a RENAULT 19 PHASE II
IVTrrrncb Irr Vrrlloo - A1 Vi rlo f.lin on R1Q Kïi Rnnrrnlt TT i 1 1 1 i 1
z
z
COLUMBUS, NIET
ZOMAAR EEN "EI
Veiligheid
hoofdrol
ZOMERSE CUORE
RIJ-IMPRESSIE
Oplage95.000 ex.
1
.50
P!
DAG!
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
ft
ft
bs./
S -
J
1992--pagina 20
!^L nrt
Woensdag 29 april 1992
50-40680
ird en
ng
11
Lees verder op pagina 3
Tony Vos
MIS
ho<
Lees verder
Fiat
Autotest:
in dit nummer
Rover 820 Si
pag. 7
Pag. 3
o.a.:
bnd
bten
m
zijn volledig
dat is
Afval bij S-klasse
produktie
Jaargang 4
Nummer 17
door
iren.
WIJK,
te
ir een
ijft. De
ook mei rooa,
gefleurd, zelfs
ive.
aoon op
el Enschc
1 en
an
ircelona
ting in
uto kan
een
worden
■o gebruik
Cinquecento
pag. 5
verschillende zichtbare en onzichtbare punten danig
onder handen genomen.
',6%
ging
•trde
til
Marne la Vallee - Alhoewel de Clio en R19 bij Renault
elkaar op de hielen zitten, waar het gaat om de
grootste produktie-aantallen, speelt vooral de 19 een
belangrijke rol op de verschillende exportmarkten. In
Spanje en Duitsland is het de meest populaire
importauto. In totaal werden er al bijna 2 miljoen
exemplaren van de 19 verkocht sinds de introductie in
1988. Het is daarom voor Renault van groot belang dat
dit type het publiek blijft aanspreken. De auto is op
«mj
Onder grote belangstelling onthulde de medewerkers
van ItalDesign op de 64ste Turijnse
autotentoonstelling de Columbus, een prototype voor
een 7-zits minivan met een centraal geplaatste 12
cylinder BMW-motor. De auto heeft
vierwielaandrijving en een zelf-stuur systeem. De
carrosserie is uit kunststof gemaakt.
ilumbus"
in de
r geleden
ito zal na
De Renault 19 is er in veel
carrosserievormen en meerdere
uitrustingsvarianten en daar komt
met het vernieuwde model weinig
verandering in. De klant kan op dit
moment kiezen uit een drie- en
vijfdeurs hatchback, tweedeurs
cabriolet en 4-deurs sedah. Deze
laatste versie ging tot nu toe als
"Chamade" door.het leven, maar
is deze naam nu voorgoed kwijt.
De uitrustingsniveau's heten nu
geheel paralell aan Clio, RL, RN
en RT. Daarnaast kent de 16-
klepper zijn eigen specifieke
uitvoering.
Nummerplaat
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel
Hilvarenbeek.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
mingen, een compleet
.ium en een nieuwe
twee-spakig stuurwiel. De
middenconsole en portierplaten
bleven ongewijzigd. Renault wil
zich in het interieur van de
concurrentie onderscheiden c
het gebruik van vrolijke kleur
De middenbanen van de
bekleding zijn dan ook met rood,
geel, blauw etc. opgeL^.^.^.,
al bij de basisuitgave.
De naam van de auto "Col
is gekozen als homage aar
man die vijfhonderd jaar
Amerika ontdekte. De aut
Turijn verhuizen naar de
Olympische Spelen in Bare
en de Wereldtentoonstellir
Sevilla. De gigantische aut
zelfs plaats bieden aan 9
personen, terwijl na het volledig
verwijderen van het interieur
enorme bestelwagen overblij
achterwielen kunnen een
stuuruitslag maken van 15 graden.
Dit automatische systeem kan op
het dashboard worden uitgezet. De
permanente vierwielaandrijving is
voorzien van een zelf blokkerend
achter en centraal differentieel.
Motorisch valt de Columbus terug
op BMW techniek, waarbij gekozen
is voor de V12 van 300 pk. De
wielen hebben een hoogte van 20
DATO-dealers
30 april gesloten,
5 mei geopend
Op donderdag 30 april,
Koninginnedag, zijn de bij de
DATCbaangesloten
dealerbedrijven gesloten. Dit
met uitzondering van Subaru-
dealer Dekkers aan de Korvelse
weg. In verband met de braderie
is dit DATO-lid wel de gehele
dag geopend. Op dinsdag 5 mei,
bevrijdingsdag, staan de
officiële merken-dealers voor
jen omstreken wel weer
f uw beschikking. De
iwrooms zijn dan wel
u allen van
Tilburg
tot uw beschikkii
showrooms zijn
geopend en bent t
harte welkom.
verleden zeer fantasievol getoond,
maar maakte zich er bij de eerste
generatie 19 erg makkelijk vanaf.
Het vierkante en een beetje
smaakloze geheel heeft nu plaats
gemaakt voor een vloeiend
verlopende overkapping met aan
weerszijden de
uitstroomopen’
instrumentaril
-spakig
mconsc
Renault-logo, een andere
motorkap en een bij het geheel
passende bumper. De koplampen
zijn bij de duurdere modellen
dubbel uitgevoerd. Aan het profiel
kunnen we weinig nieuws
ontdekken, maar ook aan de
achterzijde bleef veel bij het oude.
De lichtunits hebben een andere
vormgeving gekregen, terwijl een
reflectorbalk over de achterklep
loopt. Hierdoor moest de
nummerplaat naar de bumper
verhuizen. De basis RL heeft heel
aardige wieldoppen, terwijl de RN
de covers van de Clio bezit. De
lichtmetalen velgen op de 16-
- klepper zijn voortaan standaar
Natuurlijk zijn er aan de nieuwe 19 zijn van een nieuw ontwerp,
een aantal uiterlijke wijzigingen te Belangrijker dan de wijzigingen
ontdekken. Het front is gewijzigd. aan de buitenkant is het volledig
We vinden hier naar het midden nieuwe dashboard dat op de 19
toe aflopende koplampen, een Phase n wordt geleverd. Renault
gewijzigde grille met het nieuwe heeft zich op dit vlak in het
Eigen
karakter
De jaarlijkse
autotentoonstelling van
Turijn beleeft dit jaar zijn 64
ste editie. Sinds enkele jaren
wordt dit evenement
gehouden in de Lingotto-
fabriek, of liever gezegd de
bakermat van Fiat. Hier
werden vanaf de jaren
twintig de meeste Fiat-
modellen gemaakt. Ook het
prachtige oude hoofdkantoor
is nog in takt. De gebouwen
en de grond eromheen zijn
echter verkocht aan de stad
Turijn. Er wordt hard gewerkt
om van het historische
bouwwerk een
tentoonstellingsgebouw en
congrescentrum te maken. De
ruimte waarin de
autotentoonstelling wordt
gehouden, mag dan ook
beschouwd worden als
Lingotto nieuwe stijl.
Toch maken met name
buitenlandse merken grote
bezwaren tegen de huidige
gang van zaken. Fiat heeft
zo'n enorme invloed in het
land en had lange tijd meer
tot veel meer dan de helft van
de automarkt in handen
samen met de zustermerken
Lancia en Alfa. Vanaf het
moment dat de
autotentoonstelling verhuisde
naar de voormalige Lingotto-
fabriek haakten enkele grote
merken af. Ook anno 1992
waren bijvoorbeeld Rover,
Nissan, Toyota, Renault en
Peugeot niet aanwezig. Wel te
zien waren een aantal bij ons
onbekende merken uit Oost-
Europese landen en een reeks
nieuwkomers uit Aziatische
hoek. Hyundai was present
met een indrukwekkende
stand, terwijl alleen Mazda en
Daihatsu de Japanse eer
hooghielden. Turijn is echter
vooral de tentoonstelling van
de carrosserie-ontwerpers.
Alle beroemde Italiaanse
namen waren weer met hun
nieuwste creaties present.
Daarnaast had een achttal
designers van Fiat de
opdracht gekregen de
fantasie los te laten op de
nieuwe Cinquecento, wat een
gelijk aantal heel leuke
autootjes opleverde. Vooral
door deze overweldigende
aanwezigheid van creatieve
geesten behoudt de "Salone
Internazionale
delTAutómobile" zijn volledig
eigen karakter en dat is
tegenwoordig ook heel wat
waard...
Gebruikte
auto's
Naast zo'n half miljoen
nieuwe auto's werden er in
ons land in 1991 852.000
gebruikte vierwielers
verkocht. De Bovag heeft
bekend gemaakt via welke
kanalen deze auto's bij de
klant terecht zijn gekomen.
De officiële dealerbedrijven
genieten ook bij de aankoop
van een occasion de
voorkeur. Maar liefst 47,1
van de gebruikte auto's c
via de merkendealer naai
nieuwe gebruiker. De
universele garagebedrijven
spelen op dit vlak een uiterst
bescheiden rol met 9,5
procent van de verkopen,
terwijl de handelaren in
gebruikte auto's met 15,9%
altijd nog een aanzienlijk
aandeel hebben. De
resterende 27% wordt op de
particuliere markt verkocht.
inch en zijn voorzien van Goodyear
295/70 VR banden. De auto is 6 met
lang en maar liefst 2,19 meter
breed bij een wielbasis van 3,82
meter. De wielen worden
aangedreven via een
vijfversnellings automaat van ZF.
De kolos moet een topsnelheid
kunnen halen van 230 km/u.
De bestuurder van de Columbus
zit in het midden en heeft een hoog
en ruim overzicht over het verkeer.
Het instrumentenpaneel is met
veel BMW-onderdelen opgebouwd.
De stoelen zijn met leer bekleed en
het interieur is van alle gemakken
voorzien, zoals enkele LCD-
televisieschermen.
De ItalDesign Columbus is een
hoogst indrukwekkende auto, die
beslist een nadere bestudering
waard is, mocht u hem onverhoopt
deze zomer tegenkomen.
Kinderzitje
De achterbank is enigszins
gewijzigd, door de voorkant iets te
verhogen. Dit voorkomt bij sterk
afremmen het onderuit schuiven
van de achterpassagiers. Heel
aardig is het kinderzitje wat op de
R19 kan worden bpsteld. Dit is in
de zitting van de achterbank
geintegreerd en kan in eer
handomdraai omhoog wc
geklapt. Het kind kan zo ge
maken van de standaard
veiligheidsgordels. De meerprijs
hiervoor is nog niet bekend, maar
in Frankrijk moeten liefhebbers er
1300 Ff voor over hebben, een
bedrag waarvoor naast het zitje
ook de hoofdsteunen achterin
worden geboden. Het zitje is op
alle uitrustingsniveau's leverba
echter niet op de
driedeursmodellen (vanwege de
bediening) en de auto met lederen
bekleding.
Veiligheid heeft overigens boven
aan het prioriteitenlijstje gestaan
van de ontwikkelingsafdeling. De
nieuwe 19 heeft een extra
versteviging in het dak gekregen
en is voortaan standaard voorzien
van verstevigingsbalken in de
portieren. Overigens kwam de
eerste generatie al goed uit de bus
I tijdens een botsproef door het
Duitse blad "Auto uhd Motor,
Sport". De 19 behoorde tot de beste
drie samen met de Golf III en
Astra. Vanaf de herfst kan de 19
nog van een extra
veiligheidspakket worden
voorzien, bestaande uit
gordelspanners en een airbag.
BMW in VS
BMW zal deze zomer een
besliSlsing nemen over de
mogelijkheid om te gaan
assembleren of fabriceren in
de Verenigde Staten. Na
Duitsland zelf is Amerika de
tweede markt voor BMW met
een verkoop van tien procent
van de produktie. Aangezien
de bestaande
produktiecapaciteit geheel
wordt gebruikt, wordt
gekeken naar de
mogelijkheid van
vervaardiging in de
Verenigde Staten. Daarbij
worden verschillende opties
bekeken: assemblage van
auto's, produktie van
bepaalde componenten of
complete produktie van een
type.
Alhowel Italiaanse merken nauwelijks op de Italiaanse
markt verkocht mogen worden, vanwege beschermende
maatregelen, toonde de ontwerper Boneschi, de Joke, een
grappige variant op basis van de Diahatsu Cuore. Het gaat
hier om een puur vakantie-autootje, waarbij het dak en de
zijkanten volledig zijn weggehaald, ter versteviging is een
roll-bar aangebracht en heeft het wagentje een extra dwars
verbinding. Het interieur is in grappige kleuren uitgevoerd.
De auto is 3,29 meter lang en 1,395 meter breed. Voorin ligt
de bekende 850 cc 3 cylinder met een vermogen van 41 pk bij
5500 tr/min. Boneschi ontwikkelde ook een bijpassende
softtop, waarbij de zijkanten open blijven. De Cuore- rijders
die nu direct de zaag in hun auto willen zetten, kunnen beter
even met Boneschi in Cambiago contact opnemen.
7053 WMK92
■i«***^ tin
I
I
I
I
oed