ROVER 820 SI
RENAULT 19 PHASE II
HeROVERde status
Hyundai brengt de Rai
bij u thuis
Bink Tilburg BV
w
dan altijd met Rover vergelijken
AUTOTEST
ir
Gaat u naar nieuwe auto's kijken,
-
)NSHOW
DOE DE ROVER TEST BIJ:
I
I
Winkler Prinsstraat 24 - Tel. 013-420143
ROVER
i april 1992-pagina?
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Woensdag 29 april 1992 - pagina 3
I
.6-1989
.5-1988
.3-1988
.7-1987
CIAL
.1987
4-1985
.3-1985
.1-1985
>t.
iin.
BOVAG-GARANTIE
BOVAS
is
jere
F
5.000,-
Vervolg van pagina 1
|ioud - Reparatie
-GARANTIE
IEUWE AUTO'S
RANTIE
BEURDEN
-b.v.
r-tel. 04241-1110
•ENSLEEPOENSTEN
WASSERETTE
ACCESSOtRESHOP
^ebedrijf-
JBOSCH
e Auto’s
iurg. 013-682001
s.
-drs.
irs...
imma met
len.
.1986
1987
.1987
.1990
.1988
1988
.1987
1985
.1987
1987
1988
1988
1985
1985
.1987
1985
1985
.1985
1986
1985
1986
.1984
1982
l-drs
1-drs
17D, 5-drs.
.1982
1982
.1982
.1982
.1984
maar d
j. De 82C
afgester
ofdsteunen.
itrale
mge
reuze Sonata
teeds beter
lenauto Rai
>uden.
IAG GEOPEND
>t 17.00 uur
'eg 176, Tilburg
13-420262
laats via Calendhof)
‘uringsstation
5-drs1988
irs1988
ir, 5-drs1985
3-drs1985
s19$
1$
19»
1988
19$
1988
=3
1987
1983
1980
1988
1984
1986
1986
i niet alle motoren
istingsniveau's te
i. De 1.4 liter en 1.7 zijn
en RN, waarbij de 1.7 ook
met een 3-traps automaat op de
lijst staat. De monopoint 1.8 motor
is er uitsluitend als RN, terwijl de
snellere 113 pk versie weer alleen
als complete RT te leveren is. De
Cabrio krijgt vanaf september de
5 pk, wat ook geldt
4-traps automaat.
iter
iRN,
leen als
terwijl de 6 cyl
f.90.675,=. De dièselreeks t
f.65.175,= voor de 825 D Turl
Fastback. Binnen afzienbai
zal het programma worden
uitgebreid met de chique
tweede urs coupé en een
sedanversie van de 820i.
De Rover 820 Si is zondermeer een
zeer fraaie auto. Door het invoeren
van de oude Rover-grille is de
uitstraling voornaam geworden,
het eigen gezicht is weer terug De
ingrijpend gewijzigde 2 liter 16-
klepper is van het betere soort en
presteert bovengemiddeld. De
uitrusting is een topmodel
waardig.
>G, 4-drs.
5-drs
e gek
ter te preo=
■eker beter
len. Tensl
rchten. Nieuw
-::n twee 1.8
icdze met
~i multi-point
een
dinder 827 Si start bij
begint bij
xire tijd
iruilen
mciering
iegelijk fcv
De Engelse auto-industrie heeft na een korte
succesperiode in de jaren na de Tweede Wereldoorlog
veel klappen moeten opvangen. In veel gevallen is
dat niet gelukt en verdwenen vele historische merken.
Op dit moment echter bevinden de weinig
overgebleven fabrieken zich weer in de opgaande lijn,
wat bij Rover vooral te danken is aan een vrijwel
volledig nieuw modellenprogramma met de
gewijzigde 800-reeks aan de top. We reden de 2 liter
820 in Si-uitgave.
is op 1
de
io van het complete
ia in het Turfschip,
ld 15 in Breda. Daarbij i
’ilburgse Hyundai-
betrokken.
show heeft grote
E WEEK
tt 1.61
1990
Immers door de stijgende fiscale
lasten kijkt de zakelijke
autogebruiker uit naar auto's die
veel bieden voor relatief weinig
geldt, zonder aan comfort en
uitrusting te moeten inleveren. Het
sportieve buitenbeentje van
Hyundai, de Scoupe, is een sportief
en elegant coupé-model voor wie
eens wat anders wil rijden.
Met het complete programma van
vijf modellen maakt Hyundai haar
slogan "Het nieuwe wereldmerk"
meer dan waar. Wat weinig
mensen weten is dat Hyundai met
zijn jaarcapaciteit van 1,2 miljoen
auto's qua omvang overeenkomst
met bekende Europese merken,
terwijl de fabricage van auto's
slechts een deel is van de
activiteiten van het Hyundai-
concern.
Met een 25-ste plaats op de
ranglijst van 's werelds grootste
bedrijven bouwt Hyundai
ondermeer ook zeerschepen en
helikopters.
Uiteraard zijn
met alle uitrus
combineren.
er als RL en
een 3-t”
staat. De monopoint
- uitsluitend als RN, terwi
113 pk versie weer Gn
-plete RT te leveren is.
mxm Krijgt vanaf septen
1.8 motor van 95 pk, wat oc
voor de RT met 4-traps autor
Tot slui de diesels: de 1.9 lite
<~r.geblazen is er als RL en F
terwijl de turbo-variant alle
RN te koop is.
Prijzen
Prijstechnisch blijft de Renault 19
een scherpe aanbieding met een
enorme afstand van enkele
duizenden guldens van met de
name de Duitse concurrentie. De
basis 1.4 RL kost als driedeurs
65 en 93 paardekrac
voor de Renault 19 zijn
liter motoren naar keuz
centrale inspuiting of
injectie. De 1.8 levert e
vermogen van 95 pk, gelijk aan de
1.7 in het bestaande model.
Belangrijk is echter dat het hog«
koppel bij een lager toerental
wordt bereikt. De 1.8 monopoint
haalt een top van 181 km/u en trekt
in 10,9 seconden vanuit stilstand
naar de 100 km/u. De 1.8 i heeft een
maximaal koppel van 160 Nm bij
4250 tr/min. De multipoint moet
dan ook gezien worden als de
sportieve versie, die graag veel
toeren draait. Hij komt echter wel
tot een top van 193 km/u en trekt in
9,9 seconden van 0 tot 100. De auto
komt echter wat zenuwachtig en
een tikkeltje rumoerig over. De 95
pk is veel gemoedelijker en komt
absoluut niets tekort.
Deze airbag is volledig in het stuur
geïntegreerd en zal ook op de
andere modellen leverbaar
worden. De vergrendeling van de
veiligheidsgordels is aan de
stoelen gemonteerd en de hoogte
ervan is in zes standen
verstelbaar.
r met de handige
eurs hatchback Por
ilair is als gezinsai
r als Excel werden recent
ilik vernieuwd met een
ront, gewijzigde
ichten en verfijningen aan
f.25.675,= wat slechts een
verhoging betekent van
driehonderd gulden ten opzichte
van de tweede generatie. De
meerprijs voor een vier- of
vijfdeurs koets bedraagt f.1.100,=.
Aantrekkelijk is de 1.7 RN voor
f.29.995,= en dezelfde auto als 1 8
voor f.32.500,=.
De snelle 1.8i RT staat voor
f.35.995,= op de prijslijst, terwijl het
dieselprogramma start bij de 1 9 D
RL voor f.30.650,=.
De 16-klepper kost nu inclusief
lichtmetalen velgen f.44.200,=, De
cabriolet-liefhebbers moeten
f.54.190,= uit hun portemonnee
trekken voor de onthoofde 19,
terwijl dezelfde auto als 16V
f.62.390,= moet opbrengen.
Kortom, een fors prograr
een ruime keus voor velt
De nieuwe Renault 19 staat vanaf
15 mei bij de Nederlandse dealers.
Technische gegevens:
Merk en type: Rover 820 Si
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1994 cc
Boring x slag: 84,5 x 89 mm
Vermogen: 136 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 185 Nm bij 2500 tr/min
Afmetingen: lengte 4,88 meter,
breedte 1,73 meter
Gewicht: 1330 kg
Prestaties: topsnelheid 202 km/u;
acceleratie 0-100 in 10,2 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,9 liter/100
km; bij 120 km/u 7,3 liter/100 km;
stadsverkeer 11,5 liter/100 km
Prijs: f.63.150,=
Wegenbelasting: f.221,tot f.233,=
per 3 mnd.
zullen weinig passagiers kunnen
klagen. Zelfs met een schuifdak
biedt de Rover veel plaats.
Achterin hebben de inzittenden de
beschikking over een
middenarmsteun en hoof
Standaard is verder cent
vergrendeling met
afstandbediening en alarm,
voorbereide geluidsinstallatie met
6 luidsprekers. 2 tweeters en een
antenne in de achterruit. De
achterbank is in een 40/60-
verhouding neerklapbaar en zorgt
voor een forse uitbreiding van de
standaardbagageruimte die met
530 liter behoorlijk ruim bemeten
hoogte gebracht als deze aan
vervanging toe zijn.
Prijzen
Rover levert alleen de
basisuitvoering met 2 liter motor
en turbodiesel in de vijfdeurs
fastback carrosserie. Alle andere
uitvoeringen worden uitsluitend
als sedan aangeboden. Over het
algemeen wordt in deze zakelijke
klasse om een sedan gevraagd.
Het brandstofverbruik van de 1330
kg wegende Rover 820 Si met 2
liter 16- kleppen motor blijft met
De in 1986 geïntroduceerde Rover
800 ontstond uit een
samenwerking met Honda. De
vorige generatie Honda Legend en
de Rover 800 beschikten over een
reeks gemeenschappelijke delen.
Het werd echter al snel duidelijk
dat de Rover- liefhebber, waarbij
vooral de oude 3500 na aan het
hart lag, niet gecharmeerd was
van het vierdeurs sedanmodel. De
introductie van de hatchback
kwam voor Rover zelf te laat. Toch
is de 800 een absoluut onderkende
auto met veel ruimte en prettige
rij-eigenschappen.
Proporties
De autokoper die tussen de vijftig
en negentigduizend gulden een
J vervoermiddel zoekt, kijkt naast de
exploitatiekosten ook zeker naar
de uitstraling en juist op dat punt
kwam de eerste generatie Rover
800 niet goed voor de dag. Heel
1 slim werd voor de modelwijziging
de oude chromen grille van stal
een gemiddelde van 1 op 9,5
binnen de perken.
Het leveringsprogramma omvat op
dit moment zeven verschillende
uitvoeringen, te beginnen bij de
820i Fastback voor f.56.500,=. De
auto komt technisch met ons
tes (exemplaar overeen, maar heeft
een iets minder complete, maar
nog altijd zeer comfortabele
uitrusting. De 820 Si sedan kost
f.63.150,= en is daarmee redelijk
concurrerend geprijsd. Wie de
snelle turbo-variant wenst moet
f.69.250,= voor de 800 overhebben,
gehaald en tot moderne proporties
teruggebracht. De stoere motorkap
met V-vormi,ge lijnen sluit hier
goed bij aan. De auto heeft
hierdoor enorm aan uitstraling
gewonnen en oogt weer
onmiskenbaar als een Rover. De
achterkant is wat minder
fantasievol. De achterlichten
scharnieren voor een deel met de
grote kofferklep omhoog. De
carrosserielijnen zijn van voor tot
achter ronder geworden, waardoor
de auto een modern/klassieke
uitstraling heeft. De Si- uitvoering
is de tweede in de range met
zaken als 195/65 VR 15 banden
(lichtmetalen velgen als optie),
meegespoten voor- en
achterbumper, een elektrisch
bediend glazen schuif/kanteldak,
brede stootstrips op de flanken en
getint glas. De kofferklep is van
binnenuit met een hendel te
openen of aan de buitenkant met
de sleutel. Natuurlijk worden de
twee buitenspiegels van binnenuit
tegenstelling tot de Rai
mogelijkheden om proefritten te
maken en zelfs ter plekke met de
eigen dealer tot zaken te komen.
Het programma van Hyundai is
sinds de laatste Personenauto-Rai
vrijwel geheel vernieuwd. De
middenklasse Lantra werd op de
laatste Rai gepresenteerd en is
intussen een groot succes
geworden, zowel bij de zakelijke
rijders als de particulier. Onder de
Lantra zit de Excel in het
programma, een kleinere sedan.
Het leveringsprogramma begint
inis betrokken. echter met de handige drie- en
uale show heeft grote vijfdeurs hatchback Pony, die erg
en. De consument bespaart populair is als gezinsauto. Zowel
jeld. Een bezoek aan de Rai de Pony r
iel een hele dag en aanzienli
jal wat kosten met zich nieuw fre
achterliet
het interieur.
Aan de bovenkant van de rai
staat de grpte en luxueuze Sc
sedan, een auto die steeds be
scoort op de zakelijke markt.
Multipoint
Het motoren^rogramma omvat
zeven mogelijkheden. De
benzineversies zijn allemaal
voorzien van brandstofinjectie,
drieweg katalysator met
lambdasonde en een opvang- en
afzuigsysteem voor de
benzinedampen. Aan de basis
staat de vertrouwde 1397 cc van 60
pk, terwijl ook de 1.7 liter van 75 pk
weer van de partij is. Daarnaast is
de 1.8 liter 16-klepper van 137 pk
een bekende evenals de 1.9 diesel
en turbodiesel van respectievelijk
elektrisch bediend en verwarmd.
Deze spiegels lopen echter op een
vreemde manier schuin omhoog,
wat in het begin behoorlijk
wennen is.
In het interiéur is de Engelse
afkomst direct duidelijk. Houten
panelen worden gebruikt ter
opsiering van de portieren en het
dashboard. Alhoewel hier
voornamelijk is uitgegaan van de
bestaande opstelling, ziet het
geheel er 'bijzonder stijlvol uit.
Airbag
In twee grote klokken zijn de
toerentéller en snelheidsmeter
ondergebracht. Links en rechts
vinden we verschillende
bedieningselementen. Het
vierspakige stuurwiel heeft een
fors stootkussen, maar biedt toch
voldoende zicht op het
instrumentarium. Later dit jaar
wordt een airbag leverbaar. In de
console zijn de digitale klok,
asbak, aansteker en de ruimte
voor de radio-inbouw opgenomen.
De vier portierruiten worden
elektrisch bediend. De stoelen
verdienen een hoog punt. De
zitting is lang genoeg en biedt
veel steun, terwijl ook de
rugleuning op de juiste plaatsen
ondersteunend aanwezig is. De
verstelbaarheid is meer dan
voldoende, ook omdat de
stuurkolom gevarieerd kan
worden. Het meubilair is bekleed
met een stemmige, zachte velours
stof, die prettig aanvoelt. Over
gebrek aan hoofd- en beenruimte
Toerenbereik
Ondanks het feit dat de 800-reeks
aanvankelijk samen met Honda
werd ontwikkeld, is er in het
programma maar één Honda-
motor te vinden, de 2,7 liter V6. De
2.5 liter turbodiesel is van
Italiaanse makelij, terwijl de
aanzienlijk verbeterde 2 liter 16-
kleppen een eigen produkt is. De
krachtbron uit de bestaande serie
werd op verschillende punten
aangepakt: er werden onder
andere eigenschappen van de K-
serie motoren uit de 200/400
overgenomen. De inhoud bedraagt
1994 cc. Een bovenliggende
nokkenas bedient de zestien
kleppen, waardoor een vermogen
wordt bereikt van 136 pk bij 6000
tr/min en een koppel van 185 Nm
bij 2500 tr/min. Vooral hier is een
grote verbetering bereikt ten
opzichte van de bestaande 2 liter.
Koppel en vermogen liggen op een
gelijk niveau, maar bij de oude
motor wc maximale kracht
pas bij 4000 tr/min bereikt. De 820
Si is daarom onderin bijzonder
levendig én weet zodoende goede
prestaties-neer te zetten. Voor het
sprintje van 0 tot TOO is 10,2
seconden nodig, terwijl een
topsnelheid van 202 km/u mogelijk
is. De motor is redelijk rustig te
noemen over het hele
toerenbereik.
Aan het onderstel van de 800 is
weinig veranderd, maar dat was
ook niet echt nodig. De 820 Si is
vooral op comfort afgestemd en
heeft dan ook een zeer prettig
weggedrag. Zowel bij lage als
hoge snelheden is de Rover 820 Si
een voorspelbare auto met een
licht onderstuur karakter. Het
comfort wordt mede bepaald door
de fijne stoelen en de
stuurbekrachtiging, die eigenlijk
net iets te licht is. Met uitzondering
van de 820i/825P worden alle
modellen uit de nieuwe 800-serie
uitgerust met een Bosch ABS-
systeem. De remschijven worden
elektronisch in de gaten
gehouden. De bestuurder wordt
middels een
waarschuwingssignaal op de
De Nederlandse persone1
wordt om het jaar gehouc
Omdat dit jaar niet zo'n
i tentoonstelling wordt gehouden,
I brengt Greenib Car, de Hyundai-
I importeur voor Nederland dit
voorjaar overal in het land
regionale mini-Rai
tentoonstellingen. De regio
midden- en West-Brabant is
en 2 mei aan de beurt met a
presentatie van L -11
programme
Chassévek
l uiteraard de Til
l dealer Kenr
Een regionc
E voordeler 1
E tijd en geld. Een bezoek
J vergt al snel een hele dag en
I brengt nogal wat kosten met zich
1 mee. Belangrijker is echter dat een
I importeur op een regionale eigen
I show de gelegenheid heeft om zich
I veel beter te presenteren, terwijl
I de bezoeker beter geinformperd
I kan worden. Tenslotte zijn er in