Europese typegoedkeuring i 5Z Monte Carlo uil Monte Carlo G M België :i 0 t> ion >e. Maak eens een Zn. 'NS ifnm -351035 11 I I I Rijnlease f s afspraak met Monique ril 1992-pagina 4 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Woensdag 29 april 1992 - pagina 5 F 1F L JL ruikers, is een 1ERK 24.950,- 19.950,- 5.500,- 15.950,- 25.500,- ox abruikte TELEFOON 04255-3944 «tam Brabantsehoek 4, 5071 NM Udenhout, tel. 04241-1532. iald een ontwerp van n stoer nieuwe •imte en zodoende een ide inzetbaarheid. ALLE MODELLEN JZIGINGEN VOOR- OTOR COMPANY. 8.950,- 12.950,- 2, GOIRLE asbo automateriaal) 013-341659 013-342204 ieu keer. biedt ilieu- :jk is =n van —wijl 1 in ider /orden arkt schi is nog >dukt te :io Bertone iet succes ,,-car en volwassen Bertone 1 door istitute lachte binnenruil uitstekend ssioncenter Lannerstraat ibachstraat in een iet plaats voor jage. t ook een taxi zijn en hiermee idsverkeer den verlicht, anbaar vervoer ingsperiode jniet i nog in elk lier blijven fAl j W :14 d 11J FA JI >1 Soede gebruikte auto’s met Bovag-garantie bewijs 10.000 km beurt APKenVVN keuring zijn zo ard, dat 3 passagiers er informatie die r van belang riel rs en een derde arin. De pstelling is zo ontworpen iiterpassagier ruim zicht iet wegdek en zo bewust 3 betrokken is. Coggiola dit autootje de naam Het middelpunt van de autotentoonstelling in Turijn was zonder twijfel de nieuwe Fiat Cinquecento, die uiteraard uitgebreid op de eigen Fiat-stand aanwezig was. Op een podium werden oude beelden en exemplaren van de Topolino en oude 500 afgewisseld met een doorzichtig exemplaar van de nieuwe Cinquecento. Toch was de nieuwe, kleine auto van Fiat op veel meer plaatsen nadrukkelijk aanwezig. Maar liefst acht carrosserie-ontwerpers hadden zich over het kleintje ontfermd en kwamen tot opmerkelijke creaties. Als werkplaatsreceptioniste beantwoordt ze al uw vragen en ziet ze er op toe dat uw auto de vakkundige Jan Bertens service krijgt. Naast de vrolijkheid zelve kent deze monteuse uw Citroen van binnen en van buiten. Zeker weten dus dat u aan uw afspraakje met plezier zult terugdenken. <<At’ i Een groot deel van de namen Bertone, Boneschi, Coggiola, IDEA, ItaldeSign, Maggiora, Pininfarina en Zagata zullen menig liefhebber van klassieke auto's bekend in de oren klinken. Deze acht grootheden hebben echter allemaal hun eigen kijk op de nieuwe Cinquecento. De één laat veel van het bestaande ontwerp overeind, terwijl een ander een volledig afwijkende koets heeft bedacht. In ieder gevallen hebben de ontwerpstudio's met dit project hun slagvaardigheid weer eens bewezen. De speciale Cinquecento's werden namelijk in enkele maanden tijd gerealiseerd. '“^g Zagato Zagato is niet bepac onbekende. Bij het c overeenstemming over de laatste drie van vierenveertig richtlijnen die de technische eisen regelen waaraan personenvoertuigen in de Gemeenschap moeten voldoen. Met het gelijkschakelen van de technische eisen voor gewicht en afmetingen, banden en ruiten is de weg vrij voor goedkeuring van de laatste richtlijn. Deze regelt feitelijk het systeem van Europese typegoedkeuring voor complete voertuigen i.c. personenauto's. De Europese typegoedkeuring voor personenauto's wordt in de de auto standaard een volwaardige fiets bij zich draagt. De auto kan zodoende als een thuisbasis dienen, bijvoorbeeld op een parkeerterrein aan de buitenkant van een stad. De fiets is een makkelijk en compact vervoermiddel voor in het drukke een speciale Cinquecento vooral nagedacht over het milk en de drukte in het stadsverkee De Z-Eco van Zagata Design 1: een ideale oplossing voor mil en stadsproblemen. Natuurlijk de motor van de auto voorzien v een geregelde katalysator, terwi Bertone Onder de naam "Off Road Spider" brengt Bertone en wel heel aparte Cinquecento. Het open autootje is in de kleuren geel-en grijs uitgevoerd en heeft brede gepolijste velgen. Nuccio T heeft altijd geloofd in het t van de zogenaamde fun-c' heeft van deze Fiat een vo stuk speelgoed gemaakt. I werd hierbij geïnspireerd radiografisch bestuurde autootjes, IDEA De ontwerpers van IDEA Ins hebben een hagedis in gedc gehad bij de creatie van de speciale Cinquecento. Het bolvormige autootje met veel glas draagt de naam Grigua, wat hagedis betekent in het dialect van Genua. Vooral de leefruimte in de auto was voor IDEA belangrijk. Daarom werd gekozen voor drie zitplaatsen en een behoorlijke ruimte voor bagage. De chauffeur zit voor in het midden, terwijl de passagiers aan beide kanten naast de bestuurder zitten, maar dan iets naar achteren. De volledige zijkanten zijn uit glas gemaakt, maar worden door een decoratieve strip beveiligd. Bovendien kunnen hierop onderdelen als een armsteun en sloten worden bevestigd. De instrumenten op het dashboard gemonteer zowel bestuurder als zicht op hebben. De ir alleen voor de berijder is, wordt op het stuurwie geprojecteerd. Coggiola De Cinquecento blijkt op'zijn beperkte vloeroppervlak toch mogelijkheden te bieden voor een coupémodel met een groot glasoppervlak rondom. De stroomlijn is z-J J~ elliptisch verlopende ruitpartij, doet denken aan de achterkant van een Formule 1 auto. De auto biedt plaats aan twee voorpassagiers persoon achter interieurops dat de achk heeft op het bij de reis heeft aan Fionda gegeven. recreatie-auto is de Zagato Z-Eco uitstekend geschikt. De auto zelf biedt plaats aan twee personen achter elkaar. De ruimte onder de fiets dient voor de bagage en is zowel van binnenuit en van buitenuit te bereiken. op de a te se i de riekje uit Monte Carlo heten, kort geleden asse van de Bugatti EB ar toch een markt voor dit at ontwerp van de coupé -* filter wel krachtig en overeen c. Hiermee <m/u. De aan en heeft Dankzij de Europese typegoedkeuring voor complete voertuigen kan vanaf 1 januari 1993 een automodel dat in één lidstaat is goedgekeurd, overal de Europese Gemeenschap zone extra keuring op de markt wrJ gebracht. De interne automate komt hierdoor een stukje dichterbij. De directe gevolgen voor fabrikanten, importeurs en consument, zijn evenwel vrij beperkt, zo verwacht de Rai. Onlangs bereikte de Europese Raad van Ministers Snelle 500 Een autootje wat niet in opdracht van Fiat was gemaakt, maar op de 'gewone' stand van Maggiora te vinden was, is de 995/TC. Deze naam doet direct denken aan de gloriedagen van Abarth. De Cinquecento is dan ook een ogende sportversie van de n kleine Fiat. De wijzigingen betreffen niet zozeer de motor, maar wel de vering, banden, remmen en natuurlijk het uiterlijk. Het autootje heeft een heuse roll bar en uitgebouwde spatborden. Het geheel ziet er uiterst potent uit. Wie weet, zal de carrosserieset binnenkort wel leverbaar worden in Italië om standaard Cinquecento's mee op te fokken. In ieder geval een meer dan leuk idee. De Antwerpse GM fabriek is de grootste GM fabriek in Europa, met bijna 390.000 geassembleerde Kadett's/Vectra's in 1990. In totaal liepen er in Antwerpen sinds de start in 1924 ruim 8 miljoen auto mobielen van de band. Maar er zijn nog meer interessant cijfers te geven. In de Belgische onderde- len-magazijnen liggen zo'n 70.000 verschillende onderdelen. Iedere 47 seconden loopt er een Astra of Vectra van de band. Door 280 ro bots wordt 98% van de laspunten van de Astra verzorgd. De pro- duktie draait 110 uur per week, een van de hoogste produktie-be- nuttingsgraden ter wereld. De ex port neemt maar liefst 93% van de Belgische produktie voor zijn re kening. De GM fabrieken in Ant werpen hebben een oppervlak van ruim een half miljoen vier kante meter. Iedere dag arriveren 8 treinen en 115 trucks met onder delen. GM Antwerpen produceert jaarlijks ook nog 476.000 bodem platen, 288.000 brandstoftanks en 149.000 motor/transmissie- units. De hoofd-assemblagelijn is 27 ki lometer lang en kent 13 kilometer voorbereidings- en aanvoerlijnen. waar kinderen en ook vele ouderen mee spelen. De carrosserie is zover terug gedrongen, dat de motor en technische details duidelijk zichtbaar zijn. De wielen steken ver naar buiten, zodat de schroefveren duidelijk zichtbaar gemaakt konden worden. De Toy- Car biedt plaats aan twee personen, die volledig buiten zitten. Een veilige roll-bar is in de hoofdsteunen van de stoelen geintegreerd en biedt de nodige bescherming bij het ruige terreinwerk waar dit model voor gemaakt lijkt te zijn. Italdesign Een ruimte-auto op kleine schaal, zo kan het model van Italdesign het beste worden omschreven. Door de motorkap vloeiend in de voorruit te laten overlopen, onstaat een auto op de bodemplaat van de Cinquecento die ineens veel groter overkomt. De dakdelen kunnen makkelijk worden verwijderd om er een open-auto van te maken. De binnenruimte is optimaal benut, waardoor Italdesign laat zien dat met gebruikmaking van de standaard techniek en afmetingen van de kleine Cinquecento en auto kan worden gerealiseerd met een enorme Maggiora De ontwerpstudie Itca-Maggiora- Stola is wellicht buiten Italië niet zo bekend. Toch toonde dit bedrijf één van de meest aardige en meest realiseerbare nieuwe versies van de Fiat Cinquecento. De Birba en Cika zijn twee grappige cabriolets waarbij de basislijnen van de kleine Fiat volledig behouden zijn gebleven. De Cika is een grappige tweezitter met afgeronde portierruiten en een bijbehorende kap, terwijl de Birba zeer gunstig door de de normale portierruiten heeft en rlopende ruitpartij, die ook over een achterbankje beschikt. De kap wordt netjes onder een kunststof klep opgeborgen, terwijl de Cika vanwege het ontbreken van de achterbank wat extra bagageruimte heeft. De naam Cit komt uit het dialect van de stad Turijn en betekent meisje. Hoe moet het produkt van een klein fabri juist, Monte Carlo. Het gaat hier om een kort ge geïntroduceerde super- sportwagen in de klass 110 en de Lamborghini Diablo. Blijkbaar is er soort extravagante creaties. Overigens is het of targa niet opvallend fraai. Het geheel oogt echter wel aggressief. De beschaafde Beaurivage Spider beschikt c atmosferische V12 met een keurig vermogen van 450 pk. wordt een topsnelheid behaald van niet meer dan 300 kr Coupé kan met zijn stijvere carrosserie grotere krachten auu ucci dezelfde V12 met dubbele turbo en zodoende een geweldig vermogen van 720 pk. Hiermee kan een top van maar liefst 350 km/u worden behaald. De toekomst van de Monte Carlo is uiterst onduidelijk. Maar een exclusief automerk past uitstekend bij het rijke staatje. Net als vele jaren organiseert Mazda internationaal een fotowedstrijd met als thema "Plezier met Mazda-auto's en - trucks". De bedoeling is dat de foto familie of vrienden toont die plezier hebben of gelukkig zijn met een Mazda. De fotograaf hoeft uiteraard niet.zelf in bezit te zijn van een auto van dit merk. De vijftien winnende foto's worden geplaatst in de Mazda-kalender van 1993, terwijl de makers elk 3000 dollar ontvangen. Daarnaast zijn er nog 45 overige prijzen van elk 500 dollar. toekomst gevolgd door een zelfde Europese keuring voor bestel- en vrachtauto's, motorfietsen en opleggers/aanhangwagens. De ingangsdatum van 1-1-1993 voor de typegoedkeuring voor personenauto's betekent voor de fabrikanten overigens nog geen verplichting volgens het nieuwe systeem te werken. Gedurende een overgai - waarvan de duur nog i vaststaat - mogen zij nc land op de oude manie, keuren. Pininfarina Geen enkele Italiaanse ontwerper heeft zo'n bekende naam over de hele wereld als Pininfarina. Wie in de historie van deze firma kijkt, ontdekt dat heel veel bekende auto's door Pininfarina werden ontwerpen of zelfs volledig geproduceerd. Denk maar aan vrijwel alle Peugeots van na 1960, de complete Ferrari-range, de Cadillac Allante, Rover 200 cabriolet en ook verschillende prachtige Fiats. Pininfarina maakte van de Cinquecento een grappig ogende vierwielaangedreven pick-up. Technisch werd gebruik gemaakt van de motor en voorwielaandrijving van de Cinquecento zelf, terwijl ook delen van de Lancia Ypsilon 4WD werden toegepast. De pick-bak zorgt voor vele opbouwmogelijkheden: bestelauto, coupé, sportswagon of een volwaardige vierzitter. nooit het persoonlijk verkeer zal kunnen vervangen, werpt een nieuw licht op de taxi. Boneschi heeft ook gezien dat minder dan 20% van de taxi's meer dan één persoon vervoeren. Daarnaast is het interieur eenvoudig ingericht met sterke materialen die dagelijks makkelijl kunnen worden schoon gemaakt. Boneschi In het ontwerp van Bonesc1' veel van het uitgangsprodu^ herkennen. De Cinquecento is door deze ontwerper omgetoverd handige stadstaxi met twee personen en bagc Boneschi laat zien dat niet groot hoeft te de druk op het stac enigszins kan wordt Het feit dat het open Inzendingen moeten bestaan uit horizontaal ingeraamde 35 mm kleurendia's, waarbij de deelnemer op het raampje zijn naam en land moet vermelden. Iedereen mag zoveel dia's inzenden als hij of zij wil. Elke inzending moet echter wel worden vergezeld van een ondertekend aanmeldingsformulier, wat bij de dealer verkrijgbaar is. Inzendingen kunnen voor 30 juni 1992 gestuurd worden aan: Mazda Photo Contest, P.O. Box 93, Kyobashi Post Office, Tokyo, Japan. Bij de jurering wordt gelet op originaliteit, compositie en fotografische techniek. De winnaars ontvangen de uitslag per post en kunnen hun naam ook lezen in het blad Newsweek van 23 november 1992 en Readers Digest van december 1992. Alle Mazda-dealers hebben een affiche over de Mazda Fotowedstrijd waarop het reglement is afgedrukt. stadsverkeer. Mac lezier

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 25