Europese typegoedkeuring
i
5Z
Monte Carlo uil
Monte Carlo
G M België
:i
0
t>
ion
>e.
Maak eens een
Zn.
'NS
ifnm
-351035
11 I I I
Rijnlease
f
s
afspraak met
Monique
ril 1992-pagina 4
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Woensdag 29 april 1992 - pagina 5
F
1F
L
JL
ruikers, is een
1ERK
24.950,-
19.950,-
5.500,-
15.950,-
25.500,- ox
abruikte
TELEFOON 04255-3944
«tam
Brabantsehoek 4, 5071 NM
Udenhout, tel. 04241-1532.
iald een
ontwerp van
n stoer
nieuwe
•imte en zodoende een
ide inzetbaarheid.
ALLE MODELLEN
JZIGINGEN VOOR-
OTOR COMPANY.
8.950,-
12.950,-
2, GOIRLE
asbo automateriaal)
013-341659
013-342204
ieu
keer.
biedt
ilieu-
:jk is
=n van
—wijl
1 in
ider
/orden
arkt
schi is nog
>dukt te
:io Bertone
iet succes
,,-car en
volwassen
Bertone
1 door
istitute
lachte
binnenruil
uitstekend
ssioncenter
Lannerstraat
ibachstraat
in een
iet plaats voor
jage.
t ook een taxi
zijn en hiermee
idsverkeer
den verlicht,
anbaar vervoer
ingsperiode
jniet
i nog in elk
lier blijven
fAl j W :14 d 11J FA JI >1
Soede gebruikte
auto’s met
Bovag-garantie
bewijs 10.000 km
beurt
APKenVVN
keuring
zijn zo
ard, dat
3 passagiers er
informatie die
r van belang
riel
rs en een derde
arin. De
pstelling is zo ontworpen
iiterpassagier ruim zicht
iet wegdek en zo bewust
3 betrokken is. Coggiola
dit autootje de naam
Het middelpunt van de autotentoonstelling in Turijn
was zonder twijfel de nieuwe Fiat Cinquecento, die
uiteraard uitgebreid op de eigen Fiat-stand aanwezig
was. Op een podium werden oude beelden en
exemplaren van de Topolino en oude 500 afgewisseld
met een doorzichtig exemplaar van de nieuwe
Cinquecento. Toch was de nieuwe, kleine auto van
Fiat op veel meer plaatsen nadrukkelijk aanwezig.
Maar liefst acht carrosserie-ontwerpers hadden zich
over het kleintje ontfermd en kwamen tot opmerkelijke
creaties.
Als werkplaatsreceptioniste
beantwoordt ze al uw vragen en
ziet ze er op toe dat uw auto de
vakkundige Jan Bertens service
krijgt. Naast de vrolijkheid zelve
kent deze monteuse uw Citroen
van binnen en van buiten.
Zeker weten dus dat u aan
uw afspraakje met plezier
zult terugdenken.
<<At’ i
Een groot deel van de namen
Bertone, Boneschi, Coggiola, IDEA,
ItaldeSign, Maggiora, Pininfarina
en Zagata zullen menig liefhebber
van klassieke auto's bekend in de
oren klinken. Deze acht
grootheden hebben echter
allemaal hun eigen kijk op de
nieuwe Cinquecento. De één laat
veel van het bestaande ontwerp
overeind, terwijl een ander een
volledig afwijkende koets heeft
bedacht. In ieder gevallen hebben
de ontwerpstudio's met dit project
hun slagvaardigheid weer eens
bewezen. De speciale
Cinquecento's werden namelijk in
enkele maanden tijd gerealiseerd.
'“^g
Zagato
Zagato is niet bepac
onbekende. Bij het c
overeenstemming over de laatste
drie van vierenveertig richtlijnen
die de technische eisen regelen
waaraan personenvoertuigen in
de Gemeenschap moeten voldoen.
Met het gelijkschakelen van de
technische eisen voor gewicht en
afmetingen, banden en ruiten is de
weg vrij voor goedkeuring van de
laatste richtlijn. Deze regelt
feitelijk het systeem van Europese
typegoedkeuring voor complete
voertuigen i.c. personenauto's.
De Europese typegoedkeuring voor
personenauto's wordt in de
de auto standaard een
volwaardige fiets bij zich draagt.
De auto kan zodoende als een
thuisbasis dienen, bijvoorbeeld op
een parkeerterrein aan de
buitenkant van een stad. De fiets
is een makkelijk en compact
vervoermiddel voor in het drukke
een speciale Cinquecento
vooral nagedacht over het milk
en de drukte in het stadsverkee
De Z-Eco van Zagata Design 1:
een ideale oplossing voor mil
en stadsproblemen. Natuurlijk
de motor van de auto voorzien v
een geregelde katalysator, terwi
Bertone
Onder de naam "Off Road Spider"
brengt Bertone en wel heel aparte
Cinquecento. Het open autootje is
in de kleuren geel-en grijs
uitgevoerd en heeft brede
gepolijste velgen. Nuccio T
heeft altijd geloofd in het t
van de zogenaamde fun-c'
heeft van deze Fiat een vo
stuk speelgoed gemaakt. I
werd hierbij geïnspireerd
radiografisch bestuurde autootjes,
IDEA
De ontwerpers van IDEA Ins
hebben een hagedis in gedc
gehad bij de creatie van de
speciale Cinquecento. Het
bolvormige autootje met veel glas
draagt de naam Grigua, wat
hagedis betekent in het dialect
van Genua. Vooral de leefruimte
in de auto was voor IDEA
belangrijk. Daarom werd gekozen
voor drie zitplaatsen en een
behoorlijke ruimte voor bagage.
De chauffeur zit voor in het
midden, terwijl de passagiers aan
beide kanten naast de bestuurder
zitten, maar dan iets naar
achteren. De volledige zijkanten
zijn uit glas gemaakt, maar
worden door een decoratieve strip
beveiligd. Bovendien kunnen
hierop onderdelen als een
armsteun en sloten worden
bevestigd. De instrumenten
op het dashboard gemonteer
zowel bestuurder als
zicht op hebben. De ir
alleen voor de berijder
is, wordt op het stuurwie
geprojecteerd.
Coggiola
De Cinquecento blijkt op'zijn
beperkte vloeroppervlak toch
mogelijkheden te bieden voor een
coupémodel met een groot
glasoppervlak rondom. De
stroomlijn is z-J J~
elliptisch verlopende ruitpartij,
doet denken aan de achterkant
van een Formule 1 auto. De auto
biedt plaats aan twee
voorpassagiers
persoon achter
interieurops
dat de achk
heeft op het
bij de reis
heeft aan
Fionda gegeven.
recreatie-auto is de Zagato Z-Eco
uitstekend geschikt. De auto zelf
biedt plaats aan twee personen
achter elkaar. De ruimte onder de
fiets dient voor de bagage en is
zowel van binnenuit en van
buitenuit te bereiken.
op de
a te
se
i de
riekje uit Monte Carlo heten,
kort geleden
asse van de Bugatti EB
ar toch een markt voor dit
at ontwerp van de coupé
-* filter wel krachtig en
overeen
c. Hiermee
<m/u. De
aan en heeft
Dankzij de Europese
typegoedkeuring voor complete
voertuigen kan vanaf 1 januari
1993 een automodel dat in één
lidstaat is goedgekeurd, overal
de Europese Gemeenschap zone
extra keuring op de markt wrJ
gebracht. De interne automate
komt hierdoor een stukje
dichterbij. De directe gevolgen
voor fabrikanten, importeurs en
consument, zijn evenwel vrij
beperkt, zo verwacht de Rai.
Onlangs bereikte de Europese
Raad van Ministers
Snelle 500
Een autootje wat niet in opdracht
van Fiat was gemaakt, maar op de
'gewone' stand van Maggiora te
vinden was, is de 995/TC. Deze
naam doet direct denken aan de
gloriedagen van Abarth. De
Cinquecento is dan ook een
ogende sportversie van de n
kleine Fiat. De wijzigingen
betreffen niet zozeer de motor,
maar wel de vering, banden,
remmen en natuurlijk het uiterlijk.
Het autootje heeft een heuse roll
bar en uitgebouwde spatborden.
Het geheel ziet er uiterst potent uit.
Wie weet, zal de carrosserieset
binnenkort wel leverbaar worden
in Italië om standaard
Cinquecento's mee op te fokken. In
ieder geval een meer dan leuk
idee.
De Antwerpse GM fabriek is de
grootste GM fabriek in Europa,
met bijna 390.000 geassembleerde
Kadett's/Vectra's in 1990. In totaal
liepen er in Antwerpen sinds de
start in 1924 ruim 8 miljoen auto
mobielen van de band. Maar er
zijn nog meer interessant cijfers te
geven. In de Belgische onderde-
len-magazijnen liggen zo'n 70.000
verschillende onderdelen. Iedere
47 seconden loopt er een Astra of
Vectra van de band. Door 280 ro
bots wordt 98% van de laspunten
van de Astra verzorgd. De pro-
duktie draait 110 uur per week,
een van de hoogste produktie-be-
nuttingsgraden ter wereld. De ex
port neemt maar liefst 93% van de
Belgische produktie voor zijn re
kening. De GM fabrieken in Ant
werpen hebben een oppervlak
van ruim een half miljoen vier
kante meter. Iedere dag arriveren
8 treinen en 115 trucks met onder
delen. GM Antwerpen produceert
jaarlijks ook nog 476.000 bodem
platen, 288.000 brandstoftanks en
149.000 motor/transmissie- units.
De hoofd-assemblagelijn is 27 ki
lometer lang en kent 13 kilometer
voorbereidings- en aanvoerlijnen.
waar kinderen en ook vele
ouderen mee spelen. De
carrosserie is zover terug
gedrongen, dat de motor en
technische details duidelijk
zichtbaar zijn. De wielen steken
ver naar buiten, zodat de
schroefveren duidelijk zichtbaar
gemaakt konden worden. De Toy-
Car biedt plaats aan twee
personen, die volledig buiten
zitten.
Een veilige roll-bar is in de
hoofdsteunen van de stoelen
geintegreerd en biedt de nodige
bescherming bij het ruige
terreinwerk waar dit model voor
gemaakt lijkt te zijn.
Italdesign
Een ruimte-auto op kleine schaal,
zo kan het model van Italdesign
het beste worden omschreven.
Door de motorkap vloeiend in de
voorruit te laten overlopen, onstaat
een auto op de bodemplaat van de
Cinquecento die ineens veel groter
overkomt.
De dakdelen kunnen makkelijk
worden verwijderd om er een
open-auto van te maken.
De binnenruimte is optimaal
benut, waardoor Italdesign laat
zien dat met gebruikmaking van
de standaard techniek en
afmetingen van de kleine
Cinquecento en auto kan worden
gerealiseerd met een enorme
Maggiora
De ontwerpstudie Itca-Maggiora-
Stola is wellicht buiten Italië niet
zo bekend. Toch toonde dit bedrijf
één van de meest aardige en
meest realiseerbare nieuwe
versies van de Fiat Cinquecento.
De Birba en Cika zijn twee
grappige cabriolets waarbij de
basislijnen van de kleine Fiat
volledig behouden zijn gebleven.
De Cika is een grappige tweezitter
met afgeronde portierruiten en een
bijbehorende kap, terwijl de Birba
zeer gunstig door de de normale portierruiten heeft en
rlopende ruitpartij, die ook over een achterbankje
beschikt. De kap wordt netjes
onder een kunststof klep
opgeborgen, terwijl de Cika
vanwege het ontbreken van de
achterbank wat extra
bagageruimte heeft. De naam Cit
komt uit het dialect van de stad
Turijn en betekent meisje.
Hoe moet het produkt van een klein fabri
juist, Monte Carlo. Het gaat hier om een kort ge
geïntroduceerde super- sportwagen in de klass
110 en de Lamborghini Diablo. Blijkbaar is er
soort extravagante creaties. Overigens is het
of targa niet opvallend fraai. Het geheel oogt echter wel
aggressief. De beschaafde Beaurivage Spider beschikt c
atmosferische V12 met een keurig vermogen van 450 pk.
wordt een topsnelheid behaald van niet meer dan 300 kr
Coupé kan met zijn stijvere carrosserie grotere krachten auu ucci
dezelfde V12 met dubbele turbo en zodoende een geweldig
vermogen van 720 pk. Hiermee kan een top van maar liefst 350 km/u
worden behaald. De toekomst van de Monte Carlo is uiterst
onduidelijk. Maar een exclusief automerk past uitstekend bij het
rijke staatje.
Net als vele jaren organiseert
Mazda internationaal een
fotowedstrijd met als thema
"Plezier met Mazda-auto's en -
trucks". De bedoeling is dat de foto
familie of vrienden toont die
plezier hebben of gelukkig zijn met
een Mazda. De fotograaf hoeft
uiteraard niet.zelf in bezit te zijn
van een auto van dit merk. De
vijftien winnende foto's worden
geplaatst in de Mazda-kalender
van 1993, terwijl de makers elk
3000 dollar ontvangen. Daarnaast
zijn er nog 45 overige prijzen van
elk 500 dollar.
toekomst gevolgd door een zelfde
Europese keuring voor bestel- en
vrachtauto's, motorfietsen en
opleggers/aanhangwagens. De
ingangsdatum van 1-1-1993 voor
de typegoedkeuring voor
personenauto's betekent voor de
fabrikanten overigens nog geen
verplichting volgens het nieuwe
systeem te werken.
Gedurende een overgai
- waarvan de duur nog i
vaststaat - mogen zij nc
land op de oude manie,
keuren.
Pininfarina
Geen enkele Italiaanse ontwerper
heeft zo'n bekende naam over de
hele wereld als Pininfarina. Wie in
de historie van deze firma kijkt,
ontdekt dat heel veel bekende
auto's door Pininfarina werden
ontwerpen of zelfs volledig
geproduceerd. Denk maar aan
vrijwel alle Peugeots van na 1960,
de complete Ferrari-range, de
Cadillac Allante, Rover 200
cabriolet en ook verschillende
prachtige Fiats. Pininfarina
maakte van de Cinquecento een
grappig ogende
vierwielaangedreven pick-up.
Technisch werd gebruik gemaakt
van de motor en
voorwielaandrijving van de
Cinquecento zelf, terwijl ook delen
van de Lancia Ypsilon 4WD
werden toegepast. De pick-bak
zorgt voor vele
opbouwmogelijkheden: bestelauto,
coupé, sportswagon of een
volwaardige vierzitter.
nooit het persoonlijk verkeer zal
kunnen vervangen, werpt een
nieuw licht op de taxi. Boneschi
heeft ook gezien dat minder dan
20% van de taxi's meer dan één
persoon vervoeren.
Daarnaast is het interieur
eenvoudig ingericht met sterke
materialen die dagelijks makkelijl
kunnen worden schoon gemaakt.
Boneschi
In het ontwerp van Bonesc1'
veel van het uitgangsprodu^
herkennen.
De Cinquecento is door deze
ontwerper omgetoverd
handige stadstaxi met
twee personen en bagc
Boneschi laat zien dat
niet groot hoeft te
de druk op het stac
enigszins kan wordt
Het feit dat het open
Inzendingen moeten bestaan uit
horizontaal ingeraamde 35 mm
kleurendia's, waarbij de
deelnemer op het raampje zijn
naam en land moet vermelden.
Iedereen mag zoveel dia's
inzenden als hij of zij wil. Elke
inzending moet echter wel worden
vergezeld van een ondertekend
aanmeldingsformulier, wat bij de
dealer verkrijgbaar is.
Inzendingen kunnen voor 30 juni
1992 gestuurd worden aan: Mazda
Photo Contest, P.O. Box 93,
Kyobashi Post Office, Tokyo,
Japan.
Bij de jurering wordt gelet op
originaliteit, compositie en
fotografische techniek. De
winnaars ontvangen de uitslag
per post en kunnen hun naam ook
lezen in het blad Newsweek van 23
november 1992 en Readers Digest
van december 1992.
Alle Mazda-dealers hebben een
affiche over de Mazda
Fotowedstrijd waarop het
reglement is afgedrukt.
stadsverkeer. Mac
lezier