PORSCHE 928 GTS
NS
v
LAATSTE RENAULT UIT HISTORISCHE FABRIEK
Produktie-eiland definitief gesloten
Silhouet ongewijzigd
n
s.
Si
E
'EN BV
Nieuwe Philips Combinatie
VEN
IK BV
1ST
IK BV
M
E
■E
03-89
10-‘86
01-'90
BB-PW169I
WPWJW.
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 9 APRIL 1992 - pagina 9
pril 1992-pagina 8
Brabant
n
ide
HMHMMMMMMKMHMM
ien
een
Bt.
LPG PS.
Zo ziet het He Seguin er anno 1992 uit.
issonant: van de
gebruik
S
Bei
V
jen
'oor f 21.650,-.
ide aanbod
tot dealer
omstreken
>ress
lancourt
.1989
.1989
1989
.1989
.1988
.1988
.1988
.1988
.1988
.1987
.1987
1987
.1986
.1986
t O
700 exemplaren
1 bij ons langs.
r 106 DIXIE.
iLS MAATJE.
,0 au
5 de
band, de
srste
jaar
verd
Irijfsweg 19
42-82680
1 JX Oisterwijk
De Mom
een van
die voll<
koplampen en een
diefstalbeveiliging.
puur
laar
rd
i de
lang, tot
roest
Natur
hier en c
oude geL
produkti*
modern. 2
gemaakt
mc
1991
.1988-1989
198
1989
1988
1990
1989
1988
1987.
1982
1989
1987
1987
1990
1986
luen en mag
ien worden.
1 robots in
t verder
Mi is de
g. Vogelslaan 1
42-88201
2 KN Oisterwijk
Deze brug naar de
hoofdingang van de
fabriek werd laat jaren
twintig al gebouwd.
eenheid op kreeg zes
verdiepingen, terwijl het geheel
onderkelderd werd. In de kelder
bevindt zich tot op de dag van
vandaag een testbaan van enkele
kilometers lang, waarop alle in
Billancourt geproduceerde auto
hun eerste meters zelfstandig
aflegden.
Billancourt - In een simpel tuinhuisje achter de
ouderlijke woning sleutelde Louis Renault als 21-
jarige in 1898 zijn eerste auto in elkaar. Als zoon van
een lakenkoopman behoorde hij tot de gegoede
kringen en kon zodoende zijn kleine werkplaats met
de nodige apparatuur inrichten. De tijd was in die
jaren rijp voor de automobiel en Frankrijk leek wel de
meest vruchtbare kweekvijver. Binnen enkele jaren
namen de Renault fabrieken een belangrijk deel van
het in de omgeving van Parijs gelegen plaatsje in
beslag. Op 26 maart jl. liep er echter de laatste auto
van de band.
De achtcylinder Porsche 928 begon zijn carrière in
1977. De als topmodel bedoelde 928 kan het best
gekenschetst worden als een reissportwagen, en niet
als een compromisloos sportief speeltje wat alleen in
de weekends van stal wordt gehaald. Uit onderzoek is
gebleken dat berijders van de 928 met hun auto
jaarlijks veel kilometers maken. In de 928 werden bij
introductie een aantal vooruitstrevende vindingen
toegepast zoals de veiligheidsstructuur van de
carrosserie, het grote aandeel aluminium onderdelen
in de motor, de energie- absorberende onderdelen
voor en achter en de spoor-corrigerende Weissach
achteras. De nieuwe 928 GTS behoudt al deze
eigenschappen en voegt er nog een aantal aan toe.
nastella was in 1930
tn de eerste auto's
.ledig op het eiland
..enault nu een
voor het merk haast op
id staat. Billancourt
i plaatsje buiten
is inmiddels volledig
.u opgeslokt.
~p dit moment
en in een grote
stad. Dit vergt
Louis Renault ontwikkelde een
kleine auto met een
versnellingsbak waarin voor het
eerst dé prise-directe werd
toegepast. Hij kreeg hierop een
patent. Het eerste volle jaar van
het bestaan van de Sociéte
Renault werden door 70
medewerkers 71 auto's
Het oppervlak van de x'
breidde in twee jaar tijd uit van
300 tot 4680 vierkante meter. In
1905 kwam de eerste taxi van
^Renault op de markt, die later
beroemd werden in de Eerste
Wereldoorlog als de Marne Taxi.
In 1906 volgden Renault's eei
vrachtauto en bus, terwijl een ji
later ook een vliegtuigmotor wei
gepresenteerd.
Massapr.
De Tweede 1
echter een g
succesvolle j
Renault. Loui
gebouwd,
ie fabrieken
r tijd uit
te meter.
zelf geeft informatie over verbruik
en snelheden.
De 928 van Porsche is een 2+2,
waarbij de achterzittingen kunnen
worden omgeklapt. Toch mag in
de 928 meer zitruimte achterin
worden verwacht dan bij de 968 en
911, terwijl ook de bagageruimte
een redelijke inhoud kent.
De nieuwe Porsche 928 GTS is in
Nederland te koop voor f.277.000,=.
De koper heeft daarbij de keus uit
de handbak of automaat.
weer worden gebruikt, ook ver
buiten Frankrijk zoals in Turkije en
Taiwan. In de tweede fase van de
ontmanteling zullen andere
bruikbare delen worden verkocht
aan derden, waarna de
overblijfselen worden gesloopt. Er
is een sociaal plan ontwikkeling,
wat voor alle werknemers van het
eiland een oplossing heeft. Voor
enkele betekent dat een
vervroegde pensionering, terwijl
anderen bij de diverse vestigingen
van Renault aan de slag kunnen.
Het eiland zal voor een groot deel
Records
In 1950 werden nog meer
produktie-onderdelen verpla
spoortreinen naar Choisy le i
complete units als
versnellingsbakken, voortrei
en achterbruggen naar Le M<
De fabriek in Flins werd geo]
voor de Frégate, de eerste gn
na-oorlogse Renault. Het jaa:
betekende voor het merk een
tweetal belangrijke records.
Billancourt liep de 500.000ste
van de band, terwijl het merl
jaarproduktie van 200.000 au
overschreed. In 1961 liep
1.105.547 ste 4CV van del
auto die Billancourt had doen
groeien. Van de opvolger, de
voorwielaangedreven Renault 4
liep binnen vier jaar het miljoenste
exemplaar van het eiland af. De
fabriek op het eiland produceerde
door de jaren heen de Renaults 4, 4
bestel, 6, 5, Supervijf en Express,
een auto die in 1985 zijn debuut
beleefde.
Waarom sluit Renault nu een
fabriek die vo<
heilige grond
was eens een
Parijs, maar is inmi
door de grote stad c
Renault produceert op
dus auto's midden in e«
Europese hoofdst L
grote inspanningen van de
logistieke medewerkers van
Renault. Alles moet immers door
die grote stad Worden aan- en
afgevoerd. De complete auto's
verlaten Billancourt doorgaans per
schipjmaar dat is ook alles
behalve ideaal. Bovendien is de
fabriek op het eiland toe aan een
modernisering en heeft Renault
projekten op stapel staan
waarvoor veel geld nodig is.
gebruik van het ABS-signaal en
voorkomt automatisch het
doorslippen van een wiel. Met een
leeggewicht van 1612 kg haalt de
928 GTS een top van 275 km/u en
trekt van 0 tot 100 in 5,7 seconden.
De automaat is slechts tweetiende
seconden trager. Het remsysteem
is uiteraard volledig op de
prestaties van de 928 ingesteld. De
nieuwe wielen geven een
uitstekende koeling aan de
remschijven, terwijl uiteraard
standaard ABS wordt aangeboden.
Verder kent de auto een
bandenspanning-controlesysteem
(RDK), dat elk wiel afzonderlijk
controleert. Natuurlijk is ook in het
interieur aan veiligheid gedacht.
Beide voorpassagiers kunnen
onder extreme omstandigheden
vertrouwen op een airbag.
De 928 is als reiswagen zeer
compleet uitgerust met hogedruk
reinigers op de koplampen, een
verstelbaar stuur waarbij het
totale instrumentarium
meebeweegt, centrale
vergrendeling, verstelbare
Assemblage
In 1913 behaalde het jonge bedrijf
een jaarproduktie van 10.000
auto's. Na de oorlog, waarin
Renault voornamelijk
overschakelde op de produktie van
tanks, munitie, vliegtuigmotoren
en vrachtauto's werd de eerste
vorm van een lopende band
Diagnosesysteem
De boordcomputer met een
diagnosesysteem werd bij Porsche
pas ingevoerd nadat met het
systeem voldoende ervaringen
waren opgedaan. Dit systeem
informeert onder andere over het
bijvullen van koel- en
remvloeistoffen. De boordcomputer
Sperdifferentieel
Een opvallende uiterlijke wijziging
betreffen de vijfspaaks "Cup-
design" lichtmetalen wielen, die
we ook van de 911 Turbo en 968
kennen. Minder zichtbaar zijn de
iets verbrede spatschermen,
terwijl juist de doorgetrokken
verlichtingsband direct in het oog
springt.
Om het forse motorvermogen
probleemloos op de weg over te
brengen heeft de 928 GTS een
sperdifferentieel. Dit electronisch
geregelde differentieel maakt
Lefaucheux koos voor de klei
4CV, een auto die de
massamotorisatie in Frankri'
gang moest gaan brengen,
werd eind 1946 gepresente«
ging in 1947 op het Ile Segu
produktie. Er werden enorn
stansmachine geinstalleen
4CV in grote aantallen te ki
maken. In 1949 bedroeg de
dagproduktie al 300 stuks.
Kunststof onderdelen kwan
Le Mans, terwijl de lagers c
auto werden gebruikt in An
werden geproduceerd.
endlingenstraat 5
>42-82429
>1 KM Oisterwijk
ingevoerd. Het ontbrak de firma
echter de mogelijkheden om dit
principe verder uit te werken, pu
vanwege ruimtegebrek. Vandaa
dat in 1924 het He Seguin wera
aangekocht. Een eiland in
Seine van zo'n 1100 meter 1
dat jaar in gebruik als
sportstadion en volkstuin. Het Ile
Seguin lag (en ligt) precies tussen
de fabrieken in Billancourt en de
plaats Meudon aan de andere
oever. Om de bouw van start te
laten gaan werd eerst een brede
brug gebouwd, die het
fabrieksterrein op het 'vaste land'
verbond met het eiland, terwijl ook
Meudon met het lie Seguin werd
verbonden.
In 1929 startte de produktie van de
eerste bedrijfswagens op twee
paralelle lijnen van 220 meter,
terwijl in 1931 een assemblagelijn
met een lengte van 1500 meter in
gebruik werd genomen. Alle
beroemde Renaults uit de jaren
dertig met hun economische
viereylindermotoren of de
majestueuze 6- en 8-pitters werden
op het eiland gemaakt. Het
centrale deel van de produktie-
Philips Car Stereo levert sinds kort de CD 964 autoradio met CD-
speler. Nieuw is echter de combinatie van CD-speler met RDS,
Radio Data System, wat onder andere de naam van de zender op
het display weergeeft en bij het afspelen van de disk onderbreekt
als verkeersinformatie via de radio wordt gegeven. Zodoende kan
de automobilist luisteren naar zijn favoriete muziek en toch
geïnformeerd blijven over de toestand op de weg. Door het Auto
Traffic Programme Search wordt het volgende verkeersnet
opgezocht als buiten het bereik van de ingestelde zender wordt
gereden. Belangrijk hierbij is dat de installatie is uitgerust met
EON, het zogenaamde Enhanced Other Networks. In Nederland
wordt het signaal voor de onbreking bij verkeersinformatie
doorgegeven via Radio 2. Dat betekent dat als de CD-speler wordt
ingeschakeld, de radio werkelijk op Radio 2 moet staan om de
verkeersinformatie te blijven ontvangen. EON zorgt er echter voor
dat ook al staat de apparatuur op een andere zender, toch de
verkeersinformatie wordt doorgegeven. Het apparaat heeft verder
zesendertig voorkeuze stations en een uitgang van 60 Watt (2 x 30
of 4 x 10). Dit nieuwe apparaat kost f.1.375,= (bruto adviesprijs).
worden verkocht, maar bij deze
transactie heeft de overheid een
vinger in de pap. Het geld van
deze verkoop zal voor een deel
worden gestoken in de bouw van
een ontwikkelingscentrum in
Guyancourt, zo'n dertig kilometer
buiten Parijs, terwijl ook in
Billancourt zelf nog de nodige
bouwplannen bestaan. Renault
hoopt in de toekomst wel haar
nieuwe hoofdzetel op het Ile
Seguin te vestigen, waardoor het
bedrijf toch nog enig respect voor
de eigen historie toont.
>roduktie
e Wereldoorlog wierp
grauwsluier over de
>e geschiedenis van
,ouis Renault besloot zijn
fabrieken ondanks de Duitse
bezetting open te houden om zijn
medewerkers in het land te
houden. Uiteraard werd dit later
als collaboratie uitgelegd. In 1942
en 1943 vonden er op Billancourt
enkele bombardementen plaats,
waardoor maar liefst 80 procent
van de produktiecapaciteit werd
vernietigd. Ook de eerste vestiging
buiten Billancourt in Le Mans trof
dit lot.
Direct na de oorlog werd Louis
Renault vastgezet en stierf korte
tijd later in de gevangenis. Pierre
Lefaucheux werd algemeen
directeur van het door de staat
genationaliseerde autobedrijf. Er
was in de jaren vlak na de oorlog
behoefte aan grote bedrijven in de
provincie. Vandaar dat werd
besloten dé activiteiten van
Renault te decentraliseren. De
produktie van landbouwtractoren,
lagers, treinen en vrachtwagens
verdween uit Billancourt, wat
echter capaciteit vrijmaakte voor
echte massaproduktie. Renault
zelf had in de oorlogsjaren
gewerkt aan enkele prototypes.
spuiten. In de tweede helft van de
jaren tachtig werden zo'n 420
auto's van het type Express per
dag in Billancourt gemaakt en een
100-tal van de R5. Sinds de
modelwijziging van de Expr
eind vorig jaar, bleef in Bilk
alleen de Renault 5 in de
basisuitvoering over in een
dagproduktie van 130 stuks. Op 26
maart 1992 kwam ook daar een
einde aan. Vroeg in de middag
liep in deze historisch zo
belangrijke fabriek de laatste auto
van de band, een witte Renault 5
Five met een 1.6 liter dieselmotor.
Wat gaat er nu met de fabriek
gebeuren. Maar liefst 80% van de
machines zullen in andere fabriek
Ontmanteling
Wie overigens denkt dat
Billancourt een zielig hoopje oud
t is, heeft het helemaal mis.
rurlijk is aan de binnenkant
daar wel te zien dat het
ebouwen zijn, maar de
tie op zich is behoorlijk
1. Zo wordt voor 35% gebi
emaakt van robots, zijn er
loderne kataforesebaden e" rnr"
ook de spuitstraat gezic
Toch moet het aandeel
een moderne fabriek
worden opgevoerd en
spuitstraat niet lang genoeg om
metaal- en vemislakken te
Het huidige programma van 928 S4
en GT wordt door de nieuwe GTS
vervangen. Voorin ligt de van 5,0
naar 5,4 liter vergrootte 8 cylinder
met een vermogen van 350 pk, wat
bij 5700 tr/min beschikbaar is. Het
maximale koppel van 500 Nm is bij
4250 tr/min volledig te benutten.
De achterwielen worden
aangedreven via een
handgeschakelde
vijfversnellingsbak of een
viertraps automaat.
1954
ien
ns.