UITBREIDING
DIENSTENPAKKET
rijkspolitie SSgrai
IE
ZETA-MOTOR
VOOR SNELLE
FIESTA'S
EXCLUSIEVE JEEP
-—WRANGLER—
r
Hoe komt
l verkeers-
I informatie
fot stand?
f
Oplage95.000 ex.
J
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
007
98,-
i
2 april 1992 - pagina 21
Donderdag 2 april 1992
Lees verder op pagina 3
I—I I
leldii
L05
soep
de 1c
Tony Vos
In
thef
toegepast CFK-vrij
tgstip
tie en
en
pag. 3
o.a.
:hen«
L<
Lees verder
in dit nummer
- Autotest:
Porsche 968
Partikulier en zakenman
vaker in huurauto
pag, 7
ens te
aan deze
Jaargang 4
Nummer 13
Het nieuwe
Communiccxtiecentrum
van de Rijkspolitie.
•ook
1 aan
ile
smodellen.
7.00 uur
van
aen.
1
iers, die
rden
reters
runnen
md,
Jit 10
lende kasten.
nieuwe
its krijgen
i en maten als
Hen zijn. De
raid
ipen en
de spiegels,
srbreders
George
Henri Heuliez
"Carrosserier"
pag. 7
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Driebergen w
rijdt niet alleen rond in de bekende Porsches om de
automobilist op de hielei
voor onze veiligheid. Ze proberen zoveel mogelijk het
verkeer in goede banen te leiden. Hierbij hoort ook een
stuk dienstverlening naar de weggebruiker toe in de
vorm van verkeersinformatie op bijvoorbeeld radio en
teletekst. Hoe komt nu deze verkeersinformatie tot
stand en wat mogen we in de nabije toekomst nog
meer van de AVD verwachten?
iNL
Verkeersstromen
De meldkamer verzamelt alle
forse denkbare gegevens over niet
de dag aneen de files, maar ook
wegwerkzaamheden, bepaalde
evenementen,
weersverwachtingen en verwachte
acties. Deze informatie is
natuurlijk in eerste instantie
bedoeld voor eigen gebruik, maar
ook om in bepaalde gevallen het
zogenaamde bevoegd gezag te
informeren (Den Haag en
Via een enorme reeks
beeldschermen komt
alle nuttige
informatie binnen.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
EDING
de kast,
e kast, enz.
nassief.
nu
ist op de hielen te zitten, maar is er vooral -,
Het kloppend hart van de AVD is
de meldkamer in het nieuwe
Communicatiecentrum, een
ruimte, waar politiemensen
doorbrengen gezeten achter een
indrukwekkend aantal
beeldschermen. Op een me
hoge kaart van ons land kr
knelpunten worden getoond,
speciale routes worden
aangegeven en in de toekomst ook
de positie van de bekende
Porsches worden aangetekend.
Onder de naam Limited brengt Jeep een speciale uitgave van de stoere
Wrangler in een beperkte oplage. De auto kenmerkt zich onder andere
door de kleur Hunters Green metallic en lichtmetalen honingraatvelgen
met een gouden hart en zilver gepolijste randen. De standaard hardtop
is uitgevoerd in amandel goud/bruin. Maar ook het interieur is
aangepast met onder andere beige lederen bekleding van de stoelen en
het stuurwiel. Onder de motorkap ligt hoog en droog de 4 liter 6 cylinder
injectiemotor met een vermogen van 178 pk en een maximaal koppel van
288 Nm. De Limited heeft hiermee slechts 9,4 seconden nodig om de 100
km/u vanuit stilstand te kunnen halen. De Wrangler 4.0i Limited is
verkrijgbaar op geel en grijs kenteken voor respectievelijk f.64.550,= en
f.48.995,=.
burgemeesters). Met behulp van
alle vergaarde gegevens komt de
AVD tot het zogenaamde
verkeersmanagement.
Er is een groot verschil tussen het
openbaar vervoer en de
particuliere of zakelijke
weggebruiker. Bij het openbaar
vervoer zijn traject, vertrektijden
en de capaciteit nauwkeurig te
sturen. Bij het verkeer over de weg
bepaald ieder individu zelf waar
hij of zij heen gaat, hoe laat en via
welk traject. De verkeersinformatie
die vele malen per dag wordt
gegeven is een middel om de
verkeersstromen enigszins te
leiden, maar hiervoor moet de op
dit moment gegeven informatie
worden uitgebreid. En juist
daarmee is de Rijkspolitie druk
doende.
Wie het over de meldkamer heeft,
moet eigenlijk spreken van de
Politieverkeerscentrale, daar het
hier gaat om een
samenwerkingsverband tussen
alle Nederlandse politiekorpsen.
De informatiestroom gaat
zodoende twee richtingen uit. De
politie-informatie uit Driebergen
kan echter ook van nut worden
gemaakt voor de weggebruiker. In
een speciale ruimte kan de AVD
verbinding maken met de
nationale radiozenders om
filemeldingen te geven.
Verkeersinformatie wordt gegeven
om de veiligheid op de weg te
verhogen. Er wordt immers
gewaarschuwd voor gevaren op de
weg zoals files, spookrijders en
extreme weersomstandigheden.
Ook wordt getracht stagnaties te
voorkomen. Iemand die zijn reis
nog moet aanvangen en hoort van
verschillende files kan nog een
ander traject kiezen. Maar het
milieu-aspect telt eveneens mee.
Immers in een file produceren
auto’s uitlaatgassen, zonder dat
hier vervoer tegenover staat.
Bonte
verzameling
Duizenden mensen bijeen in
een grote zaal, maar met zo
weinig ventilatie dat je haast
om het hall uur naar buiten
moet om niet flauw te vallen.
Iedere twee maanden
organiseert de Namac, een
vereniging van verzamelaars
van miniatuurauto's, een
'ruilbeurs' in het gebouw
"Samen Sterk" in Houten. De
naam ruilbeurs moet hier met
een grove korrel zout genomen
worden, daar er maar bitter
weinig geruild wordt. Immers
de mensen die daar hun waar
aanbieden, beschikken over
het algemeen over fraaier
'materiaal' en in grotere
hoeveelheden dan wat de
verzamelaar aan de andere
kant van de tafel te ruil aan te
bieden heeft. Zodoende
worden kleine autootjes
voornamelijk tegen
betaalmiddelen geruild.
Het is buiten de benauwde
lucht aardig om ook op deze
plek eens mensen te kijken en
bepaalde trends waar te
nemen. Je hebt binnen het
verzamelaarswereldje
verschillende specimen.
Allereerst zijn er de
aanbieders van folde
voor een groot deel wore
'verkregen' op
autotentoonstellingen waar de
betreffende figuren 'als
journalist' rondlopen, maar in
feite alleen uit zijn op mappen
van exclusieve merken. Deze
vinden overigens bij een grote
groep fanaten tegen forse
bedragen gretig aftrek. Maar
laten we terugkomen op het
uitgangspunt van de Namac,
miniatuurmodellen. Zo zijn er
de fors uit de kluiten gewassen
verzamelaars van vrachtauto's
die vele malen het zelfde
model echter in andere
kleuren en bestickering op de
plank hebben staan en er
graag nog een paar bij willen
hebben. Zeer in opkomst is het
verzamelen van kleine
landbouwtractoren en
machines. Het aanbod nieuwe
modellen is groot en
betaalbaar, oudere types zijn
nauwelijks te vinden en erg
duur. Verzamelaars van
miniatuurauto's zijn er in
evenveel soorten i--
dat er automodell
één spaart een bepac
automerk, de ander
bijvoorbeeld alleen Dinky
Toys, terwijl een derde zich tot
specifieke jaartallen beperkt.
Een bonte verzameling
zodoende, zowel op, achter als
voor de tafels...
Eerste Fords
zonder CFK
In de Amerikaanse Ford
fabriek in Atlanta zullen
vanaf nu zo'n 500 Taurus-
modellen per maand
gemaakt worden waarbij de
airconditioning gevuld is
met CFK-vrije vloeistoffen.
De eerste auto's zullen via
selecteerde dealers in het
oosten van Texas worden
verkocht. De betreffende
dealers hebben een training
hiervoor achter de rug en
beschikken ook al over
vervangingsonderdelen. i
1994 moet 60 procent van
totaal aantal verkochte
auto's CFK-vrij zijn. Tegen
het einde van dat jaar
moeten over de hele wereld
alle airconditioning-
installaties die in nieuwe
personenauto's en lichte
bedrijfswagens van Ford
worden toegepast CFK-vrij
zijn.
Vrij gekomen CFK (Chloor
Fluor Waterstoffen) tast de
ozonlaag aan, die ons
beschermt tegen schadelijke
ultraviolette stralen. Het
vervangen van CFK door het
milieuvriendelijke HFC-13a
omvat een totale
constructieve herziening v
de airconditioningsystem(
In de Verenigde Staten zijn
vrijwel alle Ford-dealeis
voorzien van een systeem
wat CFK-koelmiddel afzuigd
en terugwint van auto's die
momenteel in gebruik zijn.
Hiermee wordt voorkomen
dat CFK in de atmosfeer
komt.
Ford is bereid de eigen
know-how op het gebied van
CFK-uitbanning bij de
elektronica-fabricage
beschikbaar te stellen
andere electronica- en
automobielfabrikanten.
Fiat en Alfa
Romeo samen
De importeurs van Fiat en
Alfa Romeo gaan per 1 mei
één organisatie vormen
onder de naam Fiat Auto
Nederland B.V. Binnen deze
onderneming zullen twee
divisies gevormd worden,
Fiat en Alfa Romeo. De beide
afzonderlijke importeurs
sluiten zich daarmee aan bij
de structuur die binnen het
Fiat-concern geldt en ook al
bij enkele
dochterondernemingen in
het buitenland is
doorgevoerd. Lancia wordt
bij de integratie in
Nederland nog niet
betrokken, daar dit merk
door een onafhankelijke
onderneming wordt
geïmporteerd. Het ni
bedrijf zal een plaat,
in een nieuw pand,
waarnaar op dit moment nog
wordt gezocht. Er wordt
vooral gekeken naar de
omgeving Amsterdam. Het
huidige pand van Alfa
Romeo is hiervoor te klein en
zal zodoende worden
verkocht. De integratie
geschiedt vooral uit
efficiency-overwegingen. De
verkoop en service van beide
merken blijft gescheiden,
zodat er geen gevolgen zijn
voor de dealerorganisaties.
enkele grote verbindingsroutes. In
de nabije toekomst zal echter ook
regionale verkeersinfo gegeven
worden. De regio's Rijnmond en
Zeeland verzamelen al regionale
informatie, terwijl binnenkort vijf
andere regio's zullen aansluiten.
Deze zullen allemaal hun info aan
Driebergen leveren, terwijl ze er
ook weer zelf gebruik van kunnen
maken. Regionale
verkeersinformatie kan vervolgens
worden gebruikt in kranten en op
de regionale radiozenders.
De recent in de Escort
geïntroduceerde 1.8 liter 16-
kleppen Zetamotoren hebben ook
een plaats gekregen in de kleine
Ford Fiesta. Beide varianten van
105 en 130 pk worden geleverd. De
Fiesta S krijgt de 'tamme' versie en
haalt daarmee een top van 182
km/u en weet in 9,5 seconden de
100 km/u te halen. De 130 pk Fiesta
XR2i zet nog betere waarden neer
met een top van 200 km/u en de
acceleratie in 8,5 seconden. De IC
pk is vooral bedoeld voor veel
soeplesse en een hoog koppel in
de lagere toeren. De 130 pk geeft
het maximale koppel bij een hoger
toerental en is zodoende meer
sportief uitgerust.
Het onderstel is aan de prestaties
van de nieuwe motoren aangepast
door stuggere vering, een lagere
stand op de wielen en dikkere
stabilisator achter. De auto's
hebben inwendig geventileerde
schijven voor en grote trommels
achter. De XR2i krijgt 14 inch
lichtmetalen velgen van een
nieuw ontwerp, terwijl ook de S
standaard van aluminium wielen
informatie van locale
I politiemensen worden
opgenomen. Daarnaast komen alle
f meldingen van autotelefoons op
de 06-11-centrale direct binnen in
f Driebergen. Natuurlijk worden bij
een melding verificaties
uitgevoerd, maar als een ongeval
meerdere keren per autotelefoon
binnenkomt (en dat gebeurt vaak
binnen enkele minuten) dan wordt
de mededeling serieus genomen.
Op dit moment wordt de
verkeersinformatie alleen
landelijk gegeven en dan
voornamelijk over de
autosnelwegen en eventueel
Communicatie
Om echter tot goede
verkeersinformatie te komen, moet
de politie gebruik maken van
verschillende betrouwbare
bronnen; In Nederland hebben we
3000 kilometer snelweg, zodat
geen compleet beeld kan worden
verkregen met behulp van de
eigen bronnen, zijnde de
Rijkspolitiemannen op de weg en
de verschillende detectiesystemen
langs de weg (bv. snelheidsborden
boven de snelweg). Er worden ook
andere organisaties betrokken bij
het vergaren van de benodigde
informatie. Hierbij kan worden
gedacht aan de wegenwachters
van de ANWB, de observaties van
machinisten en de weersinfo van
de spoorwegen, het streekvervoer
wat met vele honderden bussen
met communicatie-apparatuur op
weg is, Van Gend Loos
(minimaal 200 vrachtauto's) en
Shell. Steeds meer zal ook de
is voorzien, in dit geval 13 inch. De
XR2i is te herkennen aan de
meegespoten bumpers met
geintegreerde mistlamj
verstralers, terwijl ook c
achterspoiler en schermver
in de kleur zijn uitgevoerd.
Binnenin vinden we de
sportstoelen uit de Escort XR3i, een
met leer bekleed stuurwiel en 16V-
vermelding op de matten. De
Fiesta S heeft bumpers en
buitenspiegels in de kleur, terwijl
de achterspoiler zwart is. De
gordels voorin zijn in hoogte
verstelbaar, terwijl de sportieve
stoelen een goede zit bieden.
Getint glas vinden we op beide 16-
kleppers. Met de komst van de
Zeta-motoren in de Fiesta
verdwijnen ook enige bestaande
varianten. De vinnige Turbo wordt
door de XR2i 16V afgelost. De auto
biedt gelijkwaardige prestaties,
maar voldoet nu aan de US'83-
norm. De 1.4 motor is de S heeft
ook het veld geruimd.
De Ford Fiesta 1.8 S 16V kost
f.32.320,= terwijl de XR2i 16V met
130 pk f.40.450,= moet opbrengen.
JK-FO 124