Betaalbare
sportiviteit
I0M
20 jaar Autotron-historie te kijk
Nbv
[)P
IN
Q VANDERBOOM
EEK
3 DX
>50
Winnaars Staatsloierij-show
service medewerkers Nissan
Staatslot van 100.000,voor
TIE*
O
«o'
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 23 april 1992 - pagina 3
Okm
04255/3944
van
klep
ladio
Vakmanschap en service als traditie
Renaultdealer in het Hart van Brabant
Goirkestraat 25,5046 GC Tilburg. Tel. (013) 364011
nple
gebr
f106,= tot
iditie.
6.40.11
T
O
T
e:
T
|>ud - Reparatie
k GARANTIE
-18.00 uur
0 uur
ste
39
88 11.
Auto’s
irg. 013-682001
:UWE AUTO'S
ANTIE
WEEK
1.6i
1990
1984
1989
1987
1984
1988
1989
1988
1985
1987
1988
mei 1991
mei 1991
maart 1991
1985
1986
1987
1987
1987
OOkm
m
10 km
april 1992-pagina 2“
AUTOBEDRIJF
....1986
...1987
...1987
...1990
....1988
.1988
....1987
...1985
...1987
.1987
...1988
.1988
.1988
...1987
.1985
...1987
.1985
...1985
1986
.1982
.1086
.1984
...1982
7. Dit
lijke
ij de
m een
,uu.. Aan de
jeschakelde
uiteraar
De bal
»1 gene
semloc
vooi
In de
fortui
imerkingen bij
sine
■steeds niet
u,en zijn
icht
ton
r het
dit
Op
87 6.950,-
88 13.950,-
9.950, -
13.950,-
1.950, -
89 17.950,-
88 14.950,-
90 15.950,-
88 1 5.950,-
90 22.950,
w dan 5 jaar
terwijl ook de typebenaming op de
voorspatborden en achterklep in groen is
uitgevoerd.
Achterspoiler
10,9 sec.
3,71 meter,
zan
Vooral
6jg er wat
terwijl ook de
niet helemaal juist
iag.
nwj. prijs
31 20.950,-
17 9.950,-
17 9.950,-
17 1 4.950,-
37 1 0.950,-
39 19.500,-
31 28.950,-
39 18.950,-
30 24.950,-
36 10.950,-
39 17.950,-
39 19.950,-
31 42.500.-
39 42.500,-
De Franse auto-industrie is vooral 'groot in
klein'. Sinds de Tweede Wereldoorlog
hebben Peugeot Citroën, Simca en Renault
vooral gescoord met compacte en zuinige
auto's met als absolute toppers de Renault 4
en 5, Citroën 2CV en Peugeot 205. Renault
voegt daar met de Clio een succesnummer
aan toe. In een relatief korte tijd is het
leveringsprogramma zeer compleet
geworden met als nieuwste aanwinst de
"S", een sportieve uitvoering met de 1.4 liter
Energy-motor.
De Clio S wordt alleen geleverd met een
driedeurs koets. Met een lengte van 3,71
meter behoort de Clio tot de groteren in de
compactklasse, wat zo zijn gunstige
uitwerking heeft op de interieurmaten. De S
heeft een aantal specifieke
uitvoeringsdetails die direct in het oog
springen. De zwarte bumpers en stootstrips
worden opgefleurd door een groene strip.
Afgelopen vrijdag 17 april, werden
de medewerkers van Nissan
dealer Denissen blij verrast door
Anita Witzier van de
Stdatsloterijshow. Immers op het
door Denissen's medewerkers in
augustus 1991 gekochte lot viel
naast het vorig jaar geïncaseerde
tientje ook nog eens een prijs van
100.000,-.
Zowel Justus Klijn (Quality Quick
adviseur bij Denissen) als
medewerkers van de
boekhandel aan het I
Mortelplein hadden i
het hoofd gezien dat x
lot ook 'een ton' was gevalle
Doordat Justus Klijn op het
winnende lot "zaak" had gezet kon
na een zeer
isshow, reisden
:ers van Nissan
Hilversum om daar
ie kantoor-
t Burg. v.d.
vorig jaar over
t op hetzelfde
’len.
Technische gegevens:
Merk en type: Renault Clio S
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1390 cc
Boring x slag: 75,8 x 77 mm
Vermogen: 80 pk bij 5750 tr/min
Koppel: 107 Nm bij 3500 tr/min
Prestaties: topsnelheid 175
km/u
acceleratie 0-100 in
Afmetingen: lengte
breedte 1,625 meter
Gewicht: 841 kg
Verbruik: bij 90 km/u 5,2
liter/100 km
bij 120 km/u 6,9 liter/100 km
stadsverkeer 8,3 liter/100 km
Prijs: f.26.895,=
Wegenbelasting:
f. 110,= per 3 mnd.
Levendig
De klein ogende stoelen bieden
een uitstekende, stevige en
tegelijk comfortabele zit. Achterin
biedt de Clio ook voor
volwassenen heel behoorlijk de
ruimte, zowel voor hoofd als
benen. Het glaswerk van de Clio is
getint, terwijl de achterste zijruiten
ter verfrissing kunnen worden
uitgezet. Een grappig, sportief
detail is het geribbelde gaspedaal
ie Clio 16V. De behoorlijk
plete uitvoering kan worden
breid met een deelbaar
ervangen, terwijl de auto nog
teeds niet vrij is van
aandrijfgeluiden. Over het geheel
genomen, kunnen we de Clio S het
beste typeren als een 'vlotte
wegwezer'. Je stapt via de grote
portieren makkelijk in, zit direct
goed en bent snel aan alles
gewend. Door zijn compacte
j, afmetingen in combinatie met de
goed presterende motor, is de Clio
S een prima vervoc
de stad en op de sr
De korte overbrenc
versnellingsbak hc
positieve uih
de Staatsloterij de gelukkige
winnaars achterhalen. Op vrijdag
17 april om 10.00 uur 's morgens
reed Anita Witzier de werkplaats
binnen en liet Service Manager
Kees van de Wouw de
trekkingslijst nogmaals
controleren, waarna Anita de
koffer met 100.000,- aan Kees
overhandigde.
Spontaan werd de polonaise
gedanst door het hele team van
Denissen.
Tweede Paasdag,
succesvolle paas
alle medewerker
Denissen naar L
de 'live' opnames van de
Staatsloterijshow mee te maken.
compacte
combinatie met de
nde motor, is de Clio
sermiddel voor in
snelweg,
igingen in de
hebben naast een
twerking op de
Eric Roosen en zijn vrouw Angelie Roosen van I__
16 april jl. bij automobielbedrijf Wouters aan de P
officieel-de sleutels van een rode Alfa Romeo 164 Twin Spar
ontvangst. Het gelukkige echtpaar kwam op 24 februari als
overwinnaars uit de bus bij de Staatsloterijshow. De winnaars van de
tweede prijs kregen een autosleutel aangerijkt en konden een keuze
maken uit een Alfa 33, 164 en Spider. Slechts één auto echter kon met de
betreffende sleutel worden gestart. Helaas kozen ze de verkeerde auto,
waardoor eén kans van 1 op 2 overbleef voor Eric en Angelie. Zij kozen
sr de prachtige 164 en inderdaad pastte de sleutel in het contactslot.
e eindronde voor de honderdduizend gulden waren ze wat minder
linlijk.
lersel namen donderdag
le Petrusloosjesstraat
,u4 Twin Spark in
4 februari als
rondrijden met jeeps met
electromotoren. In de vernieuwde
Koepelhal zorgt het
entertainmentteam tweemaal per
dag voor een circusachtige
voorstelling.
Uiteraard is ook weer het Huis van
de Toekomst present met de
zonnegarage en weer een keur aan
nieuwe vindingen.
Het Autotron Rosmalen is weer
geopend tot en met 25 oktober,
dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur (in
juli en augustus tot 18.00 uur). De
entreeprijs voor volwassenen
bedraagt f. 14,75 en kinderen van 4
tot 12 jaar èn 65-plussers betalen
f.11,75. Kinderen tot 4 jaar mogen
gratis naar binnen.
In het Autotron in Rosmalen is
sinds donderdag 16 april een
overzichtstentoonstelling te zien
van alles wat dit unieke museum
de afgelopen twintig jaar heeft
gebracht. Een belangrijk deel
wordt ingenomen door de eigen
collectie, waaronder de Renault uit
1914 waar de collectie mee begon
eind jaren vijftig. Direkt bij de
ingang vinden we een borstbeeld
in brons van de inmiddels
overleden stichter Max Lips.
Aardig is om een aantal oude
bekende in het Autotron terug te
zien. Met een collectie Porsches,
Ferrari's en Bugatti's wordt
terggekeken op enkele
thematentoonstellingen.
Anita Witzier temidden van het gelukkige team
van Nissan Denissen.
Draagarmen
Aan de vering van de Clio S is
niets gewijzigd. De wielen zijn
onafhankelijk opgehangen met
McPherson veerpoten voor en
achter horizontaal getrokken
draagarmen met torsievering.
zorgt voor het spreekwoordelij
Franse rijcomfort, al zou je bij
sportief getinte S misschien et
iets straffere afstelling
verwachten. De Clio S rijdt verder
uiterst voorspelbaar en toont zich
een echte voorwielaandrijver die
het liefst rechtdoor gaat. De
besturing is ook zonder
bekrachtiging uitermate licht,
waardoor haast iedereen met de
Clio overweg kan. Jammer is dat
ondanks de vele aanrr.c:
de introductie, de klei- -
buitenspiegels nog stee-
door grotere exemplarer
radio wordt netjes onder een
klepje opgeborgen, terwijl
uiteraard tegen meerprijs de Radio
Renault met bediening aan het
stuur leverbaar is.
De stoelen zijn uit de RT
overgenomen, hebben een smalle
rugleuning aan de bovenkant,
dichte hoofdsteunen en sterke
lendensteunen. Zowel voor de
bekleding van het meubilair als de
panelen is bij de S voor een grijze
stof gekozen met vrolijke, groene
accenten. Helaas was bij het
testexemplaar de afwerking vc
de bekleding niet optimaal. Vc
de achterbank zag er wat
slobberig uit,
vloerbedekking
op z'n plaats lag
neerklapbare achterbank,
stuurbekrachtiging, centrale
vergrendeling met
afstandbediening, elektrisch
bediende portierruiten en een
zonnedak.
Dwars boven de voorwielen
vinden we bij de Clio S de 1.4
variant van de Energy
motorfamilie. De eerste uitvoering,
een 1.4 liter met carburateur werd
bij de introductie van de Renault
19 in 1988 voorgesteld. Sinds de
komst van de Clio heeft de 1.4
Energy een centraal
injectiesysteem en integrale
electronische onsteking. De 1390 cc
4-pitter is van het levendige soort.
De krachtbron levert 80 pk bij 5750
tr/min en een behoorlijk koppel
van 107 Nm bij 3500 tr/min. Aan de
motor wordt een handgeschakelde
vijf bak gekoppeld, die uiteraard
de voorwielen aandrijft. De bak
schakelt over het geheel genomen
redelijk direct en probleemloos, al
wil af en toe de eerste
overbrenging of de achteruit niet
direct gewillig zijn. Bij de Clio S
hebben we te maken met een
zogenaamde close-ratio bak met
kortere overbrengingen. Dit zorgt
voor een vlottere acceleratie van 0
tot 100 (in 10,9 seconden).
Bovendien kunnen
passermanouvres met de Clio S
sneller worden volbracht. De
topsnelheid ligt met 175 km/u op
hetzelfde niveau <?ls de overige 1.4
modellen. De-kraehtbron is goed
hoorbaar, maar alles blijft binnen
het aanvaardbare.
en donkergroen.
De Clio S is voornamelijk op het
1.4 RN-model gebaseerd, maar
kent ook in het interieur zijn eigen
uitrustingsdetails. Het
instrumentarium werd
overgenomen van de complete RT-
uitgave en'heeft zodoende
standaard een toerenteller en
oliepeilmeter. Het compacte
driespakige stuurwiel kennen
uit de luxueuze Baccara. Alle
bedieningsknoppen en hendels
zijn op overzichtelijk wijze rondom
de bestuurder geplaatst. Helaas
ontbreken de uistroomopeningen
midden op het dashboard. De
prestaties, een negatieve invloed
op het brandstofverbruik. Toch is
ook de Clio S een absoluut zuinige klepper vc
auto die met 1 liter Eurosuper 13,5 De Clio S
kilometer ver komt en dat is meer
dan keurig.
De S zit ongeveer midden in het
uitgebreide Clio-programma. De
auto staat in de
standaarduitvoering in de prijslijst
voor f.26.895,= en dat is
aanvaardbaar. Aan de basis staat
de 1.2 RL driedeurs voor f.21.795,=.
De Clio 1.4 RN driedeurs waarop
de S is gebaseerd kost f.25.845,=,
zodat de meerprijs voor de extra
Natuurlijk ook ruime aandac
voor het prachtige, door Ante
Pieck getekende gebouw waar
Autotron startte. De auto's zijn c
seizoen per land gegroepeerd.
6 mei wordt officieel een
tentoonstelling geopend 'Het
Nederlandse Rode Kruis 125 jaar
Mobiel'. Maar ook aan de
buitenkant is het Autotron voor het
nieuwe toeristenseizoen klaar.
Langs de fleurige bloemenborders
is een nieuwe routing erealiseerd,
zodat alle onderdelen van het park
makkelijk te vinden zijn.
Op Hemelvaartsdag wordt de 4x4-
jeepbaan geopend tussen het
hoofdgebouw en de Koepelhal.
De jeugd kan hier naar hartelust
uitvoering gering is. Aan de top
de Clio-reeks staat de 16-
voor f.39.850,=.
3 is een leuke uitbreiding
van de complete programma
reeks. De auto koppelt comfort en
economie aan een vrolijke
uitstraling en complete uitrusting.
De versnellingsbak met kortere
overbrengingen zorgt voor snellere
acceleraties. Kleine opmerken
moeten worden gemaakt ten
aanzien van het motorgeluid en
afwerking van de bekleding.
De auto heeft verder grappige 14
inch metalen stijlwielen, die veel
lijken op die van de Clio 16V. De
wielen zijn ongeacht de kleur van
de auto in wit uitgevoerd. In
combinatie met sommige tinten
moet hier wellicht een spuitbus
zilvergrijs aan gespendeerd
worden. De auto is verder aan de
buitenkant compleet met een
achterruitwisser, spoiler boven de
achterruit, twee van binnenuit met
de hand te bedienen spiegels en
mistlampen in de voorbumper. De
S kan worden verkregen in zes
kleuren: wit, zwart en rood en de
metaallokken fel blauw, zilvergrijs
Mij