|SffiMW318is
Per Renault
door
Eurodisney
10-jarig bestaan Zuid-Oost
Tweede Paasdag
Van Roosmalen
schenkt aan
Unicef
Geslaagde
coupé-poging
iX
Ga uit je dak tijdens Paasshow
Oldtimer - jukeboxen en
platenbeurs
DT-JS-47J
OPEN
3 EL—
DE AUTOMAAT - Donderdag 16 april 1992 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
ipril 1992-pagina 2
IAULT
JENWAGENS
MITSUBISHI
en
up
z'n
Seat
de p
zerd
svulc
reist
de
it. En dat zie je!
len
tra. Veilig, mi-
tngt u van ons
“There is no
jorraad strekt).
teer.
RENAJ^
j de 318is en
jllen de beurs
-Oost het
verworven.
geven
jid.
Ibis
bes
van niet
nieuwe
in de
folders,
jaren
tuigen en
150
waar de
refer
swereld reeds
jrking om
.900,=
blasting: 1.197,= tot f.207,
aten is
skend
gekoppeld. Hierms
bij lagere
verbeterii
verkreger
s u tijdens onze
voorbij. Natuurlijk heeft de 3
coupé net als alle andere BM1
standaard ABS.
uur. De
nderen.
als
rerd ook
Al sinds de oorsprong staat BMW bekend als fabrikant
van auto's, die met bijzonder veel smaak en passie
zijn gemaakt. Naast een voor de zakelijke rijder
bédoeld modellenprogramma, heeft BMW ook de
nodige frivole auto's in haar prijslijst, op dit moment
de 850i en de nieuwe 3-serie coupé. Deze laatste is niet
simpelweg een tweedeurs variant van de bestaande
sedan, maar is op zoveel punten gewijzigd, dat een
nadere kennismaking is gerechtvaardigd. We reden
met de 318is.
binnen Tilburg zoveel
mogelijk donateurs te
werven voor Unicef. Volvo-
dealer Van Roosmalen
behoort tot de bedrijven
die extra hun best hebben
gedaan.
Op 30 mei wordt de aktie
feestelijk afgesloten met
een programma in de
schouwburg waaraan
artiesten belangenloos
hun medewerking hebben
toegezegd. Kaarten
hiervoor zijn verkrijgbaar
aan de kassa van de
Tilburgse Schouwburg,
alle Rabo-filialen en ook
bij Autobedrijf van
Roosmalen in Loon op
Zand.
- at-dealer Zuid-Oost gaat tijdens
ue paasdagen uit zijn dak, want
het bedrijf viert op feestelijke wijze
haar tienjarig bestaan. Op 16
maart 1982 startte de heer W. van
Zon automobielbedrijf Zuid-Oost
aan de Hoevenseweg 92D, in het
pand waar voorheen de Mercedes-
dealer Putters was gevestigd.
Zuid-Oost werd meteen Seat
dealer en behoort daardoor tot het
selecte groepje dealers wat het
actieve Spaanse merk vanaf het
beginstadium vertegenwoordigd.
Destijds bestond het programma
uit de compacte en zeer
aantrekkelijk geprijsde Seat Fura
en de grotere vijfdeurs Ronda.
Deze twee auto's werden later
vervangen door de Marbella en
iza, terwijl verder de Terra
^stelwagen en de Malaga als
grotere sedan het programma
Op de foto v.l.n.r. Dhr.
P. Dirken (Ronde
Tafel), dhr. P. Wassing
(Very Best of Tilburg),
J. van Roosmalen (Van
Roosmalen Tilburg)
en dhr. B. Klijn
(Van Roosmalen
Loon op Zand).
De programma-opbouw bij de 3-
serie is volledig gewijzigd. Het
vorige model was er zowel in
twee- als vierdeurs, waarbij voor
de twee extra deuren een
meerprijs betaald moest worden.
De huidige 3-serie werd in
december 1990 uitsluitend c
sedan gepresenteerd. Er w«
direct een tweedeurs
aangekondigd, waarbij echter
benadrukt werd, dat deze variant
in prijs boven het sedanmodel zou
staan. Aldus geschiedde.
Autobedrijf van
Roosmalen, Volvo-dealer
in Tilburg en Loon op
Zand, heeft in het kader
van het 25-jarig
dealerschap een aktie
gehouden ten bate van
Unicef. Het totaal
opgehaalde bedrag werd
door het bedrijf aangevuld
tot ruim vijfduizend
gulden. Op maandag 13
april jl. werd de cheque
overhandigd aan de
voorzitter van The Very
Best of Tilburg, dhr. P.J
Wassing en dhr. P.H.
Dirken in zijn functie als
voorzitter van de Ronde
Tafel van Tilburg. Onder
de noemer The Very Best of
Tilburg mobiliseert de
Ronde Tafel Tilburg het
beste van Tilburg ten bate
van de aktie "Kans voor
een Kind" van Unicef. In
januari dit jaar verleend*
mensen uit het
bedrijfsleven, de politiek,
de sport- en
amusements^
hun medewet
Prijzen
Een verschil is wel merkbaar bij
het gemiddelde brandstofverbruik
en ook hier is de 4 cylinder 318
favoriet. Er kan met deze auto
gemakkelijk een doorsnee
verbruik worden behaald van
boven de 1 op 10 en dat zal bij de
320 erg moeilijk zijn.
Wie bij BMW gewend was zijn
auto met verschillende accessoires
aan te kleden, zal bij
overige coupé-modell
gesloten kunnen houden.
Natuurlijk zijn er zaken
verkrijgbaar als een schuifdak,
lederen bekleding, airbag,
automaat, metaallok en
hoofdsteunen achterin, maar de
auto is in z'n geheel bijzonder
comple*
De318is
coUpéf
-anaff
st beschikt
issortiment
zodat altijd
notortype kan
de auto's
srden
In de Pellikaanhal te Tilburg worden 20 april, tweede Paasdag, een
Oldtimer-, jukeboxen en platenbeurs gehouden. Er is een unieke
combinatie te vinden van oude auto's, motoren, bromfietsen en
fietsen enerzijds en jukeboxen en platen anderzijds. De traditionele
beurs is een ontmoetingsplaats geworden voor een breed scala
liefhebbers. Er zullen ook aanbieders zijn van autoboeken,
speldjes en grammofoonplaten. Vooral liefhebbers van de j
vijftig en zestig komen ruimschoots aan hun trekken. Voerti
jukeboxen zijn er in alle prijsklassen, gerestaureerd of
ongerestaureerd. De beurs is geopend van 10.00 tot 17.00 v>’
entree bedraagt f.7,50 voor volwassenen en f.3,50 voor kinc«
Als één van de grootste sponsors van Eurodisney is Renault
ook in het nieuwe park merkbaar aanwezig. Renault
presenteert daar de Reinastella, een futuristische auto voor
een reis naar de verre toekomst. Het bouwwerk lijkt meer op
een vliegende schotel en is dan ook het resultaat van de
ongebreidelde fantasie van de ontwerpers van Renault
Design.
De bezoeker die in Eurodisney het Visionarium aandoet,
in gezelschap van Jules Verne met een tijdmachine door
eeuwen heen. Na een indruk te hebben gekregen van de
uitvindingen die het leven op aarde ingrijpend hebben
veranderd, zoals de auto, zet de bezoeker aan boord van de
Renault Reinastella een stap in het jaar 2328. Dit jaartal ligt
exact vier eeuwen verder dan de eerste Renault Reinastella
die in 1928 in Parijs zijn primeur beleefde.
Het ruimteschip wordt bestuurd door een wereldwijd net van
routebesturing en bereikt moeiteloos de dan geldende
maximum snelheid van 300 km/u. Op lange afstanden
beweegt het voertuig zich op een maximale hoogte van
meter boven het aardoppervlak, terwijl in de steden, v
maximumsnelheid van 50 km/u geldt, maar 15 centime
boven het wegdek worden 'gereden'.
kwamen versterken. Na enkele
jaren als zelfstandig bedrijf te
hebben geopereerd, werd Seat
door het Volkswagen- concern
overgenomen. VW verbeterde
vooral de kwaliteit van de
produkten en kreeg een flinke
vinger in de pap bij de
ontwikkeling van nieuwe
modellen. De nieuwe Toledo, die
aan het einde van de zomer van
1991 werd geïntroduceerd, is het
eerste resultaat van nauwe
samenwerking tussen Spaanse en
Duitse ingenieurs. Vanwege zijn
aantrekkelijke vormgeving, forse
binnenruimte en ruime keus aan
motoren en uitrustingsvariant
de Toledo in korte tijd een bek
gezicht geworden op de
Nederlandse wegen.
In 1988 werd door Zuid-(
dealerschap van Saab
het Zweedse kwaliteitsmerk met
een enorm veiligheidsimago.
Automobielbedrijf Zuid-Oost biedt
aan iedere koper van een nieuwe
Seat Ibiza en Toledo en bovendien
iedere occasion boven de f. 12.500,=
tijdens de Paasshow een gratis
zonnedak met een waarde van
f.500,Er kan ook worden gekozen
voor de helft van de waarde in
contanten.
Seat-dealer Zuid-Oost
over een uitgebreid as
demonstratie- auto's,
met het gewenste me*
worden gereden en ac
uitgebreid kunnen wor
bekeken.
Kom dit weekeinde en ook tweede
Paasdag naar Zuid-Oost en ga uit
je dak bij het zien van het
prachtige aanbod Seat's, Saabs en
gebruikte auto's.
ten sukses was
trilling wordt gebracht, onstaat
een betere cylindervulling en
zodoende weer een meer efficiënte
verbranding. De krachtbron levert
140 pk bij 6000 tr/min en een
maximaal koppel van 175 Nm bij
4500 tr/min. Vergelijken we dit
even met de waarden van de 6
cylinder 320i, dan zien we een
gering verschil. De 2 liter levert
namelijk 150 pk bij 5900 tr/min en
een koppel van 190 Nm bij 4700
tr/min. Dit levert gelijkluidende
restatiescijfers op. De 318is haalt
een top van 213 km/u en heeft voor
het sprintje van 0 tot 100 10,7
seconden nodig en dat bij een
totaalgewicht van 1190 kg. De 320i
weegt 1275 kg en is wat
topsnelheid betreft 1 km/u sneller.
organisatie aangeduid als 'de
kleine coupé', voldoet aan alle
eisen die het merk aan dit type
auto stelt. Zo hebben de portieren
geen ruitstijlen. Om echter een
goede aansluiting tegen het
rubber te verkrijgen, werd het
geavanceerde systeem van de 850i
overgenomen. Als een portier
wordt geopend, schuift de ruit iets
omlaag. Na het sluiten komt het
glas automatisch weer in de juiste
positie en wordt ongewenst suizen
voorkomen. De portierruiten zijn
overigens elektrisch bediend,
terwijl de achterruiten met de
hand open gezet kunnen worden.
De auto heeft een heel aparte
uitstraling en ziet er verzorgd uit
met zijn meegespoten
spiegelbehuizing, antenne in de
achterruit en de standaard
lichtmetalen wielen.
Technische gegevens:
Merk en type: BMW 318is coupé
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1796 cc
Boring x slag: 81 x 84 mm
Vermogen: 140 pk bij 6000 tr/min.
Koppel: 175 Nm bij 4500 tr/min.
Afmetingen: lengte 4,43 meter,
breedte 1,71 meter
Gewicht: 1190 kg
Prestaties: topsnelheid 213 km/u;
acceleratie 0-100 in 10,7 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,4 liter/100
km; bij 120 km/u 7,7 liter/100 km;
stadsverkeer 10,7 liter/100 km
Prijs: f.64.9
Wegenbei
per 3 mnd.
Cylindervulling
Naast de 2 en 2.5 liter 24-kleppen 6
cylinders biedt BMW als
basiskrachtbron in de coupé de 4
cylinder 1.8 liter met 4 kleppen per
zuiger. Deze krachtbron werd in de
nadagen van de vorige generatie
in de tweedeurs geïntroduceerd en
was korte tijd afwezig.
De 1.8 16V kenmerkt zich niet als
een typische meerkleppenmotor,
wat betekent dat ook onderin
voldoende trekkracht aanwezig is.
Hierdoor is veel schakelen
overbodig. Voor flitsende
acceleraties is echter ver
doortrekken in de overbrengingen
noodzakelijk. De motor heeft een
zogenaamd gedifferentieerd
inlaatsysteem. Onder de 4800
tr/min zuigen de cylinderparen 1/4
en 2/3 door één buis aan. Boven dit
toerental wordt een klep
opengezet, waardoor de
aanzuigbuizen aan elkaar worden
Plastic
Net als de buitenkant is ook het
interieur op behoorlijk wat punten
aangepast. Natuurlijk kon het fraai
vormgegeven dashboard uit de
bestaande serie worden
overgenomen. Vier klokken g«
informatie over de rij-snelheic
motortoerental, verbruik,
temperatuur en
brandstofvoorraad. De kilometer-
en dagteller zijn digitaal
uitgevoerd. De bedieningsknoppen
zijn overzichtelijk over het
dashboard verdeeld. Tegen een
meerprijs van slechts f.206,= kan
de coupé worden voorzien van een
M Technic lederen sportstuur en
pookknop, wat het sportieve imago
van de auto alleen maar
jet.
is voert het
x jprogramma aan voor een
vanafprijs van f.64.900,=. De auto
kan alleen in combinatie met een
vijfbak worden besteld. De 318i
met 8- kleppen als sedan kost
f.54.850,=. De 320i kost f.69.900,=
(f.64.450,=), biedt de specifieke
voordelen van een 6 cylinder,
maar is verder op alle punten
gelijkwaardig aan de 318. Tot slot
is er de 325i voor f.79.900,=
(f.78.500,=). De tussen haakjes
vermeldde prijzen betreffen het
gelijk gemotoriseerde
sedanmodel.
De BMW 3-serie coupé is zonder
twijfel een geslaagde auto met een
heel mooie carrosserielijn. De auto
is bovendien zeer compleet uitrust
onder ander met lichtmetalen
velgen, elektrische ruiten en ABS.
De 4 cylinder 16-kleppenmotor
stemt zeer tot tevredenheid
vanwege goede prestaties en een
gunstig verbruik.
Motorkap
Wie de 318is coupé bekijkt ziet
vrijwel aan alle kanten dat we met
een BMW te maken hebben. Ook
de 3-serie uitstraling is duidelijk
aanwezig. De lengte en wielbasis
werden van de sedan
overgenomen, terwijl we ook het
bekende front terugvinden met de
koplampen achter glas. De
motorkap is echter langer
geworden, terwijl het front in
geheel wat lager is. Aan de
achterkant zien we de bekende
meegespoten bumper. Het
kofferdeksel biedt een ruime
opening tussen de geribbelde
lichtunits, maar ook hier wijkt de
coupé behoorlijk af. De kofferklep
is korter en lager om beter bij de
slanke carrosserievorm aan te
sluiten. De inhoud van de
bagageruimte blijft met 405 liter
behoorlijk en blijkt maar 30 liter
kleiner te zijn als bij de sedan.
Voor wie hier niet genoeg aan
heeft, kan de achterbank in twee
delen worden neergeklapt.
De 3-serie coupé, binnen de BMW-
mee wordt vooral
sre toerentallen een
ing van het koppel
m. Doordat de lucht in
benadrukt. De stoelen zijn ook
gelijk aan de sedan. Ondanks zeer
compacte afmetingen bieden ze
een comfortabele zit.
Hoogteverstelling is aan beide
kanten standaard. De achterkant
van de stoelen is geheel uit hard
plastic opgetrokken, wat niet
bepaald vriendelijk is voor de
knieën van de achterpassagiers.
Deze hebben overigens niet echt
over gebrek aan ruimte te klagen.
Ondanks de lagere daklijn bieden
de twee voorgevormde zitplaatsen
veel comfort. De
standaarduitrusting omvat verder
elektrisch bediende
buitenspiegels, een
snelheidsafhankelijke interval op
de ruitewissers, centrale
vergrendeling met
binnenverlichtingsautomaat en
een in hoogte verstelbare
stuurkolom. Alle coupémodellen
hebben bovendien verlichting in
de motorruimte, verlichte make-1
spiegels en kaartleeslampjes
voorin. De tijd dat alle auto's uit
Duitsland zeer karig waren
uitgerust is hiermee voorgoed
V
w