DE SEAT DEALERS BUJVEN
OP DE KLEURTJES LETTEN
GROUPE
HENRI
1
HEULIEZ
Veelzijdige,
maar
onbekende
carrosserier
b
7UipnOST bv
Dr.Car
eu AsMfrt ttn tut/v
s
n:
•ff?-'*
I.---
ion
>e.
Pariikulier en zakenman
vaker in huurauto
:?a
I I I I I
Rijnlease
MEER UITRUSTING
VOOR
MINDER GELD.
BWMWB j
'NS
IBIZA COLORS VANAF F. 19.995,
MARBELLA COLORS VANAF F. 13.995,-
Bs
OCCASIONS
VAN GOEDEN
HUIZE
IAUTO
..JOR
Bink Tilburg
w
DEMONSTRATIE-AUTO'S
BEAi
I J iKSil
Mil 1992-pagina 6
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 2 april 1992 - pagina 7
I en
T
zelfs
lat
ater
lakt.
dag.
belai
B
J-351035
UW ROVER DEALER:
b.v.
iuur. Voor
le
Niks extra betalen en toch een
Seat Ibiza of Marbella in een
heel speciale kleur? Het kan
bij de Seat-dealer. Ze bieden
veel extra, ze kosten zelfs
minder. Slim bekeken, of niet
soms? Ga snel naar de Seat
dealer en breng Colors in je
leven.
Gedreven Door Ambitie
TELEFOON 04255-3944
'OSt.
O - 24.00 uur,
Multi Tank Card,
atpas.
.11-91
...3-'92
...3-92
...3-92
Winkler Prinsstraat 24 - Tel. 013/420143
(a.d. Ringbaan Zuid)
Donderdag koopavond tot 21.00 uur
ROVER
3-87
1-88
7-88
6-’83
7-'89
11-83
ilezier
Rover 820i Saloon
Rover 820i Saloon
Rover 213 S Saloon
Rover S Di 2.0 Fastback
Maestro Magie 1,3,5-drs
Suzuki Jeep 4x4, zwart
Samurai Metal Top de Luxe
Honda Accord Sedan 2,0 Luxe
Mitsubishi Lancer 1.8 GL diesel
Fiat Panda Carera 750 L
Peugeot 205 XS 1.4,3-drs
Citroën BX inj. 1,4 u9
Ford Escord 1,4 inj. CL, 5-drs.
Montego Estate Countryman
2.0
Rover 214 Si 16 V 1,4
Rover 114 GTa 16 V
Rover 800 Si Saloon
Tevens caravanstalling
.....7-91
l-'88
...11-89
6-87
1-88
...10-89
2’90
Brvice
ak
wangen etc.
>len
jeleverd.
^^^^Automobielbedrijf Tilburg
Hoevenseweg 92d. Tilburg. 013-321405.
39.500,-
Volkswagen Groep
lass Occasions
Tot 7.5OO,-
toevallig eei
taan, kan tot
toetreden,
-‘-sld. Hap
mde firma,
■an het
t en dat
u van een
bij het
Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
ig voor-
ambieer
‘uspartij
lat te
iten op
itage.
spelen de
jk ook mee.
best van
ch alleen
n andere
sn het
■an/vrouw.
,aar auto in
i vervoer
cbelastinc
's neemt in 1
8.950,-
15.950, -
16.950, -
volledi<
geassei
de nev
stac
wacht
monl
Synchroon
Zowel de BX als
overigens in Cei___
grond af opgebouw
I tegenstelling bijvoc
Lancia Thema stati
Wie in ons land de naam Heuliez hoort en daarbij
meteen een voorstelling heeft, behoort tot een kleine
groep kenners. Het in Cerizay (bij Nantes) gevestigde
produktiebedrijf is echter veel bekender dan we in
eerste instantie vermoeden. In de assemblage
afdeling worden namelijk alle break-uitvoeringen van
de Citroën BX en XM gemaakt, terwijl in andere hallen
onder andere carrosseriedelen worden gestanst voor
willekeurig welke autofabrikant. Maar Heuliez heeft
nog veel meer activiteiten.
2*55:-
’ling 25%. De aanbieding geldt alleen bij aanschaf van een nieuwe Seat Marbella of Ibiza personenwagen voor 30 juni 1992 en registratie voor 15 juli 1992. Importeur Pon Car B.V., Leusden. Tel.: 033-951550.
presenteert zich op de
internationale
autotentoonstellingen vooral met
de eigen ontwerpen, zoals in het
verleden verschillenden variaties
op basis van de BX Break, de 309,
de Renault 5 en zeer recent de
Beginjaren
Na dé tweede Wereldoorlog
volgden de ontwikkelingen elkaar
snel op. In de beginjaren werden
vooral successen geboekt met de
verschillende autobussen, terwijl
vanaf 1960 ook het stansen van
plaatwerk een belangrijke
aktiviteit werd.
Het huidige bedrijf bestaat uit een
aantal afgebakende aktiviteiten.
Bij Heuliez Automobiles worden
auto's in kleine series gebouwd,
tot maximaal 100 exemplaren per
Heuliez Bus, een zeer
tngrijke tak, werd onlangs voor
75% aan Renault en Volvo
verkocht. De firma Eurostamp, die
recent werd opgericht, is
gespecialiseerd in het
vervaardigen van plaatwerk. Tot
slot is er dan nog France Design,
■de eigen ontwerpstudie die voor
verschillende autofabrikanten
onderdelen of zelfs hele
carrosseriën ontwerpt en
produktie- klaar maakt.
De hoofdzetel staat in Cerizay,
waar we ook de grootste
produktiefaciliteiten vinden.
Heuliez heeft wat betreft de BX
Break voor het ontwerp gezorgd,
terwijl de styling van de XM Break
door de stylisten van Citroen zelf
werd gezorgd. Beide auto's lopen
soms naast, soms achter elkaar
over de produktielijnen van
Heuliez. Van de BX Break werden
inmiddels al meer dan 160.000
éxemplaren gefabriceerd.
Belangrijk bij de produktie van de
BX en XM is naast het zelfstandig
vervaardigen van plaatwerkdelen,
ook het maken van kunststof
delen. De achterklep van beide
Citroëns bestaat uit een aantal
gelijmde delen. Heuliez deed haar
eerste ervaring met kunststof op
ruim tien jaar geleden met de
bumpers van de Renault 25. In de
tussentijd werden ook onderdelen
voor de snelle TGV-trein in
produktie genomen.
De kunststof
achterklep
van de XM en
BX Break
wordt bij
Heuliez door
een
gespecialiseer
de afdeling
gemaakt.
"l-IM 013-553678
van de BX en XM rekken met
subframes en carrosseriedelen
door het kataforesebad gaan.
Heuliez perst met name
plaatwerkdelen van auto's die niet na goedlt
meer gemaakt worden, speciaal opdracht
voor de vervangingsmarkt. Het
was dan ook zeer verrassend te
zien dat Mercedes de produktie
van achterschermen en
motorkappen van de vorige S-
klasse volledig van Heuliez heeft
uitbesteed. Dit geeft echter wel het
vertrouwen aan wat het
kwaliteitsbewuste Mercedes-Benz-
concern in Heuliez heeft.
Citroen XM. Met de verlengde XM
Palais treedt Heuliez in de
voetsporen van bijvoorbeeld de 25
Limousine, echter met het grote
verschil dat de XM Palais een
prototype zal blijven.
maar ook een volledige auto
behoort tot de mogelijkheden. Het
grote voordeel van Heuliez is dat
het ontwerp bij het zelfde bedrijf
-Ikeuring van de
:htgever direct in produktie
kan worden genomen. Heuliez
Wie langs de assemblagelijn bij
Heuliez loopt, waant zich volledig
in een Citroen- fabriek. Het aantal
robots wat wordt gebruikt is erg
groot. Bij het lassen van de
carrosserie lopen de BX en XM
afzonderlijk over de band, om
vervolgens bij de voorbehandeling
van de carrosserie, het
antiroestbad en de spuiterij netjes
achter elkaar aan te sluiten. De
aanschaf van het kataforesebad
betekende voor Heuliez in 1984 een
belangrijke stap vooruit. De
peperdure installatie werd
destijds gefinancierd door alle
medewerkers een maandsalaris
minder te betalen. Later werd dit
salaris met interest terugbetaald.
In de spuiterij kunnen alle
denkbare lakken worden
gespoten. Het aanbrengen van de
grondlaag gebeurd
geautomatiseerd, terwijl het
aflakken nog handwerk is. Als de
auto's van een kleurtje zijn
voorzien en de lak is uitgehard,
gaan de BX en XM weer uiteen
voor de eindassemblage. Geheel
synchroon aan de XM-fabriek in
Rennes worden verschillende
componenten naast de lijn in
elkaar gezet. Dit geldt met name
voor het complete dashboard en de
frontpartij inclusief koplampen en
bumper. Uiteraard worden delen
als motor en wielophanging kant
en klaar aangeleverd.
Niets ontsnapt aan het geoefende oog van de
eindcontroleurs. Citroen voert zelf slechts
steekproefgewijs controles uit.
Controle
Kwaliteit
zeer belangr
kwaliteitsm<
verschillende f
totstandkoming
regelmaat wordt
van de lijn gehaald om de2
juiste maatvoering te conti
De eindcontrole wordt zeer
grondig verricht. Citroen heeft veel
vertrouwen in Heuliez. De auto's
zijn kwalitatief minimaal
goed als de XM's uit Renne
Kwaliteitsmensen van Citr
komen steeksproefsgewijs
controles uitvoeren.
De maximale produktiecapaciteit
voor de XM bedraagt 100 auto's per
dag in twee shifts. Op dit moment
worden er 45 gemaakt, wat snel tot
65 zal worden uitg[ebreid.
Heuliez bouwt sinds half 1985 de
BX Break en sinds eind vorig jaar
de XM. In het verleden liepen er
ook auto's als de Renault 25
Limousine, Citroen Visa
decapotable en Renault 5 Le Car
Van van de band. Citroën heeft er
duidelijk voor gekozen het
merkteken van Heuliez niet op
haar carrosseriën te zetten, terwijl
Renault in het verleden daar
minder moeite mee had.
Heuliez maakt zoals gezegd ook
veel plaatwerk voor natuurlijk
vooral Franse automerken. Zo zijn
op verschillende plaatsen in de
fabriek panelen aangebracht met
voorbeelden: Citroën CX, Peugeot
505, 309 en 104 en Saviem/Renault
SG2. Maar er zijn natuurlijk ook
buitenlandse klanten. Heuliez
maakt zo alle subframe voor de
Audi 80. Grappig is het dan ook om
te zien hoe tussen kale koetsen
er eens tussenuit te
voor een dag, 'n weekend, ja zelfs
iken als de vakantie aanbreekt.
i kosten hoeft men het niet te laten,
n auto bij Happy Rent huurt, kan
skenen op een le klas Opel die
juit 1 d 2 jaar oud is. Welke prijs in
:cht, hangt natuurlijk
Dpel dat men op het oog
heeft. Grofweg ligt de huurprijs tussen
49,- en 90,- per dag. Exclusief BTW, maar
inclusief allrisks-verzekering en per dag
200 km vrij rijden. De weekend- en
weektarieven zijn zelfs nog veel en veel
voordeliger. Happy Rent gaat er prat op
bijna 50% voordeliger te zijn dan de
onafhankelijke verhuurmaatschappijen!
Overigens verhuurt Happy Rent niet
alleen personenauto's, bij een aantal
Happy Rent-dealers kunnen mensen ook
terecht voor stationcars en busjes.
Prijs van een weekend weg
Vooral de particulier klopt steeds vaker
aan bij autoverhuurbedrijven. Ook bij
Happy Rent. Er zijn ontelbaar veel
groeperingen in de maatschappij die wel
een rijbewijs hebben, maar niet over een
auto beschikken. Denk maar aan jongelui,
vrijstaanden, gezinnen en 60-plussers. Een
tijd lang achtereen op stap met het
openbaar vervoer vindt men omslachtig
en duur. Een auto huren biedt uitkomst.
Tijdig reserveren
Happy Rent staat garant voor prima
auto's, uitstekende service en heeft
aantrekkelijke prijzen. Tenslotte is het
beslist noodzakelijk een huur-Opel tijdig
te reserveren. Zeker als de auto verhuurd
wordt voor langere tijd zoals tijdens
vakanties of long-weekends.
Heuliez is een verrasser
vooral als het belang var
bedrijf duidelijk wordt
tegen de achtergrond v
grote onbekendheid
publiek.
Happy Rent, exclusief bij Opel-
dealers
Niet elk garagebedrijf dat toevallig een
paar auto's op stal heeft staan, kan tot de
organisatie van Happy Rent toetreden. Er
worden heel wat eisen gesteld. Happy
Rent vindt u uitsluitend bij Opel-dealers.
Happy Rent beschikt alleen over
betrouwbare Opeis voor de verhuur. Voor
trouwerijen zijn er - mits tijdig
gereserveerd - speciale witte Opels die
net zo mooi opgetuigd kan worden als het
aanstaande bruidspaar maar wil.
France Design
Tot slot brachten we een bezoek
aan France Design, het eigen
ontwerp bureau. Heuliez wordt
steeds meer als partner gezien
voor de auto-industrie. De
ontwerpaktiviteiten kunnen zich
beperken tot kleine onderdelen.
In de vorige eeuw werden door de
familie Heuliez al koetsen
gebouwd. In 1920 echter onstond
de kleine, eenassige koets die tot
pp de dag van vandaag het
embleem van het bedrijf vormt. In
1923 introduceerde Heuliez een
nieuw proces om houten wielen
van een rubber laag te voorzien,
wat al snel tot een groot succes
leidde. Het kon natuurlijk niet
uitblijven of Heuliez kwam ook met
de automobiel in aanraking. In
1925 werd voor het eerst een
Peugeot van een Heuliez-
carrosserie voorzien, terwijl zeven
jaar later de eerste autobus werd
gemaakt.
3 XM worden
srizay vanaf de
iwd. Dit in
/oorbeeld tot de
Lancia Thema stationwagon die
bij Pininfarina vanaf een bestaand
sedanmodel wordt gemaakt. De
met het berlinemodel
overeenkomstige onderdeler
worden door Citroën aange
Hoewel het autobezit in Nederland de Bijvoorbeeld om
laatste jaren enorm gegroeid is, wil dat knijpen, vo
nog niet zeggen dat de verhuurbranche op voor weker
z'n achterste ligt. Integendeel. Vandaag Voor de koste
de dag is er een trend waarbij autorijdend Wie een autc
Nederland weer veel eerder denkt aan het altijd rel
huren van auto's. Dit heeft alles te maken hoogu.
met bepaalde veranderingen die zich in rekening wordt gebrach
de maatschappij voordoen. Voorbeeld: af van het type Opel dat
mensen die in grote steden wonen en
werken en bijna geen mogelijkheden zien
om hun voertuig te parkeren, nemen liever
het openbaar vervoer of een taxi. Willen
ze voor één of twee dagen de stad uit dan
is de oplossing simpel: auto huren.
Behalve economische motieven s
zorgen rond ons milieu natuurlijl
Zo groeit het aantal mensen dat 1
een auto gebruik wil maken, doch
als het echt niet anders kan. Een c
groep die véél gebruik maakt van
fenomeen huren is de zakenmar
Bijvoorbeeld wanneer zijn of hac
reparatie is, of als aanvullend
binnen het bedrijf tijdens piekbelastingen.
Kortom: het huren van auto's neemt in fors
tempo toe. Een van de snelst groeiende
organisaties op dit gebied is ongetwijfeld
Happy Rent die in Nederland de trend
naar toenemend autoverhuur oppikte.
Onder de franchise-naam Happy Rent
opereren momenteel meer dan 100
uitsluitend Opel-dealers.
itscontrole is bij Heuliez
""grijk. Eigen
smensen kom je op
plaatsen tijdens de
ng tegen. Met grote
„den carrosseriën
eze op de
itroleren.
er
heef*
rl even
ines.
troën
ML
COLORS