JE
Q VANDERBOOM
Klassiek zonder compromis
Joint Venture
en GM
enova
Een bevrijdend gevoel
OCCASION
^Knova
Toyota
RENAULT
AUTO VHN DE WEEK
49.500,-
AUTOBEDRIJF
EL-®-
RENAULT TOP
12 MRRNDEN GRRRNTIE
32.995-
ei 1992-pagina 4
DE AUTOMAAT - Donderdag 7 mei 1992 - pagina 5
DE TILBURGSE KOERIER
laats
ilaats
.Zo
niet
ig-
uit-
ANDERE MERKEN
rsa Swing* 3-deurs.
Gaat u naar nieuwe auto's kijken, dan altijd met Rover vergelijken
■5
- Reparatie
iARANTIE
BMW HUISSELECTIE 12 maanden garantie
RENOVA SELECTIE
ROVER
Vakmanschap en service als traditie.
Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg, Telefoon (013)36.40.11
groen met.
blauw
WE AUTO'S
ITIE
Renault 25 V6 turbo
94.800 km - mei 1990
Volvo 360 GLS
Volvo 360i
14.000 km
125.621 km
81.361 km
78.360 km
91.952 km
150.938 km
128.168 km
75.000 km
123.443 km
150.000 km
120.000 km
110.000 km
82.603 km
50.000 km
98.203 km
113.413 km
63.033 km
92.199 km
85.020 km
71.386 km
54.349 km
70.000 km
69.000 km
77.000 km
76.414 km
35.000 km
35.870 km
58.033 km
51.164 km
38.869 km
99.276 km
97.431 km
07/88
10/89
09/90
09/88
01/89
03/89
06/89
01/91
07/90
02/86
01/88
WEEK
1.6i
1990
Auto’s
013-682001
s die we uit
rennen. Maar de
"g is nog verder
stereo
Ier, elektrisch
i en
3161
3161 4-drs.
3161
3181
320 4-drs.
316
316
316 4-drs.
316i 4-drs.
316i
316i 4-drs.
3161
3161
3161
3181
318i Bauer
cabrio
320i
320I
320I
320i 4-drs.
324D 4-drs.
M3 Cecotto
5181
520i
524 TD
524 TD
524 TD
524 TD
525i autom.
530i
1986
1987
1987
1990
1988
1985
1985
1988
1987
1985
1987
1987
1988
1988
1985
1985
1985
1985
1985
1986
1985
1984
1982
«WV,-
11.950,-
!S:
42.500,-
utofabrikanten kunnen
srodukten enigszins
Ibaar houden, door
londerc
ito's. Dc
Alvis or
X Volksv
16.950, -
13.950, -
9.950, -
13.950, -
8.950, -
15.950, -
zodat ook het
ie motor straffeloos
brilliant rood
bronzitbeige
alpinweiss
zinnoberrot
diamantzwart
Luxorbeige
macaoblauw
Trevor Wilkinson stichtte in 1947 zijn
bedrijfje wat later uitgroeide tot een fabriek
van exclusieve sportwagens. Nadat hij in
1937 als 14-jarige bij de lokale garage was
gaan werken, werd vlak na de Tweede
Wereldoorlog het besluit genomen voor
zichzelf te beginnen. Op basis van een
oude Alvis F rebird werd eind jaren veertig
een eigen auto gecreeerd, een tweezits
roadster, die al snel de naam TVR kreeg
(van TreVoR). In 1954 verscheen de eerste in
een kleine serie gebouwde TVR. We reden
met de TVR V8S uit 1992, een auto die het
klassieke karakter overduidelijk behouden
heeft.
daard. Dus niet van dat benauwde, dat bene
Dat voelt u ook duidelijk tijdens een pre
bevrijdende proefrit. Z’n prijs (33.995,-)
schieri wat forser kunnen.
Maar ja, bij Rover is nu een
maal niet alles standaard.
s, wit
pecial, grijs
royal blauw
alpinweiss
lapisblauw
al pine wit
atlantisblauw
delphingrijs
brilliantrood
diamantzwart
atlantisblauw
brilliantrood
Autobedrijf
Spoordijk 72/74 Tel. 013/422133
atlantisblauw
lapisblauw
sterling
lapisblauw
luxorbeige
Autobedrijf BERKELMANS Oisterwijk
HET VANOUDS BEKENDE EN VERTROUWDE ADRES
VOOR EEN GEBRUIKTE AUTO
CitroénBXI.41988
Opel Kaden 1.21985-1987
Toyota Tercel 1.3 DX1966
Audi 100 2.01985
Nissan Micra 4-drs.1967
Peugeot 205 Accent1988
Peugeot 405 GL LPG1988
Lada1200S1986
Ford Escort 1.3 CL1982-1987
Suzuki Alto automaat1986
Fiat Panda 341965
Mini Metro Surf 1.31988
Renault 11 GTL 4-drs1983
Nissan Cherry deed1984
FINANCIERING INRUILEN
Udenhoutseweg 26 - Tel. 04242-82984
TILBURG: Bink Tilburg B.V.,
Winkler Prinsstraat 24-30, Tel. 013-42 0143
Merk/type
Renault Clio RN 1.2 3-drs., rood
Renault 5 SL 1.1,3-drs., rood
Renault 5 GTD1.6 diesel, 3 drs., blauw
Renault 9 TL 1.4, grijs met.
Broadway 1.4,5-drs., fc™„, bren.
I GTL zonnedak, wit 12O.C^
IGTS1.4 Energy, 5-drs., blauw 60.C2C
IGTX1.7,3-drs., I.m. velg., grijs 11.60C
ITR 1.4, LPG install., rood 66.223
I Chamade GTR1.4 zonw. glas, rood
GTS 1.7 LPG install., brons met.
GTS 1.7 blauw met., trekhaak
i GTX, schuifdak, r*j!- 11
01/88 WW, hoofdst. achter
07/88 WW, brede banden
01/90 WW radiovoorber.
01/89 L/M wielen, ww
05/88 WW, schuifdak
lepene.
roefrit. Een
,-) zou mis-
Rover 400 vanaf
delphingrijs
delphingrijs
atlantisblauw
luxorbeige
malachitgroen
brocatrood
delphingrijs
lachssilber
i, verstralers, een
:ferentieel', een
rhtmetalen velgen
buitenspiegels,
'limited slipdiffe
mohair kap, lich
en getint glas.
CV, WW
CV, WW, alarm
CV, alarm, schuifd.
CV, alarm, schuifd.
CV, alarm, tel., o. opt.
CV, alarm
vele opties
01/90 vele opties
01/87 vele opties
01/87 WW
01/87 WW, br.banden
01/88 schuifdak, mistl.
05/88 WW
11/88 WW
01/89 WW
02/89 NSL uitvoering
01/90 WW
04/89 NSL uitvoering
km-stand bouwj. prijs
31.700 1991 20.950,-
77.840 1987 9.950,-
137.500 1987 13.950,-
65.800 1987 9.950,-
Renault 11 Broadway 1.4,5-drs., trekh., bronsmet. 72.720 1986 8.950,-
Renault 18 GTL zonnedak, wit 120.000 1986 8.950,-
Renault 19 GTS 1.4 Energy, 5-drs., blauw 60.000 1989 19.500,-
Renault 19 GTX 1.7,3-drs., I.m. velg., grijs 11.600 1991 28.950,-
Renault19TR 1.4, LPG install., rood 66.223 1989 18.950,-
Renault 19 Chamade GTR 1.4 zonw. glas, rood 15.550 1991 24.950,-
Renault 21 GTS 1.7 LPG install., brons met. 112.700 1986
Renault 21 GTS 1.7 blauw met., trekhaak 74.100 1987
Renault 25 GTX, schuifdak, radio Renault 121.550 1987
Renault Espace TSE, LPG-inst, blauw met. 80.330 1989
hun pre-
betaalbaar houden, door gebruik
te maken van onderdelen van
bestaande auto's. Door de historie
waren na de Alvis onderdelen van
de Austi. A40, Volkswagen Kever,
Ford en Rover in de verschillende
TVR's te vinden. De huidige
fabriek van TVR staat in
Blackpool, waar ongevee 220
mensen iedere dag weer werken
aan de totstandkoming van de
verschillende modellen. Na een
produktie van 800 stuks in 1991,
moet dit jaar de activiteit
toenemen tot zo'n 1.100 auto's.
66.560 1989
49.075 1988
24.101 1990
11.125 1989
95.005 1985
Swing, 3-drs., wit 40.180 1990
3D, diesel, 5-drs., blauw met 153.400 1988 15.950,-
50.900 1989 11.950,-
72.765 1988 15.950,-
52.165 1990 22.950,-
Niet ouder dan 5 jaar
De Rover 400 Ascot is een sedan die ruim in z’n
voorzieningen zit. Om maar wat te noemen: een
glazen schuif/kanteldak, houten stuurwiel, wortel-
notehout, centrale deurvergrendeling met infrarood
afstandsbediening, in hoogte verstelbaar stuur, ge
tint glas, 16-kleppen techniek. En allemaal stan-
kan geschieden. De
wielophanging kent langere
dwarsdraagarmen en een groter
spoor voor en achter. Maar ook
grotere remmen en een dikkere
stabilisatorstang houden het
geweld in toom.
De vormgeving werd volledig van
de 6 cylinder variant
overgenomen, met uitzondering
van de bobbel die de V8 op de
motorkap draagt. Déze is nodig om
plaats te bieden aan het
inlaatspruitstuk van de motor. De
volledige(carrosserie is uit
glasvezel versterkt polyester
gemaakt. De afwerking van het
geheel is in de laatste jaren enorm
verbéterd. De TVR S is een
volwaardige roadster met
verschillende mogelijkheden. De
auto kan natuurlijk dicht gereden
worden. Vervolgens kunnen de
twee dakplaten verwijderd
worden, en wordt het effect van
een targa verkregen. Maar ook de
gehele kap kan natuurlijk naar
beneden. Het interieur is uiterst
rijk aangekleed. De stoelen
hebben standaard lederen
bekleding, terwijl het dashboard
met wortelnotehout is bedekt. De
auto kent een forse reeks ronde
klokjes en een reeks
bedieningsknopjes
andere auto's herke
standaarduitrusting
compleet met een ste
radio/cassettespek
bediende zijruiten
Targa
Het stevige buizenchassis beschikt
bij de V8 over eytra
dwarsprofielen,
opvoeren van de
Service
Uiteraard kan iedere TVR-koper
zijn auto verder personaliseren
met bijvoorbeeld metaallok, een
kofferrek, houten stuurwiel, extra
rolbeugel, striping, extra
beenruimte, verwarmde stoel,
airconditioning en
koplampsproeiers. De TVR V8S
kost standaard f. 124.250,= wat in
de meest compleet uitgerust versie
oploopt tot f. 158.130,=.
De TVR S met 2.9 liter 6-pitter staat
voor f. 104.250,= in de prijslijst en
biedt onder Nederlandse
omstandigheden meer dan
voldoende rijplezier. De motor is
goed voor 168 pk bij 6000 tr/min en;
haalt daarmee een top van 226
km/u en trekt in 6,9 seconden van 0
tot 100 km/u. Voorwaar geen
zielige waarden. Standaard heeft
de V6 vreemdgenoeg metaallok,
terwijl voor het gelimiteerde
slipdifferentieel moet worden
bijbetaald. De TVR S is in beide
motorvarianten een auto voor de
liefhebber. Wie graag een klassiek
ogende exclusieve auto wil rijden,’
maar moet kunnen terugvallen op
de service van een nieuwe auto,
kan prima bij TVR terecht. Zo heeft
het kleine Engelse merk haar
volledige garantie uitgebreid tot 3
jaar of 100.000 kilometer.
Toyota Motors Corporation en General
Motors Corporation gaan in Australië
gezamenlijk auto's ontwikkelen en bouwen.
Hiertoe is een joint venture, genaamd United
Australian Automotive Industries (UAAI), van
kracht geworden tussen Toyota Motor
Corporation Australia (TMCA) en General
Motors-Holden's Automotive Ltd (GMHA). Het
belangrijkste voordeel van deze
samenwerking is dat Toyota en General
Motors voortaan gebruik kunnen maken van
eikaars technologische ontwikkelingen. Dit
zal met name resulteren in lagere
produktiekosten en een nog hoger
kwaliteitsniveau van de auto's.
In de joint venture zullen Toyota en GM
activiteiten ontplooien die voorheen via
TMCA en GMHA werden gecoördineerd.
Tevens is de gelijkwaardigheid van beide
partners in de joint venture vastgelegd. De
bestaande interne structuur van de
oorspronkelijke Australische vestigingen
blijft gehandhaafd. Ook hun produktie- en
verkoopactiviteiten blijven grotendeels
ongewijzigd.
De eerste fase van de joint venture (gestart
op 9 mei 1988) was gericht op de
gezamenlijke ontwikkeling van de
binnenlandse produktie van dire model
series: de Toyota Lexcen/Holden
Commodore, de Toyota Camry/Holden
Apollo en de Toyota Corolla/Holden Nova. De
genoemde auto's worden via de eigen
verkoopkanalen van Toyota en Holden
verkocht.
Tegelijk met het completeren van de joint
venture is bekend gemaakt dat Ian E.
Webber tot Chairmain van UAAI is benoei
Webber kan bogen op een internationale
carrière in de auto-industrie. Bij Chrysler
Australia, later Mitsubishi Motors Australia
Ltd. genaamd, was hij managing director. De
afgelopen tien jaar bekleedde Webber een
topfunctie bij Mayne Nickless Limited,
Australië's grootste transport-onderneminc
Deze joint venture is een lange-termijn
overeenkomst, die de betrokkenheid van
Toyota en General Motors bij de
Australische automobiel-produktie versterkt.
Met deze verregaande samenwerking
spreken beide concerns hun vertrouwen in
de toekomst uit. l
Potentieel
In 1986 kwam TVR met de "S" op de
markt, een auto met de klassieke
lijnen van de modellen uit de jaion
zestig en zeventig. Aanvankelijk
werd het leveringsprogramma
beperkt tot één versie met de 2.8
liter V6 Ford motor. In 1989 werd de
cylinderinhoud tot 2,9 liter vergroot
en werd kort daarna een
katalysator-variant leverbaar.
Nieuw is echter de V8S. Voorin ligt
een 3952 cc krachtbron van Rover-
origine, die bij TVR Power in
Coventry wordt geprepareerd. De
.cylinderkoppen zijn voorzien van
nokkenassen die de kleppen een
grotere lichthoogte geven. Verder
is de compressieverhouding
verhoogd en heeft de uitlaat zo'n
vormgeving, dat de gassen vrijwel
ongehinderd naar buiten kunnen.
WW, metallic
WW
Het Lucas injectiesysteem werd
slechts met een andere chip?aan
de TVR aangepast. Natuurlijk
wordt de TVR V8S standaard
aangeboden met een geregelde
driewegkatalysator, waardoor de
auto aan de US-83-norm voldoet.
Het is niet voor niets dat de Rover
V8, van Amerikaanse origine,
veelvuldig in sportauto's van
kleEne fabrieken te vinden is. De
V8 heeft ondanks zijn klassieke
ontwerp een enorm potentieel. In
de TVR wordt een vermogen van
229 pk behaald bij 5500 tr/min en
een koppel van 336 Nm bij 4000
tr/min. De krachtbron maakt een
topsnelheid mogelijk van 232 km/u,
terwijl een acceleratie van 0 tot 100
km/u wordt opgegeven in 5,1
seconden. Aan de motor zal dit
inderdaad niet liggen, ware het
niet dat de handgeschakelde
vijfbak zich uitermate zwaar en
stroef laat bedienen. Dit geldt
bovendien voor de pedalen en de
niet bekrachtigde besturing. De V8
maakt uiteraard een machtig
geluid, al moet wat dit betreft toch
de voorkeur aan de bulderende V6
worden gegeven, een motor die
wat minder krachtig is, maar over
hetOgeheel gezien beter bij het
karakter van de TVR S past.
Citroën BX1.4 RE Palmares, wit
Daihatsu Charade 1.3 TS Special, c
FSO Prima 1.5 SIX injection, rood
Fiat Uno 45S, 3-drs., grijs met.
Opel Rekord 2.3 turbo diesel, beige
Opel Corsa 1.4 Swing, 3-drs., wit
Peugeot 205 GRD, diesel, 5-drs.,
Seat Marbella GLX zonwerend glas, wit
Volvo 3401.7, K6,3-drs., wit
VW Golf CL Manhattan 1.3,3-drs., blauw
11/89 vele opties
04/85 WW, LM wielen
03/86 schuifd., LM wiel.
06/87 LM wielen, WW
05/89 NSL uitvoering
WW, LM wielen
vele opties