Renault sportactiviteiten RACESEIZOEN OP ZANDVOORT VAN START s Beste auto's Jeugdig talent in Ford Formule 1600 Door weer en wind. O F- I u Gepast over het circuit Vitara voor Zeelenberg B A R U *y 1 I I I I I Rijnlease p -■Xf' ■jp 92 - pagina 4 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 26 MAART 1992 - pagina 5 355575 :ces of istus, Historische GP pad duii iet ik >er een TELEFOON 04255-3944 AUTOBEDRIJF JAN BERTENS BV De Di? Brabantsehoek 4, 5071 NM Udenhout, tel. 04241-1532. lis iar Formule laults >k op its te ?ord Escort uturn Sports rst srdiend leciaal sFl kleine land al >1- deze itoch in tgebreid :ircuit zelf soogpunt de imson orden nai ioenschap reden voor i lieraan zullen de a Zandvoort ternationale Zondag 29 maart is voor de Nederlandse autosport een belangrijke dag, dan start namelijk het seizoen op Circuit Park Zandvoort. Zandvoort profiteert van de grote belangstelling voor autosport. Er staan dit jaar maar liefst elf kampioensraces op het programma. Daartussen zitten echte hoogtepunten zoals bijvoorbeeld de Porsche-Carrera Trophy tijdens de Pinksterraces. Begin augustus volgt als klapper de Marlboro Masters of de Formula 3. Hierbij verschijnt een vloot van 32 Formule 3 auto's met de beste rijders uit de wereld aan de start. Door sponsoring van Marlboro is het Circuit Park Zandvoort bij die gelegenheid gratis toegankelijk. Een maand later zorgt de Euroseries Formule Opel Lotus voor het nodige spektakel, terwijl ook beide éénuursraces van de Koni Produktiewagens, vooral door de rijderswissel en bandenstop voor het publiek zeer aantrekkelijk zijn. De diepe historische wortels van het Zandvoortse circuit worden onderstreept tijdens de Historische Grand Prix Formule 1, eveneens in augustus, waarbij ditmaal ook modernere Formule 1 bolides uit de periode 1975 tot 1988 te zien zullen zijn. Hoezo zou u uw auto altijd binnen stallen. Met de DINITROL anti-roest behandeling van Peter Klein wordt u kostbare j automobiel gegarandeerd - terwijl de S middag zuil komen drie Produkt beschermd tegen de vervelende invloeden van ons Hollands klimaat. Een investering die zijn geld opbrengt in rij- en inruilpiezier. Zelf komt Peter eigenlijk het liefst op de fiets naar z'n werk, door weer en wind... aantal talentvolle jonge mensen getest, waaruit twee bekende uit de kartsport, Alex Korper en Roger Ciapponi naar boven kwamen. Roger Ciapponi werd afgelopen jaar reeds kampioen in de kleine toerwagenklasse tot 1300 cc. Marcel Kooy en Anton van de Heuvel zijn beide 18 jaar oud en maken het juniorenteam compleet. Teameigenaar Bram Kooy en Patrick van Dissel, terwijl ook de nieuweling Robbert Valkenburg het team komt versterken. Valkenburg kwam als grootste talent uit de Samsom Competition. Verder wordt veel verwacht van Jip Coronel, die wordt gesteund door Schothorst Partners, terwijl Henl Haane, Thijs van Dijk en Donald Molenaar onder de hoede komen van het Tasking-team. De vorig jaar in de Clio succesvolle Marcel van won namelijk de Junior het dit jaar bij de 'dikke toerwagens' proberen, maar zal drie races uitkomen in de F Renaults. De Formule Renc zullen het komende seizoen ook een aantal buitenlandse circuit= vinden zijn. rondetijden en actuele standen bij houden op een groot tijdwaarnemingsdispla de hoofdtribune, de i de sanitaire facilitei een opknapbeurt onderc Circuit Park gaat ze mee wat betreft u dit seizoen een nuu> toekijken op de juist verantwoorde afvoer van olie en banden. Maar aanstaande zondag gaat het allemaal officieel weer van start 1;:J ms de Openingsraces. Om 3 uur wordt het startsein voor de Opel Ascona's _3 Squadra Bianca de - uilen afsluiten. Verder categoriën Koni ctiewagens aan de start: Op 5 maart nam fabrieks-r Zeelenberg van het Lucky 250 cc-klasse een Suzuki Vi Directeur J. van Dorn van imj deze auto voor het komende beschikking. Wilco zal zijn Vitara voor de meest uiteenlopende doeleinden inzetten, wat gezien het veelzijdige karakter van deze auto geen enkel probleem oplevert. Zeelenberg is eerste man in het 250 cc Grand Prix-team waarvan hij samen met de Spanjaard Francisco Javier Torrontegui deel _play. Maar ook i starttoren en siten hebben rgaan. Het rat zelfs met zijn tijd it het milieu. Zo zal milieu-official ste en 18/19 juli, Internationale Autorace 1/2 augustus, Marlboro Masters o Formula 3 8/9 augustus, Duitse Autoraces 15/16 augustus, Internationale Autoraces 22 augustus, Orig. American Saturday 29/30 augus Formule 1 5/6 september, Internationale Autoraces 13 september. Alfa Romeo Clubdag 26/27 september. Internationale Autoraces 10/11 oktober, Internationale Finaleraces beweging.-Zo werd het rennerskwartier flink uitg en het wegdek van het cir< verbeterd. Uit veiligheidsc zijn de uitlooptroken van c Tarzan- en Toyotabocht aanzienlijk verbeterd. Het publiek ontspannen rond op deze gympen. De naam van het team (Williams) is duidelijk op verschillende plaatsen te lezen, terwijl ook motorenleverancier Renault en sponsor Canon van de partij zijn. Ze worden geleverd in een middelhoog model in een spet bedrukte doos waarop ook de bolide van Williams staat afgebeeld. De echte fan kan eigenlijk niet ’onder. i>±t rappe schoeisel is verkrijgbaar bij Automobilia in Haarlem, waar op dit moment ook een kleine tentoonstelling over het Williams- Renault team is ingericht. Automobilia is gevestigd aan het Spaarne 10 ZW. De schoenen kunnen ook telefonisch besteld worden via 023-327834 en kosten f.185,-. Alhoewel we in ons kleine jaren geen eigen Formule wedstrijden hebben, mag historische autosport zich een grote Nederlandse belangstelling verheugen. Gelukkig brengen satelietzenders integraal alle circuits bij u thuis. De echte liefhebber zal niet graag een wedstrijd overslaan. De Grand Prix van Spa/Francorchamps, die op 30 augustus wordt gehouden, is voor Nederlanders het best bereikbaar. Wie tijdens dat evenement gepast op de tribune wil verschijnen, of wie een regelmatige bezoeker is van het Circuitpark Zandvoort, maakt de blits met deze Williams-Renault schoenen. Ze zijn officieel voor het team ontworpen. Als Nigel Mansell en Ricardo Patrese na hun race uit de auto stappen, lopen ze De Formule Ford klasse bestaat in 1992 precies 25 jaar. Dit zal in de bekendste bocht van Nederland, de Tarzanbocht, duidelijk te lezen zijn op een reclamebord. Vier jeugdige rijders zijn dit seizoen de nieuwe deelnemers in de Formule Ford 1600 klasse onder de naam "Ford/Elf junior Team". Samen met de Dutch Racing School heeft Ford in decembï competities ■■^itures en tot 1.4 liter. Daarnaast is er het nodige Formule geweld in de vorm van de Formule Renault, Opel Lotus en de Formule Ford 1600 al kweekvijver voor racetalent. Mac ook de populaire AX Cup wordt voortgezet. Een vloot van bijna dertig auto's zal letterlijk en figuurlijk voor een knaller van een race zorgen. Er wordt altijd tot de laatste meters geknokt. Als nieuwe sponsor is Philips Car Stereo aangetreden, terwijl ook dit jaar weer de Ladies Cup wordt verreden. De races starten zondag aanstaande om 13.00 uur en duren tot ongeveer 18.00 uur. De entreeprijs bedraagt f.35,= voor een paddockkaart en f.15,voor een duin/tribunekaart. acht verschillende prijsklassen haalden maar liefst drie Europese auto's een eerste plaats. Lof ging uit naar de Mercedes 190E 2.3 en 400E en de Zweedse Volvo 960, die vooral in de smaak viel vanwege zijn vlotte prestaties, prettige besturing, het algehele weggedrag en de remmen. tot 10.000 Dollar Fo 10.000-15.000 D. Sat Coupe 15.000-20.000 D. Honda Accord 20.000-25.000 D. Oldsmobile 88 25.000-30.000 D. Mercedes 190E 30.000-35.000 D. Volvo 960 35.000-40.000 D. Lexus SC400/Acura Legend boven 40.000 Dollar Mercedes 400E -motorcoureur Wilco Strike Suzuki Team in de Vitara in ontvangst. iporteur Nimag stelt raceseizoen ter De deelnemers van de verschillende Renault vinden de tijd rijp hun voittu weer van stal te halen. De afgelopen maanden is hard gewerkt om al het materieel weer klaar te maken voor het nieuwe seizoen. Er is door de organisatoren van de Renault Cups een basis gelegd voor het tweede seizoen van de Samson Renault Elf Clio Cup en de Formule Renault Cup. Er zijn echter enige veranderingen doorgevoerd. Zo heeft de Formule Cup een nieuwedioofdsponsor in de vorm van de Amerikaanse witgoedfirma Whirlpool, een naam die zowel op de voor- als achtervleugel te lezen zal zijn. Ook de rijder zal zeer tevreden zijn over de nieuwe sponsor, die namelijk de banden, benzine en inschrijfgelden betaald, wat al gauw een besparing oplevert van 12 tot 15.000 gulden per jaar. Whirlpool is ook een van de sponsors bij de Samson Renault Elf Clio Cup. Er worden naast het nationale kampioenschap ook zeven races verreden voor de Europese titel. Hi Nederlanders Michael Bleekemolen, Frans Verschuur, Geerlof Stam en Hendrik-Jan de Vries deelnemen. Samson blijft bij de nationale Cup de hoofdsponsor, terwijl Philips een nieuwe supsponsor is. De Clio Cup wordt niet meer in Benelux-verband gestreden, maar zal het komende seizoen toch op de circuits van Zolder, Francorchamps en Colmarberg te vinden zijn. Het deelnemersveld is in een aantal team verdeeld. Michael Bleekemolen en Hendrik-Jan de Vries vormen hierbij het importeursteam zowel bij de Clio Cup als de Formule Renaults. Titel-houder Frans Verschuur, die vorig jaar vijf van de negen races won, weet zich gesteund door De American Automobile Association publiceerde onlangs een lijst in het eigen AAA World Magazine, met daarin opgenomen de volgens deze organisatie beste auto's in de verschillende prijsklassen. De auto's bieden een goede combinatie van prestaties, comfort en tegenwaarde. In totaal werden 110 auto's door deskundigen van de AAA aan de tand gevoeld. Ieder model werd op zestien onderdelen bekeken zoals acceleratie, remvertraging, weggedrag, economie, comfort en kwaliteit van de afwerking. Per onderdeel konden maximaal vijf punten worden verkregen, waardoor de totaalscore op 80 punten kon uitkomen. In de Het voorlopige Zandvoort- programma voor dit seizoen ziet er als volgt uit: 28/29 maart Openingsraces 18/20 april Internationale Paasraces 16/17 mei Internationale Autoraces 30/31 mei Historische Zandvoort Trophy 6/8 juni. Internationale Pinksterraces 20 juni Italia a 27/28 juni. Inter Autoraces 4/5 juli, Jakobs Truckstar Festival technische baas Rob Pothars hebben reeds hun sporen ver in de Formule Ford klasse. Er wordt gereden met vier auto's van Van Diemens. Ford Nederland heeft als medesponsors Elf en Philips aangetrokken. Het is de bedoeling dat de vier deelnemers aan het einde van het seizoen een stapje hoger zullen komen en volgend jaar in een zwaardere klasse zullen uitkomen. Ook in de rally blijft Ford actief. Alle Nederlandse rijders in een Ford Sierra Cosworth krijgen een startpremie van f. 1.250,= voor iedere rally die binnen het nationaal en internationaal Nederlands kampioenschap wordt gereden. De goed geklasseerde rijders komen nog voor interessante geldprijzen in aanmerking. uitmaakt. Er worden gereden met de Suzuki RGV250 Gamma, die in 1991 succesvol op de internationale circuits debuteerde. De populaire coureur startte zijn carrière in 1982 bij de motocross en werd vervolgens twee jaar achter elkaar Nederlands kampioen. Vanaf 1984 was hij te vinden bij de wegraces. In 1990 en 1991 bereikte hij een prachtige vijfde en vierde plaats in het ereldkampioenschap. Dit jaar rijdt hij als fabriekscoureur. Hij neemt deze stap naar het jongste fabrieksteam in de 250cc na een tweetal jaren op fabrieks- Honda's te hebben gereden. 3

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 29