OPEL
BNTER
SPECIALE
POLO GENESIS
SEAT MARBELLA
CRONO
TOYOTA "MADE BY ITAL"
4x4 vlaggeschip
Respect
KOOP
Ss
wonen
Oplage95.000 ex.
4
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
ELS
SD
SS
IS
S<s>-;foo
54.00- 19.00
1992-pagina 18
atoffitJaaü
ntie
jsstelling
ontage
nering
Donderdag 23 april 1992
MD B.V.
ARDHOUTEN KOZIJNEN
E
jaar
Tony Vos
de voorraad strekt
efprijzen
16.582
Lees verder
Saab
Autotest:
Fiat Panda 4x4
10.172
in dit nummer
Renault Clio S
9000 CD 2.0
ia 8.55
8.527(8.060)
1.552(9.592)
Pag. 3
Pag. 7
o.a:
F
pth. prijs.
0 - BREDA
en tegekentrum
4311
04255-4015
1e klas
i-kwaliteit
Jaargang 4
Nummer! 6
wi ae Kleuren rooa, a<
Liefhebbers zullen
serie worden maar 25
afwerking
ir info
jnen, ramen,
n MIPRO
>.00-18.00 uur
1.00-21.00 uur
>.00-18.00 uur
1.00-17.00 uur
sis
il.3
De
veel
lieven en
aten.
ïn.
JSTRA
AAeWNOOKWlfS'
april STARLET maand
volop voordeel bij
AUTONOVA
^ringbaan noord 95 tilburg^
i de grote
ügt
er de
i maart
40-454885
t duurder
fors
info haalt
i. De
ise
>m
(19.483)
10.726
7.185 (6.220)
7.019(7.048)
Countryclub
Pag. 5
AKTIE
een top
variante
handgesc
normale - aktie-
prijs prijs
ities metaallok,
113 banden,
ken,
i CL-model, een
L*i Genesis-
iuaar ook het
jlijkt met
Hiervan is minimaal 220 Nm
beschikbaar vanaf 1100 tr/min. De
turbodiesel is altijd nog goed voor
j van 150 km/u. Alle
ten krijgen standaard een
schakelde vijfbak. De V6
kan bovendien worden voorzien
In het najaar zal Opel in Nederland de
nieuwe Monterey introduceren, een 4x4
topmodel met zakelijke en recreatieve
eigenschappen. Het is een zeer
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertent ie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
33.60-26.95
33.60 - 26.95
41.40 - 35.20
35.70 - 29.75
35.70 - 29.75
35.70 - 29.75
19.50
37.50 - 27.50
38.45 - 32.90
.40.30- 31.10
49.45 - 39.50
van een automatische
versnellingsbak.
Natuurlijk heeft de Opel Monterey
vierwielaandrijving, die naar
wens kan worden ingeschakeld.
Hierbij kan nog worden gekozen
voor een hoge of lage gearing,
terwijl voor het gemak van de
bestuurder automatische
vrij loopnaven worden gemonteerd.
De uitrusting van de Monterey is
een topmodel waardig met
standaard een
toerentalafhankelijke
stuurbekrachtiging, elektrisch
bediende ramen en spiegels,
getint glas, met leer bekleed
stuurwiel, 16-inch lichtmetalen
velgen en 245/70-series banden.
Uitgezonderd het basismodel, zijn
alle Montereys standaard voorzien
van ABS.
De sportieve lijn van Seat wordt voortgezet met de speciale Marbella
Crono. De auto heeft de bekende 903 cc motor, die sinds kort standaard
is voorzien van een elektronisch geregelde carburateur, zodat de auto
met zijn geregelde driewegkatalysator kan voldoen aan de US-83-norm.
Het motorvermogen wordt via een handgeschakelde vijfbak op de
voorwielen overgebracht. De Crono heeft keurige zesspaaks
lichtmetalen wielen met 145/R13 banden. De Crono is verder te
herkennen aan de logo's op de C-stijlen en de motorkap. De Marbella
Crono kost slechts f.500,meer dan de basisuitvoering. Er kan worden
gekozen voor de kleuren rood, donkerblauw of zwart voor een prijs onder
de f. 15.000,=. Liefhebbers zullen echter snel moeten zijn, want van deze
speciale serie worden maar 250 stuks in ons land verkocht.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
Waar Japanse autofabrikanten in
het verleden de naam hadden
uitsluitend bestaande ontwerpen
te copieren, worden door dezelfde
bedrijven nu zelfs Europese en
Amerikaanse ontwerpbureau's in
de hand genomen om modellen
voor zeer specifieke doelgroepen
te ontwerpen. Ook zijn in Europa
verschillende Design
Development centra's ingericht om
aan de specifieke eisen van de
koper alhier te kunnen
beantwoorden. Nieuw is echter dat
een in Italië ontworpen auto
voorlopig alleen voor de Japans
markt bestemd is. Het gaat hier or
de nieuwe Aristo van Toyota, die
in Moncalieri bij ItalDesign op de
tekentafel tot stand kwam.
ItalDesign is wellicht veel beter
bekend onder de naam Giugiaro.
Het gaat hier om een grote
vierdeurs sedan met een totale
lengte van 4,865 meter en een
breedte van 1,795 meter. De 3 liter
motor met 4 kleppen per cylinder
en twee turbo's levert een
vermogen van 280 pk en een
koppel van 432 Nm. De aut
een top van zo'n 240 km/u.
Toyota Aristo is het luxueuze
topmodel uit de Crown-serie.
Plannen voor export zijn nog niet
gemaakt.
Verkoopcijfers
in de lift
Alhoewel 'de handel' steen
en been klaagt, blijken de
verkoopresultaten over de
eerste drie maanden bij de
nieuwe auto's zeer positief te
zijn. Ten opzichte van
dezelfde periode vorig jc
werd een stijging van 2
procent genoteerd.
Belangrijk is de toename van
de verkopen in de zakelijke
markt. Deze maken op dit
moment zo'n 37 procent van
alle verkopen uit, tegen nog
maar 28 procent vijf jaar
geleden. Belangrijk is
daarbij de Oort-wetgeving
en de toename van het
aantal lease-auto's. De
leasemaatschappijen zijn
goed voor ongeveer twintig
procent van de
totaalverkopen in ons land.
De gemiddelde prijs van een
nieuwe auto is weer
gestegen naar f.33.000,=
tegen f.31.380,= in 1990. Met
het resultaat over de
afgelopen maanden, rekent
de Rai nog steeds op
totaalmarkt van rond
500.000 auto's.
De resultaten van
merken zijn als vola
(verkoopcijfers over
periode januari tlm i
1991 tussen haakjes):
Niemand die regelmatig op
de weg zit, zal ontkennen
dat het er vaak behoorlijk
aggressief aan toegaat op
onze wegen. Erg hoffelijk
zijn we over het algemeen
niet, als we 'altijd gehaast'
op weg zijn naar onze
volgende afspraak, of na het
werk naar huis. De claxon is
hierbij dan maar een
machtsmiddel van een
lagere orde. We gaan vaak
dicht op eikaars bumper
hangen, seinen met de
lichten en vinden onszelf de
meest belangrijk en beste
weggebruiker.
We zijn zo aan deze
aggressiviteit gewend, dat
ook in situaties dat de eigen
fout wordt erkent, niet
bepaald van vriéndelijk
sprake is. Dit ondekte i*.
onlangs toen ik op de
snelweg een auto wilde
gaan passeren. Nadat mijn
richtingaanwijzer was
uitgezet en ik gezien had de
pas in de verte eep auto in
aantocht was, zette ik de
passeermanouvre in. Op het
moment dat ik de
benodigde stuurbeweging
maakte, hoorde ik een
brommend geluid links van
me. Er bleek een motor
precies in mijn dode hoek te
zitten. Gelukkig was de
motorrijder niet
geschrokken, gaf wat meer
gas en maakte geen
aggressieve gebaren. Op
dat moment stond ik
daarvan versteld, je
verwacht immers niet
ahders. Toch zouden we met
ons allen een gebaar
moeten afspreken wat 'sorry'
betekent. Immers veilig
achter je raampje kun je niet
roepen "excuses, ik had je
niet gezien". Er zijn al
zoveel informele gebaren,
die over het algemeen een
minder vriendelijke
betekenis hebben, dat er
moeilijk één bij te verzinnen,
is. Misschien dat u als lezer
hierbij kunt helpen en dat
we kunnen komen tot een
algemeen
'vriendelijkheidsgebaar'
voor in de auto, zodat op
den duur het respect voor
elkaar op de weg weer wat
zal toenemen...
Isuzu
i voorwielen zijn onafhankelijk
gehangen met behulp van
siestaven, terwijl achter een
mbinatie van meervoudige
elgeleiding en schroefveren
>rdt toegepast. De carrosserie is
gebouwd uit dubbelzijdig
rzinkt plaatstaal.
i ruimte binnenin is enorm. De
lange versie kan zoals gezegd
zeven personen meenemen, maar
is ook geschikt voor 2548 liter aan
bagage. In normale opstelling
biedt de vierdeurs overigens al
een bagagevolume van 1464 liter.
Het reservewiel is achterop te
vinden, waar de deuren zich in een yeKl
30/70- verhouding laten openen. De un.,?eSC
rugleuning van de achterbank is heeft bovc
in ongelijke delen neerklapbaar. standaarc
De vierdeurs heeft bovendien een
volledig vlakke laadvloer. De
achterpassagiers kunnen hun
rugleuning nog over een hoek van
12 graden verstellen. Uniek is de
toepassing van een keramische
verwarming, waardoor het
interieur zeer snel op temperatuur
is.
De Opel Monterey is uiteraard
ontstaan uit samenwerking met
Isuzu. Een vergelijkbare auto met
dezelfde carrosserie en identieke
motoren werd al tijdens de Tokio
Motorshow eind 1991
geïntroduceerd als Isuzu Trooper
en Bighorn. De Opel Monterey zal
boven de nieuwe Frontera in het
programma komen en ook wat
prijs betreft in het hogere segment
vallen.
Vrijloopnaven
Nieuw is ook de 3,1 liter 4 cylinder
turbodiesel/intercooler met een
maximum vermogen van 114 pk.
De trekkracht is gelijk aan die van
de V6, maar wordt bij een zeer
laag toerental van 2000 al bereikt.
nieuw ontwikkelde 3,2 liter V6 met een
compleet uitgevoerde terreinganger met blokboek van 75 graden, 4 kleppen per
een hoogstaand comfort. Er kan worden cylinder en een vermogen van 177 pk.
gekozen voor een korte versie met twee Bij 3750 tr/min wordt het maximale
deuren en een langere met vier koppel van 260 Nm bereikt. De auto
portieren. In deze laatste versie kunnen haalt hiermee een forse top van 170
zelfs zeven personen plaatsnemen, door km/u. De kleppen worden per cylinderrij
het monteren van een extra achterbank, bedient door een enkele nokkenas.
Volkswagen heeft onlangs bekend
gemaakt de komende
zomermaanden de popgroep
Genesis als sponsor te gaan
ondersteunen. Speciaal voor het
over het algemeen jonge publiek
wat door popmuziek wordt
aangesproken introduceert
Volkswagen de Polo Genesis I en
II. Hierbij staat de Genesis I voor
een Polo Fox Coupé of driedeurs
met een 1.3 liter benzinemotor van
55 pk gekoppeld aan een
schakelde vijfbak. De auto
>ven zijn normale
Diunuuardspecificati
getint glas, 155/70 Rlv
stootstrips op de flankei
wieldoppen van het CL-
mistachterlicht en het C
logo op de flanken. Mac
interieur is opgevrolijkt
behulp van speciale
bekledingsstoffen, een analoog
klokje, dagteller, make-upspiegel
in de linker zonneklep, in delen
neerklapbare achterbank en een
houder voor verbandtrommel en
1. General Motors
28.585 (25.021)
2. PSA (Peugeot/Citroën)
20.959 (20.269)
3. VW/Audi
(15.921)
4. Ford 13.807
5. Nissan
(9.571)
6. Renault
(10.819)
7. Mazdc
8. Fiat
9. Toyota
10. Volvo
gevarendriehoek. Inclusief al deze
extra's komt de Polo Genesis I op
een prijs van f.23.990,=. Tegen een
geringe meerprijs van f.850,
worden ook nog eens lichtmetalen
velgen met 165/65 R13 banden
gemonteerd.
De Polo Genesis II heeft als basis
de zeer rappe Polo G40 met zijn 1.3
liter G-lader-motor van 113 pk. De
auto heeft standaard violet
metallic lak, BBS lichtmetalen
velgen, gedeeltelijk meegespoten
bumpers, een violet bies in de
bumpers, meegespoten
spiegelbehuizing en natuurlijk ook
de Genesis-logo's. Binnenin
vinden we sportstoelen, "Invisible
Touch" bekleding ook op de
panelen, hoofdsteunen met
ingestikte Genesis-naam,
bedrukte mattenset, gekleurde
bies in het stuurwiel en een stereo-
radio-cassetterecorder "Genesis".
Dit actiemodel kost f.33.990,= en
dat is uitermate gunstig, daar een
standaard G40 al f.40.590,= moet
opbrengen.
|MARBELÜ