VOLVO 240 POLAR 1 Demodag Honda motorfietsen Pro Auto tegen spitsheffing Mitsubishi Eclipse MULTIFUNCTIONEEL TENUE Paul Haarhuis vindt weg naar Wouters Ir e l ex. 192 .EN ni DE NIEUWE MITSUBISHI ECLIPSE MITSUBISHI AUTOTEST r i i i i i i i i i i i i L_ n i r i i i r i i i i I j Oj|s rrmfni Automobielbedrijf Kluitmans b.z VAN ROOSMALEN I NlJI ei 1992 - pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 7 mei 1992 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER de klassieke en degelijke m lurlijk is sgroeid: state kost als 940 ink ver list is leverbaar vanaf 21 mei a.s. MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MUM MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MM» MMMI MMMI MMMI MMMI Leasing, Vervolg van pagina 1 ie MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI MMMI VOLVO VOLVO ist een grote Vanaf eind juni ook in Tilburg. Hoek Jules Verneweg, Gelrebaan j, waar niemand ft hoeft te voelen. Haarendijk 6a, HAAREN tel. 04117-1360 maar rappen we in i '■'ntwil ictidn ’SENMOTOR TILBURG^, sn ikige steeds niet van de srtuigd is, zal i prijzen wel zijn, ien 2 liter kost herp. De ijks 750,= indbak s achterhar voor- als i:-gsdetails ire De bekende tenniss dealer Wouters in ontvangst. 1 het Kerr (FOTO: GEERT VAN LOON)’ lendesteunen, dashboardver afsluitbar eenmaal i gaat, vergee tekortkoming De twee Zweedse automobielfabrikanten hebben een imago van degelijkheid en veiligheid. Vreemdgenoeg is bij zowel Volvo als Saab slechts één model hiervoor verantwoordelijk. De 900 is voor velen de enige echte Saab en gaat in de historie eigenlijk terug tot eind jaren zestig, toen de 99 werd geïntroduceerd. Bij Volvo bepaalt de 200-serie het beeld, aanvankelijk afgeleid van de 142/144 ook uit de jaren zestig. Het is echter heel knap dat deze auto's hun goede uitstraling hebben behouden. De Volvo 240 is een auto met vele gezichten en kan nog steeds goed meekomen. Ringbaan Zuid 3, TILBURG - Tel. 013-360015 Donderdag koopavond Hoge Steenweg 85, LOON OP ZAND - Tel. 04166-2450 - Vrijdag koopavond H Technische gegevens Merk en type: Volvo 240 Polar Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1986 cc Boring x slag: 88,9 x 80 mm Vermogen: 111 pk bij 5400 tr/min Koppel:!: 158 Nm bij 2800 tr/min Afmetingen: lengte 4,78 meter, breedte 1,72 meter Gewicht: 1324 kg Prestaties: topsnelheid 175 km/u acceleratie 0-100 in 13 sec. Verbruik: bij 90 km/u 7,4 liter/100 km bij 120 km/u 9,8 liter/100 km stadsverkeer 12,0 liter/100 km Prijs: f.46.750,= Wegenbelasting: f.221,= tot f.233,= per 3 mnd. rotor maakt een prettig gel uid wordt niet te rumoerig. vier wielen zijn onafhankelijk gehangen met schroefveren en ium=uiui stangen. Bovendien kent de estate standaard een automatische niveauregeling op de achteras, zodat de carrosserie 'ing mooi vlak rkt echter aan spoorbreedtes 31 wat jaren terug De carrosserie »n dan ook enigszins sze eigenschap is lerlijk en behoort charmes van het als opvolger van de 145 op de markt. Als we deze auto naast de huidige Polar zetten zien we wijzigingen aan het front, de bumpers en de achterlichten er dan hebben we het helemaal gehad. De 240 Estate is opmerkelijke tijdloos. Natuu de auto met zijn tijd meegegivc moderne wieldoppen, zwarte omlijning van de zijruiten, twee buitenspiegels, dakrail en een grotere achterruit, maar de basisvormen bleven behouden. Het grappige is dat de 240 Estate onder veel omstandigheden een steldmet tieren, met stelbare Laadvolume De Volvo 240 Polar is haas ideale stationcar. Via de c ennisser Paul Haarhuis nam op 1 mei jl. bij Alfa-Romeo rs aan de Petrus loosj esstraat zijn nieuwe Alfa 33 1.7 LE. Directeur Piet Wouters leerde Haarhuis kennen tijdens het Kersttennistoemooi afgelopen december in Oisterwijk. Dit toernooi werd voor een deel door Wouters gesponsord en georganiseerd. Wouters nam ook de volledige organisatie op zich van het Alfa Romeo tennistoernooi .wat op 29 maart jl. eveneens in Oisterwijk plaatsvond. Nadat dokter Simon Dekker uit de televisie-serie "Goede tijden, Slechte tijden" zijn Alfa 75 bij Wouters in ontvangst nam, is Paul Haarhuis de zoveelste bekende Nederlander die de weg naar Wouters heeft gevonden. Bij de in ontvangstname van zijn nieuwe auto was Haarhuis zojuist terug uit Japan en vertrok direct met de rode 33 richting Hamburg. De auto maakt deel uit van een sponsorovereenkomst tussen Wouters en Haarhuis. Hij zal de auto ongeveer de helft van het jaar gebruiken. Haarhuis woont officieel in Monte Carlo en reist over de hele wereld. Op de foto overhandigt Piet Wouters de rode Alfa 33 aan Paul Haarhuis. Gebruiksmogelijkheden Aan het uiterlijk is door de jaren heen eigenlijk maar weinig De Volvo 240 kent twee carrosserievarianten. Het sedanmodel staat nog in één uitvoering op de prijslijst, maar wordt door de importeur vanwege de geringe vraag niet meer in voorraad gehouden. Dat is wel het geval met de populaire 240 Estate, die maar liefst in zeven versies leverbaar is. Aan de basis staat de Polar-uitvoering, zich mee gestraft Noord-Zuid, Heinenooordtunnel Zuid-Noord: Ringweg Amsterdam, Zeeburgertunnel en de tunnel onder de Noord bij Alblasserdam. Voor de automobilist met de smalle beurs wordt het een triest verhaal: de spitsheffing kan de financiële druppel zijn, die de emmer doet overlopen. Dat leidt dan tot het besluit de auto op te doeken. Ook is de hefFing slecht voor de economie, werknemersorganisaties zullen hogere looneisen stellen, die weer in hogere prijzen zullen uitmonden. Bedrijven rekenen de heffing daarnaast sowieso door in de prijzen. Het is onbegrijpelijk dat Maij met een dergelijke lastenverhoging aankomt in een tijd, dat bijna iedereen ervan overtuigd is, dat er juist lastenverlichtingen moeten komen. In die zin staathet vervoers- en verkeersbeleid ook nog haaks op het totale regeringsbeleid, wat thans in de maak is. lichtmetalen velgen, elektrisch bediende voorportierruiten, koplampwisser met sproeiers, kussens in de hoofdsteunen en andere bekleding. Eigenlijk ontbreekt nog een toerenteller, die ook in de Polar niet zou misstaan. Prijzen De Volvo 240 Polar is een behoorlijk zware auto met een enigszins gedateerde en toch behoorlijk soepele motor. Je verwacht daarbij al snel een hoog brandstofverbruik. Groot was dan ook de verrassing dat de Polar genoegen neemt met 1 liter Eurosuper op iedere 10 gereden kilometers. Het wordt na het rijden met de 240 direct duidelijk waarom Volvo dit model in haar leverinsgprogramma houdt en waarom vele duizenden mensén ieder jaar weer een dergelijke auto aanschaffen. De 240 biedt een mooie, klassieke carrosserie, doet wat betreft rij-eigenscha niet onder voor modernere produkten. Wie echter nog i Volvo 240 Polar over dat wellicht bij de p De door ons gerede^ f.46.750,= en dat is zger schei meerprijs voor de nauwelijk; sterkere 2.3 liter is met f.2.75' fors. De GLE-versie met han». kost f.55.100,=. Even ter vergelijking: de 740 2.0i EstcJ f.58.200,= en dezelfde auto a± f.62.650,=. Overhellen De uitrusting van de Volvo 240 is op doelmatigheid ingeste opbergvakken in de porti de hand van binnenuit verst buitenspiegels, een middenarmsteun op de - en hoofdsteunen zowel achterin. Verder uitrustings zijn de in hoogte verstelbar bestuurdersstoel, verstelbare ti, regelbare srlichting en een lar dashboardkastje. Wie 1 met dè/240 Polar op stap -^eet snel zijn kleine Hangen en waardeert juist Pro Auto vindt de plannen van Minister Maij- Weggen voor een spitsheffing in 1996 uitermate verwerpelijk. Immers, de automobilist staat niet voor zijn plezier in de file. Er is simpelweg geen alternatief, want het openbaar vervoer zit tjokvol. De auto moet dus blijven rijden. Derhalve kan de spitsheffing uitsluitend worden gezien als een nieuwe lastenverhoging voor automobilisten in de Randstad. Zij worden bovendien nog gediscrimineerd ten opzichte van de rest van Nederland. Het argument van terugdringen van de files door de spitsheffing is een drogreden. Als de overheid serieus van de files af wil, zal zij fors moeten investeren in de infrastructuur om zodoende twintig jaar verwaarlozing hiervan in te halen. Er zijn inmiddels voldoende bewijzen, dat files oplossen bij aanleg van wegen, bruggen en tunnels: van Brienenoordbrug De Volvo 240 Polar is een uiterst bruikbare auto in een klassieke verpakking, maar zeker met moderne rij-eigenschappen. De interieurruimte is enorm, terwijl het comfort op een meer dan acceptabel niveau staat. Dit model kwam vele jaren terug om te blijven en dat zal dan ook nog wel enige jaren het geval zijn. lts een worden jleuning iklapt, :h er zijn trailer mee trekken, je kunt er met een heel gezin mee op vakantie, maar je slaat ook absoluut geen verkeerd figuur bij de golf-baan. Kortom, de 240 Estate is en blijft een auto met een haast oneindig aantal gebruiksmogelijkheden. De Polar is verkrijgbaar in drie uitgaves. De 2.3 liter injectiemotor levert 116 pk en kan worden gekozen met vijf bak of automaat. Er is echter ook een 2 liter injectiemotor, die met 111 pk maar, weinig minder scoort. Deze krachtbron zorgt voor een koppel van 158 Nm bij 2800 tr/min tegen 1 185 Nm bij 2700 tr/min voor de 2.3. De 2.0 haalt bij een totaalgewicht van 1324 kg een top van 175 km/u en trekt in 13 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Ter vergelifking, de 2.3 haalt 180 km/u en heeft voor de acceleratie slechts 1 seconde minder nodig. Zodoende is de aanschaf van de duurdere 2.3 niet echt noodzakelijk. In Europa worden coupé-modellen vaak uitsluitend met een handbak geleverd. Mitsubishi kent echter ook een automatisch geschakelde Eclipse in de Verenigde Staten. Mocht de vraag naar dit type versnellingsbak ontstaan, dan kan de Eclipse op korte termijn hiermee worden uitgerust. Eén uitvoering van de Eclipse,'betekent automatisch ook maar één prijs op de prijslijst. De Eclipse GS 2.0i 16V kost f.63.950,= en daarmee loopt de auto keurig in de pas met de reeds genoemde concurrentie. Mitsubishi, Eagle en Plymouth nemen met de Eclipse, Talon en Laser in de Verenigde Staten meer dan de helft van het l/4oupésegment voor hun rekening. In Europa zullen ze dit fantastische resultaat niet bereiken, maar enig succes zal zeker niet uitblijven. hoog genoeg opengaat om eronder te staan, kom je in de bagageruimte die netjes is voorzien van een rolhoes. De vloer is volledig vlak en kent bovendien een dubbele bodem. Tegen meerprijs kan op deze plaat bankje voor twee kinderen i gemonteerd. Wordt de rugle van de achterbank neergek dan onstaat een fantastiscl laadvolume van 2151 liter, een ruimte waar zelfs Volvo's eigen 740/940 niet aan kan tippen. De Volvo 240 is een no-nonsense auto, wat duidelijk te merken is aan de inrichting van het interieur. de kl°ssiek< De vormgeving is wel wat bejaard, uitstrKLing. maar toch nog absoluut bij de tijd. m°‘?f m< Het dashboard herbergt een analoog: klokje, snelheidsmeter en twee wijzertjes waarmee de brandstofhoeveelheid en motortemperatuur wordei aangegeven. Het vierspal stuurwiel heeft een groot stootkussen, waarin eventueel een airbag kan worden opgenomen. Het is vooral de console die met zijn schaarse knopjes en vreemde verwarmingshèndels wat ouderwets overkomt. Voor de bekleding van meubilair en portieren is een tweed- achtige stof gebruikt, zeer doelmatig, maar geen toonbeeld van schoonheid. In de completere GLE wordt pluche geleverd. Over het zitcomfort van de grote stoelen absoluut geen klachten. Ondanks de vrij vlakke vormgeving kunnen honderden kilometers ontspannen achter het bekrachtigde stuur worden doorgebracht. Ook achterin is de ruimte heel behoorlijk. Net als voorgaande jaren organiseert Honda Nederland verschillende demonstratiedagen door het land, waarop liefhebbers kunnen kennismaken met het uitgebreide programma motorfietsen. Zo vinden i de testvloot dit jaar de Pan European, een voor de Europese markt ontwikkelde tweewieler met 1100 cc motor en voortaan met ABS en TCS (Traction Control System). Maar ook de snelle jongens in de vorm van de CBR 1000, CBR 600 en VFR 750 zijn weer present. Daarnaast zijn de 750 FZ, de NTV 650 Revere en de VT 600 Shadow (chopper) van de partij. Honda Nederland strijkt met haar demonstratievloot op zaterdag 16 mei neer in Tilburg, bij haar dealer Flipsen aan de Paleisring 7. Tussen 10.00 en 1.00 uur zijn de genoemde fietsen te zien en te berijden. Het is wel aan te raden tijdig een afspraak hiervoor te maken, via telefoonnummer 013-426633. en wordt niet te De vier wielen i opgehangen me stabilisatorstanc kent de estate st< _n-tische -:- achteras, zodat ook bij zware beladir blijft hangen. Je merl de relatief smalle s dat de auto al heel ontwikkeld werd. I helt in bochter over, maar dez nauwelijks hinder zodoende tot de Ci rijden met de 240. De luxueuze GLE-versie wordt overigens uitsluitend als 2.3 geleverd en heeft standaard metaallok, een chromen grille. ■cx. I I s

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 29