Zakenauto van de toekomst Zescylinder voor Jaguar XJS Cabrio ders EN V Ondergronds wegennet RG dr.van de Ven Tilburg BV. /'W ?ST jlen FRANS VAN EIJCK DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 26 maart 1992 - pagina 9 laart 1992 - pagina 8 8 944 uur zich Openingstijden :hter niet DZod’ Keuze uit meer dan 50 auto's ig ipavond Ringbaan - Noord 65 Tel. 013/32.14.11 Op 2 januari van dit jaar werd in Den Bosch het kantoor van de toekomst geopend. Dit kantoor is een initiatief van Chriet Titulaer en geeft aan hoe de werkomgeving zich in het komende decennium kan ontwikkelen. Bij het kantoor is een Audi 100 2.8 E gestationeerd die is ingericht als Zakenauto van de Toekomst. De auto is voorzien van tal van geavanceerde electronische systemen, waarmee wordt aangegeven hoe de mobiele communicatie in de nabije toekomst gestalte kan krijgen. 1989 1989 DE BESTE OCCASIONS STAAN BIJ ADR. VAN DE VEN 1989 1987 1985 1988 1989 1988 1987 1988 1989 i 1991 11991 ILBURG 5341 1000 km 7.000 km 1.000 km 1.000 km 1.000 km 5.000 km 7.000 km 1.000 km 5.000 km 5.000 km 1985 1986 1987 1987 1986 1986 1988 1988 1989 1989 1988 1989 1985 1986 1991 1990 1989 1989 1987 1989 1989 1990 1990 1987 1987 1985 1988 1987 1986 1984 t/m 1987 ...1985 ....1985 ...1986 ...1985 ...1985 ...1986 ...1986 ...1984 ...1987 .1984 ....1987 zondere ien 5.000 km ’.000 km 7.000 km 3.000 km ’.000 km 1000 km 5.000 Km 1000 km 5.000 km ’.000 km 5.000 km 1000 km 1000 km 5.000 km 1.000 km 1.000 km 3.000 km 1000 km 1.000 km Ise relheids sen len 1988 1985 wit1987 >l1989 1990 _PG... 1983 _PG, er. Auto- en garagebedrijf oog tamel ijk ge in feite niet. Want auto beweegt en voortc rijze idien Satelliet In deze Audi 100 weet de bestuurder exact waar hij bevindt, waar dan ook in Inlichtingen: Kantoor van de Toekomst, bedrijventerrein "De Herven", Utopialaan 50, 5232 CE Den Bosch, tel. 073-490390, fax 073-490300. bij schter in te relijk voor zelfs ming zal in de loop jaar ook op de overige m geleverd worden. zijn, nde PC isbasis de daar temen. Audi 100 Audi 80, 1.8S Audi 80, 1.8S autom. Audi 80, 1.8S Audi 90 Audi 80 diesel Passat variant TD Jetta 1.3C Jetta 1.6C Golf 1.3 Manhattan Golf 1.3 Manhattan Golf 1,6C Golf 1.6 Manhattan Golf 1.3 Avance Polo 1.3 Fox Polo 1.3 Fox Opel Kadett 1,4i Ford Escort 1.60. Opel Corsa 1.2 LS Mazda 626 Coupé Honda Civic Toyota Corolla 4-drs. Alfa Romeo 33, 1.35 Peugeot 309 17.750, 25.450, 26.250, 28.250, 32.750, 25.250, 33.500, 11.750, 13.250, 22.500, 21.750, 19.250, 19.750, 16.850, 15.250, 14.750, 20.750, 19.450, 13.500, 13.250, 11.650, 15.250, 13.250, 10.750, Ford Escort (5 stuks). Ford Escort (diesel)... Ford Fiesta 1.1 L Renault 11 TL Opel Rekord 20S Opel Kadett Opel Corsa Nissan Sunny Huyndai Pony Volvo 340 diesel Mitsubishi Galant Lada Samara Div. APK gekeurde auto's v.a. 1.000,- APK-Keuring-Inruil/Garantie-Financiering Verdipleln 70, TILBURG - Tel. 013-553753 Parkpilot De Audi 100 is voorziei aantal geavanceerde Heel bijzonder is de F Bosch/Blaupukt) die bij het achterwaarts moment dat de bestui BOVAG AUTO maken. Daarom zijn op de auto vier antennes geplaatst, die er met elkaar voor zorgen dat het signaal onder elke hoek helder doorkomt. De toepassing van dit antenne- systeem is uniek. Ter uitbreiding van het huidige leveringsprogramma presenteert Jaguar de XJS Convertible nu met de 4 liter 6 cylindermotor. Ondanks zijn introductie in 1975 werd de XJS pas in 1991 voor het eerst gewijzigd. Naast een aantal veranderingen aan in- en exterieur was vooral de toevoeging van de moderne 4 liter 6 cylinder 24- kleppenmotor een aanwinst. De krachtbron biedt een vermogen van 223 pk bij 4750 tr/min en heeft elektrisch verstelbare voorstoelen, ABS, lichtmetalen velgen, airconditioning en natuurlijk de houtinleg in het dashboard. De auto haalt met zijn krachtige motor een top van 223 km/u en weet in 9,1 seconden vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. De XJS is voortaan bovendien leverbaar met een airbag. Deze voorzier van dit jc modeller Het Kantoor van de Toekomst is dagelijks op werkdagen van 10.00 tot 17.00 uur te bezoeken. De entreeprijs bedraagt dertig gulden, maar bezoekers uit het bedrijfsleven hebben gratis toegang. Ook groepsbezoek is mogelijk, verzocht wordt om de komst daarvan vooraf aan te kondigen. aijs met. blauw met, blauw met. groen met. veel acc., wit donkerblauw zwart met. wit blauw grijs met. blauw met. donkerblauw wit rood antr. grijs antr. grijs rood met. rood blauw met. blauw met. grijs met. wit rood blauw met. Televisie In de Audi 100 kan men ook televisie kijken. De kleurentelevisie is echter niet voorin geplaatst, omdat dit krachtens de wet verboden is. Daarom kunnen alleen de passagiers op de achterbank naar programma's en films kijken; op het toestel is ook een videorecorder aangesloten. De aanwezigheid van een televisietoestel in de auto lijkt op het oog tamelijk gewoon, maar is dat in feite niet. Want doordat de tdurend van een hoog koppel van 377 Nml 3650 tr/min. Tot nu toe werd e< de zeer aantrekkelijke XJS Convertible uitsluitend met de V12 motor aangeboden. De nieuwe 4.0 Convertible is alleen aan zijn typeplaatjes te onderscheiden, ir daar de uitvoering en uitrusting van in- en exterieur niet afwijkt. De auto is zodoende voorzien van een elektrisch bediende kap met verwarmde achterruit, een automatische vierversnellingsbak, an van een le accessoires. Parkpilot (van wordt gebruikt 8 s rijden. Op het uurder de versnellingsbak in de achteruit schakelt, worden twee onder de achterbumper gemonteerde sensoren geactiveerd die signalen doorgeven aan een display dat op de hoedenplank is geplaatst. Daarop kan de bestuurder aflezen hoeveel centimeter de achterkant van de auto van een obstakel is verwijderd. Tevens zit in de achterbumper een kleine videocamera, met een lens waarvan de doorsnede gelijk is aan de dikte van een pink, die is verbonden met een klein beeldscherm op het dashboard. Daarop kan de bestuurder zien wat zich achter de auto bevindt. Beide systemen kunnen parkeerschades voorkomen. Andere accessoires in de auto zijn een koelkastje met voldoende ruimte voor frisse dranken, een kluis en een zelftestend alarm, ter beveiliging van diefstal. Op de achterklep van de Audi 100 is een paneel met zonnecellen aangebracht. Deze kunnen voorzien in extra energie. Heel bijzonder is dat deze energie onder meer wordt gebruikt voor de koeling van het interieur. Daardoor blijft dit op een aangename temperatuur, als de auto een tijd lang in de zon heeft gestaan. De Zakenauto van de Toekomst is uiteraard volledig operationeel. Uitbreiding van de systemen met bijvoorbeeld een automatische controle van de bandenspanning en een bijzondere schokdemperregeling is voor de nabije toekomst voorzien. Tijdens een bezoek aan het Kantoor van de Toekomst kan in deze bijzo Audi 100 een proefrit wordt gemaakt, waarbij alle in de auto aanwezige systemen kunnen worden gedemonstreerd. weet men ^eze zich 1 Europa. In de Audi 100 is een autotelefoon geplaatst van het allernieuwste digitale type en werkt in heel Europa. De hoorn kan als 'handsfree' telefoon op zak worden meegenomen. Daarnaast is er een semafoon aanwezig. Deze is in staat om tekstberichten door te geven, ook al is de bestuurder niet in de auto aanwezig om er direct op te reageren. De berichten worden bewaard en zodra de bestuurder plaats neemt achter het stuur, wordt hij via een LCD- display attent gemaakt op een binnengekomen boodschap. Ook is de auto voorzien van een fax (van PTT Telèb'öm) waarmee de bestuurder geschreven berichten kan verzenden en ontvangen. Het bijzondere van deze fax is dat deze binnenkomende berichten voorleest. De fax is voorzien van een chip die dit mogelijk maakt. Groot voordeel van deze 'sprekende' fax is, dat de bestuurder tijdens het rijden het faxbericht niet hoeft te lezen, maar het kan afluisteren, waardoor zijn aandacht niet van het verkeer wordt afgeleid. De ruimte in Nederland komt steeds meer onder druk te staan, vooral in de Randstad. Soms dreigen infrastructurele voorzieningen elkaar en hun omgeving in de weg te zitten, terwijl ons land als industrie ën distributieland toch om die voorzieningen staat te springen. Het verdient daarom aanbeveling die infrastructuur wel aar leggen, maar zo mogel een deel overdekt of ze geheel ondergronds. Dat stelt de Stichting Weg, die erop wijst dat de ondergronds aanleg van de Hoge Sne Het Kantoor van de Toekomst is een etalage van, soms experimentele, systemen voor inrichting, verlichting, klimaatbeheersing, brand- en toegangsbeveiliging, netwerken en telecommunicatie. Aan de realisatie van dit kantoor hebben diverse geledingen van het Nederlandse bedrijfsleven meegewerkt. Het Kantoor van de Toekomst kan worden bezocht door zakelijke bezoekers die kunnen zien hoe de verschillende systemen functioneren, want het kantoor is volledig operationeel. Tevens kan worden gereden in de Zakenauto van de Toekomst die door Pon's Automobielhandel B.V., importeur van Audi en VW in Nederland, beschikbaar is gesteld. Dit is een Audi 100 2.8 E, met een zescylinder motor, automatische - versnellingsbak en tempomaat, die is uitgerust met zeer geavanceerde elektronische navigatie- en communicatiesystemen en die daardoor een compleet mobiel kantoor is geworden. Dit kan men ook zelf vaststellen, want alle systemen zijn volledig operationeel. Lijn (TGV) en Betuwelijn minder kostbaar lijkt dan men zou denken. "De tijd lijkt rijp om de corridorstudies naar de optimale mix van noodzakelijke achterlandverbindingen ondergrondse infrastructuur serieus te nemen. Daardoor kunnen problemen op het gebied van tracé-wetgeving en milieu- eisen (leefbaarheid) letterlijk worden omzeild", aldus de Stichting in het Mobiliteitsschrift. Volgens de Stichting Weg is er op technisch gebied voldoende know how beschikbaar en kan er een net ontstaan van hoofdtransportassen van ongekende capaciteit, waarlangs mensen, goederen en informatie zich vrij, snel en ongestoord kunnen bewegen. Bovengronds ontstaat dan meer ruimte voor bijvoorbeeld de noodzakelijk geachte uitbreiding van het wegennet. (Bron: Rai) richting verandert, zou een antenne steeds moeten meedraaien om gericht te blijven op het zendersignaal en een sneeuwvrije ontvangst mogelijk te toetsenbord is een scherm aangebracht, waarop boodschappen afleesbaar z: Informatie die onderweg in is ingevoerd, kan op de thuis worden overgenomen op i aanwezige computersysts Deze satellietcommunicatie (systeem Euteltracs, geleverd door KH Mobicom) biedt ook de mogelijkheid om vanaf de thuisbasis de auto te volgen. Zo weet men op elk moment waar deze zich bevindt, waar dan ook in Communicatie Op het dak van de auto is een discus gemonteerd. Daarin zit de antenne die een verbinding onderhoudt met de Eutelsat kunstmaan. Daardoor kan tusss de auto en de thuisbasis worde gecommuniceerd. Op de lokatie van de auto kan dit worden gedemonstreerd met behulp een PC met modem (van Panasonic). Het toetsenbord van de Euteltracs terminal is opgehangen aan het dashboarJ tegenover de bijrijdersstoel. Zu kunnen berichten worden verzonden en ontvangen: op het Nederland. Want aan boord van de auto bevindt zich een Travelpilot (van Blaupunkt/Bosch), een elektronische wegenkaart die op een beeldscherm wordt geprojecteerd. Die kaart is opgeslagen op een Compact Disc en is zeer gedetaileerd; van woonwijk tot snelwegnet, alles staat er op. Met behulp van toetsen, die naast het beeldscherm zijn aangebracht, kan de positie van de auto exact worden ingebracht. De auto verschijnt als een pijltje op het beeldscherm. Gaat de auto rijden, dan beweegt het pijltje mee over het scherm. Met behulp van een boordcomputer, een elektronisch kompas en wielsensoren wordt de positie van de auto voortdurend bijgehouden. Correcties van de positie worden in de Travelpilot, zoals die in de Audi 100 is aangebracht, op een unieke wi uitgevoerd. Dit gebeurd bovenc met behulp van GPS satellietnavigatie. Op het dak van de auto bevindt zich een sensor die de signalen van de satelliet ontvangt en doorgeeft aan de Travelpilot. Toepassing van de Travelpilot betekent dat de 'papieren wegenkaart' niet meer nodig is. De bestuurder weet doorlopend waar hij rijdt. Toetst hij het adres in waar hij naar toe moet, dan leidt de Travelpilot hem daar feilloos heen. Zo'n elektronisch kaartsysteem is ook beschikbaar voor het Duitse wegennet en zal in de toekomst worden uitgebreid met wegenkaarten van andere Europese landen. l i E

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 33