PORSCHE 928 GTS NS v LAATSTE RENAULT UIT HISTORISCHE FABRIEK Produktie-eiland definitief gesloten Silhouet ongewijzigd n s. Si E 'EN BV Nieuwe Philips Combinatie VEN IK BV 1ST IK BV M E ■E 03-89 10-‘86 01-'90 BB-PW169I WPWJW. DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 9 APRIL 1992 - pagina 9 pril 1992-pagina 8 Brabant n ide HMHMMMMMMKMHMM ien een Bt. LPG PS. Zo ziet het He Seguin er anno 1992 uit. issonant: van de gebruik S Bei V jen 'oor f 21.650,-. ide aanbod tot dealer omstreken >ress lancourt .1989 .1989 1989 .1989 .1988 .1988 .1988 .1988 .1988 .1987 .1987 1987 .1986 .1986 t O 700 exemplaren 1 bij ons langs. r 106 DIXIE. iLS MAATJE. ,0 au 5 de band, de srste jaar verd Irijfsweg 19 42-82680 1 JX Oisterwijk De Mom een van die voll< koplampen en een diefstalbeveiliging. puur laar rd i de lang, tot roest Natur hier en c oude geL produkti* modern. 2 gemaakt mc 1991 .1988-1989 198 1989 1988 1990 1989 1988 1987. 1982 1989 1987 1987 1990 1986 luen en mag ien worden. 1 robots in t verder Mi is de g. Vogelslaan 1 42-88201 2 KN Oisterwijk Deze brug naar de hoofdingang van de fabriek werd laat jaren twintig al gebouwd. eenheid op kreeg zes verdiepingen, terwijl het geheel onderkelderd werd. In de kelder bevindt zich tot op de dag van vandaag een testbaan van enkele kilometers lang, waarop alle in Billancourt geproduceerde auto hun eerste meters zelfstandig aflegden. Billancourt - In een simpel tuinhuisje achter de ouderlijke woning sleutelde Louis Renault als 21- jarige in 1898 zijn eerste auto in elkaar. Als zoon van een lakenkoopman behoorde hij tot de gegoede kringen en kon zodoende zijn kleine werkplaats met de nodige apparatuur inrichten. De tijd was in die jaren rijp voor de automobiel en Frankrijk leek wel de meest vruchtbare kweekvijver. Binnen enkele jaren namen de Renault fabrieken een belangrijk deel van het in de omgeving van Parijs gelegen plaatsje in beslag. Op 26 maart jl. liep er echter de laatste auto van de band. De achtcylinder Porsche 928 begon zijn carrière in 1977. De als topmodel bedoelde 928 kan het best gekenschetst worden als een reissportwagen, en niet als een compromisloos sportief speeltje wat alleen in de weekends van stal wordt gehaald. Uit onderzoek is gebleken dat berijders van de 928 met hun auto jaarlijks veel kilometers maken. In de 928 werden bij introductie een aantal vooruitstrevende vindingen toegepast zoals de veiligheidsstructuur van de carrosserie, het grote aandeel aluminium onderdelen in de motor, de energie- absorberende onderdelen voor en achter en de spoor-corrigerende Weissach achteras. De nieuwe 928 GTS behoudt al deze eigenschappen en voegt er nog een aantal aan toe. nastella was in 1930 tn de eerste auto's .ledig op het eiland ..enault nu een voor het merk haast op id staat. Billancourt i plaatsje buiten is inmiddels volledig .u opgeslokt. ~p dit moment en in een grote stad. Dit vergt Louis Renault ontwikkelde een kleine auto met een versnellingsbak waarin voor het eerst dé prise-directe werd toegepast. Hij kreeg hierop een patent. Het eerste volle jaar van het bestaan van de Sociéte Renault werden door 70 medewerkers 71 auto's Het oppervlak van de x' breidde in twee jaar tijd uit van 300 tot 4680 vierkante meter. In 1905 kwam de eerste taxi van ^Renault op de markt, die later beroemd werden in de Eerste Wereldoorlog als de Marne Taxi. In 1906 volgden Renault's eei vrachtauto en bus, terwijl een ji later ook een vliegtuigmotor wei gepresenteerd. Massapr. De Tweede 1 echter een g succesvolle j Renault. Loui gebouwd, ie fabrieken r tijd uit te meter. zelf geeft informatie over verbruik en snelheden. De 928 van Porsche is een 2+2, waarbij de achterzittingen kunnen worden omgeklapt. Toch mag in de 928 meer zitruimte achterin worden verwacht dan bij de 968 en 911, terwijl ook de bagageruimte een redelijke inhoud kent. De nieuwe Porsche 928 GTS is in Nederland te koop voor f.277.000,=. De koper heeft daarbij de keus uit de handbak of automaat. weer worden gebruikt, ook ver buiten Frankrijk zoals in Turkije en Taiwan. In de tweede fase van de ontmanteling zullen andere bruikbare delen worden verkocht aan derden, waarna de overblijfselen worden gesloopt. Er is een sociaal plan ontwikkeling, wat voor alle werknemers van het eiland een oplossing heeft. Voor enkele betekent dat een vervroegde pensionering, terwijl anderen bij de diverse vestigingen van Renault aan de slag kunnen. Het eiland zal voor een groot deel Records In 1950 werden nog meer produktie-onderdelen verpla spoortreinen naar Choisy le i complete units als versnellingsbakken, voortrei en achterbruggen naar Le M< De fabriek in Flins werd geo] voor de Frégate, de eerste gn na-oorlogse Renault. Het jaa: betekende voor het merk een tweetal belangrijke records. Billancourt liep de 500.000ste van de band, terwijl het merl jaarproduktie van 200.000 au overschreed. In 1961 liep 1.105.547 ste 4CV van del auto die Billancourt had doen groeien. Van de opvolger, de voorwielaangedreven Renault 4 liep binnen vier jaar het miljoenste exemplaar van het eiland af. De fabriek op het eiland produceerde door de jaren heen de Renaults 4, 4 bestel, 6, 5, Supervijf en Express, een auto die in 1985 zijn debuut beleefde. Waarom sluit Renault nu een fabriek die vo< heilige grond was eens een Parijs, maar is inmi door de grote stad c Renault produceert op dus auto's midden in e« Europese hoofdst L grote inspanningen van de logistieke medewerkers van Renault. Alles moet immers door die grote stad Worden aan- en afgevoerd. De complete auto's verlaten Billancourt doorgaans per schipjmaar dat is ook alles behalve ideaal. Bovendien is de fabriek op het eiland toe aan een modernisering en heeft Renault projekten op stapel staan waarvoor veel geld nodig is. gebruik van het ABS-signaal en voorkomt automatisch het doorslippen van een wiel. Met een leeggewicht van 1612 kg haalt de 928 GTS een top van 275 km/u en trekt van 0 tot 100 in 5,7 seconden. De automaat is slechts tweetiende seconden trager. Het remsysteem is uiteraard volledig op de prestaties van de 928 ingesteld. De nieuwe wielen geven een uitstekende koeling aan de remschijven, terwijl uiteraard standaard ABS wordt aangeboden. Verder kent de auto een bandenspanning-controlesysteem (RDK), dat elk wiel afzonderlijk controleert. Natuurlijk is ook in het interieur aan veiligheid gedacht. Beide voorpassagiers kunnen onder extreme omstandigheden vertrouwen op een airbag. De 928 is als reiswagen zeer compleet uitgerust met hogedruk reinigers op de koplampen, een verstelbaar stuur waarbij het totale instrumentarium meebeweegt, centrale vergrendeling, verstelbare Assemblage In 1913 behaalde het jonge bedrijf een jaarproduktie van 10.000 auto's. Na de oorlog, waarin Renault voornamelijk overschakelde op de produktie van tanks, munitie, vliegtuigmotoren en vrachtauto's werd de eerste vorm van een lopende band Diagnosesysteem De boordcomputer met een diagnosesysteem werd bij Porsche pas ingevoerd nadat met het systeem voldoende ervaringen waren opgedaan. Dit systeem informeert onder andere over het bijvullen van koel- en remvloeistoffen. De boordcomputer Sperdifferentieel Een opvallende uiterlijke wijziging betreffen de vijfspaaks "Cup- design" lichtmetalen wielen, die we ook van de 911 Turbo en 968 kennen. Minder zichtbaar zijn de iets verbrede spatschermen, terwijl juist de doorgetrokken verlichtingsband direct in het oog springt. Om het forse motorvermogen probleemloos op de weg over te brengen heeft de 928 GTS een sperdifferentieel. Dit electronisch geregelde differentieel maakt Lefaucheux koos voor de klei 4CV, een auto die de massamotorisatie in Frankri' gang moest gaan brengen, werd eind 1946 gepresente« ging in 1947 op het Ile Segu produktie. Er werden enorn stansmachine geinstalleen 4CV in grote aantallen te ki maken. In 1949 bedroeg de dagproduktie al 300 stuks. Kunststof onderdelen kwan Le Mans, terwijl de lagers c auto werden gebruikt in An werden geproduceerd. endlingenstraat 5 >42-82429 >1 KM Oisterwijk ingevoerd. Het ontbrak de firma echter de mogelijkheden om dit principe verder uit te werken, pu vanwege ruimtegebrek. Vandaa dat in 1924 het He Seguin wera aangekocht. Een eiland in Seine van zo'n 1100 meter 1 dat jaar in gebruik als sportstadion en volkstuin. Het Ile Seguin lag (en ligt) precies tussen de fabrieken in Billancourt en de plaats Meudon aan de andere oever. Om de bouw van start te laten gaan werd eerst een brede brug gebouwd, die het fabrieksterrein op het 'vaste land' verbond met het eiland, terwijl ook Meudon met het lie Seguin werd verbonden. In 1929 startte de produktie van de eerste bedrijfswagens op twee paralelle lijnen van 220 meter, terwijl in 1931 een assemblagelijn met een lengte van 1500 meter in gebruik werd genomen. Alle beroemde Renaults uit de jaren dertig met hun economische viereylindermotoren of de majestueuze 6- en 8-pitters werden op het eiland gemaakt. Het centrale deel van de produktie- Philips Car Stereo levert sinds kort de CD 964 autoradio met CD- speler. Nieuw is echter de combinatie van CD-speler met RDS, Radio Data System, wat onder andere de naam van de zender op het display weergeeft en bij het afspelen van de disk onderbreekt als verkeersinformatie via de radio wordt gegeven. Zodoende kan de automobilist luisteren naar zijn favoriete muziek en toch geïnformeerd blijven over de toestand op de weg. Door het Auto Traffic Programme Search wordt het volgende verkeersnet opgezocht als buiten het bereik van de ingestelde zender wordt gereden. Belangrijk hierbij is dat de installatie is uitgerust met EON, het zogenaamde Enhanced Other Networks. In Nederland wordt het signaal voor de onbreking bij verkeersinformatie doorgegeven via Radio 2. Dat betekent dat als de CD-speler wordt ingeschakeld, de radio werkelijk op Radio 2 moet staan om de verkeersinformatie te blijven ontvangen. EON zorgt er echter voor dat ook al staat de apparatuur op een andere zender, toch de verkeersinformatie wordt doorgegeven. Het apparaat heeft verder zesendertig voorkeuze stations en een uitgang van 60 Watt (2 x 30 of 4 x 10). Dit nieuwe apparaat kost f.1.375,= (bruto adviesprijs). worden verkocht, maar bij deze transactie heeft de overheid een vinger in de pap. Het geld van deze verkoop zal voor een deel worden gestoken in de bouw van een ontwikkelingscentrum in Guyancourt, zo'n dertig kilometer buiten Parijs, terwijl ook in Billancourt zelf nog de nodige bouwplannen bestaan. Renault hoopt in de toekomst wel haar nieuwe hoofdzetel op het Ile Seguin te vestigen, waardoor het bedrijf toch nog enig respect voor de eigen historie toont. >roduktie e Wereldoorlog wierp grauwsluier over de >e geschiedenis van ,ouis Renault besloot zijn fabrieken ondanks de Duitse bezetting open te houden om zijn medewerkers in het land te houden. Uiteraard werd dit later als collaboratie uitgelegd. In 1942 en 1943 vonden er op Billancourt enkele bombardementen plaats, waardoor maar liefst 80 procent van de produktiecapaciteit werd vernietigd. Ook de eerste vestiging buiten Billancourt in Le Mans trof dit lot. Direct na de oorlog werd Louis Renault vastgezet en stierf korte tijd later in de gevangenis. Pierre Lefaucheux werd algemeen directeur van het door de staat genationaliseerde autobedrijf. Er was in de jaren vlak na de oorlog behoefte aan grote bedrijven in de provincie. Vandaar dat werd besloten dé activiteiten van Renault te decentraliseren. De produktie van landbouwtractoren, lagers, treinen en vrachtwagens verdween uit Billancourt, wat echter capaciteit vrijmaakte voor echte massaproduktie. Renault zelf had in de oorlogsjaren gewerkt aan enkele prototypes. spuiten. In de tweede helft van de jaren tachtig werden zo'n 420 auto's van het type Express per dag in Billancourt gemaakt en een 100-tal van de R5. Sinds de modelwijziging van de Expr eind vorig jaar, bleef in Bilk alleen de Renault 5 in de basisuitvoering over in een dagproduktie van 130 stuks. Op 26 maart 1992 kwam ook daar een einde aan. Vroeg in de middag liep in deze historisch zo belangrijke fabriek de laatste auto van de band, een witte Renault 5 Five met een 1.6 liter dieselmotor. Wat gaat er nu met de fabriek gebeuren. Maar liefst 80% van de machines zullen in andere fabriek Ontmanteling Wie overigens denkt dat Billancourt een zielig hoopje oud t is, heeft het helemaal mis. rurlijk is aan de binnenkant daar wel te zien dat het ebouwen zijn, maar de tie op zich is behoorlijk 1. Zo wordt voor 35% gebi emaakt van robots, zijn er loderne kataforesebaden e" rnr" ook de spuitstraat gezic Toch moet het aandeel een moderne fabriek worden opgevoerd en spuitstraat niet lang genoeg om metaal- en vemislakken te Het huidige programma van 928 S4 en GT wordt door de nieuwe GTS vervangen. Voorin ligt de van 5,0 naar 5,4 liter vergrootte 8 cylinder met een vermogen van 350 pk, wat bij 5700 tr/min beschikbaar is. Het maximale koppel van 500 Nm is bij 4250 tr/min volledig te benutten. De achterwielen worden aangedreven via een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een viertraps automaat. 1954 ien ns.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 29