a RENAULT 19 PHASE II IVTrrrncb Irr Vrrlloo - A1 Vi rlo f.lin on R1Q Kïi Rnnrrnlt TT i 1 1 1 i 1 z z COLUMBUS, NIET ZOMAAR EEN "EI Veiligheid hoofdrol ZOMERSE CUORE RIJ-IMPRESSIE Oplage95.000 ex. 1 .50 P! DAG! Bijlage van: De Tilburgse Koerier ft ft bs./ S - J 1992--pagina 20 !^L nrt Woensdag 29 april 1992 50-40680 ird en ng 11 Lees verder op pagina 3 Tony Vos MIS ho< Lees verder Fiat Autotest: in dit nummer Rover 820 Si pag. 7 Pag. 3 o.a.: bnd bten m zijn volledig dat is Afval bij S-klasse produktie Jaargang 4 Nummer 17 door iren. WIJK, te ir een ijft. De ook mei rooa, gefleurd, zelfs ive. aoon op el Enschc 1 en an ircelona ting in uto kan een worden ■o gebruik Cinquecento pag. 5 verschillende zichtbare en onzichtbare punten danig onder handen genomen. ',6% ging •trde til Marne la Vallee - Alhoewel de Clio en R19 bij Renault elkaar op de hielen zitten, waar het gaat om de grootste produktie-aantallen, speelt vooral de 19 een belangrijke rol op de verschillende exportmarkten. In Spanje en Duitsland is het de meest populaire importauto. In totaal werden er al bijna 2 miljoen exemplaren van de 19 verkocht sinds de introductie in 1988. Het is daarom voor Renault van groot belang dat dit type het publiek blijft aanspreken. De auto is op «mj Onder grote belangstelling onthulde de medewerkers van ItalDesign op de 64ste Turijnse autotentoonstelling de Columbus, een prototype voor een 7-zits minivan met een centraal geplaatste 12 cylinder BMW-motor. De auto heeft vierwielaandrijving en een zelf-stuur systeem. De carrosserie is uit kunststof gemaakt. ilumbus" in de r geleden ito zal na De Renault 19 is er in veel carrosserievormen en meerdere uitrustingsvarianten en daar komt met het vernieuwde model weinig verandering in. De klant kan op dit moment kiezen uit een drie- en vijfdeurs hatchback, tweedeurs cabriolet en 4-deurs sedah. Deze laatste versie ging tot nu toe als "Chamade" door.het leven, maar is deze naam nu voorgoed kwijt. De uitrustingsniveau's heten nu geheel paralell aan Clio, RL, RN en RT. Daarnaast kent de 16- klepper zijn eigen specifieke uitvoering. Nummerplaat De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel Hilvarenbeek. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur mingen, een compleet .ium en een nieuwe twee-spakig stuurwiel. De middenconsole en portierplaten bleven ongewijzigd. Renault wil zich in het interieur van de concurrentie onderscheiden c het gebruik van vrolijke kleur De middenbanen van de bekleding zijn dan ook met rood, geel, blauw etc. opgeL^.^.^., al bij de basisuitgave. De naam van de auto "Col is gekozen als homage aar man die vijfhonderd jaar Amerika ontdekte. De aut Turijn verhuizen naar de Olympische Spelen in Bare en de Wereldtentoonstellir Sevilla. De gigantische aut zelfs plaats bieden aan 9 personen, terwijl na het volledig verwijderen van het interieur enorme bestelwagen overblij achterwielen kunnen een stuuruitslag maken van 15 graden. Dit automatische systeem kan op het dashboard worden uitgezet. De permanente vierwielaandrijving is voorzien van een zelf blokkerend achter en centraal differentieel. Motorisch valt de Columbus terug op BMW techniek, waarbij gekozen is voor de V12 van 300 pk. De wielen hebben een hoogte van 20 DATO-dealers 30 april gesloten, 5 mei geopend Op donderdag 30 april, Koninginnedag, zijn de bij de DATCbaangesloten dealerbedrijven gesloten. Dit met uitzondering van Subaru- dealer Dekkers aan de Korvelse weg. In verband met de braderie is dit DATO-lid wel de gehele dag geopend. Op dinsdag 5 mei, bevrijdingsdag, staan de officiële merken-dealers voor jen omstreken wel weer f uw beschikking. De iwrooms zijn dan wel u allen van Tilburg tot uw beschikkii showrooms zijn geopend en bent t harte welkom. verleden zeer fantasievol getoond, maar maakte zich er bij de eerste generatie 19 erg makkelijk vanaf. Het vierkante en een beetje smaakloze geheel heeft nu plaats gemaakt voor een vloeiend verlopende overkapping met aan weerszijden de uitstroomopen’ instrumentaril -spakig mconsc Renault-logo, een andere motorkap en een bij het geheel passende bumper. De koplampen zijn bij de duurdere modellen dubbel uitgevoerd. Aan het profiel kunnen we weinig nieuws ontdekken, maar ook aan de achterzijde bleef veel bij het oude. De lichtunits hebben een andere vormgeving gekregen, terwijl een reflectorbalk over de achterklep loopt. Hierdoor moest de nummerplaat naar de bumper verhuizen. De basis RL heeft heel aardige wieldoppen, terwijl de RN de covers van de Clio bezit. De lichtmetalen velgen op de 16- - klepper zijn voortaan standaar Natuurlijk zijn er aan de nieuwe 19 zijn van een nieuw ontwerp, een aantal uiterlijke wijzigingen te Belangrijker dan de wijzigingen ontdekken. Het front is gewijzigd. aan de buitenkant is het volledig We vinden hier naar het midden nieuwe dashboard dat op de 19 toe aflopende koplampen, een Phase n wordt geleverd. Renault gewijzigde grille met het nieuwe heeft zich op dit vlak in het Eigen karakter De jaarlijkse autotentoonstelling van Turijn beleeft dit jaar zijn 64 ste editie. Sinds enkele jaren wordt dit evenement gehouden in de Lingotto- fabriek, of liever gezegd de bakermat van Fiat. Hier werden vanaf de jaren twintig de meeste Fiat- modellen gemaakt. Ook het prachtige oude hoofdkantoor is nog in takt. De gebouwen en de grond eromheen zijn echter verkocht aan de stad Turijn. Er wordt hard gewerkt om van het historische bouwwerk een tentoonstellingsgebouw en congrescentrum te maken. De ruimte waarin de autotentoonstelling wordt gehouden, mag dan ook beschouwd worden als Lingotto nieuwe stijl. Toch maken met name buitenlandse merken grote bezwaren tegen de huidige gang van zaken. Fiat heeft zo'n enorme invloed in het land en had lange tijd meer tot veel meer dan de helft van de automarkt in handen samen met de zustermerken Lancia en Alfa. Vanaf het moment dat de autotentoonstelling verhuisde naar de voormalige Lingotto- fabriek haakten enkele grote merken af. Ook anno 1992 waren bijvoorbeeld Rover, Nissan, Toyota, Renault en Peugeot niet aanwezig. Wel te zien waren een aantal bij ons onbekende merken uit Oost- Europese landen en een reeks nieuwkomers uit Aziatische hoek. Hyundai was present met een indrukwekkende stand, terwijl alleen Mazda en Daihatsu de Japanse eer hooghielden. Turijn is echter vooral de tentoonstelling van de carrosserie-ontwerpers. Alle beroemde Italiaanse namen waren weer met hun nieuwste creaties present. Daarnaast had een achttal designers van Fiat de opdracht gekregen de fantasie los te laten op de nieuwe Cinquecento, wat een gelijk aantal heel leuke autootjes opleverde. Vooral door deze overweldigende aanwezigheid van creatieve geesten behoudt de "Salone Internazionale delTAutómobile" zijn volledig eigen karakter en dat is tegenwoordig ook heel wat waard... Gebruikte auto's Naast zo'n half miljoen nieuwe auto's werden er in ons land in 1991 852.000 gebruikte vierwielers verkocht. De Bovag heeft bekend gemaakt via welke kanalen deze auto's bij de klant terecht zijn gekomen. De officiële dealerbedrijven genieten ook bij de aankoop van een occasion de voorkeur. Maar liefst 47,1 van de gebruikte auto's c via de merkendealer naai nieuwe gebruiker. De universele garagebedrijven spelen op dit vlak een uiterst bescheiden rol met 9,5 procent van de verkopen, terwijl de handelaren in gebruikte auto's met 15,9% altijd nog een aanzienlijk aandeel hebben. De resterende 27% wordt op de particuliere markt verkocht. inch en zijn voorzien van Goodyear 295/70 VR banden. De auto is 6 met lang en maar liefst 2,19 meter breed bij een wielbasis van 3,82 meter. De wielen worden aangedreven via een vijfversnellings automaat van ZF. De kolos moet een topsnelheid kunnen halen van 230 km/u. De bestuurder van de Columbus zit in het midden en heeft een hoog en ruim overzicht over het verkeer. Het instrumentenpaneel is met veel BMW-onderdelen opgebouwd. De stoelen zijn met leer bekleed en het interieur is van alle gemakken voorzien, zoals enkele LCD- televisieschermen. De ItalDesign Columbus is een hoogst indrukwekkende auto, die beslist een nadere bestudering waard is, mocht u hem onverhoopt deze zomer tegenkomen. Kinderzitje De achterbank is enigszins gewijzigd, door de voorkant iets te verhogen. Dit voorkomt bij sterk afremmen het onderuit schuiven van de achterpassagiers. Heel aardig is het kinderzitje wat op de R19 kan worden bpsteld. Dit is in de zitting van de achterbank geintegreerd en kan in eer handomdraai omhoog wc geklapt. Het kind kan zo ge maken van de standaard veiligheidsgordels. De meerprijs hiervoor is nog niet bekend, maar in Frankrijk moeten liefhebbers er 1300 Ff voor over hebben, een bedrag waarvoor naast het zitje ook de hoofdsteunen achterin worden geboden. Het zitje is op alle uitrustingsniveau's leverba echter niet op de driedeursmodellen (vanwege de bediening) en de auto met lederen bekleding. Veiligheid heeft overigens boven aan het prioriteitenlijstje gestaan van de ontwikkelingsafdeling. De nieuwe 19 heeft een extra versteviging in het dak gekregen en is voortaan standaard voorzien van verstevigingsbalken in de portieren. Overigens kwam de eerste generatie al goed uit de bus I tijdens een botsproef door het Duitse blad "Auto uhd Motor, Sport". De 19 behoorde tot de beste drie samen met de Golf III en Astra. Vanaf de herfst kan de 19 nog van een extra veiligheidspakket worden voorzien, bestaande uit gordelspanners en een airbag. BMW in VS BMW zal deze zomer een besliSlsing nemen over de mogelijkheid om te gaan assembleren of fabriceren in de Verenigde Staten. Na Duitsland zelf is Amerika de tweede markt voor BMW met een verkoop van tien procent van de produktie. Aangezien de bestaande produktiecapaciteit geheel wordt gebruikt, wordt gekeken naar de mogelijkheid van vervaardiging in de Verenigde Staten. Daarbij worden verschillende opties bekeken: assemblage van auto's, produktie van bepaalde componenten of complete produktie van een type. Alhowel Italiaanse merken nauwelijks op de Italiaanse markt verkocht mogen worden, vanwege beschermende maatregelen, toonde de ontwerper Boneschi, de Joke, een grappige variant op basis van de Diahatsu Cuore. Het gaat hier om een puur vakantie-autootje, waarbij het dak en de zijkanten volledig zijn weggehaald, ter versteviging is een roll-bar aangebracht en heeft het wagentje een extra dwars verbinding. Het interieur is in grappige kleuren uitgevoerd. De auto is 3,29 meter lang en 1,395 meter breed. Voorin ligt de bekende 850 cc 3 cylinder met een vermogen van 41 pk bij 5500 tr/min. Boneschi ontwikkelde ook een bijpassende softtop, waarbij de zijkanten open blijven. De Cuore- rijders die nu direct de zaag in hun auto willen zetten, kunnen beter even met Boneschi in Cambiago contact opnemen. 7053 WMK92 ■i«***^ tin I I I I oed

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 21