JE Q VANDERBOOM Klassiek zonder compromis Joint Venture en GM enova Een bevrijdend gevoel OCCASION ^Knova Toyota RENAULT AUTO VHN DE WEEK 49.500,- AUTOBEDRIJF EL-®- RENAULT TOP 12 MRRNDEN GRRRNTIE 32.995- ei 1992-pagina 4 DE AUTOMAAT - Donderdag 7 mei 1992 - pagina 5 DE TILBURGSE KOERIER laats ilaats .Zo niet ig- uit- ANDERE MERKEN rsa Swing* 3-deurs. Gaat u naar nieuwe auto's kijken, dan altijd met Rover vergelijken ■5 - Reparatie iARANTIE BMW HUISSELECTIE 12 maanden garantie RENOVA SELECTIE ROVER Vakmanschap en service als traditie. Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg, Telefoon (013)36.40.11 groen met. blauw WE AUTO'S ITIE Renault 25 V6 turbo 94.800 km - mei 1990 Volvo 360 GLS Volvo 360i 14.000 km 125.621 km 81.361 km 78.360 km 91.952 km 150.938 km 128.168 km 75.000 km 123.443 km 150.000 km 120.000 km 110.000 km 82.603 km 50.000 km 98.203 km 113.413 km 63.033 km 92.199 km 85.020 km 71.386 km 54.349 km 70.000 km 69.000 km 77.000 km 76.414 km 35.000 km 35.870 km 58.033 km 51.164 km 38.869 km 99.276 km 97.431 km 07/88 10/89 09/90 09/88 01/89 03/89 06/89 01/91 07/90 02/86 01/88 WEEK 1.6i 1990 Auto’s 013-682001 s die we uit rennen. Maar de "g is nog verder stereo Ier, elektrisch i en 3161 3161 4-drs. 3161 3181 320 4-drs. 316 316 316 4-drs. 316i 4-drs. 316i 316i 4-drs. 3161 3161 3161 3181 318i Bauer cabrio 320i 320I 320I 320i 4-drs. 324D 4-drs. M3 Cecotto 5181 520i 524 TD 524 TD 524 TD 524 TD 525i autom. 530i 1986 1987 1987 1990 1988 1985 1985 1988 1987 1985 1987 1987 1988 1988 1985 1985 1985 1985 1985 1986 1985 1984 1982 «WV,- 11.950,- !S: 42.500,- utofabrikanten kunnen srodukten enigszins Ibaar houden, door londerc ito's. Dc Alvis or X Volksv 16.950, - 13.950, - 9.950, - 13.950, - 8.950, - 15.950, - zodat ook het ie motor straffeloos brilliant rood bronzitbeige alpinweiss zinnoberrot diamantzwart Luxorbeige macaoblauw Trevor Wilkinson stichtte in 1947 zijn bedrijfje wat later uitgroeide tot een fabriek van exclusieve sportwagens. Nadat hij in 1937 als 14-jarige bij de lokale garage was gaan werken, werd vlak na de Tweede Wereldoorlog het besluit genomen voor zichzelf te beginnen. Op basis van een oude Alvis F rebird werd eind jaren veertig een eigen auto gecreeerd, een tweezits roadster, die al snel de naam TVR kreeg (van TreVoR). In 1954 verscheen de eerste in een kleine serie gebouwde TVR. We reden met de TVR V8S uit 1992, een auto die het klassieke karakter overduidelijk behouden heeft. daard. Dus niet van dat benauwde, dat bene Dat voelt u ook duidelijk tijdens een pre bevrijdende proefrit. Z’n prijs (33.995,-) schieri wat forser kunnen. Maar ja, bij Rover is nu een maal niet alles standaard. s, wit pecial, grijs royal blauw alpinweiss lapisblauw al pine wit atlantisblauw delphingrijs brilliantrood diamantzwart atlantisblauw brilliantrood Autobedrijf Spoordijk 72/74 Tel. 013/422133 atlantisblauw lapisblauw sterling lapisblauw luxorbeige Autobedrijf BERKELMANS Oisterwijk HET VANOUDS BEKENDE EN VERTROUWDE ADRES VOOR EEN GEBRUIKTE AUTO CitroénBXI.41988 Opel Kaden 1.21985-1987 Toyota Tercel 1.3 DX1966 Audi 100 2.01985 Nissan Micra 4-drs.1967 Peugeot 205 Accent1988 Peugeot 405 GL LPG1988 Lada1200S1986 Ford Escort 1.3 CL1982-1987 Suzuki Alto automaat1986 Fiat Panda 341965 Mini Metro Surf 1.31988 Renault 11 GTL 4-drs1983 Nissan Cherry deed1984 FINANCIERING INRUILEN Udenhoutseweg 26 - Tel. 04242-82984 TILBURG: Bink Tilburg B.V., Winkler Prinsstraat 24-30, Tel. 013-42 0143 Merk/type Renault Clio RN 1.2 3-drs., rood Renault 5 SL 1.1,3-drs., rood Renault 5 GTD1.6 diesel, 3 drs., blauw Renault 9 TL 1.4, grijs met. Broadway 1.4,5-drs., fc™„, bren. I GTL zonnedak, wit 12O.C^ IGTS1.4 Energy, 5-drs., blauw 60.C2C IGTX1.7,3-drs., I.m. velg., grijs 11.60C ITR 1.4, LPG install., rood 66.223 I Chamade GTR1.4 zonw. glas, rood GTS 1.7 LPG install., brons met. GTS 1.7 blauw met., trekhaak i GTX, schuifdak, r*j!- 11 01/88 WW, hoofdst. achter 07/88 WW, brede banden 01/90 WW radiovoorber. 01/89 L/M wielen, ww 05/88 WW, schuifdak lepene. roefrit. Een ,-) zou mis- Rover 400 vanaf delphingrijs delphingrijs atlantisblauw luxorbeige malachitgroen brocatrood delphingrijs lachssilber i, verstralers, een :ferentieel', een rhtmetalen velgen buitenspiegels, 'limited slipdiffe mohair kap, lich en getint glas. CV, WW CV, WW, alarm CV, alarm, schuifd. CV, alarm, schuifd. CV, alarm, tel., o. opt. CV, alarm vele opties 01/90 vele opties 01/87 vele opties 01/87 WW 01/87 WW, br.banden 01/88 schuifdak, mistl. 05/88 WW 11/88 WW 01/89 WW 02/89 NSL uitvoering 01/90 WW 04/89 NSL uitvoering km-stand bouwj. prijs 31.700 1991 20.950,- 77.840 1987 9.950,- 137.500 1987 13.950,- 65.800 1987 9.950,- Renault 11 Broadway 1.4,5-drs., trekh., bronsmet. 72.720 1986 8.950,- Renault 18 GTL zonnedak, wit 120.000 1986 8.950,- Renault 19 GTS 1.4 Energy, 5-drs., blauw 60.000 1989 19.500,- Renault 19 GTX 1.7,3-drs., I.m. velg., grijs 11.600 1991 28.950,- Renault19TR 1.4, LPG install., rood 66.223 1989 18.950,- Renault 19 Chamade GTR 1.4 zonw. glas, rood 15.550 1991 24.950,- Renault 21 GTS 1.7 LPG install., brons met. 112.700 1986 Renault 21 GTS 1.7 blauw met., trekhaak 74.100 1987 Renault 25 GTX, schuifdak, radio Renault 121.550 1987 Renault Espace TSE, LPG-inst, blauw met. 80.330 1989 hun pre- betaalbaar houden, door gebruik te maken van onderdelen van bestaande auto's. Door de historie waren na de Alvis onderdelen van de Austi. A40, Volkswagen Kever, Ford en Rover in de verschillende TVR's te vinden. De huidige fabriek van TVR staat in Blackpool, waar ongevee 220 mensen iedere dag weer werken aan de totstandkoming van de verschillende modellen. Na een produktie van 800 stuks in 1991, moet dit jaar de activiteit toenemen tot zo'n 1.100 auto's. 66.560 1989 49.075 1988 24.101 1990 11.125 1989 95.005 1985 Swing, 3-drs., wit 40.180 1990 3D, diesel, 5-drs., blauw met 153.400 1988 15.950,- 50.900 1989 11.950,- 72.765 1988 15.950,- 52.165 1990 22.950,- Niet ouder dan 5 jaar De Rover 400 Ascot is een sedan die ruim in z’n voorzieningen zit. Om maar wat te noemen: een glazen schuif/kanteldak, houten stuurwiel, wortel- notehout, centrale deurvergrendeling met infrarood afstandsbediening, in hoogte verstelbaar stuur, ge tint glas, 16-kleppen techniek. En allemaal stan- kan geschieden. De wielophanging kent langere dwarsdraagarmen en een groter spoor voor en achter. Maar ook grotere remmen en een dikkere stabilisatorstang houden het geweld in toom. De vormgeving werd volledig van de 6 cylinder variant overgenomen, met uitzondering van de bobbel die de V8 op de motorkap draagt. Déze is nodig om plaats te bieden aan het inlaatspruitstuk van de motor. De volledige(carrosserie is uit glasvezel versterkt polyester gemaakt. De afwerking van het geheel is in de laatste jaren enorm verbéterd. De TVR S is een volwaardige roadster met verschillende mogelijkheden. De auto kan natuurlijk dicht gereden worden. Vervolgens kunnen de twee dakplaten verwijderd worden, en wordt het effect van een targa verkregen. Maar ook de gehele kap kan natuurlijk naar beneden. Het interieur is uiterst rijk aangekleed. De stoelen hebben standaard lederen bekleding, terwijl het dashboard met wortelnotehout is bedekt. De auto kent een forse reeks ronde klokjes en een reeks bedieningsknopjes andere auto's herke standaarduitrusting compleet met een ste radio/cassettespek bediende zijruiten Targa Het stevige buizenchassis beschikt bij de V8 over eytra dwarsprofielen, opvoeren van de Service Uiteraard kan iedere TVR-koper zijn auto verder personaliseren met bijvoorbeeld metaallok, een kofferrek, houten stuurwiel, extra rolbeugel, striping, extra beenruimte, verwarmde stoel, airconditioning en koplampsproeiers. De TVR V8S kost standaard f. 124.250,= wat in de meest compleet uitgerust versie oploopt tot f. 158.130,=. De TVR S met 2.9 liter 6-pitter staat voor f. 104.250,= in de prijslijst en biedt onder Nederlandse omstandigheden meer dan voldoende rijplezier. De motor is goed voor 168 pk bij 6000 tr/min en; haalt daarmee een top van 226 km/u en trekt in 6,9 seconden van 0 tot 100 km/u. Voorwaar geen zielige waarden. Standaard heeft de V6 vreemdgenoeg metaallok, terwijl voor het gelimiteerde slipdifferentieel moet worden bijbetaald. De TVR S is in beide motorvarianten een auto voor de liefhebber. Wie graag een klassiek ogende exclusieve auto wil rijden,’ maar moet kunnen terugvallen op de service van een nieuwe auto, kan prima bij TVR terecht. Zo heeft het kleine Engelse merk haar volledige garantie uitgebreid tot 3 jaar of 100.000 kilometer. Toyota Motors Corporation en General Motors Corporation gaan in Australië gezamenlijk auto's ontwikkelen en bouwen. Hiertoe is een joint venture, genaamd United Australian Automotive Industries (UAAI), van kracht geworden tussen Toyota Motor Corporation Australia (TMCA) en General Motors-Holden's Automotive Ltd (GMHA). Het belangrijkste voordeel van deze samenwerking is dat Toyota en General Motors voortaan gebruik kunnen maken van eikaars technologische ontwikkelingen. Dit zal met name resulteren in lagere produktiekosten en een nog hoger kwaliteitsniveau van de auto's. In de joint venture zullen Toyota en GM activiteiten ontplooien die voorheen via TMCA en GMHA werden gecoördineerd. Tevens is de gelijkwaardigheid van beide partners in de joint venture vastgelegd. De bestaande interne structuur van de oorspronkelijke Australische vestigingen blijft gehandhaafd. Ook hun produktie- en verkoopactiviteiten blijven grotendeels ongewijzigd. De eerste fase van de joint venture (gestart op 9 mei 1988) was gericht op de gezamenlijke ontwikkeling van de binnenlandse produktie van dire model series: de Toyota Lexcen/Holden Commodore, de Toyota Camry/Holden Apollo en de Toyota Corolla/Holden Nova. De genoemde auto's worden via de eigen verkoopkanalen van Toyota en Holden verkocht. Tegelijk met het completeren van de joint venture is bekend gemaakt dat Ian E. Webber tot Chairmain van UAAI is benoei Webber kan bogen op een internationale carrière in de auto-industrie. Bij Chrysler Australia, later Mitsubishi Motors Australia Ltd. genaamd, was hij managing director. De afgelopen tien jaar bekleedde Webber een topfunctie bij Mayne Nickless Limited, Australië's grootste transport-onderneminc Deze joint venture is een lange-termijn overeenkomst, die de betrokkenheid van Toyota en General Motors bij de Australische automobiel-produktie versterkt. Met deze verregaande samenwerking spreken beide concerns hun vertrouwen in de toekomst uit. l Potentieel In 1986 kwam TVR met de "S" op de markt, een auto met de klassieke lijnen van de modellen uit de jaion zestig en zeventig. Aanvankelijk werd het leveringsprogramma beperkt tot één versie met de 2.8 liter V6 Ford motor. In 1989 werd de cylinderinhoud tot 2,9 liter vergroot en werd kort daarna een katalysator-variant leverbaar. Nieuw is echter de V8S. Voorin ligt een 3952 cc krachtbron van Rover- origine, die bij TVR Power in Coventry wordt geprepareerd. De .cylinderkoppen zijn voorzien van nokkenassen die de kleppen een grotere lichthoogte geven. Verder is de compressieverhouding verhoogd en heeft de uitlaat zo'n vormgeving, dat de gassen vrijwel ongehinderd naar buiten kunnen. WW, metallic WW Het Lucas injectiesysteem werd slechts met een andere chip?aan de TVR aangepast. Natuurlijk wordt de TVR V8S standaard aangeboden met een geregelde driewegkatalysator, waardoor de auto aan de US-83-norm voldoet. Het is niet voor niets dat de Rover V8, van Amerikaanse origine, veelvuldig in sportauto's van kleEne fabrieken te vinden is. De V8 heeft ondanks zijn klassieke ontwerp een enorm potentieel. In de TVR wordt een vermogen van 229 pk behaald bij 5500 tr/min en een koppel van 336 Nm bij 4000 tr/min. De krachtbron maakt een topsnelheid mogelijk van 232 km/u, terwijl een acceleratie van 0 tot 100 km/u wordt opgegeven in 5,1 seconden. Aan de motor zal dit inderdaad niet liggen, ware het niet dat de handgeschakelde vijfbak zich uitermate zwaar en stroef laat bedienen. Dit geldt bovendien voor de pedalen en de niet bekrachtigde besturing. De V8 maakt uiteraard een machtig geluid, al moet wat dit betreft toch de voorkeur aan de bulderende V6 worden gegeven, een motor die wat minder krachtig is, maar over hetOgeheel gezien beter bij het karakter van de TVR S past. Citroën BX1.4 RE Palmares, wit Daihatsu Charade 1.3 TS Special, c FSO Prima 1.5 SIX injection, rood Fiat Uno 45S, 3-drs., grijs met. Opel Rekord 2.3 turbo diesel, beige Opel Corsa 1.4 Swing, 3-drs., wit Peugeot 205 GRD, diesel, 5-drs., Seat Marbella GLX zonwerend glas, wit Volvo 3401.7, K6,3-drs., wit VW Golf CL Manhattan 1.3,3-drs., blauw 11/89 vele opties 04/85 WW, LM wielen 03/86 schuifd., LM wiel. 06/87 LM wielen, WW 05/89 NSL uitvoering WW, LM wielen vele opties

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 31