COSWORT
-FORD
ESCORT
Donders en granaten...
I
5oL
BLUE LflGOON
b j
Oplage95.000 ex.
D
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
A\ ïc=
f A
Bi 1992-pagina 18
inten
Donderdag 14 mei 1992
ten
sn Escort
A
D
rerige
Dato-dealers
Lees verder
in dit nummer
pag. 3
o.a:
CHEN
Autotest:
Jeep Cherokee 4.01
pag. 3
steunen
CBM-Techniek
Automobielbedrijf Bink
60 jaar
gedegen vakmanschap
pag. 7
Jaargang 4
Nummer 20
J/A< pJ °J
De
in Raak
lincentrum
10, Tilburg
7
rijdende
toch over een
tuto-gekte
rallen voor zijn
en superieure
iveau.
twintig
blijkt nc
weinig
mensenlt
Vertel je
dat je e
hebt, c’
buiten
meegenot
ing neerkl-
Aan de basis van het motorei
van 115 pk. Het prestatie
acceleratie van 0 tot 100 in
jrprogramma kent twee v
koellucht zorgt. De auto staat op
specifiek voor dit type ontworpen
vijfspaaks 16 inch lichtmetalen
velgen met 225/45 ZR 16 banden
(Pirelli P Zero of Dunlop Performa
8000). Het meest in het oog springt
wellicht de enorme taartschep op
de achterklep die direct doet
denken aan de eerste generatie
Sierra Cosworth. De bovenkant
J k
Nederlandse dealers gearriveerd. De eerste auto's
komen nog uit Japan, maar vanaf december wordt de
produktie in Engeland opgestard. In eerste instantie is
de Carina verkrijgbaar als sedan en hatchback,
terwijl begin 1993 ook de stationcar volgt.
een vlotte auto met een top van 205 k
n n -jonden. In de sportieve GTi zit een
2 liter diesel weer in de nieuwe Car
Prijsverlaging
Yue Loong
Na enige maanden met het
nieuwe merk Yue Loong op
de Nederlandse markt komt
de importeur Eurimpo tot de
conclusie dat de behoorlijk
hoge introductieprijzen enig
succes van het merk in de
weg staan. Daarom is de
Feeling met directe ingang
enkele duizenden guldens in
prijs verlaagd. De basis 1.6
LS kost nu f.24.995,= (was
f.28.745,=). De 1.8 LSX met
standaard ondermeer
stuurbekrachtiging is nog
verder in prijs gedaald tot
1.27.995,= (was 1.32.995,=). Het
uiterst complete topmodel
met elektrische termen en
spiegels, meegespoten
bumpers en spiegels kost
voortaan 1.30.995,= en dat
betekent een verlaging met
bijna zevenduizend gulden.
Mensen die reeds een Yue
Loong Feeling via een van
de 23 Nederlandse dealers
hebben gekocht, onvangen
het prijsverschil wat nu is
ontstaan via hun dealer
terug.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertent ie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
o
Luxemburg - Met zijn oorsprong in de Verenigde
Staten is Ford uitgegroeid tot een uiterst
internationaal bedrijf met belangrijke Europese
vestigingen in Duitsland, Engeland en Spanje. Het
Europese programma wijkt volledig van het
Amerikaanse af. Het is echter opvallend dat alle
supersportieve versies van de huidige Ford-modellen
de toevoeging Cosworth dragen en zodoende in
Engeland worden geprepareerd. Cosworth liet de
toverstaf ook over de huidige generatie Escort gaan,
wat een zeer compacte rally-auto opleverde met
verbluffende prestaties.
De derde generatie voorwielaangedreven Toyota
Carina is in een klein aantal inmiddels bij de 7^^
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Hiel, Loon op
Zand, Üdenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
Overkapping
Het dashboard heeft een fantasievolle vormgeving met een vloeiend
verlopende overkapping èn een iets naar voren stekende rechthoekige
console.
Aan de basis staat de Carina 1.61 met in de standaarduitvoering
segespoten bumpers, wielplaten, een digitaal klokje, antenne en 2
eakers, van binnenuit verstelbare buitenspiegels en getint glas. De
to kost als sedan f.34.975,= en als liftback f.36.635,=. Het volumemodel
wordt echter de XL met centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging,
toerenteller en verstelbaar stuur, de prijzen respectievelijk f.36.990,= en
f.38.650,=. De GL heeft de krachtige 2 liter motor en wordt af-fabriek
aangeboden met vier elektrische ramen, verwarmde spiegels, andere
bekleding, armsteun achter en hoogteverstelling op de bestuurdersstoel.
De 2.0 GLi is er vanaf f.42.860,=. De sportieve top wordt gevormd door de
GTi met ondermeer ABS, lichtmetalen velgen, sportstoelen,
achterspoiler, breedstralers en meegespoten portiergrepen voor
f.57.380,= als sedan en f.58.540,= als liftback.
De diesel wordt eveneens in een XL-uitgave gebracht voor
achtereenvolgens f.42.380,= en f.44.040,=.
dreigende uiterlijk goed te zien.
Door de uitgebouwde
spatschermen is de auto bijzonder
breed geworden, wat nog eens
extra wordt benadrukt door de
meegespoten bumpers en skirts. In
de motorkap zijn twee forse
louvres opgenomen, terwijl het
grote gat onder in de bumper ook
voor de nodige toevoer van
mee
In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe Carina groter geworden spec
wat resulteerd in een aanzienlijk toegenomen binnenruimte. Opvallend autc
is dat ondanks een uitstekende stroomlijn (Cw=0;30) de hoofdruimte
achterin royaal is, terwijl er ook met de onderdanen rekening gehouden
De Carina is een ruime vierpersoons. Daarnaast vindt ook een meer
dan gemiddelde vakantiebagage een goed onderkomen. De liftback
heeft een compartiment van 470 liter, terwijl in de sedan voor 545 liter
kan worden meegenomen. Beide varianten kennen een in 60/40
verhouding neerklapbare achterbankrugleuning en -zitting,
basis van het motorenprogramma staat de 1.6 liter 16-klepper
van 115 pk. Het prestatieniveau met een top van 195 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 11,3 seconden is al zeer bevredigend.
Het 2 literprogramma kent twee varianten. Met 133 pk wordt de Carina
Suzuki heeft de titel van een signaal. De waarde van het
bekende, exotische film gekoppeld optiepakket bedraagt f.7.130,=. De
aan haar uiterst populaire 4x4 klant betaalt echter maar f.2.350,=
Samurai. De Blue Lagoon is als zodat de Suzuki Samurai Blue
zodanig de opvolger van de Lagoon uitkomt op f.24.995,=.
Samurai Pepper, die al heel snel
was uitverkocht. De Blue Lagoon is
uitgevoerd in donker blauw
metallic en beplakt met een
vrolijke paars/grijze striping en
valt zodoende op. De oplage van
deze speciale Samurai blijft
beperkt. Als basis diende de
Samurai Commercial met softtop.
De 1.3 liter motor levert 64 pk. De
vierwielaandrijving is met een
extra pook op de vloer in te
schakelen, waarna geen berg hem
meer te hoog gaat. Standaard zijn
de brede lichtmetalen wielen, de
bull-bar voorop en het reservewiel
in een metaalkleurige houder. Het
uiterlijk wordt compleet g<Bmaakt
door de roestvrijstalen side bars.
De softtop is in grijs uitgevoerd en
kent twee transparante sunroofs
boven de inzittenden. De Blue
Lagoon waarschuwt overige
verkeersdeelnemers bij
achteruitrijden via een akoestisch
km/u en de acceleratie van 0-100 in
158 pk 2 liter. Uiteraard is ook de
irina present.
:7A\1 o
wordt naar een vlot ri
gezinsauto. Ie moet tc
gezonde dosis at
beschikken en vc
uitstraling
prestatienn
Taartschep
Dat we niet zomaar met een
te maken hebben is aan het
Al bij de eerste presentatie van de
huidige Escort/Órion werden foto's
getoond van Ford's nieuwste
rallywapen. Twee jaar na dato is
dit kleine monster ook werkelijk in
produktie genomen en zodoende in
een straatversie beschikbaar voor
de liefhebber. Geen normaal
denkend mens zal over een Escort
Cosworth denken als er gezocht
gemeenschappelijke onderdelen
te ontdekken. Technisch
gesproken is de Escort meer een
doorontwikkelde Sierra Cosworth.
In de lengterichting voorin ligt de
2 liter 16-kleppen DOHC-motor die
een grotere Garrett
turbocompressor heeft gekreger
met een tweetraps intercooler. I
Escort Cosworth nog turbodruk wordt door een Weber-
p het huis-tuin-en- Marelli motormanagementsysteem
er gecontroleerd.
Lees verder op pagina 3
loopt vrijwel op dezelfde hoogte
als het dak, waardoor je in de
achteruitkijkspiegel netjes onder
het geheel doorkijkt. In ieder geval
moet dit door sommigen geprezen
en door anderen verafschuwde
onderdeel zorgen voor de nodige
neerwaartse druk bij hoge
snelheden.
Alhoewel de F--
in de verte op het huis-tuir
keuken model lijkt, vallen
onderhuids weinig
Steekhoudend
We worden allemaal ouder,
maar eigenlijk veranderd er
weinig in ons leven. Als
kleuter wist je je geen
houding te geven als je voor
de zoveelste keer weer een
gat in je broek was gevallen.
Een paar jaar later trapte je
een bal door de kamerruit
van de buren, wat wederom
grote opschudding in het
jonge leven betekende.
Tijdens de lagere school
periode werd schoorvoetend
het slechte rapport overlegd,
terwijl op de middelbare
school 'bewust' slechte
resultaten werden achter
gehouden. Maar zo boven de
vijftien levensjaren slaat de
zelfstandigheid toe. Je hoeft
je niet meer te schamen voor
een diepe onvoldoende, daar
alle klasgenoten precies
hetzelfde hebben gescoord.
Vader en moeder hebben na
grote druk en niet tegen te
spreken argumenten
kleedgeld geschikbaar
gesteld. Toch weet je niet
hoe je ze moet vertellen dat
het geld van enkele
maanden op is gegaan aan
nieuwe sportschoenen of aan
een kledingstuk waarvan je
weet dat ze het niet mooi
zullen vinden. Maar ook
daar groeien we vrijwel
allemaal vlekkeloos
overheen.
Wie eenmaal zelf de kost
verdient, samenwoont of
getrouwd is, heeft hier
allemaal niet meer mee te
maken, althans dat denk je
als niets vermoedende
achttien-jarige. Als je de
7 ver bent gepasseerd,
rog eens duidelijk hoe
1 er in een
nleven veranderd.
partner maar eens
een leuke auto gezien
die eigenlijk net iets
jn het budget valt
(vreemd eigenlijk, dat auto's
heel vaak buiten het budget
vallen), maar dat als je een
keer minder op vakantie
gaat en de verbouwing even
uitstelt, je de prachtige
bolide makkelijk kunt
betalen. Van kind af aan ben
je erin getraind om van te
voren een aantal
steekhoudende argumenten
te verzamelen. En als je een
beetje door de wol geverfd
bent, kan je partner net als je
ouders vroeger hier niets
tegen in brengen...
Tony Vos
en