OPEL BNTER SPECIALE POLO GENESIS SEAT MARBELLA CRONO TOYOTA "MADE BY ITAL" 4x4 vlaggeschip Respect KOOP Ss wonen Oplage95.000 ex. 4 Bijlage van: De Tilburgse Koerier ELS SD SS IS S<s>-;foo 54.00- 19.00 1992-pagina 18 atoffitJaaü ntie jsstelling ontage nering Donderdag 23 april 1992 MD B.V. ARDHOUTEN KOZIJNEN E jaar Tony Vos de voorraad strekt efprijzen 16.582 Lees verder Saab Autotest: Fiat Panda 4x4 10.172 in dit nummer Renault Clio S 9000 CD 2.0 ia 8.55 8.527(8.060) 1.552(9.592) Pag. 3 Pag. 7 o.a: F pth. prijs. 0 - BREDA en tegekentrum 4311 04255-4015 1e klas i-kwaliteit Jaargang 4 Nummer! 6 wi ae Kleuren rooa, a< Liefhebbers zullen serie worden maar 25 afwerking ir info jnen, ramen, n MIPRO >.00-18.00 uur 1.00-21.00 uur >.00-18.00 uur 1.00-17.00 uur sis il.3 De veel lieven en aten. ïn. JSTRA AAeWNOOKWlfS' april STARLET maand volop voordeel bij AUTONOVA ^ringbaan noord 95 tilburg^ i de grote ügt er de i maart 40-454885 t duurder fors info haalt i. De ise >m (19.483) 10.726 7.185 (6.220) 7.019(7.048) Countryclub Pag. 5 AKTIE een top variante handgesc normale - aktie- prijs prijs ities metaallok, 113 banden, ken, i CL-model, een L*i Genesis- iuaar ook het jlijkt met Hiervan is minimaal 220 Nm beschikbaar vanaf 1100 tr/min. De turbodiesel is altijd nog goed voor j van 150 km/u. Alle ten krijgen standaard een schakelde vijfbak. De V6 kan bovendien worden voorzien In het najaar zal Opel in Nederland de nieuwe Monterey introduceren, een 4x4 topmodel met zakelijke en recreatieve eigenschappen. Het is een zeer Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertent ie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur 33.60-26.95 33.60 - 26.95 41.40 - 35.20 35.70 - 29.75 35.70 - 29.75 35.70 - 29.75 19.50 37.50 - 27.50 38.45 - 32.90 .40.30- 31.10 49.45 - 39.50 van een automatische versnellingsbak. Natuurlijk heeft de Opel Monterey vierwielaandrijving, die naar wens kan worden ingeschakeld. Hierbij kan nog worden gekozen voor een hoge of lage gearing, terwijl voor het gemak van de bestuurder automatische vrij loopnaven worden gemonteerd. De uitrusting van de Monterey is een topmodel waardig met standaard een toerentalafhankelijke stuurbekrachtiging, elektrisch bediende ramen en spiegels, getint glas, met leer bekleed stuurwiel, 16-inch lichtmetalen velgen en 245/70-series banden. Uitgezonderd het basismodel, zijn alle Montereys standaard voorzien van ABS. De sportieve lijn van Seat wordt voortgezet met de speciale Marbella Crono. De auto heeft de bekende 903 cc motor, die sinds kort standaard is voorzien van een elektronisch geregelde carburateur, zodat de auto met zijn geregelde driewegkatalysator kan voldoen aan de US-83-norm. Het motorvermogen wordt via een handgeschakelde vijfbak op de voorwielen overgebracht. De Crono heeft keurige zesspaaks lichtmetalen wielen met 145/R13 banden. De Crono is verder te herkennen aan de logo's op de C-stijlen en de motorkap. De Marbella Crono kost slechts f.500,meer dan de basisuitvoering. Er kan worden gekozen voor de kleuren rood, donkerblauw of zwart voor een prijs onder de f. 15.000,=. Liefhebbers zullen echter snel moeten zijn, want van deze speciale serie worden maar 250 stuks in ons land verkocht. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Waar Japanse autofabrikanten in het verleden de naam hadden uitsluitend bestaande ontwerpen te copieren, worden door dezelfde bedrijven nu zelfs Europese en Amerikaanse ontwerpbureau's in de hand genomen om modellen voor zeer specifieke doelgroepen te ontwerpen. Ook zijn in Europa verschillende Design Development centra's ingericht om aan de specifieke eisen van de koper alhier te kunnen beantwoorden. Nieuw is echter dat een in Italië ontworpen auto voorlopig alleen voor de Japans markt bestemd is. Het gaat hier or de nieuwe Aristo van Toyota, die in Moncalieri bij ItalDesign op de tekentafel tot stand kwam. ItalDesign is wellicht veel beter bekend onder de naam Giugiaro. Het gaat hier om een grote vierdeurs sedan met een totale lengte van 4,865 meter en een breedte van 1,795 meter. De 3 liter motor met 4 kleppen per cylinder en twee turbo's levert een vermogen van 280 pk en een koppel van 432 Nm. De aut een top van zo'n 240 km/u. Toyota Aristo is het luxueuze topmodel uit de Crown-serie. Plannen voor export zijn nog niet gemaakt. Verkoopcijfers in de lift Alhoewel 'de handel' steen en been klaagt, blijken de verkoopresultaten over de eerste drie maanden bij de nieuwe auto's zeer positief te zijn. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jc werd een stijging van 2 procent genoteerd. Belangrijk is de toename van de verkopen in de zakelijke markt. Deze maken op dit moment zo'n 37 procent van alle verkopen uit, tegen nog maar 28 procent vijf jaar geleden. Belangrijk is daarbij de Oort-wetgeving en de toename van het aantal lease-auto's. De leasemaatschappijen zijn goed voor ongeveer twintig procent van de totaalverkopen in ons land. De gemiddelde prijs van een nieuwe auto is weer gestegen naar f.33.000,= tegen f.31.380,= in 1990. Met het resultaat over de afgelopen maanden, rekent de Rai nog steeds op totaalmarkt van rond 500.000 auto's. De resultaten van merken zijn als vola (verkoopcijfers over periode januari tlm i 1991 tussen haakjes): Niemand die regelmatig op de weg zit, zal ontkennen dat het er vaak behoorlijk aggressief aan toegaat op onze wegen. Erg hoffelijk zijn we over het algemeen niet, als we 'altijd gehaast' op weg zijn naar onze volgende afspraak, of na het werk naar huis. De claxon is hierbij dan maar een machtsmiddel van een lagere orde. We gaan vaak dicht op eikaars bumper hangen, seinen met de lichten en vinden onszelf de meest belangrijk en beste weggebruiker. We zijn zo aan deze aggressiviteit gewend, dat ook in situaties dat de eigen fout wordt erkent, niet bepaald van vriéndelijk sprake is. Dit ondekte i*. onlangs toen ik op de snelweg een auto wilde gaan passeren. Nadat mijn richtingaanwijzer was uitgezet en ik gezien had de pas in de verte eep auto in aantocht was, zette ik de passeermanouvre in. Op het moment dat ik de benodigde stuurbeweging maakte, hoorde ik een brommend geluid links van me. Er bleek een motor precies in mijn dode hoek te zitten. Gelukkig was de motorrijder niet geschrokken, gaf wat meer gas en maakte geen aggressieve gebaren. Op dat moment stond ik daarvan versteld, je verwacht immers niet ahders. Toch zouden we met ons allen een gebaar moeten afspreken wat 'sorry' betekent. Immers veilig achter je raampje kun je niet roepen "excuses, ik had je niet gezien". Er zijn al zoveel informele gebaren, die over het algemeen een minder vriendelijke betekenis hebben, dat er moeilijk één bij te verzinnen, is. Misschien dat u als lezer hierbij kunt helpen en dat we kunnen komen tot een algemeen 'vriendelijkheidsgebaar' voor in de auto, zodat op den duur het respect voor elkaar op de weg weer wat zal toenemen... Isuzu i voorwielen zijn onafhankelijk gehangen met behulp van siestaven, terwijl achter een mbinatie van meervoudige elgeleiding en schroefveren >rdt toegepast. De carrosserie is gebouwd uit dubbelzijdig rzinkt plaatstaal. i ruimte binnenin is enorm. De lange versie kan zoals gezegd zeven personen meenemen, maar is ook geschikt voor 2548 liter aan bagage. In normale opstelling biedt de vierdeurs overigens al een bagagevolume van 1464 liter. Het reservewiel is achterop te vinden, waar de deuren zich in een yeKl 30/70- verhouding laten openen. De un.,?eSC rugleuning van de achterbank is heeft bovc in ongelijke delen neerklapbaar. standaarc De vierdeurs heeft bovendien een volledig vlakke laadvloer. De achterpassagiers kunnen hun rugleuning nog over een hoek van 12 graden verstellen. Uniek is de toepassing van een keramische verwarming, waardoor het interieur zeer snel op temperatuur is. De Opel Monterey is uiteraard ontstaan uit samenwerking met Isuzu. Een vergelijkbare auto met dezelfde carrosserie en identieke motoren werd al tijdens de Tokio Motorshow eind 1991 geïntroduceerd als Isuzu Trooper en Bighorn. De Opel Monterey zal boven de nieuwe Frontera in het programma komen en ook wat prijs betreft in het hogere segment vallen. Vrijloopnaven Nieuw is ook de 3,1 liter 4 cylinder turbodiesel/intercooler met een maximum vermogen van 114 pk. De trekkracht is gelijk aan die van de V6, maar wordt bij een zeer laag toerental van 2000 al bereikt. nieuw ontwikkelde 3,2 liter V6 met een compleet uitgevoerde terreinganger met blokboek van 75 graden, 4 kleppen per een hoogstaand comfort. Er kan worden cylinder en een vermogen van 177 pk. gekozen voor een korte versie met twee Bij 3750 tr/min wordt het maximale deuren en een langere met vier koppel van 260 Nm bereikt. De auto portieren. In deze laatste versie kunnen haalt hiermee een forse top van 170 zelfs zeven personen plaatsnemen, door km/u. De kleppen worden per cylinderrij het monteren van een extra achterbank, bedient door een enkele nokkenas. Volkswagen heeft onlangs bekend gemaakt de komende zomermaanden de popgroep Genesis als sponsor te gaan ondersteunen. Speciaal voor het over het algemeen jonge publiek wat door popmuziek wordt aangesproken introduceert Volkswagen de Polo Genesis I en II. Hierbij staat de Genesis I voor een Polo Fox Coupé of driedeurs met een 1.3 liter benzinemotor van 55 pk gekoppeld aan een schakelde vijfbak. De auto >ven zijn normale Diunuuardspecificati getint glas, 155/70 Rlv stootstrips op de flankei wieldoppen van het CL- mistachterlicht en het C logo op de flanken. Mac interieur is opgevrolijkt behulp van speciale bekledingsstoffen, een analoog klokje, dagteller, make-upspiegel in de linker zonneklep, in delen neerklapbare achterbank en een houder voor verbandtrommel en 1. General Motors 28.585 (25.021) 2. PSA (Peugeot/Citroën) 20.959 (20.269) 3. VW/Audi (15.921) 4. Ford 13.807 5. Nissan (9.571) 6. Renault (10.819) 7. Mazdc 8. Fiat 9. Toyota 10. Volvo gevarendriehoek. Inclusief al deze extra's komt de Polo Genesis I op een prijs van f.23.990,=. Tegen een geringe meerprijs van f.850, worden ook nog eens lichtmetalen velgen met 165/65 R13 banden gemonteerd. De Polo Genesis II heeft als basis de zeer rappe Polo G40 met zijn 1.3 liter G-lader-motor van 113 pk. De auto heeft standaard violet metallic lak, BBS lichtmetalen velgen, gedeeltelijk meegespoten bumpers, een violet bies in de bumpers, meegespoten spiegelbehuizing en natuurlijk ook de Genesis-logo's. Binnenin vinden we sportstoelen, "Invisible Touch" bekleding ook op de panelen, hoofdsteunen met ingestikte Genesis-naam, bedrukte mattenset, gekleurde bies in het stuurwiel en een stereo- radio-cassetterecorder "Genesis". Dit actiemodel kost f.33.990,= en dat is uitermate gunstig, daar een standaard G40 al f.40.590,= moet opbrengen. |MARBELÜ

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 19