DE SEAT DEALERS BUJVEN OP DE KLEURTJES LETTEN GROUPE HENRI 1 HEULIEZ Veelzijdige, maar onbekende carrosserier b 7UipnOST bv Dr.Car eu AsMfrt ttn tut/v s n: •ff?-'* I.--- ion >e. Pariikulier en zakenman vaker in huurauto :?a I I I I I Rijnlease MEER UITRUSTING VOOR MINDER GELD. BWMWB j 'NS IBIZA COLORS VANAF F. 19.995, MARBELLA COLORS VANAF F. 13.995,- Bs OCCASIONS VAN GOEDEN HUIZE IAUTO ..JOR Bink Tilburg w DEMONSTRATIE-AUTO'S BEAi I J iKSil Mil 1992-pagina 6 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 2 april 1992 - pagina 7 I en T zelfs lat ater lakt. dag. belai B J-351035 UW ROVER DEALER: b.v. iuur. Voor le Niks extra betalen en toch een Seat Ibiza of Marbella in een heel speciale kleur? Het kan bij de Seat-dealer. Ze bieden veel extra, ze kosten zelfs minder. Slim bekeken, of niet soms? Ga snel naar de Seat dealer en breng Colors in je leven. Gedreven Door Ambitie TELEFOON 04255-3944 'OSt. O - 24.00 uur, Multi Tank Card, atpas. .11-91 ...3-'92 ...3-92 ...3-92 Winkler Prinsstraat 24 - Tel. 013/420143 (a.d. Ringbaan Zuid) Donderdag koopavond tot 21.00 uur ROVER 3-87 1-88 7-88 6-’83 7-'89 11-83 ilezier Rover 820i Saloon Rover 820i Saloon Rover 213 S Saloon Rover S Di 2.0 Fastback Maestro Magie 1,3,5-drs Suzuki Jeep 4x4, zwart Samurai Metal Top de Luxe Honda Accord Sedan 2,0 Luxe Mitsubishi Lancer 1.8 GL diesel Fiat Panda Carera 750 L Peugeot 205 XS 1.4,3-drs Citroën BX inj. 1,4 u9 Ford Escord 1,4 inj. CL, 5-drs. Montego Estate Countryman 2.0 Rover 214 Si 16 V 1,4 Rover 114 GTa 16 V Rover 800 Si Saloon Tevens caravanstalling .....7-91 l-'88 ...11-89 6-87 1-88 ...10-89 2’90 Brvice ak wangen etc. >len jeleverd. ^^^^Automobielbedrijf Tilburg Hoevenseweg 92d. Tilburg. 013-321405. 39.500,- Volkswagen Groep lass Occasions Tot 7.5OO,- toevallig eei taan, kan tot toetreden, -‘-sld. Hap mde firma, ■an het t en dat u van een bij het Telefoon 013 -427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg ig voor- ambieer ‘uspartij lat te iten op itage. spelen de jk ook mee. best van ch alleen n andere sn het ■an/vrouw. ,aar auto in i vervoer cbelastinc 's neemt in 1 8.950,- 15.950, - 16.950, - volledi< geassei de nev stac wacht monl Synchroon Zowel de BX als overigens in Cei___ grond af opgebouw I tegenstelling bijvoc Lancia Thema stati Wie in ons land de naam Heuliez hoort en daarbij meteen een voorstelling heeft, behoort tot een kleine groep kenners. Het in Cerizay (bij Nantes) gevestigde produktiebedrijf is echter veel bekender dan we in eerste instantie vermoeden. In de assemblage afdeling worden namelijk alle break-uitvoeringen van de Citroën BX en XM gemaakt, terwijl in andere hallen onder andere carrosseriedelen worden gestanst voor willekeurig welke autofabrikant. Maar Heuliez heeft nog veel meer activiteiten. 2*55:- ’ling 25%. De aanbieding geldt alleen bij aanschaf van een nieuwe Seat Marbella of Ibiza personenwagen voor 30 juni 1992 en registratie voor 15 juli 1992. Importeur Pon Car B.V., Leusden. Tel.: 033-951550. presenteert zich op de internationale autotentoonstellingen vooral met de eigen ontwerpen, zoals in het verleden verschillenden variaties op basis van de BX Break, de 309, de Renault 5 en zeer recent de Beginjaren Na dé tweede Wereldoorlog volgden de ontwikkelingen elkaar snel op. In de beginjaren werden vooral successen geboekt met de verschillende autobussen, terwijl vanaf 1960 ook het stansen van plaatwerk een belangrijke aktiviteit werd. Het huidige bedrijf bestaat uit een aantal afgebakende aktiviteiten. Bij Heuliez Automobiles worden auto's in kleine series gebouwd, tot maximaal 100 exemplaren per Heuliez Bus, een zeer tngrijke tak, werd onlangs voor 75% aan Renault en Volvo verkocht. De firma Eurostamp, die recent werd opgericht, is gespecialiseerd in het vervaardigen van plaatwerk. Tot slot is er dan nog France Design, ■de eigen ontwerpstudie die voor verschillende autofabrikanten onderdelen of zelfs hele carrosseriën ontwerpt en produktie- klaar maakt. De hoofdzetel staat in Cerizay, waar we ook de grootste produktiefaciliteiten vinden. Heuliez heeft wat betreft de BX Break voor het ontwerp gezorgd, terwijl de styling van de XM Break door de stylisten van Citroen zelf werd gezorgd. Beide auto's lopen soms naast, soms achter elkaar over de produktielijnen van Heuliez. Van de BX Break werden inmiddels al meer dan 160.000 éxemplaren gefabriceerd. Belangrijk bij de produktie van de BX en XM is naast het zelfstandig vervaardigen van plaatwerkdelen, ook het maken van kunststof delen. De achterklep van beide Citroëns bestaat uit een aantal gelijmde delen. Heuliez deed haar eerste ervaring met kunststof op ruim tien jaar geleden met de bumpers van de Renault 25. In de tussentijd werden ook onderdelen voor de snelle TGV-trein in produktie genomen. De kunststof achterklep van de XM en BX Break wordt bij Heuliez door een gespecialiseer de afdeling gemaakt. "l-IM 013-553678 van de BX en XM rekken met subframes en carrosseriedelen door het kataforesebad gaan. Heuliez perst met name plaatwerkdelen van auto's die niet na goedlt meer gemaakt worden, speciaal opdracht voor de vervangingsmarkt. Het was dan ook zeer verrassend te zien dat Mercedes de produktie van achterschermen en motorkappen van de vorige S- klasse volledig van Heuliez heeft uitbesteed. Dit geeft echter wel het vertrouwen aan wat het kwaliteitsbewuste Mercedes-Benz- concern in Heuliez heeft. Citroen XM. Met de verlengde XM Palais treedt Heuliez in de voetsporen van bijvoorbeeld de 25 Limousine, echter met het grote verschil dat de XM Palais een prototype zal blijven. maar ook een volledige auto behoort tot de mogelijkheden. Het grote voordeel van Heuliez is dat het ontwerp bij het zelfde bedrijf -Ikeuring van de :htgever direct in produktie kan worden genomen. Heuliez Wie langs de assemblagelijn bij Heuliez loopt, waant zich volledig in een Citroen- fabriek. Het aantal robots wat wordt gebruikt is erg groot. Bij het lassen van de carrosserie lopen de BX en XM afzonderlijk over de band, om vervolgens bij de voorbehandeling van de carrosserie, het antiroestbad en de spuiterij netjes achter elkaar aan te sluiten. De aanschaf van het kataforesebad betekende voor Heuliez in 1984 een belangrijke stap vooruit. De peperdure installatie werd destijds gefinancierd door alle medewerkers een maandsalaris minder te betalen. Later werd dit salaris met interest terugbetaald. In de spuiterij kunnen alle denkbare lakken worden gespoten. Het aanbrengen van de grondlaag gebeurd geautomatiseerd, terwijl het aflakken nog handwerk is. Als de auto's van een kleurtje zijn voorzien en de lak is uitgehard, gaan de BX en XM weer uiteen voor de eindassemblage. Geheel synchroon aan de XM-fabriek in Rennes worden verschillende componenten naast de lijn in elkaar gezet. Dit geldt met name voor het complete dashboard en de frontpartij inclusief koplampen en bumper. Uiteraard worden delen als motor en wielophanging kant en klaar aangeleverd. Niets ontsnapt aan het geoefende oog van de eindcontroleurs. Citroen voert zelf slechts steekproefgewijs controles uit. Controle Kwaliteit zeer belangr kwaliteitsm< verschillende f totstandkoming regelmaat wordt van de lijn gehaald om de2 juiste maatvoering te conti De eindcontrole wordt zeer grondig verricht. Citroen heeft veel vertrouwen in Heuliez. De auto's zijn kwalitatief minimaal goed als de XM's uit Renne Kwaliteitsmensen van Citr komen steeksproefsgewijs controles uitvoeren. De maximale produktiecapaciteit voor de XM bedraagt 100 auto's per dag in twee shifts. Op dit moment worden er 45 gemaakt, wat snel tot 65 zal worden uitg[ebreid. Heuliez bouwt sinds half 1985 de BX Break en sinds eind vorig jaar de XM. In het verleden liepen er ook auto's als de Renault 25 Limousine, Citroen Visa decapotable en Renault 5 Le Car Van van de band. Citroën heeft er duidelijk voor gekozen het merkteken van Heuliez niet op haar carrosseriën te zetten, terwijl Renault in het verleden daar minder moeite mee had. Heuliez maakt zoals gezegd ook veel plaatwerk voor natuurlijk vooral Franse automerken. Zo zijn op verschillende plaatsen in de fabriek panelen aangebracht met voorbeelden: Citroën CX, Peugeot 505, 309 en 104 en Saviem/Renault SG2. Maar er zijn natuurlijk ook buitenlandse klanten. Heuliez maakt zo alle subframe voor de Audi 80. Grappig is het dan ook om te zien hoe tussen kale koetsen er eens tussenuit te voor een dag, 'n weekend, ja zelfs iken als de vakantie aanbreekt. i kosten hoeft men het niet te laten, n auto bij Happy Rent huurt, kan skenen op een le klas Opel die juit 1 d 2 jaar oud is. Welke prijs in :cht, hangt natuurlijk Dpel dat men op het oog heeft. Grofweg ligt de huurprijs tussen 49,- en 90,- per dag. Exclusief BTW, maar inclusief allrisks-verzekering en per dag 200 km vrij rijden. De weekend- en weektarieven zijn zelfs nog veel en veel voordeliger. Happy Rent gaat er prat op bijna 50% voordeliger te zijn dan de onafhankelijke verhuurmaatschappijen! Overigens verhuurt Happy Rent niet alleen personenauto's, bij een aantal Happy Rent-dealers kunnen mensen ook terecht voor stationcars en busjes. Prijs van een weekend weg Vooral de particulier klopt steeds vaker aan bij autoverhuurbedrijven. Ook bij Happy Rent. Er zijn ontelbaar veel groeperingen in de maatschappij die wel een rijbewijs hebben, maar niet over een auto beschikken. Denk maar aan jongelui, vrijstaanden, gezinnen en 60-plussers. Een tijd lang achtereen op stap met het openbaar vervoer vindt men omslachtig en duur. Een auto huren biedt uitkomst. Tijdig reserveren Happy Rent staat garant voor prima auto's, uitstekende service en heeft aantrekkelijke prijzen. Tenslotte is het beslist noodzakelijk een huur-Opel tijdig te reserveren. Zeker als de auto verhuurd wordt voor langere tijd zoals tijdens vakanties of long-weekends. Heuliez is een verrasser vooral als het belang var bedrijf duidelijk wordt tegen de achtergrond v grote onbekendheid publiek. Happy Rent, exclusief bij Opel- dealers Niet elk garagebedrijf dat toevallig een paar auto's op stal heeft staan, kan tot de organisatie van Happy Rent toetreden. Er worden heel wat eisen gesteld. Happy Rent vindt u uitsluitend bij Opel-dealers. Happy Rent beschikt alleen over betrouwbare Opeis voor de verhuur. Voor trouwerijen zijn er - mits tijdig gereserveerd - speciale witte Opels die net zo mooi opgetuigd kan worden als het aanstaande bruidspaar maar wil. France Design Tot slot brachten we een bezoek aan France Design, het eigen ontwerp bureau. Heuliez wordt steeds meer als partner gezien voor de auto-industrie. De ontwerpaktiviteiten kunnen zich beperken tot kleine onderdelen. In de vorige eeuw werden door de familie Heuliez al koetsen gebouwd. In 1920 echter onstond de kleine, eenassige koets die tot pp de dag van vandaag het embleem van het bedrijf vormt. In 1923 introduceerde Heuliez een nieuw proces om houten wielen van een rubber laag te voorzien, wat al snel tot een groot succes leidde. Het kon natuurlijk niet uitblijven of Heuliez kwam ook met de automobiel in aanraking. In 1925 werd voor het eerst een Peugeot van een Heuliez- carrosserie voorzien, terwijl zeven jaar later de eerste autobus werd gemaakt. 3 XM worden srizay vanaf de iwd. Dit in /oorbeeld tot de Lancia Thema stationwagon die bij Pininfarina vanaf een bestaand sedanmodel wordt gemaakt. De met het berlinemodel overeenkomstige onderdeler worden door Citroën aange Hoewel het autobezit in Nederland de Bijvoorbeeld om laatste jaren enorm gegroeid is, wil dat knijpen, vo nog niet zeggen dat de verhuurbranche op voor weker z'n achterste ligt. Integendeel. Vandaag Voor de koste de dag is er een trend waarbij autorijdend Wie een autc Nederland weer veel eerder denkt aan het altijd rel huren van auto's. Dit heeft alles te maken hoogu. met bepaalde veranderingen die zich in rekening wordt gebrach de maatschappij voordoen. Voorbeeld: af van het type Opel dat mensen die in grote steden wonen en werken en bijna geen mogelijkheden zien om hun voertuig te parkeren, nemen liever het openbaar vervoer of een taxi. Willen ze voor één of twee dagen de stad uit dan is de oplossing simpel: auto huren. Behalve economische motieven s zorgen rond ons milieu natuurlijl Zo groeit het aantal mensen dat 1 een auto gebruik wil maken, doch als het echt niet anders kan. Een c groep die véél gebruik maakt van fenomeen huren is de zakenmar Bijvoorbeeld wanneer zijn of hac reparatie is, of als aanvullend binnen het bedrijf tijdens piekbelastingen. Kortom: het huren van auto's neemt in fors tempo toe. Een van de snelst groeiende organisaties op dit gebied is ongetwijfeld Happy Rent die in Nederland de trend naar toenemend autoverhuur oppikte. Onder de franchise-naam Happy Rent opereren momenteel meer dan 100 uitsluitend Opel-dealers. itscontrole is bij Heuliez ""grijk. Eigen smensen kom je op plaatsen tijdens de ng tegen. Met grote „den carrosseriën eze op de itroleren. er heef* rl even ines. troën ML COLORS

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 35