PORSCHE 968
2^s
I
I
I
I
:n
Frog Eye
Merkenclub Weekend
in Autotron
r?
Uitbreiding
dienstenpakket Rijkspolitie
iND
Mitsubishi hoofdsponsor Classic Marathon
autogordel achterin geen grap
Q=
-
DE AUTOMAAT - Donderdag 2 april 1992 - pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
ril 1992 - pagina 2
lopb
ring
i toe
kan
igsbc
st hai
1991
>oten
ijecti,
in 24C
zond
f.243,tot
roofd
n te
het
vervolg van pagina 1
1990
1990
1990
1990-10
1989
1986
k de
iet
Wout Koster leest de
verkeersinformatie
voor op Radio 1 en 2.
zweren
iet een 911.
1985
1985
1988
1986-11
1987
1987
1987
1988
1989
1990
1986-10
1986
1986
1987
1988
1989
1990
1990
1990
IV V N I
>rden, dan
:iaal
twee sets witte
sgeleverd, zodat
’’igweer
>r kan
1990
1987
1988
1988
1988
1988
1988
1989-11
1989
1989
1990
1988
len we
ilektrische ruitbediening, ^rac
s vergrendeling inclusief alles
elektrisch verstelbare aoec
rat klein
Vooral
jhede
vacht
i betrouwb
let doel hi<
e weggebn
joederenv^™
Iers en
de
I
I
Traditie, stijl en technische perfectie gaan altijd
samen in alle produkten en ontwerpen van Porsche.
Gestart met een kleine sportwagen op basis van de
Volkswagen Kever, groeide het merk uit tot één van de
meest vooraanstaande fabrikanten van luxueuze en
dure bolides. De 911 is als directe afstammeling van
de oer-Porsche nog steeds zeer gewild. Bovenin het
programma vinden we ook al heel wat jaren de 928,
terwijl aan de onderkant eind vorig jaar een sterk
gewijzigde 'instapper' werd toegevoegd in de vorm
van nieuwe 968.
Veiligheid
Dat de 968 als een pure
sportwagen bedoeld is, merk je als
snel na het wegrijden. Werkelijk
ieder ribbeltje in de weg wordt
door de forse banden (205/55 ZR 16
voor en 225/50 ZR 16 achter) direct
aan het interieur doorgegeven.
Het derde Japanse automerk presenteerde in 1917
haar eerste in serie gebouwde auto, precies 75
jaar geleden. Met deze historie in het achterhoofd
werd onlangs door Mitsubishi besloten het
hoofdsponsorschap van de Classic Marathon van
Pirelli over te nemen. Op 7 juni aanstaande zal
het uitgebreide deelnemersveld met klassieke
auto's starten in Scheveningen voor de
rle Mitsubishi Motors Classic
gespecialiseerd hebben in polissen voor
historische vervoermiddelen.
Ondanks de grote hal, heeft het Autotron niet de
mogelijkheid meer dan twee auto's per club te
presenteren, terwijl iedere club wel de ruimte
krijgt om artikelen als onderdelen en automobilia
tentoon te stellen en te verkopen.
Het Merkenclub Weekend is zaterdag en zondag
mclubs zijn geopend van 10.00 tot 18.00 uur. De toegangsprijs
inden van bedraagt f. 12,50 voor volwassenen en f.7,50 voor
kinderen van 4 tot 12 jaar. Clubleden krijgen op
vertoon van hun clubpas reductie.
aangedreven via een
handgeschakelde zesbak. Onder
Nederlandse omstandigheden is
die extra versnelling overbodig.
De bak wordt bediend met een
zeer korte pook en schakelt over
het geheel gesproken vrij licht. De
eerste overbrenging en de
achteruit liggen erg dicht bij
elkaar, zodat vergissen af en
mogelijk is. Tegen meerprijs 1
overigens de Tiptronic
automatische versnellingsbak
worden gemonteerd. Met handbak
kan de 968 een snelheid bereiken
van 252 km/u en trekt de auto in 6,5
seconden vanuit stilstand naar de
100 km/u.
I Technische gegevens:
I Merk en type: Porsche 968
I Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 2990 cc
Boring x slag: 104 x 88 mm
Vermogen: 240 pk bij 6200
tr/min
Koppel: 305 Nm bij 4100
I tr/min
I Afmetingen: lengte 4,32
I meter, breedte 1,735 meter
Gewicht: 1370 kg
Prestaties: topsnelheid 252
km/u; acceleratie 0-100 in 6,5
seconden
Verbruik: bij 90 km/u 7,2
liter/100 km; bij 120 km/u 8,8
I liter/100 km; stadsverkeer
I 14,8 liter/100 km
Prijs: f. 159.500,=
Wegenbelasting:
f.255, per 3 mnd.
weersverwachtii
Driebergen stac
contact met de
KNMI, waarde
voorspellend v
worden gegeve
tot het verkeer.
Tot slot zal eind 1992 een proef
starten waarbij voor belangrijke
trajecten de reistijden kunnen
worden opgevraagd, zowel actueel
als voorspellend.
De Rijkspolitie is hard aan het
werk om de eigen informatie te
verbeteren en deze kennis op
uiteenlopende manieren aan de
weggebruiker ter beschikking te
stellen.
ernstig ongeval besche
een airbag. In de auto vine
verder elektrische ruitbedi
centrale
alarm, gI^xwlxxo^xx vcxdicxiav
buitenspiegels en enkele wc
uitgevallen opbergruimtes.
de vormgeving van het
instrumentarium is onmiskenbaar
Porsche. Het zicht naar voor is heel
behoorlijk, vooral als de
koplampen omhoog staan (een
handig hulpje bij inparkeren).
Onder de motorkap is een Porsche
ook een kunstwerk. Alle organen
die zichtbaar dienen te zijn, liggen
in het gezichtsveld. Al het overige
is netjes weggewerkt. Mocht echter
tijdens of voor een rit onverhoopt
bijvoorbeeld het oliepijl
gecontroleerd moeten word
heeft Porsche in een specie
opbergvak hiertoe twe-
handschoenen meegelevei
de klant na deze handeling
met schone handen verder
genieten.
Waar de 944 nog vrij rechthoekig
van vorm was, overheersen bij de
968 de ronde vormen. Een vergelijk
met de 928 is hier best op z'n
plaats. De motorkap ligt wat lager
dan de schermen, terwijl in de
schermen heel geraffineerd de
koplampen zijn verzonken. Wordt
het stadslicht ingeschakeld, dan
gaat alleen een lampje aan, maar
wordt de draaiknop op de
stuurkolom een stand verder gezet,
dan komen de lampen als twee
kikkerogen omhoog. Je kunt erover
twisten of dat nu wel erg fraai is,
maar vooral in het donker krijg je
een zeer geraffineerd effect. De
grootte van de koplampen en de
hellingshoek komen vrijwel
overeen met die van de 911, terwijl
ook de forse voorbumper
overeenkomsten vertoont. In het
donker tegen de lampen in kijkend
zie je niet het exacte verloop van
de spatborden en zou je z
dat je oog in oog staat mt
Ook de uiterst directe besturing
houdt je bij de les. Sporen in de
weg zijn goed te voelen. Toch is de
968 niet oncomfortabel te noemen.
De stoelen, die tegen meerprijs in
leer kunnen worden uitgevoerd,
geven een goede zit. Vooral de
lendensteunen houden je netjes op
je plaats. De leuning wordt echter
naar boven toe iets te smal. De
zitting is elektrisch in hoogte
instelbaar, terwijl de andere
verstellingen met de hand dienen
te geschieden. Achterin heeft de
968 twee zitplaatjes, die zelfs
nauwelijks voor kinderen geschikt
zijn, maar waarvan de
rugleuningen neerklapbaar zijn ter
vergroting van het bagagevolume.
De bagageruimte is met een wat
slordige hoes voor nieuwsgierige
ogen afgedekt. Veiligheid heeft
vooral bij Duitse merken enorm de
aandacht. Net als bij alle andere
Porsche-modellen is ABS
standaard en worden beide
voorpassagiers in geval van een
zich ten opzichte van de 924 al door
de breed uitgebouwde spatborden.
Porsche is hier niet vanaf gestapt,
maar integreerde deze herkenbare
onderdelen in de nieuwe
lijnvoering. De forse meegespe
bumpers lopen zowel voor als
achter van wielkast tot wielkast.
Achter zijn zelfs de lichtunits en
het tussenpaneel in de bumper
opgenomen. De lichten lijken
volledig rood van kleur, maar als
de lampen branden blijken er wel
degelijk oranje clignoteurs en
witte achteruitrijlampen onder
verborgen te zijn. Heel stoer is de
dikke uitlaatpijp waarvoor in de
bumper netjes een ruimte is
vrijgehouden. De wijzigingen aan
het front zijn het meest vergaand.
Prijzen
Het brandstofverbruik van de
crachtige 3 liter 4-pitter valt nog
as mee. Gemiddeld is 1 op 8,5
goed mogelijk als niet al te gek
wordt gereden.
De 968 vervult in het Porsché-
programma de rol als
'instapmodel'. De auto kost
f. 159.500,= met de
handgeschakelde zesbak en
f. 170.500,= met de technisch zeer
geavanceerde Tiptronic. Beide
auto's zijn ook als luchtige
cabriolet verkrijgbaar voor
respectievelijk f. 181.500,= en
f.l92.500,=. Overigens wie de 968
aardig vindt, maar toch liever
denkt aan een 911: de 911 Carrera
2 Coupé vergt een investering van
f.206.500,-.
De Porsche 968 is een
dóórontwikkeling op de 944,
waarbij vooral traditionele
vormgevingsdetails opvallen. De 3 1
liter motor is een juweel, terwijl de j
Compromisloos sportieve
wegligging voor menigeen
wennen zal zijn.
Zaterdag 4 en zondag 5 april aanstaande worden
in heel Nederland weer vele klassieke auto's
onder de beschermhoes vandaan gehaald om te
koersen naar het Autotron in Rosmalen waar het
Merkenclub Weekend wordt gehouden. Er zijn in
ons land ruim honderdvijftig merkenclubs, waarin
liefhebbers en eigenaren van bepaalde type
auto's of automerken zijn verenigd. Naast de
verschillende stands van deze merkenc' -
op het Autotron ook presentaties te vind
motorclubs, auto/motorbladen en enkele
verzekeringsmaatschappijen die zich
minimaal 25 jaar oud zijn. Het heeft de Classic
Marathon sinds haar bestaan niet aan aandacht
ontbroken, niet vreemd als onder de deelnemers
bekende namen als Gijs van Lennep, Stirling
Moss en Paddy Hopkirk te vinden zijn.
De afgelopen jaren werd het startschot altijd
gegeven op de Towerbridge in Londen. Op die
plaats zal een deel van de auto's dit jaar op 6 juni
starten, om van daaruit te rijden naar
Scheveningen, waar een dag later de rally
officeel begint. Op 6 juni ondergaan de
deelnemers van het Europese continent een
technische keuring op het terrein van Mitsubishi-
importeur Hart Nibbrig en Greeve in Sassenheim,
waarna de korte rit naar Scheveningen wordt
ondernomen. Voor de toeschouwers zijn op
zaterdag de auto's in het pare fermé te
bewonderen aan de boulevard.
Op zondag 7 juni wordt vroeg in de ochtend het
officiële startschot gegeven, terwijl de finish een
week later in het Italiaanse Merano is gepland.
De Stelvio-pas geldt hierbij als afsluitende proef.
ritgebreide
i's starter
international
Marathon.
Mitsubishi hoopt met de verbintenis met de
Classis Marathon haar naam als historische
automobielbouwer bekend te kunnen maken,
vooral in Europa. Zo produceerde het bedrijf
bijvoorbeeld in 1933 al haar eerste
vierwielaangedreven auto. De historie van
Mitsubishi in Nederland gaat ruim zeventien jaar
terug.
De Classic Marathon werd in 1988 gestart met
daarin opgenomen de "Coupe des Alpes" waarin
fameuze proeven over de alpentoppen zijn
verzameld. De deelnemende auto's moeten
Ongeblazen
Porsche gooit er de laatste jaren
een hele reeks nieuwe wielen
tegenaan. De exemplaren van de
968 met vijf spaken lijken als twee
druppels water op die van de 911
Turbo.
Maar laten we eerst eens kijken
wat voor techniek de Porsche 968
te bieden heeft, want daarin
schuilt toch een belangrijk deel
van de aantrekkingskracht. Ook op
dit punt blijkt de 968 een verfijnde
944 te zijn. In de lengterichting
voorin ligt een 3 liter 4 cylinder
met 4 kleppen per cylinder en
multipoint injectie. Met zijn
vermogen van 240 pk bij 6200
tr/min beschikt de 968 over één van
de meest krachtige ongeblazen 4
cylindermotoren. Het koppel van
de 3 liter is op z'n minst
indrukwekkend met 305 Nm bij
4100 tr/min. Het motorgeluid blijft
behoorlijk op de achtergrond ook
in de hogere toerenregionen. De
uitlaat maakt een typisch
knetterend geluidje wat absoluut
niet onsympathiek is. De
achterwielen worden bij de 968
Sinds 1 januari 1990 moeten alle nieuwe auto's achterin voorzien zijn van
gordels. Uit onderzoek is gebleken dat deze maar door 5% van de
inzittenden ook daadwerkelijk worden gedragen. Daar moet per 1 april
drastisch verandering in komen. Het dragèn van de gordel achterin is nu
namelijk verplicht, net zoals voor de voorpassagiers. De overheid dringt
op het gordelgebruik aan met de leus "In de gordels of in de kreukels?".
Bestuurders van een auto dragen voor 77% buiten de bebouwde kom hun
veiligheidsgordels en binnen de gemeentegrenzen voor 63%. Het nut van
een autogordel is zowel in proeven als in de praktijk maar al te vaak
bewezen.
De campagne van de overheid wordt ondersteund door een TV-s
waarbij een botsproef wordt getoond van een auto met 4 dummy's
met een snelheid van 30 km/u tegen een muur rijdt. Zonder gore
vliegen de poppen door de auto, ondanks de relatief lage snelheid. De
autogordelcampagne zal de komende jaren zelfs een vervolg krijgen. Er
is hiertoe een meer-jarenstrategie opgesteld, wat in 1996 moet leiden
een gordelgebruik van bijna 100 procent.
Overigens is ook de wet met betrekking tot kinderen in de auto
bijgesteld. Voorin moeten kinderen tot 12 jaar verplicht in een zitje
meegenomen worden. Achterin is het gebruik van een zitje verplicht
voor dezelfde leeftijdscategorie indien aanwezig. Kinderen van 3 tot 12
moeten bij afwezigheid van een zitje de gordel dragen, terwijl deze
verplichting voor jongere kinderen juist niet geldt. Kinderen die nog niet
ouder zijn dan 12, maar een lengte van 1,50 meter of meer bereikt
hebben, mogen voorin de auto zitten met de normale gordel.
Videotex
Belangrijk is echter wel dat de
landelijke en regionale
verkeersinformatie parallel lopen.
Immers als Driebergen via Radio 3
meldt dat er bij de van
Brienenoord nog 5 kilometer file
staat, mag Radio Rijnmond op
hetzelfde moment niet beweren
dat deze verkeersophoping voorbij
is.
De Politieverkeerscentrale kan de
informatie via verschillende
kanalen kwijt, waarvan de radio
en teletekst de meest bekende zijn.
Ook bestaan er info- zenders voor
het beroepsgoederenvervoer.
Sinds kort kennen we ook een
Wegengids op Videotex en kan
vanaf medio april actuele
informatie worden verkregen via
de telefoon. Wie 03438-32121 belt
krijgt een computer aan de
telefoon, die verschillende
keuzemogelijkheden biedt. Zo kan
verkeersinformatie per regio
worden gegeven op per
wegnummer, terwijl ook algemene
waarschuwingen worden
opgenomen. De kosten bedragen
15 cent per tik. Maar er zijn voor de
toekomst nog meer systemen in
ontwikkeling zoals een semafoon
met tekstdisplay, wat eigenlijk de
teletekst-meldingen mobiel maakt.
Sinds 1 januari loopt bovendien
het projekt Rijn-Corridor wat tot
eind 1994 een nieuwe vorm van
verkeersinfo via Radio Data
System gaat testen.
Wie in de nieuwe 968 duidelijk
lijn van de 944 ontdekt, leidt nie
aan een aandoening van het
netvlies. Porsche nam deze
oorspronkelijk van de 924
afgeleide auto als basis voor het
nieuwe model, of misschien liever
ingrijpend gefacelifte model. De
middensectie bleef hierbij
onaangetast, al werden onder aan
de carrosserie dorpelverbreders
toegevoegd en maakten de
vierkante spiegels plaats voor
aërodynamische meer
verantwoorde exemplaren.
Geraffineerd
De grote bolle achterruit met
bescheiden spoiler blijft ook
gehandhaafd. De 944 kenmerkte
Verkeersverwachting
Een andere nieuwe dienst die in
de loop van april zal worden
geboden, is de zogenaamde
verkeersverwachting. Twee keer
per dag wordt vanuit Driebergen
een voorspelling gedaan van de te
verwachten verkeersdrukte in
ochtend- en avondspits. Deze
informatie wordt geprojecteerd op
de pagina's 730/731/732 van
teletekst en is ook op Videotex te
vinden. Er worden mededelingen
gedaan over vaste knelpunten,
filegevoelige werkzaamheden,
evenementen en bijzondere
weersomstandigheden. De
Rijkspolitie verwacht een
gemiddelde betrouwbaarheid van
70 tot 75%. Het doel hiervan is dat
de zakelijke weggebruiker en het
beroepsgoederenvervoer hun
routes anders en beter kunnen
plannen. Bij de
verkeersverwachting is ook de
iting belangrijk.
rat rechtstreeks in
s computer van het
loor een 2 uur
weerbericht kan
-ven met betrekking
^5^
IV' i
Veilig Verkeer Nederland
DH*HF“57-
door
48