SEAT TOLEDO TURBO D ÏEN r ii e Schoon en zuinig Zonnige Sunny Spring bij Denissen Tilburgers in Tulpenrally ZUIDOOST bv I de Onderdelenlijn ik i 06-34035035, Weer winst voor Renault Prafifr Eaton volgt lacocca op DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 26 maart 1992 - pagina 3 naart 1992-pagina 2 klinkt? 5 Officieel SEAT-dealer voor Tilburg en omstreken Hoevenseweg 92d, Tilburg, 013-321405 V' -dealer voor de jaren '90 AUTO iring" er jrde spatlap- i achter achteruit- een rijtje: chuifkantel- >erie laag len dynamische sole met armsteun missen BV janstraat 52-563c >1.: 013-683911 m Leharstraat 19-21 .Tilburg Tel. 013-553678 I^IXIISSAN^W G4A4G£ DENISSEN BVa onderdelen jd kapot. 1 ae uit emen is in Rema i basis in de CL- Het is nog geen jaar geleden dat Seat zijn nieuwe topmodel op de Nederlandse markt presenteerde. De Toledo heeft sinds september vorig jaar een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Er werden er al meer dan 1200 van verkocht, zodat de als sedan ogende hatchback een vertrouwde verkeersdeelnemer aan het worden is. In eerste instantie werd de auto geleverd met 1.6, 1.8 en 2.0 liter benzinemotoren, waar onlangs een tweetal diesels aan toegevoegd is. We reden met de schone turbodiesel met oxidatiekatalysator. De Seat Toledo is met recht succesvol. Voor zeer redelijke aanschafbedragen krijgt de koper een ruime, goed afgewerkte auto met een originele koets. Het interieur is ruim, terwijl de diesel met kleine turbo normaal presteert. Stuurbekrac ander, dat is i aannu gemaakt op lage toeren en de grote hoeken achterin. ^^^Automobielbedrijf Tilburg De TurboD is ook als completere GLX leverbaar die bovendien meegespoten bumpers en grille heeft, velours bekleding, in twee delen neerklapbare achterbank, elektrische raambediening, centrale vergrendt wieldoppen, „c r,cm.c groot. Neuspartij Er zijn verschillende redenen aan te voeren waarom de Toledo direct is aangeslagen. Allereerst is dat de opvallende vormgeving. De Toledo oogt als een sedan die met een lengte van 4,32 meter zeer compact genoemd mag worden. Toch beschikt de auto over een forse vijfde deur die helemaal tot op de bumper open gaat. Hierachter verschuilt zich een onverwacht grote bagageruimte met een inhoud van 550 liter. De auto heeft verder een moderne lijn consument slechts 1200,- betaald. De Sunny Spring is er in alle carosserie varianten (3, 4, 5 deurs of stationwagen) en is leverbaar met de economische 1400 of 1600 cc 16 kleppen benzine motoren of een fluisterstille 2 liter diesel motor. Uitwendig werd de Sunny Spring voorzien van 175 serie brede laag- profielbanden, fraaie Stuurbekrachtiging In het interieur is de link mei Volkswagen duidelijk af te le Naast de vele bekende knopj doet de hele lay-out van het dashboard duidelijk aan het moederbedrijf denken. Het g, ziet er verzorgd uit en kent vt opbergmogelijkheden in de portieren en in het forse dashboardkastje. Hierboven zelfs nog een extra aflegvak gecreeerd, terwijl ook op de ichtiging behoort onder indere tot de basisuitrusting en een goede zet. Kleine rerkingen moeten worden het motorgeluid bij j-otedode met lage, stoere neuspartij en de hoge achterkant. De vier portieren geven een goede toegang tot het behoorlijk ruim bemeten interieur. De afwerking van de Toledo is in orde. De carrosseriedelen sluiten goed op elkaar aan en bijvoorbeeld de aanwezigheid van extra zijdelingse vergrendelpunten aan de achterklep tonen dat de ontwerpere oog hebben gehad voor detail. Een tweede belangrijk pluspunt van de Toledo is niet alleen het Volkswagen. Ook hier treffen we een inhoud van 1896 cc. Om echter een betere cylindervulling te verkrijgen en zodoende een schonere verbranding te bewerkstelligen heeft de motor een kleine turbocompressor toegevoegd gekregen. 180,7 1990. Bij de 17,7 Na de overname van Seat door het Volkswagen-concern is het heel snel gegaan met het Spaanse merk. Allereerst werd de produktiekwaliteit van de bestaande Marbella, Ibiza en Malaga verbeterd, waardoor in vrij korte tijd een kwaliteitsimago kon worden opgebouwd. Heel slim werd in alle reclame- uitingen de naam van VW genoemd. De afgelopen jaren is de markt rijp gemaakt voor een volledig nieuwr middenklasse model, de Toledo. met de aanvrager in contact. Verdere details op prijs, garantie en dergelijke worden pas dan afgesproken. Als de aanvrager dezelfde of uiterlijk de volgende dag over het bewuste onderdeel wil beschikken, dan kan dit via een koeriersdienst worden bezorgd." Mensen die bellen zijn aan de Onderdelenlijn 1 gulden per minuut kwijt. Maar ook garagebedrijven kunnen van deze service gebruikmaken. De aangesloten bedrijven, op dit moment zo'n veertig, moeten aan een aantal minimum eisen voldoen. Zo moeten ze bij inschrijving een aantal vergunningen en een inschrijving van de Kamer van Koophandel kunnen overleggen. Ook moeten de bedrijven zijn aangesloten bij de NEVAR, de Nederlandse Vereniging Automobiel Recycling. Deze vereniging wil het slechte imago van de autosloopbranche verbeteren door ondermeer de dienstverlening aan de klant te optimaliseren. De Onderdelenlijn is hier een goed voorbeeld van en wordt dan ook door de Nevar gesteund. Prestaties Met nadruk moet gesteld worden dat dit apparaat milieuvriendelijk bedoeld is en in mindere mate het prestatieniveau beinvloed. In het uitlaatsysteem is bovendien een oxidatiekatalysator opgenomen, zodat de Toledo 1.9 TurboD aan de strengste uitlaatgasnorme voldoet. De krachtbron lev behoorlijk vermogen var 4400 tr/min en een kopj Nm bij 2200 tr/mir v vermogen ligger zelfde toerentall niveau in vergelijk! gewone diesel. Dit 1120 kg wegende Toledo voor behoorlijke prestaties zoals een top van 171 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 in 14,9 seconden. Ter vergelijking: de 1.9 Diesel haalt 165 km/u en heeft 16,5 seconden nodig. Het moet echter duidelijk gesteld worden dat wie vanwege de turbo beduidend betere prestaties verwacht, wat bedrogen uitkomt. De voorgloeitijd van de motor is onder koude omstandigheden zeer kort, terwijl bij een warme motor deze handeling overbodig is. Vooral in de lagere toeren laat de 4-pitter duidelijk van zich horen. Pas op toeren keert de rust weer ten auto is comfortabel geveerd laat wat dat betreft toch zijn Spaanse achtergrond spreke vering is soepel afgestemd, 2 dat de carrosserie overdreve overhelt. completere uitrusting plus de iets rappere en schonere motor. Puur wat betreft prestaties is de TurboD niet echt superieur aan de gewone diesel, maar voor een dergelijk geringe meerprijs inclusief een rgrendeling en andere ruimere uitvoering is de GL 1. De keuze is zodoende TurboD een aanrader. Wie nog meer luxe wenst komt bij de GLX uit voor f.41.995,=. ren levert een jn 75 pk bij ppel van 140 in. Koppel en sn zodoende bij de Hen op een hoger jking met de •it zorgt voor de stoel Toledo voor heel achtc. voldoende ruimte en zitcomfort. De achterbank is slechts in één deel neerklapbaar. De Turbodiesel beschikt standaard wel over stuurbekrachtiging die het manouvreren met de auto tot kinderspel maakt. Het uitzicht naar voor en opzij is goed, terwijl de achterste stijlen een forse dode hoek vormen: even opletten. De uitrusting omvat verder spiegels in de carrosseriekleur, keurige zevenspaaks wieldoppen, mistlampen in de voorbumper en getint glas. Technische gegevens: Merk en type: Seat Toledo GL TurboD Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1896 cc Boring x slag: 79,5 x 95,5 mm Vermogen: 75 pk bij 4400 tr/min Koppel: 140 Nm bij 2200 tr/min Afmetingen: lengte 4,32 meter, breedte 1,66 meter Gewicht: 1120 kg Prestaties: topsnelheid 171 km/u acceleratie 0-100 in 14,9 sec. Verbruik: bij 90 km/u 4,6 liter/100 km bij 120 km/u 6,6 liter/100 km stadsverkeer 7,5 liter/100 km Prijs: f.37.995,- Wegenbelasting: f.411,= tot f.418,= per 3 mnd. Bij Nissan dealer Denissen is het voorjaar al in volle gang. Deze week introduceert Denissen een zonnig actiemodel op basis van de populaire Sunny LX die de naam "Spring" meekreeg. De toch al compleet uitgeruste Sunny LX werd voorzien van een aantal frisse accessoires ter waard van zo'n 3000,- waarvoor de grote motorenaanbod, maar vooral ook de afkomst van deze krachtbronnen. Er wordt uitsluitend gebruik gemaakt van Volkswagen-aggregaten. De veelrijder kan kiezen uit twee dieselmodellen. Allereerst is er de 1.9 diesel met 68 pk bij 4400 tr/min en een koppel van 128 Nm bij 2200 tr/min. Deze auto wordt uitsluitend in de CL-basisuitrusting geleverd. Daarnaast levert Seat de Toledo ook als Turbodiesel. We kunnen hier spreken van de opvolger van de zogenaamde milieudiesel van Anderhalf jaar geleden startte Autonet Informatie de Onderdelenlijn. Via het telefoonnummer 06-34035035 kunnen mensen die op zoek zijn naar een specifiek gebruikt onderdeel voor hun auto snel en effectief geholpen worden. Initiatiefnemer Rick Schuwer weet uit het verleden dat mensen vaak vijf tot tien autodemontagebedrijven aflopen, alvorens ze het juiste onderdeel vinden. Dagelijks komen er bij de Onderdelenlijn zo'n 300 tot 400 aanvragen binnen, waarvan minimaal 75% kan worden geholpen. Sommige c zijn nu eenmaal altijcr Schuwer haalde het idee uit Engeland: "Het systeem heet daar Find-A-Part en is uiterst succesvol. Mensen die de Onderdelenlijn bellen krijgen een telefoniste die naam, telefoonnummer, woonplaats en het gevraagde onderdeel in de computer opneemt. Via een videotex terminal of personal computer staan de aangesloten bedrijven in verbinding met de Onderdelenlijn. Heeft een bedrijf het gevraagde onderdeel in huis, dan treedt hij S'l»”. .TW Burg. Janstnttriil 52-56. Tilburg. Tel.: 013-683911 Prijzen De Turbodieselmotor springt op een normale manier met zijn brandstof om. Gemiddeld mag gerekend worden op 14 kilometer op 1 liter olie en dat is heel netjes. Zóals gezegd bestaat het leveringsprogramma van de Toledo diesel uit drie verschillende auto's. Aan de staat de 1.9 zonder turbo in d< uitgave voor f.35.995,=. De meerprijs voor de GL met turbo bedraagt slechts tweeduizend gulden. Hiervoor biedt de auto een zich twee Tilburgers, Wim Clijsen en Joep van Vugt, die met een Alfa Romeo GT 1300 Junior uit 1969 van de partij zijn. De Alfa is voor dit doel deze winter danig onder handen genomen, waarbij geen enkel onderdeel is overgeslagen. De hulp van Alfa-Romeo-dealer Wouters en in het bijzonder de schade-afdeling was daarbij zeer welkom. De 23 jaar oude Alfa Bertone is weer als nieuw en klaar voor de start. Dat Clijsen en Van Vugt aan de Internationale Historische Tulpenrally kunnen deelnem* te danken aan de steun van iu Tip Top, een bedrijf dat is gespecialiseerd in bandenreparatiè-materialen. Chrysler Corporation heeft per direct Robert Eaton (52) benoemd tot Vice Chairman and Chief Operating Officer. Eaton, afkomstig van General Motors Europe waar hij de functie van President bekleedde, is eveneens toegetreden tot Chrysler's Board of Directors. Per 1 januari 1999 zal Eaton de huidige Chairman and Chief Executive Officer, Lee A. lacocca opvolgen. lacocca behoudt een functie binnen Chrysler Corporation als Director and Chairman of the Executive Committee of the Board. Robert J. Eaton is 29 jaar bij General Motors in dienst geweest. In zijn laatste functie was hij verantwoordelijk voor alle Europese activiteiten van GM. In de afgelopen jaren was GM Europe, waar ongeveer 90.000 mensen werken, een van de meest succesvolle auto-ondernemingen ter wereld, zowel op het gebied van verkopen, omzet als ook winst. De laatste bekende jaaromzet bedroeg bijna 50 miljard gulden. Chrysler Corporation is zeer verheugd een man met een dergelijke ervaring binnen haar gelederen op te nemen. Ook lacocca prijst zich gelukkig met het bekend worden van zijn opvolger: "Volgens mij heeft Bob Eaton alles in zich om de weg die wij met Chrysler zijn ingeslagen succesvol te volgen. Bovendien is hij in staat om dit bedrijf ook in de toekomst nog krachtiger te profileren als een hecht team dat uitsluitend klantgerichte produkten voortbrengt." De Algemene Renault-directie heeft onlangs de Raad van Bestuur geïnformeerd over de winst die door het concern werd gemaakt over het boekjaar 1991. De omzet van het Renault-concern bedroeg over dat jaar 165.974 miljoen Frank, tegen 163.620 miljoen in 1990. Ondanks de moeilijke omstandigheden door vermindering van de economische groei, de Golf oorlog en een sociaal conflict binnen het bedrijf, heeft Renault haar omzet met 1,4 procent zien stijgen. Een groot deel van deze stijging komt voor rekening van de divisie Automobielen. Deze tak vertegenwoordigd procent van de omzet tegen 79 procent in 19 vrachtwagenafdeling daalde het aandeel van procent in 1990 tot 16,1 dit jaar. De overige industriële aktiviteiten bleven met een aandeel van 3,2 procent redelijk stabiel. Buiten Frankrijk werd een omzet gerealiseerd van 85,5 miljard Franc, ofwel 51,7 procent van de omzet. Dit is het gevolg van het beleid dat Renault minder afhankelijk moet worden van Frankrijk. De netto winst na belastingen van Renault over 1991 bedraagt ruim 3 miljard Frank, ofwel een verhoging met 154 procent ten opzichte van het voorafgaande jaar, toen een winst van 1,2 miljard werd geboekt. In 1991 konden de schulden van de onderneming worden teruggebracht tot 15.5 miljard. Dit is 9,4 procent van de omzet. De investeringen in 1991 bleven met zo'n 9 miljard Frank op een gelijk niveau. Op 2, 3 en 4 april vindt wederom de Tulpenrally plaats, Neerlands oudste en bekendste rally. De organisatie van deze rally heeft dit jaar een evenement voor historische rallywagens gemaakt. Zoals gebruikelijk is de start en finish in Barneveld. De rally voert de deelnemers over een aantal klassementsproeven verspreid over midden Nederland. Met name zal de Veluwe voor een wisselend parcours zorgen. Tijdens deze 500 kilometer lange rally kunnen toeschouwers historische en klassieke rally-auto's van de meest uiteenlopende merken en typen zien passeren. Ónder de vele deelnemers uit binnen en buitenland bevinden aërodynamische wielcovers, een zonnige "Spring" striping en een sportieve achterspoiler. Daarnaast zorgt een topslyder schuifkanteldak voor de nodige verfrissing tijdens de komende warme lentedagen. Een leuke optie is het zogenaamd achteruit rijsignaal. Wanneer de Sunny Spring in de achteruit geschakeld wordt, waarschuwt een vriendelijke damesstem met de woorden "this car is backing up" de andere weggebruikers. In het toch al complete interieur vindt men als extra een middenarmsteun die opklapbaar is en waarin de nodige kleine spulletjes kunnen worden opgeborgen. Evenals alle andere Nissan modellen is de Sunny LX Spring ook voorzien van 3 jaar en/of 100.000 km volledige garantie. De Sunny 1.4 LX Spring is er vanaf 27.985,- waarmee Denissen een zeer vlot ogende compleet uitgeruste auto op de markt brengt die bij een sportief ingesteld publiek zeker in de smaak zal vallen. onderrand van het dashboard nog het nodige kan worden neergelegd. Het instrumentarium is vreemdgenoeg in de GL-uitgave niet voorzien van een toerenteller. Het meubilair is met een nette, iets gekleurde stof bekleed. Ondanks de relatief korte zittingen zijn de leien comfortabel. Maar ook de u^iiterpassagiers hebben ’doende ruimte iterbc srklaj DR-NH-71 t-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 27