Z7Z7Z MITSUBISHI ECLIPSE PININFARINA —ETHOS GLASS-LOOK VOOR w] -TJiamanTenöier- 8? 8.45 8.95 >r w. 495 39“ 1 lar aar sar Lees verder in dit nummer o.a.: pag. 5 Bijlage van: DeTilburgseKoerier RDE EUR RIJ-IMPRE Gay Classic Car Club Eurodisney met vallen en opstaan pag. 9 Volvo 240 Polar pag. 3 Rij-impressie: TVR V8S ’ET 10’5 Swift Cabrio bij Gijsbers Japan mei 1992-pagina 26 EYS Donderdag 7 mei 1992 Oplage: 95.000 ex. ie IMS ewe! een in Lees verder op pagina 3 14 r, of volgens afspraak Tony Vos ZO ze van igstijc tie en een um tan B Autotest: Jaargang 4 Nummer 19 troffen, arige l van jp en ver tel ir - en tegelcentrum 1-14311 j 104255-4015 J het best 1 voor JGROEP 30 uur '.00 uur - BELGIË 1990 e Medoc. De geur diep robijnrood. De iaarom smaakt ze gegrilde gerechten. n van 95 in de jel jeving Is een It op taande In december 1989 verlieten de eerste exemplaren van de Mitsubishi Eclipse en de dochter-modellen Eagle Talon en Plymouth Laser de door Chrysler en Mitsubishi gezamenlijk opgezette Diamond-Star fabriek in Normal, Illinois. Speciaal ontwikkeld voor de Amerikaanse markt, was bij introductie niet in export voorzien. Echter de recente afspraken tussen de EG en Japan over een beperkte import van Japanse auto's in Europa, zorgden voor een vraag naar buiten Japan geproduceerde auto's. De Mitsubishi Eclipse geldt dan ook volledig als een niet-Japanse auto's, vergelijkbaar aan de in Engeland gebouwde Nissan Primera. De Automaat is een uitgave De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. pk. Dit maximale vermogen wordt bereikt bij 6750 tr/min, terwijl het koppel zijn hoogste waarde van 175 Nm bij 5500 tr/min behaald. De Mitsubishi Eclipse heeft zijn bodemgroep gemeen met de huidige Galant, maar wijkt voor de rest volledig af. Uit het Amerikaanse motorenprogramma AFSTRA MAflP DhN 00k M1£S1 Automaat Eigenlijk kunnen we de zitpositie in de Mitsubishi Eclipse het best vergelijken met die van de oudere Alfa-modellen. Zit je goed voor het angstelling voor gaspedaal, dan kun je niet zo l in de verte heeft bij de koppeling en zit je goed de koppeling, dan zit het gaspedaal veel te dichtbij. Maar na enig geschuif en de nodigë verstelwerkzaamheden is toch redelijke zit te vinden. De kofferruimte is met een inhoud van 183 liter niet erg royaal. Door het twee delen neerklappen van de Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur met onder andere de 1.8 injectie en 2.0 liter turbo, werd voor Europa de 2 liter 16- kleppen injectiekrachtbron gekozen met een maximaal vermogen van 150 bestuurdersdeur, een typisch Amerikaans detail. De voorstoelen verstelbare hoofdsteunen len een goede steun aan de lenden. De zitting is evenwel behoorlijk kort, wat maar in beperkte mate op te vangen is door de standaard hoogteverstelling. Standaardmaten: buiten de gevel draaiend; breedte x hoogte in mm: 2250 x 2000 2250 x 2125 2375 x 2000 2375x2125 2500x2125 losse unit samen met het stuur als het ware in het interieur hangt. Overal zijn felle en opvallende kleuren gebruikt. Wat we van deze Pininfarina ooit in een produktie-auto zullen tegenkomen, is moeilijk te voorspellen. Laten we het maar de zoveelste geslaagde vingeroefening van dit gerenommeerde bedrijf noemen. Uiteraard toonde Pininfarina ook zijn produktiemodellen van dit moment: Alfa Spider, Cadillac Allanté, Ferrari 512 TR, Lancia Thema S.W., Peugeot 205 cabriolet en Rover 200 cabriolet. Voor de laatste auto produceert Pininfarina alleen de cabrioletkap. De Daihatsu Charade is al weer enige jaren leverbaar in een uitvoering op grijs kenteken met geblindeerde achterste zijruiten. Nieuw is echter de zogenaamde glasslook blindering, waarbij het ondoorzichtige achterpaneel lijkt op een sterk getint stuk glas. De Charade Van wordt op deze manier nog aantrekkelijker. De populariteit stijgt overigens enorm. In de eerste drie maanden Tan dit jaar werd de grijs kenteken Charade bijna twee keer zoveel verkocht als in de vergelijkbare periode van vorig jaar. Met name de Turbo diesel met zuinige 1 liter motor is hierbij zeer geliefd. Al Charade Van- uitvoeringen worden standaard met glasslook geleverd. De prijzen starten bij f. 13.707,= exclusief BTW. Met het oog op reclame-uitingen op de zijpanelen blijft de blindering in de carrosseriekleur op bestelling leverbaar. Enkele weken geleden konden we de definitieve verkoopprijs van de nieuwe Suzuki Swift Cabriolet melden. Helaas is de eerste zending auto's voor ons land gering, maar de actieve Tilburgse Suzuki-dealer Gijsbers heeft inmiddels exemplaar in zijn showroom. De auto is gebaseerd op het 1.3 liter GS-model met zijn krachtige injectiemotor. Ook waf aankleding en uitrusting betreft komt de cabriolet met dit driedeursmodel overeen. Het gaat om een tweezitter met een heel behoorlijke bagageruimte. De cabrioletkap wordt netjes onder een kiep opgeborgen. De auto kost f.38.995,=. Natuurlijk behoorde Pininfarina tot de reeks van acht carrosserie- ontwerpers wat door Fiat werd srzocht een speciale Cinquecento bouwen. Maar omk op de eigen stand toonde Pininfarina weer een nieuw idee wat betreft een compacte tweezits roadster. In fel groen stond op een draaischijf de Ethos te pronken. De auto heeft een aluminium frame en een kunststof carrosserie. Er is gekozen voor een 3 cylinder 1,2 liter tweetakt motor met directe inspuiting en een vermogen pk, die uiteraard voldoet aar strengste milieunormen. He« aardig is vooral de vormge van het dashboard, wat als Emissiewaarden Uiteraard wordt het ECI-Multi injectiesysteem toegepast in combinatie met een motormanagementsysteem. Iedere injector spuit onafhankelijk van elkaar de juiste hoeveelheid brandstof in, wat zorgt voor een hoger vermogen, groter koppel, betere souplesse en een lager verbruik en vooral ook lagere emissiewaarden. De Eclipse heeft onderin voldoende kracht om vlotxan zijn plaats te komen, maar voor een echt sportief resultaat moeten de hogere en rumoerige met vc toerengebieden worden opgezocht, biedei Wie ver in de versnellingen doortrekt komt tot een acceleratie van 0 tot 100 in 9,2 seconden en haalt uiteindelijk een top van 220 km/u. De Mitsubishi Eclipse is een volwaardige coupé in het segment van de Opel Calibra, Toyota Celica en Nissan 200 SX. Alhoewel de absolute v.erkoopaantallen in dit segment nog gering zijn, is er een groeiende belangstelling dit type auto. Heel i de Eclipse nog wat overeenkomsten met de Cordia van hetzelfde merk. In ieder geval heeft de auto een geheel eigen gezicht met zijn turbine-achtige lichtmetalen velgen, de nog redelijk beschaafde spoiler achterop, het onafhankelijk van de carrosseriekleur zwart gespoten dak, brede B-stijlen en het behoorlijke glasoppervlak. Richtingaanwijzers en stadslicht zijn in een smalle unit boven de bumper aangebracht. De normale verlichting klapt bij inschakelen omhoog. In de meegespoten voorbumpes zijn mistlampen opgenomen. In de Verenigde Staten, Engeland en Frankrijk bestaan al jaren verenigingen van homosexuele autoliefhebbers. Waarom zou daarvoor in een 'vrij' land als Nederland geen belangstelling jestaan? Na een oproep in De GAY Krant, het grootste homo- informatieblad voor de Benelux, meldden zich zoveel liefhebbers aan, dat direct stappen werden ondernomen in de richting van een serieuze club. Een eerste vergadering leidde tot de organisatie van een evenement. Dit evenement wordt zondag 17 mei aansta gehouden in Best (bij Eindhoven), in en om het kantoor van De GAY Krant aan de Hoofdstraat 64-66. Het programma start met een ontvangst vanaf 13.00 uur. Daarna volgt om 13.30 uur een korte uiteenzetting over de Gay Classic Car Club (GCCC), waarbij inbreng van de bezoekers zeer welkom is. Uiterlijk 15.00 uur start een gevarieerde rit door het prachtige Midden- en Oost- Brabantse land. Iedereen die zich 'gay' en autoliefhebber voelt is van harte welkom. Voor geïnteresseerden zonder klassieke auto is er altijd wel een plaatsje vrij in de prachtige oude bolides. Het begrip klassieke auto wordt door de Gay Classic Car Club overigens heel ruim genomen. De deelname aan het evenement is gratis. Wie overigens verzekerd wil zijn van up-to-date informatie over de GCCC kan zich aanmelden bij Postbus 70440, 1007 KK Amsterdam. Alle geïnteresseerden ontvangen in Best of later per post een adressenlijst waarop alle leden staan vermeld. achterbank kan dit tot maximaal 387 liter worden uitgebreid. De Mitsubishi Eclipse Mag dan wel in de Verenigde Staten gebouwd worden, de rij- eigenschappen zijn typisch Japans. De auto laat zich op alle punten uitermate licht en gemakkelijk bedienen. Het motorgeluid uag bovenin dan wel wat rumoerig worden, tot zo'n 4000 tr/min is er meer dan goed mee te leven. Voor heeft de Eclipse onafhankelijk opgehangen wielen volgens het MacPherson- systeem, terwijl we achter een torsie-as met veerpoten en een Panhardstang aantreffen. De auto is niet hard afgeveerd, zodat het met het algehele comfort wel goed zit. De vijfversnellingsbak wordt bediend met een korte pook. Het is moeilijk het iedereen naar de zin te maken, ook als autojournalist. Je hebt namelijk de stroom aan nieuws niet in de hand. Er zijn maar weinig automerken die doorlopend met noviteiten komen. Vaker komt het voor dat één of enkele merken in een korte tijd uiterst actief zijn en dan weer een hele tijd niets van zich laten horen. Zo kwam Nissan een paar jaar terug veel in het nieuws met kort achter elkaar de Micra 1.2, Prairie, gefacelifte Sunny en de PatrolGR. Het meest recente voorbeeld is Renault met de Safrane, 19 Phase II en direct na de zomer een nieuw kleintje onder de Clio. Dealers klagen hier wel eens over, terwijl zij toch juist de autobranche moéten kennen. Het feit dat "hun" merk op een gegeven moment weinig aan bod komt, ligt niet aan de journalist, maar veelal aan importeur of fabriek. Zo hoor ik ook nog wel eens de vraag "waarom niet eens een verhaal over een fabriek van ons merk of over de ontwikkelingsafdeling?". Het betreft hier dan vooral de dealers van Japanse en in mindere mate de Amerikaanse automerken. Ik kan deze dealers dan ook met klem aanraden dit aan te kaarten bij hun importeur. Zolang Japan en Amerika alleen in mijn fantasie en in mijn Bosatlas bestaan, kan ik weinig zinnigs in een "ach tergrondverhaal vertellen. Maar aan de effectiviteit van zo'n verzoek van dealer aan importeur twijfel ik zeer. Zo gaat binnenkorwederom een importeur van Japanse auto's naar het moederland, dit keer met de zogenaamde financiële pers, want zo schijnen acht autoZournalisten en vier mensen van het TV- programma "De hoogste versnelling" ineens aangeduid te worden. Na de zomer gaat er weer een club, van waarschijnlijk weer dezelfde mensen. Mijn geduld raakt op deze manier ver op... Instrumentarium Met een lengte van 4,34 meter is de Eclipse behoorlijk compact en is daarom een compromisloze 2+2. Voorpassagiers hebben redelijk de ruimte, terwijl achterin slechts plaats is voor twee kleine kinderen. Mitsubishi-importeur Hart Nibbrig Greeve haalt slechts één versie naar Nederland, de Eclipse 2.0 GSL16V in met een uiterst complete standaarduitvoering. De auto is voorzien van ABS, elektrisch bediende antenne, portierruiten en buitenspiegels, getint glas en i binnenuit te openen achterklej tankklepje. De vormgeving van het instrumentarium is minimaal zc origineel als de buitenkant. De verschillende klokken zijn ondergebracht in een naar beide kanten aflopend geheel, dat in de console doorlogpt. Het dashboard is volledig naar de bestuurder ^MMM MB MM M VMM! W MM gericht, waardoor je je als bijrijder TT ^T T wat buitengesloten voelt. Aan Ir» V AV slechts één knopje op de console is MM MM W M MM w te zien, dat de auto standaard wordt geleverd met airconditioning. Maar ook centrale vergrendeling, cruise control, een stereo-installatieOmet 6 speakers, stuurbekrachtiging en een verstelbare stuurkolom worden af fabriek in de Eclipse aangetn Het meubilair is met een keur stof bekleed, alhoewel het complete interieur wat somber overkomt door het overvloedig gebruiken van grijstinten. Uitermate zielig is het minimale kaartenvakje aan de ,"'7' tv

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 27