Renault sportactiviteiten
RACESEIZOEN OP ZANDVOORT VAN START
s
Beste auto's
Jeugdig talent in Ford
Formule 1600
Door weer en
wind. O
F-
I
u
Gepast over het circuit
Vitara voor Zeelenberg
B
A
R
U
*y
1
I I I I I
Rijnlease
p
-■Xf'
■jp
92 - pagina 4
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 26 MAART 1992 - pagina 5
355575
:ces
of
istus, Historische GP
pad
duii
iet
ik
>er een
TELEFOON 04255-3944
AUTOBEDRIJF JAN BERTENS BV
De
Di?
Brabantsehoek 4, 5071 NM
Udenhout, tel. 04241-1532.
lis
iar
Formule
laults
>k op
its te
?ord Escort
uturn Sports
rst
srdiend
leciaal
sFl
kleine land al
>1-
deze
itoch in
tgebreid
:ircuit zelf
soogpunt
de
imson
orden nai
ioenschap
reden voor i
lieraan zullen de
a Zandvoort
ternationale
Zondag 29 maart is voor de Nederlandse autosport een
belangrijke dag, dan start namelijk het seizoen op
Circuit Park Zandvoort. Zandvoort profiteert van de
grote belangstelling voor autosport. Er staan dit jaar
maar liefst elf kampioensraces op het programma.
Daartussen zitten echte hoogtepunten zoals
bijvoorbeeld de Porsche-Carrera Trophy tijdens de
Pinksterraces. Begin augustus volgt als klapper de
Marlboro Masters of de Formula 3. Hierbij verschijnt
een vloot van 32 Formule 3 auto's met de beste rijders
uit de wereld aan de start. Door sponsoring van
Marlboro is het Circuit Park Zandvoort bij die
gelegenheid gratis toegankelijk. Een maand later
zorgt de Euroseries Formule Opel Lotus voor het
nodige spektakel, terwijl ook beide éénuursraces van
de Koni Produktiewagens, vooral door de rijderswissel
en bandenstop voor het publiek zeer aantrekkelijk zijn.
De diepe historische wortels van het Zandvoortse
circuit worden onderstreept tijdens de Historische
Grand Prix Formule 1, eveneens in augustus, waarbij
ditmaal ook modernere Formule 1 bolides uit de
periode 1975 tot 1988 te zien zullen zijn.
Hoezo zou u uw auto altijd
binnen stallen. Met de DINITROL
anti-roest behandeling van
Peter Klein wordt u kostbare j
automobiel gegarandeerd
- terwijl de S
middag zuil
komen drie
Produkt
beschermd tegen de
vervelende invloeden van
ons Hollands klimaat.
Een investering die zijn
geld opbrengt in rij- en
inruilpiezier. Zelf komt
Peter eigenlijk het liefst
op de fiets naar z'n werk,
door weer en wind...
aantal talentvolle jonge mensen
getest, waaruit twee bekende uit
de kartsport, Alex Korper en Roger
Ciapponi naar boven kwamen.
Roger Ciapponi werd afgelopen
jaar reeds kampioen in de kleine
toerwagenklasse tot 1300 cc.
Marcel Kooy en Anton van de
Heuvel zijn beide 18 jaar oud en
maken het juniorenteam compleet.
Teameigenaar Bram Kooy en
Patrick van Dissel, terwijl ook de
nieuweling Robbert Valkenburg
het team komt versterken.
Valkenburg kwam als grootste
talent uit de Samsom Competition.
Verder wordt veel verwacht van Jip
Coronel, die wordt gesteund door
Schothorst Partners, terwijl Henl
Haane, Thijs van Dijk en Donald
Molenaar onder de hoede komen
van het Tasking-team.
De vorig jaar in de Clio
succesvolle Marcel van
won namelijk de Junior
het dit jaar bij de 'dikke
toerwagens' proberen, maar zal
drie races uitkomen in de F
Renaults. De Formule Renc
zullen het komende seizoen ook
een aantal buitenlandse circuit=
vinden zijn.
rondetijden en actuele standen
bij houden op een groot
tijdwaarnemingsdispla
de hoofdtribune, de i
de sanitaire facilitei
een opknapbeurt onderc
Circuit Park gaat ze
mee wat betreft u
dit seizoen een nuu>
toekijken op de juist
verantwoorde afvoer van olie en
banden.
Maar aanstaande zondag gaat het
allemaal officieel weer van start
1;:J ms de Openingsraces. Om
3 uur wordt het startsein
voor de Opel Ascona's
_3 Squadra Bianca de
- uilen afsluiten. Verder
categoriën Koni
ctiewagens aan de start:
Op 5 maart nam fabrieks-r
Zeelenberg van het Lucky
250 cc-klasse een Suzuki Vi
Directeur J. van Dorn van imj
deze auto voor het komende
beschikking.
Wilco zal zijn Vitara voor de meest uiteenlopende
doeleinden inzetten, wat gezien het veelzijdige
karakter van deze auto geen enkel probleem
oplevert. Zeelenberg is eerste man in het 250 cc
Grand Prix-team waarvan hij samen met de
Spanjaard Francisco Javier Torrontegui deel
_play. Maar ook
i starttoren en
siten hebben
rgaan. Het
rat zelfs met zijn tijd
it het milieu. Zo zal
milieu-official
ste en
18/19 juli, Internationale Autorace
1/2 augustus, Marlboro Masters o
Formula 3
8/9 augustus, Duitse Autoraces
15/16 augustus, Internationale
Autoraces
22 augustus, Orig. American
Saturday
29/30 augus
Formule 1
5/6 september, Internationale
Autoraces
13 september. Alfa Romeo
Clubdag
26/27 september. Internationale
Autoraces
10/11 oktober, Internationale
Finaleraces
beweging.-Zo werd het
rennerskwartier flink uitg
en het wegdek van het cir<
verbeterd. Uit veiligheidsc
zijn de uitlooptroken van c
Tarzan- en Toyotabocht
aanzienlijk verbeterd. Het publiek
ontspannen rond op deze gympen.
De naam van het team (Williams)
is duidelijk op verschillende
plaatsen te lezen, terwijl ook
motorenleverancier Renault en
sponsor Canon van de partij zijn.
Ze worden geleverd in een
middelhoog model in een spet
bedrukte doos waarop ook de
bolide van Williams staat
afgebeeld.
De echte fan kan eigenlijk niet
’onder.
i>±t rappe schoeisel is verkrijgbaar
bij Automobilia in Haarlem, waar
op dit moment ook een kleine
tentoonstelling over het Williams-
Renault team is ingericht.
Automobilia is gevestigd aan het
Spaarne 10 ZW. De schoenen
kunnen ook telefonisch besteld
worden via 023-327834 en kosten
f.185,-.
Alhoewel we in ons kleine
jaren geen eigen Formule
wedstrijden hebben, mag
historische autosport zich
een grote Nederlandse
belangstelling verheugen.
Gelukkig brengen satelietzenders
integraal alle circuits bij u thuis.
De echte liefhebber zal niet graag
een wedstrijd overslaan. De Grand
Prix van Spa/Francorchamps, die
op 30 augustus wordt gehouden, is
voor Nederlanders het best
bereikbaar. Wie tijdens dat
evenement gepast op de tribune
wil verschijnen, of wie een
regelmatige bezoeker is van het
Circuitpark Zandvoort, maakt de
blits met deze Williams-Renault
schoenen. Ze zijn officieel voor het
team ontworpen. Als Nigel
Mansell en Ricardo Patrese na hun
race uit de auto stappen, lopen ze
De Formule Ford klasse bestaat in
1992 precies 25 jaar. Dit zal in de
bekendste bocht van Nederland,
de Tarzanbocht, duidelijk te lezen
zijn op een reclamebord.
Vier jeugdige rijders zijn dit
seizoen de nieuwe deelnemers in
de Formule Ford 1600 klasse onder
de naam "Ford/Elf junior Team".
Samen met de Dutch Racing
School heeft Ford in decembï
competities
■■^itures
en tot 1.4 liter. Daarnaast is er het
nodige Formule geweld in de vorm
van de Formule Renault, Opel
Lotus en de Formule Ford 1600 al
kweekvijver voor racetalent. Mac
ook de populaire AX Cup wordt
voortgezet. Een vloot van bijna
dertig auto's zal letterlijk en
figuurlijk voor een knaller van een
race zorgen.
Er wordt altijd tot de laatste
meters geknokt. Als nieuwe
sponsor is Philips Car Stereo
aangetreden, terwijl ook dit jaar
weer de Ladies Cup wordt
verreden. De races starten zondag
aanstaande om 13.00 uur en duren
tot ongeveer 18.00 uur. De
entreeprijs bedraagt f.35,= voor
een paddockkaart en f.15,voor
een duin/tribunekaart.
acht verschillende prijsklassen
haalden maar liefst drie
Europese auto's een eerste
plaats. Lof ging uit naar de
Mercedes 190E 2.3 en 400E en
de Zweedse Volvo 960, die
vooral in de smaak viel
vanwege zijn vlotte prestaties,
prettige besturing, het
algehele weggedrag en de
remmen.
tot 10.000 Dollar Fo
10.000-15.000 D. Sat
Coupe
15.000-20.000 D. Honda Accord
20.000-25.000 D. Oldsmobile 88
25.000-30.000 D. Mercedes 190E
30.000-35.000 D. Volvo 960
35.000-40.000 D. Lexus
SC400/Acura Legend
boven 40.000 Dollar Mercedes
400E
-motorcoureur Wilco
Strike Suzuki Team in de
Vitara in ontvangst.
iporteur Nimag stelt
raceseizoen ter
De deelnemers van de
verschillende Renault
vinden de tijd rijp hun voittu
weer van stal te halen. De
afgelopen maanden is hard
gewerkt om al het materieel weer
klaar te maken voor het nieuwe
seizoen. Er is door de
organisatoren van de Renault
Cups een basis gelegd voor het
tweede seizoen van de Samson
Renault Elf Clio Cup en de
Formule Renault Cup.
Er zijn echter enige veranderingen
doorgevoerd. Zo heeft de Formule
Cup een nieuwedioofdsponsor in
de vorm van de Amerikaanse
witgoedfirma Whirlpool, een naam
die zowel op de voor- als
achtervleugel te lezen zal zijn. Ook
de rijder zal zeer tevreden zijn over
de nieuwe sponsor, die namelijk
de banden, benzine en
inschrijfgelden betaald, wat al
gauw een besparing oplevert van
12 tot 15.000 gulden per jaar.
Whirlpool is ook een van de
sponsors bij de Samson Renault
Elf Clio Cup. Er worden naast het
nationale kampioenschap ook
zeven races verreden voor de
Europese titel. Hi
Nederlanders Michael
Bleekemolen, Frans Verschuur,
Geerlof Stam en Hendrik-Jan de
Vries deelnemen. Samson blijft bij
de nationale Cup de hoofdsponsor,
terwijl Philips een nieuwe
supsponsor is. De Clio Cup wordt
niet meer in Benelux-verband
gestreden, maar zal het komende
seizoen toch op de circuits van
Zolder, Francorchamps en
Colmarberg te vinden zijn.
Het deelnemersveld is in een
aantal team verdeeld. Michael
Bleekemolen en Hendrik-Jan de
Vries vormen hierbij het
importeursteam zowel bij de Clio
Cup als de Formule Renaults.
Titel-houder Frans Verschuur, die
vorig jaar vijf van de negen races
won, weet zich gesteund door
De American Automobile
Association publiceerde
onlangs een lijst in het eigen
AAA World Magazine, met
daarin opgenomen de volgens
deze organisatie beste auto's
in de verschillende
prijsklassen.
De auto's bieden een goede
combinatie van prestaties,
comfort en tegenwaarde. In
totaal werden 110 auto's door
deskundigen van de AAA aan
de tand gevoeld. Ieder model
werd op zestien onderdelen
bekeken zoals acceleratie,
remvertraging, weggedrag,
economie, comfort en kwaliteit
van de afwerking. Per
onderdeel konden maximaal
vijf punten worden verkregen,
waardoor de totaalscore op 80
punten kon uitkomen. In de
Het voorlopige Zandvoort-
programma voor dit
seizoen ziet er als
volgt uit:
28/29 maart Openingsraces
18/20 april Internationale
Paasraces
16/17 mei Internationale Autoraces
30/31 mei Historische Zandvoort
Trophy
6/8 juni. Internationale
Pinksterraces
20 juni Italia a
27/28 juni. Inter
Autoraces
4/5 juli, Jakobs Truckstar Festival
technische baas Rob Pothars
hebben reeds hun sporen ver
in de Formule Ford klasse. Er
wordt gereden met vier auto's van
Van Diemens. Ford Nederland
heeft als medesponsors Elf en
Philips aangetrokken. Het is de
bedoeling dat de vier deelnemers
aan het einde van het seizoen een
stapje hoger zullen komen en
volgend jaar in een zwaardere
klasse zullen uitkomen.
Ook in de rally blijft Ford actief.
Alle Nederlandse rijders in een
Ford Sierra Cosworth krijgen een
startpremie van f. 1.250,= voor
iedere rally die binnen het
nationaal en internationaal
Nederlands kampioenschap wordt
gereden. De goed geklasseerde
rijders komen nog voor
interessante geldprijzen in
aanmerking.
uitmaakt. Er worden gereden met de Suzuki RGV250
Gamma, die in 1991 succesvol op de internationale
circuits debuteerde. De populaire coureur startte
zijn carrière in 1982 bij de motocross en werd
vervolgens twee jaar achter elkaar Nederlands
kampioen. Vanaf 1984 was hij te vinden bij de
wegraces. In 1990 en 1991 bereikte hij een prachtige
vijfde en vierde plaats in het ereldkampioenschap.
Dit jaar rijdt hij als fabriekscoureur.
Hij neemt deze stap naar het jongste fabrieksteam
in de 250cc na een tweetal jaren op fabrieks-
Honda's te hebben gereden.
3