Z7Z7Z
MITSUBISHI ECLIPSE
PININFARINA
—ETHOS
GLASS-LOOK
VOOR
w]
-TJiamanTenöier-
8?
8.45
8.95
>r
w.
495
39“
1
lar
aar
sar
Lees verder
in dit nummer
o.a.:
pag. 5
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
RDE
EUR
RIJ-IMPRE
Gay Classic
Car Club
Eurodisney
met vallen en opstaan
pag. 9
Volvo 240 Polar
pag. 3
Rij-impressie:
TVR V8S
’ET
10’5
Swift Cabrio bij
Gijsbers
Japan
mei 1992-pagina 26
EYS
Donderdag 7 mei 1992
Oplage: 95.000 ex.
ie
IMS
ewe!
een
in
Lees verder op pagina 3
14
r, of volgens afspraak
Tony Vos
ZO
ze van
igstijc
tie en
een
um
tan
B
Autotest:
Jaargang 4
Nummer 19
troffen,
arige
l van
jp en
ver
tel
ir - en tegelcentrum
1-14311 j
104255-4015 J
het
best
1 voor
JGROEP
30 uur
'.00 uur
- BELGIË
1990
e
Medoc. De geur
diep robijnrood. De
iaarom smaakt ze
gegrilde gerechten.
n van 95
in de
jel
jeving
Is een
It op
taande
In december 1989 verlieten de eerste exemplaren van
de Mitsubishi Eclipse en de dochter-modellen Eagle
Talon en Plymouth Laser de door Chrysler en
Mitsubishi gezamenlijk opgezette Diamond-Star
fabriek in Normal, Illinois. Speciaal ontwikkeld voor
de Amerikaanse markt, was bij introductie niet in
export voorzien. Echter de recente afspraken tussen de
EG en Japan over een beperkte import van Japanse
auto's in Europa, zorgden voor een vraag naar buiten
Japan geproduceerde auto's. De Mitsubishi Eclipse
geldt dan ook volledig als een niet-Japanse auto's,
vergelijkbaar aan de in Engeland gebouwde Nissan
Primera.
De Automaat is een uitgave
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Hiel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
pk. Dit maximale vermogen wordt
bereikt bij 6750 tr/min, terwijl het
koppel zijn hoogste waarde van
175 Nm bij 5500 tr/min behaald.
De Mitsubishi Eclipse heeft zijn
bodemgroep gemeen met de
huidige Galant, maar wijkt voor de
rest volledig af. Uit het
Amerikaanse motorenprogramma
AFSTRA
MAflP DhN 00k M1£S1
Automaat
Eigenlijk kunnen we de zitpositie
in de Mitsubishi Eclipse het best
vergelijken met die van de oudere
Alfa-modellen. Zit je goed voor het
angstelling voor gaspedaal, dan kun je niet zo l
in de verte heeft bij de koppeling en zit je goed
de koppeling, dan zit het
gaspedaal veel te dichtbij. Maar
na enig geschuif en de nodigë
verstelwerkzaamheden is toch
redelijke zit te vinden. De
kofferruimte is met een inhoud van
183 liter niet erg royaal. Door het
twee delen neerklappen van de
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
met onder andere de 1.8 injectie en
2.0 liter turbo, werd voor Europa de
2 liter 16- kleppen
injectiekrachtbron gekozen met
een maximaal vermogen van 150
bestuurdersdeur, een typisch
Amerikaans detail. De voorstoelen
verstelbare hoofdsteunen
len een goede steun aan de
lenden. De zitting is evenwel
behoorlijk kort, wat maar in
beperkte mate op te vangen is
door de standaard
hoogteverstelling.
Standaardmaten:
buiten de gevel
draaiend;
breedte x hoogte
in mm:
2250 x 2000
2250 x 2125
2375 x 2000
2375x2125
2500x2125
losse unit samen met het stuur als
het ware in het interieur hangt.
Overal zijn felle en opvallende
kleuren gebruikt.
Wat we van deze Pininfarina ooit
in een produktie-auto zullen
tegenkomen, is moeilijk te
voorspellen. Laten we het maar de
zoveelste geslaagde
vingeroefening van dit
gerenommeerde bedrijf noemen.
Uiteraard toonde Pininfarina ook
zijn produktiemodellen van dit
moment: Alfa Spider, Cadillac
Allanté, Ferrari 512 TR, Lancia
Thema S.W., Peugeot 205 cabriolet
en Rover 200 cabriolet.
Voor de laatste auto produceert
Pininfarina alleen de cabrioletkap.
De Daihatsu Charade is al weer enige jaren leverbaar in een uitvoering
op grijs kenteken met geblindeerde achterste zijruiten. Nieuw is echter
de zogenaamde glasslook blindering, waarbij het ondoorzichtige
achterpaneel lijkt op een sterk getint stuk glas. De Charade Van wordt
op deze manier nog aantrekkelijker. De populariteit stijgt overigens
enorm. In de eerste drie maanden Tan dit jaar werd de grijs kenteken
Charade bijna twee keer zoveel verkocht als in de vergelijkbare periode
van vorig jaar. Met name de Turbo diesel met zuinige 1 liter motor is
hierbij zeer geliefd. Al Charade Van- uitvoeringen worden standaard
met glasslook geleverd. De prijzen starten bij f. 13.707,= exclusief BTW.
Met het oog op reclame-uitingen op de zijpanelen blijft de blindering in
de carrosseriekleur op bestelling leverbaar.
Enkele weken geleden
konden we de definitieve
verkoopprijs van de nieuwe
Suzuki Swift Cabriolet
melden. Helaas is de eerste
zending auto's voor ons land
gering, maar de actieve
Tilburgse Suzuki-dealer
Gijsbers heeft inmiddels
exemplaar in zijn showroom.
De auto is gebaseerd op het
1.3 liter GS-model met zijn
krachtige injectiemotor. Ook
waf aankleding en uitrusting
betreft komt de cabriolet met
dit driedeursmodel overeen.
Het gaat om een tweezitter
met een heel behoorlijke
bagageruimte. De
cabrioletkap wordt netjes
onder een kiep opgeborgen.
De auto kost f.38.995,=.
Natuurlijk behoorde Pininfarina tot
de reeks van acht carrosserie-
ontwerpers wat door Fiat werd
srzocht een speciale Cinquecento
bouwen. Maar omk op de eigen
stand toonde Pininfarina weer een
nieuw idee wat betreft een
compacte tweezits roadster. In fel
groen stond op een draaischijf de
Ethos te pronken. De auto heeft
een aluminium frame en een
kunststof carrosserie. Er is gekozen
voor een 3 cylinder 1,2 liter
tweetakt motor met directe
inspuiting en een vermogen
pk, die uiteraard voldoet aar
strengste milieunormen. He«
aardig is vooral de vormge
van het dashboard, wat als
Emissiewaarden
Uiteraard wordt het ECI-Multi
injectiesysteem toegepast in
combinatie met een
motormanagementsysteem. Iedere
injector spuit onafhankelijk van
elkaar de juiste hoeveelheid
brandstof in, wat zorgt voor een
hoger vermogen, groter koppel,
betere souplesse en een lager
verbruik en vooral ook lagere
emissiewaarden. De Eclipse heeft
onderin voldoende kracht om
vlotxan zijn plaats te komen, maar
voor een echt sportief resultaat
moeten de hogere en rumoerige met vc
toerengebieden worden opgezocht, biedei
Wie ver in de versnellingen
doortrekt komt tot een acceleratie
van 0 tot 100 in 9,2 seconden en
haalt uiteindelijk een top van 220
km/u.
De Mitsubishi Eclipse is een
volwaardige coupé in het segment
van de Opel Calibra, Toyota
Celica en Nissan 200 SX. Alhoewel
de absolute v.erkoopaantallen in
dit segment nog gering zijn, is er
een groeiende belangstelling
dit type auto. Heel i
de Eclipse nog wat
overeenkomsten met de Cordia
van hetzelfde merk. In ieder geval
heeft de auto een geheel eigen
gezicht met zijn turbine-achtige
lichtmetalen velgen, de nog
redelijk beschaafde spoiler
achterop, het onafhankelijk van de
carrosseriekleur zwart gespoten
dak, brede B-stijlen en het
behoorlijke glasoppervlak.
Richtingaanwijzers en stadslicht
zijn in een smalle unit boven de
bumper aangebracht. De normale
verlichting klapt bij inschakelen
omhoog. In de meegespoten
voorbumpes zijn mistlampen
opgenomen.
In de Verenigde Staten,
Engeland en Frankrijk
bestaan al jaren
verenigingen van
homosexuele
autoliefhebbers. Waarom
zou daarvoor in een 'vrij'
land als Nederland geen
belangstelling jestaan? Na
een oproep in De GAY Krant,
het grootste homo-
informatieblad voor de
Benelux, meldden zich
zoveel liefhebbers aan, dat
direct stappen werden
ondernomen in de richting
van een serieuze club. Een
eerste vergadering leidde tot
de organisatie van een
evenement.
Dit evenement wordt
zondag 17 mei aansta
gehouden in Best (bij
Eindhoven), in en om het
kantoor van De GAY Krant
aan de Hoofdstraat 64-66. Het
programma start met een
ontvangst vanaf 13.00 uur.
Daarna volgt om 13.30 uur
een korte uiteenzetting over
de Gay Classic Car Club
(GCCC), waarbij inbreng van
de bezoekers zeer welkom is.
Uiterlijk 15.00 uur start een
gevarieerde rit door het
prachtige Midden- en Oost-
Brabantse land. Iedereen die
zich 'gay' en autoliefhebber
voelt is van harte welkom.
Voor geïnteresseerden
zonder klassieke auto is er
altijd wel een plaatsje vrij in
de prachtige oude bolides.
Het begrip klassieke auto
wordt door de Gay Classic
Car Club overigens heel
ruim genomen. De deelname
aan het evenement is gratis.
Wie overigens verzekerd wil
zijn van up-to-date
informatie over de GCCC
kan zich aanmelden bij
Postbus 70440, 1007 KK
Amsterdam. Alle
geïnteresseerden ontvangen
in Best of later per post een
adressenlijst waarop alle
leden staan vermeld.
achterbank kan dit tot maximaal
387 liter worden uitgebreid.
De Mitsubishi Eclipse Mag dan
wel in de Verenigde Staten
gebouwd worden, de rij-
eigenschappen zijn typisch
Japans. De auto laat zich op alle
punten uitermate licht en
gemakkelijk bedienen. Het
motorgeluid uag bovenin dan wel
wat rumoerig worden, tot zo'n 4000
tr/min is er meer dan goed mee te
leven. Voor heeft de Eclipse
onafhankelijk opgehangen wielen
volgens het MacPherson- systeem,
terwijl we achter een torsie-as met
veerpoten en een Panhardstang
aantreffen. De auto is niet hard
afgeveerd, zodat het met het
algehele comfort wel goed zit. De
vijfversnellingsbak wordt bediend
met een korte pook.
Het is moeilijk het iedereen
naar de zin te maken, ook als
autojournalist. Je hebt
namelijk de stroom aan
nieuws niet in de hand. Er
zijn maar weinig
automerken die doorlopend
met noviteiten komen. Vaker
komt het voor dat één of
enkele merken in een korte
tijd uiterst actief zijn en dan
weer een hele tijd niets van
zich laten horen. Zo kwam
Nissan een paar jaar terug
veel in het nieuws met kort
achter elkaar de Micra 1.2,
Prairie, gefacelifte Sunny en
de PatrolGR. Het meest
recente voorbeeld is Renault
met de Safrane, 19 Phase II
en direct na de zomer een
nieuw kleintje onder de Clio.
Dealers klagen hier wel eens
over, terwijl zij toch juist de
autobranche moéten kennen.
Het feit dat "hun" merk op
een gegeven moment weinig
aan bod komt, ligt niet aan
de journalist, maar veelal
aan importeur of fabriek. Zo
hoor ik ook nog wel eens de
vraag "waarom niet eens
een verhaal over een fabriek
van ons merk of over de
ontwikkelingsafdeling?". Het
betreft hier dan vooral de
dealers van Japanse en in
mindere mate de
Amerikaanse automerken. Ik
kan deze dealers dan ook
met klem aanraden dit aan
te kaarten bij hun importeur.
Zolang Japan en Amerika
alleen in mijn fantasie en in
mijn Bosatlas bestaan, kan ik
weinig zinnigs in een
"ach tergrondverhaal
vertellen. Maar aan de
effectiviteit van zo'n verzoek
van dealer aan importeur
twijfel ik zeer. Zo gaat
binnenkorwederom een
importeur van Japanse auto's
naar het moederland, dit
keer met de zogenaamde
financiële pers, want zo
schijnen acht
autoZournalisten en vier
mensen van het TV-
programma "De hoogste
versnelling" ineens
aangeduid te worden. Na de
zomer gaat er weer een club,
van waarschijnlijk weer
dezelfde mensen. Mijn
geduld raakt op deze manier
ver op...
Instrumentarium
Met een lengte van 4,34 meter is de
Eclipse behoorlijk compact en is
daarom een compromisloze 2+2.
Voorpassagiers hebben redelijk de
ruimte, terwijl achterin slechts
plaats is voor twee kleine
kinderen. Mitsubishi-importeur
Hart Nibbrig Greeve haalt
slechts één versie naar Nederland,
de Eclipse 2.0 GSL16V in met een
uiterst complete
standaarduitvoering. De auto is
voorzien van ABS, elektrisch
bediende antenne, portierruiten en
buitenspiegels, getint glas en i
binnenuit te openen achterklej
tankklepje.
De vormgeving van het
instrumentarium is minimaal zc
origineel als de buitenkant. De
verschillende klokken zijn
ondergebracht in een naar beide
kanten aflopend geheel, dat in de
console doorlogpt. Het dashboard
is volledig naar de bestuurder
^MMM MB MM M VMM! W MM gericht, waardoor je je als bijrijder
TT ^T T wat buitengesloten voelt. Aan
Ir» V AV slechts één knopje op de console is
MM MM W M MM w te zien, dat de auto standaard
wordt geleverd met
airconditioning. Maar ook centrale
vergrendeling, cruise control, een
stereo-installatieOmet 6 speakers,
stuurbekrachtiging en een
verstelbare stuurkolom worden af
fabriek in de Eclipse aangetn
Het meubilair is met een keur
stof bekleed, alhoewel het
complete interieur wat somber
overkomt door het overvloedig
gebruiken van grijstinten.
Uitermate zielig is het minimale
kaartenvakje aan de
,"'7' tv