|SffiMW318is Per Renault door Eurodisney 10-jarig bestaan Zuid-Oost Tweede Paasdag Van Roosmalen schenkt aan Unicef Geslaagde coupé-poging iX Ga uit je dak tijdens Paasshow Oldtimer - jukeboxen en platenbeurs DT-JS-47J OPEN 3 EL— DE AUTOMAAT - Donderdag 16 april 1992 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER ipril 1992-pagina 2 IAULT JENWAGENS MITSUBISHI en up z'n Seat de p zerd svulc reist de it. En dat zie je! len tra. Veilig, mi- tngt u van ons “There is no jorraad strekt). teer. RENAJ^ j de 318is en jllen de beurs -Oost het verworven. geven jid. Ibis bes van niet nieuwe in de folders, jaren tuigen en 150 waar de refer swereld reeds jrking om .900,= blasting: 1.197,= tot f.207, aten is skend gekoppeld. Hierms bij lagere verbeterii verkreger s u tijdens onze voorbij. Natuurlijk heeft de 3 coupé net als alle andere BM1 standaard ABS. uur. De nderen. als rerd ook Al sinds de oorsprong staat BMW bekend als fabrikant van auto's, die met bijzonder veel smaak en passie zijn gemaakt. Naast een voor de zakelijke rijder bédoeld modellenprogramma, heeft BMW ook de nodige frivole auto's in haar prijslijst, op dit moment de 850i en de nieuwe 3-serie coupé. Deze laatste is niet simpelweg een tweedeurs variant van de bestaande sedan, maar is op zoveel punten gewijzigd, dat een nadere kennismaking is gerechtvaardigd. We reden met de 318is. binnen Tilburg zoveel mogelijk donateurs te werven voor Unicef. Volvo- dealer Van Roosmalen behoort tot de bedrijven die extra hun best hebben gedaan. Op 30 mei wordt de aktie feestelijk afgesloten met een programma in de schouwburg waaraan artiesten belangenloos hun medewerking hebben toegezegd. Kaarten hiervoor zijn verkrijgbaar aan de kassa van de Tilburgse Schouwburg, alle Rabo-filialen en ook bij Autobedrijf van Roosmalen in Loon op Zand. - at-dealer Zuid-Oost gaat tijdens ue paasdagen uit zijn dak, want het bedrijf viert op feestelijke wijze haar tienjarig bestaan. Op 16 maart 1982 startte de heer W. van Zon automobielbedrijf Zuid-Oost aan de Hoevenseweg 92D, in het pand waar voorheen de Mercedes- dealer Putters was gevestigd. Zuid-Oost werd meteen Seat dealer en behoort daardoor tot het selecte groepje dealers wat het actieve Spaanse merk vanaf het beginstadium vertegenwoordigd. Destijds bestond het programma uit de compacte en zeer aantrekkelijk geprijsde Seat Fura en de grotere vijfdeurs Ronda. Deze twee auto's werden later vervangen door de Marbella en iza, terwijl verder de Terra ^stelwagen en de Malaga als grotere sedan het programma Op de foto v.l.n.r. Dhr. P. Dirken (Ronde Tafel), dhr. P. Wassing (Very Best of Tilburg), J. van Roosmalen (Van Roosmalen Tilburg) en dhr. B. Klijn (Van Roosmalen Loon op Zand). De programma-opbouw bij de 3- serie is volledig gewijzigd. Het vorige model was er zowel in twee- als vierdeurs, waarbij voor de twee extra deuren een meerprijs betaald moest worden. De huidige 3-serie werd in december 1990 uitsluitend c sedan gepresenteerd. Er w« direct een tweedeurs aangekondigd, waarbij echter benadrukt werd, dat deze variant in prijs boven het sedanmodel zou staan. Aldus geschiedde. Autobedrijf van Roosmalen, Volvo-dealer in Tilburg en Loon op Zand, heeft in het kader van het 25-jarig dealerschap een aktie gehouden ten bate van Unicef. Het totaal opgehaalde bedrag werd door het bedrijf aangevuld tot ruim vijfduizend gulden. Op maandag 13 april jl. werd de cheque overhandigd aan de voorzitter van The Very Best of Tilburg, dhr. P.J Wassing en dhr. P.H. Dirken in zijn functie als voorzitter van de Ronde Tafel van Tilburg. Onder de noemer The Very Best of Tilburg mobiliseert de Ronde Tafel Tilburg het beste van Tilburg ten bate van de aktie "Kans voor een Kind" van Unicef. In januari dit jaar verleend* mensen uit het bedrijfsleven, de politiek, de sport- en amusements^ hun medewet Prijzen Een verschil is wel merkbaar bij het gemiddelde brandstofverbruik en ook hier is de 4 cylinder 318 favoriet. Er kan met deze auto gemakkelijk een doorsnee verbruik worden behaald van boven de 1 op 10 en dat zal bij de 320 erg moeilijk zijn. Wie bij BMW gewend was zijn auto met verschillende accessoires aan te kleden, zal bij overige coupé-modell gesloten kunnen houden. Natuurlijk zijn er zaken verkrijgbaar als een schuifdak, lederen bekleding, airbag, automaat, metaallok en hoofdsteunen achterin, maar de auto is in z'n geheel bijzonder comple* De318is coUpéf -anaff st beschikt issortiment zodat altijd notortype kan de auto's srden In de Pellikaanhal te Tilburg worden 20 april, tweede Paasdag, een Oldtimer-, jukeboxen en platenbeurs gehouden. Er is een unieke combinatie te vinden van oude auto's, motoren, bromfietsen en fietsen enerzijds en jukeboxen en platen anderzijds. De traditionele beurs is een ontmoetingsplaats geworden voor een breed scala liefhebbers. Er zullen ook aanbieders zijn van autoboeken, speldjes en grammofoonplaten. Vooral liefhebbers van de j vijftig en zestig komen ruimschoots aan hun trekken. Voerti jukeboxen zijn er in alle prijsklassen, gerestaureerd of ongerestaureerd. De beurs is geopend van 10.00 tot 17.00 v>’ entree bedraagt f.7,50 voor volwassenen en f.3,50 voor kinc« Als één van de grootste sponsors van Eurodisney is Renault ook in het nieuwe park merkbaar aanwezig. Renault presenteert daar de Reinastella, een futuristische auto voor een reis naar de verre toekomst. Het bouwwerk lijkt meer op een vliegende schotel en is dan ook het resultaat van de ongebreidelde fantasie van de ontwerpers van Renault Design. De bezoeker die in Eurodisney het Visionarium aandoet, in gezelschap van Jules Verne met een tijdmachine door eeuwen heen. Na een indruk te hebben gekregen van de uitvindingen die het leven op aarde ingrijpend hebben veranderd, zoals de auto, zet de bezoeker aan boord van de Renault Reinastella een stap in het jaar 2328. Dit jaartal ligt exact vier eeuwen verder dan de eerste Renault Reinastella die in 1928 in Parijs zijn primeur beleefde. Het ruimteschip wordt bestuurd door een wereldwijd net van routebesturing en bereikt moeiteloos de dan geldende maximum snelheid van 300 km/u. Op lange afstanden beweegt het voertuig zich op een maximale hoogte van meter boven het aardoppervlak, terwijl in de steden, v maximumsnelheid van 50 km/u geldt, maar 15 centime boven het wegdek worden 'gereden'. kwamen versterken. Na enkele jaren als zelfstandig bedrijf te hebben geopereerd, werd Seat door het Volkswagen- concern overgenomen. VW verbeterde vooral de kwaliteit van de produkten en kreeg een flinke vinger in de pap bij de ontwikkeling van nieuwe modellen. De nieuwe Toledo, die aan het einde van de zomer van 1991 werd geïntroduceerd, is het eerste resultaat van nauwe samenwerking tussen Spaanse en Duitse ingenieurs. Vanwege zijn aantrekkelijke vormgeving, forse binnenruimte en ruime keus aan motoren en uitrustingsvariant de Toledo in korte tijd een bek gezicht geworden op de Nederlandse wegen. In 1988 werd door Zuid-( dealerschap van Saab het Zweedse kwaliteitsmerk met een enorm veiligheidsimago. Automobielbedrijf Zuid-Oost biedt aan iedere koper van een nieuwe Seat Ibiza en Toledo en bovendien iedere occasion boven de f. 12.500,= tijdens de Paasshow een gratis zonnedak met een waarde van f.500,Er kan ook worden gekozen voor de helft van de waarde in contanten. Seat-dealer Zuid-Oost over een uitgebreid as demonstratie- auto's, met het gewenste me* worden gereden en ac uitgebreid kunnen wor bekeken. Kom dit weekeinde en ook tweede Paasdag naar Zuid-Oost en ga uit je dak bij het zien van het prachtige aanbod Seat's, Saabs en gebruikte auto's. ten sukses was trilling wordt gebracht, onstaat een betere cylindervulling en zodoende weer een meer efficiënte verbranding. De krachtbron levert 140 pk bij 6000 tr/min en een maximaal koppel van 175 Nm bij 4500 tr/min. Vergelijken we dit even met de waarden van de 6 cylinder 320i, dan zien we een gering verschil. De 2 liter levert namelijk 150 pk bij 5900 tr/min en een koppel van 190 Nm bij 4700 tr/min. Dit levert gelijkluidende restatiescijfers op. De 318is haalt een top van 213 km/u en heeft voor het sprintje van 0 tot 100 10,7 seconden nodig en dat bij een totaalgewicht van 1190 kg. De 320i weegt 1275 kg en is wat topsnelheid betreft 1 km/u sneller. organisatie aangeduid als 'de kleine coupé', voldoet aan alle eisen die het merk aan dit type auto stelt. Zo hebben de portieren geen ruitstijlen. Om echter een goede aansluiting tegen het rubber te verkrijgen, werd het geavanceerde systeem van de 850i overgenomen. Als een portier wordt geopend, schuift de ruit iets omlaag. Na het sluiten komt het glas automatisch weer in de juiste positie en wordt ongewenst suizen voorkomen. De portierruiten zijn overigens elektrisch bediend, terwijl de achterruiten met de hand open gezet kunnen worden. De auto heeft een heel aparte uitstraling en ziet er verzorgd uit met zijn meegespoten spiegelbehuizing, antenne in de achterruit en de standaard lichtmetalen wielen. Technische gegevens: Merk en type: BMW 318is coupé Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1796 cc Boring x slag: 81 x 84 mm Vermogen: 140 pk bij 6000 tr/min. Koppel: 175 Nm bij 4500 tr/min. Afmetingen: lengte 4,43 meter, breedte 1,71 meter Gewicht: 1190 kg Prestaties: topsnelheid 213 km/u; acceleratie 0-100 in 10,7 sec. Verbruik: bij 90 km/u 6,4 liter/100 km; bij 120 km/u 7,7 liter/100 km; stadsverkeer 10,7 liter/100 km Prijs: f.64.9 Wegenbei per 3 mnd. Cylindervulling Naast de 2 en 2.5 liter 24-kleppen 6 cylinders biedt BMW als basiskrachtbron in de coupé de 4 cylinder 1.8 liter met 4 kleppen per zuiger. Deze krachtbron werd in de nadagen van de vorige generatie in de tweedeurs geïntroduceerd en was korte tijd afwezig. De 1.8 16V kenmerkt zich niet als een typische meerkleppenmotor, wat betekent dat ook onderin voldoende trekkracht aanwezig is. Hierdoor is veel schakelen overbodig. Voor flitsende acceleraties is echter ver doortrekken in de overbrengingen noodzakelijk. De motor heeft een zogenaamd gedifferentieerd inlaatsysteem. Onder de 4800 tr/min zuigen de cylinderparen 1/4 en 2/3 door één buis aan. Boven dit toerental wordt een klep opengezet, waardoor de aanzuigbuizen aan elkaar worden Plastic Net als de buitenkant is ook het interieur op behoorlijk wat punten aangepast. Natuurlijk kon het fraai vormgegeven dashboard uit de bestaande serie worden overgenomen. Vier klokken g« informatie over de rij-snelheic motortoerental, verbruik, temperatuur en brandstofvoorraad. De kilometer- en dagteller zijn digitaal uitgevoerd. De bedieningsknoppen zijn overzichtelijk over het dashboard verdeeld. Tegen een meerprijs van slechts f.206,= kan de coupé worden voorzien van een M Technic lederen sportstuur en pookknop, wat het sportieve imago van de auto alleen maar jet. is voert het x jprogramma aan voor een vanafprijs van f.64.900,=. De auto kan alleen in combinatie met een vijfbak worden besteld. De 318i met 8- kleppen als sedan kost f.54.850,=. De 320i kost f.69.900,= (f.64.450,=), biedt de specifieke voordelen van een 6 cylinder, maar is verder op alle punten gelijkwaardig aan de 318. Tot slot is er de 325i voor f.79.900,= (f.78.500,=). De tussen haakjes vermeldde prijzen betreffen het gelijk gemotoriseerde sedanmodel. De BMW 3-serie coupé is zonder twijfel een geslaagde auto met een heel mooie carrosserielijn. De auto is bovendien zeer compleet uitrust onder ander met lichtmetalen velgen, elektrische ruiten en ABS. De 4 cylinder 16-kleppenmotor stemt zeer tot tevredenheid vanwege goede prestaties en een gunstig verbruik. Motorkap Wie de 318is coupé bekijkt ziet vrijwel aan alle kanten dat we met een BMW te maken hebben. Ook de 3-serie uitstraling is duidelijk aanwezig. De lengte en wielbasis werden van de sedan overgenomen, terwijl we ook het bekende front terugvinden met de koplampen achter glas. De motorkap is echter langer geworden, terwijl het front in geheel wat lager is. Aan de achterkant zien we de bekende meegespoten bumper. Het kofferdeksel biedt een ruime opening tussen de geribbelde lichtunits, maar ook hier wijkt de coupé behoorlijk af. De kofferklep is korter en lager om beter bij de slanke carrosserievorm aan te sluiten. De inhoud van de bagageruimte blijft met 405 liter behoorlijk en blijkt maar 30 liter kleiner te zijn als bij de sedan. Voor wie hier niet genoeg aan heeft, kan de achterbank in twee delen worden neergeklapt. De 3-serie coupé, binnen de BMW- mee wordt vooral sre toerentallen een ing van het koppel m. Doordat de lucht in benadrukt. De stoelen zijn ook gelijk aan de sedan. Ondanks zeer compacte afmetingen bieden ze een comfortabele zit. Hoogteverstelling is aan beide kanten standaard. De achterkant van de stoelen is geheel uit hard plastic opgetrokken, wat niet bepaald vriendelijk is voor de knieën van de achterpassagiers. Deze hebben overigens niet echt over gebrek aan ruimte te klagen. Ondanks de lagere daklijn bieden de twee voorgevormde zitplaatsen veel comfort. De standaarduitrusting omvat verder elektrisch bediende buitenspiegels, een snelheidsafhankelijke interval op de ruitewissers, centrale vergrendeling met binnenverlichtingsautomaat en een in hoogte verstelbare stuurkolom. Alle coupémodellen hebben bovendien verlichting in de motorruimte, verlichte make-1 spiegels en kaartleeslampjes voorin. De tijd dat alle auto's uit Duitsland zeer karig waren uitgerust is hiermee voorgoed V w

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 35