Zakenauto
van de
toekomst
Zescylinder voor
Jaguar XJS Cabrio
ders
EN
V
Ondergronds
wegennet
RG
dr.van de Ven Tilburg BV.
/'W
?ST
jlen
FRANS VAN EIJCK
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 26 maart 1992 - pagina 9
laart 1992 - pagina 8
8
944
uur
zich
Openingstijden
:hter niet
DZod’
Keuze uit meer dan 50 auto's
ig
ipavond
Ringbaan - Noord 65 Tel. 013/32.14.11
Op 2 januari van dit jaar werd in Den Bosch het kantoor van de toekomst geopend.
Dit kantoor is een initiatief van Chriet Titulaer en geeft aan hoe de werkomgeving
zich in het komende decennium kan ontwikkelen. Bij het kantoor is een Audi 100 2.8
E gestationeerd die is ingericht als Zakenauto van de Toekomst. De auto is voorzien
van tal van geavanceerde electronische systemen, waarmee wordt aangegeven hoe
de mobiele communicatie in de nabije toekomst gestalte kan krijgen.
1989
1989
DE BESTE OCCASIONS STAAN
BIJ ADR. VAN DE VEN
1989
1987
1985
1988
1989
1988
1987
1988
1989
i 1991
11991
ILBURG
5341
1000 km
7.000 km
1.000 km
1.000 km
1.000 km
5.000 km
7.000 km
1.000 km
5.000 km
5.000 km
1985
1986
1987
1987
1986
1986
1988
1988
1989
1989
1988
1989
1985
1986
1991
1990
1989
1989
1987
1989
1989
1990
1990
1987
1987
1985
1988
1987
1986
1984 t/m 1987
...1985
....1985
...1986
...1985
...1985
...1986
...1986
...1984
...1987
.1984
....1987
zondere
ien
5.000 km
’.000 km
7.000 km
3.000 km
’.000 km
1000 km
5.000 Km
1000 km
5.000 km
’.000 km
5.000 km
1000 km
1000 km
5.000 km
1.000 km
1.000 km
3.000 km
1000 km
1.000 km
Ise
relheids
sen
len
1988
1985
wit1987
>l1989
1990
_PG... 1983
_PG,
er.
Auto- en garagebedrijf
oog tamel ijk ge
in feite niet. Want
auto beweegt en voortc
rijze
idien
Satelliet
In deze Audi 100 weet de
bestuurder exact waar hij
bevindt, waar dan ook in
Inlichtingen: Kantoor van de Toekomst, bedrijventerrein "De Herven",
Utopialaan 50, 5232 CE Den Bosch, tel. 073-490390, fax 073-490300.
bij
schter
in te
relijk voor
zelfs
ming zal in de loop
jaar ook op de overige
m geleverd worden.
zijn,
nde PC
isbasis
de daar
temen.
Audi 100
Audi 80, 1.8S
Audi 80, 1.8S autom.
Audi 80, 1.8S
Audi 90
Audi 80 diesel
Passat variant TD
Jetta 1.3C
Jetta 1.6C
Golf 1.3 Manhattan
Golf 1.3 Manhattan
Golf 1,6C
Golf 1.6 Manhattan
Golf 1.3 Avance
Polo 1.3 Fox
Polo 1.3 Fox
Opel Kadett 1,4i
Ford Escort 1.60.
Opel Corsa 1.2 LS
Mazda 626 Coupé
Honda Civic
Toyota Corolla 4-drs.
Alfa Romeo 33, 1.35
Peugeot 309
17.750,
25.450,
26.250,
28.250,
32.750,
25.250,
33.500,
11.750,
13.250,
22.500,
21.750,
19.250,
19.750,
16.850,
15.250,
14.750,
20.750,
19.450,
13.500,
13.250,
11.650,
15.250,
13.250,
10.750,
Ford Escort (5 stuks).
Ford Escort (diesel)...
Ford Fiesta 1.1 L
Renault 11 TL
Opel Rekord 20S
Opel Kadett
Opel Corsa
Nissan Sunny
Huyndai Pony
Volvo 340 diesel
Mitsubishi Galant
Lada Samara
Div. APK gekeurde auto's v.a. 1.000,-
APK-Keuring-Inruil/Garantie-Financiering
Verdipleln 70, TILBURG - Tel. 013-553753
Parkpilot
De Audi 100 is voorziei
aantal geavanceerde
Heel bijzonder is de F
Bosch/Blaupukt) die
bij het achterwaarts
moment dat de bestui
BOVAG
AUTO
maken. Daarom zijn op de auto
vier antennes geplaatst, die er met
elkaar voor zorgen dat het signaal
onder elke hoek helder doorkomt.
De toepassing van dit antenne-
systeem is uniek.
Ter uitbreiding van het huidige
leveringsprogramma presenteert
Jaguar de XJS Convertible nu met
de 4 liter 6 cylindermotor. Ondanks
zijn introductie in 1975 werd de XJS
pas in 1991 voor het eerst
gewijzigd. Naast een aantal
veranderingen aan in- en exterieur
was vooral de toevoeging van de
moderne 4 liter 6 cylinder 24-
kleppenmotor een aanwinst. De
krachtbron biedt een vermogen
van 223 pk bij 4750 tr/min en heeft
elektrisch verstelbare voorstoelen,
ABS, lichtmetalen velgen,
airconditioning en natuurlijk de
houtinleg in het dashboard. De
auto haalt met zijn krachtige motor
een top van 223 km/u en weet in 9,1
seconden vanuit stilstand de 100
km/u te bereiken. De XJS is
voortaan bovendien leverbaar met
een airbag.
Deze voorzier
van dit jc
modeller
Het Kantoor van de Toekomst is dagelijks op werkdagen van 10.00 tot
17.00 uur te bezoeken. De entreeprijs bedraagt dertig gulden, maar
bezoekers uit het bedrijfsleven hebben gratis toegang. Ook
groepsbezoek is mogelijk, verzocht wordt om de komst daarvan vooraf
aan te kondigen.
aijs met.
blauw met,
blauw met.
groen met.
veel acc., wit
donkerblauw
zwart met.
wit
blauw
grijs met.
blauw met.
donkerblauw
wit
rood
antr. grijs
antr. grijs
rood met.
rood
blauw met.
blauw met.
grijs met.
wit
rood
blauw met.
Televisie
In de Audi 100 kan men ook
televisie kijken. De
kleurentelevisie is echter niet
voorin geplaatst, omdat dit
krachtens de wet verboden is.
Daarom kunnen alleen de
passagiers op de achterbank naar
programma's en films kijken; op
het toestel is ook een
videorecorder aangesloten.
De aanwezigheid van een
televisietoestel in de auto lijkt op
het oog tamelijk gewoon, maar is
dat in feite niet. Want doordat de
tdurend van
een hoog koppel van 377 Nml
3650 tr/min. Tot nu toe werd e<
de zeer aantrekkelijke XJS
Convertible uitsluitend met de V12
motor aangeboden. De nieuwe 4.0
Convertible is alleen aan zijn
typeplaatjes te onderscheiden,
ir daar de uitvoering en uitrusting
van in- en exterieur niet afwijkt.
De auto is zodoende voorzien van
een elektrisch bediende kap met
verwarmde achterruit, een
automatische vierversnellingsbak,
an van een
le accessoires.
Parkpilot (van
wordt gebruikt 8
s rijden. Op het
uurder de
versnellingsbak in de achteruit
schakelt, worden twee onder de
achterbumper gemonteerde
sensoren geactiveerd die signalen
doorgeven aan een display dat op
de hoedenplank is geplaatst.
Daarop kan de bestuurder aflezen
hoeveel centimeter de achterkant
van de auto van een obstakel is
verwijderd. Tevens zit in de
achterbumper een kleine
videocamera, met een lens
waarvan de doorsnede gelijk is
aan de dikte van een pink, die is
verbonden met een klein
beeldscherm op het dashboard.
Daarop kan de bestuurder zien wat
zich achter de auto bevindt. Beide
systemen kunnen parkeerschades
voorkomen.
Andere accessoires in de auto zijn
een koelkastje met voldoende
ruimte voor frisse dranken, een
kluis en een zelftestend alarm, ter
beveiliging van diefstal.
Op de achterklep van de Audi 100
is een paneel met zonnecellen
aangebracht. Deze kunnen
voorzien in extra energie. Heel
bijzonder is dat deze energie onder
meer wordt gebruikt voor de
koeling van het interieur.
Daardoor blijft dit op een
aangename temperatuur, als de
auto een tijd lang in de zon heeft
gestaan.
De Zakenauto van de Toekomst is
uiteraard volledig operationeel.
Uitbreiding van de systemen met
bijvoorbeeld een automatische
controle van de bandenspanning
en een bijzondere
schokdemperregeling is voor de
nabije toekomst voorzien. Tijdens
een bezoek aan het Kantoor van de
Toekomst kan in deze bijzo
Audi 100 een proefrit wordt
gemaakt, waarbij alle in de auto
aanwezige systemen kunnen
worden gedemonstreerd.
weet men
^eze zich 1
Europa.
In de Audi 100 is een autotelefoon
geplaatst van het allernieuwste
digitale type en werkt in heel
Europa. De hoorn kan als
'handsfree' telefoon op zak worden
meegenomen. Daarnaast is er een
semafoon aanwezig. Deze is in
staat om tekstberichten door te
geven, ook al is de bestuurder niet
in de auto aanwezig om er direct
op te reageren. De berichten
worden bewaard en zodra de
bestuurder plaats neemt achter
het stuur, wordt hij via een LCD-
display attent gemaakt op een
binnengekomen boodschap. Ook
is de auto voorzien van een fax
(van PTT Telèb'öm) waarmee de
bestuurder geschreven berichten
kan verzenden en ontvangen. Het
bijzondere van deze fax is dat deze
binnenkomende berichten
voorleest. De fax is voorzien van
een chip die dit mogelijk maakt.
Groot voordeel van deze
'sprekende' fax is, dat de
bestuurder tijdens het rijden het
faxbericht niet hoeft te
lezen, maar het kan afluisteren,
waardoor zijn aandacht niet van
het verkeer wordt afgeleid.
De ruimte in Nederland komt
steeds meer onder druk te
staan, vooral in de Randstad.
Soms dreigen infrastructurele
voorzieningen elkaar en hun
omgeving in de weg te zitten,
terwijl ons land als industrie
ën distributieland toch om die
voorzieningen staat te
springen. Het verdient daarom
aanbeveling die
infrastructuur wel aar
leggen, maar zo mogel
een deel overdekt of ze
geheel ondergronds. Dat stelt
de Stichting Weg, die erop
wijst dat de ondergronds
aanleg van de Hoge Sne
Het Kantoor van de Toekomst is
een etalage van, soms
experimentele, systemen voor
inrichting, verlichting,
klimaatbeheersing, brand- en
toegangsbeveiliging, netwerken
en telecommunicatie. Aan de
realisatie van dit kantoor hebben
diverse geledingen van het
Nederlandse bedrijfsleven
meegewerkt. Het Kantoor van de
Toekomst kan worden bezocht
door zakelijke bezoekers die
kunnen zien hoe de verschillende
systemen functioneren, want het
kantoor is volledig operationeel.
Tevens kan worden gereden in de
Zakenauto van de Toekomst die
door Pon's Automobielhandel B.V.,
importeur van Audi en VW in
Nederland, beschikbaar is gesteld.
Dit is een Audi 100 2.8 E, met een
zescylinder motor, automatische
- versnellingsbak en tempomaat,
die is uitgerust met zeer
geavanceerde elektronische
navigatie- en
communicatiesystemen en die
daardoor een compleet mobiel
kantoor is geworden. Dit kan men
ook zelf vaststellen, want alle
systemen zijn volledig
operationeel.
Lijn (TGV) en Betuwelijn minder
kostbaar lijkt dan men zou denken.
"De tijd lijkt rijp om de
corridorstudies naar de optimale
mix van noodzakelijke
achterlandverbindingen
ondergrondse infrastructuur
serieus te nemen. Daardoor
kunnen problemen op het gebied
van tracé-wetgeving en milieu-
eisen (leefbaarheid) letterlijk
worden omzeild", aldus de
Stichting in het Mobiliteitsschrift.
Volgens de Stichting Weg is er op
technisch gebied voldoende know
how beschikbaar en kan er een net
ontstaan van hoofdtransportassen
van ongekende capaciteit,
waarlangs mensen, goederen en
informatie zich vrij, snel en
ongestoord kunnen bewegen.
Bovengronds ontstaat dan meer
ruimte voor bijvoorbeeld de
noodzakelijk geachte uitbreiding
van het wegennet. (Bron: Rai)
richting verandert, zou een
antenne steeds moeten
meedraaien om gericht te blijven
op het zendersignaal en een
sneeuwvrije ontvangst mogelijk te
toetsenbord is een scherm
aangebracht, waarop
boodschappen afleesbaar z:
Informatie die onderweg in
is ingevoerd, kan op de thuis
worden overgenomen op i
aanwezige computersysts
Deze satellietcommunicatie
(systeem Euteltracs, geleverd door
KH Mobicom) biedt ook de
mogelijkheid om vanaf de
thuisbasis de auto te volgen. Zo
weet men op elk moment waar
deze zich bevindt, waar dan ook in
Communicatie
Op het dak van de auto is een
discus gemonteerd. Daarin zit de
antenne die een verbinding
onderhoudt met de Eutelsat
kunstmaan. Daardoor kan tusss
de auto en de thuisbasis worde
gecommuniceerd. Op de lokatie
van de auto kan dit worden
gedemonstreerd met behulp
een PC met modem (van
Panasonic). Het toetsenbord van
de Euteltracs terminal is
opgehangen aan het dashboarJ
tegenover de bijrijdersstoel. Zu
kunnen berichten worden
verzonden en ontvangen: op het
Nederland. Want aan boord van de
auto bevindt zich een Travelpilot
(van Blaupunkt/Bosch), een
elektronische wegenkaart die op
een beeldscherm wordt
geprojecteerd. Die kaart is
opgeslagen op een Compact Disc
en is zeer gedetaileerd; van
woonwijk tot snelwegnet, alles
staat er op. Met behulp van
toetsen, die naast het beeldscherm
zijn aangebracht, kan de positie
van de auto exact worden
ingebracht. De auto verschijnt als
een pijltje op het beeldscherm.
Gaat de auto rijden, dan beweegt
het pijltje mee over het scherm.
Met behulp van een
boordcomputer, een elektronisch
kompas en wielsensoren wordt de
positie van de auto voortdurend
bijgehouden. Correcties van de
positie worden in de Travelpilot,
zoals die in de Audi 100 is
aangebracht, op een unieke wi
uitgevoerd. Dit gebeurd bovenc
met behulp van GPS
satellietnavigatie. Op het dak van
de auto bevindt zich een sensor
die de signalen van de satelliet
ontvangt en doorgeeft aan de
Travelpilot. Toepassing van de
Travelpilot betekent dat de
'papieren wegenkaart' niet meer
nodig is. De bestuurder weet
doorlopend waar hij rijdt. Toetst
hij het adres in waar hij naar toe
moet, dan leidt de Travelpilot hem
daar feilloos heen. Zo'n
elektronisch kaartsysteem is ook
beschikbaar voor het Duitse
wegennet en zal in de toekomst
worden uitgebreid met
wegenkaarten van andere
Europese landen.
l i
E