SEAT TOLEDO TURBO D
ÏEN
r
ii
e
Schoon en zuinig
Zonnige Sunny Spring
bij Denissen
Tilburgers in
Tulpenrally
ZUIDOOST bv
I
de Onderdelenlijn
ik
i
06-34035035,
Weer winst voor Renault
Prafifr
Eaton volgt lacocca op
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 26 maart 1992 - pagina 3
naart 1992-pagina 2
klinkt?
5
Officieel SEAT-dealer voor Tilburg en omstreken
Hoevenseweg 92d, Tilburg, 013-321405
V'
-dealer voor de jaren '90
AUTO
iring"
er
jrde spatlap-
i achter
achteruit-
een rijtje:
chuifkantel-
>erie laag
len
dynamische
sole met
armsteun
missen BV
janstraat 52-563c
>1.: 013-683911 m
Leharstraat 19-21 .Tilburg
Tel. 013-553678
I^IXIISSAN^W
G4A4G£
DENISSEN BVa
onderdelen
jd kapot.
1 ae uit
emen is
in Rema
i basis
in de CL-
Het is nog geen jaar geleden dat Seat zijn nieuwe
topmodel op de Nederlandse markt presenteerde.
De Toledo heeft sinds september vorig jaar een
stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Er werden er
al meer dan 1200 van verkocht, zodat de als sedan
ogende hatchback een vertrouwde verkeersdeelnemer
aan het worden is. In eerste instantie werd de auto
geleverd met 1.6, 1.8 en 2.0 liter benzinemotoren, waar
onlangs een tweetal diesels aan toegevoegd is.
We reden met de schone turbodiesel met
oxidatiekatalysator.
De Seat Toledo is met recht
succesvol. Voor zeer redelijke
aanschafbedragen krijgt de koper
een ruime, goed afgewerkte auto
met een originele koets. Het
interieur is ruim, terwijl de diesel
met kleine turbo normaal
presteert.
Stuurbekrac
ander,
dat is i
aannu
gemaakt op
lage toeren en de grote
hoeken achterin.
^^^Automobielbedrijf Tilburg
De TurboD is ook als completere
GLX leverbaar die bovendien
meegespoten bumpers en grille
heeft, velours bekleding, in twee
delen neerklapbare achterbank,
elektrische raambediening,
centrale vergrendt
wieldoppen, „c r,cm.c
groot.
Neuspartij
Er zijn verschillende redenen aan
te voeren waarom de Toledo direct
is aangeslagen. Allereerst is dat
de opvallende vormgeving. De
Toledo oogt als een sedan die met
een lengte van 4,32 meter zeer
compact genoemd mag worden.
Toch beschikt de auto over een
forse vijfde deur die helemaal tot
op de bumper open gaat.
Hierachter verschuilt zich een
onverwacht grote bagageruimte
met een inhoud van 550 liter. De
auto heeft verder een moderne lijn
consument slechts 1200,- betaald.
De Sunny Spring is er in alle
carosserie varianten (3, 4, 5 deurs
of stationwagen) en is leverbaar
met de economische 1400 of 1600 cc
16 kleppen benzine motoren of een
fluisterstille 2 liter diesel motor.
Uitwendig werd de Sunny Spring
voorzien van 175 serie brede laag-
profielbanden, fraaie
Stuurbekrachtiging
In het interieur is de link mei
Volkswagen duidelijk af te le
Naast de vele bekende knopj
doet de hele lay-out van het
dashboard duidelijk aan het
moederbedrijf denken. Het g,
ziet er verzorgd uit en kent vt
opbergmogelijkheden in de
portieren en in het forse
dashboardkastje. Hierboven
zelfs nog een extra aflegvak
gecreeerd, terwijl ook op de
ichtiging behoort onder
indere tot de basisuitrusting en
een goede zet. Kleine
rerkingen moeten worden
het motorgeluid bij
j-otedode
met lage, stoere neuspartij en de
hoge achterkant. De vier portieren
geven een goede toegang tot het
behoorlijk ruim bemeten interieur.
De afwerking van de Toledo is in
orde. De carrosseriedelen sluiten
goed op elkaar aan en
bijvoorbeeld de aanwezigheid van
extra zijdelingse
vergrendelpunten aan de
achterklep tonen dat de
ontwerpere oog hebben gehad
voor detail.
Een tweede belangrijk pluspunt
van de Toledo is niet alleen het
Volkswagen. Ook hier treffen we
een inhoud van 1896 cc. Om echter
een betere cylindervulling te
verkrijgen en zodoende een
schonere verbranding te
bewerkstelligen heeft de motor
een kleine turbocompressor
toegevoegd gekregen.
180,7
1990. Bij de
17,7
Na de overname van Seat door het
Volkswagen-concern is het heel
snel gegaan met het Spaanse
merk. Allereerst werd de
produktiekwaliteit van de
bestaande Marbella, Ibiza en
Malaga verbeterd, waardoor in vrij
korte tijd een kwaliteitsimago kon
worden opgebouwd.
Heel slim werd in alle reclame-
uitingen de naam van VW
genoemd. De afgelopen jaren is de
markt rijp gemaakt voor een
volledig nieuwr middenklasse
model, de Toledo.
met de aanvrager in contact.
Verdere details op prijs, garantie
en dergelijke worden pas dan
afgesproken. Als de aanvrager
dezelfde of uiterlijk de volgende
dag over het bewuste onderdeel
wil beschikken, dan kan dit via
een koeriersdienst worden
bezorgd."
Mensen die bellen zijn aan de
Onderdelenlijn 1 gulden per
minuut kwijt. Maar ook
garagebedrijven kunnen van deze
service gebruikmaken.
De aangesloten bedrijven, op dit
moment zo'n veertig, moeten aan
een aantal minimum eisen
voldoen. Zo moeten ze bij
inschrijving een aantal
vergunningen en een inschrijving
van de Kamer van Koophandel
kunnen overleggen. Ook moeten
de bedrijven zijn aangesloten bij
de NEVAR, de Nederlandse
Vereniging Automobiel Recycling.
Deze vereniging wil het slechte
imago van de autosloopbranche
verbeteren door ondermeer de
dienstverlening aan de klant te
optimaliseren. De Onderdelenlijn
is hier een goed voorbeeld van en
wordt dan ook door de Nevar
gesteund.
Prestaties
Met nadruk moet gesteld worden
dat dit apparaat milieuvriendelijk
bedoeld is en in mindere mate het
prestatieniveau beinvloed. In het
uitlaatsysteem is bovendien een
oxidatiekatalysator opgenomen,
zodat de Toledo 1.9 TurboD aan de
strengste uitlaatgasnorme
voldoet. De krachtbron lev
behoorlijk vermogen var
4400 tr/min en een kopj
Nm bij 2200 tr/mir v
vermogen ligger
zelfde toerentall
niveau in vergelijk!
gewone diesel. Dit
1120 kg wegende Toledo voor
behoorlijke prestaties zoals een
top van 171 km/u en de acceleratie
van 0 tot 100 in 14,9 seconden. Ter
vergelijking: de 1.9 Diesel haalt
165 km/u en heeft 16,5 seconden
nodig. Het moet echter duidelijk
gesteld worden dat wie vanwege
de turbo beduidend betere
prestaties verwacht, wat bedrogen
uitkomt. De voorgloeitijd van de
motor is onder koude
omstandigheden zeer kort, terwijl
bij een warme motor deze
handeling overbodig is. Vooral in
de lagere toeren laat de 4-pitter
duidelijk van zich horen. Pas op
toeren keert de rust weer ten
auto is comfortabel geveerd
laat wat dat betreft toch zijn
Spaanse achtergrond spreke
vering is soepel afgestemd, 2
dat de carrosserie overdreve
overhelt.
completere uitrusting plus de iets
rappere en schonere motor. Puur
wat betreft prestaties is de TurboD
niet echt superieur aan de gewone
diesel, maar voor een dergelijk
geringe meerprijs inclusief een
rgrendeling en andere ruimere uitvoering is de GL
1. De keuze is zodoende TurboD een aanrader. Wie nog
meer luxe wenst komt bij de GLX
uit voor f.41.995,=.
ren
levert een
jn 75 pk bij
ppel van 140
in. Koppel en
sn zodoende bij de
Hen op een hoger
jking met de
•it zorgt voor de stoel
Toledo voor heel achtc.
voldoende ruimte en zitcomfort. De
achterbank is slechts in één deel
neerklapbaar. De Turbodiesel
beschikt standaard wel over
stuurbekrachtiging die het
manouvreren met de auto tot
kinderspel maakt. Het uitzicht
naar voor en opzij is goed, terwijl
de achterste stijlen een forse dode
hoek vormen: even opletten. De
uitrusting omvat verder spiegels
in de carrosseriekleur, keurige
zevenspaaks wieldoppen,
mistlampen in de voorbumper en
getint glas.
Technische gegevens:
Merk en type: Seat Toledo GL
TurboD
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1896 cc
Boring x slag: 79,5 x 95,5 mm
Vermogen: 75 pk bij 4400 tr/min
Koppel: 140 Nm bij 2200 tr/min
Afmetingen: lengte 4,32 meter,
breedte 1,66 meter
Gewicht: 1120 kg
Prestaties: topsnelheid 171 km/u
acceleratie 0-100 in 14,9 sec.
Verbruik: bij 90 km/u
4,6 liter/100 km
bij 120 km/u 6,6 liter/100 km
stadsverkeer 7,5 liter/100 km
Prijs: f.37.995,-
Wegenbelasting: f.411,= tot f.418,=
per 3 mnd.
Bij Nissan dealer Denissen is het
voorjaar al in volle gang. Deze
week introduceert Denissen een
zonnig actiemodel op basis van de
populaire Sunny LX die de naam
"Spring" meekreeg.
De toch al compleet uitgeruste
Sunny LX werd voorzien van een
aantal frisse accessoires ter waard
van zo'n 3000,- waarvoor de
grote motorenaanbod, maar vooral
ook de afkomst van deze
krachtbronnen. Er wordt
uitsluitend gebruik gemaakt van
Volkswagen-aggregaten.
De veelrijder kan kiezen uit twee
dieselmodellen. Allereerst is er de
1.9 diesel met 68 pk bij 4400 tr/min
en een koppel van 128 Nm bij 2200
tr/min. Deze auto wordt uitsluitend
in de CL-basisuitrusting geleverd.
Daarnaast levert Seat de Toledo
ook als Turbodiesel. We kunnen
hier spreken van de opvolger van
de zogenaamde milieudiesel van
Anderhalf jaar geleden startte
Autonet Informatie de
Onderdelenlijn. Via het
telefoonnummer 06-34035035
kunnen mensen die op zoek zijn
naar een specifiek gebruikt
onderdeel voor hun auto snel en
effectief geholpen worden.
Initiatiefnemer Rick Schuwer weet
uit het verleden dat mensen vaak
vijf tot tien
autodemontagebedrijven aflopen,
alvorens ze het juiste onderdeel
vinden. Dagelijks komen er bij de
Onderdelenlijn zo'n 300 tot 400
aanvragen binnen, waarvan
minimaal 75% kan worden
geholpen. Sommige c
zijn nu eenmaal altijcr
Schuwer haalde het idee uit
Engeland: "Het systeem heet daar
Find-A-Part en is uiterst succesvol.
Mensen die de Onderdelenlijn
bellen krijgen een telefoniste die
naam, telefoonnummer,
woonplaats en het gevraagde
onderdeel in de computer
opneemt. Via een videotex
terminal of personal computer
staan de aangesloten bedrijven in
verbinding met de Onderdelenlijn.
Heeft een bedrijf het gevraagde
onderdeel in huis, dan treedt hij
S'l»”. .TW
Burg. Janstnttriil 52-56. Tilburg. Tel.: 013-683911
Prijzen
De Turbodieselmotor springt op
een normale manier met zijn
brandstof om. Gemiddeld mag
gerekend worden op 14 kilometer
op 1 liter olie en dat is heel netjes.
Zóals gezegd bestaat het
leveringsprogramma van de
Toledo diesel uit drie
verschillende auto's. Aan de
staat de 1.9 zonder turbo in d<
uitgave voor f.35.995,=. De
meerprijs voor de GL met turbo
bedraagt slechts tweeduizend
gulden. Hiervoor biedt de auto een
zich twee Tilburgers, Wim Clijsen
en Joep van Vugt, die met een Alfa
Romeo GT 1300 Junior uit 1969 van
de partij zijn. De Alfa is voor dit
doel deze winter danig onder
handen genomen, waarbij geen
enkel onderdeel is overgeslagen.
De hulp van Alfa-Romeo-dealer
Wouters en in het bijzonder de
schade-afdeling was daarbij zeer
welkom. De 23 jaar oude Alfa
Bertone is weer als nieuw en klaar
voor de start.
Dat Clijsen en Van Vugt aan de
Internationale Historische
Tulpenrally kunnen deelnem*
te danken aan de steun van iu
Tip Top, een bedrijf dat is
gespecialiseerd in
bandenreparatiè-materialen.
Chrysler Corporation heeft per direct Robert Eaton
(52) benoemd tot Vice Chairman and Chief
Operating Officer. Eaton, afkomstig van General
Motors Europe waar hij de functie van President
bekleedde, is eveneens toegetreden tot Chrysler's
Board of Directors. Per 1 januari 1999 zal Eaton de
huidige Chairman and Chief Executive Officer, Lee
A. lacocca opvolgen. lacocca behoudt een functie
binnen Chrysler Corporation als Director and
Chairman of the Executive Committee of the Board.
Robert J. Eaton is 29 jaar bij General Motors in
dienst geweest. In zijn laatste functie was hij
verantwoordelijk voor alle Europese activiteiten
van GM. In de afgelopen jaren was GM Europe,
waar ongeveer 90.000 mensen werken, een van de
meest succesvolle auto-ondernemingen ter wereld,
zowel op het gebied van verkopen, omzet als ook
winst. De laatste bekende jaaromzet bedroeg bijna
50 miljard gulden.
Chrysler Corporation is zeer verheugd een man met
een dergelijke ervaring binnen haar gelederen op
te nemen. Ook lacocca prijst zich gelukkig met het
bekend worden van zijn opvolger: "Volgens mij
heeft Bob Eaton alles in zich om de weg die wij met
Chrysler zijn ingeslagen succesvol te volgen.
Bovendien is hij in staat om dit bedrijf ook in de
toekomst nog krachtiger te profileren als een hecht
team dat uitsluitend klantgerichte produkten
voortbrengt."
De Algemene Renault-directie heeft onlangs de
Raad van Bestuur geïnformeerd over de winst die
door het concern werd gemaakt over het boekjaar
1991. De omzet van het Renault-concern bedroeg
over dat jaar 165.974 miljoen Frank, tegen 163.620
miljoen in 1990. Ondanks de moeilijke
omstandigheden door vermindering van de
economische groei, de Golf oorlog en een sociaal
conflict binnen het bedrijf, heeft Renault haar omzet
met 1,4 procent zien stijgen. Een groot deel van deze
stijging komt voor rekening van de divisie
Automobielen. Deze tak vertegenwoordigd
procent van de omzet tegen 79 procent in 19
vrachtwagenafdeling daalde het aandeel van
procent in 1990 tot 16,1 dit jaar. De overige
industriële aktiviteiten bleven met een aandeel van
3,2 procent redelijk stabiel. Buiten Frankrijk werd
een omzet gerealiseerd van 85,5 miljard Franc,
ofwel 51,7 procent van de omzet. Dit is het gevolg
van het beleid dat Renault minder afhankelijk moet
worden van Frankrijk. De netto winst na belastingen
van Renault over 1991 bedraagt ruim 3 miljard
Frank, ofwel een verhoging met 154 procent ten
opzichte van het voorafgaande jaar, toen een winst
van 1,2 miljard werd geboekt. In 1991 konden de
schulden van de onderneming worden
teruggebracht tot 15.5 miljard. Dit is 9,4 procent van
de omzet. De investeringen in 1991 bleven met zo'n 9
miljard Frank op een gelijk niveau.
Op 2, 3 en 4 april vindt wederom
de Tulpenrally plaats, Neerlands
oudste en bekendste rally. De
organisatie van deze rally heeft dit
jaar een evenement voor
historische rallywagens gemaakt.
Zoals gebruikelijk is de start en
finish in Barneveld. De rally voert
de deelnemers over een aantal
klassementsproeven verspreid
over midden Nederland. Met name
zal de Veluwe voor een wisselend
parcours zorgen. Tijdens deze 500
kilometer lange rally kunnen
toeschouwers historische en
klassieke rally-auto's van de
meest uiteenlopende merken en
typen zien passeren.
Ónder de vele deelnemers uit
binnen en buitenland bevinden
aërodynamische wielcovers, een
zonnige "Spring" striping en een
sportieve achterspoiler. Daarnaast
zorgt een topslyder
schuifkanteldak voor de nodige
verfrissing tijdens de komende
warme lentedagen. Een leuke
optie is het zogenaamd achteruit
rijsignaal. Wanneer de Sunny
Spring in de achteruit geschakeld
wordt, waarschuwt een
vriendelijke damesstem met de
woorden "this car is backing up"
de andere weggebruikers.
In het toch al complete interieur
vindt men als extra een
middenarmsteun die opklapbaar
is en waarin de nodige kleine
spulletjes kunnen worden
opgeborgen.
Evenals alle andere Nissan
modellen is de Sunny LX Spring
ook voorzien van 3 jaar en/of
100.000 km volledige garantie. De
Sunny 1.4 LX Spring is er vanaf
27.985,- waarmee Denissen een
zeer vlot ogende compleet
uitgeruste auto op de markt brengt
die bij een sportief ingesteld
publiek zeker in de smaak zal
vallen.
onderrand van het dashboard nog
het nodige kan worden
neergelegd. Het instrumentarium
is vreemdgenoeg in de GL-uitgave
niet voorzien van een toerenteller.
Het meubilair is met een nette, iets
gekleurde stof bekleed. Ondanks
de relatief korte zittingen zijn de
leien comfortabel. Maar ook de
u^iiterpassagiers hebben
’doende ruimte
iterbc
srklaj
DR-NH-71
t-