Betaalbare sportiviteit I0M 20 jaar Autotron-historie te kijk Nbv [)P IN Q VANDERBOOM EEK 3 DX >50 Winnaars Staatsloierij-show service medewerkers Nissan Staatslot van 100.000,voor TIE* O «o' DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 23 april 1992 - pagina 3 Okm 04255/3944 van klep ladio Vakmanschap en service als traditie Renaultdealer in het Hart van Brabant Goirkestraat 25,5046 GC Tilburg. Tel. (013) 364011 nple gebr f106,= tot iditie. 6.40.11 T O T e: T |>ud - Reparatie k GARANTIE -18.00 uur 0 uur ste 39 88 11. Auto’s irg. 013-682001 :UWE AUTO'S ANTIE WEEK 1.6i 1990 1984 1989 1987 1984 1988 1989 1988 1985 1987 1988 mei 1991 mei 1991 maart 1991 1985 1986 1987 1987 1987 OOkm m 10 km april 1992-pagina 2“ AUTOBEDRIJF ....1986 ...1987 ...1987 ...1990 ....1988 .1988 ....1987 ...1985 ...1987 .1987 ...1988 .1988 .1988 ...1987 .1985 ...1987 .1985 ...1985 1986 .1982 .1086 .1984 ...1982 7. Dit lijke ij de m een ,uu.. Aan de jeschakelde uiteraar De bal »1 gene semloc vooi In de fortui imerkingen bij sine ■steeds niet u,en zijn icht ton r het dit Op 87 6.950,- 88 13.950,- 9.950, - 13.950,- 1.950, - 89 17.950,- 88 14.950,- 90 15.950,- 88 1 5.950,- 90 22.950, w dan 5 jaar terwijl ook de typebenaming op de voorspatborden en achterklep in groen is uitgevoerd. Achterspoiler 10,9 sec. 3,71 meter, zan Vooral 6jg er wat terwijl ook de niet helemaal juist iag. nwj. prijs 31 20.950,- 17 9.950,- 17 9.950,- 17 1 4.950,- 37 1 0.950,- 39 19.500,- 31 28.950,- 39 18.950,- 30 24.950,- 36 10.950,- 39 17.950,- 39 19.950,- 31 42.500.- 39 42.500,- De Franse auto-industrie is vooral 'groot in klein'. Sinds de Tweede Wereldoorlog hebben Peugeot Citroën, Simca en Renault vooral gescoord met compacte en zuinige auto's met als absolute toppers de Renault 4 en 5, Citroën 2CV en Peugeot 205. Renault voegt daar met de Clio een succesnummer aan toe. In een relatief korte tijd is het leveringsprogramma zeer compleet geworden met als nieuwste aanwinst de "S", een sportieve uitvoering met de 1.4 liter Energy-motor. De Clio S wordt alleen geleverd met een driedeurs koets. Met een lengte van 3,71 meter behoort de Clio tot de groteren in de compactklasse, wat zo zijn gunstige uitwerking heeft op de interieurmaten. De S heeft een aantal specifieke uitvoeringsdetails die direct in het oog springen. De zwarte bumpers en stootstrips worden opgefleurd door een groene strip. Afgelopen vrijdag 17 april, werden de medewerkers van Nissan dealer Denissen blij verrast door Anita Witzier van de Stdatsloterijshow. Immers op het door Denissen's medewerkers in augustus 1991 gekochte lot viel naast het vorig jaar geïncaseerde tientje ook nog eens een prijs van 100.000,-. Zowel Justus Klijn (Quality Quick adviseur bij Denissen) als medewerkers van de boekhandel aan het I Mortelplein hadden i het hoofd gezien dat x lot ook 'een ton' was gevalle Doordat Justus Klijn op het winnende lot "zaak" had gezet kon na een zeer isshow, reisden :ers van Nissan Hilversum om daar ie kantoor- t Burg. v.d. vorig jaar over t op hetzelfde ’len. Technische gegevens: Merk en type: Renault Clio S Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1390 cc Boring x slag: 75,8 x 77 mm Vermogen: 80 pk bij 5750 tr/min Koppel: 107 Nm bij 3500 tr/min Prestaties: topsnelheid 175 km/u acceleratie 0-100 in Afmetingen: lengte breedte 1,625 meter Gewicht: 841 kg Verbruik: bij 90 km/u 5,2 liter/100 km bij 120 km/u 6,9 liter/100 km stadsverkeer 8,3 liter/100 km Prijs: f.26.895,= Wegenbelasting: f. 110,= per 3 mnd. Levendig De klein ogende stoelen bieden een uitstekende, stevige en tegelijk comfortabele zit. Achterin biedt de Clio ook voor volwassenen heel behoorlijk de ruimte, zowel voor hoofd als benen. Het glaswerk van de Clio is getint, terwijl de achterste zijruiten ter verfrissing kunnen worden uitgezet. Een grappig, sportief detail is het geribbelde gaspedaal ie Clio 16V. De behoorlijk plete uitvoering kan worden breid met een deelbaar ervangen, terwijl de auto nog teeds niet vrij is van aandrijfgeluiden. Over het geheel genomen, kunnen we de Clio S het beste typeren als een 'vlotte wegwezer'. Je stapt via de grote portieren makkelijk in, zit direct goed en bent snel aan alles gewend. Door zijn compacte j, afmetingen in combinatie met de goed presterende motor, is de Clio S een prima vervoc de stad en op de sr De korte overbrenc versnellingsbak hc positieve uih de Staatsloterij de gelukkige winnaars achterhalen. Op vrijdag 17 april om 10.00 uur 's morgens reed Anita Witzier de werkplaats binnen en liet Service Manager Kees van de Wouw de trekkingslijst nogmaals controleren, waarna Anita de koffer met 100.000,- aan Kees overhandigde. Spontaan werd de polonaise gedanst door het hele team van Denissen. Tweede Paasdag, succesvolle paas alle medewerker Denissen naar L de 'live' opnames van de Staatsloterijshow mee te maken. compacte combinatie met de nde motor, is de Clio sermiddel voor in snelweg, igingen in de hebben naast een twerking op de Eric Roosen en zijn vrouw Angelie Roosen van I__ 16 april jl. bij automobielbedrijf Wouters aan de P officieel-de sleutels van een rode Alfa Romeo 164 Twin Spar ontvangst. Het gelukkige echtpaar kwam op 24 februari als overwinnaars uit de bus bij de Staatsloterijshow. De winnaars van de tweede prijs kregen een autosleutel aangerijkt en konden een keuze maken uit een Alfa 33, 164 en Spider. Slechts één auto echter kon met de betreffende sleutel worden gestart. Helaas kozen ze de verkeerde auto, waardoor eén kans van 1 op 2 overbleef voor Eric en Angelie. Zij kozen sr de prachtige 164 en inderdaad pastte de sleutel in het contactslot. e eindronde voor de honderdduizend gulden waren ze wat minder linlijk. lersel namen donderdag le Petrusloosjesstraat ,u4 Twin Spark in 4 februari als rondrijden met jeeps met electromotoren. In de vernieuwde Koepelhal zorgt het entertainmentteam tweemaal per dag voor een circusachtige voorstelling. Uiteraard is ook weer het Huis van de Toekomst present met de zonnegarage en weer een keur aan nieuwe vindingen. Het Autotron Rosmalen is weer geopend tot en met 25 oktober, dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur (in juli en augustus tot 18.00 uur). De entreeprijs voor volwassenen bedraagt f. 14,75 en kinderen van 4 tot 12 jaar èn 65-plussers betalen f.11,75. Kinderen tot 4 jaar mogen gratis naar binnen. In het Autotron in Rosmalen is sinds donderdag 16 april een overzichtstentoonstelling te zien van alles wat dit unieke museum de afgelopen twintig jaar heeft gebracht. Een belangrijk deel wordt ingenomen door de eigen collectie, waaronder de Renault uit 1914 waar de collectie mee begon eind jaren vijftig. Direkt bij de ingang vinden we een borstbeeld in brons van de inmiddels overleden stichter Max Lips. Aardig is om een aantal oude bekende in het Autotron terug te zien. Met een collectie Porsches, Ferrari's en Bugatti's wordt terggekeken op enkele thematentoonstellingen. Anita Witzier temidden van het gelukkige team van Nissan Denissen. Draagarmen Aan de vering van de Clio S is niets gewijzigd. De wielen zijn onafhankelijk opgehangen met McPherson veerpoten voor en achter horizontaal getrokken draagarmen met torsievering. zorgt voor het spreekwoordelij Franse rijcomfort, al zou je bij sportief getinte S misschien et iets straffere afstelling verwachten. De Clio S rijdt verder uiterst voorspelbaar en toont zich een echte voorwielaandrijver die het liefst rechtdoor gaat. De besturing is ook zonder bekrachtiging uitermate licht, waardoor haast iedereen met de Clio overweg kan. Jammer is dat ondanks de vele aanrr.c: de introductie, de klei- - buitenspiegels nog stee- door grotere exemplarer radio wordt netjes onder een klepje opgeborgen, terwijl uiteraard tegen meerprijs de Radio Renault met bediening aan het stuur leverbaar is. De stoelen zijn uit de RT overgenomen, hebben een smalle rugleuning aan de bovenkant, dichte hoofdsteunen en sterke lendensteunen. Zowel voor de bekleding van het meubilair als de panelen is bij de S voor een grijze stof gekozen met vrolijke, groene accenten. Helaas was bij het testexemplaar de afwerking vc de bekleding niet optimaal. Vc de achterbank zag er wat slobberig uit, vloerbedekking op z'n plaats lag neerklapbare achterbank, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling met afstandbediening, elektrisch bediende portierruiten en een zonnedak. Dwars boven de voorwielen vinden we bij de Clio S de 1.4 variant van de Energy motorfamilie. De eerste uitvoering, een 1.4 liter met carburateur werd bij de introductie van de Renault 19 in 1988 voorgesteld. Sinds de komst van de Clio heeft de 1.4 Energy een centraal injectiesysteem en integrale electronische onsteking. De 1390 cc 4-pitter is van het levendige soort. De krachtbron levert 80 pk bij 5750 tr/min en een behoorlijk koppel van 107 Nm bij 3500 tr/min. Aan de motor wordt een handgeschakelde vijf bak gekoppeld, die uiteraard de voorwielen aandrijft. De bak schakelt over het geheel genomen redelijk direct en probleemloos, al wil af en toe de eerste overbrenging of de achteruit niet direct gewillig zijn. Bij de Clio S hebben we te maken met een zogenaamde close-ratio bak met kortere overbrengingen. Dit zorgt voor een vlottere acceleratie van 0 tot 100 (in 10,9 seconden). Bovendien kunnen passermanouvres met de Clio S sneller worden volbracht. De topsnelheid ligt met 175 km/u op hetzelfde niveau <?ls de overige 1.4 modellen. De-kraehtbron is goed hoorbaar, maar alles blijft binnen het aanvaardbare. en donkergroen. De Clio S is voornamelijk op het 1.4 RN-model gebaseerd, maar kent ook in het interieur zijn eigen uitrustingsdetails. Het instrumentarium werd overgenomen van de complete RT- uitgave en'heeft zodoende standaard een toerenteller en oliepeilmeter. Het compacte driespakige stuurwiel kennen uit de luxueuze Baccara. Alle bedieningsknoppen en hendels zijn op overzichtelijk wijze rondom de bestuurder geplaatst. Helaas ontbreken de uistroomopeningen midden op het dashboard. De prestaties, een negatieve invloed op het brandstofverbruik. Toch is ook de Clio S een absoluut zuinige klepper vc auto die met 1 liter Eurosuper 13,5 De Clio S kilometer ver komt en dat is meer dan keurig. De S zit ongeveer midden in het uitgebreide Clio-programma. De auto staat in de standaarduitvoering in de prijslijst voor f.26.895,= en dat is aanvaardbaar. Aan de basis staat de 1.2 RL driedeurs voor f.21.795,=. De Clio 1.4 RN driedeurs waarop de S is gebaseerd kost f.25.845,=, zodat de meerprijs voor de extra Natuurlijk ook ruime aandac voor het prachtige, door Ante Pieck getekende gebouw waar Autotron startte. De auto's zijn c seizoen per land gegroepeerd. 6 mei wordt officieel een tentoonstelling geopend 'Het Nederlandse Rode Kruis 125 jaar Mobiel'. Maar ook aan de buitenkant is het Autotron voor het nieuwe toeristenseizoen klaar. Langs de fleurige bloemenborders is een nieuwe routing erealiseerd, zodat alle onderdelen van het park makkelijk te vinden zijn. Op Hemelvaartsdag wordt de 4x4- jeepbaan geopend tussen het hoofdgebouw en de Koepelhal. De jeugd kan hier naar hartelust uitvoering gering is. Aan de top de Clio-reeks staat de 16- voor f.39.850,=. 3 is een leuke uitbreiding van de complete programma reeks. De auto koppelt comfort en economie aan een vrolijke uitstraling en complete uitrusting. De versnellingsbak met kortere overbrengingen zorgt voor snellere acceleraties. Kleine opmerken moeten worden gemaakt ten aanzien van het motorgeluid en afwerking van de bekleding. De auto heeft verder grappige 14 inch metalen stijlwielen, die veel lijken op die van de Clio 16V. De wielen zijn ongeacht de kleur van de auto in wit uitgevoerd. In combinatie met sommige tinten moet hier wellicht een spuitbus zilvergrijs aan gespendeerd worden. De auto is verder aan de buitenkant compleet met een achterruitwisser, spoiler boven de achterruit, twee van binnenuit met de hand te bedienen spiegels en mistlampen in de voorbumper. De S kan worden verkregen in zes kleuren: wit, zwart en rood en de metaallokken fel blauw, zilvergrijs Mij

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 21