UITBREIDING DIENSTENPAKKET rijkspolitie SSgrai IE ZETA-MOTOR VOOR SNELLE FIESTA'S EXCLUSIEVE JEEP -—WRANGLER— r Hoe komt l verkeers- I informatie fot stand? f Oplage95.000 ex. J Bijlage van: De Tilburgse Koerier 007 98,- i 2 april 1992 - pagina 21 Donderdag 2 april 1992 Lees verder op pagina 3 I—I I leldii L05 soep de 1c Tony Vos In thef toegepast CFK-vrij tgstip tie en en pag. 3 o.a. :hen« L< Lees verder in dit nummer - Autotest: Porsche 968 Partikulier en zakenman vaker in huurauto pag, 7 ens te aan deze Jaargang 4 Nummer 13 Het nieuwe Communiccxtiecentrum van de Rijkspolitie. •ook 1 aan ile smodellen. 7.00 uur van aen. 1 iers, die rden reters runnen md, Jit 10 lende kasten. nieuwe its krijgen i en maten als Hen zijn. De raid ipen en de spiegels, srbreders George Henri Heuliez "Carrosserier" pag. 7 Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Driebergen w rijdt niet alleen rond in de bekende Porsches om de automobilist op de hielei voor onze veiligheid. Ze proberen zoveel mogelijk het verkeer in goede banen te leiden. Hierbij hoort ook een stuk dienstverlening naar de weggebruiker toe in de vorm van verkeersinformatie op bijvoorbeeld radio en teletekst. Hoe komt nu deze verkeersinformatie tot stand en wat mogen we in de nabije toekomst nog meer van de AVD verwachten? iNL Verkeersstromen De meldkamer verzamelt alle forse denkbare gegevens over niet de dag aneen de files, maar ook wegwerkzaamheden, bepaalde evenementen, weersverwachtingen en verwachte acties. Deze informatie is natuurlijk in eerste instantie bedoeld voor eigen gebruik, maar ook om in bepaalde gevallen het zogenaamde bevoegd gezag te informeren (Den Haag en Via een enorme reeks beeldschermen komt alle nuttige informatie binnen. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. EDING de kast, e kast, enz. nassief. nu ist op de hielen te zitten, maar is er vooral -, Het kloppend hart van de AVD is de meldkamer in het nieuwe Communicatiecentrum, een ruimte, waar politiemensen doorbrengen gezeten achter een indrukwekkend aantal beeldschermen. Op een me hoge kaart van ons land kr knelpunten worden getoond, speciale routes worden aangegeven en in de toekomst ook de positie van de bekende Porsches worden aangetekend. Onder de naam Limited brengt Jeep een speciale uitgave van de stoere Wrangler in een beperkte oplage. De auto kenmerkt zich onder andere door de kleur Hunters Green metallic en lichtmetalen honingraatvelgen met een gouden hart en zilver gepolijste randen. De standaard hardtop is uitgevoerd in amandel goud/bruin. Maar ook het interieur is aangepast met onder andere beige lederen bekleding van de stoelen en het stuurwiel. Onder de motorkap ligt hoog en droog de 4 liter 6 cylinder injectiemotor met een vermogen van 178 pk en een maximaal koppel van 288 Nm. De Limited heeft hiermee slechts 9,4 seconden nodig om de 100 km/u vanuit stilstand te kunnen halen. De Wrangler 4.0i Limited is verkrijgbaar op geel en grijs kenteken voor respectievelijk f.64.550,= en f.48.995,=. burgemeesters). Met behulp van alle vergaarde gegevens komt de AVD tot het zogenaamde verkeersmanagement. Er is een groot verschil tussen het openbaar vervoer en de particuliere of zakelijke weggebruiker. Bij het openbaar vervoer zijn traject, vertrektijden en de capaciteit nauwkeurig te sturen. Bij het verkeer over de weg bepaald ieder individu zelf waar hij of zij heen gaat, hoe laat en via welk traject. De verkeersinformatie die vele malen per dag wordt gegeven is een middel om de verkeersstromen enigszins te leiden, maar hiervoor moet de op dit moment gegeven informatie worden uitgebreid. En juist daarmee is de Rijkspolitie druk doende. Wie het over de meldkamer heeft, moet eigenlijk spreken van de Politieverkeerscentrale, daar het hier gaat om een samenwerkingsverband tussen alle Nederlandse politiekorpsen. De informatiestroom gaat zodoende twee richtingen uit. De politie-informatie uit Driebergen kan echter ook van nut worden gemaakt voor de weggebruiker. In een speciale ruimte kan de AVD verbinding maken met de nationale radiozenders om filemeldingen te geven. Verkeersinformatie wordt gegeven om de veiligheid op de weg te verhogen. Er wordt immers gewaarschuwd voor gevaren op de weg zoals files, spookrijders en extreme weersomstandigheden. Ook wordt getracht stagnaties te voorkomen. Iemand die zijn reis nog moet aanvangen en hoort van verschillende files kan nog een ander traject kiezen. Maar het milieu-aspect telt eveneens mee. Immers in een file produceren auto’s uitlaatgassen, zonder dat hier vervoer tegenover staat. Bonte verzameling Duizenden mensen bijeen in een grote zaal, maar met zo weinig ventilatie dat je haast om het hall uur naar buiten moet om niet flauw te vallen. Iedere twee maanden organiseert de Namac, een vereniging van verzamelaars van miniatuurauto's, een 'ruilbeurs' in het gebouw "Samen Sterk" in Houten. De naam ruilbeurs moet hier met een grove korrel zout genomen worden, daar er maar bitter weinig geruild wordt. Immers de mensen die daar hun waar aanbieden, beschikken over het algemeen over fraaier 'materiaal' en in grotere hoeveelheden dan wat de verzamelaar aan de andere kant van de tafel te ruil aan te bieden heeft. Zodoende worden kleine autootjes voornamelijk tegen betaalmiddelen geruild. Het is buiten de benauwde lucht aardig om ook op deze plek eens mensen te kijken en bepaalde trends waar te nemen. Je hebt binnen het verzamelaarswereldje verschillende specimen. Allereerst zijn er de aanbieders van folde voor een groot deel wore 'verkregen' op autotentoonstellingen waar de betreffende figuren 'als journalist' rondlopen, maar in feite alleen uit zijn op mappen van exclusieve merken. Deze vinden overigens bij een grote groep fanaten tegen forse bedragen gretig aftrek. Maar laten we terugkomen op het uitgangspunt van de Namac, miniatuurmodellen. Zo zijn er de fors uit de kluiten gewassen verzamelaars van vrachtauto's die vele malen het zelfde model echter in andere kleuren en bestickering op de plank hebben staan en er graag nog een paar bij willen hebben. Zeer in opkomst is het verzamelen van kleine landbouwtractoren en machines. Het aanbod nieuwe modellen is groot en betaalbaar, oudere types zijn nauwelijks te vinden en erg duur. Verzamelaars van miniatuurauto's zijn er in evenveel soorten i-- dat er automodell één spaart een bepac automerk, de ander bijvoorbeeld alleen Dinky Toys, terwijl een derde zich tot specifieke jaartallen beperkt. Een bonte verzameling zodoende, zowel op, achter als voor de tafels... Eerste Fords zonder CFK In de Amerikaanse Ford fabriek in Atlanta zullen vanaf nu zo'n 500 Taurus- modellen per maand gemaakt worden waarbij de airconditioning gevuld is met CFK-vrije vloeistoffen. De eerste auto's zullen via selecteerde dealers in het oosten van Texas worden verkocht. De betreffende dealers hebben een training hiervoor achter de rug en beschikken ook al over vervangingsonderdelen. i 1994 moet 60 procent van totaal aantal verkochte auto's CFK-vrij zijn. Tegen het einde van dat jaar moeten over de hele wereld alle airconditioning- installaties die in nieuwe personenauto's en lichte bedrijfswagens van Ford worden toegepast CFK-vrij zijn. Vrij gekomen CFK (Chloor Fluor Waterstoffen) tast de ozonlaag aan, die ons beschermt tegen schadelijke ultraviolette stralen. Het vervangen van CFK door het milieuvriendelijke HFC-13a omvat een totale constructieve herziening v de airconditioningsystem( In de Verenigde Staten zijn vrijwel alle Ford-dealeis voorzien van een systeem wat CFK-koelmiddel afzuigd en terugwint van auto's die momenteel in gebruik zijn. Hiermee wordt voorkomen dat CFK in de atmosfeer komt. Ford is bereid de eigen know-how op het gebied van CFK-uitbanning bij de elektronica-fabricage beschikbaar te stellen andere electronica- en automobielfabrikanten. Fiat en Alfa Romeo samen De importeurs van Fiat en Alfa Romeo gaan per 1 mei één organisatie vormen onder de naam Fiat Auto Nederland B.V. Binnen deze onderneming zullen twee divisies gevormd worden, Fiat en Alfa Romeo. De beide afzonderlijke importeurs sluiten zich daarmee aan bij de structuur die binnen het Fiat-concern geldt en ook al bij enkele dochterondernemingen in het buitenland is doorgevoerd. Lancia wordt bij de integratie in Nederland nog niet betrokken, daar dit merk door een onafhankelijke onderneming wordt geïmporteerd. Het ni bedrijf zal een plaat, in een nieuw pand, waarnaar op dit moment nog wordt gezocht. Er wordt vooral gekeken naar de omgeving Amsterdam. Het huidige pand van Alfa Romeo is hiervoor te klein en zal zodoende worden verkocht. De integratie geschiedt vooral uit efficiency-overwegingen. De verkoop en service van beide merken blijft gescheiden, zodat er geen gevolgen zijn voor de dealerorganisaties. enkele grote verbindingsroutes. In de nabije toekomst zal echter ook regionale verkeersinfo gegeven worden. De regio's Rijnmond en Zeeland verzamelen al regionale informatie, terwijl binnenkort vijf andere regio's zullen aansluiten. Deze zullen allemaal hun info aan Driebergen leveren, terwijl ze er ook weer zelf gebruik van kunnen maken. Regionale verkeersinformatie kan vervolgens worden gebruikt in kranten en op de regionale radiozenders. De recent in de Escort geïntroduceerde 1.8 liter 16- kleppen Zetamotoren hebben ook een plaats gekregen in de kleine Ford Fiesta. Beide varianten van 105 en 130 pk worden geleverd. De Fiesta S krijgt de 'tamme' versie en haalt daarmee een top van 182 km/u en weet in 9,5 seconden de 100 km/u te halen. De 130 pk Fiesta XR2i zet nog betere waarden neer met een top van 200 km/u en de acceleratie in 8,5 seconden. De IC pk is vooral bedoeld voor veel soeplesse en een hoog koppel in de lagere toeren. De 130 pk geeft het maximale koppel bij een hoger toerental en is zodoende meer sportief uitgerust. Het onderstel is aan de prestaties van de nieuwe motoren aangepast door stuggere vering, een lagere stand op de wielen en dikkere stabilisator achter. De auto's hebben inwendig geventileerde schijven voor en grote trommels achter. De XR2i krijgt 14 inch lichtmetalen velgen van een nieuw ontwerp, terwijl ook de S standaard van aluminium wielen informatie van locale I politiemensen worden opgenomen. Daarnaast komen alle f meldingen van autotelefoons op de 06-11-centrale direct binnen in f Driebergen. Natuurlijk worden bij een melding verificaties uitgevoerd, maar als een ongeval meerdere keren per autotelefoon binnenkomt (en dat gebeurt vaak binnen enkele minuten) dan wordt de mededeling serieus genomen. Op dit moment wordt de verkeersinformatie alleen landelijk gegeven en dan voornamelijk over de autosnelwegen en eventueel Communicatie Om echter tot goede verkeersinformatie te komen, moet de politie gebruik maken van verschillende betrouwbare bronnen; In Nederland hebben we 3000 kilometer snelweg, zodat geen compleet beeld kan worden verkregen met behulp van de eigen bronnen, zijnde de Rijkspolitiemannen op de weg en de verschillende detectiesystemen langs de weg (bv. snelheidsborden boven de snelweg). Er worden ook andere organisaties betrokken bij het vergaren van de benodigde informatie. Hierbij kan worden gedacht aan de wegenwachters van de ANWB, de observaties van machinisten en de weersinfo van de spoorwegen, het streekvervoer wat met vele honderden bussen met communicatie-apparatuur op weg is, Van Gend Loos (minimaal 200 vrachtauto's) en Shell. Steeds meer zal ook de is voorzien, in dit geval 13 inch. De XR2i is te herkennen aan de meegespoten bumpers met geintegreerde mistlamj verstralers, terwijl ook c achterspoiler en schermver in de kleur zijn uitgevoerd. Binnenin vinden we de sportstoelen uit de Escort XR3i, een met leer bekleed stuurwiel en 16V- vermelding op de matten. De Fiesta S heeft bumpers en buitenspiegels in de kleur, terwijl de achterspoiler zwart is. De gordels voorin zijn in hoogte verstelbaar, terwijl de sportieve stoelen een goede zit bieden. Getint glas vinden we op beide 16- kleppers. Met de komst van de Zeta-motoren in de Fiesta verdwijnen ook enige bestaande varianten. De vinnige Turbo wordt door de XR2i 16V afgelost. De auto biedt gelijkwaardige prestaties, maar voldoet nu aan de US'83- norm. De 1.4 motor is de S heeft ook het veld geruimd. De Ford Fiesta 1.8 S 16V kost f.32.320,= terwijl de XR2i 16V met 130 pk f.40.450,= moet opbrengen. JK-FO 124

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 29