VOLVO 240 POLAR
1
Demodag Honda
motorfietsen
Pro Auto tegen spitsheffing
Mitsubishi Eclipse
MULTIFUNCTIONEEL TENUE
Paul Haarhuis vindt weg naar Wouters
Ir
e
l ex.
192
.EN
ni
DE NIEUWE MITSUBISHI ECLIPSE
MITSUBISHI
AUTOTEST
r
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
L_
n
i
r
i
i
i
r
i
i
i
i
I
j
Oj|s
rrmfni
Automobielbedrijf
Kluitmans b.z
VAN ROOSMALEN I
NlJI
ei 1992 - pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 7 mei 1992 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
de klassieke en degelijke
m
lurlijk is
sgroeid:
state kost
als 940
ink
ver
list
is leverbaar vanaf 21 mei a.s.
MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MUM MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MM» MMMI MMMI MMMI MMMI
Leasing,
Vervolg van pagina 1
ie
MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI
VOLVO
VOLVO
ist een
grote
Vanaf eind juni ook in Tilburg.
Hoek Jules Verneweg, Gelrebaan
j, waar niemand
ft hoeft te voelen.
Haarendijk 6a, HAAREN
tel. 04117-1360
maar
rappen
we in i
'■'ntwil
ictidn
’SENMOTOR
TILBURG^,
sn
ikige
steeds niet van de
srtuigd is, zal
i prijzen wel zijn,
ien 2 liter kost
herp. De
ijks
750,=
indbak
s achterhar
voor- als
i:-gsdetails
ire
De bekende tenniss
dealer Wouters
in ontvangst. 1
het Kerr
(FOTO: GEERT VAN LOON)’
lendesteunen,
dashboardver
afsluitbar
eenmaal i
gaat, vergee
tekortkoming
De twee Zweedse automobielfabrikanten hebben een
imago van degelijkheid en veiligheid. Vreemdgenoeg
is bij zowel Volvo als Saab slechts één model hiervoor
verantwoordelijk. De 900 is voor velen de enige echte
Saab en gaat in de historie eigenlijk terug tot eind
jaren zestig, toen de 99 werd geïntroduceerd. Bij Volvo
bepaalt de 200-serie het beeld, aanvankelijk afgeleid
van de 142/144 ook uit de jaren zestig. Het is echter
heel knap dat deze auto's hun goede uitstraling
hebben behouden. De Volvo 240 is een auto met vele
gezichten en kan nog steeds goed meekomen.
Ringbaan Zuid 3, TILBURG - Tel. 013-360015 Donderdag koopavond
Hoge Steenweg 85, LOON OP ZAND - Tel. 04166-2450 - Vrijdag koopavond H
Technische gegevens
Merk en type: Volvo 240 Polar
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1986 cc
Boring x slag: 88,9 x 80 mm
Vermogen: 111 pk bij 5400 tr/min
Koppel:!: 158 Nm bij 2800 tr/min
Afmetingen: lengte 4,78 meter,
breedte 1,72 meter
Gewicht: 1324 kg
Prestaties: topsnelheid 175 km/u
acceleratie 0-100 in 13 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 7,4 liter/100
km
bij 120 km/u 9,8 liter/100 km
stadsverkeer 12,0 liter/100 km
Prijs: f.46.750,=
Wegenbelasting: f.221,= tot f.233,=
per 3 mnd.
rotor maakt een prettig gel uid
wordt niet te rumoerig.
vier wielen zijn onafhankelijk
gehangen met schroefveren en
ium=uiui stangen. Bovendien
kent de estate standaard een
automatische niveauregeling op
de achteras, zodat de carrosserie
'ing mooi vlak
rkt echter aan
spoorbreedtes
31 wat jaren terug
De carrosserie
»n dan ook enigszins
sze eigenschap is
lerlijk en behoort
charmes van het
als opvolger van de 145 op de
markt. Als we deze auto naast de
huidige Polar zetten zien we
wijzigingen aan het front, de
bumpers en de achterlichten er
dan hebben we het helemaal
gehad. De 240 Estate is
opmerkelijke tijdloos. Natuu
de auto met zijn tijd meegegivc
moderne wieldoppen, zwarte
omlijning van de zijruiten, twee
buitenspiegels, dakrail en een
grotere achterruit, maar de
basisvormen bleven behouden.
Het grappige is dat de 240 Estate
onder veel omstandigheden een
steldmet
tieren, met
stelbare
Laadvolume
De Volvo 240 Polar is haas
ideale stationcar. Via de c
ennisser Paul Haarhuis nam op 1 mei jl. bij Alfa-Romeo
rs aan de Petrus loosj esstraat zijn nieuwe Alfa 33 1.7 LE.
Directeur Piet Wouters leerde Haarhuis kennen tijdens
het Kersttennistoemooi afgelopen december in Oisterwijk. Dit
toernooi werd voor een deel door Wouters gesponsord en
georganiseerd. Wouters nam ook de volledige organisatie op zich
van het Alfa Romeo tennistoernooi .wat op 29 maart jl. eveneens in
Oisterwijk plaatsvond.
Nadat dokter Simon Dekker uit de televisie-serie "Goede tijden,
Slechte tijden" zijn Alfa 75 bij Wouters in ontvangst nam, is Paul
Haarhuis de zoveelste bekende Nederlander die de weg naar
Wouters heeft gevonden. Bij de in ontvangstname van zijn nieuwe
auto was Haarhuis zojuist terug uit Japan en vertrok direct met de
rode 33 richting Hamburg. De auto maakt deel uit van een
sponsorovereenkomst tussen Wouters en Haarhuis. Hij zal de auto
ongeveer de helft van het jaar gebruiken. Haarhuis woont officieel in
Monte Carlo en reist over de hele wereld.
Op de foto overhandigt Piet Wouters de rode Alfa 33
aan Paul Haarhuis.
Gebruiksmogelijkheden
Aan het uiterlijk is door de jaren
heen eigenlijk maar weinig
De Volvo 240 kent twee
carrosserievarianten. Het
sedanmodel staat nog in één
uitvoering op de prijslijst, maar
wordt door de importeur vanwege
de geringe vraag niet meer in
voorraad gehouden. Dat is wel het
geval met de populaire 240 Estate,
die maar liefst in zeven versies
leverbaar is. Aan de basis staat de
Polar-uitvoering,
zich mee gestraft
Noord-Zuid, Heinenooordtunnel Zuid-Noord:
Ringweg Amsterdam, Zeeburgertunnel en de
tunnel onder de Noord bij Alblasserdam.
Voor de automobilist met de smalle beurs wordt
het een triest verhaal: de spitsheffing kan de
financiële druppel zijn, die de emmer doet
overlopen. Dat leidt dan tot het besluit de auto
op te doeken. Ook is de hefFing slecht voor de
economie, werknemersorganisaties zullen
hogere looneisen stellen, die weer in hogere
prijzen zullen uitmonden. Bedrijven rekenen de
heffing daarnaast sowieso door in de prijzen.
Het is onbegrijpelijk dat Maij met een dergelijke
lastenverhoging aankomt in een tijd, dat bijna
iedereen ervan overtuigd is, dat er juist
lastenverlichtingen moeten komen. In die zin
staathet vervoers- en verkeersbeleid ook nog
haaks op het totale regeringsbeleid, wat thans
in de maak is.
lichtmetalen velgen, elektrisch
bediende voorportierruiten,
koplampwisser met sproeiers,
kussens in de hoofdsteunen en
andere bekleding. Eigenlijk
ontbreekt nog een toerenteller, die
ook in de Polar niet zou misstaan.
Prijzen
De Volvo 240 Polar is een
behoorlijk zware auto met een
enigszins gedateerde en toch
behoorlijk soepele motor. Je
verwacht daarbij al snel een hoog
brandstofverbruik. Groot was dan
ook de verrassing dat de Polar
genoegen neemt met 1 liter
Eurosuper op iedere 10 gereden
kilometers. Het wordt na het rijden
met de 240 direct duidelijk waarom
Volvo dit model in haar
leverinsgprogramma houdt en
waarom vele duizenden mensén
ieder jaar weer een dergelijke auto
aanschaffen. De 240 biedt een
mooie, klassieke carrosserie,
doet wat betreft rij-eigenscha
niet onder voor modernere
produkten.
Wie echter nog i
Volvo 240 Polar over
dat wellicht bij de p
De door ons gerede^
f.46.750,= en dat is zger schei
meerprijs voor de nauwelijk;
sterkere 2.3 liter is met f.2.75'
fors. De GLE-versie met han».
kost f.55.100,=. Even ter
vergelijking: de 740 2.0i EstcJ
f.58.200,= en dezelfde auto a±
f.62.650,=.
Overhellen
De uitrusting van de Volvo 240 is
op doelmatigheid ingeste
opbergvakken in de porti
de hand van binnenuit verst
buitenspiegels, een
middenarmsteun op de -
en hoofdsteunen zowel
achterin. Verder uitrustings
zijn de in hoogte verstelbar
bestuurdersstoel, verstelbare
ti, regelbare
srlichting en een
lar dashboardkastje. Wie
1 met dè/240 Polar op stap
-^eet snel zijn kleine
Hangen en waardeert juist
Pro Auto vindt de plannen van Minister Maij-
Weggen voor een spitsheffing in 1996 uitermate
verwerpelijk. Immers, de automobilist staat niet
voor zijn plezier in de file. Er is simpelweg geen
alternatief, want het openbaar vervoer zit
tjokvol. De auto moet dus blijven rijden.
Derhalve kan de spitsheffing uitsluitend
worden gezien als een nieuwe lastenverhoging
voor automobilisten in de Randstad. Zij worden
bovendien nog gediscrimineerd ten opzichte
van de rest van Nederland.
Het argument van terugdringen van de files
door de spitsheffing is een drogreden. Als de
overheid serieus van de files af wil, zal zij fors
moeten investeren in de infrastructuur om
zodoende twintig jaar verwaarlozing hiervan in
te halen. Er zijn inmiddels voldoende bewijzen,
dat files oplossen bij aanleg van wegen,
bruggen en tunnels: van Brienenoordbrug
De Volvo 240 Polar is een uiterst
bruikbare auto in een klassieke
verpakking, maar zeker met
moderne rij-eigenschappen. De
interieurruimte is enorm, terwijl
het comfort op een meer dan
acceptabel niveau staat. Dit model
kwam vele jaren terug om te
blijven en dat zal dan ook nog wel
enige jaren het geval zijn.
lts een
worden
jleuning
iklapt,
:h
er zijn trailer mee trekken, je kunt
er met een heel gezin mee op
vakantie, maar je slaat ook
absoluut geen verkeerd figuur bij
de golf-baan. Kortom, de 240 Estate
is en blijft een auto met een haast
oneindig aantal
gebruiksmogelijkheden.
De Polar is verkrijgbaar in drie
uitgaves. De 2.3 liter injectiemotor
levert 116 pk en kan worden
gekozen met vijf bak of automaat.
Er is echter ook een 2 liter
injectiemotor, die met 111 pk maar,
weinig minder scoort. Deze
krachtbron zorgt voor een koppel
van 158 Nm bij 2800 tr/min tegen
1 185 Nm bij 2700 tr/min voor de 2.3.
De 2.0 haalt bij een totaalgewicht
van 1324 kg een top van 175 km/u
en trekt in 13 seconden vanuit
stilstand naar de 100 km/u. Ter
vergelifking, de 2.3 haalt 180 km/u
en heeft voor de acceleratie
slechts 1 seconde minder nodig.
Zodoende is de aanschaf van de
duurdere 2.3 niet echt
noodzakelijk.
In Europa worden coupé-modellen vaak uitsluitend met een handbak
geleverd. Mitsubishi kent echter ook een automatisch geschakelde
Eclipse in de Verenigde Staten. Mocht de vraag naar dit type
versnellingsbak ontstaan, dan kan de Eclipse op korte termijn
hiermee worden uitgerust.
Eén uitvoering van de Eclipse,'betekent automatisch ook maar één
prijs op de prijslijst. De Eclipse GS 2.0i 16V kost f.63.950,= en daarmee
loopt de auto keurig in de pas met de reeds genoemde concurrentie.
Mitsubishi, Eagle en Plymouth nemen met de Eclipse, Talon en Laser
in de Verenigde Staten meer dan de helft van het l/4oupésegment
voor hun rekening. In Europa zullen ze dit fantastische resultaat niet
bereiken, maar enig succes zal zeker niet uitblijven.
hoog genoeg opengaat om eronder
te staan, kom je in de
bagageruimte die netjes is
voorzien van een rolhoes. De vloer
is volledig vlak en kent bovendien
een dubbele bodem. Tegen
meerprijs kan op deze plaat
bankje voor twee kinderen i
gemonteerd. Wordt de rugle
van de achterbank neergek
dan onstaat een fantastiscl
laadvolume van 2151 liter, een
ruimte waar zelfs Volvo's eigen
740/940 niet aan kan tippen.
De Volvo 240 is een no-nonsense
auto, wat duidelijk te merken is
aan de inrichting van het interieur. de kl°ssiek<
De vormgeving is wel wat bejaard, uitstrKLing.
maar toch nog absoluut bij de tijd. m°‘?f m<
Het dashboard herbergt een
analoog: klokje, snelheidsmeter en
twee wijzertjes waarmee de
brandstofhoeveelheid en
motortemperatuur wordei
aangegeven. Het vierspal
stuurwiel heeft een groot
stootkussen, waarin eventueel een
airbag kan worden opgenomen.
Het is vooral de console die met
zijn schaarse knopjes en vreemde
verwarmingshèndels wat
ouderwets overkomt. Voor de
bekleding van meubilair en
portieren is een tweed- achtige
stof gebruikt, zeer doelmatig, maar
geen toonbeeld van schoonheid. In
de completere GLE wordt pluche
geleverd. Over het zitcomfort van
de grote stoelen absoluut geen
klachten. Ondanks de vrij vlakke
vormgeving kunnen honderden
kilometers ontspannen achter het
bekrachtigde stuur worden
doorgebracht. Ook achterin is de
ruimte heel behoorlijk.
Net als voorgaande jaren organiseert Honda Nederland verschillende
demonstratiedagen door het land, waarop liefhebbers kunnen
kennismaken met het uitgebreide programma motorfietsen. Zo vinden
i de testvloot dit jaar de Pan European, een voor de Europese markt
ontwikkelde tweewieler met 1100 cc motor en voortaan met ABS en TCS
(Traction Control System). Maar ook de snelle jongens in de vorm van de
CBR 1000, CBR 600 en VFR 750 zijn weer present. Daarnaast zijn de 750
FZ, de NTV 650 Revere en de VT 600 Shadow (chopper) van de partij.
Honda Nederland strijkt met haar demonstratievloot op zaterdag 16 mei
neer in Tilburg, bij haar dealer Flipsen aan de Paleisring 7. Tussen 10.00
en 1.00 uur zijn de genoemde fietsen te zien en te berijden. Het is wel aan
te raden tijdig een afspraak hiervoor te maken, via
telefoonnummer 013-426633.
en wordt niet te
De vier wielen i
opgehangen me
stabilisatorstanc
kent de estate st<
_n-tische -:-
achteras, zodat
ook bij zware beladir
blijft hangen. Je merl
de relatief smalle s
dat de auto al heel
ontwikkeld werd. I
helt in bochter
over, maar dez
nauwelijks hinder
zodoende tot de Ci
rijden met de 240.
De luxueuze GLE-versie wordt
overigens uitsluitend als 2.3
geleverd en heeft standaard
metaallok, een chromen grille.
■cx.
I
I
s