as OPEL Vy k I IMS 'n Kontje gekregen s Oplage: 95.000 ex. ions Autotest: Lees verder Alfa Romeo in dit nummer 155 Q4 pag. 9 o.a.: Bijlage van: De Tilburgse Koerier BMW 525 i Touring pag. 3 Rij-impressie: Ford Scorpio Wagon pag. 9 SPECIALE INRUILAKTIE «- «eftW VAN ROOSMALEN Er-op-uit, handige gids van de NS FB-XS-39 ii 1992- pagina 18 Donderdag 21 mei 1992 lett-1 klass Lees verder op pagina 9 iet v il lai Tony Vos NNMMMM R Informeer bij onze afdeling verkoop bij De te le u WOB 'B molenstraatUDENHOUT; VOLVO VOLVO VOLVO VOLVO VOLVO Jaargang 4 Nummer 21 ièer dan 70 >n, nieuw en >P- k imers iet LS en ONISCHE idel b.v. x sinds 1917 iag he ast de IA AUTOBEDRIJF Ringbaan Zuid 3, Tilburg - Tel. 013-360015 - Donderdag koopavond lichtme besche types), getint en mis leze ündigen p aan ieke auto's ilfde SPRAY gelbaar wit 3 spaarplaatjes 5,2 i/min.(*) 6,8!/min.(‘) i.8 1/min.^J kunststof plexiglas Trespa aluminium messing brons portieren, middenconsole, 6 speakersysteem, interval op de ruitewisser, veiligheidsgordels voor- en achterin in hoogte verstelbaar, zuiveringsfilter in de ventilatie, gordelspanners en een beklede bagageruimte. Noordeloos - Het Astra-programma kan vanaf nu vrijwel compleet beschouwd worden. Naast de drie ën vijfdeurs hatchback en stationwagon is de vierdeurs sedan aan de leveringslijst toegevoegd. Eigenlijk is het alleen noc, nieuwe sedan vult het kleine gat tussen de bestaande Astra- modellen en de zakelijk zeer populaire Vectra. Toch houdt de Astra van zijn grotere broer een nette afstand. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Biel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Tilburg 1-425374 Wie in de middenklasse goed wil scoren, moet een complete range aan carrosserie-varianten kunnen bieden. Opel is daar vanuit de g_3_. Kadett-historie al bekend mee. In >g wachten op de cabriolet. De kla"sf.van de Astra zijn echter uJ- de modellen met een achterklep - het meest geliefd, zodat daar de voorkeur bij introductie aan wordt gegeven. De keuze is met de sedan toch aardig uitgebreid. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Diesels Voor een meerprijs van f.2.500,= voegt de GLS daar zaken aan toe als velours- bekleding, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, getint glas, hoofdsteunen achterin, centrale vergrendeling, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, 14 inch wielen, toerenteller en het genoemde ski-luik. Na een tijd van afwezigheid is de Chrysler GS Turbo II weer terug op de Nederlandse markt echter nu luisterend naar de naam Daytona Shelby en met een aantal ingrijpende wijzigingen. Voorin is ln de de 4 cylinder 2.5 liter turbomotor 3r de behouden gebleven. Deze is goed voor 152 pk en een fors koppel van 291 Nm bij 2100 tr/min. Een belangrijke verbetering is dat er wat minder nadrukkelijk sprake is van een turbogat. De Daytona haalt een top van 212 km/u en trekt binnen 8,8 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Het front en de achterpartij werden volgens moderne maatstaven vormgegeven en bieden de auto direct een andere aanblik. De auto heeft in de meegespoten Stootkussen Natuurlijk zijn alle veiligheids- items uit de overige modellen op de sedan overgenomen, zoals de speciale verstevigingsbalken i portieren, die de gevolgen voor inzittenden bij een zijdelingse aanrijding beperken. In het interieur zien we, uitgaande van de drie- en vijfdeurs, weinig nieuws. Het keurige dashboard is overzic htelijk. Het st uurwiel heeft een fors stootkussen, wat ook de veiligheid bevorderd. Alle Astra's zijn uitgerust met een display boven in de middenconsole, waarop de tijd en datum kunnen worden weergegeven. Opel levert als accessoire echter een complete range audio- installaties waarvan de uitlezing ook op dit display wordt geprojecteerd. De keuze bij deze apparaten is uitgebreid tot drie. De eenvoudige 4x7 Watt kost f.445,-. Daarnaast is er een 4x20 Watt uitvoering met meer mogelijkheden voor f.1.175,-. Binnenkort komt daar ook een variant met CD-speler bij. In de duurste uitgave van de Astra worden ook de mededelingen van de boordcomputer op de console weergegeven. Heel grappig is dat alle aanduidingen in het Nederlands afleesbaar zijn. De Opel Astra is vooral aantrekkelijk in de GL-uitgave, die wel aan de basis staat, maar absoluut niet als een instapper is uitgerust. Zo vinden we standaard H een vijfbak, opbergvakken aan de portieren, hoofdsteunen, interieurverlichting op alle Uitbouw De Astra sedan is met 4,24 meter negentien centimeter langer dan de overige versies. Het is begrijpelijk dat deze extra lengte vooral in de kofferruimte is verwerkt. Met een bagageinhoud van 500 liter tegen 360 liter voor drie- en vijfdeurs scoort de sedan op dit vlak vorstelijk. Zoals iedere moderne vierdeurs, is de Astra voorzien van een in ongelijke delen neerklapbare achterbank, waardoor de laadruimte tot 1200 liter kan worden uitgebreid. De duurdere types kennen zelfs een ski-luik, voor het eenvoudig vervoeren van lange voorwerpen. De Astra heeft snel de leiderspositie van de Opel Kadett overgenomen, waardoor de auto in korte tijd een bekend gezicht is geworden in het straatbeeld. De sedan heeft de neus en portieren met de bestaande vijfdeurs gemeen. De auto heeft een extra zijruitje en een relatief dunne C- stijl. De aparte uitbouw van de achterschermen loopt nu netjes in de achtersteven weg. De grote lichtunits gaan ver 'om het hoekje' en bieden zo een forse opening van de kofferklep. Het is jammer dat zelfs bij de duurdere modellen de bumpers niet gedeeltelijk in de carrosseriekleur worden gespoten en wellicht zouden witte clignoteurs de aanblik wat verfraaien. De door ons gereden CD-uitvoering staat aan de top van het programma met metalen velgen, hermstrips op de flanken (alle s), een elektrische antenne, t glas, centrale vergrendeling istlampen in de voorbumper. Fiat toonde op de autotentoonstelling in Turijn een uiterst luchtige versie van de succesvolle Panda. De Panda Destriero is een vierpersoons open auto met een ruime instap voor voor- en achterpassagiers. De naam Destriero komt van een enorm krachtig jacht, waarmee de Costa Smeralda Yacht Club in een recordtijd de Atlantische oceaan wil oversteken. De Panda heeft een stevige rollbar in het midden en kent geen portieren. De zijkanten van de carrosserie zijn verstevigd en aan de binnenkant van de carrosserie bekleed. Wel kent de auto een dak Wat makkelijk kan worden verwijderd. De stoelen en achterbank zijn met kunstleer bekleed. De Panda Destriero is gebaseerd op de standaard Panda met 1 liter katalysatormotor. Demonstratierit De lol gaat er af! Althans dat beweerden vele duizenden motorrijders tijdens een grote demonstratierit afgelopen zaterdag. Ook motorrijden wordt steeds meer aan banden gelegd en dat is niet leuk. Je springt immers op de motor om je vrij te voelen en lekker een eindje te gaan toeren. Maar de Nederlandse overheid zou de Nederlandse overheid niet zijn, als ze ook daar een stokje voor willen steken. Het is daarom prima dat de betreffende weggebruikers daar massaal tegen protesteren. Het is opvallend dat de motorrijders dit in korte tijd voor elkaar hebben gekregen, terwijl Pro Auto in een aantal jaren van bestaan nog niet iets dergelijks heeft gerealiseerd. Waarschijnlijk ligt dat onder meer aan het feit dat de motorrijders een relatief hechte club vormen, die niet motorrijden vanwege het vervoer, maar vanwege een levensstijl. Een massale oproep bezitters van klassiei zou wellicht een zeh. opkomst geven. Toch zijn de bezwaren die de motorrijders tegen nieuwe maatregelen maken mijns inziens niet allemaal terecht. Zo is er sprake van het instellen van een APK- keuring voor motorfietsen. Natuurlijk is er vanuit de autobezitters ook in het begin gemopperd, maar waarom zou een motor niet aan bepaalde technische eisen moeten voldoen en een auto wel. Daarnaast zijn er problemen met de integraal helm. Een deel van de tweewielerbezitters beweegt zich of het liefst bloothoofds of met een zogenaamd 'potje' door het verkeer. Een helm is al heel lang verplicht, zodat daar al helemaal geen discussie over gevoerd moet worden. Maar het lijkt me dat het dragen van een veilige helm toch voor je zelf van het grootste belang is. Of zie ik het dan te veel vanuit het gezichtspunt van een sporadisch motorgebruiker... De Nederlandse Spoorwegen hebben zojuist een herziene uitgave van het boekje Er- op-Uit op de markt gebracht. Deze gids die te koop is voor f 4,5 bij de NS-stations, VW- kantoren, de boekhandel of postkantoren, geeft een schat aan informatie over fietstochten, wandelingen, meerdaagse trips, evenementen en andere wetenswaardigheden. Het aanbod aan dagtochten is met vier uitgebreid. Vorig jaar maakte 572.000 mensen hiervan gebruik. Ook het aantal beschreven fietsroutes is met 6 uitgebreid tot 53. Al de routes beginnen en eii op een NS-station en variëren in lengte van 20 tot 60 kilometer. Iedereen kan na het overleggen van een treinkaartje voor f5,= een fiets op het station huren. Niet NS-reizigers betalen f 7.50. Het is verstandig van te voren te reserveren. De benodigde telefoonnumi staan uiteraard ook in ht boekje. Maar ook verschillende natuur- en stadswandelingen staan beschreven, maar voor de benodigde wandelkaarten wordt wel een extra bijdrage van enkele guldens gevraagd. Voorts worden meerdaagse trips met hotelarrangementen voorgesteld naar bijvoorbeeld Antwerpen, Appingedam, Den Haag en Valkenburg. Wie niet van de trein gebruik maakt, in veel gevallen de automobilist, heeft echter ook profijt van het boekje. Maar liefst 550 evenementen in ons land zijn overzichtelijk opgenomen. Overigens zijn volgens de NS al deze evenementen goed met het openbaar vervoer bereikbaar. In sommige gevallen wordt zelfs een Trein plus Toegang-regeling geboden, waarbij treinvervoer, eventueel aanvullend vervoer en de toegang tot het evenement in één prijs worden aangeboden. mistlampen, dorpelverbreders en een achterspoiler. De 16 inch lichtmetalen 'Ninja' wielen met links en rechts aan elkaar gespiegelde vorm geven de zorg aan die Chrysler aan dit produkt heeft besteed. De uitrusting is uiterst compleet met standaard een airbag, van binnenuit te openen achterklep, rolhoes over de bagageruimte, stuurbekrachtiging, elektrisch bediende ruiten, centrale vergrendeling en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. De koper van deze exclusieve coupé met zeer comfortabele rij- eigenschappen kan kiezen uit vier kleuren: rood, zwart, blauw metallic en radiant fire De Chrysler Daytona Shelby kost NL

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 19