ROVER 820 SI RENAULT 19 PHASE II HeROVERde status Hyundai brengt de Rai bij u thuis Bink Tilburg BV w dan altijd met Rover vergelijken AUTOTEST ir Gaat u naar nieuwe auto's kijken, - )NSHOW DOE DE ROVER TEST BIJ: I I Winkler Prinsstraat 24 - Tel. 013-420143 ROVER i april 1992-pagina? DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Woensdag 29 april 1992 - pagina 3 I .6-1989 .5-1988 .3-1988 .7-1987 CIAL .1987 4-1985 .3-1985 .1-1985 >t. iin. BOVAG-GARANTIE BOVAS is jere F 5.000,- Vervolg van pagina 1 |ioud - Reparatie -GARANTIE IEUWE AUTO'S RANTIE BEURDEN -b.v. r-tel. 04241-1110 •ENSLEEPOENSTEN WASSERETTE ACCESSOtRESHOP ^ebedrijf- JBOSCH e Auto’s iurg. 013-682001 s. -drs. irs... imma met len. .1986 1987 .1987 .1990 .1988 1988 .1987 1985 .1987 1987 1988 1988 1985 1985 .1987 1985 1985 .1985 1986 1985 1986 .1984 1982 l-drs 1-drs 17D, 5-drs. .1982 1982 .1982 .1982 .1984 maar d j. De 82C afgester ofdsteunen. itrale mge reuze Sonata teeds beter lenauto Rai >uden. IAG GEOPEND >t 17.00 uur 'eg 176, Tilburg 13-420262 laats via Calendhof) ‘uringsstation 5-drs1988 irs1988 ir, 5-drs1985 3-drs1985 s19$ 1$ 19» 1988 19$ 1988 =3 1987 1983 1980 1988 1984 1986 1986 i niet alle motoren istingsniveau's te i. De 1.4 liter en 1.7 zijn en RN, waarbij de 1.7 ook met een 3-traps automaat op de lijst staat. De monopoint 1.8 motor is er uitsluitend als RN, terwijl de snellere 113 pk versie weer alleen als complete RT te leveren is. De Cabrio krijgt vanaf september de 5 pk, wat ook geldt 4-traps automaat. iter iRN, leen als terwijl de 6 cyl f.90.675,=. De dièselreeks t f.65.175,= voor de 825 D Turl Fastback. Binnen afzienbai zal het programma worden uitgebreid met de chique tweede urs coupé en een sedanversie van de 820i. De Rover 820 Si is zondermeer een zeer fraaie auto. Door het invoeren van de oude Rover-grille is de uitstraling voornaam geworden, het eigen gezicht is weer terug De ingrijpend gewijzigde 2 liter 16- klepper is van het betere soort en presteert bovengemiddeld. De uitrusting is een topmodel waardig. >G, 4-drs. 5-drs e gek ter te preo= ■eker beter len. Tensl rchten. Nieuw -::n twee 1.8 icdze met ~i multi-point een dinder 827 Si start bij begint bij xire tijd iruilen mciering iegelijk fcv De Engelse auto-industrie heeft na een korte succesperiode in de jaren na de Tweede Wereldoorlog veel klappen moeten opvangen. In veel gevallen is dat niet gelukt en verdwenen vele historische merken. Op dit moment echter bevinden de weinig overgebleven fabrieken zich weer in de opgaande lijn, wat bij Rover vooral te danken is aan een vrijwel volledig nieuw modellenprogramma met de gewijzigde 800-reeks aan de top. We reden de 2 liter 820 in Si-uitgave. is op 1 de io van het complete ia in het Turfschip, ld 15 in Breda. Daarbij i ’ilburgse Hyundai- betrokken. show heeft grote E WEEK tt 1.61 1990 Immers door de stijgende fiscale lasten kijkt de zakelijke autogebruiker uit naar auto's die veel bieden voor relatief weinig geldt, zonder aan comfort en uitrusting te moeten inleveren. Het sportieve buitenbeentje van Hyundai, de Scoupe, is een sportief en elegant coupé-model voor wie eens wat anders wil rijden. Met het complete programma van vijf modellen maakt Hyundai haar slogan "Het nieuwe wereldmerk" meer dan waar. Wat weinig mensen weten is dat Hyundai met zijn jaarcapaciteit van 1,2 miljoen auto's qua omvang overeenkomst met bekende Europese merken, terwijl de fabricage van auto's slechts een deel is van de activiteiten van het Hyundai- concern. Met een 25-ste plaats op de ranglijst van 's werelds grootste bedrijven bouwt Hyundai ondermeer ook zeerschepen en helikopters. Uiteraard zijn met alle uitrus combineren. er als RL en een 3-t” staat. De monopoint - uitsluitend als RN, terwi 113 pk versie weer Gn -plete RT te leveren is. mxm Krijgt vanaf septen 1.8 motor van 95 pk, wat oc voor de RT met 4-traps autor Tot slui de diesels: de 1.9 lite <~r.geblazen is er als RL en F terwijl de turbo-variant alle RN te koop is. Prijzen Prijstechnisch blijft de Renault 19 een scherpe aanbieding met een enorme afstand van enkele duizenden guldens van met de name de Duitse concurrentie. De basis 1.4 RL kost als driedeurs 65 en 93 paardekrac voor de Renault 19 zijn liter motoren naar keuz centrale inspuiting of injectie. De 1.8 levert e vermogen van 95 pk, gelijk aan de 1.7 in het bestaande model. Belangrijk is echter dat het hog« koppel bij een lager toerental wordt bereikt. De 1.8 monopoint haalt een top van 181 km/u en trekt in 10,9 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. De 1.8 i heeft een maximaal koppel van 160 Nm bij 4250 tr/min. De multipoint moet dan ook gezien worden als de sportieve versie, die graag veel toeren draait. Hij komt echter wel tot een top van 193 km/u en trekt in 9,9 seconden van 0 tot 100. De auto komt echter wat zenuwachtig en een tikkeltje rumoerig over. De 95 pk is veel gemoedelijker en komt absoluut niets tekort. Deze airbag is volledig in het stuur geïntegreerd en zal ook op de andere modellen leverbaar worden. De vergrendeling van de veiligheidsgordels is aan de stoelen gemonteerd en de hoogte ervan is in zes standen verstelbaar. r met de handige eurs hatchback Por ilair is als gezinsai r als Excel werden recent ilik vernieuwd met een ront, gewijzigde ichten en verfijningen aan f.25.675,= wat slechts een verhoging betekent van driehonderd gulden ten opzichte van de tweede generatie. De meerprijs voor een vier- of vijfdeurs koets bedraagt f.1.100,=. Aantrekkelijk is de 1.7 RN voor f.29.995,= en dezelfde auto als 1 8 voor f.32.500,=. De snelle 1.8i RT staat voor f.35.995,= op de prijslijst, terwijl het dieselprogramma start bij de 1 9 D RL voor f.30.650,=. De 16-klepper kost nu inclusief lichtmetalen velgen f.44.200,=, De cabriolet-liefhebbers moeten f.54.190,= uit hun portemonnee trekken voor de onthoofde 19, terwijl dezelfde auto als 16V f.62.390,= moet opbrengen. Kortom, een fors prograr een ruime keus voor velt De nieuwe Renault 19 staat vanaf 15 mei bij de Nederlandse dealers. Technische gegevens: Merk en type: Rover 820 Si Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1994 cc Boring x slag: 84,5 x 89 mm Vermogen: 136 pk bij 6000 tr/min Koppel: 185 Nm bij 2500 tr/min Afmetingen: lengte 4,88 meter, breedte 1,73 meter Gewicht: 1330 kg Prestaties: topsnelheid 202 km/u; acceleratie 0-100 in 10,2 sec. Verbruik: bij 90 km/u 5,9 liter/100 km; bij 120 km/u 7,3 liter/100 km; stadsverkeer 11,5 liter/100 km Prijs: f.63.150,= Wegenbelasting: f.221,tot f.233,= per 3 mnd. zullen weinig passagiers kunnen klagen. Zelfs met een schuifdak biedt de Rover veel plaats. Achterin hebben de inzittenden de beschikking over een middenarmsteun en hoof Standaard is verder cent vergrendeling met afstandbediening en alarm, voorbereide geluidsinstallatie met 6 luidsprekers. 2 tweeters en een antenne in de achterruit. De achterbank is in een 40/60- verhouding neerklapbaar en zorgt voor een forse uitbreiding van de standaardbagageruimte die met 530 liter behoorlijk ruim bemeten hoogte gebracht als deze aan vervanging toe zijn. Prijzen Rover levert alleen de basisuitvoering met 2 liter motor en turbodiesel in de vijfdeurs fastback carrosserie. Alle andere uitvoeringen worden uitsluitend als sedan aangeboden. Over het algemeen wordt in deze zakelijke klasse om een sedan gevraagd. Het brandstofverbruik van de 1330 kg wegende Rover 820 Si met 2 liter 16- kleppen motor blijft met De in 1986 geïntroduceerde Rover 800 ontstond uit een samenwerking met Honda. De vorige generatie Honda Legend en de Rover 800 beschikten over een reeks gemeenschappelijke delen. Het werd echter al snel duidelijk dat de Rover- liefhebber, waarbij vooral de oude 3500 na aan het hart lag, niet gecharmeerd was van het vierdeurs sedanmodel. De introductie van de hatchback kwam voor Rover zelf te laat. Toch is de 800 een absoluut onderkende auto met veel ruimte en prettige rij-eigenschappen. Proporties De autokoper die tussen de vijftig en negentigduizend gulden een J vervoermiddel zoekt, kijkt naast de exploitatiekosten ook zeker naar de uitstraling en juist op dat punt kwam de eerste generatie Rover 800 niet goed voor de dag. Heel 1 slim werd voor de modelwijziging de oude chromen grille van stal een gemiddelde van 1 op 9,5 binnen de perken. Het leveringsprogramma omvat op dit moment zeven verschillende uitvoeringen, te beginnen bij de 820i Fastback voor f.56.500,=. De auto komt technisch met ons tes (exemplaar overeen, maar heeft een iets minder complete, maar nog altijd zeer comfortabele uitrusting. De 820 Si sedan kost f.63.150,= en is daarmee redelijk concurrerend geprijsd. Wie de snelle turbo-variant wenst moet f.69.250,= voor de 800 overhebben, gehaald en tot moderne proporties teruggebracht. De stoere motorkap met V-vormi,ge lijnen sluit hier goed bij aan. De auto heeft hierdoor enorm aan uitstraling gewonnen en oogt weer onmiskenbaar als een Rover. De achterkant is wat minder fantasievol. De achterlichten scharnieren voor een deel met de grote kofferklep omhoog. De carrosserielijnen zijn van voor tot achter ronder geworden, waardoor de auto een modern/klassieke uitstraling heeft. De Si- uitvoering is de tweede in de range met zaken als 195/65 VR 15 banden (lichtmetalen velgen als optie), meegespoten voor- en achterbumper, een elektrisch bediend glazen schuif/kanteldak, brede stootstrips op de flanken en getint glas. De kofferklep is van binnenuit met een hendel te openen of aan de buitenkant met de sleutel. Natuurlijk worden de twee buitenspiegels van binnenuit tegenstelling tot de Rai mogelijkheden om proefritten te maken en zelfs ter plekke met de eigen dealer tot zaken te komen. Het programma van Hyundai is sinds de laatste Personenauto-Rai vrijwel geheel vernieuwd. De middenklasse Lantra werd op de laatste Rai gepresenteerd en is intussen een groot succes geworden, zowel bij de zakelijke rijders als de particulier. Onder de Lantra zit de Excel in het programma, een kleinere sedan. Het leveringsprogramma begint inis betrokken. echter met de handige drie- en uale show heeft grote vijfdeurs hatchback Pony, die erg en. De consument bespaart populair is als gezinsauto. Zowel jeld. Een bezoek aan de Rai de Pony r iel een hele dag en aanzienli jal wat kosten met zich nieuw fre achterliet het interieur. Aan de bovenkant van de rai staat de grpte en luxueuze Sc sedan, een auto die steeds be scoort op de zakelijke markt. Multipoint Het motoren^rogramma omvat zeven mogelijkheden. De benzineversies zijn allemaal voorzien van brandstofinjectie, drieweg katalysator met lambdasonde en een opvang- en afzuigsysteem voor de benzinedampen. Aan de basis staat de vertrouwde 1397 cc van 60 pk, terwijl ook de 1.7 liter van 75 pk weer van de partij is. Daarnaast is de 1.8 liter 16-klepper van 137 pk een bekende evenals de 1.9 diesel en turbodiesel van respectievelijk elektrisch bediend en verwarmd. Deze spiegels lopen echter op een vreemde manier schuin omhoog, wat in het begin behoorlijk wennen is. In het interiéur is de Engelse afkomst direct duidelijk. Houten panelen worden gebruikt ter opsiering van de portieren en het dashboard. Alhoewel hier voornamelijk is uitgegaan van de bestaande opstelling, ziet het geheel er 'bijzonder stijlvol uit. Airbag In twee grote klokken zijn de toerentéller en snelheidsmeter ondergebracht. Links en rechts vinden we verschillende bedieningselementen. Het vierspakige stuurwiel heeft een fors stootkussen, maar biedt toch voldoende zicht op het instrumentarium. Later dit jaar wordt een airbag leverbaar. In de console zijn de digitale klok, asbak, aansteker en de ruimte voor de radio-inbouw opgenomen. De vier portierruiten worden elektrisch bediend. De stoelen verdienen een hoog punt. De zitting is lang genoeg en biedt veel steun, terwijl ook de rugleuning op de juiste plaatsen ondersteunend aanwezig is. De verstelbaarheid is meer dan voldoende, ook omdat de stuurkolom gevarieerd kan worden. Het meubilair is bekleed met een stemmige, zachte velours stof, die prettig aanvoelt. Over gebrek aan hoofd- en beenruimte Toerenbereik Ondanks het feit dat de 800-reeks aanvankelijk samen met Honda werd ontwikkeld, is er in het programma maar één Honda- motor te vinden, de 2,7 liter V6. De 2.5 liter turbodiesel is van Italiaanse makelij, terwijl de aanzienlijk verbeterde 2 liter 16- kleppen een eigen produkt is. De krachtbron uit de bestaande serie werd op verschillende punten aangepakt: er werden onder andere eigenschappen van de K- serie motoren uit de 200/400 overgenomen. De inhoud bedraagt 1994 cc. Een bovenliggende nokkenas bedient de zestien kleppen, waardoor een vermogen wordt bereikt van 136 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 185 Nm bij 2500 tr/min. Vooral hier is een grote verbetering bereikt ten opzichte van de bestaande 2 liter. Koppel en vermogen liggen op een gelijk niveau, maar bij de oude motor wc maximale kracht pas bij 4000 tr/min bereikt. De 820 Si is daarom onderin bijzonder levendig én weet zodoende goede prestaties-neer te zetten. Voor het sprintje van 0 tot TOO is 10,2 seconden nodig, terwijl een topsnelheid van 202 km/u mogelijk is. De motor is redelijk rustig te noemen over het hele toerenbereik. Aan het onderstel van de 800 is weinig veranderd, maar dat was ook niet echt nodig. De 820 Si is vooral op comfort afgestemd en heeft dan ook een zeer prettig weggedrag. Zowel bij lage als hoge snelheden is de Rover 820 Si een voorspelbare auto met een licht onderstuur karakter. Het comfort wordt mede bepaald door de fijne stoelen en de stuurbekrachtiging, die eigenlijk net iets te licht is. Met uitzondering van de 820i/825P worden alle modellen uit de nieuwe 800-serie uitgerust met een Bosch ABS- systeem. De remschijven worden elektronisch in de gaten gehouden. De bestuurder wordt middels een waarschuwingssignaal op de De Nederlandse persone1 wordt om het jaar gehouc Omdat dit jaar niet zo'n i tentoonstelling wordt gehouden, I brengt Greenib Car, de Hyundai- I importeur voor Nederland dit voorjaar overal in het land regionale mini-Rai tentoonstellingen. De regio midden- en West-Brabant is en 2 mei aan de beurt met a presentatie van L -11 programme Chassévek l uiteraard de Til l dealer Kenr Een regionc E voordeler 1 E tijd en geld. Een bezoek J vergt al snel een hele dag en I brengt nogal wat kosten met zich 1 mee. Belangrijker is echter dat een I importeur op een regionale eigen I show de gelegenheid heeft om zich I veel beter te presenteren, terwijl I de bezoeker beter geinformperd I kan worden. Tenslotte zijn er in

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 23