van het voormalige dierenpark Wassenaar. Linksaf bevindt zi het bestaande deel met andere de originele pooi Spijker-fabriek, terwijl a rechterzijde een geheel i wereld is geschapen. De route voert door een donkere gang, waarin een soort van grote vit; zijn gemaakt. Hierin staat iede keer één auto van voor en ronc eeuwwisseling in een volledig originele staat. Een werkelijk topstuk is een Peugeot uit 1894 een auto waar de Franse fabri maar wat jaloers op is. De autc werd enige tijd terug door museum-eigenaar Evert Louwi gered uit Amerika, waar de toenmalige eigenaar erover dc de auto rood te spuiten. Na me van dit soort illustere pronkstukken te hebben bewonderd, kom je automatisc binnen in een grote zaal, waar direct een oude Chrysler opva. waarboven een immense klok opgehangen. Deze klok sierde decennia een brug die twee gebouwen van de Chrysler- fabrieken verbond. Na de sloo] van deze bouwwerken werd de klok aan Louwman geschonke De volgende zaal kan niemanc ongeroerd laten. Hier staan de werkelijke topstukken uit de collectie. Onder een loodzware kristallen kroonluchter blinker Duesenbergs, Cord en Auburn; terwijl vermogen van 204 pk bij 5600 tr/min en een koppel van 280 Nm bij 2400 tr/min. Ondanks flitsende prestaties zoals een topsnelheid van 245 km/u én een sprintje van 0 tot 100 in 6,8 seconden blijft het brandstofverbruik zeer binnen de perken. Om echter het forse vermogen goed op de weg te kunnen brengen, worden de krachten van de motor via een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak op alle vier de wielen overgebracht. Tijdens remmen (ABS is standaard) wordt de achterwielaandrijving automatisch losgekoppeld, om blokkeren van de vier wielen te voorkomen. Uiteraard is het onderstel van de Calibra Turbo aangepast met gasgevulde schokdempers, een opgewaarde McPherson-voorwielophanging en een aan de Omega en Senator gelijke DSA-achteras. De Calibra Turbo 4x4 heeft een uitrusting een topmodel waardig met standaard lichtmetalen wielen met 205/55 R 16 banden, audio-installatie, sportstoelen met hoogteverstelling voor de bestuurder, een specifiek stuurwiel, getint glas en elektrisch bediende buitenspiegels. Tegen meerprijs kan lederen bekleding worden aangeboden. Prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen ergens boven de tachtigduizend gulden beginnen. andere grote namen uit de autombielhistorie aanwezig zijn. Twee andere zalen maken het Nationaal Automobiel Museum in Raamsdonksveer uniek. In een grote rij vitrines zijn allemaal "Automobilia" te bewonderen. Automobilia is een verzamelnaam voor emblemen, asbakjes, horloges, modellen en alle andere denkbare snuisterijen. Een museumbezoek wordt besloten door een rondgang door de Toyota- zele I* z/ de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 23