as
OPEL
Vy
k
I
IMS
'n Kontje gekregen
s
Oplage: 95.000 ex.
ions
Autotest:
Lees verder
Alfa Romeo
in dit nummer
155 Q4
pag. 9
o.a.:
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
BMW 525 i Touring
pag. 3
Rij-impressie:
Ford Scorpio Wagon
pag. 9
SPECIALE
INRUILAKTIE
«-
«eftW
VAN ROOSMALEN
Er-op-uit,
handige gids
van de NS
FB-XS-39
ii 1992- pagina 18
Donderdag 21 mei 1992
lett-1
klass
Lees verder op pagina 9
iet v
il lai
Tony Vos
NNMMMM
R
Informeer bij onze afdeling verkoop
bij
De
te
le
u
WOB
'B
molenstraatUDENHOUT;
VOLVO
VOLVO
VOLVO
VOLVO
VOLVO
Jaargang 4
Nummer 21
ièer dan 70
>n, nieuw en
>P-
k
imers
iet
LS en
ONISCHE
idel b.v.
x sinds 1917
iag
he
ast
de
IA
AUTOBEDRIJF
Ringbaan Zuid 3, Tilburg - Tel. 013-360015 - Donderdag koopavond
lichtme
besche
types),
getint
en mis
leze
ündigen
p aan
ieke auto's
ilfde
SPRAY
gelbaar wit
3 spaarplaatjes
5,2 i/min.(*)
6,8!/min.(‘)
i.8 1/min.^J
kunststof
plexiglas
Trespa
aluminium
messing
brons
portieren, middenconsole, 6
speakersysteem, interval op de
ruitewisser, veiligheidsgordels
voor- en achterin in hoogte
verstelbaar, zuiveringsfilter in de
ventilatie, gordelspanners en een
beklede bagageruimte.
Noordeloos - Het Astra-programma kan vanaf nu
vrijwel compleet beschouwd worden. Naast de drie
ën vijfdeurs hatchback en stationwagon is de
vierdeurs sedan aan de leveringslijst toegevoegd.
Eigenlijk is het alleen noc,
nieuwe sedan vult het kleine gat tussen de bestaande
Astra- modellen en de zakelijk zeer populaire Vectra.
Toch houdt de Astra van zijn grotere broer een nette
afstand.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Biel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
Tilburg
1-425374
Wie in de middenklasse goed wil
scoren, moet een complete range
aan carrosserie-varianten kunnen
bieden. Opel is daar vanuit de
g_3_. Kadett-historie al bekend mee. In
>g wachten op de cabriolet. De kla"sf.van de Astra zijn echter
uJ- de modellen met een achterklep
- het meest geliefd, zodat daar de
voorkeur bij introductie aan wordt
gegeven. De keuze is met de sedan
toch aardig uitgebreid.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Diesels
Voor een meerprijs van f.2.500,=
voegt de GLS daar zaken aan toe
als velours- bekleding, elektrisch
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels, getint glas,
hoofdsteunen achterin, centrale
vergrendeling, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel, 14
inch wielen, toerenteller en het
genoemde ski-luik.
Na een tijd van afwezigheid is de
Chrysler GS Turbo II weer terug op
de Nederlandse markt echter nu
luisterend naar de naam Daytona
Shelby en met een aantal
ingrijpende wijzigingen. Voorin is
ln de de 4 cylinder 2.5 liter turbomotor
3r de behouden gebleven. Deze is goed
voor 152 pk en een fors koppel van
291 Nm bij 2100 tr/min. Een
belangrijke verbetering is dat er
wat minder nadrukkelijk sprake is
van een turbogat. De Daytona
haalt een top van 212 km/u en trekt
binnen 8,8 seconden vanuit
stilstand naar de 100 km/u.
Het front en de achterpartij werden
volgens moderne maatstaven
vormgegeven en bieden de auto
direct een andere aanblik. De auto
heeft in de meegespoten
Stootkussen
Natuurlijk zijn alle veiligheids-
items uit de overige modellen op
de sedan overgenomen, zoals de
speciale verstevigingsbalken i
portieren, die de gevolgen voor
inzittenden bij een zijdelingse
aanrijding beperken.
In het interieur zien we, uitgaande
van de drie- en vijfdeurs, weinig
nieuws. Het keurige dashboard is
overzic htelijk. Het st uurwiel heeft
een fors stootkussen, wat ook de
veiligheid bevorderd. Alle Astra's
zijn uitgerust met een display
boven in de middenconsole,
waarop de tijd en datum kunnen
worden weergegeven. Opel levert
als accessoire echter een complete
range audio- installaties waarvan
de uitlezing ook op dit display
wordt geprojecteerd. De keuze bij
deze apparaten is uitgebreid tot
drie. De eenvoudige 4x7 Watt kost
f.445,-. Daarnaast is er een 4x20
Watt uitvoering met meer
mogelijkheden voor f.1.175,-.
Binnenkort komt daar ook een
variant met CD-speler bij. In de
duurste uitgave van de Astra
worden ook de mededelingen van
de boordcomputer op de console
weergegeven. Heel grappig is dat
alle aanduidingen in het
Nederlands afleesbaar zijn.
De Opel Astra is vooral
aantrekkelijk in de GL-uitgave, die
wel aan de basis staat, maar
absoluut niet als een instapper is
uitgerust. Zo vinden we standaard
H een vijfbak, opbergvakken aan de
portieren, hoofdsteunen,
interieurverlichting op alle
Uitbouw
De Astra sedan is met 4,24 meter
negentien centimeter langer dan
de overige versies. Het is
begrijpelijk dat deze extra lengte
vooral in de kofferruimte is
verwerkt. Met een bagageinhoud
van 500 liter tegen 360 liter voor
drie- en vijfdeurs scoort de sedan
op dit vlak vorstelijk. Zoals iedere
moderne vierdeurs, is de Astra
voorzien van een in ongelijke
delen neerklapbare achterbank,
waardoor de laadruimte tot 1200
liter kan worden uitgebreid. De
duurdere types kennen zelfs een
ski-luik, voor het eenvoudig
vervoeren van lange voorwerpen.
De Astra heeft snel de
leiderspositie van de Opel Kadett
overgenomen, waardoor de auto in
korte tijd een bekend gezicht is
geworden in het straatbeeld. De
sedan heeft de neus en portieren
met de bestaande vijfdeurs
gemeen. De auto heeft een extra
zijruitje en een relatief dunne C-
stijl. De aparte uitbouw van de
achterschermen loopt nu netjes in
de achtersteven weg. De grote
lichtunits gaan ver 'om het hoekje'
en bieden zo een forse opening
van de kofferklep. Het is jammer
dat zelfs bij de duurdere modellen
de bumpers niet gedeeltelijk in de
carrosseriekleur worden gespoten
en wellicht zouden witte
clignoteurs de aanblik wat
verfraaien. De door ons gereden
CD-uitvoering staat aan de top
van het programma met
metalen velgen,
hermstrips op de flanken (alle
s), een elektrische antenne,
t glas, centrale vergrendeling
istlampen in de voorbumper.
Fiat toonde op de autotentoonstelling in Turijn een uiterst luchtige
versie van de succesvolle Panda. De Panda Destriero is een
vierpersoons open auto met een ruime instap voor voor- en
achterpassagiers. De naam Destriero komt van een enorm krachtig jacht,
waarmee de Costa Smeralda Yacht Club in een recordtijd de Atlantische
oceaan wil oversteken.
De Panda heeft een stevige rollbar in het midden en kent geen portieren.
De zijkanten van de carrosserie zijn verstevigd en aan de binnenkant
van de carrosserie bekleed. Wel kent de auto een dak Wat makkelijk kan
worden verwijderd. De stoelen en achterbank zijn met kunstleer bekleed.
De Panda Destriero is gebaseerd op de standaard Panda met 1 liter
katalysatormotor.
Demonstratierit
De lol gaat er af! Althans dat
beweerden vele duizenden
motorrijders tijdens een
grote demonstratierit
afgelopen zaterdag.
Ook motorrijden wordt
steeds meer aan banden
gelegd en dat is niet leuk.
Je springt immers op de
motor om je vrij te voelen en
lekker een eindje te gaan
toeren. Maar de Nederlandse
overheid zou de Nederlandse
overheid niet zijn, als ze ook
daar een stokje voor willen
steken. Het is daarom prima
dat de betreffende
weggebruikers daar massaal
tegen protesteren.
Het is opvallend dat de
motorrijders dit in korte tijd
voor elkaar hebben
gekregen, terwijl Pro Auto in
een aantal jaren van
bestaan nog niet iets
dergelijks heeft gerealiseerd.
Waarschijnlijk ligt dat onder
meer aan het feit dat de
motorrijders een relatief
hechte club vormen, die niet
motorrijden vanwege het
vervoer, maar vanwege een
levensstijl.
Een massale oproep
bezitters van klassiei
zou wellicht een zeh.
opkomst geven.
Toch zijn de bezwaren die de
motorrijders tegen nieuwe
maatregelen maken mijns
inziens niet allemaal terecht.
Zo is er sprake van het
instellen van een APK-
keuring voor motorfietsen.
Natuurlijk is er vanuit de
autobezitters ook in het
begin gemopperd, maar
waarom zou een motor niet
aan bepaalde technische
eisen moeten voldoen en een
auto wel. Daarnaast zijn er
problemen met de integraal
helm. Een deel van de
tweewielerbezitters beweegt
zich of het liefst bloothoofds
of met een zogenaamd 'potje'
door het verkeer. Een helm is
al heel lang verplicht, zodat
daar al helemaal geen
discussie over gevoerd moet
worden.
Maar het lijkt me dat het
dragen van een veilige helm
toch voor je zelf van het
grootste belang is. Of zie ik
het dan te veel vanuit het
gezichtspunt van een
sporadisch motorgebruiker...
De Nederlandse Spoorwegen
hebben zojuist een herziene
uitgave van het boekje Er-
op-Uit op de markt gebracht.
Deze gids die te koop is voor
f 4,5 bij de NS-stations, VW-
kantoren, de boekhandel of
postkantoren, geeft een schat
aan informatie over
fietstochten, wandelingen,
meerdaagse trips,
evenementen en andere
wetenswaardigheden. Het
aanbod aan dagtochten is
met vier uitgebreid. Vorig
jaar maakte 572.000 mensen
hiervan gebruik. Ook het
aantal beschreven
fietsroutes is met 6
uitgebreid tot 53. Al de
routes beginnen en eii
op een NS-station en
variëren in lengte van 20 tot
60 kilometer. Iedereen kan
na het overleggen van een
treinkaartje voor f5,= een
fiets op het station huren.
Niet NS-reizigers betalen f
7.50. Het is verstandig van te
voren te reserveren. De
benodigde telefoonnumi
staan uiteraard ook in ht
boekje. Maar ook
verschillende natuur- en
stadswandelingen staan
beschreven, maar voor de
benodigde wandelkaarten
wordt wel een extra bijdrage
van enkele guldens
gevraagd. Voorts worden
meerdaagse trips met
hotelarrangementen
voorgesteld naar
bijvoorbeeld Antwerpen,
Appingedam, Den Haag en
Valkenburg. Wie niet van de
trein gebruik maakt, in veel
gevallen de automobilist,
heeft echter ook profijt van
het boekje. Maar liefst 550
evenementen in ons land zijn
overzichtelijk opgenomen.
Overigens zijn volgens de NS
al deze evenementen goed
met het openbaar vervoer
bereikbaar. In sommige
gevallen wordt zelfs een
Trein plus Toegang-regeling
geboden, waarbij
treinvervoer, eventueel
aanvullend vervoer en de
toegang tot het evenement in
één prijs worden
aangeboden.
mistlampen, dorpelverbreders en
een achterspoiler. De 16 inch
lichtmetalen 'Ninja' wielen met
links en rechts aan elkaar
gespiegelde vorm geven de zorg
aan die Chrysler aan dit produkt
heeft besteed. De uitrusting is
uiterst compleet met standaard
een airbag, van binnenuit te
openen achterklep, rolhoes over de
bagageruimte, stuurbekrachtiging,
elektrisch bediende ruiten,
centrale vergrendeling en een
elektrisch verstelbare
bestuurdersstoel.
De koper van deze exclusieve
coupé met zeer comfortabele rij-
eigenschappen kan kiezen uit vier
kleuren: rood, zwart, blauw
metallic en radiant fire De
Chrysler Daytona Shelby kost
NL