PORSCHE 968 2^s I I I I :n Frog Eye Merkenclub Weekend in Autotron r? Uitbreiding dienstenpakket Rijkspolitie iND Mitsubishi hoofdsponsor Classic Marathon autogordel achterin geen grap Q= - DE AUTOMAAT - Donderdag 2 april 1992 - pagina 3 DETILBURGSE KOERIER ril 1992 - pagina 2 lopb ring i toe kan igsbc st hai 1991 >oten ijecti, in 24C zond f.243,tot roofd n te het vervolg van pagina 1 1990 1990 1990 1990-10 1989 1986 k de iet Wout Koster leest de verkeersinformatie voor op Radio 1 en 2. zweren iet een 911. 1985 1985 1988 1986-11 1987 1987 1987 1988 1989 1990 1986-10 1986 1986 1987 1988 1989 1990 1990 1990 IV V N I >rden, dan :iaal twee sets witte sgeleverd, zodat ’’igweer >r kan 1990 1987 1988 1988 1988 1988 1988 1989-11 1989 1989 1990 1988 len we ilektrische ruitbediening, ^rac s vergrendeling inclusief alles elektrisch verstelbare aoec rat klein Vooral jhede vacht i betrouwb let doel hi< e weggebn joederenv^™ Iers en de I I Traditie, stijl en technische perfectie gaan altijd samen in alle produkten en ontwerpen van Porsche. Gestart met een kleine sportwagen op basis van de Volkswagen Kever, groeide het merk uit tot één van de meest vooraanstaande fabrikanten van luxueuze en dure bolides. De 911 is als directe afstammeling van de oer-Porsche nog steeds zeer gewild. Bovenin het programma vinden we ook al heel wat jaren de 928, terwijl aan de onderkant eind vorig jaar een sterk gewijzigde 'instapper' werd toegevoegd in de vorm van nieuwe 968. Veiligheid Dat de 968 als een pure sportwagen bedoeld is, merk je als snel na het wegrijden. Werkelijk ieder ribbeltje in de weg wordt door de forse banden (205/55 ZR 16 voor en 225/50 ZR 16 achter) direct aan het interieur doorgegeven. Het derde Japanse automerk presenteerde in 1917 haar eerste in serie gebouwde auto, precies 75 jaar geleden. Met deze historie in het achterhoofd werd onlangs door Mitsubishi besloten het hoofdsponsorschap van de Classic Marathon van Pirelli over te nemen. Op 7 juni aanstaande zal het uitgebreide deelnemersveld met klassieke auto's starten in Scheveningen voor de rle Mitsubishi Motors Classic gespecialiseerd hebben in polissen voor historische vervoermiddelen. Ondanks de grote hal, heeft het Autotron niet de mogelijkheid meer dan twee auto's per club te presenteren, terwijl iedere club wel de ruimte krijgt om artikelen als onderdelen en automobilia tentoon te stellen en te verkopen. Het Merkenclub Weekend is zaterdag en zondag mclubs zijn geopend van 10.00 tot 18.00 uur. De toegangsprijs inden van bedraagt f. 12,50 voor volwassenen en f.7,50 voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Clubleden krijgen op vertoon van hun clubpas reductie. aangedreven via een handgeschakelde zesbak. Onder Nederlandse omstandigheden is die extra versnelling overbodig. De bak wordt bediend met een zeer korte pook en schakelt over het geheel gesproken vrij licht. De eerste overbrenging en de achteruit liggen erg dicht bij elkaar, zodat vergissen af en mogelijk is. Tegen meerprijs 1 overigens de Tiptronic automatische versnellingsbak worden gemonteerd. Met handbak kan de 968 een snelheid bereiken van 252 km/u en trekt de auto in 6,5 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. I Technische gegevens: I Merk en type: Porsche 968 I Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 2990 cc Boring x slag: 104 x 88 mm Vermogen: 240 pk bij 6200 tr/min Koppel: 305 Nm bij 4100 I tr/min I Afmetingen: lengte 4,32 I meter, breedte 1,735 meter Gewicht: 1370 kg Prestaties: topsnelheid 252 km/u; acceleratie 0-100 in 6,5 seconden Verbruik: bij 90 km/u 7,2 liter/100 km; bij 120 km/u 8,8 I liter/100 km; stadsverkeer I 14,8 liter/100 km Prijs: f. 159.500,= Wegenbelasting: f.255, per 3 mnd. weersverwachtii Driebergen stac contact met de KNMI, waarde voorspellend v worden gegeve tot het verkeer. Tot slot zal eind 1992 een proef starten waarbij voor belangrijke trajecten de reistijden kunnen worden opgevraagd, zowel actueel als voorspellend. De Rijkspolitie is hard aan het werk om de eigen informatie te verbeteren en deze kennis op uiteenlopende manieren aan de weggebruiker ter beschikking te stellen. ernstig ongeval besche een airbag. In de auto vine verder elektrische ruitbedi centrale alarm, gI^xwlxxo^xx vcxdicxiav buitenspiegels en enkele wc uitgevallen opbergruimtes. de vormgeving van het instrumentarium is onmiskenbaar Porsche. Het zicht naar voor is heel behoorlijk, vooral als de koplampen omhoog staan (een handig hulpje bij inparkeren). Onder de motorkap is een Porsche ook een kunstwerk. Alle organen die zichtbaar dienen te zijn, liggen in het gezichtsveld. Al het overige is netjes weggewerkt. Mocht echter tijdens of voor een rit onverhoopt bijvoorbeeld het oliepijl gecontroleerd moeten word heeft Porsche in een specie opbergvak hiertoe twe- handschoenen meegelevei de klant na deze handeling met schone handen verder genieten. Waar de 944 nog vrij rechthoekig van vorm was, overheersen bij de 968 de ronde vormen. Een vergelijk met de 928 is hier best op z'n plaats. De motorkap ligt wat lager dan de schermen, terwijl in de schermen heel geraffineerd de koplampen zijn verzonken. Wordt het stadslicht ingeschakeld, dan gaat alleen een lampje aan, maar wordt de draaiknop op de stuurkolom een stand verder gezet, dan komen de lampen als twee kikkerogen omhoog. Je kunt erover twisten of dat nu wel erg fraai is, maar vooral in het donker krijg je een zeer geraffineerd effect. De grootte van de koplampen en de hellingshoek komen vrijwel overeen met die van de 911, terwijl ook de forse voorbumper overeenkomsten vertoont. In het donker tegen de lampen in kijkend zie je niet het exacte verloop van de spatborden en zou je z dat je oog in oog staat mt Ook de uiterst directe besturing houdt je bij de les. Sporen in de weg zijn goed te voelen. Toch is de 968 niet oncomfortabel te noemen. De stoelen, die tegen meerprijs in leer kunnen worden uitgevoerd, geven een goede zit. Vooral de lendensteunen houden je netjes op je plaats. De leuning wordt echter naar boven toe iets te smal. De zitting is elektrisch in hoogte instelbaar, terwijl de andere verstellingen met de hand dienen te geschieden. Achterin heeft de 968 twee zitplaatjes, die zelfs nauwelijks voor kinderen geschikt zijn, maar waarvan de rugleuningen neerklapbaar zijn ter vergroting van het bagagevolume. De bagageruimte is met een wat slordige hoes voor nieuwsgierige ogen afgedekt. Veiligheid heeft vooral bij Duitse merken enorm de aandacht. Net als bij alle andere Porsche-modellen is ABS standaard en worden beide voorpassagiers in geval van een zich ten opzichte van de 924 al door de breed uitgebouwde spatborden. Porsche is hier niet vanaf gestapt, maar integreerde deze herkenbare onderdelen in de nieuwe lijnvoering. De forse meegespe bumpers lopen zowel voor als achter van wielkast tot wielkast. Achter zijn zelfs de lichtunits en het tussenpaneel in de bumper opgenomen. De lichten lijken volledig rood van kleur, maar als de lampen branden blijken er wel degelijk oranje clignoteurs en witte achteruitrijlampen onder verborgen te zijn. Heel stoer is de dikke uitlaatpijp waarvoor in de bumper netjes een ruimte is vrijgehouden. De wijzigingen aan het front zijn het meest vergaand. Prijzen Het brandstofverbruik van de crachtige 3 liter 4-pitter valt nog as mee. Gemiddeld is 1 op 8,5 goed mogelijk als niet al te gek wordt gereden. De 968 vervult in het Porsché- programma de rol als 'instapmodel'. De auto kost f. 159.500,= met de handgeschakelde zesbak en f. 170.500,= met de technisch zeer geavanceerde Tiptronic. Beide auto's zijn ook als luchtige cabriolet verkrijgbaar voor respectievelijk f. 181.500,= en f.l92.500,=. Overigens wie de 968 aardig vindt, maar toch liever denkt aan een 911: de 911 Carrera 2 Coupé vergt een investering van f.206.500,-. De Porsche 968 is een dóórontwikkeling op de 944, waarbij vooral traditionele vormgevingsdetails opvallen. De 3 1 liter motor is een juweel, terwijl de j Compromisloos sportieve wegligging voor menigeen wennen zal zijn. Zaterdag 4 en zondag 5 april aanstaande worden in heel Nederland weer vele klassieke auto's onder de beschermhoes vandaan gehaald om te koersen naar het Autotron in Rosmalen waar het Merkenclub Weekend wordt gehouden. Er zijn in ons land ruim honderdvijftig merkenclubs, waarin liefhebbers en eigenaren van bepaalde type auto's of automerken zijn verenigd. Naast de verschillende stands van deze merkenc' - op het Autotron ook presentaties te vind motorclubs, auto/motorbladen en enkele verzekeringsmaatschappijen die zich minimaal 25 jaar oud zijn. Het heeft de Classic Marathon sinds haar bestaan niet aan aandacht ontbroken, niet vreemd als onder de deelnemers bekende namen als Gijs van Lennep, Stirling Moss en Paddy Hopkirk te vinden zijn. De afgelopen jaren werd het startschot altijd gegeven op de Towerbridge in Londen. Op die plaats zal een deel van de auto's dit jaar op 6 juni starten, om van daaruit te rijden naar Scheveningen, waar een dag later de rally officeel begint. Op 6 juni ondergaan de deelnemers van het Europese continent een technische keuring op het terrein van Mitsubishi- importeur Hart Nibbrig en Greeve in Sassenheim, waarna de korte rit naar Scheveningen wordt ondernomen. Voor de toeschouwers zijn op zaterdag de auto's in het pare fermé te bewonderen aan de boulevard. Op zondag 7 juni wordt vroeg in de ochtend het officiële startschot gegeven, terwijl de finish een week later in het Italiaanse Merano is gepland. De Stelvio-pas geldt hierbij als afsluitende proef. ritgebreide i's starter international Marathon. Mitsubishi hoopt met de verbintenis met de Classis Marathon haar naam als historische automobielbouwer bekend te kunnen maken, vooral in Europa. Zo produceerde het bedrijf bijvoorbeeld in 1933 al haar eerste vierwielaangedreven auto. De historie van Mitsubishi in Nederland gaat ruim zeventien jaar terug. De Classic Marathon werd in 1988 gestart met daarin opgenomen de "Coupe des Alpes" waarin fameuze proeven over de alpentoppen zijn verzameld. De deelnemende auto's moeten Ongeblazen Porsche gooit er de laatste jaren een hele reeks nieuwe wielen tegenaan. De exemplaren van de 968 met vijf spaken lijken als twee druppels water op die van de 911 Turbo. Maar laten we eerst eens kijken wat voor techniek de Porsche 968 te bieden heeft, want daarin schuilt toch een belangrijk deel van de aantrekkingskracht. Ook op dit punt blijkt de 968 een verfijnde 944 te zijn. In de lengterichting voorin ligt een 3 liter 4 cylinder met 4 kleppen per cylinder en multipoint injectie. Met zijn vermogen van 240 pk bij 6200 tr/min beschikt de 968 over één van de meest krachtige ongeblazen 4 cylindermotoren. Het koppel van de 3 liter is op z'n minst indrukwekkend met 305 Nm bij 4100 tr/min. Het motorgeluid blijft behoorlijk op de achtergrond ook in de hogere toerenregionen. De uitlaat maakt een typisch knetterend geluidje wat absoluut niet onsympathiek is. De achterwielen worden bij de 968 Sinds 1 januari 1990 moeten alle nieuwe auto's achterin voorzien zijn van gordels. Uit onderzoek is gebleken dat deze maar door 5% van de inzittenden ook daadwerkelijk worden gedragen. Daar moet per 1 april drastisch verandering in komen. Het dragèn van de gordel achterin is nu namelijk verplicht, net zoals voor de voorpassagiers. De overheid dringt op het gordelgebruik aan met de leus "In de gordels of in de kreukels?". Bestuurders van een auto dragen voor 77% buiten de bebouwde kom hun veiligheidsgordels en binnen de gemeentegrenzen voor 63%. Het nut van een autogordel is zowel in proeven als in de praktijk maar al te vaak bewezen. De campagne van de overheid wordt ondersteund door een TV-s waarbij een botsproef wordt getoond van een auto met 4 dummy's met een snelheid van 30 km/u tegen een muur rijdt. Zonder gore vliegen de poppen door de auto, ondanks de relatief lage snelheid. De autogordelcampagne zal de komende jaren zelfs een vervolg krijgen. Er is hiertoe een meer-jarenstrategie opgesteld, wat in 1996 moet leiden een gordelgebruik van bijna 100 procent. Overigens is ook de wet met betrekking tot kinderen in de auto bijgesteld. Voorin moeten kinderen tot 12 jaar verplicht in een zitje meegenomen worden. Achterin is het gebruik van een zitje verplicht voor dezelfde leeftijdscategorie indien aanwezig. Kinderen van 3 tot 12 moeten bij afwezigheid van een zitje de gordel dragen, terwijl deze verplichting voor jongere kinderen juist niet geldt. Kinderen die nog niet ouder zijn dan 12, maar een lengte van 1,50 meter of meer bereikt hebben, mogen voorin de auto zitten met de normale gordel. Videotex Belangrijk is echter wel dat de landelijke en regionale verkeersinformatie parallel lopen. Immers als Driebergen via Radio 3 meldt dat er bij de van Brienenoord nog 5 kilometer file staat, mag Radio Rijnmond op hetzelfde moment niet beweren dat deze verkeersophoping voorbij is. De Politieverkeerscentrale kan de informatie via verschillende kanalen kwijt, waarvan de radio en teletekst de meest bekende zijn. Ook bestaan er info- zenders voor het beroepsgoederenvervoer. Sinds kort kennen we ook een Wegengids op Videotex en kan vanaf medio april actuele informatie worden verkregen via de telefoon. Wie 03438-32121 belt krijgt een computer aan de telefoon, die verschillende keuzemogelijkheden biedt. Zo kan verkeersinformatie per regio worden gegeven op per wegnummer, terwijl ook algemene waarschuwingen worden opgenomen. De kosten bedragen 15 cent per tik. Maar er zijn voor de toekomst nog meer systemen in ontwikkeling zoals een semafoon met tekstdisplay, wat eigenlijk de teletekst-meldingen mobiel maakt. Sinds 1 januari loopt bovendien het projekt Rijn-Corridor wat tot eind 1994 een nieuwe vorm van verkeersinfo via Radio Data System gaat testen. Wie in de nieuwe 968 duidelijk lijn van de 944 ontdekt, leidt nie aan een aandoening van het netvlies. Porsche nam deze oorspronkelijk van de 924 afgeleide auto als basis voor het nieuwe model, of misschien liever ingrijpend gefacelifte model. De middensectie bleef hierbij onaangetast, al werden onder aan de carrosserie dorpelverbreders toegevoegd en maakten de vierkante spiegels plaats voor aërodynamische meer verantwoorde exemplaren. Geraffineerd De grote bolle achterruit met bescheiden spoiler blijft ook gehandhaafd. De 944 kenmerkte Verkeersverwachting Een andere nieuwe dienst die in de loop van april zal worden geboden, is de zogenaamde verkeersverwachting. Twee keer per dag wordt vanuit Driebergen een voorspelling gedaan van de te verwachten verkeersdrukte in ochtend- en avondspits. Deze informatie wordt geprojecteerd op de pagina's 730/731/732 van teletekst en is ook op Videotex te vinden. Er worden mededelingen gedaan over vaste knelpunten, filegevoelige werkzaamheden, evenementen en bijzondere weersomstandigheden. De Rijkspolitie verwacht een gemiddelde betrouwbaarheid van 70 tot 75%. Het doel hiervan is dat de zakelijke weggebruiker en het beroepsgoederenvervoer hun routes anders en beter kunnen plannen. Bij de verkeersverwachting is ook de iting belangrijk. rat rechtstreeks in s computer van het loor een 2 uur weerbericht kan -ven met betrekking ^5^ IV' i Veilig Verkeer Nederland DH*HF“57- door 48

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 31